Het verkeer is niet te groot
maar de wegen zijn te krap
BINNEN- EN BUITENLAND
WAALWIJK
Waalwijkse en Langst Courant
MAANDAG 9 JUNI 1958
Uitgever:
Waal wij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur:
JAN TIELEN
uit blad verschijnt 2 x per week
81e JAARGANG No. 46
22 cen t per week
per kwartaal 2.85
f 8.10 franco p.p.
Advertentieprijs:
10 cent per mm.
Abonnement:
speciaal tarief
Contract-advertenties:
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8
OPGERICHT 1878
TEL.-ADRES: „ECHO'
Geen snelweg naar de toekomst
t H .9K$8
NOORSE TANKBOOT IN LICH
TERLAAIE IN MOND VAN
NIEUWE WATERWEG.
1 dode, 3 vermisten.
In een fractie van een seconde
veranderde bij een botsing het
Noorse tankschip „Artemis" za
terdagmiddag rond 2 uur in een
laaiende fakkel. Toen het zon
dagmorgen uit Hoek van Holland
werd verhaald naar Pernis, was
het schip een afzichtelijk gebla
kerde staalmassa met gaten in
de voorsteven en de brug, maar
met aan boord nog vrijwel de ge
hele lading, na 13 uren onver
moeide strijd behouden door de
zegevierende brandweer. De los
barstende vuurzee en de daarna
uitgebroken paniek aan boord
hebben waarschijnlijk het leven
geëist van vier Noorse opvaren
den.
In het ziekenhuis aan de Zuid-
wal in Den Haag is 1 zaterdag
avond 9 uur de chef-steward Ar-
vid Johansen aan de gevolgen
van een derdegraadsverbranding
overledenpDrie opvarenden de
20-jarige matroos Per Holmes-
land, de 16-jarige dekjongen Thor
Lelaining en de 18-jarige matroos
Erik Thögerson worden ver
mist. In hun doodsangst zijn ze
waarschijnlijk te dicht bij de
schroeven overboord gesprongen
en zo zij al niet door de schroe
ven zijn gedood, moeten ze ver
dronken en door het afnemend
tij naar zee gesleurd zijn.
De scheepsramp heeft zich af
gespeeld voor de ogen van hon
derden toeschouwers, die zater
dagmiddag even voorbij de Berg-
haven langs het laatste stukje
Nieuwe Waterweg wandelden.
Ze zagen de 10.945 ton metende
„Artemis", die tot aan het merk
met 14.500 ton benzinei voor het
Amerikaanse leger in Zuid
Frankrijk was geladen, onder de
Noorderpier naar zee koersen.
Uit tegenovergestelde richting
liep op dat ogenblik het 1534 ton
metende (eveneens Noorse)
vrachtschip „Luskefjell" binnen
met bestemming Rotterdam. Zij
kwamen met elkaar in botsing.
Wat precies gebeurd is, valt
nu nog niet vast ttf stellen. Vol
gens ooggetuigen liep de „Lus
kefjell" plotseling uit het roer.
Het schip werd hierdoor 'n prooi
van de vrij krachtige zuidwesten
wind en liep schuin op de „Arte
mis" in. Het vrachtschip raakte
de tanker ongeveer 30 meter uit
de voorsteven aan bakboord,
schampte vervolgens langs bak
boord af en scheurde hierbij met
een anker een bijwand van de
brug van de „Artemis" open. De
aanvarende tanker kwam, echter
onmiddellijk weer vrij en liep
niet meer dan een verfomfaaide
voorsteven op. Het schip ging
later door naar de ÏJselhaven en
voor zover bekend zijn op de
„Luskefjell" geen slachtoffers
gevallen.
Alle theorie over brandbestrij
ding was op de „Artemis" met
een vergeten. Aan boord bevon
den zich 44 opvarenden: een be
manning van 40 koppen (onder
wie als enige Nederlander de 28-
jarige telegrafist Wim Stobbe uit
Nieuw-Loosdrecht), de 37-jarige
rijksloods Dirk de Vries uit
Vlaardingen en 3 stewardessen,
die de echtgenoten zijn van 3 op
varenden. Het werd een vlucht
in paniek, waarbij de minst ge
lukkigen dwars door de vette
walm heen in het water spron
gen.
JAN VAN ZUTPHEN (94 JAAR)
OVERLEDEN.
De grote pionier van de tuber
culosebestrijding in Nederland,
Jan van Zutphen, is zaterdag in
zijn huis in Hilversum, na een
langdurige ziekte overleden. Jan
van. Zutphen, die als „Ome Jan"
jarenlang een nationale figuur
was, popijair in alle maatschap
pelijke kringen, van iedere kleur
en confessie is 94 jaar geworden.
Jan van Zutphen was geduren
de meer dan 25 jaar secretaris
van de Algemene Diamantbewer-
kersbond, die juist dezer dagen
werd opgeheven. Later zette'hij
zich vooral in voor de tubercu-
lpsebestrijding. Hij was de op
richter van het bekende sanato
rium „Zonnestraal" in Hilver
sum. Nog geen twee jaar geleden
legde hij,, 93 jaar oud, het voor
zitterschap van deze instelling
neer.
BISSCHOP VAN ROERMOND
ERNSTIG ZIEK.
Maandagmorgen vroeg acht-
de behandelende geneesheren de
toestand van mgr. dr. J. M. J. A.
Hansen, bisschop van Roermond
nog steeds critiek. De bisschop,
die zaterdagmiddag wegens een
ernstige nieraandoening in de
universiteitskliniek te Nijmegen
moest worden opgenomen, is la
ter op de dag voorzien van de
sacramenten der zieken. Dit ge
schiedde op eigen verzoek! en op
advies van de artsen. Mgr. dr. G.
Lemmens, voorganger van mgr.
Hanssen in het bisschopsambt,
diende ze hem toe. In de loop
van de zondag is de toestand van
de zieke slechter geworden.
ZUSJES OP ONBEWAAKTE
DOOR TREIN GEGREPEN.
Twee; zusjes, de 17-jarige Ger-
rigje en de 7-jarige Willempje
Wolf zijn zondagmiddag op de
onbewaakte overweg in de spoor
lijn Zwolle-Amersfoort door een
trein gegrepen. Beiden waren op
slag dood. Het jongste kind zat
achterom de fiets bij de oudste.
Zij woonden in Hattemerbroek,
gemeente Oldebroek. De trein
had een half uur vertraging.
Provinciaal Nieuws
CADEAU VOOR MGR. BEK
KERS STELT KERKENBOUW
VEILIG.
Tijdens een pontificale heilige
Mis inj de St. Jan, opgedragen
door mgr. W. Bekkers, ter gele
genheid van diens zilveren pries
terfeest heeft de vicaris-generaal
van het bisdom, mgr. Omens, de
feestgave van de diocesanen en
geestelijkheid in het bisdom Den
Bosch aangeboden. Een zacht ge
rucht van verrassing over de
grootte van de feestgave, 922.599
gulden en 41 cent, ging door de
dichte rijen gelovigen in/ de Sint
Jan, onder wie honderden leden
van parochiale comité's, die de
inzameling van dit huldeblijk
plaatselijk hebben georganiseerd.
Nog voor het einde van de
druk bezochte receptie in het
Casino was mede tijdens 'n col
lecte tijdens de pontificale heili
ge Mis en nieuwe giften de
923.000 gulden overschreden. En
kele uren vóór het lof, waarin
mgr. Bekkers met ontroerde stem
voor dit kapitale huldeblijk be
dankte, bleek opnieuw een uit
breiding mogelijk van de bestem
ming der feestgave.
Niet minder dan 19 parochies
uit het Bossche bisdom zullen
door nieuwbouw, uitbreiding of
restauratie van hun kerk profi
teren van de gave, die de ver
wachtingen driedubbel overtrof.
Het eindbedrag van deze actie is
voldoende om de financiering
van de kerkenbouw in het Bos
sche bisdom voor de komende
jaren veilig te stellen. De feest
gave, vermeerderd met de jaar
lijkse opbrengst van de normale
collectes voor de kerkenbouw, is
voldoende om de onrendabele
top van de 35 kerken, die in vijf
jaar moeten worden gebouwd, te
financieren.
Ziehier een lijst van de plaat
sen, waar zich parochies bevin
den, die profiteren van 't feest
geschenk aan mgr. Bekkers
Breugel 25.000 gulden (uit
breiding van de kerk)Boxtel
20.000 gulden (nieuwe parochie)
Eindhoven twee nieuwe kerken,
de Maria Regina en de nieuwe
kerk van het Genderdal, ieder
25.000 gulden; Gemert( nieuwe
kerk) 25.000 gulden; Den Bosch
kerk in plan zuid 2, de St. Lucas-
parochie 40.000; Macharen
restauratie van de kerk 40.000;
Malden nieuwe kerk 100.000
Meerveldhoven nieuwe parochie
Sint Jozef Werkman 60.000
Nijmegen nieuwe kerk Christus
Verrijzenis 125.000; Odiliapeel
nieuwe kerk 10.000; St. Oeden-
rode heilige Ritakerk 10.000
Oss uitbreiding van de heilige
Gerarduskerk 50.000; Someren-
Heide nieuwe kerk 25.000; Son
nieuwe kerk 100.000; Tilburg
parochie in 't Zand 125.000 en
Sint Lidwinakerk uitbreiding
50.000; Uden nieuwe Pius X-
kerk 25.000; Valkenswaard St.
Jozefkerk 40.000.
(Volkskrant).
WILLEM VAN ORANJE
COLLEGE.
Tot lerares Frans is aan de Chr.
HBS en MMS alhier benoemd
mevr. J. J. Fijan-Kerst alhier,
voor de naaldvakken mevr. De
Vos-v, d. Beste te Sprang-Capel-
le; voor voordrachtkunst en han
denarbeid mej. M. D. M. Konings
te Raamsdonk, voor Engels de
lieer J. H. A. Bertens te Aalst,
voor Duits de heer M. C. v. Vee-
len te Den Haag.
RESULTATEN EERSTE INTER
NATIONALE SCHOENEN-
BEURS TE UTRECHT.
81 der exposanten tevreden
over geboekte orders.
De eerste Internationale Schoe-
nenbeurs, die vorige week in
Utrecht werd gehouden en waar
aan 180 firma's deelnamen, is in
alle opzichten een succes gewor
den. Zowel van binnenlandse als
van buitenlandse zijde werd deze
nieuwe vakbeurs als opvolg
ster van de zes jaar achtereen ge
organiseerde Interlederbeurzen,
waar behalve schoeisel ook hui
den, leder en machines werden
tentoongesteld geprezen om
haar indeling, overzichtelijkheid,
ruimer aanbod en niveau.
Uit de op de laatste dag gehou
den enquête blijkt, dat 87 van
de deelnemende firma's tevreden
is over de ter beurze bereikte
resultaten. Ruim 90 van de
exposanten verklaarde in de af
gelopen dagen nieuwe relaties te
hebben verworven, 52 slaagde
er in buitenlandse contacten' te
leggen.
Wat de orders betreft, 81
der deelnemers gaf te kennen te
vreden te zijn over de ontvangen
bestellingen. Buitenlandse op
drachten werden door 30 der
firma's genoteerd. De exporlor-
ders waren afkomstig uit België,
Luxemburg, West-diiitsland, En
geland. Noorwegen, Zweden, de
Ned. Antillen en N.-Guinea.
ZILVEREN JUBILARIS BIJ
VAN GEND LOOS.
Vrijdag vierde de heer Jac. v.
Helvoirt alhier zijn 25-jarig
dienstjubileum bij Van Gend
Loos. Het heeft hem die dag niet
aan blijken van belangstelling
en waardering ontbroken. Voor
al door zijn superieuren en naas
te medewerkers werd hem wel
verdiende hulde en dank ge
bracht.
's Morgens werd de jubilaris,
omringd door zijn familie, een
hartelijke huldiging bereid in de
cantine van Van Gend Loos in
Den Bosch. Hij werd hier toege
sproken door de directeur, de
heer v. Gerwen, die hem roemde
als) een zeer actieve en toegewij
de kracht, die de leidende functie
die hij de laatste jaren bekleed
de, eigenlijk al eerder verdiend
had. Doch dan zou hij naar el
ders in t land zijn overgeplaatst
en de jubilaris was zozeer aan
Waalwijk gehecht en zozeer ver
trouwd met de vervoersproble
men in dit rayon, dat men op zijn
eigen verzoek gewacht had op 'n
plaats in Den Bosch, waar hem
de regeling van de interlocale be
stellingen werd toevertrouwd.
Hierin speelt Waalwijk 'n hoofd
rol, zodat hij eigenlijk reeds 25
jaar het goederenvervoer per
spoor voor Waalwijk en omstre
ken dient.
Namens de hoofddirectie van
Van Gend Loos, die hem nog
nader op 17 juni a.s. te Utrecht
zal huldigen, werd hem leen ge
schenk onder couvert overhan
digd.
Vervolgens spraken nog de
bedrijfsleider, de heer Verhoeven
en de oudste besteller, de heer
Rondel. Zij roemden de tact van
de jubilaris om met personeel
om te gaan en de prettige samen
werking met hem. Een tweetal
lampen werden hem als blijk van
waardering van het Bossche per
soneel overhandigd.
De jubilaris dankte getroffen
voor deze hartelijke huldiging,
die met een gezellig samenzijn
besloten werd.
Ten huize van de jubilaris
vond 's middags nog een huldi
ging plaats door het Waalwijkse
personeel van Van Gend Loos,
dat hem een fraaie staande sche
merlamp offreerde. Wegens uit-
stedigheid van de directeur maak
te de heer Chr. Thijssen zich tot
tolk van het kantoor Waalwijk,
dat de jubilaris destijds niet
gaarne miste, doch hem ander-
tijds zijn promotie van harte
gunde. Zij beschouwden hem nog
steeds als behorende bij 't Waal
wijkse kantoor.
Onder de velen die de heer v.
Helvoirt nog kwamen gelukwen
sen, was ook de oud-directeur,
de heer Kriek, die zovele jaren
op prettige wijze met hem' had
samengewerkt.
EEN ZILVEREN JUBILARESSE
Mevrouw Pullens-van Balkom,
bij Hollandia, waar ze werkt, al
gemeen bekend onder de naam
Mien, vierde op 1 juni haar zil
veren dienstjubileum.
Op het directiekantoor waren
de directie, een aantal staf-func
tionarissen, leden vair de onder
nemingsraad etc. samengekomen
om haar te huldigen.
In zijn toespraak prees de heer
E. Stibbe. president-directeur
van de N.V., de ijver waarmede
Mien haar werk steeds verricht
te. Het was altijd af
Met haar gezondheid gaat het
de laatste tijd minder goed en de
heer Stibbe hoopte dat ze spoe
dig voldoende zou zijn hersteld
om haar taak weer uit te kunnen
oefenen, Als cadeau overhandig
de hij een bedrag onder couvert,
de zilveren Hollandia-legpenning
met oorkonde en het Vererend
Getuigschrift van de Nederland
se Maatschappij voor Nijverheid
en Handel. De daarbij behoren
de draagmedaille werd de jubi-
laresse opgespeld door de heer
Stip be jr.
De heer v. Zon, die het woord
voerde namens de Ondernemings
raad, memoreerde de vele goéde
eigenschappen van Mien, op wie
een beroep nooit tevergeefs was,
ook niet in haar vrije tijd. Na
mens het gehele personeel over
handigde bij een bedrag onder
couvert.
De heer C, Lariby, die vervol
gens aan het woord kwam, dank
te Mien eveneens voor de hulp
die ze altijd bereid was te geven
en Mej. v. Soelen bood namens
de kantoorpersoneelsvereniging
De Molenwieken een cadeau aan.
KATHOLIEK WAALWIJK
BRACHT GROOTSE HULDE
AAN CHRISTUS IN DE
EUCHARISTIE.
Het wolkendek zag er onheil
spellend uit toen zondagmiddag
de lange stoet van de jaarlijkse
Sacramentsprocessie zich in de
Bernhardstr.-Wilhelminastr. for
meerde. Reeds spoedig na het
vertrek vielen de eerste regen
druppels, maar het bleef geluk
kig bij een paar onbetekenende
buitjes, die geen afbreuk konden
doen aan het indrukwekkend en
stichtend geheel van de stoet,
noch aan de enorme belangstel
ling langs de gehele route.
Alles was wederom voortref
felijk geregeld en verliep in voor
beeldige orde. Ditmaal trok de
stoet via de Julianastraat en de
Burg. Moonenlaan in de richting
Besoijen, waarna men via de
Burg. Verwielstraat en de Grote
straat omstreeks 5 uur op het
Raadhuisplein arriveerde.
Door het uitsteken van vlag
gen en door versieringen met
bloemen, kaarsen e.d. van gevels
en ramen hadden bonderden in
gezetenen langs deze route hun
medewerking verleend aan deze
openlijke hulde aan Christus en
deze gezamenlijke dankbetuiging
voor Zijn Liefdegave. De duizen
den katholieken die langs de weg
stonden en de mensenmenigte,
die het Raadhuisplein bevolkte,
gaven door hun devote aandacht
en medeleven uiting aan hun ge
loof in de H. Eucharistie.
Deze indrukwekkende open
bare hulde van de gehele katho
lieke gemeenschap van Waal
wijk vond zijn bekroning in bet
plechtig Lof, dat op het Raad
huisplein onder stralende zonne
schijn en in tegenwoordigheid
van duizenden gelovigen werd
opgedragen. Tijdens deze grootse
slothulde hield de ZeerEerw.
Hooggel. Heer Professor Dr. B.
Speekenbrink een korte, doch
begeesterende predikatie over de
Eucharistie, de Goede Gave, die
ons niet alleen persoonlijk inni
ger aan Christus moet hechten,
maar ons ook allen tesamen ver
enigen moet tot een oprechte en
sterke gemeenschap in Christus
Liefde.
Een nadere beschrijving van
de groepen in deze lang en kleur
rijke stoet zou ons te ver voeren.
Vermelden wij nog dat de nieu
we Tarcisiusgroep, waarin de
dood en de heerlijkheid werd uit
gebeeld en bezongen van Tarci-
sius, de eerste martelaar voor 't
H. Sacrament, een prachtige
aanwinst was voor deze luister
rijke jaarlijkse traditie.
„VISSCHERSLUST".
Zaterdag j.I. hield „Visschers-
lust" haar jaarlijks onderling
yisconcours in het „Oude Maas
je" te Drongelen. Het weer was
uitstekend, terwijl de wind uit
de goede boek woei.
Ondanks de nogal verre af
stand van de bebouwde kom was
er een goede publieke belangstel
ling, zelfs van het grazende vee,
dat kwam neuzen wat er toch
met al die stokken zou gaan ge
beuren. Dat viel nogal mee, want
ze werden niet gebruikt om hen
„te beulen".
De vis kwam er aanmerkelijk
slechter af, aangezien meer dan
125 stuks voor een moment het
zilte nat moesten verlaten, hoe
wel ze na meting en puntenbe-
oordeling daarin direct weer te
ruggezet werden.
Koningsvisser en bekerhouder
werd de heer Johan van Seist te
Waalwijk, met 8 stuks die hem
74 punten opleverden, plus beker
en Koningskruis. Hij werd op de
voet gevolgd door Huib de Brui
ne te Waalwijk, die de le prijs
verwierf met 7 stuks en 87 pun-
ter< verkreeg.
De 2e prijs ging ook naar Jo
han van Seist met zijn 8 stuks en
74 punten. Derde prijs het Til-
burgse lid A. Priecs met 8 stuks
en 76 punten, terwijl Peet Ste
vens te Kaatsheuvel de 4e prijs
won met 3 stuks en 49 punten.
Hieruit blijkt dat, nadat enke
le jaren achtereen een Tilburgs
lid bekerhouder en koningsvisser
was, thans weer een Waalwijks
lid de vlag omhoog bracht.
In de zaal van ons clublokaal,
waar gezelligheid heerste bij la
ge prijzen en goede kwaliteit met
een uitstekend bediendenconcern,
vond des avonds de prijsuitrei
king plaats, die door voorzitter
Blom vlot aan de 156 deelnemers
werd afgewerkt.
Het Notenkrakers-gezelschap
uit Oosterhout zong, blies, trok
en tokkelde vrolijke wijsjes, be
geleid door de bom-bom en al ras
gingen de paren rechts- en links
om over de dansvloer.
Tenslotte ontpopte de gerant
Jan de Nijs zich als een lustig
speler op zijn trekpiano en ook
als conferencier liet hij zich da
nig gelden en spoedig was de
stemming op het goede peil.
Al met al een jaarlijks vissers
festijn, dat nog wel gelegenheid
biedt tot „nakaarten". Ieder lid
ging ver in het nachtelijk uur
huiswaarts met zijn trofee, even
als ook de beste zangers en de
clamators uit de eigen leden en
onze jaarlijkse vingerfluiter-gast
Hansje Dekker.
TENNIS.
Het Waalwijks invitatietour-
nooi A en B zal dit jaar weer ge
houden worden op de banen van
Hotel Verwiel en wel van 28 juni
tot en met 6 juli.
TRIDUUM ST. ANTONIUS-
PAROCHIE.
In verband met het hilveren
priesterfeest van pastoor Lam
zal in de St. Antoniusparochie
a.-s. woensdag en donderdag een
triduum worden gehouden, dat
zal worden gageven door pater
v. d. Wiel van het Missiehuis te
Kaatsheuvel.
(van onze soc.-econ. medewerker).
Moeten we de bedden langer
of de mensen korter maken?
Velen, die niet op het autoverkeer zijn
aangewezen, lezen met bevredigende ge
voelens de berichten van zware straffen,
die aan automobilisten worden opgelegd
wanneer zij de maximum-snelheid van 50
km. voor de bebouwde kom der gemeen
ten hebben overschreden. Er zijn reeds
hechtenis-straffen van een week opgelegd
om de snelheids-maniakken in hun activi
teit te beteugelen. Ondanks deze straffen
en ondanks de bij herhaling in de pers en
door middel van communique's verspreide
waarschuwingen, blijft het aantal overtre
ders van de snelheidsregelen vrij groot. Is
dit een bewijs van de hardleersheid van
het autorijdend publiek?
Een week teveel en te weinig.
Wanneer men tijden lang een grote vrij
heid heeft genoten en deze wordt op een
bepaald moment drastisch ingeperkt, dan
is het gevaar van hardleersheid inderdaad
aanwezig. Men moet niet te snel overgaan
tot verdediging van hen, die zich niet aan
de gestelde wetten en verordeningen hou
den, maar wij aarzelen niet om uit te spre
ken dat het opleggen van hechtenis een
veel te zware straf zou zijn voor hen, die
in een stille laan met gescheiden rijbanen
de kilometerteller eens op zestig in plaats
van op vijftig hebben staan. Omgekeerd
zouden wij een week hechtenis voor hem,
die met een snelheid van 80 km per uur
door een drukke winkelstraat rijdt veel te
gering achten.
Het begrip bebouwde kom, dat wordt
omrandt door de blauwe borden met de
plaatsnaam, is veel te ruim genomen. Al
kan men daarnaast de vermindering van
het aantal ongevallen door de snelheids
beperking niet ontkennen, het feit dat on
ze drukke wegen op een behoorlijk snel
verkeer niet zijn berekend, wordt door het
succes van de snelheidsbeperking tevens
aangetoond.
Men kan nu van overheidswege wel
trachten de automobilisten de schuld te j»e-
ven van het stijgend aantal ongevallen, in
wezen ligt de schuld van het onveiligheids-
vraagstuk bij de toestand van de wegen,
die in Nederland grotendeels zijn afge
stemd op een verkeersintensiteit, zoals die
tien jaar geleden bestond.
Verkeer op maat?
Nu de mensen langer worden, kan men
twee dingen doen. Men kan de bedden
aanpassen bij de lengte van het lichaam,
zoals het hoort. Men kan anderzijds het
lichaam aanpassen bij de eisen van het
bed en dat doet men in Nederland. Men
meent nl. geld uit te sparen door het ver
keer te vertragen en te beperken, maar op
menig traject snijdt men het de hals af of
moet het kronkelen in een te nauwe bed
ding. Nederland dient naar een andere op
lossing dan snelheidsbeperking voor de
toekomst te streven. Helaas wordt daar
weinig aan gedaan nu de bestedingsbeper
king zo zwaar drukt op de mogelijkheden
tot aanleg van nieuwe brede wegen.
Na het invoeren van de maximum-snel
heid is de rijtijd van Utrecht naar Maas
tricht met ten minste een uur verlengd.
Waar elke dag duizenden deze weg passe
ren is er weinig fantasie voor nodig om
uit te rekenen hoeveel arbeidsuren en hoe
veel miljoenen per jaar er aan veiligheid
worden geeofferd, alleen op deze weg. En
zo zijn er tientallen wegen in ons land.
Het offer is niet te hoog als men er één
mensenleven mee sparen kan, maar het is
op langer zicht overbodig. Een aantal re
denen maakt het noodzakelijk dat de af
gebroken produktiedraad, die op grote
schaal wegen spint, weer zo spoedig mo
gelijk wordt opgenomen.
Daar géén maximum
Reeds nu is ons kleine land zo vol ge
zaaid met steden en dorpen, die dicht bij
elkaar liggen dat zonder verdere bevol
kingsuitbreiding en verdere verkeersuit-
breiding een handhaving van een maximum
snelheid op de uur niet houdbaar is zonder
grote economische schade door tijdverlies.
Vervolgens weet zelfs een kind in Ne
derland met welk een snelheid waarvoor
blijkbaar geen maximum bestaat, zich on
ze bevolking vermeerdert. Voor dat we 15
jaar verder zijn zal volgens deskundige
schattingen de verkeersintensiteit in ons
land nog ZVz maal zo groot als die van '55
worden. Alleen dit vooruitzicht moet ons
de schrik om het hart doen slaan.
In de derde plaats moeten wij wijzen op
de onberekenbare factor van de stijgende
welvaart, die steeds meer mensen aan het
gemotoriseerde verkeer zal doen deelne
men. Ons land bezit op dit ogenblik onge
veer 1 auto op 30 inwoners. Vergelijkbare
landen zijn België, Frankrijk, Engeland,
waar men 1 auto respectievelijk op 15, 13
en 12 inwoners bezit. Hoe lang dit duren
zal weet niemand, maar de grootste pessi
mist zal moeten toegeven dat wij binnen
een afzienbare tijd deze landen op het ge
bied van autobezit zullen hebben ingehaald.
Mag men bij dergelijke verwachtingen nog
rijks- en provinciale wegen aantreffen
waarlangs zich nog niet eens behoorlijke
fietspaden bevinden? Zij zijn er nog bij
tientallen in ons vaderland.
En we willen industrialiseren!
Wij willen industrialiseren, anders heb
ben wij geen werk voor het stijgend aantal
monden. Industrialisatie vraagt industrie
terrein, woningen, havens, opslagplaatsen,
waartussen zich een intensief verkeer zal
ontwikkelen. Er is geen ruimte voor deze
industrieën in het westen van ons land.
Wij moeten dus de industrie spreiden over
de provincies in noord en zuid. Dit ver
eist goede wegen.
Wij moeten onze grond zo economisch
mogelijk verdelen. Dit vraagt in de eerste
i plaats goede wegen. Wij willen departe-
i menten en administraties van de overheid
naar buiten de randstad verplaatsen. Dit
brengt een drukker verkeer en dus opnieuw
de vraag naar goede wegen op het tapijt.
Wij willen deviezen verzamelen om onze
betalingsbalans in evenwicht te houden.
Wij willen daarvoor het toerisme bevor
deren en zoveel mogelijk buitenlanders wij
zen op de aantrekkelijkheden van Neder
land. Die toerist wil mogelijk komen, mits
hij over goede wegen ons land binnen kan
rijden. Wie onze verbinding van Arnhem
met Duitsland bestudeert, die moet zich
ergeren over de ouderwetse en omslachtige
aansluiting met onze oosterburen. Aan een
nieuwe snelweg wordt gewerkt maar het
is te laat. Het feit dat de Duitsers hun aan
sluiting tussen hun autowegen en onze
grens nog niet in orde hebben vormt voor
ons geen excuus.
En dan de tunnels.
Er komt een grotere eenheid in Europa,
aan de uitvoering waarvan men begonnen
is. Dit brengt intensiever Europees verkeer
met zich. Dat eist nogmaals goede wegen,
brede wegen, snelle wegen. Wanneer de
economische groei en een evenwichtige be
volkingsaanwas in ons land in de eerstko
mende jaren verstoord worden, dan is dat
mede als gevolg van een te conservatieve
verkeerspolitiek of duidelijker van een on
voldoende wegenbouw.
Na de opsomming van de waslijst van
verkeersbevorderende factoren lijkt het on
nodig daaraan nog een lijst van te bouwen
bruggen en verkeerstunnels toe te voegen.
Dergelijke monumenten worden niet in één
dag gebouwd. De lange duur van de voor
bereidende besprekingen voor een enkele
tunnel te Amsterdam doet het ergste ver
wachten voor andere punten, die om voor
ziening roepen.
De kosten voor de meest noodzakelijke
verkeersvoorzieningen worden voor ons land
voor de komende twintig jaar op 150 tot
200 miljoen per jaar geschat. Wie daar
over gaat filosoferen zal met de vraag
worstelen waar dit geld vandaan moet ko
men, wanneer hij weet dat in het kader
van de bestedingsbeperking een deel van
de wegenbouw zelfs stil ligt en dat er we
genbouwmateriaal ligt te roesten, terwijl
vakmensen werkloos langs de straat slen
teren.
Wij zijn nu benieuwd wanneer de maxi
mum-snelheid tot 25 km per uur zal moe
ten worden terug gebracht.
drs. HERMES.
(Nadruk verboden)