BINNEN- EN BUITENLAND Waaiwijkse en Langstraatse Courant Geen geld voor grillen Noord-Brabant heeft unieke ligging voor het verkeer. 27 september 1958 MAANDAG 15 SEPTEMBER '58 Uitgever: 'Waaiwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 z per week 81e JAARGANG No. 72 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 1 2.8# 3.10 franco p.p. Advertentieprij»; 10 cent per mm. Contract-advertenties: speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK - TEL. 2621 - KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr. van BEURDENSTRAAT 3 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO' Is het kunstsubsidie goed besteed (van onze soc. econ. medew.) Er is nog zelden een tijd ge weest, waarin de kunst in het centrum stond van het gehele volksleven. Haar te beoefenen en van haar te genieten is meest 'n voorrecht geweest van vrij ge sloten groepen, tenminste wan neer men het oog richt op wer kelijk grote kunstwerken en kunstenaars. Het ligt zeker niet in de aard van het Nederlandse volk de kunst in het centrum van de be langstelling te plaatsen. Men kan de geesten van Rembrandt, Hen drik de Keyser of Jacob van Kampen te hulp roepen om het tegendeel te bewijzen. Wij weten dat hun werk in hun eigen tijd alleen door bepaalde kringen werd gewaardeerd en al trekken er in "onze dagen ook legioenen naar de musea, de diepe beteke nis van grote kunstwerken wordt slechts door enkelen be grepen en dienovereenkomstig is ook de waardering voor grote scheppers van kunstwerken. De matige belangstelling voor grote kunst is niet een gevolg van een gebrek aan beschaving, want beschaving, hoezeer men er waardering voor kan opbren gen, is, steeds aangeleerd. Waar dering voor kunst kan men niet aanleren, althans niet in de die pe zin, die aan appreciatie van kunstuitingen moet worden toe gekend. Liefde voor kunst is in de eer ste plaats een kwestie van ge voel en hart. Men kan die liefde koesteren en verdelen, maar nimmer aanleren. Iemand, die voor een kunstwerk staat, dat hem niets zegt en dat hij zelf niet zou willen bezitten, kan mien door uitleg en onderwijs vertel len waarom het voorwerp een hoge mate van schoonheid be zit. Dan verstaat de onderweze- ne op een bepaald moment waar om anderen het mooi vinden. Zelden komt de leerling dan tot de conclusie dat hij er zelf nu ook door geboeid wordt. Kunst is een kwestie) van cul tuur, van levensstijl van een volk. Wanneer onze levensstijl in de loop der tijden zo is gewor den, dat wij geen waardering meer kunnen koesteren voor de hoogste door velen onbegrepen kunst, welnu dan heeft die kunst ons geen boodschap meer te brengen. Dan verliezen wij niets, wanneer zij niet worden geopen baard. Er is verschil. Iets anders is het met volks kunst, die in tegenstelling met hetgeen door liefhebbers en ken ners als ware kunst wordt aan gewezen, door de overgrote meerderheid van; het volk wordt gewaardeerd en begrepen. Zij zingt als expressie van de meest verheven gevoelens misschien 'n toontje lager, maar zij vindt waardering bij het volk, bij ge wone stervelingen, waartoe wij allen behoren, hetgeen slechts door een minderheid niet wordt erkend. Het verschil tussen de hoog ste kunst en de volkskunst is niet alleen daarin gelegen, dat de eerste alleen door een coterie wordt begrepen en de laatste door de meeste stervelingen. De onbegrepen kunst moet altijd door de overheid worden ge steund. De opdrachten voor in hoger sferen levende schepsels komen of van de overheid of worden door haar gesubsidieerd. De volkskunst wordt door gewo ne mensen gekocht en betaald. De onbegrepen kunst is een artikel dat een volk tegen heug en meug moet betalen, omdat het anders in de moderne wereld niet meer mee kan. Die gedach te moet op een denkfout berus ten en voortspruiten uit een minderwaardigheidscomplex en waandenkbeelden. Wij zien het bepalen van de waarde van een schilderij of beeldhouwwerk als een zuiver subjectieve aangele genheid. Waarom bevoordeeld? Wanneer de grote massa van subjecten in Nederland zich niet aangetrokken voelt tot een be paald kunstwerk, dan wordt bet door niemand van die enkelin gen gekocht. In groepsverband wordt er dan evenmin waarde ring voor gevonden. Waarom wordt dit werk dan wel door de overheid gekocht? Waarschijn lijk omdat er dan door enkele aangewezen kunstkenners uit een bepaalde kring wordt beslist die hun eigen gevoel laten wer ken en daarmee ophouden re presentanten van 't volk te zijn. Waarom beslissen de Staten-Ge- neraal wel over de vraag of iemand in een auto met 1 of 2 achterlichten moet rijden en wordt er nimmer gediscussieerd over de aankoop van schilderij en en beeldhouwwerken? In elk geval zouden dan ruim 200 men sen hun oordeel kunnen geven. Wij hebben bij ons betoog speciaal de „moderne kunst" in gedachten. Kenners waarderen haar schoonheid, de doorsnee- Nederlander weet bij de aanblik van deze „abstracte" scheppin gen de bovenkant niet van de onderzijde te onderscheiden. Toch wordt ook dit soort kunst door de overheid gesubsidieerd. Is dit overeenkomstig de wil van het volk? Is het voorts de wil des volks wanneer een naar het oordeel van gewone stervelingen onbe grepen dichter opdracht krijgt van de overheid om een gedich tenbundel samen te stellen? Wie is dan die overheid en op wiens last handelt zij dan? Grove speculatie. Verwacht men dat het nage slacht de regering van nu nog eens posthuum zal eren voor haar vooruitziende blik? Dan is dat een grove en evenzeer dure speculatie op de waarderings maatstaven die ons nageslacht zal aanleggen. Misschien zal dat nageslacht bij de beoordeling van onze tijd zeggen, dat zij gekenmerkt werd door een gevoel voor hogere waarden, dat wij alleen leefden voor televisietoestellen en sport wedstrijden, maar men kan dan tenminste spreken van een eer lijk en zuiver oordeel. Wanneer wij onze kindskinderen willen verrassen met een aantal kunst uitingen van schilders, dichters en beeldhouwers, die wij zelf in grote meerderheid niet begrepen Hebben, slaan wij beslist een be lachelijk figuur. De vraag over kunst en haar subsidie is er een die ons gehele volk aangaat, speciaal in de tijd dat de regering weer met haar jaarlijkse! begroting komt, waar bij ook steeds een bedrag voor kunstzaken wordt uitgetrokken en waarbij dus beslist wordt - over de besteding van geld, dat door ons gehele volk moeizaam, wordt bijeengebracht. Wat is er nodig? Betekent deze beschouwing 'n aanval op 't subsidie voor kunst in het algemeen? Stellig niet, want zeer zeker moet de kunst worden bevorderd, maar niet ten bate van eenj bepaalde groep maar ten dienste van de gehele volksgemeenschap. Eigenlijk be hoeft kunst, die tot het gehele vol Ij spreekt als volkskunst niet gesubsidieerd te worden, want deze vindt voldoende waarde ring. Waar wij behoefte aan heb ben is het cultiveren van kunst gevoel bij de jeugd. Het in de kern aanwezige gevoel van kunst moet bij de jeugd worden aangemoedigd. Het gaat niet. om aanleren, maar om ontwikkelen hetgeen reeds aanwezig is. Dit ontwikkelen van kunst kan men tot het onderwijs re kenen. Men bestede 't subsidie voor kunst aan de middelen, waarmee de jeugd haar schep pingsdrang kan uitleven, maar niet aan de aankoop van voort brengselen, die uit maatschappe- pelijk oogpunt geen behoefte bevredigen. Niet voor grillen! Het kan zijn dat daarmee aan de „moderne kunst" in haar ve le onbegrepen vormen de dood steek wordt toegebracht. Het zij zo, in dat geval zullen wij dié moderne kunst niet missen. Leeft zij niettemin voort in be paalde gesloten kringen, dan moeten deze kringen daar ook de offers voor brengen. Wij kunnen niet aan de in druk ontkomen, dat een groot deel van het aan kunstza ken bestede subsidie thans in 'n richtinv wordt besteed, die niet in overeenstemming is met de wens van de meerderheid van ons volk. En, de door de gemeen schap bijeengebrachte gelden zijn er niet om aan de grillen van gesloten kringen te worden besteed. k drs. H. (Nadruk verboden) GELIJK RECHT VOOR ALLE WONINGZOEKENDEN De minister van Maatschap pelijk Werk, mej. dr. M. Klom- pé, heeft maatregelen genomen, die een einde maken aan onbil lijke behandeling, die talloze woningzoekenden in Nederland thans dikwijls ondervinden. De maatregel een „beschikking", die in de Staatscourant van van daag, maandag, wordt gepubli ceerd - komt op het volgende neer: 1. Alle gemeentebesturen zul len vanaf 1 oktober verplicht ziin, alle mannelijke inwoners, die gehuwd zijn en geen rede lijke woonruimte hebben, als woningzoekenden in te schrij ven. 2. Gehuwden (zowel mannen als vrouwen), die niet in de ge meente wonen waar ze werken, zullen vanaf 1 oktober wan neer ze dat willen in hun werkgejneente als: woningzoe kenden ingeschreven moeten worden. 3. Wanneer iemand in een be paalde gemeente al enige tijd als woningzoekende staat ingeschre ven, kan hij zijn inschrijvings- tijd haar de nieuwe gemeente „meenemen". SALARISVERBETERING KOST RIJK 20 MILJOEN. De salarisverbetering, die de weekloners en de lagere en mid delbare ambtenaren in dienst van het rijk per I april 1958 ge kregen hebben, kost voor dit jaar rond 20 miljoen gulden. Dit blijkt uit een wetsontwerp, dat minister Struycken (Binnen landse Zaken) thans bij de Tweede Kamer heeft ingediend. De salarisverbetering komt voor de weekloners neer op een loonsverhoging van drie per cent. NVV VOORSTANDER VAN INVOERING DER WERKTIJDVERKORTING. Het vexbondsbestuur van het NVV staat op het standpunt dat de werk tijdverkorting haar kans moet hebben gerealiseerd te worden. Dat zou etappegewijs moeten geschieden, be- drijfstaksgewijze, zo nodig onderne mingsgewijze. Dat betekent differen tiatie in tijd, tempo en omvang. Dit heeft de secretaris van het N.V.V., de heer Van Tilburg, meegedeeld op de in Amsterdam gehouden hoofdbe stuursvergadering. BENAUWD AVONTUUR VAN NEDERLANDSE TOERISTEN. Negentien Nederlandse toeristen, die dinsdagavond in Sirmione aan 't Gardameer het „feest van de gast vrijheid" met bijbehorend vuurwerk wilden meemaken, hebben al vuur gezien vóórdat het vuurwerk begon en de boot waarmee zij feestwaarts reisden al verlaten, vóórdat die zijn doel bereikt had. Honderd meter voor het haventje van Sirmione vloog de motor van de gehuurde boot in brand en omdat de vlammen ook de ben zinetank bedreigden, zodat kans was op een ontploffing, rieden kapitein Egidio Bertanza uit Salo en zijn zoon hun passagiers aan in het water te springen. Allen, ook zij die niet kon den zwemmen deden dat, sommigen na zich van reddingsgordels te heb ben voorzien. Zij werden door een andere motorboot gered. Een ontploffing bleef uit, maar de boot zonk na enkele minuten. CENTRALE TRAINING MET 15 SPELERS. Na een lange afwezigheid was de Feijenoordspeler Kees Rijvers don derdageavond in 't Vlietstadion weer present bij de centrale training van 't Nederlands Elftal. Kort na de wed strijd Nederland - Oostenrijk, eind vorig jaar gespeeld, deelde Rijvers mede, er geen prijs meer op te stel len nog voor het Nederlands Elftal in aanmerking te komen. Na ver schillende bemiddelingspogingen wer den de wrijfpunten weggenomen en donderdagavond was Rijvers weer op de centrale training aanwezig. Op 17 september zal een oefen wedstrijd worden gespeeld te Amster dam tegen Saarland. Daarna volgt op woensdag 24 september de laat ste centrale training in het stadion De Vliert bij: De Munck, Pieters Graafland, Wiersma, v. d. Hart, Kuys, Klaassens, v. Wissen, Lenstra, Rijvers, Rutten, v. d. Linden, Ange- nent, Schuurman, v. d. Kuil en Kraay. FAAS WILKES IS TE OUD. De Spaanse voetbalfederatie heeft het contract van Levante met Faas i Wilkes geannuleerd, omdat Wilkes j „te oud is om te spelen in een elftal uit de tweede Spaanse divisie", j Wilkes, die 34 is, tekende op 23 I augustus met Levante een contract, maar dit wordt nu door de federatie als ongeldig beschouwd. EISENHOWER'S REDE. President Eisenhower heeft in een rede voor radio en televisie, commu nistisch China er voor gewaarschuwd dat Amerika onder geen beding een politiek van verzoening zal voeren die berust op concessies. Nooit zal Amerika wijken voor de dreiging van een gewapende aanval in het Verre Oosten. Als Rood China besloten heeft een oorlog te riskeren, zou een nieuw „München" geen vrede of veiligheid voor Amerika brengen, zo betoogde Eisenhower. De Amerikaanse president noem de de situatie in het Verre Oosten ernstig, hoewel niet hopeloos. Was hington zal onderhandelingen, die vruchtbaar kunnen zijn voor het be houd van de vrede in het gebied van Formosa, toejuichen. Eisenhower deed een beroep op de Chinese com munisten onderhandelingen te be ginnen, die tot een oplossing kunnen leiden, een oplossing, die uiteraard voor alle betrokken partijen, dus ook Nationalistisch China, aanvaard baar moet zijn. De vrije wereld staat voor een ern stige situatie, zo betoogde de Ame rikaanse president verder. „Machti ge en aggresieve krachten peilen voortdurend, nu hier, dan daar, om te zien of de vrije wereld aan 't ver zwakken is. Hoewel de huidige situa tie ernstig is, is zij geenszins wan hopig of hopeloos". Zich speciaal richtend tot het Amerikaanse volk, zei Eisenhower tenslotte: „Ik geloof dat er geen oor log zal komen. Maar het Amerikaan se volk moet beseffen dat ons recht matig streven nogmaals beproefd wordt door degenen, die overal de vrede en de vrijheid bedreigen. Het is zeker dat de communistische be schieting van Quemoy niet slechts de verovering van dit eiland ten doel heeft. „Denkt meneer Kroetsjef soms dat wij zo snel Korea zijn vergeten". SCHOOL IN LITTLE ROCK OPEN VOOR NEGERS. Het Amerikaanse federale hooggerechtshof heeft gewei gerd het schoolbestuur van Litt le Rock uitstel te verlenen bij 't uitvoeren van de rassenintrega- tie op de middelbare school. De uitspraak van het hof, una niem genomen door de negen rechters, betekent dat zeven ne gerleerlingen maandag bij het begin van het nieuwe cursusjaar toegelaten moeten worden. Deze historische uitspraak raakt mil joenen blanken en negers vooral in de zuidelijke staten en is be slissend voor de rassenintregatie op alle Amerikaanse openbare scholen. i i DOODSTRAF WILSON BLIJFT GEHANDHAAFD. rikaanse neger, die op 12 juni ter dood werd veroordeeld, omdat hij een blanke vrouw van twee dollar had beroofd, zal op 24 oktober worden geëxecuteerd. Het hooggerechts van Alabama heeft namelijk geweigerd de terecht stelling op te schorten om Wilson op nieuw te verhoren. Jimmy's enige kans om de doodstraf te ontlopen is nu gratieverlening door de gouver neur van Alabama, Folsom, of wijzi ging van het vonnis in hoger beroep. Onlangs is door de Provinciale Planologische Dienst van de Pro vincie Noord-Brabant een rapport gepubliceerd over het motorrijtuigen- verkeer dat in 1955 via de oeverver bindingen bij Moerdijk, Gorinchem, Hedel en Nijmegen de rivieren over schreed. Het basis-materiaal voor dit rapport is verkregen uit tellingen ge houden door de Rijkswaterstaat. De opzet van de Planologische Dienst, die zich thans onder meer ook in tensief bezighoud met het provinciale verkeersonderzoek, is om op grond van dit materiaal alsmede door ge bruik te maken van overige gegevens, een inzicht te verkrijgen in de ver keersstromen, die zich via genoemde oeververbindingen naar, van of door de provincie Noord-Brabant bewe gen. Er wordt in het zo juist versche nen rapport, dat overigens voor het grootste deel bestaat uit cijfer- en kaartenmateriaal, op gewezen, dat dit gewest een voor het verkeer zeer unieke ligging heeft, omsloten als het wordt door conglomeraties van steden en industrieën waar millioe- nen werkzaam zijn De Randstad Holland, het gebied van de Ruhr en t het bekken van Maas en Schelde. Het is dan ook niet te verwonderen, I dat de categorie doorgaand verkeer op sommige wegen een groot con- j tingent vertegenwoordigt, al blijkt duidelijk dat het hoofdverkeerswe- genstelsel in Noord-Brabant toch in de allereerste plaats gebruikt wordt ter voorziening in de vervoersbehoef ten van de eigen provincie, hetzij dat het verkeer in het overigens om vangrijke eigen gebied blijft (15,1 van de oppervlakte van Nederland)), hetzij dat dit de relatie onderhoudt tussen Noord-Brabant en de daar omheen liggende gebieden. Uit het genoemde onderzoek is ge bleken, dat in totaal over de vier ri vierovergangen 26.600 motorrijtui gen in 1955 per werkdag/etmaal pas seerden. Een nadere verdeling per brug of pont geeft voor de brug bij Moerdijk 7.600 motorrijtuigen te zien, voor de ponten bij Gorinchem 1.100, de brug bij Hedel 7.300 en de brug bij Nijmegen 10.600 motorrij tuigen. Van het totaal van 26.600 blijken 18.450 motorrijtuigen zich van, naar of door de provincie Nrd.- Brabant te bewegen; het resterende deel vindt zijn oorsprong of bestem ming in Nijmegen en omgeving (ruim 6.000) of maakt voor zijn ritten naar of van Limburg, België of Duitsland geen gebruik van het Noord-Brabant se wegenstelsel. Van de 18.450 mo torrijtuigen behoort ruim een kwart (4.850 - 2,5 tot de categorie doorgaand verkeer, waarbij het per centage bij de Moerdijkbrug 't hoogst ligt: 47,5 van het rivieroverschrij- dende verkeer aldaar, gevolgd door dat te Hedel met 21,5 Telt men de motorrijtuigen, waar van herkomst qf bestemming in Nrd.- Brabant liggen tesamen, dan ziet men dat van de 13.587 eenheden er 4.735 of 35 passeren via de Moerdijk- brug, 940 of 7 via Gorinchem, 5.718 of 42 via Hedel en 2.194 of 16 via Nijmegen. Ten aanzien van de provincie Zeeland, die een relatieverkeer oplevert van 1.457 motorrijtuigen tonen de meeste: 1218 of 83 voorkeur voor de Moerdijk- brug, de rest is in vrijwel gelijke per centages verdeeld over de andere drie oeververbindingen. Het verkeer van of naar Limburg, in totaal 2.827 eenheden, gaat voor 53 via Nij megen, voor 39 via Hedel en voor 7,5 via Moerdijk. Van de ruim 1900 motorrijtuigen naar of van Bel gië passeren er 1.366 of 71 de Moerdijk, via Fiedel en Nijmegen elk ongeveer 250 of 13 Het rivieroverschrijdende verkeer in de provincie Noord-Brabant zelf geeft, gerekend naar oorsprong of bestemming in de diverse econo- misch-geografische gebieden 'n zeer gelijkmatig verkeerspatroon te zien. Indien dit gewest wordt gesplitst in een oostelijk en een westelijk deel, waarbij de scheidingslijn wordt ge trokken over Heusden, Oisterwijk en Hilvarenbeek, dan blijkt dit verkeer van of naar beide delen vrijwel ge lijk te zijn. Uiteraaard varieren de percentages, die de keuze van brug of pont weerspiegelen al naar gelang deze rievierovergang dichter bij een bepaald gebied is gelegen. Zo pas seert 73 van de 2.700 motorrij tuigen naar of van de economisch- geofragische gebieden Breda en Et- ten-Leur de brug hij Moerdijk, 10 Op ueze datum valt dit jaar de Nationale Keclasseringsdag. Dat betekent het hoogtepunt en tegelijk ongeveer de afsluiting van een periode waarin het re- classermgswerk zoals dat in ons land wordt verricht, onder de aandacht van een ieder wordt gebracht. (De actie-periode loopt van 15 t.m. 28 sept.) We zijn er telkens weer ver heugd over, dat dit lukt; dat 't mogelijk blijkt om elk jaar weer dank zij de medewerking van pers, radio en soms ook televi- i sie, zovelen te bereiken om iets te vertellen van het werken on der duizenden door duizenden, waar tienduizenden nog zo wei nig van beseffen. Heel graag vestigen wij dan ook uw aandacht op deze peri ode. U kunt er veel door leren, u kunt er door gaan denken en u kunt u zelt geestelijk verrij ken door de vragen van hét „waarom" en „hoe" op u te ia- ten inwerken. Want waarom zijn er zovelen, die zich volledig gaven en ge ven aan het reclasseringswerk? Uit pure nieuwsgierigheid? Dan is het een zaak van korte duur, want de detective-spanning ont breekt vrijwel steeds. Uit een streven naar eigen eer of naar zelf-voldoening? De teleurstel lingen maken zulke medewer kers murw. Zou het werkelijk de wens zijn om iets voor de ander te betekenen? Vermoedelijk wel: vindt u wanneer u rustig na denkt niet ook iets van zulk een heilig moeten in uw binnenste? En dan het „hoe". Och, ook hier doet de wetenschap zich gelden. Wij weten nu veel meer dan vroeger over wat de men sen drijft en beweegt. En van deze kennis maken wij graag en vol dankbaarheid gebruik. Dat heeft een nieuw element in ons werk gebracht: de studie en met de studie de vakbekwame me dewerker. Gelukkig is er voor de ongeschoolden, die wel wil len nog plaats te over. Naast iedere vakkracht staan gemid deld zeker 30 vrijwillige, onge schoolde medewerkers. Daar zoudt u bij kunnen horen. Of u zoudt gewoon, in het le ven van alledag, die opdracht kunnen vervullen. B.v. door te proberen heel gewoon als buur man of buurvrouw, als medelid van dezelfde kerkgemeenschap, als bedrijfsgenoot de ander te gemoet te treden en duidelijk te maken, dat hij of zij op u kan rekenen. En dat moet dan na tuurlijk waar zijn en geen voos gebaar. Dat kan van grote bete kenis zijn. Het kan ertoe mede werken, dat die ander zich dan gesteund weet en voor 'n nieuwe val wordt behoed. Hoofdzaak is, dat wij allen on ze opdracht vervullen en niet al leen klaar staan om te helpen, maar ook de hand uitsteken wanneer hulp nodig is. bij Gorinchem, 9,5 de brug bij Hedel en 7,5 de brug bij Nijme gen; voor de gebieden Tilburg en Loon op Zand zijn de cijfers op een totaal van 2.000 motorrijtuigen resp. 43 3,5 38,5 en 15 voor de gebieden Eindhoven, Hooge- loon en Budel op een totaal van 2.100 motorrijtuigen resp. 13,5 1 68 en 17 Met betrekking tot het laatstgenoemd gebied valt het op dat bijvoorbeeld het relatieverkeer met Rotterdam, Schiedam en Capelle aan de IJssel de voorkeur geeft aan de brugverbinding bij Hedel (133 motorrijtuigen) boven die bij Moer dijk (9,8). Deze voorkeur is echter niet verwonderlijk zo lang er in de route via Breda enige bottlenecks be staan, die het voordeel van een enigs zins kortere afstand te niet doen. Op basis van de gegevens omtrent plaats van rivierovergang en gebied van herkomst of bestemming is het mogelijk geweest met een grote ma te van nauwkeurigheid voor sommi ge wegen het contingent rivierover- schrijdend verkeer te bepalen, waar door een belangrijk deel van het lan ge afstandsverkeer in zijn gedragin gen kan worden beoordeeld. Zo blijkt dit verkeer op de wegen 's-Hertogen- bosch-Vught-Eindhoven en Vught- Tilburg omstreeks de helft te bedra gen van het totale verkeer aldaar. Ook op de weg Breda - Tilburg is het percentage nog zeer hoog, name lijk ongeveer 43 Behalve gedetailleerde gegevens over herkomst en bestemming van 't rivieroverschrijdende verkeer in de provincie Noord-Brabant zijn in het rapport van de Planologische Dienst ook nog uitgebreid cijfers opgeno men over gebieden ter andere zijde DE ECHO W HEI ZUIDEN 26.600 motorrijtuigen per dag passeerden vier rivierovergangen in 1955.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 1