Waalwijkse en Langstraatse Courant Kleur in het Interieur NAJAAR Warme kleding Scholten's Tsxtïel Onze voorvaderen wisten het ook wel Sprang Waspik U KUNT NIET ALLES WETEN WOLLEN PULLOVERS WOLLEN VESTEN WOLLEN BLOUSES Grotestraat 175 Waalwijk VRIJDAG 17 OKTOBER 1958 Uitgever: Waalwij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen. Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week DE ECHO \ZUt HEI ZUIDEN 81e JAARGANG No. 81 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Gironummer 50798 Advertentieprijs 10 cent per m.m. Abonnement: Contract-advertenties- speciaal tarief BureauxGROTESTRAAT 205. WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL TEL. 2002 Dr. VAN BEURDENSTR. 8 OPGERICHT 1878 TEL.-ADRES „ECHO" Historie. De uitdrukking: „kleur in het in terieur" welke men tegenwoordig zo vaak en ook zo graag hoort en uit spreekt klinkt nog al „modern". Dat wekt de indruk, alsof men nü pas de ze kleurtoepassing a.h.w. in de mode tracht te brengen. Hoewel de vakmensen de insiders dus, ook aan deze „kleuren-actie" deelnemen en de leuze kleur-in-het- interieur van harte stimuleren weten zij ten aanzien van de historie wel beter. Het achter ons liggende kleurloze tijdperk. Dat we een kleurloze tijd achter de rug hebben, waarin èn schilder èn be hanger eenheids-tinten, liggende tus sen crème gebroken wit) en grij ze of geelachtige tinten hanteerden, weten we allen. Dat de voormalige „Nieuwe Zake lijkheid" bij het platte vlak en het maagdelijk wit is terecht gekomen, herinneren we ons nog van de 30-er jaren. Om van't uitstrijkbare „vloe-ba" (een kleurloze, crème-ach- t'ige tint) in en na 1940 - '45 maar verder niet te spreken. Zo zijn er óók in de woninginrich ting ups en downs acties en reacties. Net als in de mode. Toch is dit min der opervlakkig dan men wel zou denken. Hier zit een bepaalde gees- tes-richting achter, welke we allen min of meer, bewust of onbewust, meemaken. Het lijkt ons daarom goed wat dieper op deze historie in te gaan. De Gothiek. Wanneer we naar de gebouwen, vooral de kathedralen uit de Middel eeuwen kijken, Gothische architec tuur, beeldhouwkunst en interieur- en schilderkunst bekijken, vallen veelal de kleuren op. De wanden en de geschilderde gebrand glas-in-lood ramen zijnéén-en-al-kleur! Trouwens, wie der Amsterdam mers en der Nederlandse- fen buiten landse vacantiegangers deze zomer in het Rijksmuseum, in de rechter vleu gel de speciale Middeleeuwse ten toonstelling heeft bezichtigd, zal èn van de „uitbeeldende voorstelling", maar ook van de intensieve kleuren- toepassingen volop hebben kunnen genieten. Inderdaad een picturale en coloristische oververzadiging. Tóch is dit slechts één der histo rische stijluitingen; stijlkunstige nu ances welke in bepaalde perioden te verdelen zijn. We zouden zó nog ver der in de historie terug kunnen gaan, ja ter wille van de objectiviteit verder terug moeten gaan. Voor mensen die aan „kleur doen waartoe de binnenhuis-architecten en de woninginrichters (in de ruimste zin), gerekend moeten worden, is zo'n vakkundige terug-blik als vanzelf sprekend! Zo zouden we terug moeten gaan tot de Romaanse- en Oud-Christe lijke kunsten, om, tenslotte via de Romeinse- en de Griekse kunsten, bij de Assyriërs en Egyptenaren te be landen. Een inderdaad langdurige historische reis, naar belangwekkende kunst- en kleurperioden; tot 3 a 4000 jaren terug. Ons bestek laat niet toe daar ver der op in te gaan. Wel zij er met na druk de aandacht op gevestgd, dat de toenmalge kleuren en kleurencombi naties voor èn insiders èn outsiders hun bijzondere, ja zelfs symbolische betekenis hadden. Als we bedenken, dat de Griekse, tempels zowel uitwendig als inwen dig met krachtige kleuren beschil derd werden, dat dit zelfde voor de Egyptische tempels gold, ja, dat de „interieurs" der Egyptische pyrami- den, (immers de monumentale graven der zo vereerde Farao's) op de meest kunstvolle wijze en de meest coloris tische kleurencombinaties beschil derd werden, dan moet ons dit wel tot nadenken brengen. En er is nog zoveel meer! Denk aan de (echte) Perzische tapijten. Ook deze oorspronkelijke kunst, van vóór onze Christelijke jaartelling, had reeds die dessins, die motieven, endie kleuren, welke we nu nóg kennen. Sterker, die nu in de één of andere provincie van Nederland nog op vakkundige wijze worden nage maakt! Men begrijpe ons hierbij goed. Het gaat er bij ons om he authentieke-, om het „echte", om het zuivere in de vorm en in de kleur. Want er is bij dit alles nog het vakkundig pro bleem van „de Schijn en het wezen". Daarom moeten we denken aan de Renaissance wedergeboorte van de Griekse- en Romeinse Stijl), en de daarop volgende Lodewijkstijlen en de Empire van Napoleon Bonaparte. Een periode in verschillende overgan gen en schakeringen, die, historisch gesproken, nog zo (betrekkelijk dicht bij ons ligt). Namaak „Antiek" in vorm en kleur. Eilieve worden er in onze prille jeugd 20e eeuw) nog niet de in- ]MIK St.'jlvertrek uit Gemeente Museum te 's-Gravenhage. Een combinatie van wanden, plafonden schoorsteen-schouw, welke oorspronkelijk aan verschillen de patriciërs-woningen hebben toebehoord. Een o.i. zeer gelukkige samenvatting en niet te vergeten waardevolle „con servering", waardoor deze Baroque 17e eeuw-interieurkunst voor ons en het nageslacht bewaard is gebleven. Zonder dieper op deze stijlkunstige bijzonderheden te kunnen ingaan, let ten we toch wel op het „smaakvol" rijk vergulde Renaissance beeldhouw werk, (z.g. compositie-capitelen; is wedergeboren romeins (Korintisch!op de weelderige wandbekleding, in goudleer uitgevoerd, op het beschilderde plafond en figuraal stuk in de schouw. Archieffoto Gemeente Museum - Den Haag. terieurs van Lodewijk XIV, XV en XVIopnieuw nagemaakt? Men deed dit bij gebrek aan genie en aan waardering voor de toenmali ge moderne stijl). Hoe worden, met de handig geco- piëerde vormen, de bijzondere kleu- ren, en de verwijfde (neem me niet kwalijk) Rococo-tinten van Louis XV overgenomen. Kleur en Sfeer. Aan de ene zijde een gemis aan j eigen stijlgevoel, aan de andere zijde j een dringend verlangen naar een be- j paalde „kleur in het interieur", dat de opdrachtgevende principaal een j zekere bevrediging van behagelijk j thuis moest verschaffen. Dat hier veel excessen uit voort- j gekomen zijn, actie en reacties elkan- j der om beurten afwisselden, is wel j bekend. Parallel negentiger jaren en 1945. In bovenstaande geest (lees „ge- Een blik in de Dijsselhofka- mer, oorspronkelijk bestemd voor een 19e eeuws huis te Amsterdam. Met de georna menteerde betimmering zijn een aantal kleurrijke geba tikte panelen geplaatst, welke aan de vestiging van Dijssel- hof's roem belangrijk heb ben bijgedragen. Daar deze kamer met haar meubelen compleet is bewaard, vormt zij ook een zeer interessant document voor de eerste pe riode der herleving van de Nederlandse Kunstnijverheid, welke verwant aan de in ons artikel genoemde Jugend- stijl, zowel zijn historische als wel zijn artistiek coloristische betekenis heeft. Deze decoratieve kunstnij verheid, waarin ook de kleur een eigen rol vervult, pleegt men na 1945 immers „ge bonden kunst" te noemen. Archieffoto Gemeen te Museum - Den Haag. brek aan geest"!) trof men ongeveer het jaar 1900 aan. De „Jugend"-stijlen (made in Ger many) zorgj§en voor een eerste ver kwikkende, niet al te sterke - maar toch enthousiaste opwekking. We denken o.m.' aan de werken van Van Dijsselhof, wiens „Jugend"-stijl-ka- mer, in het Gemeente Museum te Den Haag, een waardig museum-cabinet is geworden. Toch valt hieruit veel te leren, ja ook te genieten. We ervaren, dat men decoratief alle moeite deed de wan den van het vertrek een coloristisch, dus harmonisch kleurrijk aanzien te geven. Dit wijst er dus op, dat men de behoefte aan kleur-in-het-interieur dermate gevoelde. Ongeacht het feit, dat de decora tieve opvattingen zich intussen zeer gewijzigd hebben, wordt dit interieur van Van Dijsselhof zowel door outsi der als insider als een kunstvol werk beschouwd. Daarmee kwamen de meerdere - de elkander kruisende onderstromin gen. Men denke aan de kleurrijke schilderingen van Prof. Roland Holst in de Diamantbeurs te Amsterdam, aan zijn gloedvolle kerkraam in de Domkerk te Utrecht, aan de heerlijke schilderingen van Prof. Derkinderen in de Begijnenhof te Amsterdam en in het Raadhuis te 's-Hertogenbosch. De „Amsterdamse School", een ro mantische richting van architecten, die met vorm en kleur werkten. We denken aan het „Scheepvaart huis", architect Van der Mey en De Klerk, aan de „Bijenkorf" Den Haag, architect Piet Kramer, enom niet te vergeten aan bioscoop Tus- chinski, Reguliersbreestraat te Am sterdam, decorateur Jaap Gidding - kleur tot aan de spits gedreven, zo men wil. Goed, uit een bijna vorige generatie, maar coleristisch schier on verzadigbaar. In feite een modern- stijlvol kunstwerk, dat hoewel nog ge heel intact reeds een ietwat historisch tintje krijgt. Want,... „De nieuwe Zakelijkheid" zou weldra andere maatregelen treffen. Het platte witte vlak, licht en lucht, functie en doelmatigheid, erkenning van het materiaal, wordt aanstonds in het werkprogram zonder meer opge nomen! „Zonder meer?" Neen, Rietveld, een der voormannen dezer Nieuwe Zakelijkheid, t.w. in de stijlgroep, heeft bij zijn Jubileum-tentoonstel ling in het Centraal Museum te Utrecht laten zien, dat hij, mèt het wit, zeer zeker ook de primaire kleu ren geel, rood 'en blauw toepast. Kleur dus in het interieur! Le Corbusier evenzo. En wie spreekt er van Picasso en van Kandinsky? Heeft men het werk van Karei Ap pel al gezien? Met alle reserve, die we èn voor Picasso èn voor Appel hebben, we ten zij terdege wat kleur is, hoe men kleur gebruiken moet, en hoe men er èn de outsider èn de insider mee treft. Dat we hiermee een kleurvol tijd vak zijn binnengetreden en er mee doorgaan, staat (niet alleen voor de schrijver) zo vast als een paal boven het (kleurweerspiegelend) water. COR MUS. DRUMBAND „MARIJKE". De oprichting van een drumband van de Harmonie Marijke is een feit geworden. De benodigde instrumenten marstrommen, dieptrommen, blokfluiten, enz., zijn reeds ontvangen en zijn ter bezichtiging tentoon gesteld in de etalage van de directeur van Marijke, de heer P. J. van Iersel te Waal wijk, en deze zullen a.s. maandagavond aan de leden worden uitgereikt, zodat dan met de practische studie kan worden begonnen. Het ligt ook in de bedoeling dat de leden van de drumband in het a.s. voorjaar in uniform zullen worden gestoken. Een en an der vraagt natuurlijkt zeer grote financiële offers van Marijke. Verwacht wordt dan ook dat de ingezetenen naar vermogen zullen helpen deze zorgen te verlichten. Maandagavond werd er in café Montens op 't Vaartje een modeshow gehouden van de firma Cunen uit Waalwijk. Voor deze avond bestond - ondanks het zeer slechte weer - bijzonder veel belangstelling. Zo zelfs, dat verschillende dames teleurgesteld moesten worden omdat de zaal vol was. Hoewel de grote modehuizen weinig „aan trekkelijke" modellen hebben voor de Ne derlandse vrouw, waren de kledingstukken welke de fa. Cunen toonde modieus en alles zins draagbaar. Er werden ongeveer 100 modellen getoond door 5 charmante dames en 1 heer. We kregen mantel, mantelpakjes, deux-pièces, japonnen, rokjes en jumpers in diverse soorten, kleuren en prijzen te zien. De rokken waren veelal strak en kort, welke de mannequins ook bijzonder pittig stonden. De vele soorten jassen die werden geshowd waren modieus en practisch, terwijl ook de sportieve kledingstukken zeker niet ontbra ken. Voor de heren der schepping waren er bijzonder mooie costuums en jassen, ook in het sportieve genre. Aan het eind van de avond kwamen de coktailjaponnetjes naar voren, die alle lof verdienden. Het slot bracht ons een lief tallig bruidje met haar bruidegom en ge volg. De vele dames die de show bezochten volgden deze avond met veel belangstelling en waren enthousiast over de modellen en soms lage prijzen. Voor de gezelligheid werd ook nog een heerlijke kop koffie ge serveerd door de fa. Cunen. Het was in al le opzichten een zeer geslaagde avond. In de pauze werd een japon verloot en wel op een bijzonder aardige manier. Wie de prijs van deze japon wist te raden mocht deze de hare noemen. Vier dames schreven het juiste bedrag op, waarop dus nog een lo ting moest volgen onder deze vier. Mej. A. Poppelier werd de gelukkige winnares, ter wijl de dames Verduijn, v. d. Broek en Smits een troost-prijs kregen bestaande uit een paar nylons ter waarde van f 3.50. solemnele H. Mis van Requiem opgedragen voor de zielerust van Zijne Heiligheid Paus Pius XII. KERKDIENSTEN. De kerkdiensten der Ned. Herv. Kerk al hier zijn zondag a.s. als volgt: 9.30 en 14.30 uur Ds. Schipper. VOLLEYBAL. Zaterdag a.s. begint voor de Volleybal vereniging ATAK de nieuwe competitie. Het eerste team, dat naar de 2e klas van de Ned. Bond promoveerde, speelt zaterdag tegen Odulphus 3. Het 2e zestal ontmoet in de derde klas Vesta 2. KORFBAL. Zondag speelt de Waspikse korfbalver eniging Amicitia een aantal thuiswedstrij den tegen Topsie. Achtereenvolgens om 12 uur het eerste, om kwart over één het twee de en om half drie tenslotte de junioren. VOETBAL. De Waspikse voetbalverenigingen Was pik en White Boys krijgen zondag a.s. het hierna volgende programma te verwerken VCW-Waspik 1; Waspik 2 - TSC 3; Waspik 3 Dussense Boys 2; Dussense Boys 3 - Waspik 4; White Boys I - Be Ready 1 Be Ready 2 - White Boys 2 en White Boys 3 - Baardwijk 4. DANSLIEFHEBBERS OPGELET. In sommige naburige gemeenten organi seert men al enkele jaren regelmatig terug kerende dansavonden. Waspik bleef van dergelijke evenementen nog altijd verstoken want slechts bij „hoge feestdagen", zoals kermis, carnaval en nieuwjaar werd tot nu toe de dansvloer ingesmeerd. De exploi tant vaiï café De Statie de heer C. van Iersel, gaat nu echter aan deze toestand een einde maken. Hij heeft n.l. het prijzens waardige initiatief genomen om (voorlopig) elke maand een dansavond te houden. Mochten de behoeften van de Waspikse jeugd nog groter blijken dan kan worden overwogen de bals om de twee weken te doen plaats vinden. Voor deze bals heeft de heer van Iersel het bekende dans- en show orkest The Glowmasters geëngageerd, een band die wel buitengewoon voor haar taak berekend is. Het eerste van deze serie bals wordt gehouden a.s. zondag 19 oktober van 7-11 uur. Wellicht zal spoedig blijken hoe dergelijke ontspanningsavonden door de dansliefhebbers van Waspik en omgeving werden gemist. Een zak, gevuld met schoon wit scherp zand, heetgemaakt, is een goede bed warmer. Kosten nihil en lekken uitge sloten! In de meeste plaatsen is bij politieveror dening de verplichting opgelegd, de schoorsteen minstens eens per jaar te la ten vegen. Bij doorlopend gebruik van b.v. een kachel om te koken, dient dit 2 x per jaar te geschieden. Plaats een piano nimmer te dicht voor een gashaard met open gloeistaven. De warm testralen zulen van nadelige invloed zijn op uw piano niet alleen, maar ook op eventuele andere kostbare meubelstukken. GROTE SORTERING DAMES-JAPONNEN BLOUSES m. Natuurlijk BENOEMD. Tot onderwijzeres aan de Chr. school is benoemd mevr. A. W. J. Scheffel-Scheffel. Mevr. Scheffel is afkomstig uit Culemborg (Gld.) en heeft dezer dagen met haar ge zin een woning in Waspik betrokken. BARAKCONCOURS. In café P. Roovers op de Havendijk wordt van 12 t.m. 18 oktober a.s. een barakcon cours gehouden. Dit evenement is georga niseerd door de aldaar gevestigde carnavals vereniging De Schuimzuigers. Diverse mooie prijzen zijn er in de wacht te slepen, zowel dagprijzen als hoofdprijzen. ONGELUKKIGE VAL. Maandag j.l. kwam aan de Meisjesschool het dochtertje van de fam. Kamp uit Was- pik-Boven zo ongelukkig ten val, dat het kind een lichte hersenschudding opliep. Per auto werd het meisje naar huis ge bracht. REQUIEMMIS. In de twee katholieke kerken van Was pik werd dinsdagavond om half negen een Oliestookhaarden, op de juiste wijze aan- gelegd, dus met afvoer door de schoor- steen, geven geen vochtige, maar meer een droge warmte en ruiken niet. Het slechte weer komt weer, zodat u kans loopt, 'dat het achterlichtje van uw fiets niet meer branden wil. Zorg voor een goed contact tussen spatbord en achter- j lichtje. Breng desnoods een extra draad aan van achterlichtje naar een vooraf blank gemaakt stukje frame. Petroleumkachels geven een vochtige warm te. Verchroomde artikelen zullen daarom spoedig gaan roesten. Ook matrassen worden vochtig, vooral aan de onderkant. Antraciet stoken is duur; stook daarom an- thraciet vermengd met een passende maat cokes. Natte schoenen mag u nooit in de nabij heid van de kachel laten drogen. Wrijf ze af en zet ze op een krant om ze te laten drogen. (Nadruk verboden)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 17