FILMJOURNAAL
EIS J ES
2 pakjes ananaspudding
of vruchtenpudding
voor halve prijs
DE KOFFIE- EN THEEZAAK
P. de Gruyter en Zoon N. V.
ADVERTEERT IN DIT BLAD!
■s-HERTOGENBOSCH
2
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1958
2
MUSIS SACRUM.
„De hel der verlorenen"
De oorlog is altijd een „dankbaar"
onderwerp geweest voor schrijvers
en filmmakers en talrijk zijn dan ook
de boeken en films, die aan dit meest
onmenselijke van alle menselijke be
drijven zijn gewijd. Kende men in
vroeger jaren nog het oorlogsverhaal
met een scheut romantiek, de stories
die we vandaag in geschrift en op de
celluloidband tegenkomen, geven de
oorlog zoals ze werkelijk is mens
onterend, genadeloos en totaal.
Een knap voorbeeld daarvan is de
film „De hel der verlorenen", die het
authentieke verhaal weergeeft van
een peloton infanterie in de strijd om
Korea. Twaalf man zijn er nog over
van dit peloton, dat zich onder lei
ding van luitenant Benson (Robert
Ryan) bij het regiment moet voegen,
dat een berg bezet houdt, waarvan zij
o"erigens nog niet eens helemaal ze
ker zijn. Onderweg stuiten zij op een
jeep, bemand met een kolonel die een
shock heeft en niet meer spreken kan
en zijn chauffeur Montana (Aldo
Ray), die vastbesloten is zijn kolonel
in het ziekenhuis af te leveren. Ben
son heeft de jeep echter nodig om
zijn wapenmateriaal te halen, dat hij
niet in de handen van de vijand wil
achterlaten en hij dwingt Montana
mee te rijden. Vanaf dat ogenblik
dateert de vijandschap tussen deze
twee mannen, die aan dezelfde kant
van het front staan, maar innerlijk
grote verschillen vertonen, Benson is
de man, die de oorlog doormaakt om
dat deze nu eenmaal gevochten moet
worsen; Montana is in dit mensont
erende bedrijf geworden tot een koel
bloedige moordenaar, die de opvat
ting huldigt als je twijfelt, schiet
dan. Het filmverhaal geeft de tocht
van beide mannen door het vijandige
gebied en hoewel men de vijand niet
ziet, ervaart men zijn aanwezigheid.
Regisseur Anthony Mann is er in
geslaagd van dit gegeven een oor
logsfilm te maken, die ver boven de
middelmaat uitkomt, omdat sfeer,
sterke spanning, realisme en grootse
dramatiek in dit harde verhaal op
voortreffelijke en dikwijls aangrij
pende wijze zijn gerealiseerd.
Van vrijdag tot en met zondag.
Toegang 14 jaar.
„Ariane".
De Australiër Billy Wilder is een
man, wiens naam in de geschiedenis
van de film met hoofdletters wordt
geschreven. Niet omdat hij, zoals
Cecil de Mille, een groot aantal mon
sterproducties op zijn naam heeft
staan, maar wel omdat hij een aantal
films heeft vervaardigd, die in het
geschiedenisboek van de film zullen
blijven vermeld staan als voorbeelden
van. wat film eigenlijk is en wat men
het medium film kan bereiken.
Wilder's eerste film was „Five
graves te Cairo" en daarna maakte
hij o.a. „Double Indemnity", „Lost
Weekend", „Foreign Affair", „Sun
set Boulevard", „Stalag 17" en „Sa-
brina", films die hem terecht een
grote reputatie bezorgden.
Een waardige aansluiting hierop is
de film „Ariane' (Love in the after
noon), een allercharmantste, wat on
deugende en buitengewoon geestige
filmcomedie. Het pittige verhaal van
een charmante Casanova, die het lief
desavontuur als tijdelijke ontspanning
ziet, en het nog onervaren en wat
Feuilleton
Het
Renbaanschandaal
van Epsom
door: Percy King
dweepzieke meisje Ariane, dat cello
studeert aan een conservatorium te
Parijs. De vader van Ariane is privé-
detective, die zich bezighoudt met
het produceren of doen verdwijnen
van bewijzen voor echtscheiding.
Ariane kent het archief van haar
vader en ze komt daarin steeds weer
de naam van een zekere mr. Flanna-
gan tegen, een lange knappe Ameri
kaan. De kennismaking komt tot
stand en deze mr Flannagan blijkt
zeer bedreven in het scheppen van
sfeer rond een kleine amourette. Mr.
Flannagan vermaakt zich uitstekend
en het doet hem goed, dat de kleine
Ariane er dezelfde opvatting op na
houdt als hijMaar dan gebeurt,
waarvan mr. Flannagan nooit heeft
gedroomd en waarvan hij zelfs geen
weet heeft. Bij deze jeugdige Ariane
vindt deze gediplomeerde Casanova
zijn Waterloo. Wat hij speelt, speelt
zij nog veel knapper
Wij willen u dit kostelijke verhaal,
dat lichtvoetig balanceert tussen ro
mantiek en parodie, niet vertellen.
Gaat u het zelf zien en amuseert u
enkele uren met het knappe spel en
voortreffelijke dialogen in deze nieu
we film van Billy Wilder, waarin
Audrey Hepburn (Ariane), Gary
Cooper (Mr. Flannagan) en Maurice
Chevalier (Ariane's vader) dit blij
spel een briljant karakter geven.
Maandag en woensdag.
Toegang 18 jaar.
LUXOR.
„Handelaren in meisjes".
Films, die handelen over de han
del in blanke slavinnen, worden van
daag de dag aan de lopende band ge
maakt, omdat de geldmannen, die aan
de touwtjes trekken van de plaatjes
industrie, tot de bevinding gekomen
zijn, dat dergelijke deerniswekkende
verhalen voor de gemiddelde bios
coopbezoeker gesneden koek zijn. En
misschien is het voor sommigen ook
wel prettig om vanuit een comforta
bele bioscoopstoel te kijken naar het
trieste bedrijf, dat steeds weer nieu
we slachtoffers vindt.
Hoofdpersoon in dit nogal cliché
matige geval is een zekere Josette,
die haar woonplaats in de provincie
de rug toekeert en haar geluk in Pa
rijs gaat zoeken. Dat geluk is overi
gens maar van heel korte duur, want
de vriendelijke oude heer, die haar
werk en geld verschaft, is in werke
lijkheid een handelaar in mensen
vlees. Josette en nog enkele andere
meisjes raken verwikkeld in een strijd
tussen twee benden, die elkaar het
licht in de ogen niet gunnen waar
het de handel in verdovende middelen
en vrouwen betreft. Gelukkig ver
schijnt er te rechter tijd een agent
van Interpol, die tenslotte Josette en
nog een meisje weet te redden, nadat
men uiteraard het nodige ruwe gedoe
heeft kunnen aanschouwen. Voor Jo
sette is er dan ook nog een zeeman,
die haar in de armen knelt etc. etc.
Achttienjarigen mogen het zien.
Van vrijdag tot en met zondag.
„Als het kinderhart spreekt".
Een van top tot teen duits ge-
schiedenisje van een jongetje, dat
hevig naar moederliefde verlangt,
maar helaas geen moeder heeft, al
thans niet aan het begin van deze
film. Hij wordt opgevoed door zake
lijke huishoudsters en zijn vader
heeft maar weinig tijd voor hem. Dan
komt er een tante uit Amerika, die
hem uitnodigt zijn vakantie door te
brengen op een familieslot in Zuid-
Duitsland om als gezelschap te die
nen voor haar dochtertje. In het dorp
ontmoet het jongetje een ander jon
getje, dat er al even beroerd aan toe
is. Zijn vader is in de oorlog ge
sneuveld en zijn moeder zit gevangen
als roode kruis-zuster. De beide
jongetjes lijken sprekend op elkaar
en na veel wederwaardigheden blijkt
dan ook, dat de vader van jongetje 1
ook de vader is van jongetje 2, wiens
moeder inmiddels weer is terugge
keerd. Jongetje 1 krijgt dan opeens
een moeder en jongetje 2 een vader,
hetgeen een alleszins bevredigend
slot is van 2725 m film.
Maandag en woensdag.
Toegang alle leeftijden.
Provinciaal Nieuws
TEMPERAMENTVOLLE
„LUSTIGE WITWE" IN OISTER-
WIJKS NATUURTHEATER.
De toerist of vakantieganger die
Oisterwijk bezoekt, kan behalve van
een schat van bekoorlijk natuur
schoon veelal ook genieten van een
aantal attractieve evenementen, die
het plezier van een vakantie of een
uitstapje in niet onbelangrijke mate
verhogen.
Een groot aandeel in de activitei
ten, die een bezoek aan Oisterwijk
extra aantrekkelijk maken, heeft tel-
kenjare de katholieke kunstkring
„Oisterwijk Omhoog", die het bezit
van een prachtig gemeentelijk natuur-
theater op prijzenswaardige wijze uit
buit. Het vorig jaar verraste deze
kunstkring vele bezoekers met een
zeer aantrekkelijke opvoering van
„Der Vogelhandier" en dit jaar
plaatste zij Franz Léhar's operette
„Die lustige 'Witwe" op haar pro
gramma.
Twee zondagen heeft deze „lusti
ge Witwe" in de persoon van de
charmante en zeer temperamentvolle
Miluska Dufkova al over het na
tuurlijke toneel van Oisterwijk's
openluchttheater gewerveld en ge
darteld en enkele honderden bezoe
kers hebben aan deze opvoering
reeds een kostelijke middag beleefd.
Miluska Dufkova maakt van Hanna
Giawari, de jonge en schatrijke we
duwe, die haar handen vol heeft om
zich de voor haar schoonheid en geld
in vuur ontstoken mannen van het
lijf te houden, een voortreffelijke cre
atie. Zij geeft deze rol alle geraffi
neerde charme en bruisende vitaliteit,
die deze in dit spel van pikante
amourettes ingewikkelde intriges no
dig heeft. Haar stem heeft mischien
niet altijd voldoende volume om de
ruimte van een openluchttheater vol
te zingen, maar zij zingt bijzonder ge
makkelijk en zuiver. Trouwens alle
zangers en zangeressen zullen heb
ben geconstateerd, dat het zingen in
de openlucht bijzonder zware eisen
aan de stem stelt.
Tegenspeler van Miluska Dufkova
was Henk Meijer als graaf Danila,
die het woord „werken" niet kan uit
staan, maar die de opdracht krijgt
om het denkbeeldige Pontevedrino
van een bankroet te redden door met
Hanna en haar 20 miljoen te trou
wen. Bij Henk Meijer bewonderden
wij vooral zijn uitstekend acteertalent
en zijn voortreffelijke dictie in de
(nederlands) gesproken kostelijke
teksten, die hem tot op alle rangen
zeer duidelijk verstaanbaar vaak deed
zijn.
Bijzonder opvallend was de zang
van de tenor René Claassen, die de
rol van Camille de Rosillon vervult.
Zijn lyrische, glasheldere stem leent
zich bijzonder goed voor de operette.
Verder mogen spel en zang van Loes
Holvoet worden vermeld. Van de rol
van Valencienne, een ondeugende
rol, maakt zij een charmante en prij
zenswaardige creatie. Onvergetelijk
is het spel van Martin van Otterdijk
als Njegus, de gezantschapsbode, die
zijn tekst op werkelijk sublieme wijze
weet te brengen.
Het zou ons te ver voeren om de
vele tientallen medewerkenden met
name te noemen, evenals het te veel
ruimte zou vragen om het kostelijke,
nogal ingewikkelde verhaal uit de
doeken te doen. Er wordt daar in
Oisterwijk een voortreffelijke pres
tatie geleverd, waarvoor men het
grootste respect moet hebben en
waarmee de algemene leider Kees v.
Gorp weer opnieuw heeft bewezen
een man van bijzondere begaafdheid
te zijn. Hij dirigeert zijn koor en or
kest op sobere, maar zeer duidelijke
wijze. De fraaie en keurig verzorgde
costuums werden geleverd door de
fa. de Wit uit Den Haag. Grime en
kapwerk werden goed verzorgd door
Th. Wijngaard uit Tilburg. De aar
dige baletten werden ingestudeerd
door mej. T. Pijpers uit Den Haag,
die tevens de leiding had over de
choreografie.
Wij kunnen u dan ook niet anders
aanraden dan gaat u a.s. zondag
of op 15, 17, 24 of 31 augustus
eens luisteren en kijken naar „Die
lustige Witwe". U zult daar in Ois
terwijk een kostelijke middag beleven.
SIERADENDIEFSTAL: f 50.000
De waarde van de gouden sie
raden en briljanten, die het af
gelopen weekeinde uit de juwe
lierszaak „de Goudbeurs" aan
het Damrak te Amsterdam zijn
ontvreemd bedraagt zo is uit
de inventarisatie gebleken
ongeveer 50.000 gulden. De ver-
zekerings-maatschappij heeft
voor aanwijzingen, die leiden
tot het opsporen van; dé buit, 'n
beloning van tien percent v^n
de waarde van de teruggevonden
kostbaarheden uitgeloofd.
REIZIGER IN BOLLEN STAL
f 70.000
De 55-jarige vertegenwoordi
ger A. van K. uit Hillegom, die
vorige week in Apeldoorn werd
aangemouden, blijkt rond 70.000
gulden te heben verduisterd.
De man vertegenwoordigde een
blpembollenfirma uit Hillegom
in België, waar hij een trouw
bzeoeker van speelholen was.
BEJAARDE MAN VERMOORD
In zijn huis aan de Wekerom-
seweg te Ede is het afgelopen
weekeinde de 73-jarige heer C.
Canter Visscher, gepensioneerd
bouwkundig tekenaar van de
Gepie, door nog onbekenden
vermoord.
Met ingeslagen schedel en aan
de voeten geboeid is het slacht
offer maandagavond laat op z'n
bed (op de bovenverdieping van
zijn woning) door de politie ge
vonden. Roof is zeer waarschijn
lijk de driifveer geweest en ver
moedelijk is de moord reeds za
terdag of zondag geschied.
De heer C. V. woonde al ja
ren alleen in zijn achter denne-
bomen verscholen huisje. Het is
niet bekend of er geld of waar
devolle voorwerpen ontvreemd
zijn.
Bij aankoop van }5.- De Gruyter-artikelen
Ananaspuddingpakje 32 cent
Vruchtenpudding pakje 25 cent
9
Profiteer ook van de
roomcaramel-reelame
geldig tot en met 12 aug. 1958
4 v«-
vraagt voor haar inpakafdelingen
Hoog loon. Reiskosten worden vergoed.
Aanmelden dagelijks van 9-12 uur en 2-6 uur, alsmede
maandag en woensdagavond van 19.00-20.00 uur bij afd.
Arbeid, Visstraat, 's-Hertogenbosch
37)
XVIII
Hij trof Joe Smith op 't pad-
doek, in gesprek met trainer
Armstrong en Peter Somers. De
jockey droeg nog zijn gewone
kleren; hij stond alleen inge
schreven voor de race om de
voorjaarsprijs. Ashworth druk
te Armstrong de hand 'n trai
ner van de oude stempel, eer
lijk als goud in voor- en tegen
spoed. A' wees zijn sjofele ver
schijning er allerminst op - 't
was nu voorspoed. De stal,
waarvoor hij trainde, betaalde
royaal.
„Nog geen vijf minuten gele
den heb ik duizend pond op
Whirlwind gezet," grinnikte
Ashworth. De aanleiding tot de
weddenschap ging Armstrong
niet aan.
De trainer schudde bedenke
lijk het hoofd. „Een massa geld,
Mr. Ashworth. Veel te veel. 'n
Paard blijft 'n paard. Je weet
nooit wat voor kuren 't krijgt."
„Met een jockey als Somers
is er geen kou aan de lucht."
„Ik zou het zo kras niet dur
ven zeggen. Peter staat me van
daag niet aan. Hij denkt meer
aan z'n meisje dan aan de race."
,,'t Is oké met haar zei de
jockey kort. Ik heb Susan daar
net aan de telefoon gehad."
„Vanwaar belde ze? vroeg
Ashworth langs de neus weg.
„Ergens uit, West-End. Ik weet
geen straat en geen nummer.
Ze zei dat ik me niet ongerust
moest maken. Morgen zou ze al
les uitleggen."
„Dan hoef je ook niet in de
put te zitten, Somers. Zei ze nog
wat over vandaag?"
„Ze wou er over beginnen,
maar kon niet uitspreken. Het
leek of iemand ineens zijn hand
op de ontvanger legde, direct
nadat ze zei: Peter rijd en
Toen was de verbinding ver
broken."
„Bedoelde ze..."
„Rijd en win!" viel Somers
snel in. „Dat zegt ze altijd. En
dat is ook wat ik vandaag doe.
Ik ga me verkleden."
Hij liep naar) het voor de joc
keys bestemde lokaal. Ashworth
keek Armstrong aan. Diepe lij
nen hadden zich in het verweer
de gezicht van de trainer ge
groefd.
„Somers wint als er niets
gebeurt," zei hij langzaam.
„Maar ik ben allesbehalve ge
rust. De knaap is met dat meis
je verloofd. Ze zouden binnen
kort gaan trouwen. Peter heeft
me in streng vertrouwen iets
verteld, zonder namen te noe
men. Er zijn schoften, die niet
willen dat hij wint. Ze proberen
hem voor hun vuile plannen te
gebruiken onder bedreiging, dat
anders zijn meisje er aan gelo
ven zal." Armstrong balde een
vuist. „Als ik wist wie het wa
ren...
„Laat t aan mij over, George.
Maar vóór ik iets doe, moet Su
san Hoover in veiligheid zijn
hoe eerder hoe beter." Ash
worth raadpleegde zijn horloge.
Quasi onverschillig vroeg hij
„Apropos, heeft zekere Gollard
een paard lopen?"
„Champion. Met Luke Stacey.
Een schoelje, 't Scheelde zus of
zo verleden jaar, en hij was van
de baan getrapt." Armstrong
zweeg toen een bestuurslid op
hem toekwam en hem een brief
je overhandigde. Hij klemde de
lippen opeen terwijl hij las. „In
orde, sir," zei hij kort. Zodra
de man buiten gehoor was,
barstte hij tegen Ashworth uit:
„Daar heb je 't gedonder! Een
boodschap van de eigenaar, dat
Webster Whirlwind rijdt. Alle
machtig Kon hij nog groter
prul kiezen?"
„Wil de eigenaar het?"
„Ja, Basil Richfield. Eerst
stond hij er op, dat Somers
reed!" Armstrong schudde ver
moeid het hoofd. „Als daar niet
wat achter zit, laat ik me han
gen!"
„Er zit wat achter," zei Ash
worth grimmig. „Meer dan je
vermoedt, George. Ik zie je
l straks nog wel. Kom mee,
Smith!" Hij nam Joe terzijde.
„Laat nu zien, dat je een kerel
bent! Ga zo gauw je, kunt naar
Bedford Place 23. Waar Lam
bert is, is pok Buddy Fritzjohn
in de buurt. Ik weet waarachtig
niet, hoe je het zou kunnen
f klaarspelen, maar 't móet ge
daan worden."
„Komt voor mekaar. Ik ken
Bedford Place 23 op mijn duim
pje ben er meermalen ge
weest. Een klein kunstje om via
de tuin in huis te komen."
't Antwoord verraste Ash
worth, doch 't was nu geen tijd
om tekst en uitleg te vragen.
„Mooi," zei hij alleen. „Ik ge
loof mét je, dat Susan Hoover
daar is. Blijf bij haar tot ik
kom."
Hij keek Smith na tot deze 't
tourniquët gepasseerd was en
liep* toen vlug naar het clubge-
j bouw, waar hij inspecteur Rid-
dell opbelde, 't Kostte hem lang
praten om de politieman voor
zijn plan te winnen; tenslotte
gaf deze toe. Daarna ging Ash
worth op zoek naar Eustace
Fraser. Hij vond de advocaat in
gesprek met de secretaris van
de „Gentlemen Races Associa
tion" en wenkte hem.
„Ze willen knoeien in de gro
te race," zei hij kort.
Fraser zag hem koel aan.
„Nonsens."
Ashworth kleurde. Zo'n ant
woord had hij allerminst ver
wacht. „Je zult er wel anders
over gaan denken. Ik heb je aan
bod van Paasmaandag in mijn
oor geknoopt. Nu wil ik er ge
bruik van maken. Zelf spandeer-
de ik duizend pond. Maar win
nen of verliezen de vlieger
van de schurken gaat niet op."
„Bedoel je met dat spanderen
dat je 'n weddenschap afsloot?"
„Op Whirlwind, ja. Met Aleck
Lambert, de rechterhand van
Buddy Fritzjohn. Duizend pond"
„Van je eigen geld?"
„Natuurlijk niet. Ik deed het
omdat ik langs die weg kans zie,
de schoeljes te ontmaskeren. Je
beloofde me te helpen."
„Niet om te wedden. Wie
wedt, moet het met eigen geld
doen."
Ashworth's mond viel van ver
bazing open. „Je zei..."
„Ja," interrumpeerde Fraser.
„Ik beloofde je bij te springen
in de kosten voor een gerechte
lijk onderzoek."
„Als ik win komt 't geld in de
kas van de organisatie."
De advocaat lachte droog. „Wil
je, dat ik naar het bestuur wan
del en vertel, dat ik je volmacht
gaf, voor hun rekening te wed
den? Ze zouden vragen, of ik
gek geworden was."
„Je zei, dat je me zou helpen
als de organisatie niet voldoen
de afschoof. Mijn oom Gibbins
was er bij."
„Ik herhaal niet om te wed
den. Laat naar je kijken, man!
(Wordt vervolgd)
van
„DE ECHO VAN HET ZUIDEN"
Vy "-.v-
580806