TROONREDE Waalwijkse en Langstraatse Courant SOMBERE TOEKOMST MET SOCIALE SPANNINGEN VAN LANSCHOT BANKBOEKJES R [ROL Is tekort van Vl2 miljard aanvaardbaar? Huidgeneztng De Staat verslindt miljoenen als een baggermolen naast een lekke moddersehult leen koersrisicO Gemakkelijk beschikbaar geven rente Geen kosten 17J7 Storten en opnemen kunt U aan onze kas, maar ook zeer eenvoudig via de giro. Vraag - telefonisch, schrif telijk of aan onze kas de folder „Bankboekjes". y 'firma BANKIERS tfc 1J4 Tl ffITIOS 4e re huid? ruwffes verdrogan «nr rntol»-po«a«T i,uai en Hbdfu&atisch t VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1958 Uitgever: Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tieton Hoofdredacteur: JAN TIELEN Uit blad verschijnt 2 x oer week DE ECHO W HEI ZUIDEN 81e JAARGANG No. 73 22 cent per week per kwartaal 2<83 f 3.10 franco p-p. Advertentieprijs 10 cent per mm. Abonnement: speciaal tarief Contract-ad verten ties Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8 OPGERICHT 1878 TEL.-ADRES: „ECHO" H.M. de Koningin heeft dinsdag in de verenigde zitting der beide Kamers de navolgende rede uitge sproken: Het jaar, dat achter ons ligt, heeft in de wereld geen ontspanning ge bracht. Meer dan ooit heeft ieder volk de plicht bij te dragen aan het behoud van vrede en vrijheid op de grondslag van het recht. Onze taak is het ervoor te zorgen, dat Neder land een gezonde partner is, zowel in een hecht verband van het Ko ninkrijk als in het wijdere kader van de internationale samenwer king. De sociaal-economische ontwikke ling in ons land vertoont zowel gun stige als minder gunstige aspecten. Het verstoorde evenwicht in onze nationale economie is mede ten ge volge van de getroffen maatregelen in belangrijke mate hersteld. De goud- en deviezenreserves hebben een welkome versteviging onder gaan, al blijft een verdere aanvul ling gewenst. In het afgelopen jaar zijn de kosten van levensonderhoud niet gestegen. De ontwikkeling van de werkgele genheid wordt thans echter met na me door de aarzelende internationa le conjunctuur voelbaar beïnvloed. In het algemeen is niettemin, nu ook de in februari 1958 aangekon digde maatregelen ter bestrijding Van de werkloosheid hun uitwerking doen gevoelen, de omvang van de werkloosheid niet alarmerend. De stijging is tot staan gekomen. Spe ciale zorg blijft vereist voor een aantal gebieden, waarop zich dan ook in het bijzonder het industriali satiebeleid en de politiek der aan vullende werkgelegenheid richten. Reeds getroffen en inmiddels aan gekondigde fiscale maatregelen met betrekking tot de investeringen, zullen aan de werkgelegenheid ten goede komen. Bevordering van de exportontwikkeling is van vitaal belang. Al is de overbesteding voor het moment tot staan gebracht, zo ziet ons volk zich niettemin geplaatst voor de oplossing van een aantal moeilijke financiële, economische en sociale problemen. De ontwikkeling in Indonesië legt bijzondere lasten op nationale economie en rijksbe groting. Belangrijke subsidieposten, met name de huursubsidies en de zuivel- Bubsidies, drukken zwaar op de be groting en beperken daardoor zeer, welhaast te zeer, de financiële be wegingsvrijheid. De Regering heeft besloten advies te vragen aan de Sociaal-Economische Raad over de vraag of, en zo ja op welke wijze tot een verantwoorde beperking van de subsidielast kan worden geko men. De Regering zoekt overigens in overleg met het bedrijfsleven naar middelen om het moeilijke vraag stuk van de aanpassing der melk- produktie aan de vraag naar zuivel- produkten, zo mogelijk in samen werking met andere landen, tot een meer bevredigende oplossing te brengen. Een andere factor, die het huidige uitgavenpeil in sterke mate beïn vloedt, is de omstandigheid, dat het Rijk in 1959 voor het eerst weer de volledige last der financiering van de woningwetbouw te dragen krijgt. De hoge woningproduktie in het achter ons liggende jaar was een bemoedigende factor in de voort durende strijd tegen de woningnood. De teruggang van de economische ontwikkeling heeft echter tijdelijk een ongunstige invloed uitgeoefend op het aantal in aanbouw genomen woningen. Mede ten gevolge van de maatregelen tot het herstel van het economisch en financieel evenwicht is de woningproduktie thans weer ■tijgende, zodat verwacht mag wor den, dat zowel in 1958 als in 1959 met de bouw van 80.000 woningen een aanvang zal worden gemaakt. Ten slotte ondervindt het uitga venpeil de gevolgen van onze snelle bevolkingsgroei en de daarmede ge paard gaande economische, sociale en culturele activiteiten, met name ook ten behoeve van investeringen voor woningbouw, onderwijs, we gen, kanalen, waterwerken, enz. Een hoog niveau van besparingen voor het welzijn van ons volk nu en in de toekomst is dringend geboden. Het beleid zal daarop dan ook gericht blijven. Ook bij de uitwerking van het bezitsvormingsbeleid op onder scheidene terreinen, zal met deze omstandigheid rekening worden ge houden. De begroting 1959 vertoont een te kort. Dit is in de huidige situatie van de conjunctuur binnen zekere grenzen aanvaardbaar, al is grote voorzichtigheid geboden. Ondanks 't ten slotte toch hoge totaalbedrag van de uitgaven, is bij de voorberei ding van de begroting sterke beper king betracht. Een beroep op de ka pitaalmarkt ter financiering van het mede door de genoemde factoren veroorzaakte begrotingstekort is noodzakelijk. Dit beroep en daar mede de omvang van 't begrotings tekort zal zijn grenzen dienen te vinden in de eisen, die aan de ka pitaalmarkt uit andere hoofde zul len worden gesteld. Daarbij valt, naast de behoeften van het bedrijfs leven, meer in het bijzonder te den ken aan die van de gemeenten, die hun kapitaaluitgaven ook in de toe komst slechts met langlopende le ningen zullen mogen financieren en bovendien nog staan voor de nood zaak van een geleidelijke consolida tie van hun vlottende schuld. Deze noodzakelijke begrenzing van het beroep van het Rijk op de kapital- markt en dus ook van het begro tingstekort, heeft het gevolg dat niet te ontkomen valt aan een verlen ging van de tijdelijke belastingver hogingen. Handhaving van onze concurren tiepositie op de internationale mark ten blijft een van de fundamen tele voorwaarden voor een even wichtige economische ontwikkeling, vooral met het oog op de werkge legenheid. Derhalve is ook in het komende jaar een zo stabiel moge lijk loonniveau noodzakelijk. De steeds groter wordende onder linge afhankelijkheid van landen en werelddelen gebiedt een actief be leid op het terrein van de interna tionale samenwerking. Naast het werk van de Verenigde Naties steunt de Regering derhalve krach tig alle pogingen tot nauwere sa menwerking van de vrije wereld. Historisch gezien, is in korte tijd veel bereikt, maar nog steeds treden de vrije landen onvoldoende eens gezind op. Verdieping en uitbrei ding der samenwerking is noodza kelijk. De Regering streeft met alle kracht naar het tot stand komen van een Vrijhandelszone, die in aansluiting aan hetgeen op het gebied der eco nomische samenwerking in Europa reeds tot stand werd gebracht een zo vrij mogelijk handelsverkeer over een zo ruim mogelijk gebied zou kunnen bevorderen. De republiek Indonesië heeft met de schending van alle rechtsregelen een reeks van maatregelen tegen Nederland en Nederlanders getrof fen, waardoor het verblijf van onze landgenoten in Indonesië vrijwel on mogelijk is gemaakt. Bedrijven en bezittingen zijn zonder enige ver goeding in beslag genomen. Ver plichtingen worden niet nagekomen, zelfs indien zij voortvloeien uit de na de soevereiniteitsoverdracht ver leende kredieten en gesloten over eenkomsten. In het afgelopen jaar repatrieer den 37.000 landgenoten. Velen span nen zich op lofwaardige wijze in om hen zich bij ons thuis te doen voelen en nieuwe werkgelegenheid hier en elders voor hen te vinden. Voor de toekomst van Nederlands- j Nieuw-Guinea hecht de Regering grote waarde aan de samenwerking i met Australië, welke tot uitdrukking j is gekomen in de Nederlands-Austra lische verklaring van november '57. In gemeenschappelijk overleg gaan j beide regeringen thans na welke praktische maatregelen geboden zijn om de doelstellingen van deze ver klaring - waaronder het streven naar zelfbeschikking - te verwezen- lijken. Het afgelopen jaar is in me nig opzicht moeilijk geweest. Toch is er reden voor erkentelijkheid. De grote spanningen, waaraan onze volkshuishouding was onderworpen, zijn voor een belangrijk deel vér- dwenen. Daarmede is voor ons land tenzij internationale ontwikkelin gen dit onverhoopt doorkruisen - de grondslag gelegd voor een hervat ting van een opgaande lijn van pro duktie en welvaart. De ontwikkeling der kernenergie voor vreedzame doeleinden, ten aan zien waarvan ook de eigen activiteit van Nederland groeiende is, kan voor de toekomst van groot belang zijn. Zij zal hoge eisen stellen met betrekking tot investeringen, vor ming van wetenschappelijke krach ten en waarborgen voor de volks gezondheid. Dat althans op dit ge bied ook in wereldwijd verband vruchtbaar overleg mogelijk blijkt, is een verheugend element in de in ternationale verhoudingen. De wijze, waarop aan de tegen slagen, die ons land hebben getrof fen, het hoofd is geboden, was we der getuigenis van de veerkracht en het weerstandsvermogen van ons volk. Bij een goede samenwerking tus sen Regering en volksvertegenwoor diging zullen ook de nog bestaande moeilijkheden kunnen worden over wonnen. Terwijl de financiële toe stand tot voorzichtigheid noopt ten aanzien van nieuwe .overheidsuitga ven en van kostenverhogende maat regelen in het bedrijfsleven, zal het ongetwijfeld mogelijk blijven een beleid te voeren, dat de geestelijke, economische en sociale ontplooiing van onze volkskracht stimuleert. Met de bede, dat God U wijsheid moge schenken bij de vervulling van Uw verantwoordelijke taak, ver klaar ik de gewone zitting der Sta- ten-Generaal geopend. Niemand zal de rijksbegroting 1959 met veel hoop tegemoet gezien hebben. Bij ons allen overheerste de vrees en die is metterdaad bewaarheid. Er mag zelfs nog sprake zijn van verwondering, dat er op de gewone rijksdienst nog een overschot wordt geraamd van 50.miljoen. Het venijn zit ditmaal wel zeer sterk in de staart van de buitengewone dienst. Anderhalf miljard tekort! Hoe is 't mogelijk, zal de leek zeggen, maar men kan met enkele posten de oorzaken aanwijzen. Daar is de terugslag in Indonesië, het ineenstorten van de zuivelmarkt, zoals de regering dit noemt, en tenslotte het volkomen faillissement van onze nationale wo- ningpolitiek, zoals wij het zoudden willen noemen. DE ANGEL IN HET VLEES. Vanzelfsprekend is de woningnood een van de meest stekende angels in het vlees der Nederlandse maagd. Het kabinet en de volksvertegen woordiging verschillen daarover niet van mening. Denken wij ons deze zorg even weg, dan zou onze be groting met 500 miljoen tekort slui ten. Dat was nog genoeg geweest en dan zouden we kunnen zeggen dat iedere burger zelf betaalt voor het woongenot dat hij geniet. En dat zou geen overdreven eis zijn. De voorschotten van de volkswo ningbouw worden het komende jaar tot een bedrag van 670 miljoen gul den door het rijk betaald. Maar zelfs dan woont een groot deel van ons volk te duur. Daarom betaalt 't rijk ook nog eens 380 miljoen aan subsidies op de huren. Van dit be drag gaat 68 miljoen naar de par ticuliere woningbouw ter dekking van onrendabele bouwkosten, 168 miljoen wordt aangewend voor pre mies en een 'kleine 132 miljoen is er nodig om de gaten in exploitatie tekorten van de gemeenten en wo ningbouwverenigingen etc. te stop pen. Wanneer alle particuliere hui zenbezitters hier nog eens hun eigen exploitatietekorten bij zouden tel len, dan zou men beseffen welk een verschil er bestaat tussen de wer kelijke kosten van het woninggenot en dat wat een groot deel van ons volk er voor betaalt. Noodrem gevraagd! De regering zou o.i. met een huur verhoging zijn gekomen, als zij niet wist dat daarmee het loonfront zou ineenstorten. Maar men blijft naar een middel zoeken om aan deze bankroetpolitiek een einde te ma ken. Dat blijkt uit de woorden van minister Hofstra in zijn slotbeschou wing: „de verlichting van budget taire lasten, welke uit een huurver hoging voortvloeit, is belangrijk en dit aspect van de noodzakelijke huuraanpassing dient mede in het oog te worden gehouden". Een huurverhoging behoort tot een der eerste economische noodzakelijkhe den, waarvoor wij staan. De overproductie op de zuivel markt legde vervolgens een van de fundamentele sttuctuurfouten onzer economische politiek bloot. Wan neer .de regering het economisch ri sico overneemt op een bepaalde markt, leidt dit tot verstarring met alle kostbare nadelen daaraan ver bonden. Wij zagen dit bij de huizen bouw, we kunnen het evenzeer in de landbouw- en zuivelsector geïl lustreerd vinden. Ook daar is er geen sprake van aanpassing van aanbod aan behoefte. Men produceert onder het motto: de regering moet voor het tekort opdraaien. Of men de boeren deze politiek moet gunnen of niet, is geen actuele vraag; een feit is dat de regering de boerenstand zelf door haar gedragslijn met die gedachte heeft vertrouwd gemaakt. Fiasco van een beleid. Niet minister Vondeling, die zich in alle bochten wringt om een nieu we koers te vinden, is de schuldige, maar het gehele kabinet. Het is geen kwestie van bestuur maar van be leid, dat wij in het komende jaar de 50 miljoen moeten bijpassen wan neer de boeren het voedergraan ko pen. Het is een fiasco van 't prijs beleid, wanneer op de produktie Van een overvloedig melkaanbod 350 miljoen moet worden toegelegd, ter wijl consumenten van die melk nog eens 110 miljoen in de schoot wordt geworpen. Het betreft de produktie van een kostelijk produkt, maar te gen een redelijke prijs kan men het zelfs aan de straatstenen momenteel niet kwijt. Het landbouwbeleid zal in de komende jaren een averechtse richting moeten kiezen. Wij willen er in deze begrotings 4 's-Hertogenbosch, Hoge Steenweg 27-31, Telefoon 8851* Eindhoven, Keizersgracht 17, Telefoon 7442* Tilburg, Stationstraat 17, (toekomstig adres). beschouwing niet over spreken in hoever de uitgaven ingevolge het débacle in Indonesië voor rekening van deze regering komen, maar kun nen volstaan met het slaken van de Zücht van verlichting, dat hier ten minste een einde aan zal komen binnen afzienbare tijd. Geen sprake van besparing.. Wel eindeloos is de weg die naar verlaging der staatsuitgaven leidt. Van aanzienlijke besnoeiing daar van is geen sprake. Vorig jaar wer den we met een kluitje in het riet gestuurd door de verklaring dat dit in enkele maanden niet kan worden geëffectueerd. Een jaar lang heeft men nu de tijd gehad om uit te denken dat een besparing op de rijksdiensten nau welijks zichtbaar wordt op een be groting van miljarden. Daar moeten we ons maar mee troosten. Geen sprake van het elimineren van een aantal takken van dienst. Geen woord over stijgende kosten bij bui tenlandse zaken, waar niets geen produktie uit komt, alleen een toe nemend aantal vertegenwoordigin gen (acht!), vrucht van het gestegen getal der internationale verbanden, die ook voorlopig alleen z.g. aan loopkosten afwerpen. De oppositie in de, volksvertegen woordiging kan weer naar hartelust haar kritiek op de ambtenaren-le gioenen naar de regeringsbanken slingeren. Zij kan er eveneens op wijzen dat de uitgaven voor 't grote gebiedsdeel Nieuw-Guinea (ƒ70 mil joen) even hoog zijn als die voor internationale fondsen en onderont wikkelde gebieden! Goudvijvers worden leeg- gebaggerd. Een tekort van 1500 miljoen! Men wil het gat stoppen door te begin nen enige tijdelijke belastingverho gingen te handhaven, waaronder die op de vermogensbelasting. Of er nu lang en breed in den lande en ver daarbuiten wordt gesproken over noodzaak tot belastingverlaging om daarmee nieuwe industriële inves teringen op te roepen, teneinde het atoomtijdperk te financieren. De heer Hofstra gaat voort de goud vijvers van onze ondernemingen uit te baggeren. De oogst van dit bag gerbedrijf wordt overgeheveld naar het schip van staat, dat steeds meer lekken vertoont en eruit ziet als 'n modderschuit. Bemodderd is ons staatsschip door de kwestie Indo nesië. Het is lek geslagen door het woningprobleem. De zuivelcrisis heeft een nieuwe lek veroorzaakt. Men moet zich afvragen of de apo theose van deze regeringsperiode soms gevormd zal worden door het failliet der staatslasten, die dit jaar met enkele honderden miljoenen zal worden gedekt. Het uitschrijven Van staatsleningen moge de enige uitweg zijn, zij zal de rentevoet op een hoog peil houden, waardoor de financiering van de huizenbouw weer nadelig wordt beïnvloed. Stoute droom. Bij de verwezenlijking van haar plannen, zoals de vergroting der ex port, het doen uitvoeren van aan vullende werken, het inhalen van 't woningtekort en het raderen van prijssubsidies, gaat de regering steeds uit van een aantal stelregels, waarvan zij veronderstelt dat zij verwezenlijkt kunnen worden. Voor het komende jaar bestaan deze uitgangspunten uit: een bud gettair defensieplafond van 1525 miljoen; (wie daaraan tornt, werpt kennelijk de westerse defensie in diggels!); een bouwprogramma van 80.000 woningen; een zekere stabi liteit in de werkgelegenheid; beper king van geldeisen voor gemeente en provincie; een stabiel prijspeil en tenslotte 't uitblijven van een loon- ronde. Wie om zich heen kijkt, weet dat de afstand tussen lonen en prijzen weer toeneemt. Voor de ouderdoms voorziening staat een verhoging voor de deur. De subsidies wil men ver lagen. De huren moeten worden verhoogd. Wanneer men deze ver langlijst van vrome wensen leest en overtuigd is van de beperkte moge lijkheden, zal men met ons overtuigd zijn van een toekomst met toene mende sociale spanningen en afne mende populariteit van het zittende regiem. vtJft-Ls f 8rm-z®ep Met heldere stem heeft onze lands vrouwe de vertegenwoordigers van haar volk deelgenoot gemaakt van de zorgen en de plannen van haar regering. Menigeen zal een optimis tische klank beluisterd hebben, want hare majesteit sprak over het HirlrfïolvBfhold HtjIdgereodhBid herstel van onze tijdelijk verstoorde economie, versteviging van de goud en deviezenreserves en tot staan ge komen stijging van de werkloosheid. Zelfs een vonkje hoop gloeide op in de harten der woningzoekenden, die mochten beluisteren, dat de wo ningproductie stijgende is en er zo wel in 1958 als in 1959 80.000 hui zen kunnen worden gebouwd. Een volk dat leeft, bouwt aan zijn toekomst. Dat geldt ook voor de fi nanciële toekomst en als de regering de spaarmogelijkheden wil verrui men en al spreekt van een beleid dat gericht is op bezitsvorming, zul len velen de overtuiging krijgen dat er komend jaar wat opzij gelegd kan worden. De moeilijkheden met Indonesië zijn nu ook wel achter de rug, denkt men dan. Met Nieuw-Guinea helpt Australië wel en er blijft blijkbaar nog genoeg geld over voor kostbare kernenergieprojecten. 0— Wie daartegenover het tekort ziet op de begroting voor 1959 van zegge en schrijven anderhalf miljard gul den, vraagt zich toch even af hoe er aan de Kneuterdijk dan wel gere kend wordt. „De begroting vertoont een tekort. Dit is in de huidige situatie van de conjunctuur binnen zekere grenzen aanvaardbaar" zegt de hoogste au toriteit in den lande volgens de ver klaring van haar minister van fi nanciën. Maar deze minister heeft bij zijn miljardengegoochel nog geen rekening gehouden met: a) vergroting van het tekort indien bij uitdijende werkloosheid meer openbare werken zullen moeten worden uitgevoerd; b) extra noodzakelijke middelen teneinde de gewenste „gezonde concurrentie op de internationale markten" baas te kunnen blijven bij evt. prijsfluctuaties; c) de noodzakelijke middelen als de subsidies voor de landbouw zouden moeten worden verhoogd i.p.v. verlaagd, bijv. om 'n land bouwcrisis te voorkomen; d) te vergoeden schaden bij toe komstige financiële maatregelen van Indonesië of een andere „be vriende mogendheid", want met de regering in Djakarta zijn wij er helaas nog niet; e) onvoorziene klappen door inter nationale verwikkelingen, con flicten of dergelijke. Wij zouden dat aanvaardbaar te kort dan liever wat lager gezien hebben dan anderhalf miljard. Het zou zelfs gewenst kunnen zijn, dat de regering zich ten aanzien van haar plannen enige beperking op legde en een sluitende begroting produceerde. —0— Vreemd genoeg is er wel sprake van handhaving der bestaande be lastingen, maar niet van verdergaan de verhogingen. De regering heeft een dergelijke stap niet aangedurfd, omdat de schroef reeds tot het ui terste is aangedraaid. Er zijn dus geen wegen gevonden om het grote tekort weg te werken. Gezien de sombere situatie, wordt er ook niet meer gesproken van ver dere sociale voorzieningen. Zijn de ze voorlopig van de baan? Vermoe delijk wel, omdat het kabinet wil trachten een loonronde in 1959 te vermijden; deze zou de becijferin gen van de heer Hofstra geheel doorkruisen. Wij missen in dit staatsstuk ook een verwijzing naar de BeNeLux, waarvan de daadwerkelijke verwe zenlijking is ingevroren in de ijs kasten aan het Plein te 's-Graven- hage en aan de Wetstraat te Brus sel. Wel streeft de regering naar het tot stand komen van een vrijhan delszone, waarmee dan de „geleide- economie" openlijk als ondoelmatig en onbruikbaar in onze handelspo litiek is gedoodverfd. De vraag is, of andere regeringen ons nu vrij la ten handelen. Gezien de afhankelijke positie van ons kleine landje, zien wij de toekomst niet zo opgeruimd in. Op timisme is goed, maar het optimis me van onze regering vinden wij onbehaaglijk. Bce dan toch eens een bloedzuiverende knttr. Met Krnschen Salts. Al tientallen jaren was Kruschen over de hele wereld redder in de nood, in duizenden gevallen van Rheumatische pijn. Dat komt omdat Kruschen de oorzaak van de kwaal aantast en verdrijft. Rheumatische pijnen vinden veelal hun oorzaak in de vertraagde werking van de bloedzuiverende organen. Juist die komen door Kruschen's zes mine rale zouten weer op gang. AANSLAG OP MINISTER SOUSTELLE. Jacques Soustelle, de Franse mi nister van voorlichting, is maandag ochtend ternauwernood ontsnapt aan een zorgvuldig voorbereide moordaanslag door Algerijnse terro risten. De kogels hebben hem van alle kanten om de oren gefloten en een van de kogels heeft zelfs zijn colbertjasje ter hoogte van de hart streek doorboord. Doch de minister zelf werd niet geraakt. In het metro station Etoile echter, waarheen de plegers van deze aanslag poogden te ontvluchten, heeft een volkomen onschuldige passagier deze aanslag met zijn leven moeten bekopen en zijn drie andere Parijzenaars door de vluchtende Algerijnen gewond. De aanslag op het leven van mi nister Soustelle was maandag het hoogtepunt van een nieuwe golf van terreur, die leden van het Algerijns nationaal bevrijdingsfront in ver schillende Franse steden, maar voor al in Parijs hebben ontketend. Een der aanslagplegers werd ge dood, een andere gepakt en een der de ontsnapte.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 1