Bromfietsen en meneer Butiin BINNEN- EN BUITENLAND Waalwijkse en Langstraaise Courant f-MPS In b'yverwachfing BRUSSEL GAAT SCHIPHOL DE LOEF AFSTEKEN Provinciaal Nieuws VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1958 Ougever: ■/vaalwijkse Stoomdrukkerij Au toon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN uit blad verschijnt 2 x oer week 81e JAARGANG No. 67 23 cent per week per kwartaal 1 2,8ft :'i 10 franco p o Advertentieprijs: 10 cent per mm. Abonnement: speciaal tarief CoDtract-adverten ties; Hureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2821 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8 OPGERICHT 1878 TEL.-ADRES: ..ECHO' Hoewel het gemotoriseerde verkeer in Nederland niet zo intens is als in het buitenland, is ons land toch ook niet bepaald arm aan motorvoertui gen. Vooral de bromfiets heeft het gemotoriseerde verkeer in de naoor logse jaren sterk doen toenemen en er in belangrijke mate toe bijgedra gen, dat een snel groter wordend deel van ons volk zich per motorvoertuig voortbeweegt. De bromfiets is ontegenzeggelijk door een groot deel van de bevolking met groot enthousiasme ontvangen, voornamelijk omdat zij tegen lage kosten snelle verplaatsingsmogelijk heden biedt. Zo zijn o.a. de toeristi sche mogelijkheden voor de gewone man door deze kruising van rijwiel en motor aanmerkelijk vergroot. Van de andere kant echter heeft de brom fiets de verkeerssituatie er niet dui delijker op gemaakt. Integendeel, doordat men verzuimd heeft er op toe te zien, dat het karakter van de brom fiets rijwiel met hulpmotor - bleef gehandhaafd, heeft dit motor voertuig in toenemende mate narig heid in het verkeersbeeld veroor zaakt. Het aanvankelijke goedmoedige karakter van de bromfiets was oor zaak, dat zij terecht geen plaats in het snelverkeer kreeg en naar het rij wielpad verwezen werd, weliswaar tot ongenoegen van de wielrijder, maar er zat nu eenmaal niets anders op. Toen echter de bromfiets al spoe dig uitgroeide tot een verkapte mo torfiets, die snelheden van 50 a 60 km ontwikkelde, heeft men deze si tuatie laten voortbestaan. Men reali seerde zich blijkbaar niet, dat door deze „motoren" het rijwielpad, en vooral het rijwielpad met tweerich tingsverkeer, voor de wielrijder al weinig veiliger werd dan de snelweg. Door de super-brommer wordt niet alleen het genoegen van de wielrijder danig vergald, hij wordt ook bloot- Er hoeft maar iets verkeerd te vallen en de znnrbrand laait op. gesteld aan gevaren, die veelal groter zijn dan op de snelweg. Heeft men op de snelweg te maken met automoblis- ten, die weliswaar dikwijls onbedaar lijk hard rijden, zij hebben toch in ieder geval een examen moeten afleg gen, dat de nodige garanties biedt voor de verkeersveiligheid. Op de smalle rijbaan van een rijwielpad is de wielrijder momenteel echter over geleverd aan snelheidsmaniakken, die zich zonder voorafgaande rijvaardig- heidstest en zonder de kennis van de verkeersregels in het toch al steeds drukker wordende verkeer mogen storten. Tot welk een verkeerschaos dit leidt, blijkt wel uit het ontstellend aantal ongevallen, waarbij in acht van de tien gevallen een bromfiets is be trokken, hetgeen beslist geen toeval is. Toen er al heel wat kalveren ver dronken waren i.e. mensen in het zie kenhuis terecht waren gekomen ten gevolge van de steeds groter worden de en gesanctioneerde bromfietsen- terreur, is men uiteindelijk op het idee gekomen om aan bromfietsen een maximum snelheid op te leggen. In de toekomst zal het dan ook zo zijn, dat geen enkele bromfiets mag wor den afgeleverd, die niet aan bepaal de eisen, waarvan de maximum snel heid van 40 km er een is, beant woordt. Intussen echter zitten we met enige tienduizenden bromfietsen, die er gemakkelijk een 50 en meer kilo meter uitdraaien en als men dan nog weet hoe weinig er in kleine plaatsen en op het platte land in de praktijk terecht komt van de snelheidscon trole, dan is het wel duidelijk, dat de wielrijder, evenals zijn nog langza mere collega de voetganger, nog even weinig beschermd is als voorheen, te meer omdat er over een rijvaardig- heidsexamen voor bromfietsberijders nog steeds niet gesproken wordt. Het tegen-urgument, dat dit tech nisch niet doenlijk zou zijn, snijdt na tuurlijk geen hout, want waar men senlevens op het spel staan, heeft de overheid de plicht alles te doen om leven en veiligheid te waarborgen. Een van de idiote dingen die me neer Billy Butlin jaarlijks uithaalt om in het nieuws te komen, is het or ganiseren van de Kanaalrace. Norma liter zou Billy niemand zo gek krij gen om van Frankrijk naar Engeland te zwemmen, want er bestaat al sinds jaar en dag een deugdelijke bootver binding. Maar omdat Billy zoveel geld heeft, dat hij er geen verstandi ge dingen meer mee weet te doen, is er altijd wel een handjevol mensen dat op zijn bevel in het water springt en een vertwijfelde strijd met de gol ven levert, steeds weer kracht put tend uit uit het gerinkel van de But- lin-geldbuidel. Dit jaar waren het 26 zwemmers en 4 zwemsters, die in vet gewikkeld bij Kaap Griz Nez in zee stanten om Billy's vette prijs in de wacht insle pen. Zes haalden het eindpunt, van frouw Greta Andersen, die overigens ook nog al fors ter been is. Zij deed er precies elf uur over, terwijl de beste man ruim drie uur langer in het water lag te martelen. Greta kreeg 5000 gulden en een trofee, die ook nog eens 11.000 gul den waard is. Het nederlandse meis je Stina Free moest na dertien uur en tien minuten volkomen uitgeput opgeven, maar omdat zij zo lang de ellende had doorstaan kreeg zij toch de tweede prijs van 2500 gulden. Hoewel men ons heeft willen doen geloven, dat deze Kanaalrace een sportieve prestatie van de bovenste plank is, zijn wij toch zo vrij om de ze vertoning als dwaasheid te be stempelen. In deze slag tegen de uit putting kunnen wij met de beste wil van de wereld geen sport meer zien, want zodra sport van het menselijk lichaam een zielig hoopje ellende maakt, dat uit het water gevist moet worden, houdt zij op sport te zijn. Geld speelt hier de hoofdrol en dat meneer Butlin uiteindelijk het vetste deel in zijn zak steekt, maakt de zaak alleen maar triester. Billy heeft zijn hart verpandt aan zijn portemonnee en niet aan de zwemsport, die met een wie er nog een werd gediskwalifU dergelijke lijdensweg Frankrijk - En- ceerd, de rest moest groen van ellen de en met de krijtrotsen van Dover in zicht de strijd staken. Winnaar werd niet een man uit de body buil dingserie, maar de amerikaanse juf geland helemaal niet gediend is. Dat een nederlands meisje op deze lijdensweg bijna is geslaagd, is dan o.i, ook geen aanleiding tot nationale trots. Modernste luchthaven van Europa in 1960 gereed. In 1960 hoopt België het modern ste luchtvaartemplacement te hebben van Europa, nl. een luchthaven plus startbanen, die berekend zijn op vier motorige straalvliegtuigen, waarvan tegen die tijd vijf eksemplaren, nl. Boeing Inercontinental, in dienst zul len komen bij de Sabena. „Brussel Nationaal" is thans reeds in gebruik, ook al zijn niet alle ge bouwen en startbanen klaar. Men heeft echter het reeds bruikbare in dienst gesteld, met het oog op de We reldtentoonstelling en tevens om de candidatuur van Brussel als hoofd stad van Europa kracht bij te zetten. Snelle bloei. Het nieuwe luchtvaartkompleks wordt het vierde lucht-station van Brussel. De geschiedenis van de ach tereenvolgende luchthavens is hier, net zoals in andere landen, typerend voor de snelle bloei van de lucht vaart. Het allereerste luchtstation van Brussel lag in Haren en was in feite niets anders dan een houten verpak - kingskist, waarin de eerste transport- toestellen geleverd waren. Men had die enorme kist neergezet aan de rand van een grasveld en klaar was de zaak. Dat was in 1923. Kort na dien verhuisde het station naar de an dere kant van het inmiddels zeer ver grote plein, op 't grondgebied van Evere, waar de luchthaven gevestigd bleef tot bij het uitbreken van de oor log. Het toenmalige stationsgebouw staat er nog, maar dat vliegveld wordt thans nog maar alleen gebruikt door het leger. Tijdens de bezetting namen de Duitsers die haven in gebruik voor hun bommenwerpers, die vandaar op stegen voor de raids naar Engeland. Het bleek al vlug dat de bommen werpers grotere startbanen nodig had den en daarom legde de bezettende overheid beslag op de hoogvlakte van Meisbroek, waar zeer vruchtbare landbouwgrond ligt. Protesten van de boeren ten spijt, werd dat een nieuw vliegveld, met voor die tijd zeer grote startbanen. Na de bevrijding namen de burger lijke en militaire diensten van de luchtvaart bezit van dat veld, wat meebracht dat zij de onteigening nog mochten betalen ook, want de Duit sers hadden dat kleine detail glad ver geten. rife van Luchtvaart de startbanen mp^t, aanleggen. Bij. het opmaken van de plannen hjejspjt'men wijselijk geen rekening ge- h$4$ip met de-huidige toestand, maar poogde men op grond van de zicht bare evolutie uit te rekenen aan welke vereisten een vliegveld zal moeten be antwoorden binnen tien of twintig jaar. Voor 1958 werd becijferd dat 800 duizend pasagiers mochten verwacht worden, een berekening die beneden de werkelijkheid bleef. Rekening hou dend met het feit, dat weldra straal- toestellen voor 140 passagiers zullen worden ingezet, heeft men de zaken ineens zo groot mogelijk opgevat en werd in de plannen bovendien voor zien dat later nog uitbreiding moge lijk zal zijn. De installaties werden ontworpen voor een jaarlijks verkeer van 3 mil joen passagiers, of bijna vier maal meer dan het thans bereikte cijfers. Inzake startbanen heeft men het principe van de in driehoek aange legde banen laten varen ten voordele DAfóP© van een volkomen nieuwe opzet met twee grote banen, evenwijdig lopend, met tussenin verbindingsbanen en noodstartbanen in de vorm van een X, die de twee grote startbanen onder ling verbinden. Het voordeel van de ze combinatie is, dat de twee startba nen tegelijk gebruikt kunnen worden. De kortste is thans al klaar en is 2,2 km lang. De langste wordt 3,5 km lang en moet volgend jaar klaar zijn. Elke baan heeft verbrede eindstukken waar toestellen hun beurt kunnen af wachten. In het centrum van de G-banen ligt het stationsgebouw dat dus niet meer aan de zijkant van het veld ligt, zoals meestal gebruikelijk. De afstand tussen het station en de startbanen wordt daardoor sterk ingekort, wat tijdwinst meebrengt. Het gebouw zelf, dat voor 't groot ste deel klaar is en in gebruik werd genomen, is natuurlijk een enorme betonnen constructie van beton en staal, met 16.000 m2 vensters. Bij 't ontwerpen van deze combinatie van staal-beton-glas, die ondanks alles vrij sierlijk uitviel, werden twee nieu wigheden ingevoerd. Vooreerst het gebruik van „fin gers", d.z. lang overdekte pieren, die van de passagiersverdieping naar het wachtende vliegtuig leiden. De pas sagiers hebben zo geen last meer van wind en regen, die anders op een vliegveld zo hinderlijk kunnen zijn.. Thans werden reeds 2 van die „fin gers" in gebruik genomen, wat gelijk tijdig inscheping toelaat van 16 vlieg tuigen en 4 helikopters. Later komen er nog zes nieuwe pieren bij, wat de inschepingscapaciteit op 50 vliegtui gen zal brengen. Een tweede idee is de vertikale scheiding tusen vracht en passagiers. De vracht komt aan en blijft steeds op de begane grond, terwijl de passagiers van bij hun intrede in de ontvangsthall of aankomst aan een der fingers naar de eerste verdieping gebracht worden, waar alle diensten voor passagiers zijn ondergebracht. Enorme hal. Een reiziger, die vanuit de stad komt per helikopter, trein, autobus of auto komt aan in de transithall van 100 bij 55 m. Vandaar heeft men een zicht op het hele vliegveld, via enor me glazen zijwanden. In het centrum van de transithall is een gaanderij voor de familie van de vertrekkenden. Daaronder, in het midden, enkele televisieschermen voor de uurregelingen, naast het cen traal inlichtingenskantoor. Een der zijwanden is voorlopig nog met doek bedekt. Langs de zijwanden van de zaal liggen de loketten, spreekkamers, Vvinkeltjes, restaurants, enz. Er is na tuurlijk een kapperssalon, madinstal- laties, en zelfs een kinderkamer. In de hall worden de aankomende reizi gers ingelicht over de vertrekuren via de televisieschermen. Een reeks mo dern opgevatte en sierlijke wegwijzers helpen hem vooruit naar de controle diensten, waar zowel de kaartjes, als de valiezen en de paspoorten samen gecontroleerd worden. De valiezen zakken dan een ver dieping lager, en komen met de an dere bagagekoffers gelijktijdig bij het wachtende vliegtuig aan, de valiezen langs de transportband, de passagiers langs de verdekte gaanderij van de „finger". Bij aankomst gaat het in omge keerde richting natuurlijk, en eindigt de reis in de sneltrein naar de stad, of de helikopter, die thans zelfs recht streeks naar de W.T. gaat. Men heeft er voor gezorgd dat de verbinding stad-vliegveld tot een minimum be perkt bleef. De 14km die tussenin lig gen, worden door de trein in 16 min. afgelegd. Via de autostrada is het maar 10 km met nergens snelheids beperking. Zo hoopt Brussel Nationaal we reldfaam te maken als een conforta- bele en snelle vlieghaven, present voor de periode, waarin luchtreuzen met een snelheid van 900 km per uur rei zigers en vracht zullen aanvoeren. KONINKLIJK GEZIN IN BRUSSEL. Gebruind door de zon van het Middellandse zeegebied zijn maan dagmorgen koningin Juliana, prins Bernhard en de vier Nederlandse Zo verhuisde de vlieghaven naar prinsessen met twee vliegtuigen aan Meisbroek, waar voorlopig gebouwen opgetrokken werden voor de passa giers, de vracht en het onderhoud der toestellen. Na korte tijd bleek, dat ook die startbanen weer te klein wa ren geworden en werkte men een plan uit om de zaak en voor altijd te vergroten. Het was Sabena, die op dracht kreeg het nieuwe stationsge bouw te bouwen, terwijl het Ministe- gekomen in Brussel voor een twee daags bezoek aan de Belgische hoofd stad. Het koninklijk bezoek logeerde op de Nelerlandse ambassade te Brus sel. Op het programma stond een be zoek aan de Expo, waar allereerst de Koningin aankwam, vergezeld van prinses Marijke. Aanvankelijk onop gemerkt door de wachtende menigte verscheen even later ook prins Bern hard; geheel alleen stelde de Prins zich enigszins verdekt op, maar hij werd spoedig herkend en door twee politie-agenten door de menigte ge leid. Langs een andere ingang traden even later de oudste prinsessen bin nen, die gedrieën een gezellge rond gang door verschillende paviljoens hadden gemaakt. BEGROTINGSTEKORT VAN EEN MILJARD Het komende parlementaire jaar lijkt in sociaal en economisch opzicht en daarmee ook in politiek opzicht - een uitzonderlijk moeilijk jaar te worden. Minister Hofstra heeft in het afgelopen parlementaire jaar niet na gelaten op passende plaatsen en tij den somber te zijn over de komende begroting en als men de geruchten mag geloven blijkt hij daartoe alle reden te hebben gehad, want men fluistert, dat het begrotingstekort ze ker niet minder dan één miljard gul den zal bedragen. Een hoog, doch he laas niet onvoorstelbaar bedrag als men bedenkt, dat door het verslap pen van de bedrijvigheid de belasting ontvangsten van het Rijk in dalende richting gaan, terwijl anderzijds van alle kanten aan de uitgaven wordt getrokken. Men denke aan de grote bijdragen voor de Europese instellin gen, het onderwijs, de Deltawerken, de landbouwgarantics, de woning- bouwfinanciering en de werkloos heidsbestrijding. Er is grote vinding rijkheid voor nodig om het begro tingstekort minimaal te doen zijn en uiterste zelfbeperking om een nieu we overbesteding te vermijden. Dit alles moet wel leiden tot maatregelen van weinig aangename aard. Zo valt op de eerste plaats wel te verwachten, dat enige fiscale maatre gelen van tijdelijke aard hun bestaan nog tot en met het volgende parle mentaire jaar zulen rekken, namelijk de verhoging van de vennootschaps belasting met vier punten en de ver hoging van het weeldetarief en tus- sentarief van de omzetbelasting. Minister Hofstra heeft dat bij het debat over de investeringsaftrek ook al laten doorschemeren. Daarnaast zal de regering moeite doen om haar uitgaven te verminderen, waarbij op de eerste plaats te denken valt aan subsidielasten zoals die bestaan voor de huren en voor het produkt melk. Een dergelijke verlaging is natuurlijk bijzonder moeilijk door te voeren, daar zij leidt tot een verhoging van de kosten van levensonderhoud. MGR. HUURDEMAN f Maandagmorgen om half vijf is in het St. Anthoniusziekenhuis te Utrecht de vicaris-generaal van de aartsbisschop, mgr. Th. Huurdeman, op 80-jarige leeftijd overleden. De begrafenis op het katholieke kerkhof is donderdag na de pontificale hei lige Mis van requiem in de kathe draal, die volgt op de Lauden, welke om half tien beginnen. Woensdag avond werden de Metten gezongen. REGERINGSBASIS IN BELGIË WORDT VERBREED. Premier Eyskens van België heeft meegedeeld, dat de basis van zijn re gering binnenkort zal worden ver breed. Men mag hieruit afleiden dat de besprekingen tussen de C.V.P. en de andere partijen niet vergeefs zijn geweest en dat in elk geval de libera len tot een samengaan met de katho lieken bereid zijn. AANSLAGEN VAN ALGERIJNEN IN FRANKRIJK. Bij aanvallen van Algerijnen op twee garages van de politie te Parijs zijn vier politiemannen en twee Al gerijnen om het leven gekomen. Een groep Algerijnen verscheen in een au to voor een van beide gerages, de mannen sprongen uit de wagen en vuurden met een machinegeveer en pistolen op een aantal politiemannen die voor de garage stonden. Drie po litiemannen werden gedood en een gewond. De aanvallers wierpen toen flessen met benzine in de garage en namen daarop de vlucht. De brand die in de garage ontstond werd snel geblust. Te Vincennes opende een bende Algerijnen het vuur op een politieman die voor een garage uit een politie wagen stapte. De man stierf later in een ziekenhuis. Nadat alarm was gegeven voor de gehele stad, wierp de politie ver sperringen op om de aanvallers te pakken te krijgen. Alle auto's met Al gerijnen werden aangehouden en on derzocht. Twee Algerijnen werden door de politie doodgeschoten, toen zij trachtten met hun wagen door een versperring te rijden. De politie is van mening dat de aanvallen een onderdeel vormen van een georganiseerde actie van terroris ten in Parijs. Volgens de politie bra ken er ten tijde van de aanvallen op de garages verscheidene branden uit in de stad. In de buurt van Marseille zijn zes olietanks in brand gevlogen na een hevige ontploffing. Ook bij Narbon- ne, Toulouse en Le Havre vonden dergelijke branden in oliedepots plaats. Deze branden worden toege schreven aan de actie van Algerijnen. Bij de olie-branden in Marseille zijn 20 mensen om 't leven gekomen. In Algerije zelf zijn de afgelopen dagen 73 opstandelingen gedood. De buiten de wet gestelde Alge rijnse communistische partij heeft te Parijs vlugschriften verspreid, waar in zijn er bij alle Algerijnen en „an- ti-lolonialistische Europeanen" op aandringt, de komende volksstem ming over een nieuwe Franse grond wet op 28 september te boycotten. „Het onfatsoenlijke karakter van de volksstemming blijkt al uit de wijze waarop de kiezerslijsten worden op gesteld", aldus het pamflet. DOODSTRAF VOOR DIEFSTAL VAN TWEE DOLLAR? Absurde zaak in Alabama. Zal een mens ter dood gebracht worden, omdat hij een bedrag van 1,95 dollar (nog geen drie rijksdaal ders) heeft gestolen? Deze vraag moet binnen de eerstkomende weken beslist worden door de rechterlijke macht, en eventueel door de gouver neur van de zuidelijke Amerikaanse staat Alabama. De dief, een 55-ja- rige landarbeider, Jimmy Wilson ge heten, is een neger. Hij is ter dood veroordeeld en zijn executie (op de elektrische stoel) is vastgesteld op 5 september a.s. Maar de beslissing kan nog veranderd worden door het op perste gerechtshof van de staat. Mocht dat hof vóór 5 september niet gereed komen met zijn uitspraak (en dat lijkt op het ogenblik waar schijnlijk) dan wordt de terechtstel ling in ieder geval uitgesteld, totdat dit rechtscollege het laatste woord gesproken heeft. M TCL /8<7 MOBKT Z WflflLWyfe' TILBURGS DEFINITIEF HOOG SPOORPLAN GEREED. Kosten geraamd op 25 miljoen. Eind november 1953 besloot de Tilburgse raad tot het uitvoeren van werken ter oplosing van het overweg- vraagstuk, welke alleen zouden be staan in de omlegging van de spoor lijn Tilburg - Baarle-Nassau, het ver plaatsen van het goederen emplace ment en het graven van een tunnel nabij de Heuvel - Koestraat. De kos ten werden geraamd op f 8 miljoen, waarin de spoorwegen f 1 miljoen en het rijk f 500.000 zouden bijdra gen. Tot deze eenvoudige en zeker niet afdoende opzet werd gekomen omdat destijds geen uitzicht bestond tot financiering van volledig hoog- spoor. Bij nader overleg werd echter in fe bruari 1956 eenstemmigheid van in- zicht verkregen tusen alle drie de partijen omtrent de wenselijkheid van meet af het totale spoorwegplan in uitvoering te nemen, waarin o.m. ook was opgenomen de aanleg van drie onderdoorgangen en de bouw van een geheel nieuw stationsgebouw. Dit project is thans gereed en wordt vandaag de raad aangeboden. Ter loops zij medegedeeld, dat de om legging van de spoorlijn Tilburg - Baarle-Nassau reeds in vrij gevor derde staat van uitvoering verkeert. De totale kosten zijn geraamd op f 26.100.000 waarvan f 21.212.450 ten laste komen van de gemeente. Brandend maagzuur oprispend soms tot hoog in de keel, kunt U met Rennies blus sen, in tijd van een „mum". Een ware uit komst, zo'n paar Rennies bij de hand. Een voor-een hygiënisch verpakt en in te nemen, zonder dat er een haan naar kraait. Ge woon maar laten smelten op de tong. En nog smakelijk bovendien. n pijn weg- wrijvon met (Brab. Nwsbl.) Zo heet dit toelichtend en geruststel lend Doktersboek.dat gratis is in gesloten bij een Babyderm Set, waarin alles voor een vorstelijke verzorging van Baby's tere huidje. 1~WATfttÏÏNHAR o tmaakt jfffiÈITB

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 1