Kreekrak-plan brengt Noord-Brabant
aan de zee
BINNEN- EN BUITENLAND
Waalwijkse en Langstraatse Courant
Vertraging in de industrieële ontwikkeling en
andere problemen
VRIJBAG 21 JANUAW lKt.
Uitgever
Waal wij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Dit blad verschijnt 2 x per week
»2a JAARGANG N». 7
Abonnement:
22 cent per week,
f 3.10 franco p.p.
per kwartaal 2.85
Gironummer 50798
Advertentieprijs: 10 cent per m.rn.
Contract-advertenties: speciaal tarief
Bureaux: GROTESTRAAT 205, WAALWIJK
Kapitaal provinciaal welvaartsplan met visie tot ver over de grenzen
Vier grote verkeerswegen leggen West- en Midden-Brabant open in
ruimtelijk en economisch opzicht
TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878
TEL.-ADRES .ECHO'
De oplossing van de problemen in West-Brabant zal in be
langrijke mate kunnen bijdragen tot de oplossing van de
ruimtelijke moeilijkheden waarmee het z.g. westen des lands
in de toekomst ongetwijfeld zal worden geconfronteerd en
waarvoor het zich ten dele reeds thans gesteld ziet. Door de
uitvoering van het Deltaplan zullen Zeeland en westelijk
Noord-Brabant onmiddellijke verbindingen krijgen met het
zuidelijke industriebekken van de Randstad Holland en daar
door betrokken kunnen worden bij de ontwikkeling in dat
gebied. Als gevolg daarvan zal dit westen in feite met deze
gebieden worden uitgebreid en zullen zij tezamen een „Nieuw
Westen" gaan vormen.
Aldus het nieuwe kapitale provinciale welvaartsplan dat
dezer dagen onder de titel „De functie van Noord-Brabant ip
het nieuwe westen" het licht zag en door de Brabantse staten
leden op enthousiaste wijze werd ontvangen.
Deze zienswijze is verder uit
gewerkt in een groots structuur
plan, dat over de landsgrenzen
heenziet en waarin de ruimtelij
ke en economische consequenties
van de Benelux-ontwikkeling en
de voortschrijdende integratie
van Europa zijn betrokken. Met
klem en grote overtuigings
kracht dringt het plan aan op de
ontwikkeling van een zeehaven
project aan de Westerschelde
tussen Bergen op Zoom en de
Belgische grens en decentralisa
tie van bepaalde industrieën uit
de propvolle Randstad Holland
naar deze streek. Een viertal be
langrijke verkeerswegen zouden
de unieke ligging van West-Bra
bant in het internationaal ver
keer te land en water moeten ac
centueren.
KREEKRAK-PLAN.
Het project voor de aanleg van
een zeehaven in 't gebied tussen
Bath en Woensdrecht ('t Kreek
rak-plan) omvat een gebied van
ca. 1600 ha., waarvan 330 ha.
door inpoldering zal worden ver
kregen. De verdeling is zodanig
dat van de totale bruto terrein-
oppervlakte 1000 ha. aan ondiep
en ca. 400 ha. aan diep vaarwater
zal zijn gelegen. De haven krijgt
twee ingangen, een noordelijke
bij Bath voor binnenschepen en
coasters en een zuidelijke via 'n
Belgische sluis bij Zandvliet voor
zeeschepen tot 35.000 ton. Ten
behoeve van de vaart met bin
nenschepen is langs de oostzijde
van het gebied een noord-zuid
gericht kanaal ontworpen (Be-
nelux-kanaal), waarmee naar 't
noorden een verbinding met de
Oosterschelde en naar het zuiden
met de dokken van Antwerpen
tot stand wordt gebracht. Voor
de toegang naar zee via de Wes
terschelde zal van een sluis ge
bruik moeten worden gemaakt.
Voor de ontsluiting door mid
del van verkeerswegen is in het
werkgebied een noord-zuid en 'n
oost-west-verkeersweg ontwor
pen, waar alle andere industrie
wegen op uitkomen. De plaats
van de oost-west-weg valt samen
met de scheiding tussen 't diep-
vaarwater-bassin en het ondiep-
vaarwater-bassin, terwijl de
noord-zuid-as westelijk van het
diep-vaarwater-bassin, is gepro
jecteerd.
Het tempo van uitvoering van
het Kreekrakproject zal uiter
aard op de financiële en econo
mische omstandigheden worden
afgestemd, echter zodanig, dat
ook bij een bescheiden ontwikke
ling een op zich zelf gaaf onder
deel tot uitvoering komt, pas
send in de conceptie voor het
grote geheel.
Men schat dat met een investe
ring van ca. 50 miljoen gulden de
eerste aanleg van de Kreekrak-
haven tot stand kan worden ge
bracht en dat de totale kostprijs
per vierkante meter verkoopbaar
industrieterrein ca. f 12,50 zal
bedragen.
VERKEERSWEGEN.
Een belangrijke rol in dit wel
vaartsplan spelen uiteraard de
verbindingen, welke men kan
onderscheiden in primaire noord
zuid-verbindingen en primaire
oost-westverbindingen.
Wat de eerste categorie be
treft is er momenteel slechts één
brug (Moerdijkbrug) beschik
baar voor de verbinding met de
Randstad Holland. Inmiddels
heeft men besloten een tweetal
nieuwe bruggen te bouwen resp.
bij Gorinchem (over de Merwe-
de) en bij Willemstad (over het
Haringvliet en een dam door het
Volkerak). De eerste is reeds in
uitvoering en zal in 1961 gereed
zijn, de tweede zal waarschijnlijk
in 1967 worden opgeleverd.
Door de brug bij Gorinchem
zal een gestrekte verbinding ont
staan tussen Antwerpen en Am
sterdam via Breda en Utrecht
(rijksweg 27). Van deze verbin
ding zal ook Midden-Brabant
profijt kunnen trekken door de
aansluiting hierop van de ver
binding Tilburg-Waalwijk-Go-
rinchem (rijksweg 62). De grote
betekenis, van de verkeersweg
welke over de Volkerakdam en
de Haringvlietbrug geleid zal
worden, ligt hierin, dat hij het
meest geïsoleerde gedeelte van
West-Brabant in feite tot inter
mediair maakt van de uiterst be
langrijke Nederlandse en Belgi
sche zeehavengebieden.
In de oost-westverbindingen
zijn belangrijk de z.g. Maasroute
en rijksweg 56. Eerstgenoemde
is een verkeersweg parallel aan
de noordelijke grens van de pro
vincie, die alle aan en nabij de
Maas gelegen Brabantse indus
triekernen met elkaar en tevens
met de verschillende rivierover
gangen verbindt. Deze weg is
voor een deel reeds aanwezig en
wel als rijksweg tussen Grave en
Den Bosch, en als provinciale
weg tussen Den Bosch en Waal
wijk (Langstraatweg). Het is
noodzakelijk de Maasroute volle
dig te maken door de nieuwe
Langstraatweg in westelijke
richting door te trekken en in
verbinding te brengen met zowel
de Moerdijkbrug als de Volke
rakdam.
Rijksweg 56 vormt de oost-west
verbinding tussen Zeeland en
Noord-Brabant, maar maakt ook
deel uit van de belangrijke lange-
afstands-verbinding naar Mid
den- en Oost-Nederland, Duits
land (Ruhrgebied) en Limburg.
De verkeersbelasting van deze
weg neemt al snel toe. Bij een
ontwikkeling van het Wester-
scheldebekken in Zeeland en
West-Brabant zal deze weg, wel
ke thans de kommen van Bergen
op Zoom, Roosendaal en Etten
passeert, een zuidelijker tracé
moeten krijgen.
Een belangrijke diagonaal in
dit wegennet vormt rijksweg 17,
die 't gebied van Bergen op Zoom
en Roosendaal inet de Moerdijk
brug en via de Maasroute
met de nieuwe brug bij Gorin
chem verbindt. Met dezé verbin
ding is inmiddels een aanvang
gemaakt en 't gedeelte van Roo
sendaal tot Zevenbergen zal ver
moedelijk in 1962 gereed zijn.
Belangrijk zijn verder ook een
aantal secundaire en tertiaire
wegen in West-Brabant.
SPOOR- EN WATERWEGEN.
De voortschijdende Nieuwe
Waterwegontwikkeling, 't steeds
meer op elkaar aangewezen ra
ken van de zeehavengebieden
van de Benelux en ten slotte de
verwachte ontwikkeling van het
Westerscheldebekken in West-
Brabant en Zeeland, maken
nieuwe railverbindingen tussen
Rotterdam en Antwerpen ge
wenst.
Men denkt hier aan het aan
leggen van twee nieuwe spoor
lijnen: de Beneluxlijn en de
Kreekraklijn. Onder de eerste
verstaat men een nieuwe ver
binding vanaf Schiedam (tunnel
onder de Maas tussen Vlaardin-
gen en Schiedam) over het Vol
kerak naar het spoorwegknoop
punt Roosendaal. Een aftakking
in oostelijke richting naar de
Langstraat en Den Bosch ver
dient aanbeveling.
De Kreekraklijn is te zien als
een kortere verbinding voor het
spoorwegvervoer tussen de ha
vens van Vlissingen-lMiddelburg,
Bath-Woensdrecht en het Ant
werpse conglomeraat. Hiertoe
zal een nieuwe lijn moeten wor
den aangelegd vanuit de bocht
bij Woensdrecht in zuidelijke
richting en vervolgens aanslui
tend op het Belgische spoorweg
net.
In dit grote structuurplan zal
uiteraard ook alle aandacht die
nen te worden besteed aan de
waterwegen. Het waterwegennet
zal begaanbaar moeten worden
gemaakt voor schepen van 600
ton en incidenteel zelfs voor
schepen van 1350 ton. Verschil
lende waterwerken zijn ten dele
reeds in uitvoering.
ASPECTEN.
Men kan de aspecten van het
Kreekrakplan in het kort als
volgt weergeven:
1. Het gebied waarop het zee-
havenproject tot ontwikkeling
wordt gebracht, heeft een centra
le ligging temidden van de zee
havens .Rotterdam, Antwerpen
en Londen, terwijl de verbindin
gen met de grote industriegebie
den in Duitsland, België en
Frankrijk in de naaste toekomst
van bijzonder goede kwaliteit
zullen zijn.
2. Het zeehavenproject kan met
relatief geringe kosten worden
uitgevoerd. Een rendabele ex
ploitatie zal bij een lage grond
prijs mogelijk zijn.
3. Ontsluiting van dit gebied
dient 't Nederlandse belang door
bij te dragen tot een beperking
van de groei der grote steden in
de Randstad Holland, welke een
onevenredige vermeerdering van
de gemeentelijke uitgaven dier
steden noodzakelijk zou maken.
4. Uitvoering van het plan draagt
niet onaanzienlijk bij tot verho
ging van de rendabiliteit van het
Delta-plan door gebruik te ma
ken van de door dit plan gescha
pen mogelijkheden.
5. Uitvoering van het plan dient
in hoge mate het West-Brabant
se belang door het creëren van
hoogwaardige werkgelegenheid
voor de sterk toenemende be
volking in dat gewest (volgens
prognose zal de bevolking in dit
gebied tot 1980 met ruim 150.000
toenemen en in geheel Brabant
met bijna 600.00Ó).
6. De uitgroei der West-Brabant
se steden kan, in tegenstelling
lot de Randstad Holland, od vas
te bodem met lage funderings-
koslen geschieden. Ook de kos
ten van aanleg van verkeerswe
gen e.d. zijn om dezelfde reden
aanmerkelijk lager.
7. Voor de toekomstige bevol
king zijn grote, tot dusver nog
weinig gebruikte recreatiegebie
den in de onmiddellijke omge
ving voorhanden.
„GRONDWET" VOOR
NIEUW-GUINEA.
Volgens de nieuwste bereke
ningen bevindt zich in Nieuw-
Guinea tussen de honderd en
tweehonderd miljoen ton nikkel
en kobalt. Er zit ook chroom en
ijzer, zei mr Helders, de minister
van Zaken Overzee, maandag
ochtend op een persconferentie.
Er zijn buitenlandse maatschap
pijen die deze met de Ned. rege
ring willen exploiteren.
Samen met de gouverneur van
Nieuw-Guinea, dr Platteel, gaf de
minister ook een inzicht in de
politieke ontwikkeling van het
Aziatische rijksdeel van het Ko
ninkrijk: bij wijze van proef
worden over enkele maanden op
de Schouten-eilanden (waar de
luchthaven Biak ligt) alle vol
wassen mannen en vrouwen voor
het eerst betrokken bij een ver
kiezing. De Papoea's wijzen on
geveer twintig afgevaardigden
aan, die in een streekraad zullen
bespreken welke mogelijkheden
er zijn om de bevolking bijeen te
brengen in dorpen van duizend
tot vijftienhonderd man.
Dr Platteel zei te hopen, dat
andere delen van het Aziatische
rijksdeel het voorbeeld van de
Schouten-eilanden, waar reeds
2 iaar een adviesraad bestaat,
zullen gaan volgen. Gouverneur
Platteel zei, dat de bevolking be
grip heeft voor de nieuwe ont
wikkeling. Op de Schouten-eilan
den kiezen de Papoea's al de ou
derlingen van hun kerk. De proef
om de openbare meningsvorming
te bevorderen loopt vooruit op
het ontwerp van de nieuwe be
windsregeling (een soort grond
wet voor Nieuw-Guinea), dat zijn
voltooiing nadert en met de gou
verneur, die binnenkort naar
Hollandia terugkeert, is bespro
ken. Bij de besprekingen tussen
de regering en dr Platteel is men
tot de conclusie gekomen, dat
Nieuw-Guinea binnen tien jaar
geheel onder bestuur moet zijn
gebracht.
KOFFIE GOEDKOPER
Met ingang van woensdag zijn
de winkelprijzen voor koffie op
nieuw verlaagd. De verlaging be
draagt voor de voornaamste mid
delsoort 14 cent per pakje van
een half pond.
Voor de duurste soorten be
loopt de prijsverlaging 20 cent
per pakje, voor de goedkopere
kwaliteiten 11 tot 6 cent. Koffie
van 1 gulden 88 kómt nu op 1
gulden 74; een pakje van 2 24 op
1.04; een pakje van 1.76 op 1.65
en een pakje van 1.58 op 1.52. De
poeder-kofi'ie gaat 14 cent per
blikje van 50 gram omlaag.
Blu Brandend Maagzuur
met een ol twee Bennies!
In een handomdraai bent U van die schrij
nende pijn verlost. Rennies zijn smakelijk,
makkelijk in te nemen - gewoon laten smel
ten op de tong -.
Geen wonder dat die legioenen van zuur-
brandlijders zweren bij Rennies, het onge
ëvenaarde, meestgebruikte maagtablet over
de de hele wereld. Ja - Rennies zijn een
prachtmiddel en bovendien hygiënisch en
gemakkelijk verpakt om in Uw zak of hand
tas mee te nemen.
DISCONTO VERLAAGD (2,75).
De Nederlandsche Bank heeft
met ingang van woensdag haar
officieel disconto wederom ver
laagd. De verlaging bedraagt dit
maal een kwart percent. Daar
door is het bankdisconto op 21^
percent gekomen. Het oude dis
conto van 3 percent dateerde van
15 november 1958. De centrale
bank heeft gelijktijdig al haar
overige rente-tarieven met één
kwart percent verlaagd.
1958 TOPJAAR WONINGBOUW
Er kwamen verleden jaar
88.900 woningen gereed, aldus
blijkt uit voorlopige cijfers van
het CBS. Du aantal ligt ruim 500
hoger dan in 1957. Daarmee
kwamen er in 1958 meer wonin
gen gereed dan ooit in een ka-
üi-i
PROVINCIALE STATEN VAN NOORD-BRABANT
lenderjaar werden opgeleverd.
I december kwamen er vol
gens de voorlopige cijfers rond
8260 woningen gereed. Dat is bij
na 1300 minder dan een jaar ge
leden. De ontwikkeling van de
woningbouw in de afgelopen tien
jaar blijkt uit onderstaand staat
je:
1949 42.791 1954 68.487
1950 47.300 1955 60.819
1951 58-666 1956 68.284
1952 54.601 1957 88.397
1953 59.597 1958 88.900
DE FINANCIËLE TOESTAND.
Een aanwas van 110 miljoen
gulden zuiver goud, heeft de to
tale goudvoorraad bij de Neder
landsche Bank opgevoerd tot
meer dan vier miljard gulden. In
de kluizen van de centrale bank
liggen thans bijna 939.000 kilo
goud ter waarde van 4094 mil
joen gulden. Behalve goud is ook
de hoeveelheid in goud omwis-
selbare valuta de vorige week
krachtig «estegen. De toeneming
daarvan bedroeg niet minder dan
203 miljoen gulden tot 1053 mil
joen. Samen omvatten de goud
en de in goud-omwisselbare de
viezenreserves nu een som van
5147,9 miljoen gulden. Dat is
ruim een miljard gulden meer
dan de totale bankbiljetten-om
loop, die op 19 januari 4136 mil
joen groot was.
(Volkskrant)
IN TOTAAL 35.000 MAN B.B.
Bii het ministerie van Binnen
landse Zaken is 't oproepen van
een tweede stroom noodwacht-
plichtigen voor de Bescherming
Bevolking in voorbereiding.
Thans is in uitvoering de inlij
ving van in totaal 20.000 man
14 kringen in Nederland. Het be
nodigde totaal ligt rond de 35.000
man, maar dat kan oplopen tot
ongeveer 60.000 man als de vrij
willigers, die nu de operationele
diensten bemannen er niets voor
voelen tegelijk met de inlijving
van de dienstplichtigen een spe
ciale verbintenis te tekenen,
waarmee zii zich onderwerpen
aan de tuchtregels, die voor de
opgeroepen manschappen zullen
gelden. De minister van Oorlog
heeft in totaal 80.000 man dienst-
Hierover sprak de voorzitter
der KVP-fractie in de Staten,
burgemeester Teijssen van Waal
wijk.
Bij de algemene beschouwin
gen der begroting, sprak 't eerst
burgemeester Teijssen als voor
zitter der KVP-fractie en stelde
vast dat het er op lijkt dat een
vertraging is ingetreden in de in
dustrieële ontwikkeling van Bra
bant, waar zich geleidelijk aan
een beperkte latente werkloos
heid centraal zich openbaart; hij
wees voorts op de nog steeds be
staande afstandspendel, op het
vervallen van functies door
voortgaande automatisering, op
de gemeenschappelijke markt en
op de groeiende jeugd, waarvan
er meerdere tienduizenden in 't
arbeidsproces moeten worden
opgenomen.
„Er moet een forse stoot aan
de industrieële ontwikkeling in
Brabant worden gegeven", be
toogde fractieleider Teyssen. Hij
weet de vertraging in de ontwik
keling aan het complex van eco
nomische onzekerheden in de
laatste twee jaar en aan het on
zekere en onduidelijke beleid van
de landelijke overheid. Er zullen
zowel klimaatverbcterende als
structuurverbeterende maatre
gelen in de toekomst genomen
dienen te worden.
„Het nieuwe industrialisatie
beleid van de landsoverheid ligt
nog verscholen in dossiers en
rapporten, dat is in een tijd van
voorschrijdende werkloosheid 'n
ernstige zaak".
In noordoostelijk en westelijk
Brabant is de industriële ontwik
keling praktisch op een rustpunt
gekomen. Hij vroeg het gedepu
teerd college of het een oriënta
tie kon .«even van klimaatverbe-
terende werken, die in de naaste
toekomst op het plan staan en
met alle respect voor de giganti
sche plannen, die voor west-Bra
bant op stapel staan, is een be
leid op korte termijn onontbeer
lijk".
De heer Teijssen meende, dat
een industrialisatiebeleid op lan
gere termijn vooral gericht moet
zijn op structuurverbeterende
werken. Deze structuurverbete
ring kan geschieden door 't aan
brengen van de ontbrekende
schakels in het net van rivieren
en kanalen en in een vergroting
van de tonnemaat voor de water
wegen.
De heer Teijssen wenste voorts
de verbetering van enige havens
en de aanleg ervan. Met name
voor de verbinding naar Rotter
dam is dit van groot belang, ter
wijl in deze omgeving goede ge
legenheid is tot het vestigen van
basisindustriën. „Dan zullen de
ze havens ook werkelijk „havens
van welvaart" zijn", betoogde hij.
l)c bruggen bij Keizersveer en
He"sden vormen nog steeds bar
ricaden voor de scheepvaart.
Hierdoor zijn enkele havens
slechts beperkt bruikbaar. De
KVP wenst dan ook dat deze
bruggen beweegbaar worden ge
maakt.
Ook het wegennet werd door
woordvoerder onder de loupe
genomen. Hij hoopte op 'n spoe
dige verwezenlijking van de ver
binding Eindhoven-Ven 1 o en die
van Oss via midden-Peel naar
Limburg.
Werk en welvaart is niet vol
doende zonder een gezond maat
schappelijk en cultureel klimaat,
meende fractieleider Teijssen. Hij
wees op de belangrijke taak van
de provinci de verschillende ac
tiviteiten te subsidiëren. Het
subsidiëren is, naar zijn mening,
een essentieel deel van het feite-
telijk beleid van de provinciale
overheid. Hii adviseerde het ge
deputeerd college van jaar tot
jaar reserveringen te doen om
deze subsidiëring voor de toe
komst veilig te stellen.
Voorts sprak nog de heer C. J.
van Lienden (PvdA) over het
onderwijs, 't vormen van krach
tige gemeenten die onderling
moeten samenwerken en gispte
de houding der Staten waar het
college van Ged. Staten alleen
bestaat uit leden der KVP. Het
gaat hier om een vertegenwoor
diging der minderheden. Hij
wees op de verdeling der wonin
gen door het rijk en door de pro
vincie en drong aun op verlaging
der bouwkosten.
De heer Slot sprak zijn zorg
uit over het Land van ïleusden
en Altena en drong aan op een
tijdige aansluiting van de rijks-
en provinciewegen op de brug bij
Gorinchem.
plichti«en zonder oorlogsbcstem-
ming voor de BB beschikbaar ge
steld.
TOTAAI-UITSLAG K.V.P.
STEMMING IN BRABANT.
De leden van de Katholieke
Volkspartij in Brabant hebben
zondag voor zestig procent deel
genomen aan de partijstemming
over de groslijst voor candidaten
voor de Tweede Kamerverkiezin
gen. Al behaalden de kandidaten
cir M. van Heivoort uit Boxtel en
B. van Buel uit Oss door de kies-
comité's een zeer groot aantal
stemmen, het totaal was niet vol
doende om hen een plaatsje op
de ranglijst te doen opschuiven.
Dr van Heivoort heeft intussen
ook thans nog een verkiesbare
plaats. Voor de Osse K.A.B.-er
Van Buel echter is de situatie
niet zo rooskleurig. Zijn verkie
zing is onzeker geworden.
Totaaluitslag.
Geldig 61919 stemmen. 1. Prof.
C. Romme 41708; 2. Ir. H. Witte
198; 3. F. van Vliet 846; 4. Dr.
W. de Kort 2815. Mr. F. van
Thiel 459; 6. H. van der Zanden
1760; 8. Dr. Ir. C. van Meel 860;
9. Mr. dr. N. van den Heuvel
1520; 14. A. de Wolf 338; 15. W.
Assmann 1032; 16. Dr. M. van
Hel voort 4355; 17. B. J. van Buel
6570; 21. II. van Lieshout 159;
22. Mej. dra. G. Wintermans 120;
23. Mr. P. van Boven 40; 24. Ir.
P. Lardinois 309; 25. M. Broos
128; 26. J. Raymakcrs 105; 27.
Mei. A. Kessel 107; 28. A. Oder-
kerk 431; 29. Mr. H. Minderop
18; 30. H. Kuik 84.
In 't Westen hebben de boeren
en tuinders de heer Kolfschoten,
burgemeester van Alkamade een
zo groot aantal stemmen be
zorgd dat hij enige plaatsen op
de grosbist zal opschuiven, mo-
gelijk ten koste van 't kamerlid
mr. dr. van Rijckevorsel, wiens
zetel hierdoor gevaar loopt, het
geen wel te betreuren zou zijn.
HET BEZOEK VAN DE RUS
MIKOJAN AAN AMERIKA.
Ondanks alle vriendelijkheden
die de Sovjet-tweede minister
Mikojan in Amerika heeft onder
vonden en de lange conferenties
met Dulles en Eisenhower,
schijnt er zeer weinig of niets
bereikt te zijn, noch op politiek,
noch op handelsgebied.
Men hoopt nog dat er een top
conferentie zal komen over Ber
lijn, of een uitstel van de uitvoe
ring van 't plan der Sovjets om
Oost-Berlijn op 27 Mei aan de
Oost-Duitsers over te dragen.
Deze hoop is intussen niet ge
grond op hetgeen Mikojan in zijn
gesprckingen met Dulles en Ei
senhower heeft kenbaar ge
maakt. Integendeel: hij heeft de
indruk geschapen een indruk
die hij ook in een interview voor
de televisie heeft bevestigd dat
de Sovjetunie, ofschoon voor
stander van overleg, geen conces
sies inzake Berlijn in overweging
kan nemen. Vooralsnog schijnt
Moskou niet geneigd om eniger
lei transactie over Duitsland te
aanvaarden, die voor het Westen
aannemelijk zou zijn.
Weet U wel, dat wfj bij dc
geboorte van een tweeling
GEHEEL GRATIS
de tweede Baby-uitzet
voor U verzorgen, zodat
U dus geen extra
kosten hebt!
Vraagt een Baby-kaart en
InL Baby afdeling
Men meent nochtans, dat de
indrukken die Mikojan mee naar
huis neemt met name ten aan
zien van Amerika's vastberaden
heid om Berlijn te vrijwaren
voor opslokking in de commu
nistische invloedssfeer een ze
kere wijziging in de aspiraties en
tactiek van de Sovjetunie teweeg
zou kunnen brengen.
Zoals de situatie zich thans
aftekent, blijft zij dus een aan-
DE ECHO WHEI ZUIDEN
AsautoawU Motdtn...