Wiit be oube boos. Waalwijkse en LangstraatseCourani ALBERT DE KLERK BESPEELT HISTORISCH ORGEL TE WASPIK Glansrijk geslaagd %^Uzsbelang VOOR IEDERE BEURS 'nvan MAAREN'S DE BEZOEKER IS KONING OP DE „EXPO" '58 81e JAARGANG No. 30 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per mm Abonnement: speciaal tarief Contract-advertenties hireaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8 OPGERICHT 1878 TEL.-ADRES: „ECHO' DAMESBLOUSES DAMESPULLOVERS en VESTEN Ziet onze etalage nrc WERELD ROND I Wie mocht denken, dat er Duitsers meer zijn/die Hitier en zijn onmenselijke stelsel nog met hart en ziel aanhangen, vergist zich. Na de vele publicaties óver de afgrijselijke misdaden, waar mee de nazi's de wereld in de jaren '40'45 to,t een hel hebben gemaakt, klinkt dit misschien ongeloofwaardig, maar Herr „Studienrat" Ludwig Zind uit Offenburg (Baden) vormt er het levende bewiis van. „Herr" Zind moest zich dezer dagen voor de strafkamer van Offenburg verantwoorden voor het feit, dat hij in april 1957 aan de stamtafel van hotel Zahringer Hof tegen de textielhandelaar Kurt Lieser, een half-jood, heeft gezegd, dat het jammer was dat hij (Lieser) ook niet door de schoorsteen van Auschwitz ver dwenen was. Verder werd Lie ser een „Dreckjude" genoemd en kreeg hij te horen, dat er nog veel te weinig Joden waren ver gast. Zind had uiteraard een flinke borrel op toen hij deze menslievende taal uitsloeg, maar ook toen hij nuchter was, bleek hij deze mening met geheel zijn teutoonse hart toegedaan. Hij prakkizeerde er dan ook niet over zijn uitlatingen te herroe pen. „Liever straatveger dan dat", was zijn besliste antwoord. Ook voor de rechtbank was er niets van 'n schuldbewuste Zind te bespeuren. Hij gaf de door hem gedane uitlatingen volmon dig toe en hij gaf daarbij een stukje nationaal-socialistische „gedachtengang" ten beste waar van de rechters en de pers met hun oren zaten te klapperen. Het uitmoorden van de Joden achtte hij meer een „völkisch" dan een nationaal-socialistisch verschijnsel. Door de gehele ge schiedenis heen treft men geno cide aan, en dat het ten aanzien van de Joden nu toevallig de Duitsers zijn geweest, mag dit volk nauwelijks aangerekend worden. Aldus „Herr Studienrat" Zind, die er verder geen bezwaar tegen had wanneer Israël „aus- radiert" zou worden en die in het schenden van joodse graven ook niets ergs zag. Tegen Kurt Lieser zou Zind ook gezegd heb ben, dat hij in de oorlogsdagen honderd Joden met een spade had doodgeslagen. Toen de pre sident hem vroeg of dit werke lijk waar was, wijzigde Zind zijn verklaring en zei, dat het Russen waren geweestwaarop de aanklager hem direct een ander proces voorspelde. Zind is het typische specimen van de meedogenloze prpfiteur, een door en door geesteszieke, die op bevel een, maar ook hon derd moorden begaat zonder enig gewetensbezwaar. Hij is lid ge weest van ongeveer alle moord- organisaties die Hitler in het le ven heeft geroepen, tot aan de SA en de SD toe. Na de bevrijd ding werd hij gearresteerd en onder de „lichte" gevallen ge rangschikt. Na twee jaar werd hij weer vrijgelaten, waarna hij rustig en met overheidsgoedkeu- ring weer aan het onderwijzen sloeg. Dat onze hedendaagse rechtr spraak annex psychiatrie der mate faalt en een dergelijke groot-misdadiger niet alleen op vrije voeten stelt, maar hem ook nog de opvoeding van de jeugd toevertrouwt, stemt tot grote bezorgdheid. Bij een volgende gelegenheid immers zal hij weer zonder enig gewetensbezwaar mensen. Jood of geen Jood, afslachten. Met de spa. 15 APRIL 1883. RUSLAND. De keizerlijke sieraden voor de kroning van de czaar, de groote en kleine kete nen van St. Andreas, de kronen van den keizer en zijn gemalin, de scepter enz. worden eerst- daagst met veel plechtigheid overgebracht uit de juweelenka mer in het winterpaleis te St. Pe tersburg naar de wapenkamer van het Kremlin te Moskou. Te Moskou gaat men ijverig voort met de toebereidselen voor de kroningsplechtigheid. De mu ren en torens van het Kremlin zullen rondom geïllumineerd worden met licht van verschil lende kleuren, en de torens van de „Opstandings" en de St. Jans- kerk worden verlicht met 3500 Edisonlampen en vier electrische onnen,; elk met een lichtvermo- gen van 40.000 kaarsen. De pa leizen van Moskou en het huis van den minister van oorlog zul len, als voorzorgsmaatregel, te- lephonisch verbonden worden. 16 APRIL 1908. Wonderlijke toestanden heers ten er in Vlijmen A.D. 1908 blij kens het raadsverslag in ons nummer van bovengenoemde da tum. Vooral op maandag en dins dag en 's zondags onder de H. Mis moeten daar vreemde tafe reeltjes te zien zfjn geweest Op voorstel van den voorzit ter wordt besloten om art. 41 in de oude verordening, bepalende, dat het verboden is om zich ver kleed op straat te vertoonen, te veranderen en dit verbod te la ten vervallen, wijl daar de hand toch nooit aan is gehouden. Vastgesteld wordt, dat het voortaan alleen geoorloofd is om op Maandag en Dinsdag zich ver kleed op straat te vertonen, ech ter mag een man zich niet als vrouw en een vrouw zich niet als man verkleeden. Ook is het verboden zich als dienaar van de Godsdienst te verkleeden, of als lid van een geestelijke orde, en met het oog op de kerkelijke diensten zich verkleed in de Voorstraat te vertoonen van des morgens 6 tot 's avonds 5 uur. (En iets verder) De Heer van Helvoirt: „Zou het ook niet ge vonden kunnen worden, mijn heer de Voorzitter, dat voortaan de café's Zondagsmorgens geslo ten moeten zijn. Dat is voor Vlij men wel noodig hoor, want ik heb meermalen gezien, dat ze on der de H. Mis aan 't biljarten waren en kaarten dat 't grof was. Dat is hier in Vlijmen heel erg." Het zou o.i. veel beter zjjn ge weest als men de biljarts uit de kerk had weggehaald en de kaar ten in beslag genomen had. 15 APRIL 1933. Volksmisleiding was ook reeds in 1933 't stiekeme wapen waar mee de socialisten de verkie zingsstrijd in hun voordeel trachtten te beslissen. In no. 1 van het verkiezingsorgaan van de S.D.A.P. „Stemt Rood" van april 1933 kwam een beschou wing voor onder het hoofd: „Zorgt dat Uw kinderen kunnen leeren Regeering Ruys ont neemt hun die gelegenheid." Zet men daarnaast de uitlating, wel ke minister Terpstra in maart van dat ïaar in de Kamer deed, n.l. „Ik geloof, dat, wanneer men nagaat, wat in Duitschland, Bel gië en andere landen per leerling voor het onderwijs besteed wordt, blijken zal, dat ons land aan de spits staat", dan krijgt men toch wel een heel rare smaak in de mond. Een vos verliest wel zijn ha ren OPTICIEN VAN MAAREN Buitenland OVERLEG TOPCONFERENTIE OP 17 APRIL De Sovjet-Unie heeft de drie westelijke grote mogendheden voorgesteld, ambassadeurs van de betrokken landen op 17 april in Moskou te laten beginnen met de voorbereiding van een top conferentie. Minister Dulles is onmiddellijk naar het Witte Huis gegaan, om de datum die door de Russen is voorgesteld, met P resident Eisenhower te bespre- en, die juist klaar stond om naar Georgia te vertrekken om een weekeind te gaan golven. De Russische nota, die een antwoord vormt op de verklaring van de Westelijke Grote Drie van 31 maart, waarin de voorwaarden voor een topconferentie waren vervat, stelt verder voor, dat de ministers van buitenlandse za ken niet later bijeen zullen ko men dan eind april of half mei. Het bijeenroepen van een top conferentie zou echter volgens de Russen niet gekoppeld mógen worden aan de resultaten van de ministersconferentie. De moei lijkheden die zich zoudep kun nen voordoen op de ministers conferentie, zouden door de staatslieden met grotere be voegdheden moeten worden op gelost. Binnenland KLM IN '57 RECORD ONT VANGSTEN WINST LAGER. Het inkomen van de KLM is in 1957 met 62 miljoen gulden gestegen tot het recordbedrag van 496 miljoen gulden. Deze aanzienlijke vooruitgang is niet voldoende geweest om te voor komen, dat de bedrijfswinst van de nationale luchtvaartmaat- schappii vorig jaar is gedaald met ruim negen miljoen tot 21,7 miljoen gulden. Dank zij de ver koop van nagenoeg geheel afge schreven oude vliegtuigen tegen prijzen, die gelijk of "hoger wa ren dan de prijs waarvoor de KLM ze indertijd nieuw heeft gekocht, is de uiteindelijke netto winst slechts weinig achter ge bleven bij die van 1956. AFZET VAN GEDISTILLEERD IN ONS LAND VORIG JAAR 16,4 PCT. TERUGGELOPEN. De binnenlandse omzet van in Nederland geproduceerde gedis tilleerde dranken ps vorig jaar teruggelopen. In 1957 beliep de binnenlandse afzet 235.000 hl. van 50 pet., het jaar daarvoor 281.200 hl. van 50 pet., dat is een teruggang van 16,4 pet. Het verbruik in Nêderland van ingevoerde gedistilleerde dran ken was in 1957 11.471 hl. van 50 pet., een nagenoeg zelfde hoe veelheid als in 1956. Met de totale export van ge distilleerd was in 1957 een be drag van 24.358.000 gemoeid, dit is 2,5 miljoen of ruim 11 pet. meer dan in het jaar daar voor. Deze cijfers worden ver strekt in het verslag over 1957 van het Produktschap voor Ge distilleerde Dranken. MAANDAG 14 APRIL 1958 Uitgever: vS aalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen '.ofdredacteur: JAN TIELEN - 'i hlad verschijnt 2 x per week DE ECHO HEI ZEIDEN Waspik zal dezer dagen genoemd worden. Niet dat het een overvloed aan cultuurhistorische monumenten bezit, maar het heeft o.m. toch een fraaie mid deleeuwse kruiskerk, daterend uit 1426, thans Ned. Herv. Kerk. Deze kerk staat, met het orgel daarin dat door Matthaus de Crane in 17678 werd gebouwd, onder monumentenzorg. Het kerkgebouw zelf is reeds lange tijd in restauratie. Twee van de drie etap pes hiervan zijn achter de rug. Hiermee kwamen schip en transept geheel ge reed en zo kon de kerk op woensdag 15 mei 1957 officieel her-ingebruik wor den genomen. Nu ook het historische en waardevolle orgel is gerestaureerd zal op donderdagavond 17 april de internationaal befaamde organist Albert de Klerk op dit instrument een orgelbespeling komen geven. Deze avond is voor iedereen gratis toegankelijk. Restauratie van het orgel. Apart werd de restauratie aangenomen van het prachtige orgel. Hiermee is een to taal-bedrag van f 25.000. - gemoeid en wel f 18.000 voor het herstel van het orgel en f 6.500 voor het herstel van het polychro- meerwerk van het instrument. Zowel de ge meente als de provincie en het rijk hebben in deze restauratiekosten subsidies verleend. Maar ook de activiteiten van het comité „Restauratie Orgel" en de vrijgevigheid der Waspikse bevolking moeten in dit verband worden geprezen. De orgelkast werd 15 mei 1957 reeds afgeleverd. Het orgelfront is zeer merk waardig en klassiek gecomponeerd. (Helaas hebben moderne orgelbouwers voor het uiterlijk te weinig aandacht.) Typerend voor de 18e eeuw is ook het polichromeer- werk. De firma Hulst uit Sprang-Capelle heeft dit uiterlijk aspect keurig hersteld, zodat steeds de namen Cousebant en Was- cenaar, wier wapens tegen de orgelkast hangen, onder ons levendig blijven als de vermoedelijke schenkers van dit verrukke lijke instrument. Voor de restauratie van het binnenwerk wendde de Kerkvoogdij zich tot de organoloog Dr. M. A. Vente uit Utrecht. Hij trad als deskundig adviseur met Monumentenzorg in onderhandeling. Aan zijn onderzoekingen en studies ontleen den wij ook verscheidene gegevens, die hij zo vriendelijk was aan ons af te staan. In overleg met dr. Vente heeft de Kerk voogdij het restauratiewerk opgedragen aan de Zaandamse orgelbouwers de fa. D. A. Flentrop. De heer Flentrop is een orgel bouwer van internationale faam. (Nog on langs werd de heer D. A. Flentrop aange zocht om de functie van voorzitter-secre taris op zich te nemen bij de oprichting van een internationale federatie van orgelbou wers). De firma plaatste de laatste jaren verscheidene orgels in Scandinavië, in wel ke protestantse landen de orgelbouw op hoog peil staat en waar men dus wel weet waar Abraham de mosterd haalt. In het onderhoud dat wij met de heer Flentrop en zijn bedrijfsleider de heer Buurman mochten hebben sprak de heer Flentrop zijn bijzondere voldoening uit over de opdracht welke hij van de Ned. Herv. Gemeente te Waspik had gekregen. Wer ken met historische monumenten is altijd erg leerzaam en interessant, zo zei hij. En wat het hier juist zo aantrekkelijk maakt Aan dit orgel is in de loop der eeuwen niet geknoeid. Het is nagenoeg geheel gaaf over geleverd, zodat we practisch alleen de oor logsschade en enige slijtage hadden te her stellen. De firma is op het gebied van het res taureren van oude historische orgels ge specialiseerd. In de Lutherse kerk van Hoorn restaureerde zij voor enkele jaren nog een orgel van het zelfde genre als dat te Waspik, eveneens daterend rond 1770. Matthaus de Crane me fecit ende Het Waspikse orgel is een mechanisch pijporgel met aangehangen kistpedaal. Dit instrument stelt aan de bespeling heel eigen eisen, maar geeft het ook een heel eigen karakter. Ongetwijfeld geeft het in verband met het kistpedaal beperkte mogelijkheden qua programma, maar daartegenover staat dat het een prachtige dispositie heeft met een twintigtal registers. Het orgel is niet bij zonder groot maar wel zeer waardevol en edel van klank. Dit moge uit het volgende blijken De historische orgels van Nederland zijn, naar mate van hun gaafheid en hun ouder dom verdeeld in drie klassen, de zoge naamde A-, B- en C-orgels. De A-orgels zijn instrumenten die practisch geheel gaaf zijn, het is dan ook geen wonder dat het aantal A-orgels laag is. In Noord-Brabant zijn er van de 35 op de monumentenlijst geplaatste orgels slechts 4 die behoren tot de A-klasse. Eén daarvan is het orgel van de Ned. Herv. Kerk te Waspik. Alleen al deze indeling wijst op het belang van dit instrument. De dispositie is als volgt: hoofd werk: C-d" Praestant 16 af c', Bourdon 16, Praestant 8, Holpijp 8, Octaaf 4, Hol- fluit 4, Octaaf 2, Woudfluit 2, Mixture IV sterk, Cimbaal III sterk, Cornet IV sterk af c' Trompet 8 bas, Trompet 8 discant. Rugwerk C-d"dwarsfluit 8 af c', Holpijp 8, Praestant 4, Fluit 4, Octaaf 2, Quint Yi, Sexqualter II sterk af c'. Pedaal C-c'. Dit orgel van Matthaus de Crane is klaar blijkelijk geïnspireerd op het orgel uit de grote kerk van zijn geboorteplaats Culem- borg (waar zijn vader organist was en die daar 't door de Brabander Matthijs Verhof stad gebouwde instrument bespeelde bij de ingebruikneming in 1719). Ook moet de orgelbouwer Matthaus de Crane zelf organist zijn geweest, want hij bespeelde het Waspikse orgel bij de inge bruikneming, 1767, zoals in fijne letters boven de speeltafel staat te lezen: „Matthaus de Crane me fecit ende bespeelde mij bij den Eredienst". De bouwtrant van Verhofstad en de Cra ne is eer Zuidnederlands te noemen dan Noordnederlands. Anders gezegd: Verhof stad en de Crane zijn late vertegenwoordi gers van de oud-Nederlandse bouwstijl. Zij staan nl. los van de machtige Schnitger- school, die sedert 1720 zulk een enorme in vloed heeft gehad op de Nederlandse orgel bouw. Zo is het Waspikse orgel enigszins archaïserend van karakter, waaraan het juist zijn bijzondere charme en historische betekenis ontleent, afgezien nog van het feit dat het practisch geheel origineel ge bleven is. Momenteel zijn de orgelbouwers bezig met het orgel voor het laatst te intoneren, een uiterst subtiel vakwerk, waarin de tech nische en muzikale kwaliteiten van de or gelbouwer duidelijk aan de dag treden. Na de restauratie moet het instrument nl. pijp voor pijp in de acoustiek ge- en beproefd worden. De aard van de bepleistering der muren beïnvloed bv. de klank. Na de into natie wordt het werk opgeleverd. Plechtige her-ingebruikname - Kerkconcert. Donderdag 17 april a.s. wordt in een dienst, waarin ds. K. Schipper voortgaat, het instrument voor de kerkgemeente weer in gebruik genomen. De orde van dienst is als volgt 7 uur Opening met gemeentezang, schrift lezing, gebed en welkom. Overdracht van het orgel door de firma Flentrop aan de Kerkvoogdij. Overdracht van het orgel door de Kerk voogdij aan de organist de heer J. Hartman. Gemeentezang. Onder deze zang wordt de begeleiding van het kleine orgel overge nomen door het grote orgel, dat dan zal worden bespeeld door de heer L. v. Baard wijk, organist van de firma Flentrop. Toespraken. Na deze toespraken zal de zangvereniging O.K.K. een tweetal verzen ten gehore brengen. Hierna weer gemeente zang. Dan volgt een korte kerkdienst waarin ds. Schipper zal voorgaan. Ongeveer 20.40 uur sluiting. Vervolgens een pauze van on geveer 10 min. Tussen kwart voor 9 en 9 u. begint dan het grote concert door de heer Albert de Klerk. In aansluiting op. de plechtige dienst geeft niemand minder dan Albert de Klerk uit Haarlem een orgelbespeling, waarbij het instrument in al zijn artistieke klankrijkdom te beluisteren zal zijn. Enkele „cultureel ge occupeerde" plaatsgenoten hebben n.l. het idee geopperd om op dit historische orgel Albert de Klerk. Albert de Klerk werd op 4 oktober 1917 in Haarlem geboren. Reeds op 10-jarige leeftijd speelde hij bij afwezigheid van de „grote" organist eens in de Sint Jozefkerk te Haarlem, waar zijn vader directeur was Van het parochiële kerkkoor. Op 16-jarige leeftijd volgde hij de heer H. Andriessen (die naar Utrecht vertrok) op als organist van de Josephskerk. Hij studeerde orgel bij Corn, de Wolff en Anthon van der Horst en deed in 1939 cum Iaude eindexamen aan het Amsterdamse conservatorium met een bijzondere onderscheiding voor impro visatie. Twee jaar later behaalde hij de Prix d'Excellence. Albert de Klerk is inderdaad een orga nist bij de gratie Gods. Zijn improvisaties zijn juwelen van vakmanschap en inventief vermogen en hij beheerst een overwegend groot deel van de bestaande orgelliteratuur. De Klerk is als stadsorganist van Haar lem eerste organist van Sint Bavo, waar Piet Kee tweede organist is. Als zodanig speelt de Klerk speciaal concerten; Piet Kee meestendeels de kerkelijke diensten. Sedert de Kerk als gemeentelijk organist fungeert is zijn ster tot op een hoogte ge rezen dat ze tot ver in het buitenland opge merkt wordt. Het grote Duitse concern Te- lefunken wist b.v. beslag op hem te leg gen voor een serie orgelbespelingen (op binnen- en buitenlandse instrumenten) wel ke op de grammofoonplaat worden vastge legd. (Voor een deel reeds in de handel) met een repertoire dat strekt van Frescobal- di tot en mét Mozart. Enige tijd geleden ontdekte hij in Lon den zes orgelconcerten van de vrij onbe kende 17e eeuwse Engelse componist Tho mas Arne, die hij in partituur bracht en alle voor de radio uitvoerde. Maar hij is ook evenzeer een overtuigend pleitbezorger voor de moderne muziek en hij heeft dus con certen van Van der Horst, Badings, Dres den en Francis Poulence op zijn repertoire staan. Als componist heeft De Klerk immer een daadwerkelijke interesse voor het volks lied gehad. Verder componeerde hij veel kerkmuziek, orgelwerken en instrumentale en vocale kamermuziek. Hij heeft dan ook beslist een zeer grote en verfrissende in vloed op het muzikale leven in Nederland gehad. En hij heeft die nog, vooreerst als organist en componist, maar vooral ook als leraar aan de r.k. kerkmuziekschool in Utrecht en als dirigent van het koor „Ka tholiek Haarlem". Deze kunstenaar zal men op 17 april in Waspik kunnen beluisteren. Voor de fijnproevers een gezochte gelegenheid dus, maar niet alleen voor zulk een happy few van organophielen. (Voor hen zij nog opge merkt dat A. de Klerk aan de hand van dit concert ondermeer de bruikbaarheid van het oude kistpedaal wil demonstreren). Albert de Klerk is er pedagoog genoeg IS ONZE VOORJAARSCOLLECTIE in No-lron, popeline en nylon Franse en Italiaanse import GROTESTRAAT 192 WAALWIJK in deze prachtige kerk een kerkconcert te organiseren. En zo vormen de initiatiefne mers de heren F. Berkelmans, A. van den Broek, C. van Dongen, J. Hartman, M. Maas en L. Verduijn een comité ad hoe dat zich belastte met de uitvoering van de ze plannen. In deze vorm willen zij ook na mens de Waspikse bevolking blijk geven van waardering zowel jegens de protestantse gemeente als ten aanzien van de overheids lichamen, die zich beiden zulk een grote offers getroost-(t)-en om deze restauratie te realiseren. Het comité meende voor zulk een unieke historische gebeurtenis de hoog ste artistieke maatstaven te mogen aanleg gen, terwijl de aard van het gebeuren in harmonie dient te zijn met de verheven reli gieuze bestemming van kerkruimte en in strument. Zo werd voor deze orgelbespe ling een landelijke eerste-rangsorganist ge- engageerd waardoor het kerkconcert inder daad naar waarde zal overeenkomen met het instrument en de ruimte waarin het zal klinken. Wij juichen het in hoge mate toe dat men open oog blijkt te hebben voor de meer dan gewone kwaliteiten van dit orgel, hetgeen zich onder meer manifesteert in het initiatief om een internationaal befaamd or ganist voor een bespeling uit te nodigen. voor om in een kerkconcert bevattelijkheid en artistieke kwaliteiten te laten samengaan. Blijkens zijn programma is dat ook dit keer het geval, want achtereenvolgens zullen worden uitgevoerd 1. Toccata, Jan Pietersz. Sweelinck (1562-1621) b. Fantasie op de manier van een echo. 2a. Noël pour l'amour de Marie Nicolaas le Bègue (1630-1702) b. A, la venue de Noël, Claude Balbatre (1727-1799) 3a. Aria, Jean-Baptiste Loeillet (1680 - 1730) b. Gigue. 4. Partite diverse sopra: „O Gott Du from- met Gott", Joh. Seb. Bach (1685-1750) 5. Andante F Dur K.V. 616, (für eine Wal- ze in eine kleine Orgel), Wolfgang Amad. Mozart (1756-1791) 6. Improvisatie over Ps. 150: Looft God, Looft Zijn Naam alom", Albert de Klerk (geb. 1917). Als straks de organist alle registers weer kan opentrekken zal blijken wat voor een majestueus en ornamentiek orgel Waspik bezit, en hoe rijk van klank dit instrument is. Muzikaal Waspik, verzuimt Uw kans niet. DEN BOSCH VUGHTERSTRAAT 25 TILBURG BREDA MARKT 32 NWE GINNEKENSTR. 23 12.000 Tolken en honderden hostesses. 300 Belgische meisjes bekleden op de Wereldtentoonstelling te Brussel de char mante functie van fair-hostess. Dank zij hun aanwezigheid en veelzijdige kennis zal het de bezoeker licht vallen België te waar deren. Een opleiding van 4 maanden is hieraan voorafgegaan. De fair-hostesses ontvangen de bezoe kers en geven inlichtingen - op de 12 belangrijkste grensstations, - op vliegvelden en heliports, - op de Brusselse stations, - in de havens van Antwerpen en Oostende, - in Brussel (Place de Brouckère), Brug ge en Doornik, - in het z.g. Paleis voor Onthaal op de Wereldtentoonstelling zelf. 60 Fair-hostesses wijden zich uitsluitend aan - de pers, congressen, recepties, georga niseerd door de Commissaris-Generaal en de ontvangst van bepaalde autoritei ten. Er is een reserve van 30 hostesses. Behalve deze hostesses heeft praktisch elke afdeling haar geüniformeerde gast vrouwen. Andere bezoekers kunnen des gewenst een beroep op speciale gidsen doen. Tolken. 12.000 Tolken staan ter beschikking van buitenlandse bezoekers. De tolken, gekleed in burger, zijn gemakkelijk te herkennen aan hun ronde insignes, terwijl de geünifor meerde een vierkant insigne dragen. De kleur van deze insignes is verschillend, al naar gelang de taal rood (Engels), zwart (Duits), geel (Spaans)paars (Portugees)wit (Russisch) en groene ster met de letter E (Esperanto). Gidsen, die tevens tolk zijn. 60 Gidsen op de Expo '58 zullen tegen betaling tevens als tolk fungeren. Het ta rief voor deze gidsen bedraagt 100 fr. per uur, 300 fr. voor een halve dag en 500 fr. voor een gehele dag. Men moet zich hier voor richten tot de Dienst Gidsen-Tolken, Paleis voor Onthaal, met opgave van de gewenste taal en eventueel het aantal bezoe kers, dat een groep vormt. Iedere gids zal niet meer dan 30 personen tegelijk voor zijn rekening kunnen nemen. Speciale commissies. Een „ijldienst", de z.g. Service-Dispatch (tel. 79.20.40, 30 lijnen) is in het leven ge roepen voor bezoekers, die contact wensen met personen, die hetzelfde beroep uitoefe nen of gemeenschappelijke culturele belan gen hebben. De ontvangst geschiedt door speciale commissies. Telefoonnummer om te onthouden. Er bestaat een speciaal telefoonnummer, dat iedereen kan draaien, die inlichtingen over de Wereldtentoonstelling wil hebben, het doet er niet toe welke. Dit nummer is Brussel 78.14.00 en het heeft 30 lijnen. De tuinen op de Wereldtentoonstelling. Van klassiek tot modern. Op het terrein van de Expo '58 bevinden zich de parken van Laeken en Ossegnem. In hun majestueuze bossen domineren de prachtige beuken, waaronder vele zeldzame soorten. Bij de opbouw van de tentoonstelling heeft men kans gezien, niet alleen om de bomen te sparen, maar, wat meer is, een groot aantal paviljoens te plaatsen tegen dit imposante bomendecor. Men heeft, nood zakelijk bij een algemene, internationale tentoonstelling de nadruk gelegd op de ge bouwen, terwijl de luister van de tuinen behouden is gebleven. Buiten deze twee parken bleef tengevolge van de vele ge houwen slechts weinig over voor tuinaan leg. Dank zij de moderne tuinarchitectuur is men er echter in geslaagd te woekeren met de spaarzame ruimte en heeft men tuinen aangelegd, zoals die bij het Belvé dère, de Vlaamse Tuin, de Moderne Tuin en de Kongolese Tuin. Het 18e eeuwse Belvédère is de resi dentie van de Belgische Commissaris-Ge neraal en dient o.m. voor de ontvangst van zeer belangrijke bezoekers. Dit houdt in, dat het publiek hier geen toegang heeft. Bij de stijl van de tuin, noodzakelijker wijs klassiek gehouden met het ook op de architectuur van het Belvédère, werd op moderne wijze in het midden een bloemen tuin aangelegd, terwijl men een pergola ontworpen heeft, waar de gasten tijdens feestelijkheden hij slecht weer eventueel be schutting kunnen vinden. De Vlaamse Tuin bestaat uit vier gedeel ten, waarvan elk herinneringen oproept aan een jaargetijde. In het midden van de tuin staat een koepel, waarvan het publiek een prachtig overzicht heeft over de vier jaar getijden. Hoewel de Kongolees weinig belangstel ling heeft voor het aanleggen van tuinen, heeft men toch bij het ontwerpen van deze tuin getracht een karakter, representatief voor de Kongo, te scheppen door de Spaans of Indisch georiënteerde 150 meter lange pergola en vele waterpartijen, het inboor lingendorp, de driehoekige en schildvormi- ge bloementuinen, enz. De Moderne Tuin ligt tussen kleine pa viljoens en lijkt daardoor groter dan hij is. Opmerkelijk zijn hier de carré's met wa terpartijen. k

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 1