Een jaar maximum snelheid BINNEN- EN BUITENLAND Waalwijkse en Langstraatse Courant Het lichaam van Pius XII bijgezet in crypte onder St. Pieter en nog tientallen jaren minimum economie Dg lederwarenindustrie Absoute werd verricht door Mgr. v. Lierde PRISMA 'n BEST horloge STASSAR Waalwijk Bias Brandend Maagzuur met een of twee Rennies l VRIJDAG 17 OKTOBER 1958 Uitgever: Waalwij kse Stopmdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week nr ECHO m HEI ZE m 81e JAARGANG No. 81 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Gironummer 50798 Advert entieprij s 10 cent per m.m. Abonnement: Contract-advertenties: speciaal tarief BureauxGROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL TEL. 2002 Dr. VAN BEURDENSTR. 8 OPGERICHT 1878 TEL.-ADRES„ECHO" We behoeven ons slechts op de weg te begeven om zonder hulp van statistieken tot de conclusie te komen dat de verkeersdrukte nog steeds toe neemt, met alle gevaren voor de bur gers daaraan verbonden. Wij weten allén van de stijging van het aantal verkeersongevallen. Teneinde raad heeft -men een jaar geleden in ver schillende landen besloten om de maximum-snelheid voor motorrijtui gen te beperken. Ook in Nederland is men -daartoe overgegaan, nadat Duitsland al met ingang van septem ber 1957 tot een snelheidsbeperking in de kom van gemeenten had beslo ten. Weldra zullen wij in Nederland nu een voorlopige balan6 kunnen opma ken van de resultaten der snelheids beperking. De uitslag van het onder zoek is nu reeds niet meer twijfelach tig, evenmin als men in West-Duits- land behoeft te twijfelen aan de uit komst. Onze oosterburen kunnen een dal-ing constateren van dertig tot veertig procent van het aantal ver keersslachtoffers in de periode sep tember 1957 september 1958, ver geleken met het jaar daarvoor. Hier mee heeft de snelheidsbeperking zijn nut bewezen en ook in Nederland is het niet te verwachten dat men na 1 november ooit weer met een snelheid van meer dan 50 km per uur door steden en dorpen mag razen. Ook de resultaten in ons land schijnen ver heugend en verrassend te zijn. Et zijn nog nadelen. Dit is dan zeker een met succes bekroonde maatregel, maar dit neemt niet weg dat er aan de snelheidsbe perking voor de kommen der gemeen ten ook tal van nadelen kleven, die nog zoveel mogelijk moeten worden weggenomen, zowel voor Nederland als voor Europa. Voor Nederland geldt nog dit na deel, dat men in tal van plaatsen niet kan zien waar de grens ligt van de kom der gemeente. De blauwe borden waarop de plaatsnaam is vermeld, ontbreken of vormen een onvoldoen de aanwijzing en als grenspaal voor de maximum-snelheid moeten zij zo spoedig mogelijk vervangen worden door de bekende rood-omrande bor den aan het begin en de witte borden met zwarte streep aan het einde van de zone met maximum snelheid. Vanzelfsprekend rijst na het suc ces van deze maatregel de vraag of men de snelheid-beperkende-maatre gelen niet moet uitbreiden. Ook in Duitsland kwam men op die gedachte en zelfs de overbekende „Autobah nen" zijn daarbij betrokken. Op de snelweg tussen Frankfort en Heidel- berg mag men voortaan niet sneller rijden dan 100 km per uur. Dit stuk weg is geheel recht en er werd zo onmenselijk snel gereden dat er hon derden slachtoffers vielen. Ook het traject Dortmund Oberhausen - Bonn zal waarschijnlijk van borden met snelheidsbeperkende voorschrif ten worden voorzien. Het enige na deel dat men in Duitsland ondervindt is het toenemend aantal verkeersop stoppingen, want de bondsrepubliek is het land met de meeste auto's per km-weg van het vasteland van Euro pa. De economie bedreigd. Heeft men van enige maatregel be paalde gunstige gevolgen geconsta teerd dan duurt het meestal jaren voordat men eventueel weer tot op heffing ervan kan besluiten en de le vens van Nederlanders zullen stellig en terecht bij de overheid ook zwaar der tellen dan de haast van een min derheid de automobilisten. Derhalve moeten wij ons erop voorbereiden dat wij b.v. voor de afstand Nijmegen Maastricht voortaan blijvend wat meer tijd moeten nemen, maar dit moge tevens onze verkeersautoritei- ten tot nadenken stemmen. Het autoverkeer in ons land is een belangrijke schakel in ons economisch leven. Door tal van fiscale maatrege len is dit verkeer de laatste jaren ge hinderd in zijn expansie. Wij denken aan de verhoging van de benzineprijs, aan de verhoogde belasting op auto banden enz. enz. Het invoeren van de maximum-snelheid heeft ander maal de kostprijs per km verhoogd, want tijd is geld. Mocht de regering in de resultaten met de snelheidsbeperking een aan moediging zien, om op verbindings wegen met een hoog percentage on gevallen met de bepalingen der snel heidsbeperking verder te gaan dan thans, dan zullen deze uit een oog punt van veiligheid moeten worden aanvaard, evenals dit in west-Duits- land het geval is. Maar anderzijds wijst deze noodzaak tot snelheidsbe perking op grote gebreken in ons we- genverkeersnet. Zij wijst ons erop, dat die wegen niet op het groeiend verkeer berekend zijn en dat er dus maatregelen moeten worden genomen om aan de verkeerseisen tegemoet te komen. Het aantal snelwegen, dat buiten de bebouwde kommen der ge meenten omgaat, zal moeten worden vermeerderd. Teveel bebouwde kommen. Het nood-karakter van de snel heidsbeperking wordt ook in west- Duitsland erkend. Daar worstelt men met een klein aantal snelwegen en een eindeloze lijst van wegen van la- t gere orde, waaraan door de vroegere 1 oorlogstoestand en de daarop volgen de ineenstorting van Duitsland in geen jaren iets gedaan is. Men is daar van zins het aantal snelwegen zo spoedig mogelijk te vergroten vanwege het reeds vermelde grote aantal auto's per km.-weg. Wij zitten daarentegen met het probleem dat Nederland het dichtst bevolkte land van de wereld is. Dit betekent dat wij veel vaker op een bebouwde kom stuiten dan waar ook op dit ondermaanse. Dan moeten wij met de gevolgen daarvan rekening houden en evenzeer het aantal snel wegen zonder snelheidsbeperking vermeerderen. Men moge in ons land beginnen met de bekende „kom" niet al te smal te nemen en op de wegen, die zeer schaars bebouwd zijn en eigenlijk bui ten de kom omgaan, een snelheid van 60 - 70 km toe te staan, waartoe de gemeenteraden de bevoegdheid be zitten. Maar op een ander punt, de werkelijk „bebouwde kom' were men streng en stipt. Denken wij ook in dit verband eens aan het project van de Europawegen, die wij ook binnen onze grenzen ken nen. Deze E-wegen zijn gekozen krachtens een in Genève gesloten overeenkomst tussen de landen van ons werelddeel, waaraan ook de lan den van achter het ijzeren gordijn hun goedkeuring gehecht hebben. Als E-wegen beschouwt men verbindin gen, die aan bepaalde eisen voldoen. Het wegdek moet van bepaalde kwa liteit zijn en zij moeten een minimum bezitten aan gevaarlijke kruisingen. j Men is tot deze aanduiding geko men om Europa een aantal goede verbindingswegen te geven, die de automobilist bepaalde garanties bie den dat hij binnen een afzienbare tijd een bepaald punt kan bereiken. Zo kan de automobilist, nu langs weg E 8 ineens van Hoek van Holland over Berlijn via Warschau naar de Russi sche grens reizen. De Europoort moet doorgang verlenen. Hetgeen hier op grote schaal wordt tot standgebracht kunnen wij in kleiner bestek voor Nederland niet ontberen. Indien het juist blijkt, dat de bebouwde kommen brandpunt ten van gevaar vormen voor het snel verkeer, dat wij er de snelheid moe ten beperken, dan impliceert dit be vordering van het systeem der rond wegen. l In ons land ligt de Europoort, d.w.z. wij verlenen gaarne doorgang aan personen en goederen die van buiten Europa komend hun bestem ming vinden in het hart van ons con tinent. Dan moeten wij de daaraan verbonden verplichtingen ook nako men en zorgen voor snelle verbindin- gen. Wij willen onze naam van vrachtvaarders van Europa behouden en verbeteren. Dat een toenemend deel van de „vrachtvaart" over de weg zal gaan is aan geen twijfel onderhe vig en daarom moeten wij naast ver heugenis over 't minder aantal onge lukken, niet uit 't oog verliezen, dat ons wegennet, uitzonderingen daar gelaten, achter is gebleven bij de eisen van de moderne tijd en het huidige verkeer. Drs. M. Op de plaats waar eens het bloed der eerste martelaren vloeide, is maandagmiddag het stoffelijk over schot van Paus Pius XII plechtig bij gezet in een nis van crèmekleurig marmer tegenover de tombe van Pius XI en naast die van koningin Chris tine van Zweden. Omsloten door drie kisten daalde het lichaam van de Vredespaus, na plechtigheden die ruim twee uur hadden geduurd, in de crypte onder de St. Pieter af. Om twaalf uur werd de St. Pieter maandagmiddag gesloten, terwijl tienduizenden nog voor de poorten stonden te wachten om nog eenmaal hun Paus te mogen zien. Vier uur lang bleef de Paus daarna alleen op gebaard achter, omringd door de le den van de Zwitserse lijfgarde en beschenen door de gouden gloed der kaarsen. De plechtigheden zelf wer den bijgewoond door 2000 genodig den, voor het merendeel leden van de pauselijke hofhouding, terwijl de tri bunes naast het hoofdaltaar werden ingenomen door de familie van de Paus, het patriciaat van Rome en de 35 vertegenwoordigers van het bij het Vaticaan geaccrediteerde corps di plomatique. Van de kardinalen ble ken er reeds 22 in Rome aanwezig te zijn. Op een doodsbed van rode zijde werd het lichaam van de Paus ter linkerzijde van de apsis neergelegd. De drie doodkisten stonden in het midden. Nadat het frêle lichaam van de Paus door de sacrista, de Neder landse mgr. van Lierde, was geze gend, verrichtte deze de absoute. Daarna ging elke kardinaal afzonder lijk langs de baar om de eigen ab soute te verrichten. Door de secretaris der Breven, mgr. Bacci, werd een sobere lijkrede in het Latijn gehouden. Voordat de kist met een gekruist paars lint werd gesloten, werd er door mgr. Dante een zakje ingelegd met de tijdens het pontificaat van Pius XII geslagen munten alsmede een loden buis met de gebroken vissersring en de door mgr. Bacci uitgesproken rede. Daar na werd de kist door de sampietrini door middel van katrollen in de ge welven onder de St. Pieter neerge laten. Op de vier zijden van het grafmo nument van Pius XII zullen de vol gende teksten worden aangebracht „Toen een verschrikkelijke oor log bijna alle volken deed lijden, was hij alleen de bemiddelaar die werkte voor een ware vrede, de verdediger van Rome, de trooster vol zorg voor allen die getroffen waren." „Hij legde met onoverwonnen geestkracht de vinger op alle dwalin gen, hij richtte een vaderlijke verma ning tot alle dwalende kinderen, de waarheid in een geest van liefde ver- .dedigend". „Als Pastoor Angelicus leidde hij met onvermoeide ijver de kudde die hem was toevertrouwd naar de weide van het eeuwige leven." „Bijna het Pinksterwonder ver nieuwend trad hij op als een rede naar, scherpzinnig door de kracht van zijn gedachte, verheven door zijn verstand, groot door zijn welspre kendheid. Hij inspireerde de volkeren van alle talen met verheven gedach ten en wees hen de juiste weg." NEDERLANDS EPISCOPAAT HERDACHT OVERLEDEN PAUS PIUS XII. „Diepe bekommernis over het lot van dwalende wereldbe volking." Naar aanleiding van het overlijden van Z.H. Paus Pius XII hebben de aartsbisschoppen en de Bisschoppen van Nederland aan de Hun toever trouwde geestelijkheid en Gelovigen een schrijven gericht, waaraan wij het volgende ontlenen Het heeft God behaagt hem, die alle katholieken van de hele wereld met kinderlijke piëteit „onzeHeilige Vader" plegen te noemen, op te roe pen naar de eeuwigheid. Van weinig Pausen in de geschie denis zal zo vaak en zo nadrukkelijk gezegd zijn, dat Gods Voorzienigheid hem door gaven van natuur en boven natuur, door menselijke hoedanig heid en ervaringen als ook door gees telijke grootheid en kracht, op de vervulling van het hoogste ambt had voorbereid. En al die menselijke en geestelijke trekken en eigenschappen groeiden tijdens zijn pausschap steeds nog schoner uit tot een haast volmaakte synthese en harmonie van menselijke en religieuse grootheid. Met een onbegrensde gulheid en met een onverwoestbaar uithoudings vermogen zette hij alle krachten in, dag in dag uit, gebruik makend van alle middelen en gaven, waarover God hem liet beschikken zijn talen kennis, zijn redenaarstalenten, zijn beminnelijk karakter, zijn rijk geheu gen, zijn gemakkelijke omgangsvor men, zijn vlugge geest en zuivere re actie, maar vooral zijn diepe vroom heid en liefde tot God en alle men sen. Twee trekken zullen wel altijd be palend blijven voor zijn pausschap zijn inmense bezorgdheid om de ont kerstende wereld weer terug te bren gen tot waarachtig geloof en tot echt christelijk leven; en zijn verlangen om de inhoud van dat geloof en de zede lijke normen van dat christelijk leven aan de mensen te leren. Wij hoeven hier zijn grote Ency clieken niet op te sommen, dat zal de geschiedenis doen en zij zal er een grote Leraar der volkeren in ontdek ken, die de diepe en zuiver geestelijke aard van zijn roeping als Leraar wel licht het duidelijkst heeft geopen baard in zijn verheven Encycliek over de Kerk als Mystiek Lichaam van Christus. („Mystici Corporis Chris- ti" van 20 juni 1943). Wij moeten en willen hem dank baar blijven. Ook moeten wij voor hem bidden en offeren, want hij was ook een mens gelijk wij en zijn ver antwoording zal gemeten worden met de maat van zijn verheven ambt. Katholiek Nederland is altijd zo echt trouw geweest aan Rome en aan de Paus. Nu is weer zo'n moment gekomen, waarop wij dat door de daad moeten tonen. Dit dankbare ge bed zal dan tevens de beste inzet zijn van de smeekbeden, om een nieuwe waardige en wijze, ijverige en heilige Plaatsbekleder. Onlangs publiceerden wij in ons blad een overzicht van de lederwarenindustrie, waarbij o.m. de exportpositie van deze bedrijfstak in ogenschouw werd genomen. Het referaat, waaraan wij onze gegevens ontleenden, gaf een niet onverdeeld gunstig beeld van de export in de leder warenindustrie, zoals in ons ver slag ook wel duidelijk tot uit drukking kwam. Van bevoegde zijde is ons er nadien echter op gewezen, dat genoemd referaat voornamelijk moest worden ge zien als een stimulans voor de sanering van de bedrijfstak, zo wel voor wat haar structuur als haar exportpositie betreft. Altijd gaaf huidje POEDER-ZALF-OLIE-ZEEP In ons verslag vestigden wij er de aandacht op, dat van de 375 lederwarenbedrijven 32 be drijven 88% van de export in handen hebben en dat 283 bedrij ven in het geheel niet exporte ren. Ten aanzien van de export cijfers over 1957 bleek genoemd referaat ook niet geheel volle dig te zijn, zodat wij er goed aan menen te doen enkele nadere cij fers te vermelden. In 1957 werd voor 11 miljoen geëxporteerd naar 111 landen (in 1956: 10 miljoen). De Euro- marktlanden nemen hiervan 4,9 miljoen voor hun rekening, waarvan België en Luxemburg alleen al 4,3 miljoen. De landen van de Vrijhandelszone hebben een aandeel van 2,4 miljoen, waarvan 1,2 miljoen naar Zwe den gaat. Van de overige landen neemt alleen Amerika nog een belangrijke plaats in eveneens met 1,2 miljoen. België, Zweden en de V.S. nemen dus voor 6,7 miljoen, dat is 57% van de Ne derlandse export op. De rest, 4,3 miljoen, wordt naar 109 landen geëxporteerd. Om enkele hier van te noemen Zanzibar met f 58.-, Kameroen met f 95.-, Bar bados met f 153.- aldus het refe raat. Deze laatste bedragen heb ben echter betrekking op de per post uitgevoerde lederwaren door de detailhandel aan in het buitenland vertoevende landge noten. Zij zijn dus niet maatge vend voor de exportpositie van de bedrijfstak. Immers de totale zichtbare export van lederwaren, koffers en lederen handschoe nen bedroeg in 1957 11 miljoen. Rekent men daarenboven nog op een onzichtbare export van ca. 2 miljoen, dan komt men tot 'n totale export van 13 miljoen, dat is bijna 20% van de totale pro- duktie, een, in vergelijking met andere bedrijfstakken, zeer hoog percentage. DE PREMIEWONINGBOUW. De bouw van premiewoningen in de provincie Noord-Brabant is thans reeds belangrijk boven het streefge tal 4640 gestegen. Per 1 oktober wa ren niet minder dan 5198 ministeri ele beschikkingen voor het bouwen van een premiewoning gegeven. Er wachten er thans nog 1000 op af doening en in Den Bosch verwacht men in de loop van dit kwartaal nog 1000 tot 1500 aanvragen. Met de 5562 woningwetwoningen, die voor 1958 aan de provincie Noordbrabant zijn toegewezen, waarvan er tot heden 4154 zijn gegund, betekent dit, dat per eind van dit jaar ongeveer 12000 woningen in de gehele provincie zijn gebouwd of in aanbouw zullen zijn. Het aanvankelijk streefplan voor 1958 om in het gehele land 40.000 woningwetwoningen te bouwen en daarnaast 40.000 premiewoningen, werd met enig pessimisme ontvangen. De cijfers zoals boven weergegeven demonstreren duidelijk, dat voor de provincie Noordbrabant de toegewe zen contingenten zeker worden ge haald en dat zelfs de premiebouw een zodanige omvang heeft aangenomen, dat per 1 oktober van dit jaar bijna 600 van deze woningen meer zijn ge bouwd dan in 1957. NIEUWE GARANTIE-PRIJZEN. Melkveehouders moeten een deel van 't risico dragen. Voorlopig geen melkprijsver hoging. De regering heeft voor het oogst jaar 1959 de garantieprijzen vastge steld. Opnieuw is er daarbij van uit gegaan, dat de boer een redelijk in komen dient te hebben. Voor wat echter de melkgarantie betreft zal de veehouder ondanks het garantiebe- leid enig risico van het prijsverloop dienen te dragen, zo meent minister Vondeling, die het nieuwe beleid in een nota aan de Tweede Kamer uit eenzette. De nieuwe garantieprijzen zijn melk f 28.90 per 100 kg melk met een vetgehalte van 3.7 (ongewij zigd); tarwe f 30.80 per 100 kg met 17 vocht (vorig jaar f 29.20); suikerbieten f 53.40 per 1000 kg met 16 suiker (vorig jaar f 54.-); gerst f 26.45 per 100 kg (f 25.85 vorig jaar); haver f 24.65 per 100 kg (vorig jaar f 24.-); fabrieksaard appelen f 7.30 per 100 kg (vorig jaar f 7.20). De minimum-garantieprijzen voor de voedergraanteelt op de lichtere gronden zijn: rogge f 27.25 per 100 kg; haver f 28.35 per 100 kg. Bij het garantiebeleid voor de melk is uitgegaan van een kostprijsbereke ning, die werd gebaseerd op een be drijfsomvang van 2 ha groter dan in de berekening van het vorig jaar. Dit betekent een verlaging van de bere kende kostprijs met 20 per 100 kg. De melkgarantie zal slechts gelden voor een totale hoeveelheid van 5 miljard kg melk. Dit is ongeveer 90 pet. van de te verwachten werkelijke produktie. Met de bedoeling dat het marktrisico althans voor een klein ge deelte door de veehouders zelf wordt gedragen, heeft minister Vondeling verder bepaald, dat de garantietoeslag slechts tot f5.- per 100 kg volle dig wordt uitbetaald. Van een even tueel groter verschil tussen de werke lijke opbrengst en de garantieprijs komt de helft ten laste van het land- bouw-egalisatiefonds, de andere helft voor rekening van de boer. Teneinde enige compensatie voor deze inkomensvermindering te geven heeft de regering besloten 25 miljoen beschikbaar te stellen voor een aan vullende regeling voor de voedergra- nen. De opbrengst van de akkerbouw - produkten wordt daardoor iets gun stiger vergeleken met de opbrengst van de melk. Minister Vondeling hoopt hierdoor tevens verdere uitbreiding van de melkveehouderij te voorkomen. In een handomdraai bent U van die schrij nende pijn verlost. Rennies zijn smakelijk, makkelijk in te nemen - gewoon laten smel ten op de tong -. Geen wonder dat die legioenen van zuur- brandlijders zweren bij Rennies, het onge ëvenaarde, meestgebruikte maagtablet over de de hele wereld. Ja - Rennies zijn een prachtmiddel en bovendien hygiënisch en gemakkelijk verpakt om in Uw zak of hand tas mee te nemen. STRAALJAGER NEERGESTORT. Maandagmiddag is een fotoverken ningsvliegtuig van het type RF 84-F „Thunderflash" van de vliegbasis Deelen nabij Schijndel verongelukt. De vlieger kwam hierbij om het leven. Hij had tevoren enige oefen landingen op het vliegveld Eindho ven uitgevoerd. Bij de terugkeer naar zijn huisbasis is het toestel door tot nog toe onbekende oorzaak in open bouwland neergestort. De omgekomen pilooot is de 28- jarige ongehuwde reserve eerste lui tenant G. Steenhuis uit Den Haag.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 1