Waalwijkse en Langstraatse Courant
Kleur in het Interieur
NAJAAR
Warme kleding
Scholten's Tsxtïel
Onze voorvaderen wisten het ook wel
Sprang
Waspik
U KUNT NIET
ALLES WETEN
WOLLEN PULLOVERS
WOLLEN VESTEN
WOLLEN BLOUSES
Grotestraat 175 Waalwijk
VRIJDAG 17 OKTOBER 1958
Uitgever:
Waalwij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen.
Hoofdredacteur:
JAN TIELEN
Dit blad verschijnt 2 x per week
DE ECHO \ZUt HEI ZUIDEN
81e JAARGANG No. 81
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Gironummer 50798
Advertentieprijs
10 cent per m.m.
Abonnement:
Contract-advertenties-
speciaal tarief
BureauxGROTESTRAAT 205.
WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL
TEL. 2002
Dr. VAN BEURDENSTR. 8
OPGERICHT 1878
TEL.-ADRES „ECHO"
Historie.
De uitdrukking: „kleur in het in
terieur" welke men tegenwoordig zo
vaak en ook zo graag hoort en uit
spreekt klinkt nog al „modern". Dat
wekt de indruk, alsof men nü pas de
ze kleurtoepassing a.h.w. in de mode
tracht te brengen.
Hoewel de vakmensen de insiders
dus, ook aan deze „kleuren-actie"
deelnemen en de leuze kleur-in-het-
interieur van harte stimuleren weten
zij ten aanzien van de historie wel
beter.
Het achter ons liggende kleurloze
tijdperk.
Dat we een kleurloze tijd achter de
rug hebben, waarin èn schilder èn be
hanger eenheids-tinten, liggende tus
sen crème gebroken wit) en grij
ze of geelachtige tinten hanteerden,
weten we allen.
Dat de voormalige „Nieuwe Zake
lijkheid" bij het platte vlak en het
maagdelijk wit is terecht gekomen,
herinneren we ons nog van de 30-er
jaren. Om van't uitstrijkbare
„vloe-ba" (een kleurloze, crème-ach-
t'ige tint) in en na 1940 - '45 maar
verder niet te spreken.
Zo zijn er óók in de woninginrich
ting ups en downs acties en reacties.
Net als in de mode. Toch is dit min
der opervlakkig dan men wel zou
denken. Hier zit een bepaalde gees-
tes-richting achter, welke we allen
min of meer, bewust of onbewust,
meemaken.
Het lijkt ons daarom goed wat
dieper op deze historie in te gaan.
De Gothiek.
Wanneer we naar de gebouwen,
vooral de kathedralen uit de Middel
eeuwen kijken, Gothische architec
tuur, beeldhouwkunst en interieur-
en schilderkunst bekijken, vallen
veelal de kleuren op. De wanden en
de geschilderde gebrand glas-in-lood
ramen zijnéén-en-al-kleur!
Trouwens, wie der Amsterdam
mers en der Nederlandse- fen buiten
landse vacantiegangers deze zomer in
het Rijksmuseum, in de rechter vleu
gel de speciale Middeleeuwse ten
toonstelling heeft bezichtigd, zal èn
van de „uitbeeldende voorstelling",
maar ook van de intensieve kleuren-
toepassingen volop hebben kunnen
genieten. Inderdaad een picturale en
coloristische oververzadiging.
Tóch is dit slechts één der histo
rische stijluitingen; stijlkunstige nu
ances welke in bepaalde perioden te
verdelen zijn. We zouden zó nog ver
der in de historie terug kunnen gaan,
ja ter wille van de objectiviteit verder
terug moeten gaan.
Voor mensen die aan „kleur doen
waartoe de binnenhuis-architecten en
de woninginrichters (in de ruimste
zin), gerekend moeten worden, is zo'n
vakkundige terug-blik als vanzelf
sprekend!
Zo zouden we terug moeten gaan
tot de Romaanse- en Oud-Christe
lijke kunsten, om, tenslotte via de
Romeinse- en de Griekse kunsten, bij
de Assyriërs en Egyptenaren te be
landen. Een inderdaad langdurige
historische reis, naar belangwekkende
kunst- en kleurperioden; tot 3 a 4000
jaren terug.
Ons bestek laat niet toe daar ver
der op in te gaan. Wel zij er met na
druk de aandacht op gevestgd, dat de
toenmalge kleuren en kleurencombi
naties voor èn insiders èn outsiders
hun bijzondere, ja zelfs symbolische
betekenis hadden.
Als we bedenken, dat de Griekse,
tempels zowel uitwendig als inwen
dig met krachtige kleuren beschil
derd werden, dat dit zelfde voor de
Egyptische tempels gold, ja, dat de
„interieurs" der Egyptische pyrami-
den, (immers de monumentale graven
der zo vereerde Farao's) op de meest
kunstvolle wijze en de meest coloris
tische kleurencombinaties beschil
derd werden, dan moet ons dit wel
tot nadenken brengen.
En er is nog zoveel meer!
Denk aan de (echte) Perzische
tapijten.
Ook deze oorspronkelijke kunst,
van vóór onze Christelijke jaartelling,
had reeds die dessins, die motieven,
endie kleuren, welke we nu nóg
kennen. Sterker, die nu in de één of
andere provincie van Nederland nog
op vakkundige wijze worden nage
maakt!
Men begrijpe ons hierbij goed. Het
gaat er bij ons om he authentieke-,
om het „echte", om het zuivere in
de vorm en in de kleur. Want er is
bij dit alles nog het vakkundig pro
bleem van „de Schijn en het wezen".
Daarom moeten we denken aan de
Renaissance wedergeboorte van
de Griekse- en Romeinse Stijl), en de
daarop volgende Lodewijkstijlen en
de Empire van Napoleon Bonaparte.
Een periode in verschillende overgan
gen en schakeringen, die, historisch
gesproken, nog zo (betrekkelijk dicht
bij ons ligt).
Namaak „Antiek" in vorm en kleur.
Eilieve worden er in onze prille
jeugd 20e eeuw) nog niet de in-
]MIK
St.'jlvertrek uit Gemeente Museum te 's-Gravenhage. Een combinatie van
wanden, plafonden schoorsteen-schouw, welke oorspronkelijk aan verschillen
de patriciërs-woningen hebben toebehoord.
Een o.i. zeer gelukkige samenvatting en niet te vergeten waardevolle „con
servering", waardoor deze Baroque 17e eeuw-interieurkunst voor ons en het
nageslacht bewaard is gebleven.
Zonder dieper op deze stijlkunstige bijzonderheden te kunnen ingaan, let
ten we toch wel op het „smaakvol" rijk vergulde Renaissance beeldhouw
werk, (z.g. compositie-capitelen; is wedergeboren romeins (Korintisch!op
de weelderige wandbekleding, in goudleer uitgevoerd, op het beschilderde
plafond en figuraal stuk in de schouw.
Archieffoto Gemeente Museum - Den Haag.
terieurs van Lodewijk XIV, XV en
XVIopnieuw nagemaakt?
Men deed dit bij gebrek aan genie
en aan waardering voor de toenmali
ge moderne stijl).
Hoe worden, met de handig geco-
piëerde vormen, de bijzondere kleu-
ren, en de verwijfde (neem me niet
kwalijk) Rococo-tinten van Louis XV
overgenomen.
Kleur en Sfeer.
Aan de ene zijde een gemis aan j
eigen stijlgevoel, aan de andere zijde j
een dringend verlangen naar een be- j
paalde „kleur in het interieur", dat
de opdrachtgevende principaal een j
zekere bevrediging van behagelijk j
thuis moest verschaffen.
Dat hier veel excessen uit voort- j
gekomen zijn, actie en reacties elkan- j
der om beurten afwisselden, is wel j
bekend.
Parallel negentiger jaren en 1945.
In bovenstaande geest (lees „ge-
Een blik in de Dijsselhofka-
mer, oorspronkelijk bestemd
voor een 19e eeuws huis te
Amsterdam. Met de georna
menteerde betimmering zijn
een aantal kleurrijke geba
tikte panelen geplaatst, welke
aan de vestiging van Dijssel-
hof's roem belangrijk heb
ben bijgedragen. Daar deze
kamer met haar meubelen
compleet is bewaard, vormt
zij ook een zeer interessant
document voor de eerste pe
riode der herleving van de
Nederlandse Kunstnijverheid,
welke verwant aan de in ons
artikel genoemde Jugend-
stijl, zowel zijn historische als
wel zijn artistiek coloristische
betekenis heeft.
Deze decoratieve kunstnij
verheid, waarin ook de kleur
een eigen rol vervult, pleegt
men na 1945 immers „ge
bonden kunst" te noemen.
Archieffoto Gemeen
te Museum -
Den Haag.
brek aan geest"!) trof men ongeveer
het jaar 1900 aan.
De „Jugend"-stijlen (made in Ger
many) zorgj§en voor een eerste ver
kwikkende, niet al te sterke - maar
toch enthousiaste opwekking. We
denken o.m.' aan de werken van Van
Dijsselhof, wiens „Jugend"-stijl-ka-
mer, in het Gemeente Museum te Den
Haag, een waardig museum-cabinet
is geworden.
Toch valt hieruit veel te leren, ja
ook te genieten. We ervaren, dat men
decoratief alle moeite deed de wan
den van het vertrek een coloristisch,
dus harmonisch kleurrijk aanzien te
geven. Dit wijst er dus op, dat men
de behoefte aan kleur-in-het-interieur
dermate gevoelde.
Ongeacht het feit, dat de decora
tieve opvattingen zich intussen zeer
gewijzigd hebben, wordt dit interieur
van Van Dijsselhof zowel door outsi
der als insider als een kunstvol werk
beschouwd.
Daarmee kwamen de meerdere -
de elkander kruisende onderstromin
gen. Men denke aan de kleurrijke
schilderingen van Prof. Roland Holst
in de Diamantbeurs te Amsterdam,
aan zijn gloedvolle kerkraam in de
Domkerk te Utrecht, aan de heerlijke
schilderingen van Prof. Derkinderen
in de Begijnenhof te Amsterdam en
in het Raadhuis te 's-Hertogenbosch.
De „Amsterdamse School", een ro
mantische richting van architecten,
die met vorm en kleur werkten.
We denken aan het „Scheepvaart
huis", architect Van der Mey en De
Klerk, aan de „Bijenkorf" Den Haag,
architect Piet Kramer, enom
niet te vergeten aan bioscoop Tus-
chinski, Reguliersbreestraat te Am
sterdam, decorateur Jaap Gidding -
kleur tot aan de spits gedreven, zo
men wil. Goed, uit een bijna vorige
generatie, maar coleristisch schier on
verzadigbaar. In feite een modern-
stijlvol kunstwerk, dat hoewel nog ge
heel intact reeds een ietwat historisch
tintje krijgt. Want,... „De nieuwe
Zakelijkheid" zou weldra andere
maatregelen treffen.
Het platte witte vlak, licht en lucht,
functie en doelmatigheid, erkenning
van het materiaal, wordt aanstonds in
het werkprogram zonder meer opge
nomen!
„Zonder meer?" Neen, Rietveld,
een der voormannen dezer Nieuwe
Zakelijkheid, t.w. in de stijlgroep,
heeft bij zijn Jubileum-tentoonstel
ling in het Centraal Museum te
Utrecht laten zien, dat hij, mèt het
wit, zeer zeker ook de primaire kleu
ren geel, rood 'en blauw toepast.
Kleur dus in het interieur!
Le Corbusier evenzo. En wie spreekt
er van Picasso en van Kandinsky?
Heeft men het werk van Karei Ap
pel al gezien?
Met alle reserve, die we èn voor
Picasso èn voor Appel hebben, we
ten zij terdege wat kleur is, hoe men
kleur gebruiken moet, en hoe men
er èn de outsider èn de insider mee
treft.
Dat we hiermee een kleurvol tijd
vak zijn binnengetreden en er mee
doorgaan, staat (niet alleen voor de
schrijver) zo vast als een paal boven
het (kleurweerspiegelend) water.
COR MUS.
DRUMBAND „MARIJKE".
De oprichting van een drumband van de
Harmonie Marijke is een feit geworden. De
benodigde instrumenten marstrommen,
dieptrommen, blokfluiten, enz., zijn reeds
ontvangen en zijn ter bezichtiging tentoon
gesteld in de etalage van de directeur van
Marijke, de heer P. J. van Iersel te Waal
wijk, en deze zullen a.s. maandagavond aan
de leden worden uitgereikt, zodat dan met
de practische studie kan worden begonnen.
Het ligt ook in de bedoeling dat de leden
van de drumband in het a.s. voorjaar in
uniform zullen worden gestoken. Een en an
der vraagt natuurlijkt zeer grote financiële
offers van Marijke. Verwacht wordt dan ook
dat de ingezetenen naar vermogen zullen
helpen deze zorgen te verlichten.
Maandagavond werd er in café Montens
op 't Vaartje een modeshow gehouden van
de firma Cunen uit Waalwijk. Voor deze
avond bestond - ondanks het zeer slechte
weer - bijzonder veel belangstelling. Zo
zelfs, dat verschillende dames teleurgesteld
moesten worden omdat de zaal vol was.
Hoewel de grote modehuizen weinig „aan
trekkelijke" modellen hebben voor de Ne
derlandse vrouw, waren de kledingstukken
welke de fa. Cunen toonde modieus en alles
zins draagbaar. Er werden ongeveer 100
modellen getoond door 5 charmante dames
en 1 heer. We kregen mantel, mantelpakjes,
deux-pièces, japonnen, rokjes en jumpers in
diverse soorten, kleuren en prijzen te zien.
De rokken waren veelal strak en kort, welke
de mannequins ook bijzonder pittig stonden.
De vele soorten jassen die werden geshowd
waren modieus en practisch, terwijl ook de
sportieve kledingstukken zeker niet ontbra
ken. Voor de heren der schepping waren er
bijzonder mooie costuums en jassen, ook in
het sportieve genre.
Aan het eind van de avond kwamen de
coktailjaponnetjes naar voren, die alle lof
verdienden. Het slot bracht ons een lief
tallig bruidje met haar bruidegom en ge
volg.
De vele dames die de show bezochten
volgden deze avond met veel belangstelling
en waren enthousiast over de modellen en
soms lage prijzen. Voor de gezelligheid
werd ook nog een heerlijke kop koffie ge
serveerd door de fa. Cunen. Het was in al
le opzichten een zeer geslaagde avond. In
de pauze werd een japon verloot en wel op
een bijzonder aardige manier. Wie de prijs
van deze japon wist te raden mocht deze
de hare noemen. Vier dames schreven het
juiste bedrag op, waarop dus nog een lo
ting moest volgen onder deze vier. Mej. A.
Poppelier werd de gelukkige winnares, ter
wijl de dames Verduijn, v. d. Broek en
Smits een troost-prijs kregen bestaande uit
een paar nylons ter waarde van f 3.50.
solemnele H. Mis van Requiem opgedragen
voor de zielerust van Zijne Heiligheid Paus
Pius XII.
KERKDIENSTEN.
De kerkdiensten der Ned. Herv. Kerk al
hier zijn zondag a.s. als volgt: 9.30 en 14.30
uur Ds. Schipper.
VOLLEYBAL.
Zaterdag a.s. begint voor de Volleybal
vereniging ATAK de nieuwe competitie.
Het eerste team, dat naar de 2e klas van
de Ned. Bond promoveerde, speelt zaterdag
tegen Odulphus 3. Het 2e zestal ontmoet in
de derde klas Vesta 2.
KORFBAL.
Zondag speelt de Waspikse korfbalver
eniging Amicitia een aantal thuiswedstrij
den tegen Topsie. Achtereenvolgens om 12
uur het eerste, om kwart over één het twee
de en om half drie tenslotte de junioren.
VOETBAL.
De Waspikse voetbalverenigingen Was
pik en White Boys krijgen zondag a.s. het
hierna volgende programma te verwerken
VCW-Waspik 1; Waspik 2 - TSC 3;
Waspik 3 Dussense Boys 2; Dussense Boys
3 - Waspik 4; White Boys I - Be Ready 1
Be Ready 2 - White Boys 2 en White Boys
3 - Baardwijk 4.
DANSLIEFHEBBERS OPGELET.
In sommige naburige gemeenten organi
seert men al enkele jaren regelmatig terug
kerende dansavonden. Waspik bleef van
dergelijke evenementen nog altijd verstoken
want slechts bij „hoge feestdagen", zoals
kermis, carnaval en nieuwjaar werd tot nu
toe de dansvloer ingesmeerd. De exploi
tant vaiï café De Statie de heer C. van
Iersel, gaat nu echter aan deze toestand
een einde maken. Hij heeft n.l. het prijzens
waardige initiatief genomen om (voorlopig)
elke maand een dansavond te houden.
Mochten de behoeften van de Waspikse
jeugd nog groter blijken dan kan worden
overwogen de bals om de twee weken te
doen plaats vinden. Voor deze bals heeft de
heer van Iersel het bekende dans- en show
orkest The Glowmasters geëngageerd, een
band die wel buitengewoon voor haar taak
berekend is. Het eerste van deze serie bals
wordt gehouden a.s. zondag 19 oktober van
7-11 uur. Wellicht zal spoedig blijken hoe
dergelijke ontspanningsavonden door de
dansliefhebbers van Waspik en omgeving
werden gemist.
Een zak, gevuld met schoon wit scherp
zand, heetgemaakt, is een goede bed
warmer. Kosten nihil en lekken uitge
sloten!
In de meeste plaatsen is bij politieveror
dening de verplichting opgelegd, de
schoorsteen minstens eens per jaar te la
ten vegen. Bij doorlopend gebruik van
b.v. een kachel om te koken, dient dit 2
x per jaar te geschieden.
Plaats een piano nimmer te dicht voor een
gashaard met open gloeistaven. De warm
testralen zulen van nadelige invloed zijn
op uw piano niet alleen, maar ook op
eventuele andere kostbare meubelstukken.
GROTE SORTERING
DAMES-JAPONNEN
BLOUSES m.
Natuurlijk
BENOEMD.
Tot onderwijzeres aan de Chr. school is
benoemd mevr. A. W. J. Scheffel-Scheffel.
Mevr. Scheffel is afkomstig uit Culemborg
(Gld.) en heeft dezer dagen met haar ge
zin een woning in Waspik betrokken.
BARAKCONCOURS.
In café P. Roovers op de Havendijk wordt
van 12 t.m. 18 oktober a.s. een barakcon
cours gehouden. Dit evenement is georga
niseerd door de aldaar gevestigde carnavals
vereniging De Schuimzuigers. Diverse
mooie prijzen zijn er in de wacht te slepen,
zowel dagprijzen als hoofdprijzen.
ONGELUKKIGE VAL.
Maandag j.l. kwam aan de Meisjesschool
het dochtertje van de fam. Kamp uit Was-
pik-Boven zo ongelukkig ten val, dat het
kind een lichte hersenschudding opliep.
Per auto werd het meisje naar huis ge
bracht.
REQUIEMMIS.
In de twee katholieke kerken van Was
pik werd dinsdagavond om half negen een
Oliestookhaarden, op de juiste wijze aan-
gelegd, dus met afvoer door de schoor-
steen, geven geen vochtige, maar meer
een droge warmte en ruiken niet.
Het slechte weer komt weer, zodat u kans
loopt, 'dat het achterlichtje van uw fiets
niet meer branden wil. Zorg voor een
goed contact tussen spatbord en achter-
j lichtje. Breng desnoods een extra draad
aan van achterlichtje naar een vooraf
blank gemaakt stukje frame.
Petroleumkachels geven een vochtige warm
te. Verchroomde artikelen zullen daarom
spoedig gaan roesten. Ook matrassen
worden vochtig, vooral aan de onderkant.
Antraciet stoken is duur; stook daarom an-
thraciet vermengd met een passende maat
cokes.
Natte schoenen mag u nooit in de nabij
heid van de kachel laten drogen. Wrijf
ze af en zet ze op een krant om ze te
laten drogen.
(Nadruk verboden)