Waaiwijkse en Langst Courant (A HOLLAND OP ZIJN SMALST De opleiding van Cadetten fides Een belangrijk aspect van de katholieke jeugdzorg PR0DUCTIVITEITSBEV0RDERING GEEN MODE, MAAR NOODZAAK Prisma horloges Stassar Waalwijk VRIJDAG 27 JUNI 1958 Uitgever: Waaiwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week 81e JAARGANG No. 51 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.8# 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per mm. Contract-advertenties: speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr. van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO" Levenskwestie voor de Middenstand Dagelijks komt men tegen woordig in kranten en vaktijd schriften woorden tegen zoals efficiency, specialisatie, paralle- lisatie en produktiviteit. De le zer die de inhoud van deze be grippen niet of onvoldoende kent is al gauw geneigd deze „inge wikkelde dingen" maar over te slaan. Hij beschouwt ze, vaak ge makshalve, als bedenksels van degenen die hun krantenartikel een „duur" tintje trachten te ge ven. Of hij meent, dat die mode woorden, net als de Magneetlijn van Dior over een tijdje wel weer door nieuwe creaties zullen wor den vervangen. Zou men echter de moeite ne men de betekenis van die veel- gebezigde uitdrukkingen te leren wennen, dan krijgen deze kran ten- en tijdschrift-artikelen wel degelijk inhoud en zo zou menige middenstander tot de conclusie kunnen komen, dat hij met die wetenschap zijn voordeel kan doen. Laat ons b.v. het begrip „pro duktiviteit" eens nader beschou wen in verband, met de midden standsonderneming. Wat is produktiviteit Spreekt men over produktivi teit in de middenstand, dan be doelt men de verhouding tussen de hoeveelheid goederen en dien sten, die aan de consument wor den verschaft en de hoeveelheid kosten, die daarvoor worden ge maakt. De produktiviteit kan in twee richtingen toenemen 1) ofwel door verlaging van de kosten bij gelijkblijvende hoe veelheid en kwaliteit van aan de consument verschafte goederen en diensten 2) ofwel door aanbieding van meer of betere goederen en dien sten met gelijkblijvende kosten. Men kan het dus zowel in de hoeveelheid als in de kwaliteit zoeken. Het effect is in beide ge vallen hetzelfde: een verlaging van de kosten per eenheid van de goederen en diensten. Nu kan deze kostenverlaging tot een prijsverlaging leiden en dan heeft de consument 'n voor deel. Er zullen meer goederen en diensten worden omgezet, het geen van invloed is op de renta biliteit van de bedrijven en ver der op de werkgelegenheid en de koopkracht van de bevolking en dus weer op de omzetten. Als de kostenverlaging niet tot uitdrukking komt in een prijs verlaging. is de hogere produkti viteit van directe invloed op het rendement van de bedrijven. De welvaart van de middenstander PEERLESS rijwielen gewicht A. A. FARO, Grotestraat 15, Waal wijk; J. J. MULDERS. St. Crispijn- straat 71, Waalwijk; C. KLERKS Eindstraat 21, Drunen; H. J. MUS- KENS, Markt, Kaatsheuvel; C. A van der SCHANS, Heistraat 190, SDrang-Capelle. denstandsonderneming bijzonder belangrijk. De concurrentie is de laatste jaren, nu er sprake is van een kopersmarkt" d.w.z. nu het aanbod van goederen iri vele ge vallen de vraag overtreft aan zienlijk scherper geworden. Voor de ondernemers, die zich vestig den. in de tijd, toen de goederen nog schaars waren en we een „verkopersmarkt" kenden, bete kent dit de eerste kennismaking met de concurrentie. Vooral de ze zakenlieden zullen zich de kunst moeten eigen maken hun kostencijfers kritisch te bekijken en hun onkosten zoveel mogelijk te drukken. De nieuw gevestigde bedrijven hebben bovendien het nadeel, dat hun kosten over het algemeen veel hoger liggen dan die van oudere bedrijven. De middenstander ziet zich thans voor 't probleem geplaatst, de stijgende kosten (lonen, so ciale lasten, hogere eisen van de klant) op te vangen, terwijl hij zijn prijzen volgens de scherpe concurrentie niet of onvoldoen de kan verhogen en dit met het oog op het algemeen) belang ook niet gew;enst is. Daartoe is hij al leen maar in staat, wanneer hij met alle kracht de produktiviteit in zijn onderneming bevordert. Het grootbedrijf schenkt ja renlang grote aandacht aan de produktiviteitsbevordering en boekt op dit terrein belangrijke successen. De middenstand zal er in al zijn geledingen voor moeten waken, hierbij niet achter te blijven. Hoe te handelen. Als men inziet, dat verhoging van de produktiviteit nodig is, rijst de vraag „hoe kan ik dat in mijn eigen bedrijf bereiken?" Vele middenstanders, zullen ge neigd zijn te denken, dat de pro duktiviteit in hun bedijf niet op gevoerd kan worden, omdat zij niet in dezelfde mate als de in dustrie kunnen mechaniseren. Er bestaan echter voor een middenstander verschillende an dere mogelijkheden voor het be reiken van een hogere produkti viteit doelmatiger werken, ver betering van werkmethoden, be tere gereedschappen en machi nes, betere organisatie en betere administratie. Het gaat er niet om meer uren te maken, maar de uren die men werkt, beter en doeltreffender te besteden. Men behoeft het niet zozeer in grote dingen te zoeken. Hoeveel kleine verbeteringen zouden in het bedrijf kunnen worden ver wezenlijkt, als men de moeite nam de gang van zaken in het bedrijf te analyseren en te bekri- j tiseren. Om enige voorbeelden te j noemen Is de inrichting van de winkel of werkplaats doelma tig Hoeveel uren heeft het ver kopend personeel niets te doen Verschaft de boekhouding vol doende inzicht in het bedrijf Hoe groot is de omzetsnelheid Kan het assortiment niet worden verbeterd en zijn de voorraden soms niet te groot Voor elke onderneming ligt hier een taak. En wat de midden stander individueel niet kan, zou kunnen gebeuren in samenwer king met anderen. De sterke ont wikkeling van de inkoopcombi naties en de groei van het vrij willig filiaalbedrijf bewijzen, dat in samenwerking iets kan wor den bereikt. Voor verschillende branches zijn thans produktivi- teitsonderzoekingen gaande (bak kers, slagers). In de vakbladen is hieraan de nodige bekendheid gegeven. Voor de middenstander in het bijzonder geldt dat hij zich slechts kan handhaven als hij zijn economische functie zo doel matig mogelijk verricht. Het gaat er om aan de consument meer of betere goederen en dien sten ter beschikking te stellen tegen de laagst mogelijke kosten. Als de middenstand zijn econo mische functie niet goed vervult, zullen andere groepen klaar staan om zijn plaats in te nemen. Middenstander, „let op Uw saeck". Middenstanders, die nader op de hoogtet wensen te worden ge steld van de methoden die er be staan om tot produktiviteitsver- lioging te komen, kunnen zich o.a. wenden tot de middenstands consulent in hun provincie. Mid denstandsconsulent in onze pro vincie is Drs. G. J. H. J. Joos- ten, Stationsweg 33, 's-Hertogen- bosch, Telefoon 041008317. De consulent wil desgevraagd gaarne op bijeenkomsten van 'middenstanders over dit onder werp het woord komert voeren. Met deze mogelijkheid kunnen o.i. de middenstandsverenigingen bij de samenstelling van hun winterprogramma hun voordeel doen. Waarom moeten we in Zeeland veergeld betalen zal daardoor toenemen, althans tijdelijk. De middenstander dient n.l. wel te bedenken, dat wan neer hij de voordelen die produc tiviteitsverhoging oplevert, niet ten goede laat komen aan zijn afnemers, zijn concurrentie kracht zal verzwakken. Hij loopt dan de kans uitgeschakeld te worden van het produktie- en distributieproces, t ur H i Noodzaak. Verhoging van de produktivi teit is een algemeen belang en 'n belang voor iedere zakenman. Vooral onder de huidige om standigheden is opvoering van de produktiviteit ook in de mid- Vrijdag 13 juni 1.1. hebben de Zeeuwen uit het aan de overkant van de Schelde gelegen stukje Nederland op het Binnenhof te 's-Gravenhage gezamenlijk ge protesteerd tegen de aanmerke lijk verhoogde veertarieven, die de Provinciale Waterstaat gaat vergen om van Zuid Beveland of Walcheren af naar Zeeuws Vlaanderen o^ omgekeerd over gezet te worden. Zij hebben, zo als reeds eerder, van minister Algera de kous op de kop gekre gen- De, voor sommige categorieën tot het driedubbele verhoogde, tarieven, zullen voorlopig niet worden verlaagd. De regering wil deze provinciale veerdiensten, zo veel mogelijk „self-supporting" maken, er geen subsidie voor aan de provincie verlenen, die de ge stegen kosten zelf niet meer kan dragen. En dus moet het wegver keer nu nog maar eens een extra belasting betalen om van 't ene stukje Nederland naar 't andere te kunnen komen. Een wegver keer, dat zijn speciale belasting gelden, in de vorm van benzine belasting en motorrijtuigenbelas ting en omzetbelasting, al in de verste verte niet gebruikt ziet voor verbetering van wegen en verbindingen, doch voor heel an dere doeleinden van het rijk. Deze tariefsverhoging voor de Scheldeveren vloeit natuurlijk mede voort uit de het vorig jaar noodzakelijk gebleken be stedingsbeperking oftewel bezui niging op uitgaven. Een inmid dels gebouwde belangrijk grote re, maar ook belangrijk luxueu zer veerboot moet met verhoog de tarieven weer worden afge schreven, opdat een tekort van een paar miljoen in de provinci ale Scheldediensten kan worden weggewerkt. De provincie, die nauwelijks over, eigen inkomsten beschikt, is hiervoor geheel aan gewezen op het rijk. o Dat, ondanks de protesten, de regering zo streng blijft vasthou den aan de verhoging, doet wat vreemd aan, nu intussen is ge bleken, dat de rijksinkomsten dit jaar de ramingen1 met misschien wel anderhalf miljard zullen overtreffen. „iMaar de begroting is nu een maal vastgesteld", zullen minis ter en ambtenaar daartegen op merken, „dus is dit jaar geen verandering zelfs meer mogelijk". Dat is dan het verweer van een bureaucratische geest, want mó gelijk zou het wel zijn, zoals men ook in elk particulier bedrijf zich onmiddellijk zou aanpassen bij een veranderde financiële si tuatie en een eerder ingenomen standpunt zou gaan wijzigen. Maar afgezien van de verho ging, waartegen de protesten van de Zeeuws-Vlamingen uitslui tend gaan, lijkt ons de gehele veergeld- oftewel tolheffing over de Schelde een verouderd begrip en niet meer op zijn plaats. Waarom, zo vragen we ons af, moet men hier tol betalen om overgezet te worden, terwijl dit bij de rijksponten al lang niet 't geval meer is? Deze veerdiensten vormen de enige mogelijke scha kel tussen Nederland en 't stukje van ons land dat toevallig aan de andere kant van de Schelde is provincie te komen? Waarom worden we b.v. bij de Hembrug wel gratis over het Noordzeeka naal gezet, met auto en al, waar om kunnen we wel gratis over bruggen en door tunnels rijden, zelfs waar eens gemeentelijke of provinciale veren het wegver keer lieten betalen voor hun dienstverlening? Waarom kan en mag dat bij de Schelde niet? o Tunnelbouw zal hier wellicht nog te veel investering vergen, maar als zo'n tunnel er eens komt, dan zal men er wel gratis door kunnen rijden. Toen enige tijd geleden een particuliere com binatie aanbood op eigen kosten een tunnel door het IJ te graven, mits na de totstandkoming tol van het er door gaande verkeer gevraagd zou mogen worden, werd dit immers afgewezen om dat zo'n tolheffing niet paste in de verkeerspolitiek. En zeer te recht. Het verkeer betaalt waar achtig al genoeg aan belasting. Omdat de Schelde bjj Zeeland een Nederlands binnenwater is, behoort daar minstens één veer dienst kosteloos voor het weg verkeer beschikbaar te zijn. Dat is een rijksaangelegenheid, even goed als overal elders waar de Rijkswaterstaat veerdiensten noodzakelijk achtte. Dat men hier de tarieven nu zelfs (drastisch gaat verhogen, alleen omdat de provincie anders niet uitkomt met de haar door het Rijk toegewezen gelden, is een krentenpolitiek van Holland op z'n smalst. Het wegverkeer heeft recht op een kosteloze ver binding. H. VAN WERMESKERKEN. Stijf en stram Nu hier - dan daar Heem Hruschen - en Uv pljjnen verdwijnen. gelegen. ,|Er zou dus alle aanlei ding zijn om deze veren, met na me die van Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder waar op de rijkswegen aansluiten, in exploitatie te doen nemen door Rijkswaterstaat en er ook een gratis dienst voor het wegver keer van te maken. Waarom moeten wii betalen om bij die Zeeuws-Vlamingen te komen, waaróm moeten zij beta len om naar „Holland" of naar het andere stuk van hun eigen Sinds 1954 heeft de Nederland se Gidsenbeweging, een van de vier padvindersorganisaties van ons land, een speciale opleiding voor meisjes, die leidster bij de gidsen, de 11- tot 15-jarigen, of bij de kabouters van 8 tot 11 jaar willen worden. Deze opleiding, die twee jaar duurt, staat open voor iedere 16-jarige, ongeacht of ze al dan niet gids is geweest. In verschillende plaatsen in ons land (er zijn al cadettengroepen in Utrecht, Maastricht, Haarlem, Hilversum, Amsterdam, Nijme gen, Bergenopzoom, Den Haag, Leiden en Langendijk N.-H.) zijn nu goed lopende cadettengroe pen, die tezamen een 180 leden tellen. Aan het hoe en waarom van deze opleiding, die na vier jaar het experimentele stadium wel achter zich heeft, zouden we graag wat meer bekendheid ge ven. Goede leidsters noodzakelijk. Ofschoon het spel van verken- met een brede kijk niet alleen op de beweging, maar meer nog op de jeugd en op de wereld waarin de jongeren van vandaag leven. Leidsters met spirit en enthousiasme, met durf, optimis me en fantasie Veelzijdig. Wanneer een volwassene de leiding van een' groep kabouters of gidsen op zich wil nemen, volgt zij 'n inleidingscursus, die haar in enkele weekends de grondbeginselen van het spel van verkennen en haar taak als leidster geeft. Na een inwerkpe- riode van drie maanden, waarin ze met de praktijk wordt gecon fronteerd, zal zij meestal als as sistent-leidster geïnstalleerd kun nen worden. Al is deze oplei ding maar heel elementair, vrij wel alleen bedoeld om de metho de van het verkennen te leren kennen en de taak die de leidster in dit spel heeft,het kan niet an ders en in de praktijk gaat 't gelukkig in de meeste gevallen heid van het cursus-programma maakt echter weer véél goed. Het eerste jaar staat namelijk 't gid- senspei in het middelpunt van de belangstelling. Het wordt echter geboden op een wijze, die deze grotere meisjes ligt: het pro gramma biedt speurtochten en hikes, waarbij ze met primitieve middelen voor hun eigen maai zorgen. Het omvat praatavonden, maar óók bioscoop-, schouw burg- en concertbezoek. Aan de leidstersvorming wordt dat eer ste jaai) eigenlijk nog maar wei nig aandacht besteed. Eerst moe ten de meisjes zélf plezier krij gen in de activiteiten, die ze la ter aan de kinderen door gaan geven. Ze moeten de technische kanten leren kennen, en zelf het initiatief kunnen nemen wan neer niet alles pasklaar is. Toch wordt 'er door de leiding al gekeken wat de 16-jarigen la ter als leidster zullen presteren. Na het eerste half jaar vindt er een strenge selectie plaats; de cadetten weten dit tevoren, en alleen op die manier is het mo gelijk aan het eindq van de cur sus een stel goed getrainde, voor hun taak geschikte assistentleid sters af te leveren Pas in het tweede jaar worden de meisjes doelbewust op hun toekomstige taak voorbereid. Het plezierige hiervan is dat de groep elkaar na een jaar goecj kent en dat er in die tijd een prettige sfeer is gegroeid, die heftige dis cussies en flinke gesprekken 9ver de taak van de leidster mo gelijk maakt. In het eerste ge deelte van dit tweede jaar wor den de achtergronden van 't spel belicht. Waarom dat buitenle ven? Waarom het rondesysteem, waarom zo heel veel andere dingen, die de gidsen (en de ca detten, in hun eerste jaar) klak keloos accepteerden. Op die ma nier wordt de waarde van het geen ze zelf als prettig en nuttig ondervonden, ook geanalyseerd en zo nodig bediscussieerd Pas daarna gaan de cadetten „de praktijk in". Inplaats van de wekelijkse groepsbijeenkomst is nen nu reeds meer dan een halve eeuw oud is, is het voor vele jongeren nog steeds een groot avontuur. Het zal zijn greep op de jeugd ook niet gauw verlie zen, want als het goed wordt ge speeld, biedt het zoveel moge lijkheden dat iedere jongen en ieder meisje er, iets van zijn ga ding in vindt. Het belangrijkste kenmerk van de beweging, die Lord Baden- Powell stichtte, is het ontdekken van de wereld rondom, en 't zich weten te behelpen in die wereld met primitieve middelen. Er zijn verder de internationale contac ten, die deze wereldbroederschap juist in deze tijd zo aantrekkelijk maken. Contacten, waarnaar in de „grote wereld" nog zo naar stig wordt gezocht, zijn hier wer kelijkheid, en dragen zeker hun deel bij tot wereldvriendschap en onderling begrip tussen de vol keren. Tenslotte is er de dienst aan de gemeenschap, die ook sterk de aandacht krijgt. Van daar die gerichtheid op bepaalde vaardigheden, want „dienstvaar digheid" is a IJ een mogelijk als de vaardigheid niet ontbreekt. In het snel van verkennen krijgen de jongeren volop de gelegenheid zich te bekwamen in die moge lijkheden tot dienen en helpen, die ieder van hen naar aanleg en capaciteiten heeft. Het spreekt vanzelf dat een dergelijk veel omvattend programma véél van de leiding eist. Het gidsenspel om ons nu tot de beweging van de katholieke meisjes te bepalen staat of valt met de leiding. Een slecht geleide groep, die de kinderen niet in de gelegen heid stelt zich ten volle te ont plooien, kan al heel moeilijk en thousiaste gidsen opleveren Een rijk gevarieerd spel, dat alle kinderen een kans geeft, en dat alle mogelijkheden uitbuit, vraagt goede leidsters. Leidsters wonderwel. AI doende leert zo'n kersverse leidster wel het nodi ge, en omdat ze vrijwel altijd over een behoorlijke dosis van de voor een leidster onontbeer lijke goede eigenschappen be schikt (anders begon ze niet aan dit werk groeit zij vrij gauw in de beweging in. Het kan echter ook anders, ze ker bij de jongeren, die zelf de volwassenheid nog niet hebben bereikt, die zelf nog harmonische mensen moeten worden. En juist voor hen bestaat de cadettenop- leiding. Het is een opleiding, die twee jaar duurt. Lang genoeg dus om ook meisjes, die nooit tevo ren met het gidsenspel in aanra king kwamen, tot goede leidsters te maken. Lang genoeg ook om alleen een heel wat veelzijdiger vorming te geven dan die welke het terrein van spel en leiding raakt. Wat wordt er gedaan De opleiding komt in zoverre HBMPEERGEREI SPOPTHUIS er nu 6 maanden lang een twee wekelijkse bijeenkomst. In de week, dat de cadetten niet bijeen komen, gaan ze allen inwerken in een gidsen- of kabouterkring. De keuze tussen kabouters of gidsen is aan hen, al zal de leid ster hier vaak van advies dienen. Het eigenlijke werk is nu begon nen, maar het is uitermate nut tig en prettig gebleken dat de nu 17-18 jarigen in de gelegenheid worden gesteld hun praktijkerva ringen te toetsen en te bespreken met de andere cadetten en de ca detten-leidster in de twaalf op komsten, die er op het praktijk- half jaar overschieten. En dan breekt het plechtige ogenblik aan dat de blauw-geel gestreepte das, waaraan u een cadet herkent, vervangen wordt door de gele van de kabouter- leidster of de blauwe van de gui- do-bij-de-gidsen. De cadet is leid ster geworden, assistentleidster met het gidsenspel overeen dat er in die twee jaren slechts maxi maal een wekelijkse bijeenkomst wordt' gehouden van twee a drie uur. Eén „opkomst" per week is voor elk meisje te verwezenlij ken. Iedereen kan cadet zijn naast de beslommeringen van school-met-huiswerk, tv an kan toor of bedrijf-met-avondles. Na tuurlijk: er moet een keuze wor den gedaan. Cadet zijn gaat nu eenmaal niet samen met alle mogelijke andere vrije tijdsbeste ding, maar iedere training vraagt immers een opoffering van an dere genoegens De veelzijdig- weliswaar, maar een goede, die gauw genoeg tot leidster wordt gepromoveerd. Ze zal een goede leidster zijn, want ze kreeg een opleiding, die van de ene kant volkomen op de praktijk was ge richt en van de andere kant vol doende ruimte overliet voor een harmonische persoonlijke vor ming. Zulke leidsters zijn er zo heel hard nodig Mocht u meer willen weten over de opleiding, wendt u zich dan tot 't Nationaal Hoofdkwar tier van de Nederlandse Gidsen beweging, Nieuwe Gracht 85 te Utrecht. DE ECHO VHS HEI ZUIDEN oersterke construct vorm RUwitLuniiaU* In vele gevallen van rheumatische pijnen krijgt ons klimaat de schuld. Maar veeleer is de oorzaak onzuiver bloed. Begin een bloedzuiverende kuur met Kruschen en ge zult al na korte tijd de weldadige gevolgen daarvan ondervinden. Naarmate Kruschen de wat traag geworden bloedzuiverende or ganen weer op gang brengt, krijgen de pijn- verwekkende onzuiverheden geen kans meer zich vast te zetten, maar worden ze afge voerd langs natuurlijke weg... V'jwssïisii VAN f PP TEÜ28I7 MRPKT Z WRRLWUK Wij verhuren ook Icampeer- tenten en luchtbeddon en- zijn erkend A.N.W.B. Bondstenten verhuurders

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 1