Een jaar maximum snelheid
BINNEN- EN BUITENLAND
Waalwijkse en Langstraatse Courant
Het lichaam van Pius XII bijgezet in
crypte onder St. Pieter
en nog tientallen jaren minimum economie
Dg lederwarenindustrie
Absoute werd verricht door Mgr. v. Lierde
PRISMA
'n BEST horloge
STASSAR Waalwijk
Bias Brandend Maagzuur
met een of twee Rennies l
VRIJDAG 17 OKTOBER 1958
Uitgever:
Waalwij kse Stopmdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur:
JAN TIELEN
Dit blad verschijnt 2 x per week
nr ECHO m HEI ZE
m
81e JAARGANG No. 81
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Gironummer 50798
Advert entieprij s
10 cent per m.m.
Abonnement:
Contract-advertenties:
speciaal tarief
BureauxGROTESTRAAT 205,
WAALWIJK TEL. 2621
KAATSHEUVEL
TEL. 2002
Dr. VAN BEURDENSTR. 8
OPGERICHT 1878
TEL.-ADRES„ECHO"
We behoeven ons slechts op de
weg te begeven om zonder hulp van
statistieken tot de conclusie te komen
dat de verkeersdrukte nog steeds toe
neemt, met alle gevaren voor de bur
gers daaraan verbonden. Wij weten
allén van de stijging van het aantal
verkeersongevallen. Teneinde raad
heeft -men een jaar geleden in ver
schillende landen besloten om de
maximum-snelheid voor motorrijtui
gen te beperken. Ook in Nederland is
men -daartoe overgegaan, nadat
Duitsland al met ingang van septem
ber 1957 tot een snelheidsbeperking
in de kom van gemeenten had beslo
ten.
Weldra zullen wij in Nederland nu
een voorlopige balan6 kunnen opma
ken van de resultaten der snelheids
beperking. De uitslag van het onder
zoek is nu reeds niet meer twijfelach
tig, evenmin als men in West-Duits-
land behoeft te twijfelen aan de uit
komst. Onze oosterburen kunnen een
dal-ing constateren van dertig tot
veertig procent van het aantal ver
keersslachtoffers in de periode sep
tember 1957 september 1958, ver
geleken met het jaar daarvoor. Hier
mee heeft de snelheidsbeperking zijn
nut bewezen en ook in Nederland is
het niet te verwachten dat men na 1
november ooit weer met een snelheid
van meer dan 50 km per uur door
steden en dorpen mag razen. Ook de
resultaten in ons land schijnen ver
heugend en verrassend te zijn.
Et zijn nog nadelen.
Dit is dan zeker een met succes
bekroonde maatregel, maar dit neemt
niet weg dat er aan de snelheidsbe
perking voor de kommen der gemeen
ten ook tal van nadelen kleven, die
nog zoveel mogelijk moeten worden
weggenomen, zowel voor Nederland
als voor Europa.
Voor Nederland geldt nog dit na
deel, dat men in tal van plaatsen niet
kan zien waar de grens ligt van de
kom der gemeente. De blauwe borden
waarop de plaatsnaam is vermeld,
ontbreken of vormen een onvoldoen
de aanwijzing en als grenspaal voor
de maximum-snelheid moeten zij zo
spoedig mogelijk vervangen worden
door de bekende rood-omrande bor
den aan het begin en de witte borden
met zwarte streep aan het einde van
de zone met maximum snelheid.
Vanzelfsprekend rijst na het suc
ces van deze maatregel de vraag of
men de snelheid-beperkende-maatre
gelen niet moet uitbreiden. Ook in
Duitsland kwam men op die gedachte
en zelfs de overbekende „Autobah
nen" zijn daarbij betrokken. Op de
snelweg tussen Frankfort en Heidel-
berg mag men voortaan niet sneller
rijden dan 100 km per uur. Dit stuk
weg is geheel recht en er werd zo
onmenselijk snel gereden dat er hon
derden slachtoffers vielen. Ook het
traject Dortmund Oberhausen -
Bonn zal waarschijnlijk van borden
met snelheidsbeperkende voorschrif
ten worden voorzien. Het enige na
deel dat men in Duitsland ondervindt
is het toenemend aantal verkeersop
stoppingen, want de bondsrepubliek
is het land met de meeste auto's per
km-weg van het vasteland van Euro
pa.
De economie bedreigd.
Heeft men van enige maatregel be
paalde gunstige gevolgen geconsta
teerd dan duurt het meestal jaren
voordat men eventueel weer tot op
heffing ervan kan besluiten en de le
vens van Nederlanders zullen stellig
en terecht bij de overheid ook zwaar
der tellen dan de haast van een min
derheid de automobilisten. Derhalve
moeten wij ons erop voorbereiden dat
wij b.v. voor de afstand Nijmegen
Maastricht voortaan blijvend wat
meer tijd moeten nemen, maar dit
moge tevens onze verkeersautoritei-
ten tot nadenken stemmen.
Het autoverkeer in ons land is een
belangrijke schakel in ons economisch
leven. Door tal van fiscale maatrege
len is dit verkeer de laatste jaren ge
hinderd in zijn expansie. Wij denken
aan de verhoging van de benzineprijs,
aan de verhoogde belasting op auto
banden enz. enz. Het invoeren van
de maximum-snelheid heeft ander
maal de kostprijs per km verhoogd,
want tijd is geld.
Mocht de regering in de resultaten
met de snelheidsbeperking een aan
moediging zien, om op verbindings
wegen met een hoog percentage on
gevallen met de bepalingen der snel
heidsbeperking verder te gaan dan
thans, dan zullen deze uit een oog
punt van veiligheid moeten worden
aanvaard, evenals dit in west-Duits-
land het geval is. Maar anderzijds
wijst deze noodzaak tot snelheidsbe
perking op grote gebreken in ons we-
genverkeersnet. Zij wijst ons erop,
dat die wegen niet op het groeiend
verkeer berekend zijn en dat er dus
maatregelen moeten worden genomen
om aan de verkeerseisen tegemoet te
komen. Het aantal snelwegen, dat
buiten de bebouwde kommen der ge
meenten omgaat, zal moeten worden
vermeerderd.
Teveel bebouwde kommen.
Het nood-karakter van de snel
heidsbeperking wordt ook in west-
Duitsland erkend. Daar worstelt men
met een klein aantal snelwegen en
een eindeloze lijst van wegen van la- t
gere orde, waaraan door de vroegere 1
oorlogstoestand en de daarop volgen
de ineenstorting van Duitsland in
geen jaren iets gedaan is. Men is
daar van zins het aantal snelwegen
zo spoedig mogelijk te vergroten
vanwege het reeds vermelde grote
aantal auto's per km.-weg.
Wij zitten daarentegen met het
probleem dat Nederland het dichtst
bevolkte land van de wereld is. Dit
betekent dat wij veel vaker op een
bebouwde kom stuiten dan waar ook
op dit ondermaanse. Dan moeten wij
met de gevolgen daarvan rekening
houden en evenzeer het aantal snel
wegen zonder snelheidsbeperking
vermeerderen.
Men moge in ons land beginnen
met de bekende „kom" niet al te smal
te nemen en op de wegen, die zeer
schaars bebouwd zijn en eigenlijk bui
ten de kom omgaan, een snelheid van
60 - 70 km toe te staan, waartoe de
gemeenteraden de bevoegdheid be
zitten. Maar op een ander punt, de
werkelijk „bebouwde kom' were men
streng en stipt.
Denken wij ook in dit verband eens
aan het project van de Europawegen,
die wij ook binnen onze grenzen ken
nen. Deze E-wegen zijn gekozen
krachtens een in Genève gesloten
overeenkomst tussen de landen van
ons werelddeel, waaraan ook de lan
den van achter het ijzeren gordijn
hun goedkeuring gehecht hebben. Als
E-wegen beschouwt men verbindin
gen, die aan bepaalde eisen voldoen.
Het wegdek moet van bepaalde kwa
liteit zijn en zij moeten een minimum
bezitten aan gevaarlijke kruisingen. j
Men is tot deze aanduiding geko
men om Europa een aantal goede
verbindingswegen te geven, die de
automobilist bepaalde garanties bie
den dat hij binnen een afzienbare tijd
een bepaald punt kan bereiken. Zo
kan de automobilist, nu langs weg E 8
ineens van Hoek van Holland over
Berlijn via Warschau naar de Russi
sche grens reizen.
De Europoort moet
doorgang verlenen.
Hetgeen hier op grote schaal
wordt tot standgebracht kunnen wij
in kleiner bestek voor Nederland
niet ontberen. Indien het juist blijkt,
dat de bebouwde kommen brandpunt
ten van gevaar vormen voor het snel
verkeer, dat wij er de snelheid moe
ten beperken, dan impliceert dit be
vordering van het systeem der rond
wegen. l
In ons land ligt de Europoort,
d.w.z. wij verlenen gaarne doorgang
aan personen en goederen die van
buiten Europa komend hun bestem
ming vinden in het hart van ons con
tinent. Dan moeten wij de daaraan
verbonden verplichtingen ook nako
men en zorgen voor snelle verbindin-
gen. Wij willen onze naam van
vrachtvaarders van Europa behouden
en verbeteren. Dat een toenemend
deel van de „vrachtvaart" over de weg
zal gaan is aan geen twijfel onderhe
vig en daarom moeten wij naast ver
heugenis over 't minder aantal onge
lukken, niet uit 't oog verliezen, dat
ons wegennet, uitzonderingen daar
gelaten, achter is gebleven bij de
eisen van de moderne tijd en het
huidige verkeer.
Drs. M.
Op de plaats waar eens het bloed
der eerste martelaren vloeide, is
maandagmiddag het stoffelijk over
schot van Paus Pius XII plechtig bij
gezet in een nis van crèmekleurig
marmer tegenover de tombe van Pius
XI en naast die van koningin Chris
tine van Zweden. Omsloten door drie
kisten daalde het lichaam van de
Vredespaus, na plechtigheden die
ruim twee uur hadden geduurd, in de
crypte onder de St. Pieter af.
Om twaalf uur werd de St. Pieter
maandagmiddag gesloten, terwijl
tienduizenden nog voor de poorten
stonden te wachten om nog eenmaal
hun Paus te mogen zien. Vier uur
lang bleef de Paus daarna alleen op
gebaard achter, omringd door de le
den van de Zwitserse lijfgarde en
beschenen door de gouden gloed der
kaarsen. De plechtigheden zelf wer
den bijgewoond door 2000 genodig
den, voor het merendeel leden van de
pauselijke hofhouding, terwijl de tri
bunes naast het hoofdaltaar werden
ingenomen door de familie van de
Paus, het patriciaat van Rome en de
35 vertegenwoordigers van het bij het
Vaticaan geaccrediteerde corps di
plomatique. Van de kardinalen ble
ken er reeds 22 in Rome aanwezig
te zijn.
Op een doodsbed van rode zijde
werd het lichaam van de Paus ter
linkerzijde van de apsis neergelegd.
De drie doodkisten stonden in het
midden. Nadat het frêle lichaam van
de Paus door de sacrista, de Neder
landse mgr. van Lierde, was geze
gend, verrichtte deze de absoute.
Daarna ging elke kardinaal afzonder
lijk langs de baar om de eigen ab
soute te verrichten.
Door de secretaris der Breven,
mgr. Bacci, werd een sobere lijkrede
in het Latijn gehouden. Voordat de
kist met een gekruist paars lint werd
gesloten, werd er door mgr. Dante
een zakje ingelegd met de tijdens het
pontificaat van Pius XII geslagen
munten alsmede een loden buis met
de gebroken vissersring en de door
mgr. Bacci uitgesproken rede. Daar
na werd de kist door de sampietrini
door middel van katrollen in de ge
welven onder de St. Pieter neerge
laten.
Op de vier zijden van het grafmo
nument van Pius XII zullen de vol
gende teksten worden aangebracht
„Toen een verschrikkelijke oor
log bijna alle volken deed lijden, was
hij alleen de bemiddelaar die werkte
voor een ware vrede, de verdediger
van Rome, de trooster vol zorg voor
allen die getroffen waren."
„Hij legde met onoverwonnen
geestkracht de vinger op alle dwalin
gen, hij richtte een vaderlijke verma
ning tot alle dwalende kinderen, de
waarheid in een geest van liefde ver-
.dedigend".
„Als Pastoor Angelicus leidde hij
met onvermoeide ijver de kudde die
hem was toevertrouwd naar de weide
van het eeuwige leven."
„Bijna het Pinksterwonder ver
nieuwend trad hij op als een rede
naar, scherpzinnig door de kracht
van zijn gedachte, verheven door zijn
verstand, groot door zijn welspre
kendheid. Hij inspireerde de volkeren
van alle talen met verheven gedach
ten en wees hen de juiste weg."
NEDERLANDS EPISCOPAAT
HERDACHT OVERLEDEN
PAUS PIUS XII.
„Diepe bekommernis over het
lot van dwalende wereldbe
volking."
Naar aanleiding van het overlijden
van Z.H. Paus Pius XII hebben de
aartsbisschoppen en de Bisschoppen
van Nederland aan de Hun toever
trouwde geestelijkheid en Gelovigen
een schrijven gericht, waaraan wij
het volgende ontlenen
Het heeft God behaagt hem, die
alle katholieken van de hele wereld
met kinderlijke piëteit „onzeHeilige
Vader" plegen te noemen, op te roe
pen naar de eeuwigheid.
Van weinig Pausen in de geschie
denis zal zo vaak en zo nadrukkelijk
gezegd zijn, dat Gods Voorzienigheid
hem door gaven van natuur en boven
natuur, door menselijke hoedanig
heid en ervaringen als ook door gees
telijke grootheid en kracht, op de
vervulling van het hoogste ambt had
voorbereid.
En al die menselijke en geestelijke
trekken en eigenschappen groeiden
tijdens zijn pausschap steeds nog
schoner uit tot een haast volmaakte
synthese en harmonie van menselijke
en religieuse grootheid.
Met een onbegrensde gulheid en
met een onverwoestbaar uithoudings
vermogen zette hij alle krachten in,
dag in dag uit, gebruik makend van
alle middelen en gaven, waarover
God hem liet beschikken zijn talen
kennis, zijn redenaarstalenten, zijn
beminnelijk karakter, zijn rijk geheu
gen, zijn gemakkelijke omgangsvor
men, zijn vlugge geest en zuivere re
actie, maar vooral zijn diepe vroom
heid en liefde tot God en alle men
sen.
Twee trekken zullen wel altijd be
palend blijven voor zijn pausschap
zijn inmense bezorgdheid om de ont
kerstende wereld weer terug te bren
gen tot waarachtig geloof en tot echt
christelijk leven; en zijn verlangen om
de inhoud van dat geloof en de zede
lijke normen van dat christelijk leven
aan de mensen te leren.
Wij hoeven hier zijn grote Ency
clieken niet op te sommen, dat zal de
geschiedenis doen en zij zal er een
grote Leraar der volkeren in ontdek
ken, die de diepe en zuiver geestelijke
aard van zijn roeping als Leraar wel
licht het duidelijkst heeft geopen
baard in zijn verheven Encycliek over
de Kerk als Mystiek Lichaam van
Christus. („Mystici Corporis Chris-
ti" van 20 juni 1943).
Wij moeten en willen hem dank
baar blijven. Ook moeten wij voor
hem bidden en offeren, want hij was
ook een mens gelijk wij en zijn ver
antwoording zal gemeten worden met
de maat van zijn verheven ambt.
Katholiek Nederland is altijd zo
echt trouw geweest aan Rome en aan
de Paus. Nu is weer zo'n moment
gekomen, waarop wij dat door de
daad moeten tonen. Dit dankbare ge
bed zal dan tevens de beste inzet zijn
van de smeekbeden, om een nieuwe
waardige en wijze, ijverige en heilige
Plaatsbekleder.
Onlangs publiceerden wij in
ons blad een overzicht van de
lederwarenindustrie, waarbij
o.m. de exportpositie van deze
bedrijfstak in ogenschouw werd
genomen. Het referaat, waaraan
wij onze gegevens ontleenden,
gaf een niet onverdeeld gunstig
beeld van de export in de leder
warenindustrie, zoals in ons ver
slag ook wel duidelijk tot uit
drukking kwam. Van bevoegde
zijde is ons er nadien echter op
gewezen, dat genoemd referaat
voornamelijk moest worden ge
zien als een stimulans voor de
sanering van de bedrijfstak, zo
wel voor wat haar structuur als
haar exportpositie betreft.
Altijd gaaf huidje
POEDER-ZALF-OLIE-ZEEP
In ons verslag vestigden wij
er de aandacht op, dat van de
375 lederwarenbedrijven 32 be
drijven 88% van de export in
handen hebben en dat 283 bedrij
ven in het geheel niet exporte
ren. Ten aanzien van de export
cijfers over 1957 bleek genoemd
referaat ook niet geheel volle
dig te zijn, zodat wij er goed aan
menen te doen enkele nadere cij
fers te vermelden.
In 1957 werd voor 11 miljoen
geëxporteerd naar 111 landen (in
1956: 10 miljoen). De Euro-
marktlanden nemen hiervan 4,9
miljoen voor hun rekening,
waarvan België en Luxemburg
alleen al 4,3 miljoen. De landen
van de Vrijhandelszone hebben
een aandeel van 2,4 miljoen,
waarvan 1,2 miljoen naar Zwe
den gaat. Van de overige landen
neemt alleen Amerika nog een
belangrijke plaats in eveneens
met 1,2 miljoen. België, Zweden
en de V.S. nemen dus voor 6,7
miljoen, dat is 57% van de Ne
derlandse export op. De rest, 4,3
miljoen, wordt naar 109 landen
geëxporteerd. Om enkele hier
van te noemen Zanzibar met
f 58.-, Kameroen met f 95.-, Bar
bados met f 153.- aldus het refe
raat. Deze laatste bedragen heb
ben echter betrekking op de per
post uitgevoerde lederwaren
door de detailhandel aan in het
buitenland vertoevende landge
noten. Zij zijn dus niet maatge
vend voor de exportpositie van
de bedrijfstak. Immers de totale
zichtbare export van lederwaren,
koffers en lederen handschoe
nen bedroeg in 1957 11 miljoen.
Rekent men daarenboven nog op
een onzichtbare export van ca.
2 miljoen, dan komt men tot 'n
totale export van 13 miljoen, dat
is bijna 20% van de totale pro-
duktie, een, in vergelijking met
andere bedrijfstakken, zeer hoog
percentage.
DE PREMIEWONINGBOUW.
De bouw van premiewoningen in
de provincie Noord-Brabant is thans
reeds belangrijk boven het streefge
tal 4640 gestegen. Per 1 oktober wa
ren niet minder dan 5198 ministeri
ele beschikkingen voor het bouwen
van een premiewoning gegeven. Er
wachten er thans nog 1000 op af
doening en in Den Bosch verwacht
men in de loop van dit kwartaal nog
1000 tot 1500 aanvragen. Met de
5562 woningwetwoningen, die voor
1958 aan de provincie Noordbrabant
zijn toegewezen, waarvan er tot heden
4154 zijn gegund, betekent dit, dat
per eind van dit jaar ongeveer 12000
woningen in de gehele provincie zijn
gebouwd of in aanbouw zullen zijn.
Het aanvankelijk streefplan voor
1958 om in het gehele land 40.000
woningwetwoningen te bouwen en
daarnaast 40.000 premiewoningen,
werd met enig pessimisme ontvangen.
De cijfers zoals boven weergegeven
demonstreren duidelijk, dat voor de
provincie Noordbrabant de toegewe
zen contingenten zeker worden ge
haald en dat zelfs de premiebouw een
zodanige omvang heeft aangenomen,
dat per 1 oktober van dit jaar bijna
600 van deze woningen meer zijn ge
bouwd dan in 1957.
NIEUWE GARANTIE-PRIJZEN.
Melkveehouders moeten een
deel van 't risico dragen.
Voorlopig geen melkprijsver
hoging.
De regering heeft voor het oogst
jaar 1959 de garantieprijzen vastge
steld. Opnieuw is er daarbij van uit
gegaan, dat de boer een redelijk in
komen dient te hebben. Voor wat
echter de melkgarantie betreft zal de
veehouder ondanks het garantiebe-
leid enig risico van het prijsverloop
dienen te dragen, zo meent minister
Vondeling, die het nieuwe beleid in
een nota aan de Tweede Kamer uit
eenzette.
De nieuwe garantieprijzen zijn
melk f 28.90 per 100 kg melk met
een vetgehalte van 3.7 (ongewij
zigd); tarwe f 30.80 per 100 kg met
17 vocht (vorig jaar f 29.20);
suikerbieten f 53.40 per 1000 kg
met 16 suiker (vorig jaar f 54.-);
gerst f 26.45 per 100 kg (f 25.85
vorig jaar); haver f 24.65 per 100
kg (vorig jaar f 24.-); fabrieksaard
appelen f 7.30 per 100 kg (vorig
jaar f 7.20).
De minimum-garantieprijzen voor
de voedergraanteelt op de lichtere
gronden zijn: rogge f 27.25 per 100
kg; haver f 28.35 per 100 kg.
Bij het garantiebeleid voor de melk
is uitgegaan van een kostprijsbereke
ning, die werd gebaseerd op een be
drijfsomvang van 2 ha groter dan in
de berekening van het vorig jaar. Dit
betekent een verlaging van de bere
kende kostprijs met 20 per 100 kg.
De melkgarantie zal slechts gelden
voor een totale hoeveelheid van 5
miljard kg melk. Dit is ongeveer 90
pet. van de te verwachten werkelijke
produktie. Met de bedoeling dat het
marktrisico althans voor een klein ge
deelte door de veehouders zelf wordt
gedragen, heeft minister Vondeling
verder bepaald, dat de garantietoeslag
slechts tot f5.- per 100 kg volle
dig wordt uitbetaald. Van een even
tueel groter verschil tussen de werke
lijke opbrengst en de garantieprijs
komt de helft ten laste van het land-
bouw-egalisatiefonds, de andere helft
voor rekening van de boer.
Teneinde enige compensatie voor
deze inkomensvermindering te geven
heeft de regering besloten 25 miljoen
beschikbaar te stellen voor een aan
vullende regeling voor de voedergra-
nen. De opbrengst van de akkerbouw -
produkten wordt daardoor iets gun
stiger vergeleken met de opbrengst
van de melk.
Minister Vondeling hoopt hierdoor
tevens verdere uitbreiding van de
melkveehouderij te voorkomen.
In een handomdraai bent U van die schrij
nende pijn verlost. Rennies zijn smakelijk,
makkelijk in te nemen - gewoon laten smel
ten op de tong -.
Geen wonder dat die legioenen van zuur-
brandlijders zweren bij Rennies, het onge
ëvenaarde, meestgebruikte maagtablet over
de de hele wereld. Ja - Rennies zijn een
prachtmiddel en bovendien hygiënisch en
gemakkelijk verpakt om in Uw zak of hand
tas mee te nemen.
STRAALJAGER
NEERGESTORT.
Maandagmiddag is een fotoverken
ningsvliegtuig van het type RF 84-F
„Thunderflash" van de vliegbasis
Deelen nabij Schijndel verongelukt.
De vlieger kwam hierbij om het
leven. Hij had tevoren enige oefen
landingen op het vliegveld Eindho
ven uitgevoerd. Bij de terugkeer naar
zijn huisbasis is het toestel door tot
nog toe onbekende oorzaak in open
bouwland neergestort.
De omgekomen pilooot is de 28-
jarige ongehuwde reserve eerste lui
tenant G. Steenhuis uit Den Haag.