FILMJOURNAAL EIS J ES 2 pakjes ananaspudding of vruchtenpudding voor halve prijs DE KOFFIE- EN THEEZAAK P. de Gruyter en Zoon N. V. ADVERTEERT IN DIT BLAD! ■s-HERTOGENBOSCH 2 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1958 2 MUSIS SACRUM. „De hel der verlorenen" De oorlog is altijd een „dankbaar" onderwerp geweest voor schrijvers en filmmakers en talrijk zijn dan ook de boeken en films, die aan dit meest onmenselijke van alle menselijke be drijven zijn gewijd. Kende men in vroeger jaren nog het oorlogsverhaal met een scheut romantiek, de stories die we vandaag in geschrift en op de celluloidband tegenkomen, geven de oorlog zoals ze werkelijk is mens onterend, genadeloos en totaal. Een knap voorbeeld daarvan is de film „De hel der verlorenen", die het authentieke verhaal weergeeft van een peloton infanterie in de strijd om Korea. Twaalf man zijn er nog over van dit peloton, dat zich onder lei ding van luitenant Benson (Robert Ryan) bij het regiment moet voegen, dat een berg bezet houdt, waarvan zij o"erigens nog niet eens helemaal ze ker zijn. Onderweg stuiten zij op een jeep, bemand met een kolonel die een shock heeft en niet meer spreken kan en zijn chauffeur Montana (Aldo Ray), die vastbesloten is zijn kolonel in het ziekenhuis af te leveren. Ben son heeft de jeep echter nodig om zijn wapenmateriaal te halen, dat hij niet in de handen van de vijand wil achterlaten en hij dwingt Montana mee te rijden. Vanaf dat ogenblik dateert de vijandschap tussen deze twee mannen, die aan dezelfde kant van het front staan, maar innerlijk grote verschillen vertonen, Benson is de man, die de oorlog doormaakt om dat deze nu eenmaal gevochten moet worsen; Montana is in dit mensont erende bedrijf geworden tot een koel bloedige moordenaar, die de opvat ting huldigt als je twijfelt, schiet dan. Het filmverhaal geeft de tocht van beide mannen door het vijandige gebied en hoewel men de vijand niet ziet, ervaart men zijn aanwezigheid. Regisseur Anthony Mann is er in geslaagd van dit gegeven een oor logsfilm te maken, die ver boven de middelmaat uitkomt, omdat sfeer, sterke spanning, realisme en grootse dramatiek in dit harde verhaal op voortreffelijke en dikwijls aangrij pende wijze zijn gerealiseerd. Van vrijdag tot en met zondag. Toegang 14 jaar. „Ariane". De Australiër Billy Wilder is een man, wiens naam in de geschiedenis van de film met hoofdletters wordt geschreven. Niet omdat hij, zoals Cecil de Mille, een groot aantal mon sterproducties op zijn naam heeft staan, maar wel omdat hij een aantal films heeft vervaardigd, die in het geschiedenisboek van de film zullen blijven vermeld staan als voorbeelden van. wat film eigenlijk is en wat men het medium film kan bereiken. Wilder's eerste film was „Five graves te Cairo" en daarna maakte hij o.a. „Double Indemnity", „Lost Weekend", „Foreign Affair", „Sun set Boulevard", „Stalag 17" en „Sa- brina", films die hem terecht een grote reputatie bezorgden. Een waardige aansluiting hierop is de film „Ariane' (Love in the after noon), een allercharmantste, wat on deugende en buitengewoon geestige filmcomedie. Het pittige verhaal van een charmante Casanova, die het lief desavontuur als tijdelijke ontspanning ziet, en het nog onervaren en wat Feuilleton Het Renbaanschandaal van Epsom door: Percy King dweepzieke meisje Ariane, dat cello studeert aan een conservatorium te Parijs. De vader van Ariane is privé- detective, die zich bezighoudt met het produceren of doen verdwijnen van bewijzen voor echtscheiding. Ariane kent het archief van haar vader en ze komt daarin steeds weer de naam van een zekere mr. Flanna- gan tegen, een lange knappe Ameri kaan. De kennismaking komt tot stand en deze mr Flannagan blijkt zeer bedreven in het scheppen van sfeer rond een kleine amourette. Mr. Flannagan vermaakt zich uitstekend en het doet hem goed, dat de kleine Ariane er dezelfde opvatting op na houdt als hijMaar dan gebeurt, waarvan mr. Flannagan nooit heeft gedroomd en waarvan hij zelfs geen weet heeft. Bij deze jeugdige Ariane vindt deze gediplomeerde Casanova zijn Waterloo. Wat hij speelt, speelt zij nog veel knapper Wij willen u dit kostelijke verhaal, dat lichtvoetig balanceert tussen ro mantiek en parodie, niet vertellen. Gaat u het zelf zien en amuseert u enkele uren met het knappe spel en voortreffelijke dialogen in deze nieu we film van Billy Wilder, waarin Audrey Hepburn (Ariane), Gary Cooper (Mr. Flannagan) en Maurice Chevalier (Ariane's vader) dit blij spel een briljant karakter geven. Maandag en woensdag. Toegang 18 jaar. LUXOR. „Handelaren in meisjes". Films, die handelen over de han del in blanke slavinnen, worden van daag de dag aan de lopende band ge maakt, omdat de geldmannen, die aan de touwtjes trekken van de plaatjes industrie, tot de bevinding gekomen zijn, dat dergelijke deerniswekkende verhalen voor de gemiddelde bios coopbezoeker gesneden koek zijn. En misschien is het voor sommigen ook wel prettig om vanuit een comforta bele bioscoopstoel te kijken naar het trieste bedrijf, dat steeds weer nieu we slachtoffers vindt. Hoofdpersoon in dit nogal cliché matige geval is een zekere Josette, die haar woonplaats in de provincie de rug toekeert en haar geluk in Pa rijs gaat zoeken. Dat geluk is overi gens maar van heel korte duur, want de vriendelijke oude heer, die haar werk en geld verschaft, is in werke lijkheid een handelaar in mensen vlees. Josette en nog enkele andere meisjes raken verwikkeld in een strijd tussen twee benden, die elkaar het licht in de ogen niet gunnen waar het de handel in verdovende middelen en vrouwen betreft. Gelukkig ver schijnt er te rechter tijd een agent van Interpol, die tenslotte Josette en nog een meisje weet te redden, nadat men uiteraard het nodige ruwe gedoe heeft kunnen aanschouwen. Voor Jo sette is er dan ook nog een zeeman, die haar in de armen knelt etc. etc. Achttienjarigen mogen het zien. Van vrijdag tot en met zondag. „Als het kinderhart spreekt". Een van top tot teen duits ge- schiedenisje van een jongetje, dat hevig naar moederliefde verlangt, maar helaas geen moeder heeft, al thans niet aan het begin van deze film. Hij wordt opgevoed door zake lijke huishoudsters en zijn vader heeft maar weinig tijd voor hem. Dan komt er een tante uit Amerika, die hem uitnodigt zijn vakantie door te brengen op een familieslot in Zuid- Duitsland om als gezelschap te die nen voor haar dochtertje. In het dorp ontmoet het jongetje een ander jon getje, dat er al even beroerd aan toe is. Zijn vader is in de oorlog ge sneuveld en zijn moeder zit gevangen als roode kruis-zuster. De beide jongetjes lijken sprekend op elkaar en na veel wederwaardigheden blijkt dan ook, dat de vader van jongetje 1 ook de vader is van jongetje 2, wiens moeder inmiddels weer is terugge keerd. Jongetje 1 krijgt dan opeens een moeder en jongetje 2 een vader, hetgeen een alleszins bevredigend slot is van 2725 m film. Maandag en woensdag. Toegang alle leeftijden. Provinciaal Nieuws TEMPERAMENTVOLLE „LUSTIGE WITWE" IN OISTER- WIJKS NATUURTHEATER. De toerist of vakantieganger die Oisterwijk bezoekt, kan behalve van een schat van bekoorlijk natuur schoon veelal ook genieten van een aantal attractieve evenementen, die het plezier van een vakantie of een uitstapje in niet onbelangrijke mate verhogen. Een groot aandeel in de activitei ten, die een bezoek aan Oisterwijk extra aantrekkelijk maken, heeft tel- kenjare de katholieke kunstkring „Oisterwijk Omhoog", die het bezit van een prachtig gemeentelijk natuur- theater op prijzenswaardige wijze uit buit. Het vorig jaar verraste deze kunstkring vele bezoekers met een zeer aantrekkelijke opvoering van „Der Vogelhandier" en dit jaar plaatste zij Franz Léhar's operette „Die lustige 'Witwe" op haar pro gramma. Twee zondagen heeft deze „lusti ge Witwe" in de persoon van de charmante en zeer temperamentvolle Miluska Dufkova al over het na tuurlijke toneel van Oisterwijk's openluchttheater gewerveld en ge darteld en enkele honderden bezoe kers hebben aan deze opvoering reeds een kostelijke middag beleefd. Miluska Dufkova maakt van Hanna Giawari, de jonge en schatrijke we duwe, die haar handen vol heeft om zich de voor haar schoonheid en geld in vuur ontstoken mannen van het lijf te houden, een voortreffelijke cre atie. Zij geeft deze rol alle geraffi neerde charme en bruisende vitaliteit, die deze in dit spel van pikante amourettes ingewikkelde intriges no dig heeft. Haar stem heeft mischien niet altijd voldoende volume om de ruimte van een openluchttheater vol te zingen, maar zij zingt bijzonder ge makkelijk en zuiver. Trouwens alle zangers en zangeressen zullen heb ben geconstateerd, dat het zingen in de openlucht bijzonder zware eisen aan de stem stelt. Tegenspeler van Miluska Dufkova was Henk Meijer als graaf Danila, die het woord „werken" niet kan uit staan, maar die de opdracht krijgt om het denkbeeldige Pontevedrino van een bankroet te redden door met Hanna en haar 20 miljoen te trou wen. Bij Henk Meijer bewonderden wij vooral zijn uitstekend acteertalent en zijn voortreffelijke dictie in de (nederlands) gesproken kostelijke teksten, die hem tot op alle rangen zeer duidelijk verstaanbaar vaak deed zijn. Bijzonder opvallend was de zang van de tenor René Claassen, die de rol van Camille de Rosillon vervult. Zijn lyrische, glasheldere stem leent zich bijzonder goed voor de operette. Verder mogen spel en zang van Loes Holvoet worden vermeld. Van de rol van Valencienne, een ondeugende rol, maakt zij een charmante en prij zenswaardige creatie. Onvergetelijk is het spel van Martin van Otterdijk als Njegus, de gezantschapsbode, die zijn tekst op werkelijk sublieme wijze weet te brengen. Het zou ons te ver voeren om de vele tientallen medewerkenden met name te noemen, evenals het te veel ruimte zou vragen om het kostelijke, nogal ingewikkelde verhaal uit de doeken te doen. Er wordt daar in Oisterwijk een voortreffelijke pres tatie geleverd, waarvoor men het grootste respect moet hebben en waarmee de algemene leider Kees v. Gorp weer opnieuw heeft bewezen een man van bijzondere begaafdheid te zijn. Hij dirigeert zijn koor en or kest op sobere, maar zeer duidelijke wijze. De fraaie en keurig verzorgde costuums werden geleverd door de fa. de Wit uit Den Haag. Grime en kapwerk werden goed verzorgd door Th. Wijngaard uit Tilburg. De aar dige baletten werden ingestudeerd door mej. T. Pijpers uit Den Haag, die tevens de leiding had over de choreografie. Wij kunnen u dan ook niet anders aanraden dan gaat u a.s. zondag of op 15, 17, 24 of 31 augustus eens luisteren en kijken naar „Die lustige Witwe". U zult daar in Ois terwijk een kostelijke middag beleven. SIERADENDIEFSTAL: f 50.000 De waarde van de gouden sie raden en briljanten, die het af gelopen weekeinde uit de juwe lierszaak „de Goudbeurs" aan het Damrak te Amsterdam zijn ontvreemd bedraagt zo is uit de inventarisatie gebleken ongeveer 50.000 gulden. De ver- zekerings-maatschappij heeft voor aanwijzingen, die leiden tot het opsporen van; dé buit, 'n beloning van tien percent v^n de waarde van de teruggevonden kostbaarheden uitgeloofd. REIZIGER IN BOLLEN STAL f 70.000 De 55-jarige vertegenwoordi ger A. van K. uit Hillegom, die vorige week in Apeldoorn werd aangemouden, blijkt rond 70.000 gulden te heben verduisterd. De man vertegenwoordigde een blpembollenfirma uit Hillegom in België, waar hij een trouw bzeoeker van speelholen was. BEJAARDE MAN VERMOORD In zijn huis aan de Wekerom- seweg te Ede is het afgelopen weekeinde de 73-jarige heer C. Canter Visscher, gepensioneerd bouwkundig tekenaar van de Gepie, door nog onbekenden vermoord. Met ingeslagen schedel en aan de voeten geboeid is het slacht offer maandagavond laat op z'n bed (op de bovenverdieping van zijn woning) door de politie ge vonden. Roof is zeer waarschijn lijk de driifveer geweest en ver moedelijk is de moord reeds za terdag of zondag geschied. De heer C. V. woonde al ja ren alleen in zijn achter denne- bomen verscholen huisje. Het is niet bekend of er geld of waar devolle voorwerpen ontvreemd zijn. Bij aankoop van }5.- De Gruyter-artikelen Ananaspuddingpakje 32 cent Vruchtenpudding pakje 25 cent 9 Profiteer ook van de roomcaramel-reelame geldig tot en met 12 aug. 1958 4 v«- vraagt voor haar inpakafdelingen Hoog loon. Reiskosten worden vergoed. Aanmelden dagelijks van 9-12 uur en 2-6 uur, alsmede maandag en woensdagavond van 19.00-20.00 uur bij afd. Arbeid, Visstraat, 's-Hertogenbosch 37) XVIII Hij trof Joe Smith op 't pad- doek, in gesprek met trainer Armstrong en Peter Somers. De jockey droeg nog zijn gewone kleren; hij stond alleen inge schreven voor de race om de voorjaarsprijs. Ashworth druk te Armstrong de hand 'n trai ner van de oude stempel, eer lijk als goud in voor- en tegen spoed. A' wees zijn sjofele ver schijning er allerminst op - 't was nu voorspoed. De stal, waarvoor hij trainde, betaalde royaal. „Nog geen vijf minuten gele den heb ik duizend pond op Whirlwind gezet," grinnikte Ashworth. De aanleiding tot de weddenschap ging Armstrong niet aan. De trainer schudde bedenke lijk het hoofd. „Een massa geld, Mr. Ashworth. Veel te veel. 'n Paard blijft 'n paard. Je weet nooit wat voor kuren 't krijgt." „Met een jockey als Somers is er geen kou aan de lucht." „Ik zou het zo kras niet dur ven zeggen. Peter staat me van daag niet aan. Hij denkt meer aan z'n meisje dan aan de race." ,,'t Is oké met haar zei de jockey kort. Ik heb Susan daar net aan de telefoon gehad." „Vanwaar belde ze? vroeg Ashworth langs de neus weg. „Ergens uit, West-End. Ik weet geen straat en geen nummer. Ze zei dat ik me niet ongerust moest maken. Morgen zou ze al les uitleggen." „Dan hoef je ook niet in de put te zitten, Somers. Zei ze nog wat over vandaag?" „Ze wou er over beginnen, maar kon niet uitspreken. Het leek of iemand ineens zijn hand op de ontvanger legde, direct nadat ze zei: Peter rijd en Toen was de verbinding ver broken." „Bedoelde ze..." „Rijd en win!" viel Somers snel in. „Dat zegt ze altijd. En dat is ook wat ik vandaag doe. Ik ga me verkleden." Hij liep naar) het voor de joc keys bestemde lokaal. Ashworth keek Armstrong aan. Diepe lij nen hadden zich in het verweer de gezicht van de trainer ge groefd. „Somers wint als er niets gebeurt," zei hij langzaam. „Maar ik ben allesbehalve ge rust. De knaap is met dat meis je verloofd. Ze zouden binnen kort gaan trouwen. Peter heeft me in streng vertrouwen iets verteld, zonder namen te noe men. Er zijn schoften, die niet willen dat hij wint. Ze proberen hem voor hun vuile plannen te gebruiken onder bedreiging, dat anders zijn meisje er aan gelo ven zal." Armstrong balde een vuist. „Als ik wist wie het wa ren... „Laat t aan mij over, George. Maar vóór ik iets doe, moet Su san Hoover in veiligheid zijn hoe eerder hoe beter." Ash worth raadpleegde zijn horloge. Quasi onverschillig vroeg hij „Apropos, heeft zekere Gollard een paard lopen?" „Champion. Met Luke Stacey. Een schoelje, 't Scheelde zus of zo verleden jaar, en hij was van de baan getrapt." Armstrong zweeg toen een bestuurslid op hem toekwam en hem een brief je overhandigde. Hij klemde de lippen opeen terwijl hij las. „In orde, sir," zei hij kort. Zodra de man buiten gehoor was, barstte hij tegen Ashworth uit: „Daar heb je 't gedonder! Een boodschap van de eigenaar, dat Webster Whirlwind rijdt. Alle machtig Kon hij nog groter prul kiezen?" „Wil de eigenaar het?" „Ja, Basil Richfield. Eerst stond hij er op, dat Somers reed!" Armstrong schudde ver moeid het hoofd. „Als daar niet wat achter zit, laat ik me han gen!" „Er zit wat achter," zei Ash worth grimmig. „Meer dan je vermoedt, George. Ik zie je l straks nog wel. Kom mee, Smith!" Hij nam Joe terzijde. „Laat nu zien, dat je een kerel bent! Ga zo gauw je, kunt naar Bedford Place 23. Waar Lam bert is, is pok Buddy Fritzjohn in de buurt. Ik weet waarachtig niet, hoe je het zou kunnen f klaarspelen, maar 't móet ge daan worden." „Komt voor mekaar. Ik ken Bedford Place 23 op mijn duim pje ben er meermalen ge weest. Een klein kunstje om via de tuin in huis te komen." 't Antwoord verraste Ash worth, doch 't was nu geen tijd om tekst en uitleg te vragen. „Mooi," zei hij alleen. „Ik ge loof mét je, dat Susan Hoover daar is. Blijf bij haar tot ik kom." Hij keek Smith na tot deze 't tourniquët gepasseerd was en liep* toen vlug naar het clubge- j bouw, waar hij inspecteur Rid- dell opbelde, 't Kostte hem lang praten om de politieman voor zijn plan te winnen; tenslotte gaf deze toe. Daarna ging Ash worth op zoek naar Eustace Fraser. Hij vond de advocaat in gesprek met de secretaris van de „Gentlemen Races Associa tion" en wenkte hem. „Ze willen knoeien in de gro te race," zei hij kort. Fraser zag hem koel aan. „Nonsens." Ashworth kleurde. Zo'n ant woord had hij allerminst ver wacht. „Je zult er wel anders over gaan denken. Ik heb je aan bod van Paasmaandag in mijn oor geknoopt. Nu wil ik er ge bruik van maken. Zelf spandeer- de ik duizend pond. Maar win nen of verliezen de vlieger van de schurken gaat niet op." „Bedoel je met dat spanderen dat je 'n weddenschap afsloot?" „Op Whirlwind, ja. Met Aleck Lambert, de rechterhand van Buddy Fritzjohn. Duizend pond" „Van je eigen geld?" „Natuurlijk niet. Ik deed het omdat ik langs die weg kans zie, de schoeljes te ontmaskeren. Je beloofde me te helpen." „Niet om te wedden. Wie wedt, moet het met eigen geld doen." Ashworth's mond viel van ver bazing open. „Je zei..." „Ja," interrumpeerde Fraser. „Ik beloofde je bij te springen in de kosten voor een gerechte lijk onderzoek." „Als ik win komt 't geld in de kas van de organisatie." De advocaat lachte droog. „Wil je, dat ik naar het bestuur wan del en vertel, dat ik je volmacht gaf, voor hun rekening te wed den? Ze zouden vragen, of ik gek geworden was." „Je zei, dat je me zou helpen als de organisatie niet voldoen de afschoof. Mijn oom Gibbins was er bij." „Ik herhaal niet om te wed den. Laat naar je kijken, man! (Wordt vervolgd) van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" Vy "-.v- 580806

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 2