BINNEN- EN BUITENLAND
Waaiwijkse en Langstraatse Courant
Geen geld voor grillen
Noord-Brabant heeft unieke ligging
voor het verkeer.
27 september 1958
MAANDAG 15 SEPTEMBER '58
Uitgever:
'Waaiwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur:
JAN TIELEN
Dit blad verschijnt 2 z per week
81e JAARGANG No. 72
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal 1 2.8#
3.10 franco p.p.
Advertentieprij»;
10 cent per mm.
Contract-advertenties:
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK - TEL. 2621 - KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr. van BEURDENSTRAAT 3
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES: „ECHO'
Is het kunstsubsidie goed besteed
(van onze soc. econ. medew.)
Er is nog zelden een tijd ge
weest, waarin de kunst in het
centrum stond van het gehele
volksleven. Haar te beoefenen en
van haar te genieten is meest 'n
voorrecht geweest van vrij ge
sloten groepen, tenminste wan
neer men het oog richt op wer
kelijk grote kunstwerken en
kunstenaars.
Het ligt zeker niet in de aard
van het Nederlandse volk de
kunst in het centrum van de be
langstelling te plaatsen. Men kan
de geesten van Rembrandt, Hen
drik de Keyser of Jacob van
Kampen te hulp roepen om het
tegendeel te bewijzen. Wij weten
dat hun werk in hun eigen tijd
alleen door bepaalde kringen
werd gewaardeerd en al trekken
er in "onze dagen ook legioenen
naar de musea, de diepe beteke
nis van grote kunstwerken
wordt slechts door enkelen be
grepen en dienovereenkomstig is
ook de waardering voor grote
scheppers van kunstwerken.
De matige belangstelling voor
grote kunst is niet een gevolg
van een gebrek aan beschaving,
want beschaving, hoezeer men
er waardering voor kan opbren
gen, is, steeds aangeleerd. Waar
dering voor kunst kan men niet
aanleren, althans niet in de die
pe zin, die aan appreciatie van
kunstuitingen moet worden toe
gekend.
Liefde voor kunst is in de eer
ste plaats een kwestie van ge
voel en hart. Men kan die liefde
koesteren en verdelen, maar
nimmer aanleren. Iemand, die
voor een kunstwerk staat, dat
hem niets zegt en dat hij zelf niet
zou willen bezitten, kan mien
door uitleg en onderwijs vertel
len waarom het voorwerp een
hoge mate van schoonheid be
zit. Dan verstaat de onderweze-
ne op een bepaald moment waar
om anderen het mooi vinden.
Zelden komt de leerling dan tot
de conclusie dat hij er zelf nu
ook door geboeid wordt.
Kunst is een kwestie) van cul
tuur, van levensstijl van een
volk. Wanneer onze levensstijl
in de loop der tijden zo is gewor
den, dat wij geen waardering
meer kunnen koesteren voor de
hoogste door velen onbegrepen
kunst, welnu dan heeft die kunst
ons geen boodschap meer te
brengen. Dan verliezen wij niets,
wanneer zij niet worden geopen
baard.
Er is verschil.
Iets anders is het met volks
kunst, die in tegenstelling met
hetgeen door liefhebbers en ken
ners als ware kunst wordt aan
gewezen, door de overgrote
meerderheid van; het volk wordt
gewaardeerd en begrepen. Zij
zingt als expressie van de meest
verheven gevoelens misschien 'n
toontje lager, maar zij vindt
waardering bij het volk, bij ge
wone stervelingen, waartoe wij
allen behoren, hetgeen slechts
door een minderheid niet wordt
erkend.
Het verschil tussen de hoog
ste kunst en de volkskunst is
niet alleen daarin gelegen, dat de
eerste alleen door een coterie
wordt begrepen en de laatste
door de meeste stervelingen. De
onbegrepen kunst moet altijd
door de overheid worden ge
steund. De opdrachten voor in
hoger sferen levende schepsels
komen of van de overheid of
worden door haar gesubsidieerd.
De volkskunst wordt door gewo
ne mensen gekocht en betaald.
De onbegrepen kunst is een
artikel dat een volk tegen heug
en meug moet betalen, omdat
het anders in de moderne wereld
niet meer mee kan. Die gedach
te moet op een denkfout berus
ten en voortspruiten uit een
minderwaardigheidscomplex en
waandenkbeelden. Wij zien het
bepalen van de waarde van een
schilderij of beeldhouwwerk als
een zuiver subjectieve aangele
genheid.
Waarom bevoordeeld?
Wanneer de grote massa van
subjecten in Nederland zich niet
aangetrokken voelt tot een be
paald kunstwerk, dan wordt bet
door niemand van die enkelin
gen gekocht. In groepsverband
wordt er dan evenmin waarde
ring voor gevonden. Waarom
wordt dit werk dan wel door de
overheid gekocht? Waarschijn
lijk omdat er dan door enkele
aangewezen kunstkenners uit
een bepaalde kring wordt beslist
die hun eigen gevoel laten wer
ken en daarmee ophouden re
presentanten van 't volk te zijn.
Waarom beslissen de Staten-Ge-
neraal wel over de vraag of
iemand in een auto met 1 of 2
achterlichten moet rijden en
wordt er nimmer gediscussieerd
over de aankoop van schilderij
en en beeldhouwwerken? In elk
geval zouden dan ruim 200 men
sen hun oordeel kunnen geven.
Wij hebben bij ons betoog
speciaal de „moderne kunst" in
gedachten. Kenners waarderen
haar schoonheid, de doorsnee-
Nederlander weet bij de aanblik
van deze „abstracte" scheppin
gen de bovenkant niet van de
onderzijde te onderscheiden.
Toch wordt ook dit soort kunst
door de overheid gesubsidieerd.
Is dit overeenkomstig de wil van
het volk?
Is het voorts de wil des volks
wanneer een naar het oordeel
van gewone stervelingen onbe
grepen dichter opdracht krijgt
van de overheid om een gedich
tenbundel samen te stellen? Wie
is dan die overheid en op wiens
last handelt zij dan?
Grove speculatie.
Verwacht men dat het nage
slacht de regering van nu nog
eens posthuum zal eren voor
haar vooruitziende blik? Dan is
dat een grove en evenzeer dure
speculatie op de waarderings
maatstaven die ons nageslacht
zal aanleggen.
Misschien zal dat nageslacht
bij de beoordeling van onze tijd
zeggen, dat zij gekenmerkt werd
door een gevoel voor hogere
waarden, dat wij alleen leefden
voor televisietoestellen en sport
wedstrijden, maar men kan dan
tenminste spreken van een eer
lijk en zuiver oordeel. Wanneer
wij onze kindskinderen willen
verrassen met een aantal kunst
uitingen van schilders, dichters
en beeldhouwers, die wij zelf in
grote meerderheid niet begrepen
Hebben, slaan wij beslist een be
lachelijk figuur.
De vraag over kunst en haar
subsidie is er een die ons gehele
volk aangaat, speciaal in de tijd
dat de regering weer met haar
jaarlijkse! begroting komt, waar
bij ook steeds een bedrag voor
kunstzaken wordt uitgetrokken
en waarbij dus beslist wordt
- over de besteding van geld, dat
door ons gehele volk moeizaam,
wordt bijeengebracht.
Wat is er nodig?
Betekent deze beschouwing 'n
aanval op 't subsidie voor kunst
in het algemeen? Stellig niet,
want zeer zeker moet de kunst
worden bevorderd, maar niet
ten bate van eenj bepaalde groep
maar ten dienste van de gehele
volksgemeenschap. Eigenlijk be
hoeft kunst, die tot het gehele
vol Ij spreekt als volkskunst niet
gesubsidieerd te worden, want
deze vindt voldoende waarde
ring.
Waar wij behoefte aan heb
ben is het cultiveren van kunst
gevoel bij de jeugd. Het in de
kern aanwezige gevoel van
kunst moet bij de jeugd worden
aangemoedigd. Het gaat niet. om
aanleren, maar om ontwikkelen
hetgeen reeds aanwezig is.
Dit ontwikkelen van kunst
kan men tot het onderwijs re
kenen. Men bestede 't subsidie
voor kunst aan de middelen,
waarmee de jeugd haar schep
pingsdrang kan uitleven, maar
niet aan de aankoop van voort
brengselen, die uit maatschappe-
pelijk oogpunt geen behoefte
bevredigen.
Niet voor grillen!
Het kan zijn dat daarmee aan
de „moderne kunst" in haar ve
le onbegrepen vormen de dood
steek wordt toegebracht. Het zij
zo, in dat geval zullen wij dié
moderne kunst niet missen.
Leeft zij niettemin voort in be
paalde gesloten kringen, dan
moeten deze kringen daar ook de
offers voor brengen.
Wij kunnen niet aan de in
druk ontkomen, dat een
groot deel van het aan kunstza
ken bestede subsidie thans in 'n
richtinv wordt besteed, die niet
in overeenstemming is met de
wens van de meerderheid van
ons volk. En, de door de gemeen
schap bijeengebrachte gelden
zijn er niet om aan de grillen
van gesloten kringen te worden
besteed. k
drs. H.
(Nadruk verboden)
GELIJK RECHT VOOR ALLE
WONINGZOEKENDEN
De minister van Maatschap
pelijk Werk, mej. dr. M. Klom-
pé, heeft maatregelen genomen,
die een einde maken aan onbil
lijke behandeling, die talloze
woningzoekenden in Nederland
thans dikwijls ondervinden. De
maatregel een „beschikking",
die in de Staatscourant van van
daag, maandag, wordt gepubli
ceerd - komt op het volgende
neer:
1. Alle gemeentebesturen zul
len vanaf 1 oktober verplicht
ziin, alle mannelijke inwoners,
die gehuwd zijn en geen rede
lijke woonruimte hebben, als
woningzoekenden in te schrij
ven.
2. Gehuwden (zowel mannen
als vrouwen), die niet in de ge
meente wonen waar ze werken,
zullen vanaf 1 oktober wan
neer ze dat willen in hun
werkgejneente als: woningzoe
kenden ingeschreven moeten
worden.
3. Wanneer iemand in een be
paalde gemeente al enige tijd als
woningzoekende staat ingeschre
ven, kan hij zijn inschrijvings-
tijd haar de nieuwe gemeente
„meenemen".
SALARISVERBETERING KOST
RIJK 20 MILJOEN.
De salarisverbetering, die de
weekloners en de lagere en mid
delbare ambtenaren in dienst
van het rijk per I april 1958 ge
kregen hebben, kost voor dit
jaar rond 20 miljoen gulden. Dit
blijkt uit een wetsontwerp, dat
minister Struycken (Binnen
landse Zaken) thans bij de
Tweede Kamer heeft ingediend.
De salarisverbetering komt
voor de weekloners neer op een
loonsverhoging van drie per
cent.
NVV VOORSTANDER VAN
INVOERING DER
WERKTIJDVERKORTING.
Het vexbondsbestuur van het NVV
staat op het standpunt dat de werk
tijdverkorting haar kans moet hebben
gerealiseerd te worden. Dat zou
etappegewijs moeten geschieden, be-
drijfstaksgewijze, zo nodig onderne
mingsgewijze. Dat betekent differen
tiatie in tijd, tempo en omvang. Dit
heeft de secretaris van het N.V.V.,
de heer Van Tilburg, meegedeeld op
de in Amsterdam gehouden hoofdbe
stuursvergadering.
BENAUWD AVONTUUR VAN
NEDERLANDSE TOERISTEN.
Negentien Nederlandse toeristen,
die dinsdagavond in Sirmione aan 't
Gardameer het „feest van de gast
vrijheid" met bijbehorend vuurwerk
wilden meemaken, hebben al vuur
gezien vóórdat het vuurwerk begon
en de boot waarmee zij feestwaarts
reisden al verlaten, vóórdat die zijn
doel bereikt had. Honderd meter voor
het haventje van Sirmione vloog de
motor van de gehuurde boot in brand
en omdat de vlammen ook de ben
zinetank bedreigden, zodat kans was
op een ontploffing, rieden kapitein
Egidio Bertanza uit Salo en zijn zoon
hun passagiers aan in het water te
springen. Allen, ook zij die niet kon
den zwemmen deden dat, sommigen
na zich van reddingsgordels te heb
ben voorzien. Zij werden door een
andere motorboot gered.
Een ontploffing bleef uit, maar de
boot zonk na enkele minuten.
CENTRALE TRAINING MET
15 SPELERS.
Na een lange afwezigheid was de
Feijenoordspeler Kees Rijvers don
derdageavond in 't Vlietstadion weer
present bij de centrale training van
't Nederlands Elftal. Kort na de wed
strijd Nederland - Oostenrijk, eind
vorig jaar gespeeld, deelde Rijvers
mede, er geen prijs meer op te stel
len nog voor het Nederlands Elftal
in aanmerking te komen. Na ver
schillende bemiddelingspogingen wer
den de wrijfpunten weggenomen en
donderdagavond was Rijvers weer op
de centrale training aanwezig.
Op 17 september zal een oefen
wedstrijd worden gespeeld te Amster
dam tegen Saarland. Daarna volgt
op woensdag 24 september de laat
ste centrale training in het stadion
De Vliert bij: De Munck, Pieters
Graafland, Wiersma, v. d. Hart,
Kuys, Klaassens, v. Wissen, Lenstra,
Rijvers, Rutten, v. d. Linden, Ange-
nent, Schuurman, v. d. Kuil en
Kraay.
FAAS WILKES IS TE OUD.
De Spaanse voetbalfederatie heeft
het contract van Levante met Faas
i Wilkes geannuleerd, omdat Wilkes
j „te oud is om te spelen in een elftal
uit de tweede Spaanse divisie",
j Wilkes, die 34 is, tekende op 23
I augustus met Levante een contract,
maar dit wordt nu door de federatie
als ongeldig beschouwd.
EISENHOWER'S REDE.
President Eisenhower heeft in een
rede voor radio en televisie, commu
nistisch China er voor gewaarschuwd
dat Amerika onder geen beding een
politiek van verzoening zal voeren
die berust op concessies. Nooit zal
Amerika wijken voor de dreiging van
een gewapende aanval in het Verre
Oosten. Als Rood China besloten
heeft een oorlog te riskeren, zou een
nieuw „München" geen vrede of
veiligheid voor Amerika brengen, zo
betoogde Eisenhower.
De Amerikaanse president noem
de de situatie in het Verre Oosten
ernstig, hoewel niet hopeloos. Was
hington zal onderhandelingen, die
vruchtbaar kunnen zijn voor het be
houd van de vrede in het gebied van
Formosa, toejuichen. Eisenhower
deed een beroep op de Chinese com
munisten onderhandelingen te be
ginnen, die tot een oplossing kunnen
leiden, een oplossing, die uiteraard
voor alle betrokken partijen, dus ook
Nationalistisch China, aanvaard
baar moet zijn.
De vrije wereld staat voor een ern
stige situatie, zo betoogde de Ame
rikaanse president verder. „Machti
ge en aggresieve krachten peilen
voortdurend, nu hier, dan daar, om
te zien of de vrije wereld aan 't ver
zwakken is. Hoewel de huidige situa
tie ernstig is, is zij geenszins wan
hopig of hopeloos".
Zich speciaal richtend tot het
Amerikaanse volk, zei Eisenhower
tenslotte: „Ik geloof dat er geen oor
log zal komen. Maar het Amerikaan
se volk moet beseffen dat ons recht
matig streven nogmaals beproefd
wordt door degenen, die overal de
vrede en de vrijheid bedreigen. Het
is zeker dat de communistische be
schieting van Quemoy niet slechts de
verovering van dit eiland ten doel
heeft. „Denkt meneer Kroetsjef soms
dat wij zo snel Korea zijn vergeten".
SCHOOL IN LITTLE ROCK
OPEN VOOR NEGERS.
Het Amerikaanse federale
hooggerechtshof heeft gewei
gerd het schoolbestuur van Litt
le Rock uitstel te verlenen bij 't
uitvoeren van de rassenintrega-
tie op de middelbare school.
De uitspraak van het hof, una
niem genomen door de negen
rechters, betekent dat zeven ne
gerleerlingen maandag bij het
begin van het nieuwe cursusjaar
toegelaten moeten worden. Deze
historische uitspraak raakt mil
joenen blanken en negers vooral
in de zuidelijke staten en is be
slissend voor de rassenintregatie
op alle Amerikaanse openbare
scholen. i i
DOODSTRAF WILSON BLIJFT
GEHANDHAAFD.
rikaanse neger, die op 12 juni ter
dood werd veroordeeld, omdat hij
een blanke vrouw van twee dollar had
beroofd, zal op 24 oktober worden
geëxecuteerd.
Het hooggerechts van Alabama
heeft namelijk geweigerd de terecht
stelling op te schorten om Wilson op
nieuw te verhoren. Jimmy's enige
kans om de doodstraf te ontlopen is
nu gratieverlening door de gouver
neur van Alabama, Folsom, of wijzi
ging van het vonnis in hoger beroep.
Onlangs is door de Provinciale
Planologische Dienst van de Pro
vincie Noord-Brabant een rapport
gepubliceerd over het motorrijtuigen-
verkeer dat in 1955 via de oeverver
bindingen bij Moerdijk, Gorinchem,
Hedel en Nijmegen de rivieren over
schreed. Het basis-materiaal voor dit
rapport is verkregen uit tellingen ge
houden door de Rijkswaterstaat. De
opzet van de Planologische Dienst,
die zich thans onder meer ook in
tensief bezighoud met het provinciale
verkeersonderzoek, is om op grond
van dit materiaal alsmede door ge
bruik te maken van overige gegevens,
een inzicht te verkrijgen in de ver
keersstromen, die zich via genoemde
oeververbindingen naar, van of door
de provincie Noord-Brabant bewe
gen.
Er wordt in het zo juist versche
nen rapport, dat overigens voor het
grootste deel bestaat uit cijfer- en
kaartenmateriaal, op gewezen, dat dit
gewest een voor het verkeer zeer
unieke ligging heeft, omsloten als
het wordt door conglomeraties van
steden en industrieën waar millioe-
nen werkzaam zijn De Randstad
Holland, het gebied van de Ruhr en t
het bekken van Maas en Schelde.
Het is dan ook niet te verwonderen, I
dat de categorie doorgaand verkeer
op sommige wegen een groot con- j
tingent vertegenwoordigt, al blijkt
duidelijk dat het hoofdverkeerswe-
genstelsel in Noord-Brabant toch in
de allereerste plaats gebruikt wordt
ter voorziening in de vervoersbehoef
ten van de eigen provincie, hetzij
dat het verkeer in het overigens om
vangrijke eigen gebied blijft (15,1
van de oppervlakte van Nederland)),
hetzij dat dit de relatie onderhoudt
tussen Noord-Brabant en de daar
omheen liggende gebieden.
Uit het genoemde onderzoek is ge
bleken, dat in totaal over de vier ri
vierovergangen 26.600 motorrijtui
gen in 1955 per werkdag/etmaal pas
seerden. Een nadere verdeling per
brug of pont geeft voor de brug bij
Moerdijk 7.600 motorrijtuigen te
zien, voor de ponten bij Gorinchem
1.100, de brug bij Hedel 7.300 en de
brug bij Nijmegen 10.600 motorrij
tuigen. Van het totaal van 26.600
blijken 18.450 motorrijtuigen zich
van, naar of door de provincie Nrd.-
Brabant te bewegen; het resterende
deel vindt zijn oorsprong of bestem
ming in Nijmegen en omgeving (ruim
6.000) of maakt voor zijn ritten naar
of van Limburg, België of Duitsland
geen gebruik van het Noord-Brabant
se wegenstelsel. Van de 18.450 mo
torrijtuigen behoort ruim een kwart
(4.850 - 2,5 tot de categorie
doorgaand verkeer, waarbij het per
centage bij de Moerdijkbrug 't hoogst
ligt: 47,5 van het rivieroverschrij-
dende verkeer aldaar, gevolgd door
dat te Hedel met 21,5
Telt men de motorrijtuigen, waar
van herkomst qf bestemming in Nrd.-
Brabant liggen tesamen, dan ziet men
dat van de 13.587 eenheden er 4.735
of 35 passeren via de Moerdijk-
brug, 940 of 7 via Gorinchem,
5.718 of 42 via Hedel en 2.194
of 16 via Nijmegen. Ten aanzien
van de provincie Zeeland, die een
relatieverkeer oplevert van 1.457
motorrijtuigen tonen de meeste: 1218
of 83 voorkeur voor de Moerdijk-
brug, de rest is in vrijwel gelijke per
centages verdeeld over de andere drie
oeververbindingen. Het verkeer van
of naar Limburg, in totaal 2.827
eenheden, gaat voor 53 via Nij
megen, voor 39 via Hedel en voor
7,5 via Moerdijk. Van de ruim
1900 motorrijtuigen naar of van Bel
gië passeren er 1.366 of 71 de
Moerdijk, via Fiedel en Nijmegen elk
ongeveer 250 of 13
Het rivieroverschrijdende verkeer
in de provincie Noord-Brabant zelf
geeft, gerekend naar oorsprong of
bestemming in de diverse econo-
misch-geografische gebieden 'n zeer
gelijkmatig verkeerspatroon te zien.
Indien dit gewest wordt gesplitst
in een oostelijk en een westelijk deel,
waarbij de scheidingslijn wordt ge
trokken over Heusden, Oisterwijk en
Hilvarenbeek, dan blijkt dit verkeer
van of naar beide delen vrijwel ge
lijk te zijn. Uiteraaard varieren de
percentages, die de keuze van brug
of pont weerspiegelen al naar gelang
deze rievierovergang dichter bij een
bepaald gebied is gelegen. Zo pas
seert 73 van de 2.700 motorrij
tuigen naar of van de economisch-
geofragische gebieden Breda en Et-
ten-Leur de brug hij Moerdijk, 10
Op ueze datum valt dit jaar
de Nationale Keclasseringsdag.
Dat betekent het hoogtepunt en
tegelijk ongeveer de afsluiting
van een periode waarin het re-
classermgswerk zoals dat in ons
land wordt verricht, onder de
aandacht van een ieder wordt
gebracht. (De actie-periode
loopt van 15 t.m. 28 sept.)
We zijn er telkens weer ver
heugd over, dat dit lukt; dat 't
mogelijk blijkt om elk jaar weer
dank zij de medewerking van
pers, radio en soms ook televi-
i sie, zovelen te bereiken om iets
te vertellen van het werken on
der duizenden door duizenden,
waar tienduizenden nog zo wei
nig van beseffen.
Heel graag vestigen wij dan
ook uw aandacht op deze peri
ode. U kunt er veel door leren,
u kunt er door gaan denken en
u kunt u zelt geestelijk verrij
ken door de vragen van hét
„waarom" en „hoe" op u te ia-
ten inwerken.
Want waarom zijn er zovelen,
die zich volledig gaven en ge
ven aan het reclasseringswerk?
Uit pure nieuwsgierigheid? Dan
is het een zaak van korte duur,
want de detective-spanning ont
breekt vrijwel steeds. Uit een
streven naar eigen eer of naar
zelf-voldoening? De teleurstel
lingen maken zulke medewer
kers murw. Zou het werkelijk de
wens zijn om iets voor de ander
te betekenen? Vermoedelijk wel:
vindt u wanneer u rustig na
denkt niet ook iets van zulk een
heilig moeten in uw binnenste?
En dan het „hoe". Och, ook
hier doet de wetenschap zich
gelden. Wij weten nu veel meer
dan vroeger over wat de men
sen drijft en beweegt. En van
deze kennis maken wij graag en
vol dankbaarheid gebruik. Dat
heeft een nieuw element in ons
werk gebracht: de studie en met
de studie de vakbekwame me
dewerker. Gelukkig is er voor
de ongeschoolden, die wel wil
len nog plaats te over. Naast
iedere vakkracht staan gemid
deld zeker 30 vrijwillige, onge
schoolde medewerkers. Daar
zoudt u bij kunnen horen.
Of u zoudt gewoon, in het le
ven van alledag, die opdracht
kunnen vervullen. B.v. door te
proberen heel gewoon als buur
man of buurvrouw, als medelid
van dezelfde kerkgemeenschap,
als bedrijfsgenoot de ander te
gemoet te treden en duidelijk te
maken, dat hij of zij op u kan
rekenen. En dat moet dan na
tuurlijk waar zijn en geen voos
gebaar. Dat kan van grote bete
kenis zijn. Het kan ertoe mede
werken, dat die ander zich dan
gesteund weet en voor 'n nieuwe
val wordt behoed.
Hoofdzaak is, dat wij allen on
ze opdracht vervullen en niet al
leen klaar staan om te helpen,
maar ook de hand uitsteken
wanneer hulp nodig is.
bij Gorinchem, 9,5 de brug bij
Hedel en 7,5 de brug bij Nijme
gen; voor de gebieden Tilburg en
Loon op Zand zijn de cijfers op een
totaal van 2.000 motorrijtuigen resp.
43 3,5 38,5 en 15
voor de gebieden Eindhoven, Hooge-
loon en Budel op een totaal van 2.100
motorrijtuigen resp. 13,5 1
68 en 17 Met betrekking tot
het laatstgenoemd gebied valt het op
dat bijvoorbeeld het relatieverkeer
met Rotterdam, Schiedam en Capelle
aan de IJssel de voorkeur geeft aan
de brugverbinding bij Hedel (133
motorrijtuigen) boven die bij Moer
dijk (9,8). Deze voorkeur is echter
niet verwonderlijk zo lang er in de
route via Breda enige bottlenecks be
staan, die het voordeel van een enigs
zins kortere afstand te niet doen.
Op basis van de gegevens omtrent
plaats van rivierovergang en gebied
van herkomst of bestemming is het
mogelijk geweest met een grote ma
te van nauwkeurigheid voor sommi
ge wegen het contingent rivierover-
schrijdend verkeer te bepalen, waar
door een belangrijk deel van het lan
ge afstandsverkeer in zijn gedragin
gen kan worden beoordeeld. Zo blijkt
dit verkeer op de wegen 's-Hertogen-
bosch-Vught-Eindhoven en Vught-
Tilburg omstreeks de helft te bedra
gen van het totale verkeer aldaar.
Ook op de weg Breda - Tilburg is
het percentage nog zeer hoog, name
lijk ongeveer 43
Behalve gedetailleerde gegevens
over herkomst en bestemming van 't
rivieroverschrijdende verkeer in de
provincie Noord-Brabant zijn in het
rapport van de Planologische Dienst
ook nog uitgebreid cijfers opgeno
men over gebieden ter andere zijde
DE ECHO W HEI ZUIDEN
26.600 motorrijtuigen per dag passeerden
vier rivierovergangen in 1955.