Het verkeer is niet te groot maar de wegen zijn te krap BINNEN- EN BUITENLAND WAALWIJK Waalwijkse en Langst Courant MAANDAG 9 JUNI 1958 Uitgever: Waal wij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN uit blad verschijnt 2 x per week 81e JAARGANG No. 46 22 cen t per week per kwartaal 2.85 f 8.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per mm. Abonnement: speciaal tarief Contract-advertenties: Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8 OPGERICHT 1878 TEL.-ADRES: „ECHO' Geen snelweg naar de toekomst t H .9K$8 NOORSE TANKBOOT IN LICH TERLAAIE IN MOND VAN NIEUWE WATERWEG. 1 dode, 3 vermisten. In een fractie van een seconde veranderde bij een botsing het Noorse tankschip „Artemis" za terdagmiddag rond 2 uur in een laaiende fakkel. Toen het zon dagmorgen uit Hoek van Holland werd verhaald naar Pernis, was het schip een afzichtelijk gebla kerde staalmassa met gaten in de voorsteven en de brug, maar met aan boord nog vrijwel de ge hele lading, na 13 uren onver moeide strijd behouden door de zegevierende brandweer. De los barstende vuurzee en de daarna uitgebroken paniek aan boord hebben waarschijnlijk het leven geëist van vier Noorse opvaren den. In het ziekenhuis aan de Zuid- wal in Den Haag is 1 zaterdag avond 9 uur de chef-steward Ar- vid Johansen aan de gevolgen van een derdegraadsverbranding overledenpDrie opvarenden de 20-jarige matroos Per Holmes- land, de 16-jarige dekjongen Thor Lelaining en de 18-jarige matroos Erik Thögerson worden ver mist. In hun doodsangst zijn ze waarschijnlijk te dicht bij de schroeven overboord gesprongen en zo zij al niet door de schroe ven zijn gedood, moeten ze ver dronken en door het afnemend tij naar zee gesleurd zijn. De scheepsramp heeft zich af gespeeld voor de ogen van hon derden toeschouwers, die zater dagmiddag even voorbij de Berg- haven langs het laatste stukje Nieuwe Waterweg wandelden. Ze zagen de 10.945 ton metende „Artemis", die tot aan het merk met 14.500 ton benzinei voor het Amerikaanse leger in Zuid Frankrijk was geladen, onder de Noorderpier naar zee koersen. Uit tegenovergestelde richting liep op dat ogenblik het 1534 ton metende (eveneens Noorse) vrachtschip „Luskefjell" binnen met bestemming Rotterdam. Zij kwamen met elkaar in botsing. Wat precies gebeurd is, valt nu nog niet vast ttf stellen. Vol gens ooggetuigen liep de „Lus kefjell" plotseling uit het roer. Het schip werd hierdoor 'n prooi van de vrij krachtige zuidwesten wind en liep schuin op de „Arte mis" in. Het vrachtschip raakte de tanker ongeveer 30 meter uit de voorsteven aan bakboord, schampte vervolgens langs bak boord af en scheurde hierbij met een anker een bijwand van de brug van de „Artemis" open. De aanvarende tanker kwam, echter onmiddellijk weer vrij en liep niet meer dan een verfomfaaide voorsteven op. Het schip ging later door naar de ÏJselhaven en voor zover bekend zijn op de „Luskefjell" geen slachtoffers gevallen. Alle theorie over brandbestrij ding was op de „Artemis" met een vergeten. Aan boord bevon den zich 44 opvarenden: een be manning van 40 koppen (onder wie als enige Nederlander de 28- jarige telegrafist Wim Stobbe uit Nieuw-Loosdrecht), de 37-jarige rijksloods Dirk de Vries uit Vlaardingen en 3 stewardessen, die de echtgenoten zijn van 3 op varenden. Het werd een vlucht in paniek, waarbij de minst ge lukkigen dwars door de vette walm heen in het water spron gen. JAN VAN ZUTPHEN (94 JAAR) OVERLEDEN. De grote pionier van de tuber culosebestrijding in Nederland, Jan van Zutphen, is zaterdag in zijn huis in Hilversum, na een langdurige ziekte overleden. Jan van. Zutphen, die als „Ome Jan" jarenlang een nationale figuur was, popijair in alle maatschap pelijke kringen, van iedere kleur en confessie is 94 jaar geworden. Jan van Zutphen was geduren de meer dan 25 jaar secretaris van de Algemene Diamantbewer- kersbond, die juist dezer dagen werd opgeheven. Later zette'hij zich vooral in voor de tubercu- lpsebestrijding. Hij was de op richter van het bekende sanato rium „Zonnestraal" in Hilver sum. Nog geen twee jaar geleden legde hij,, 93 jaar oud, het voor zitterschap van deze instelling neer. BISSCHOP VAN ROERMOND ERNSTIG ZIEK. Maandagmorgen vroeg acht- de behandelende geneesheren de toestand van mgr. dr. J. M. J. A. Hansen, bisschop van Roermond nog steeds critiek. De bisschop, die zaterdagmiddag wegens een ernstige nieraandoening in de universiteitskliniek te Nijmegen moest worden opgenomen, is la ter op de dag voorzien van de sacramenten der zieken. Dit ge schiedde op eigen verzoek! en op advies van de artsen. Mgr. dr. G. Lemmens, voorganger van mgr. Hanssen in het bisschopsambt, diende ze hem toe. In de loop van de zondag is de toestand van de zieke slechter geworden. ZUSJES OP ONBEWAAKTE DOOR TREIN GEGREPEN. Twee; zusjes, de 17-jarige Ger- rigje en de 7-jarige Willempje Wolf zijn zondagmiddag op de onbewaakte overweg in de spoor lijn Zwolle-Amersfoort door een trein gegrepen. Beiden waren op slag dood. Het jongste kind zat achterom de fiets bij de oudste. Zij woonden in Hattemerbroek, gemeente Oldebroek. De trein had een half uur vertraging. Provinciaal Nieuws CADEAU VOOR MGR. BEK KERS STELT KERKENBOUW VEILIG. Tijdens een pontificale heilige Mis inj de St. Jan, opgedragen door mgr. W. Bekkers, ter gele genheid van diens zilveren pries terfeest heeft de vicaris-generaal van het bisdom, mgr. Omens, de feestgave van de diocesanen en geestelijkheid in het bisdom Den Bosch aangeboden. Een zacht ge rucht van verrassing over de grootte van de feestgave, 922.599 gulden en 41 cent, ging door de dichte rijen gelovigen in/ de Sint Jan, onder wie honderden leden van parochiale comité's, die de inzameling van dit huldeblijk plaatselijk hebben georganiseerd. Nog voor het einde van de druk bezochte receptie in het Casino was mede tijdens 'n col lecte tijdens de pontificale heili ge Mis en nieuwe giften de 923.000 gulden overschreden. En kele uren vóór het lof, waarin mgr. Bekkers met ontroerde stem voor dit kapitale huldeblijk be dankte, bleek opnieuw een uit breiding mogelijk van de bestem ming der feestgave. Niet minder dan 19 parochies uit het Bossche bisdom zullen door nieuwbouw, uitbreiding of restauratie van hun kerk profi teren van de gave, die de ver wachtingen driedubbel overtrof. Het eindbedrag van deze actie is voldoende om de financiering van de kerkenbouw in het Bos sche bisdom voor de komende jaren veilig te stellen. De feest gave, vermeerderd met de jaar lijkse opbrengst van de normale collectes voor de kerkenbouw, is voldoende om de onrendabele top van de 35 kerken, die in vijf jaar moeten worden gebouwd, te financieren. Ziehier een lijst van de plaat sen, waar zich parochies bevin den, die profiteren van 't feest geschenk aan mgr. Bekkers Breugel 25.000 gulden (uit breiding van de kerk)Boxtel 20.000 gulden (nieuwe parochie) Eindhoven twee nieuwe kerken, de Maria Regina en de nieuwe kerk van het Genderdal, ieder 25.000 gulden; Gemert( nieuwe kerk) 25.000 gulden; Den Bosch kerk in plan zuid 2, de St. Lucas- parochie 40.000; Macharen restauratie van de kerk 40.000; Malden nieuwe kerk 100.000 Meerveldhoven nieuwe parochie Sint Jozef Werkman 60.000 Nijmegen nieuwe kerk Christus Verrijzenis 125.000; Odiliapeel nieuwe kerk 10.000; St. Oeden- rode heilige Ritakerk 10.000 Oss uitbreiding van de heilige Gerarduskerk 50.000; Someren- Heide nieuwe kerk 25.000; Son nieuwe kerk 100.000; Tilburg parochie in 't Zand 125.000 en Sint Lidwinakerk uitbreiding 50.000; Uden nieuwe Pius X- kerk 25.000; Valkenswaard St. Jozefkerk 40.000. (Volkskrant). WILLEM VAN ORANJE COLLEGE. Tot lerares Frans is aan de Chr. HBS en MMS alhier benoemd mevr. J. J. Fijan-Kerst alhier, voor de naaldvakken mevr. De Vos-v, d. Beste te Sprang-Capel- le; voor voordrachtkunst en han denarbeid mej. M. D. M. Konings te Raamsdonk, voor Engels de lieer J. H. A. Bertens te Aalst, voor Duits de heer M. C. v. Vee- len te Den Haag. RESULTATEN EERSTE INTER NATIONALE SCHOENEN- BEURS TE UTRECHT. 81 der exposanten tevreden over geboekte orders. De eerste Internationale Schoe- nenbeurs, die vorige week in Utrecht werd gehouden en waar aan 180 firma's deelnamen, is in alle opzichten een succes gewor den. Zowel van binnenlandse als van buitenlandse zijde werd deze nieuwe vakbeurs als opvolg ster van de zes jaar achtereen ge organiseerde Interlederbeurzen, waar behalve schoeisel ook hui den, leder en machines werden tentoongesteld geprezen om haar indeling, overzichtelijkheid, ruimer aanbod en niveau. Uit de op de laatste dag gehou den enquête blijkt, dat 87 van de deelnemende firma's tevreden is over de ter beurze bereikte resultaten. Ruim 90 van de exposanten verklaarde in de af gelopen dagen nieuwe relaties te hebben verworven, 52 slaagde er in buitenlandse contacten' te leggen. Wat de orders betreft, 81 der deelnemers gaf te kennen te vreden te zijn over de ontvangen bestellingen. Buitenlandse op drachten werden door 30 der firma's genoteerd. De exporlor- ders waren afkomstig uit België, Luxemburg, West-diiitsland, En geland. Noorwegen, Zweden, de Ned. Antillen en N.-Guinea. ZILVEREN JUBILARIS BIJ VAN GEND LOOS. Vrijdag vierde de heer Jac. v. Helvoirt alhier zijn 25-jarig dienstjubileum bij Van Gend Loos. Het heeft hem die dag niet aan blijken van belangstelling en waardering ontbroken. Voor al door zijn superieuren en naas te medewerkers werd hem wel verdiende hulde en dank ge bracht. 's Morgens werd de jubilaris, omringd door zijn familie, een hartelijke huldiging bereid in de cantine van Van Gend Loos in Den Bosch. Hij werd hier toege sproken door de directeur, de heer v. Gerwen, die hem roemde als) een zeer actieve en toegewij de kracht, die de leidende functie die hij de laatste jaren bekleed de, eigenlijk al eerder verdiend had. Doch dan zou hij naar el ders in t land zijn overgeplaatst en de jubilaris was zozeer aan Waalwijk gehecht en zozeer ver trouwd met de vervoersproble men in dit rayon, dat men op zijn eigen verzoek gewacht had op 'n plaats in Den Bosch, waar hem de regeling van de interlocale be stellingen werd toevertrouwd. Hierin speelt Waalwijk 'n hoofd rol, zodat hij eigenlijk reeds 25 jaar het goederenvervoer per spoor voor Waalwijk en omstre ken dient. Namens de hoofddirectie van Van Gend Loos, die hem nog nader op 17 juni a.s. te Utrecht zal huldigen, werd hem leen ge schenk onder couvert overhan digd. Vervolgens spraken nog de bedrijfsleider, de heer Verhoeven en de oudste besteller, de heer Rondel. Zij roemden de tact van de jubilaris om met personeel om te gaan en de prettige samen werking met hem. Een tweetal lampen werden hem als blijk van waardering van het Bossche per soneel overhandigd. De jubilaris dankte getroffen voor deze hartelijke huldiging, die met een gezellig samenzijn besloten werd. Ten huize van de jubilaris vond 's middags nog een huldi ging plaats door het Waalwijkse personeel van Van Gend Loos, dat hem een fraaie staande sche merlamp offreerde. Wegens uit- stedigheid van de directeur maak te de heer Chr. Thijssen zich tot tolk van het kantoor Waalwijk, dat de jubilaris destijds niet gaarne miste, doch hem ander- tijds zijn promotie van harte gunde. Zij beschouwden hem nog steeds als behorende bij 't Waal wijkse kantoor. Onder de velen die de heer v. Helvoirt nog kwamen gelukwen sen, was ook de oud-directeur, de heer Kriek, die zovele jaren op prettige wijze met hem' had samengewerkt. EEN ZILVEREN JUBILARESSE Mevrouw Pullens-van Balkom, bij Hollandia, waar ze werkt, al gemeen bekend onder de naam Mien, vierde op 1 juni haar zil veren dienstjubileum. Op het directiekantoor waren de directie, een aantal staf-func tionarissen, leden vair de onder nemingsraad etc. samengekomen om haar te huldigen. In zijn toespraak prees de heer E. Stibbe. president-directeur van de N.V., de ijver waarmede Mien haar werk steeds verricht te. Het was altijd af Met haar gezondheid gaat het de laatste tijd minder goed en de heer Stibbe hoopte dat ze spoe dig voldoende zou zijn hersteld om haar taak weer uit te kunnen oefenen, Als cadeau overhandig de hij een bedrag onder couvert, de zilveren Hollandia-legpenning met oorkonde en het Vererend Getuigschrift van de Nederland se Maatschappij voor Nijverheid en Handel. De daarbij behoren de draagmedaille werd de jubi- laresse opgespeld door de heer Stip be jr. De heer v. Zon, die het woord voerde namens de Ondernemings raad, memoreerde de vele goéde eigenschappen van Mien, op wie een beroep nooit tevergeefs was, ook niet in haar vrije tijd. Na mens het gehele personeel over handigde bij een bedrag onder couvert. De heer C, Lariby, die vervol gens aan het woord kwam, dank te Mien eveneens voor de hulp die ze altijd bereid was te geven en Mej. v. Soelen bood namens de kantoorpersoneelsvereniging De Molenwieken een cadeau aan. KATHOLIEK WAALWIJK BRACHT GROOTSE HULDE AAN CHRISTUS IN DE EUCHARISTIE. Het wolkendek zag er onheil spellend uit toen zondagmiddag de lange stoet van de jaarlijkse Sacramentsprocessie zich in de Bernhardstr.-Wilhelminastr. for meerde. Reeds spoedig na het vertrek vielen de eerste regen druppels, maar het bleef geluk kig bij een paar onbetekenende buitjes, die geen afbreuk konden doen aan het indrukwekkend en stichtend geheel van de stoet, noch aan de enorme belangstel ling langs de gehele route. Alles was wederom voortref felijk geregeld en verliep in voor beeldige orde. Ditmaal trok de stoet via de Julianastraat en de Burg. Moonenlaan in de richting Besoijen, waarna men via de Burg. Verwielstraat en de Grote straat omstreeks 5 uur op het Raadhuisplein arriveerde. Door het uitsteken van vlag gen en door versieringen met bloemen, kaarsen e.d. van gevels en ramen hadden bonderden in gezetenen langs deze route hun medewerking verleend aan deze openlijke hulde aan Christus en deze gezamenlijke dankbetuiging voor Zijn Liefdegave. De duizen den katholieken die langs de weg stonden en de mensenmenigte, die het Raadhuisplein bevolkte, gaven door hun devote aandacht en medeleven uiting aan hun ge loof in de H. Eucharistie. Deze indrukwekkende open bare hulde van de gehele katho lieke gemeenschap van Waal wijk vond zijn bekroning in bet plechtig Lof, dat op het Raad huisplein onder stralende zonne schijn en in tegenwoordigheid van duizenden gelovigen werd opgedragen. Tijdens deze grootse slothulde hield de ZeerEerw. Hooggel. Heer Professor Dr. B. Speekenbrink een korte, doch begeesterende predikatie over de Eucharistie, de Goede Gave, die ons niet alleen persoonlijk inni ger aan Christus moet hechten, maar ons ook allen tesamen ver enigen moet tot een oprechte en sterke gemeenschap in Christus Liefde. Een nadere beschrijving van de groepen in deze lang en kleur rijke stoet zou ons te ver voeren. Vermelden wij nog dat de nieu we Tarcisiusgroep, waarin de dood en de heerlijkheid werd uit gebeeld en bezongen van Tarci- sius, de eerste martelaar voor 't H. Sacrament, een prachtige aanwinst was voor deze luister rijke jaarlijkse traditie. „VISSCHERSLUST". Zaterdag j.I. hield „Visschers- lust" haar jaarlijks onderling yisconcours in het „Oude Maas je" te Drongelen. Het weer was uitstekend, terwijl de wind uit de goede boek woei. Ondanks de nogal verre af stand van de bebouwde kom was er een goede publieke belangstel ling, zelfs van het grazende vee, dat kwam neuzen wat er toch met al die stokken zou gaan ge beuren. Dat viel nogal mee, want ze werden niet gebruikt om hen „te beulen". De vis kwam er aanmerkelijk slechter af, aangezien meer dan 125 stuks voor een moment het zilte nat moesten verlaten, hoe wel ze na meting en puntenbe- oordeling daarin direct weer te ruggezet werden. Koningsvisser en bekerhouder werd de heer Johan van Seist te Waalwijk, met 8 stuks die hem 74 punten opleverden, plus beker en Koningskruis. Hij werd op de voet gevolgd door Huib de Brui ne te Waalwijk, die de le prijs verwierf met 7 stuks en 87 pun- ter< verkreeg. De 2e prijs ging ook naar Jo han van Seist met zijn 8 stuks en 74 punten. Derde prijs het Til- burgse lid A. Priecs met 8 stuks en 76 punten, terwijl Peet Ste vens te Kaatsheuvel de 4e prijs won met 3 stuks en 49 punten. Hieruit blijkt dat, nadat enke le jaren achtereen een Tilburgs lid bekerhouder en koningsvisser was, thans weer een Waalwijks lid de vlag omhoog bracht. In de zaal van ons clublokaal, waar gezelligheid heerste bij la ge prijzen en goede kwaliteit met een uitstekend bediendenconcern, vond des avonds de prijsuitrei king plaats, die door voorzitter Blom vlot aan de 156 deelnemers werd afgewerkt. Het Notenkrakers-gezelschap uit Oosterhout zong, blies, trok en tokkelde vrolijke wijsjes, be geleid door de bom-bom en al ras gingen de paren rechts- en links om over de dansvloer. Tenslotte ontpopte de gerant Jan de Nijs zich als een lustig speler op zijn trekpiano en ook als conferencier liet hij zich da nig gelden en spoedig was de stemming op het goede peil. Al met al een jaarlijks vissers festijn, dat nog wel gelegenheid biedt tot „nakaarten". Ieder lid ging ver in het nachtelijk uur huiswaarts met zijn trofee, even als ook de beste zangers en de clamators uit de eigen leden en onze jaarlijkse vingerfluiter-gast Hansje Dekker. TENNIS. Het Waalwijks invitatietour- nooi A en B zal dit jaar weer ge houden worden op de banen van Hotel Verwiel en wel van 28 juni tot en met 6 juli. TRIDUUM ST. ANTONIUS- PAROCHIE. In verband met het hilveren priesterfeest van pastoor Lam zal in de St. Antoniusparochie a.-s. woensdag en donderdag een triduum worden gehouden, dat zal worden gageven door pater v. d. Wiel van het Missiehuis te Kaatsheuvel. (van onze soc.-econ. medewerker). Moeten we de bedden langer of de mensen korter maken? Velen, die niet op het autoverkeer zijn aangewezen, lezen met bevredigende ge voelens de berichten van zware straffen, die aan automobilisten worden opgelegd wanneer zij de maximum-snelheid van 50 km. voor de bebouwde kom der gemeen ten hebben overschreden. Er zijn reeds hechtenis-straffen van een week opgelegd om de snelheids-maniakken in hun activi teit te beteugelen. Ondanks deze straffen en ondanks de bij herhaling in de pers en door middel van communique's verspreide waarschuwingen, blijft het aantal overtre ders van de snelheidsregelen vrij groot. Is dit een bewijs van de hardleersheid van het autorijdend publiek? Een week teveel en te weinig. Wanneer men tijden lang een grote vrij heid heeft genoten en deze wordt op een bepaald moment drastisch ingeperkt, dan is het gevaar van hardleersheid inderdaad aanwezig. Men moet niet te snel overgaan tot verdediging van hen, die zich niet aan de gestelde wetten en verordeningen hou den, maar wij aarzelen niet om uit te spre ken dat het opleggen van hechtenis een veel te zware straf zou zijn voor hen, die in een stille laan met gescheiden rijbanen de kilometerteller eens op zestig in plaats van op vijftig hebben staan. Omgekeerd zouden wij een week hechtenis voor hem, die met een snelheid van 80 km per uur door een drukke winkelstraat rijdt veel te gering achten. Het begrip bebouwde kom, dat wordt omrandt door de blauwe borden met de plaatsnaam, is veel te ruim genomen. Al kan men daarnaast de vermindering van het aantal ongevallen door de snelheids beperking niet ontkennen, het feit dat on ze drukke wegen op een behoorlijk snel verkeer niet zijn berekend, wordt door het succes van de snelheidsbeperking tevens aangetoond. Men kan nu van overheidswege wel trachten de automobilisten de schuld te j»e- ven van het stijgend aantal ongevallen, in wezen ligt de schuld van het onveiligheids- vraagstuk bij de toestand van de wegen, die in Nederland grotendeels zijn afge stemd op een verkeersintensiteit, zoals die tien jaar geleden bestond. Verkeer op maat? Nu de mensen langer worden, kan men twee dingen doen. Men kan de bedden aanpassen bij de lengte van het lichaam, zoals het hoort. Men kan anderzijds het lichaam aanpassen bij de eisen van het bed en dat doet men in Nederland. Men meent nl. geld uit te sparen door het ver keer te vertragen en te beperken, maar op menig traject snijdt men het de hals af of moet het kronkelen in een te nauwe bed ding. Nederland dient naar een andere op lossing dan snelheidsbeperking voor de toekomst te streven. Helaas wordt daar weinig aan gedaan nu de bestedingsbeper king zo zwaar drukt op de mogelijkheden tot aanleg van nieuwe brede wegen. Na het invoeren van de maximum-snel heid is de rijtijd van Utrecht naar Maas tricht met ten minste een uur verlengd. Waar elke dag duizenden deze weg passe ren is er weinig fantasie voor nodig om uit te rekenen hoeveel arbeidsuren en hoe veel miljoenen per jaar er aan veiligheid worden geeofferd, alleen op deze weg. En zo zijn er tientallen wegen in ons land. Het offer is niet te hoog als men er één mensenleven mee sparen kan, maar het is op langer zicht overbodig. Een aantal re denen maakt het noodzakelijk dat de af gebroken produktiedraad, die op grote schaal wegen spint, weer zo spoedig mo gelijk wordt opgenomen. Daar géén maximum Reeds nu is ons kleine land zo vol ge zaaid met steden en dorpen, die dicht bij elkaar liggen dat zonder verdere bevol kingsuitbreiding en verdere verkeersuit- breiding een handhaving van een maximum snelheid op de uur niet houdbaar is zonder grote economische schade door tijdverlies. Vervolgens weet zelfs een kind in Ne derland met welk een snelheid waarvoor blijkbaar geen maximum bestaat, zich on ze bevolking vermeerdert. Voor dat we 15 jaar verder zijn zal volgens deskundige schattingen de verkeersintensiteit in ons land nog ZVz maal zo groot als die van '55 worden. Alleen dit vooruitzicht moet ons de schrik om het hart doen slaan. In de derde plaats moeten wij wijzen op de onberekenbare factor van de stijgende welvaart, die steeds meer mensen aan het gemotoriseerde verkeer zal doen deelne men. Ons land bezit op dit ogenblik onge veer 1 auto op 30 inwoners. Vergelijkbare landen zijn België, Frankrijk, Engeland, waar men 1 auto respectievelijk op 15, 13 en 12 inwoners bezit. Hoe lang dit duren zal weet niemand, maar de grootste pessi mist zal moeten toegeven dat wij binnen een afzienbare tijd deze landen op het ge bied van autobezit zullen hebben ingehaald. Mag men bij dergelijke verwachtingen nog rijks- en provinciale wegen aantreffen waarlangs zich nog niet eens behoorlijke fietspaden bevinden? Zij zijn er nog bij tientallen in ons vaderland. En we willen industrialiseren! Wij willen industrialiseren, anders heb ben wij geen werk voor het stijgend aantal monden. Industrialisatie vraagt industrie terrein, woningen, havens, opslagplaatsen, waartussen zich een intensief verkeer zal ontwikkelen. Er is geen ruimte voor deze industrieën in het westen van ons land. Wij moeten dus de industrie spreiden over de provincies in noord en zuid. Dit ver eist goede wegen. Wij moeten onze grond zo economisch mogelijk verdelen. Dit vraagt in de eerste i plaats goede wegen. Wij willen departe- i menten en administraties van de overheid naar buiten de randstad verplaatsen. Dit brengt een drukker verkeer en dus opnieuw de vraag naar goede wegen op het tapijt. Wij willen deviezen verzamelen om onze betalingsbalans in evenwicht te houden. Wij willen daarvoor het toerisme bevor deren en zoveel mogelijk buitenlanders wij zen op de aantrekkelijkheden van Neder land. Die toerist wil mogelijk komen, mits hij over goede wegen ons land binnen kan rijden. Wie onze verbinding van Arnhem met Duitsland bestudeert, die moet zich ergeren over de ouderwetse en omslachtige aansluiting met onze oosterburen. Aan een nieuwe snelweg wordt gewerkt maar het is te laat. Het feit dat de Duitsers hun aan sluiting tussen hun autowegen en onze grens nog niet in orde hebben vormt voor ons geen excuus. En dan de tunnels. Er komt een grotere eenheid in Europa, aan de uitvoering waarvan men begonnen is. Dit brengt intensiever Europees verkeer met zich. Dat eist nogmaals goede wegen, brede wegen, snelle wegen. Wanneer de economische groei en een evenwichtige be volkingsaanwas in ons land in de eerstko mende jaren verstoord worden, dan is dat mede als gevolg van een te conservatieve verkeerspolitiek of duidelijker van een on voldoende wegenbouw. Na de opsomming van de waslijst van verkeersbevorderende factoren lijkt het on nodig daaraan nog een lijst van te bouwen bruggen en verkeerstunnels toe te voegen. Dergelijke monumenten worden niet in één dag gebouwd. De lange duur van de voor bereidende besprekingen voor een enkele tunnel te Amsterdam doet het ergste ver wachten voor andere punten, die om voor ziening roepen. De kosten voor de meest noodzakelijke verkeersvoorzieningen worden voor ons land voor de komende twintig jaar op 150 tot 200 miljoen per jaar geschat. Wie daar over gaat filosoferen zal met de vraag worstelen waar dit geld vandaan moet ko men, wanneer hij weet dat in het kader van de bestedingsbeperking een deel van de wegenbouw zelfs stil ligt en dat er we genbouwmateriaal ligt te roesten, terwijl vakmensen werkloos langs de straat slen teren. Wij zijn nu benieuwd wanneer de maxi mum-snelheid tot 25 km per uur zal moe ten worden terug gebracht. drs. HERMES. (Nadruk verboden)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 1