Bromfietsen en meneer Butiin
BINNEN- EN BUITENLAND
Waalwijkse en Langstraaise Courant
f-MPS
In b'yverwachfing
BRUSSEL GAAT SCHIPHOL
DE LOEF AFSTEKEN
Provinciaal Nieuws
VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1958
Ougever:
■/vaalwijkse Stoomdrukkerij
Au toon Tielen
Hoofdredacteur:
JAN TIELEN
uit blad verschijnt 2 x oer week
81e JAARGANG No. 67
23 cent per week
per kwartaal 1 2,8ft
:'i 10 franco p o
Advertentieprijs:
10 cent per mm.
Abonnement:
speciaal tarief
CoDtract-adverten ties;
Hureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2821
KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8
OPGERICHT 1878
TEL.-ADRES: ..ECHO'
Hoewel het gemotoriseerde verkeer
in Nederland niet zo intens is als in
het buitenland, is ons land toch ook
niet bepaald arm aan motorvoertui
gen. Vooral de bromfiets heeft het
gemotoriseerde verkeer in de naoor
logse jaren sterk doen toenemen en
er in belangrijke mate toe bijgedra
gen, dat een snel groter wordend deel
van ons volk zich per motorvoertuig
voortbeweegt.
De bromfiets is ontegenzeggelijk
door een groot deel van de bevolking
met groot enthousiasme ontvangen,
voornamelijk omdat zij tegen lage
kosten snelle verplaatsingsmogelijk
heden biedt. Zo zijn o.a. de toeristi
sche mogelijkheden voor de gewone
man door deze kruising van rijwiel en
motor aanmerkelijk vergroot. Van de
andere kant echter heeft de brom
fiets de verkeerssituatie er niet dui
delijker op gemaakt. Integendeel,
doordat men verzuimd heeft er op toe
te zien, dat het karakter van de brom
fiets rijwiel met hulpmotor -
bleef gehandhaafd, heeft dit motor
voertuig in toenemende mate narig
heid in het verkeersbeeld veroor
zaakt.
Het aanvankelijke goedmoedige
karakter van de bromfiets was oor
zaak, dat zij terecht geen plaats in
het snelverkeer kreeg en naar het rij
wielpad verwezen werd, weliswaar
tot ongenoegen van de wielrijder,
maar er zat nu eenmaal niets anders
op. Toen echter de bromfiets al spoe
dig uitgroeide tot een verkapte mo
torfiets, die snelheden van 50 a 60
km ontwikkelde, heeft men deze si
tuatie laten voortbestaan. Men reali
seerde zich blijkbaar niet, dat door
deze „motoren" het rijwielpad, en
vooral het rijwielpad met tweerich
tingsverkeer, voor de wielrijder al
weinig veiliger werd dan de snelweg.
Door de super-brommer wordt niet
alleen het genoegen van de wielrijder
danig vergald, hij wordt ook bloot-
Er hoeft maar
iets verkeerd te vallen
en de znnrbrand laait op.
gesteld aan gevaren, die veelal groter
zijn dan op de snelweg. Heeft men op
de snelweg te maken met automoblis-
ten, die weliswaar dikwijls onbedaar
lijk hard rijden, zij hebben toch in
ieder geval een examen moeten afleg
gen, dat de nodige garanties biedt
voor de verkeersveiligheid. Op de
smalle rijbaan van een rijwielpad is
de wielrijder momenteel echter over
geleverd aan snelheidsmaniakken, die
zich zonder voorafgaande rijvaardig-
heidstest en zonder de kennis van de
verkeersregels in het toch al steeds
drukker wordende verkeer mogen
storten. Tot welk een verkeerschaos
dit leidt, blijkt wel uit het ontstellend
aantal ongevallen, waarbij in acht van
de tien gevallen een bromfiets is be
trokken, hetgeen beslist geen toeval
is.
Toen er al heel wat kalveren ver
dronken waren i.e. mensen in het zie
kenhuis terecht waren gekomen ten
gevolge van de steeds groter worden
de en gesanctioneerde bromfietsen-
terreur, is men uiteindelijk op het
idee gekomen om aan bromfietsen een
maximum snelheid op te leggen. In
de toekomst zal het dan ook zo zijn,
dat geen enkele bromfiets mag wor
den afgeleverd, die niet aan bepaal
de eisen, waarvan de maximum snel
heid van 40 km er een is, beant
woordt. Intussen echter zitten we met
enige tienduizenden bromfietsen, die
er gemakkelijk een 50 en meer kilo
meter uitdraaien en als men dan nog
weet hoe weinig er in kleine plaatsen
en op het platte land in de praktijk
terecht komt van de snelheidscon
trole, dan is het wel duidelijk, dat de
wielrijder, evenals zijn nog langza
mere collega de voetganger, nog even
weinig beschermd is als voorheen, te
meer omdat er over een rijvaardig-
heidsexamen voor bromfietsberijders
nog steeds niet gesproken wordt.
Het tegen-urgument, dat dit tech
nisch niet doenlijk zou zijn, snijdt na
tuurlijk geen hout, want waar men
senlevens op het spel staan, heeft de
overheid de plicht alles te doen om
leven en veiligheid te waarborgen.
Een van de idiote dingen die me
neer Billy Butlin jaarlijks uithaalt
om in het nieuws te komen, is het or
ganiseren van de Kanaalrace. Norma
liter zou Billy niemand zo gek krij
gen om van Frankrijk naar Engeland
te zwemmen, want er bestaat al sinds
jaar en dag een deugdelijke bootver
binding. Maar omdat Billy zoveel
geld heeft, dat hij er geen verstandi
ge dingen meer mee weet te doen, is
er altijd wel een handjevol mensen
dat op zijn bevel in het water springt
en een vertwijfelde strijd met de gol
ven levert, steeds weer kracht put
tend uit uit het gerinkel van de But-
lin-geldbuidel.
Dit jaar waren het 26 zwemmers
en 4 zwemsters, die in vet gewikkeld
bij Kaap Griz Nez in zee stanten om
Billy's vette prijs in de wacht insle
pen. Zes haalden het eindpunt, van
frouw Greta Andersen, die overigens
ook nog al fors ter been is. Zij deed
er precies elf uur over, terwijl de
beste man ruim drie uur langer in het
water lag te martelen.
Greta kreeg 5000 gulden en een
trofee, die ook nog eens 11.000 gul
den waard is. Het nederlandse meis
je Stina Free moest na dertien uur
en tien minuten volkomen uitgeput
opgeven, maar omdat zij zo lang de
ellende had doorstaan kreeg zij toch
de tweede prijs van 2500 gulden.
Hoewel men ons heeft willen doen
geloven, dat deze Kanaalrace een
sportieve prestatie van de bovenste
plank is, zijn wij toch zo vrij om de
ze vertoning als dwaasheid te be
stempelen. In deze slag tegen de uit
putting kunnen wij met de beste wil
van de wereld geen sport meer zien,
want zodra sport van het menselijk
lichaam een zielig hoopje ellende
maakt, dat uit het water gevist moet
worden, houdt zij op sport te zijn.
Geld speelt hier de hoofdrol en dat
meneer Butlin uiteindelijk het vetste
deel in zijn zak steekt, maakt de zaak
alleen maar triester. Billy heeft zijn
hart verpandt aan zijn portemonnee
en niet aan de zwemsport, die met een
wie er nog een werd gediskwalifU dergelijke lijdensweg Frankrijk - En-
ceerd, de rest moest groen van ellen
de en met de krijtrotsen van Dover
in zicht de strijd staken. Winnaar
werd niet een man uit de body buil
dingserie, maar de amerikaanse juf
geland helemaal niet gediend is.
Dat een nederlands meisje op deze
lijdensweg bijna is geslaagd, is dan
o.i, ook geen aanleiding tot nationale
trots.
Modernste luchthaven van Europa
in 1960 gereed.
In 1960 hoopt België het modern
ste luchtvaartemplacement te hebben
van Europa, nl. een luchthaven plus
startbanen, die berekend zijn op vier
motorige straalvliegtuigen, waarvan
tegen die tijd vijf eksemplaren, nl.
Boeing Inercontinental, in dienst zul
len komen bij de Sabena.
„Brussel Nationaal" is thans reeds
in gebruik, ook al zijn niet alle ge
bouwen en startbanen klaar. Men
heeft echter het reeds bruikbare in
dienst gesteld, met het oog op de We
reldtentoonstelling en tevens om de
candidatuur van Brussel als hoofd
stad van Europa kracht bij te zetten.
Snelle bloei.
Het nieuwe luchtvaartkompleks
wordt het vierde lucht-station van
Brussel. De geschiedenis van de ach
tereenvolgende luchthavens is hier,
net zoals in andere landen, typerend
voor de snelle bloei van de lucht
vaart. Het allereerste luchtstation van
Brussel lag in Haren en was in feite
niets anders dan een houten verpak -
kingskist, waarin de eerste transport-
toestellen geleverd waren. Men had
die enorme kist neergezet aan de
rand van een grasveld en klaar was
de zaak. Dat was in 1923. Kort na
dien verhuisde het station naar de an
dere kant van het inmiddels zeer ver
grote plein, op 't grondgebied van
Evere, waar de luchthaven gevestigd
bleef tot bij het uitbreken van de oor
log. Het toenmalige stationsgebouw
staat er nog, maar dat vliegveld wordt
thans nog maar alleen gebruikt door
het leger. Tijdens de bezetting namen
de Duitsers die haven in gebruik voor
hun bommenwerpers, die vandaar op
stegen voor de raids naar Engeland.
Het bleek al vlug dat de bommen
werpers grotere startbanen nodig had
den en daarom legde de bezettende
overheid beslag op de hoogvlakte van
Meisbroek, waar zeer vruchtbare
landbouwgrond ligt. Protesten van de
boeren ten spijt, werd dat een nieuw
vliegveld, met voor die tijd zeer grote
startbanen.
Na de bevrijding namen de burger
lijke en militaire diensten van de
luchtvaart bezit van dat veld, wat
meebracht dat zij de onteigening nog
mochten betalen ook, want de Duit
sers hadden dat kleine detail glad ver
geten.
rife van Luchtvaart de startbanen
mp^t, aanleggen.
Bij. het opmaken van de plannen
hjejspjt'men wijselijk geen rekening ge-
h$4$ip met de-huidige toestand, maar
poogde men op grond van de zicht
bare evolutie uit te rekenen aan welke
vereisten een vliegveld zal moeten be
antwoorden binnen tien of twintig
jaar.
Voor 1958 werd becijferd dat 800
duizend pasagiers mochten verwacht
worden, een berekening die beneden
de werkelijkheid bleef. Rekening hou
dend met het feit, dat weldra straal-
toestellen voor 140 passagiers zullen
worden ingezet, heeft men de zaken
ineens zo groot mogelijk opgevat en
werd in de plannen bovendien voor
zien dat later nog uitbreiding moge
lijk zal zijn.
De installaties werden ontworpen
voor een jaarlijks verkeer van 3 mil
joen passagiers, of bijna vier maal
meer dan het thans bereikte cijfers.
Inzake startbanen heeft men het
principe van de in driehoek aange
legde banen laten varen ten voordele
DAfóP©
van een volkomen nieuwe opzet met
twee grote banen, evenwijdig lopend,
met tussenin verbindingsbanen en
noodstartbanen in de vorm van een
X, die de twee grote startbanen onder
ling verbinden. Het voordeel van de
ze combinatie is, dat de twee startba
nen tegelijk gebruikt kunnen worden.
De kortste is thans al klaar en is 2,2
km lang. De langste wordt 3,5 km
lang en moet volgend jaar klaar zijn.
Elke baan heeft verbrede eindstukken
waar toestellen hun beurt kunnen af
wachten.
In het centrum van de G-banen
ligt het stationsgebouw dat dus niet
meer aan de zijkant van het veld ligt,
zoals meestal gebruikelijk. De afstand
tussen het station en de startbanen
wordt daardoor sterk ingekort, wat
tijdwinst meebrengt.
Het gebouw zelf, dat voor 't groot
ste deel klaar is en in gebruik werd
genomen, is natuurlijk een enorme
betonnen constructie van beton en
staal, met 16.000 m2 vensters. Bij 't
ontwerpen van deze combinatie van
staal-beton-glas, die ondanks alles
vrij sierlijk uitviel, werden twee nieu
wigheden ingevoerd.
Vooreerst het gebruik van „fin
gers", d.z. lang overdekte pieren, die
van de passagiersverdieping naar het
wachtende vliegtuig leiden. De pas
sagiers hebben zo geen last meer van
wind en regen, die anders op een
vliegveld zo hinderlijk kunnen zijn..
Thans werden reeds 2 van die „fin
gers" in gebruik genomen, wat gelijk
tijdig inscheping toelaat van 16 vlieg
tuigen en 4 helikopters. Later komen
er nog zes nieuwe pieren bij, wat de
inschepingscapaciteit op 50 vliegtui
gen zal brengen.
Een tweede idee is de vertikale
scheiding tusen vracht en passagiers.
De vracht komt aan en blijft steeds op
de begane grond, terwijl de passagiers
van bij hun intrede in de ontvangsthall
of aankomst aan een der fingers naar
de eerste verdieping gebracht worden,
waar alle diensten voor passagiers
zijn ondergebracht.
Enorme hal.
Een reiziger, die vanuit de stad
komt per helikopter, trein, autobus of
auto komt aan in de transithall van
100 bij 55 m. Vandaar heeft men een
zicht op het hele vliegveld, via enor
me glazen zijwanden.
In het centrum van de transithall
is een gaanderij voor de familie van
de vertrekkenden. Daaronder, in het
midden, enkele televisieschermen
voor de uurregelingen, naast het cen
traal inlichtingenskantoor. Een der
zijwanden is voorlopig nog met doek
bedekt.
Langs de zijwanden van de zaal
liggen de loketten, spreekkamers,
Vvinkeltjes, restaurants, enz. Er is na
tuurlijk een kapperssalon, madinstal-
laties, en zelfs een kinderkamer. In
de hall worden de aankomende reizi
gers ingelicht over de vertrekuren via
de televisieschermen. Een reeks mo
dern opgevatte en sierlijke wegwijzers
helpen hem vooruit naar de controle
diensten, waar zowel de kaartjes, als
de valiezen en de paspoorten samen
gecontroleerd worden.
De valiezen zakken dan een ver
dieping lager, en komen met de an
dere bagagekoffers gelijktijdig bij het
wachtende vliegtuig aan, de valiezen
langs de transportband, de passagiers
langs de verdekte gaanderij van de
„finger".
Bij aankomst gaat het in omge
keerde richting natuurlijk, en eindigt
de reis in de sneltrein naar de stad, of
de helikopter, die thans zelfs recht
streeks naar de W.T. gaat. Men heeft
er voor gezorgd dat de verbinding
stad-vliegveld tot een minimum be
perkt bleef. De 14km die tussenin lig
gen, worden door de trein in 16 min.
afgelegd. Via de autostrada is het
maar 10 km met nergens snelheids
beperking.
Zo hoopt Brussel Nationaal we
reldfaam te maken als een conforta-
bele en snelle vlieghaven, present voor
de periode, waarin luchtreuzen met
een snelheid van 900 km per uur rei
zigers en vracht zullen aanvoeren.
KONINKLIJK GEZIN IN
BRUSSEL.
Gebruind door de zon van het
Middellandse zeegebied zijn maan
dagmorgen koningin Juliana, prins
Bernhard en de vier Nederlandse
Zo verhuisde de vlieghaven naar prinsessen met twee vliegtuigen aan
Meisbroek, waar voorlopig gebouwen
opgetrokken werden voor de passa
giers, de vracht en het onderhoud der
toestellen. Na korte tijd bleek, dat
ook die startbanen weer te klein wa
ren geworden en werkte men een plan
uit om de zaak en voor altijd te
vergroten. Het was Sabena, die op
dracht kreeg het nieuwe stationsge
bouw te bouwen, terwijl het Ministe-
gekomen in Brussel voor een twee
daags bezoek aan de Belgische hoofd
stad. Het koninklijk bezoek logeerde
op de Nelerlandse ambassade te Brus
sel.
Op het programma stond een be
zoek aan de Expo, waar allereerst de
Koningin aankwam, vergezeld van
prinses Marijke. Aanvankelijk onop
gemerkt door de wachtende menigte
verscheen even later ook prins Bern
hard; geheel alleen stelde de Prins
zich enigszins verdekt op, maar hij
werd spoedig herkend en door twee
politie-agenten door de menigte ge
leid. Langs een andere ingang traden
even later de oudste prinsessen bin
nen, die gedrieën een gezellge rond
gang door verschillende paviljoens
hadden gemaakt.
BEGROTINGSTEKORT
VAN EEN MILJARD
Het komende parlementaire jaar
lijkt in sociaal en economisch opzicht
en daarmee ook in politiek opzicht
- een uitzonderlijk moeilijk jaar te
worden. Minister Hofstra heeft in het
afgelopen parlementaire jaar niet na
gelaten op passende plaatsen en tij
den somber te zijn over de komende
begroting en als men de geruchten
mag geloven blijkt hij daartoe alle
reden te hebben gehad, want men
fluistert, dat het begrotingstekort ze
ker niet minder dan één miljard gul
den zal bedragen. Een hoog, doch he
laas niet onvoorstelbaar bedrag als
men bedenkt, dat door het verslap
pen van de bedrijvigheid de belasting
ontvangsten van het Rijk in dalende
richting gaan, terwijl anderzijds van
alle kanten aan de uitgaven wordt
getrokken. Men denke aan de grote
bijdragen voor de Europese instellin
gen, het onderwijs, de Deltawerken,
de landbouwgarantics, de woning-
bouwfinanciering en de werkloos
heidsbestrijding. Er is grote vinding
rijkheid voor nodig om het begro
tingstekort minimaal te doen zijn en
uiterste zelfbeperking om een nieu
we overbesteding te vermijden. Dit
alles moet wel leiden tot maatregelen
van weinig aangename aard.
Zo valt op de eerste plaats wel te
verwachten, dat enige fiscale maatre
gelen van tijdelijke aard hun bestaan
nog tot en met het volgende parle
mentaire jaar zulen rekken, namelijk
de verhoging van de vennootschaps
belasting met vier punten en de ver
hoging van het weeldetarief en tus-
sentarief van de omzetbelasting.
Minister Hofstra heeft dat bij het
debat over de investeringsaftrek ook
al laten doorschemeren. Daarnaast
zal de regering moeite doen om haar
uitgaven te verminderen, waarbij op
de eerste plaats te denken valt aan
subsidielasten zoals die bestaan voor
de huren en voor het produkt melk.
Een dergelijke verlaging is natuurlijk
bijzonder moeilijk door te voeren,
daar zij leidt tot een verhoging van de
kosten van levensonderhoud.
MGR. HUURDEMAN f
Maandagmorgen om half vijf is in
het St. Anthoniusziekenhuis te
Utrecht de vicaris-generaal van de
aartsbisschop, mgr. Th. Huurdeman,
op 80-jarige leeftijd overleden. De
begrafenis op het katholieke kerkhof
is donderdag na de pontificale hei
lige Mis van requiem in de kathe
draal, die volgt op de Lauden, welke
om half tien beginnen. Woensdag
avond werden de Metten gezongen.
REGERINGSBASIS IN BELGIË
WORDT VERBREED.
Premier Eyskens van België heeft
meegedeeld, dat de basis van zijn re
gering binnenkort zal worden ver
breed. Men mag hieruit afleiden dat
de besprekingen tussen de C.V.P. en
de andere partijen niet vergeefs zijn
geweest en dat in elk geval de libera
len tot een samengaan met de katho
lieken bereid zijn.
AANSLAGEN VAN ALGERIJNEN
IN FRANKRIJK.
Bij aanvallen van Algerijnen op
twee garages van de politie te Parijs
zijn vier politiemannen en twee Al
gerijnen om het leven gekomen. Een
groep Algerijnen verscheen in een au
to voor een van beide gerages, de
mannen sprongen uit de wagen en
vuurden met een machinegeveer en
pistolen op een aantal politiemannen
die voor de garage stonden. Drie po
litiemannen werden gedood en een
gewond. De aanvallers wierpen toen
flessen met benzine in de garage
en namen daarop de vlucht. De brand
die in de garage ontstond werd snel
geblust.
Te Vincennes opende een bende
Algerijnen het vuur op een politieman
die voor een garage uit een politie
wagen stapte. De man stierf later in
een ziekenhuis.
Nadat alarm was gegeven voor de
gehele stad, wierp de politie ver
sperringen op om de aanvallers te
pakken te krijgen. Alle auto's met Al
gerijnen werden aangehouden en on
derzocht. Twee Algerijnen werden
door de politie doodgeschoten, toen
zij trachtten met hun wagen door een
versperring te rijden.
De politie is van mening dat de
aanvallen een onderdeel vormen van
een georganiseerde actie van terroris
ten in Parijs. Volgens de politie bra
ken er ten tijde van de aanvallen op
de garages verscheidene branden uit
in de stad.
In de buurt van Marseille zijn zes
olietanks in brand gevlogen na een
hevige ontploffing. Ook bij Narbon-
ne, Toulouse en Le Havre vonden
dergelijke branden in oliedepots
plaats. Deze branden worden toege
schreven aan de actie van Algerijnen.
Bij de olie-branden in Marseille zijn
20 mensen om 't leven gekomen.
In Algerije zelf zijn de afgelopen
dagen 73 opstandelingen gedood.
De buiten de wet gestelde Alge
rijnse communistische partij heeft te
Parijs vlugschriften verspreid, waar
in zijn er bij alle Algerijnen en „an-
ti-lolonialistische Europeanen" op
aandringt, de komende volksstem
ming over een nieuwe Franse grond
wet op 28 september te boycotten.
„Het onfatsoenlijke karakter van de
volksstemming blijkt al uit de wijze
waarop de kiezerslijsten worden op
gesteld", aldus het pamflet.
DOODSTRAF VOOR DIEFSTAL
VAN TWEE DOLLAR?
Absurde zaak in Alabama.
Zal een mens ter dood gebracht
worden, omdat hij een bedrag van
1,95 dollar (nog geen drie rijksdaal
ders) heeft gestolen? Deze vraag
moet binnen de eerstkomende weken
beslist worden door de rechterlijke
macht, en eventueel door de gouver
neur van de zuidelijke Amerikaanse
staat Alabama. De dief, een 55-ja-
rige landarbeider, Jimmy Wilson ge
heten, is een neger. Hij is ter dood
veroordeeld en zijn executie (op de
elektrische stoel) is vastgesteld op 5
september a.s. Maar de beslissing kan
nog veranderd worden door het op
perste gerechtshof van de staat.
Mocht dat hof vóór 5 september
niet gereed komen met zijn uitspraak
(en dat lijkt op het ogenblik waar
schijnlijk) dan wordt de terechtstel
ling in ieder geval uitgesteld, totdat
dit rechtscollege het laatste woord
gesproken heeft.
M TCL /8<7
MOBKT Z WflflLWyfe'
TILBURGS DEFINITIEF HOOG
SPOORPLAN GEREED.
Kosten geraamd op 25 miljoen.
Eind november 1953 besloot de
Tilburgse raad tot het uitvoeren van
werken ter oplosing van het overweg-
vraagstuk, welke alleen zouden be
staan in de omlegging van de spoor
lijn Tilburg - Baarle-Nassau, het ver
plaatsen van het goederen emplace
ment en het graven van een tunnel
nabij de Heuvel - Koestraat. De kos
ten werden geraamd op f 8 miljoen,
waarin de spoorwegen f 1 miljoen
en het rijk f 500.000 zouden bijdra
gen. Tot deze eenvoudige en zeker
niet afdoende opzet werd gekomen
omdat destijds geen uitzicht bestond
tot financiering van volledig hoog-
spoor.
Bij nader overleg werd echter in fe
bruari 1956 eenstemmigheid van in-
zicht verkregen tusen alle drie de
partijen omtrent de wenselijkheid
van meet af het totale spoorwegplan
in uitvoering te nemen, waarin o.m.
ook was opgenomen de aanleg van
drie onderdoorgangen en de bouw van
een geheel nieuw stationsgebouw. Dit
project is thans gereed en wordt
vandaag de raad aangeboden. Ter
loops zij medegedeeld, dat de om
legging van de spoorlijn Tilburg -
Baarle-Nassau reeds in vrij gevor
derde staat van uitvoering verkeert.
De totale kosten zijn geraamd op
f 26.100.000 waarvan f 21.212.450
ten laste komen van de gemeente.
Brandend maagzuur oprispend soms tot
hoog in de keel, kunt U met Rennies blus
sen, in tijd van een „mum". Een ware uit
komst, zo'n paar Rennies bij de hand. Een
voor-een hygiënisch verpakt en in te nemen,
zonder dat er een haan naar kraait. Ge
woon maar laten smelten op de tong. En
nog smakelijk bovendien.
n pijn weg-
wrijvon met
(Brab. Nwsbl.)
Zo heet dit toelichtend en geruststel
lend Doktersboek.dat gratis is in
gesloten bij een Babyderm Set,
waarin alles voor een vorstelijke
verzorging van Baby's tere huidje.
1~WATfttÏÏNHAR o tmaakt jfffiÈITB