Belasting èn subsidie
-c«5%
Moeder
BINNEN- EN BUITENLANE
Waalwijkse en Langstraatse Courani
HET PROJECT MERCURIUS
F» U ROL
of gèèn subsidie en gèèn belasting.
J. TAUSCH
★TABYDERMKp'
huidg en e zmgj
VRIJDAG 29 MEI 1959
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Dit blad verschijnt 2 x per week
Aan belastingproblemen wordt
in het gepubliceerde S.Ë.R.-ad-
vies op liet eerste gezicht weinig
aandacht besteed. Schouwen wij
echter door de behandelde pro
blemen heen en bekijken wij de
uiteenlopende standpunten van
verschillende raadgevingen, die
aan de nieuwe regering worden
gegeven, dan spelen fiscale vra
gen achter de schermen een rol,
die van doorslaggevende beteke
nis kan zijn bij de te volgen weg,
die naar de oplossing van het
loon-, huur- en melksubsidie-
vraagstuk moet leiden.
De regering overweegt een
huurverhoging en heeft advies
gevraagd alleen omdat de schat
kist te zeer door de huurverla-
gende subsidies wordt belast.
Voor de woningbouw, de volks
woningbouw wel te verstaan,
moet zij de belastingrekening
voor meer dan (iOÜ miljoen per
jaar belasten.
Doet de regering dit niet, dan
moet zij voor eenzelfde bedrag
aan staatsleningen uitschrijven,
waarbij de rentelast op de ruggen
van de belastingbetalers wordt
afgewenteld, terwijl de terugbe
taling van die leningen ook door
de burgers moet geschieden.
Melk niet goed (koop)
voor elk!
Ook over 't ingewikkelde melk-
vraagstuk is advies gevraagd. Nu
zal het zo langzamerhand over
bekend zijn, dat de bestaande la
ge melkprijs ook alleen mogelijk
is dank zij de subsidie, die de
boeren op de melkprijs ontvan
gen. Bedroeg de rechtstreekse
subsidie op huren op de ontwerp
staatsbegroting 1959 „slechts'
145 mil joen gulden, die op land-
bouwprodukten, voornamelijk
melk, zou voor het lopende be
grotingsjaar niet minder dan 567
miljoen gulden bedragen. Het is
zonder meer duidelijk dat de
staatskas met de afschaffing van
de melksubsidie en de huurver
hoging ten zeerste gebaat zou
zijn.
Meer subsidie betekent hogere
belasting. Minder subsidie opent
de weg naar belastingverlaging,
ofwel kunnen de belastinggelden
voor andere doeleinden worden
besteed.
Subsidie is een vorm van inko
mensoverdracht. Wanneer de
staat belasting heft voor do sub
sidie van melk en huur laat zij
de ene groep burgers betalen
voor een deel van het levenson
derhoud van een andere groep,
die verbruiker is van de melk en
het gesteunde woongenot.
De dokter betaalt d>2 export.
Maar er gebeurt dan meer: in
direct wordt er ook steun gebo
den aan de industrie. Want die
betaalt het leeuwendeel van de
Ionen uit. Worden de melk en de
huishuur door subsidie goedko
per, dan kan de industrie vol
staan met de. betaling van een
lager loon dan zonder die subsi
die mogelijk zou zijn geweest.
De belastingbetalers voor de
subsidie betalen dus ook voor
een voordeel, dat deels naar de
industrie gaat. Want lage lonen
betekent meer concurrentie
kracht voor de industrie en dit
laatste betekent dat die industrie
o]) de wereldmarkt goedkoper
kan aanbieden. De export wordt
er door bevorderd of de winst,
die de industrie op de buiten
landse markt kan maken, wordt
nu hoger dan zonder subsidie
van levensbehoeften mogelijk
zou zijn geweest.
Een dokter of notaris of hoge
ambtenaar, die veel belasting be
taalt, geeft dus een bijdrage voor
de winst van exportfabrikanten,
omdat deze nu de loonsom laag
kunnen houden. Dit is een ern
stig nadeel van.de subsidie-poli
tiek, die het sociaal rechtvaar
digheidsgevoel schaadt.
'Van met Uw
recept naar
WAALWIJK
Dumping belemmert Benelux.
Ook in internationaal verband
stuit een subsidiepolitiek op gro
te schaal op ernstige moeilijkhe
den. Want wanneer Nederland
een subsidiepolitiek voert voor
huishuur, melk en andere pro-
dukten en daarmee een concur
rerende positie kan verwerven
op de wereldmarkt, dan gaat dit
ten koste van andere landen, die
een dergelijke steunpolitiek voor
hun industrie niet voeren.
Deze landen gaan vanzelfspre
kend zoeken naar middelen van
verweer tegen deze indirecte
dumping. Dumping is leveren be
neden de kostprijs. Daaraan ma
ken wij ons in wezen schuldig
wanneer wij de werkelijke kosten
van de arbeid versluieren door
subsidies. Hieruit kunnen wij
twee gevolgtrekkingen maken.
Onze wens om door internatio
nale verdragen en dito markten,
zoals de Benelux en de Euro-
markt de vele handelsbelemmte-
ringen weg te nemen of te ver
minderen, wordt door de subsi
die-politiek bemoeilijkt. Want in
het buitenland kent men onze
gedragslijn en met name in Bene-
lux-verband verhindert onze sub
sidie-politiek de volkomen econo
mische eenwording met België en
Luxemburg.
Kinderbijslag of
huurverhoging.
Vervolgens wordt aan industri
ëlen dikwijls in de schoen ge
schoven dat zij de subsidies wil
len afschaffen omdat die door de
ondernemingen zou moeten wor
den betaald. Dit is slechts ten de
le waar, want in het voorgaande
hebben wij duidelijk aangetoond
dat de industrie van die subsidie
politiek zou kunnen profiteren.
De S.E.R. laat in zijn advies
doorschemeren, dat een afschaf
fing van de subsidie op melk het
verbruik van dit edel vocht na
delig zal beïnvloeden en dat voor
al op de grote gezinnen, die het
meeste gebruiken, een zwaardere
last wordt gelegd. Om deze reden
willen de confessioneje vakbon
den de afschaffing van de melk
subsidie gecompenseerd zien
door een verhoging van de kin
derbijslag. Immers net zijn voor
al de kinderen, die het melkver-
bruik beïnvloeden.
De socialistische vakbonden
zien een huurverhoging als vol
doende verlichting voor de
staatskas. Zij willen de melksub
sidie handhaven omdat zij ore
ren dat het huishoud-budget te
zeer zal lijden onder de melkprijs
verhoging. Het gevaar van een
daling van het melkverbruik is
niet denkbeeldig en er zou dus
een groter overschot aan zuivel
kunnen komen.
Waarom hoge belasting?
Het komt ons principieel on
juist voor om een artikel te sub
sidiëren, omdat er overproduktie
bestaat. Voor een aantal bedrijfs
takken zou een dergelijk argu
ment aanleiding kunnen zijn om
ook naar overproduktie te stre
ven, teneinde eveneens subsidie
te verwerven......
Van socialistische zijde is men
principieel voorstander van een
zo hoog mogelijke belastingop
brengst, die dan over verschil
lende groepen kan worden her
verdeeld. Hoge belastingtarieven
betekenen een maximum aan
staatsinvloed en dit is tenslotte
een socialistisch doel. Men is in
kringen van het N.V.V. en de
P.v.d.A. mogelijk bang dat op
heffing van alle subsidie een
aanzienlijke belastingverlaging
mogelijk zou kunnen maken en
daar is men tegen gekant omdat
dit voordeel wel eens naar de be
ter gesitueerden zou kunnen
gaan. Dit laatste is niet vanzelf
sprekend.
De regering kan met hulp van
een verlaging van de omzetbe
lasting het algemeen verbruik
opvoeren en de tarieven voor ho
ge inkomens en de vennoot
schapsbelasting ongewijzigd la
ten. Wij zeggen niet dat dit zon
der meer wenselijk is, maar een
dergelijke gedragslijn is mogelijk.
Er zijn meer wegen.
Het is onjuist te veronderstel
len dat elke belastingverlaging
direkt de beter gesitueerden zou
bevoordelen. Er zijn tal van we
gen, die naar een rechtvaardige
verdeling van lasten leiden, ook
tal van belastingwegen.
Een belangrijke stap naar ver
lichting van fiscale lasten kan
worden gedaan als men een einde
maakt aan de subsidie-politiek.
Er zijn middelen om die politiek
te likwideren zonder dat men
zwaardere lasten gaat leggen op
de zwakste schouders. Ook de so
cialistische economische politiek
zou er mee gebaat zijn wanneer
wij de belastingschroef zouden
kunnen terugdraaien, want elke
belastingwet wordt altijd min of
meer rood gekleurd gezien.
Zou het niet zo zijn dat wij in
de eerste plaats verlost moéten
worden van de overspannen ge
tallenreeks op de rijksbegrotin
gen? Maakt die belastingheffing
aan de ene zijde en de subsidie
politiek aan de andere zijde de
staatstaak en regeringslast niet
zwaarder dan nodig is? Zou hier
niet 't een en ander veel eenvou
diger maken zonder schade voor
de economisch zwakkeren? Daarl
mee zou het land gebaat zijn en
zouden bouwstenen worden aan
gedragen voor versterking van de
democratie tot heil van alle po
litieke groeperingen.
Moge het nieuwe bewind de
subsidie- en de belastingknoop
veel dunner maken.
(Nadruk verboden).
Drs. H.
Mens en Ruimtevaart II
Voorproef van reis door de ruimte.
De National Aeronautics and
Space Administration (NASA),
het Amerikaanse bureau dat de
super-visie heeft over alle Ame
rikaanse ruimteproeven, heeft in
Novemner van het vorig jaar op
dracht gegeven een satelliet met
een gewicht van ruim een ton te
ontwerpen, die in staat moet zijn
een mens mjee in de ruimte te ne
men.
Uit de vele ontwerpen, die de
grote vliegtuigfabrieken hebben
ingezonden, is het plan aangeno
men van de Mc Donell maat
schappij, die op papier een kegel
vormige satelliet met een door
snee van 1.90 meter had ontwik
keld.
Met de bouw van de nieuwe sa
telliet heeft men inmiddels een
aanvang gemaakt. Tegelijkertijd
is men begonnen met het selecte
ren van de ruimtereiziger die de
vlucht met de Mc Donell-satelliet
zal meemaken. Het gehele pro
ject heeft van de NASA de code
naam „Mercurius" gekregen.
Het is bekend, dat ook in Rus
land wordt gewerkt aan 'n plan
dat inhoudt een mens in 'n baan
om de aarde te brengen met be
hulp van een satelliet. De Ameri
kanen proberen daarom zo snel
mogelijk met hun project klaar
te komen om niet opnieuw een
primeur te verliezen. In het alge
meen verwacht men dat, moch
ten zich geen plotselinge stoor
nissen voordoen, de satelliet en
de raket, die voor het omhoog
brengen moet zorgen, in 1901
voor "de start gereed staan. Daar
voor zal dan reeds een mens eni
ge minuten buiten de aardse
dampkring hebben vertoefd want
voor 1901 zullen de vluchten met
de X-15 worden gemaakt. De X-
15 is een Amerikaans raketvlieg
tuig dat in staat is buitengewoon
grote hoogten te bereiken. Een
vergelijking met het Mercurius-
project is moeilijk te maken, om
dat de X-15 hoogstens vijf minu
ten in de ruimte zal vliegen, ter
wijl de satelliet gedurende 24 uur
in een baan om de aarde moet
blijven cirkelen.
Verbeterde atlas.
Het probleem van de gedragin
gen van de mens in de ruimte is
nog altijd onvoorstelbaar groot.
Zolang echter nog geen reis naar
de maan of een andere planeet
wordt gemaakt, zijn de risico's
van een ruimtesprong niet al te
groot. De hoogte die door de sa
telliet wordt bereikt de af
stand tot de aarde zal variëren
van 150 tot 250 kilometer is nu
reeds onderzocht door raketten
en onbemande kunstmanen. Men
zal dus niet voor verrassingen
komen te staan.
Wanneer uiteindelijk het be
vel voor de start zal worden ge
geven, zullen bovendien betere
instrumenten en vooral verbeter
de raketversies ter beschikking
staan. cD opzet is, dat de Mercu-
rius-satelliet geplaatst wordt op
een Atlas-raket, die voldoende
vermogen bezit om de bemande
kunstmaan in de gewenste baan
te brengen. De benodigde stuw
kracht is nu reeds beschikbaar,
doch aan de startinethode zal nog
heel wat moeten worden verbe
terd. De besturingssystemen aan
boord van de raket en vooral de
instrumenten, die het ontbran
den van de tweede en derde trap
regelen, zullen echter naar alle
waarschijnlijkheid over twee ja
ren geperfectioneerd zijn, zodat
het risico dat de ruimtevaarder
loopt, niet veel groter zal zijn dan
het risico van een invlieger die 'n
nieuw type vliegtuig probeert.
Vrijwilligers.
Reeds zijn uit 110 candidaten,
die zich vrijwillig hadden opge
geven, de twaalf piloten gekozen,
waaruit definitief de laatste keus
gedaan wordt. Zij worden onder
worpen aan proeven die het ui
terste van hun kracht en uithou
dingsvermogen vergen. Alle om
standigheden, die zich kunnen
voordoen aan het begin, tijdens
of aan 't eind van de vlucht, zul
len op de aarde worden nage
bootst en de twaalf pi loten zul
len ze allen ervaren.
Het spreekt vanzelf dat de toe
komstige ruimtevaarders aan
zeer bijzondere eisen moeten vol
doen. Voor diegenen, die voor het
project Mercurius werden geko
zen, werd o.a. als voorwaarden
gesteld dat zij niet langer dan
1.70 in. mochten zijn, dit in ver
band met de beperkte ruimte in
de cabine. Verder moesten zij
Voorheb bere
Baby-huidje
minstens vijfhonderd vlieguren
achter de rug hebben, in het be
zit zijn van een ingenieursdiplo
ma en militair testvliegcr zijn ge
weest.
Voordat in 1961 één van hen in
de cabine van de kunstmaan izal
plaatsnemen, zal hij reeds met de
satelliet een landing hebben uit
gevoerd. Met behulp van een bal
lon zal hij naar een grote hoogte
worden gebracht, waar de cabine
wordt losgelaten en met behulp
van een parachute langzaam naar
de aarde terugkeert. Deze manier
van terugkeren naar de begane
grond is al geprobeerd met een
onbemand prototype. Het .resul
taat was bevredigend, al bleek
dat de wrijvingshitte 'n bescher
ming door middel van een hitte-
werende metaallaag noodzakelijk
maakte.
Veiligheid.
Op alle mogelijke manieren
probeert men de veiligheid van
de eerste kunstmaan-man te
waarborgen. Voordat in 1961 de
start zal plaats hebben, zullen al
proeven genomen zijn met in-
plaats van een mpns een aap aan
boord. Pas wanneer deze experi
menten op alle onderdelen voor
100 slagen, zal de mens de
plaats van het dier innemen.
Om op eventuele afwijkingen
tijdens de start direct te kunnen
reageren, is voor op de satelliet
een hulpraket gemonteerd, die de
cabine van de Atlasraket kan los-
stoten, zodat met behulp van de
parachute kan worden geland.
De achterkant van de satelliet
is eveneens met raketten uitge
rust. Deze moeten dienst doen bij
de terugkeer in de atmosfeer,
wanneer de snelheid te groot zal
zijn om van de parachute gebruik
te maken en zelfs door de ver
oorzaakte wrijvingshitte gevaar
gaat opleveren. Zij moeten de ca
bine afremmen tot ongeveer de
snelheid van het geluid (onge
veer* 1200 km./u). De stuwkracht
van de remraketten moet natuur
lijk naar boven, van de aarde af,
gericht zijn, zodat de satelliet
achterstevoren in Me dampkring
zal terugkeren.
Wanneer over twee jaren het
Mercurius-project z'n hoogtepunt
vindt in de lancering van de sa
telliet die een mens aan boord
heeft, is opnieuw een mijlpaal be
reikt om de lange weg die men af
moet leggen om te komen tot het
uiteindelijke doel: de reis van de
mens naar een ander hemelli
chaam. Nieuwe stappen zullen
dan op het programma staan en
ondanks mislukkingen zal men,
gestuwd door een nooit aflatende
rivaliteit, blijven zoeken naar
nieuwe mogelijkheden en toepas
singen van reeds verworven ken
nis op het gebied van de ruimte
vaart. Resultaat kan dan niet uit
blijven.
JOHN FOSTER DULLES
ALS MINISTER.
John Foster Dulles, die de 53e
minister van buitenlandse zaken
was, heeft in de zes jaren van z'n
ambtsvervulling meer gereisd
dan enige andere staatsman van
zijn tijd. Hij bezocht 46 landen en
vloog bijna 900.000 km. of wel 22
maal rond de aarde. Dulles pre
dikte vooral de christelijke kruis
tocht tegen 't communisme. Wei
nigen slechts van z'n voorgan
gers op de ministerspost hadden
zoveel kritiek te verduren van ei
gen bondgenoten. Dulles werd
dikwijls een te sterke benadering
van de internationale problemen
verweten, in het bijzonder waar
die problemen, de tegenstelling
tussen Oost en West raakten, en
een te veel in eigen hand houden
van het State Department.
WERKEN IS GEZOND
Kortere werktijden hebben niets
met volksgezondheid te maken.
In Nederland werd in 1956 rond
195.000.000.aan ziekengeld
uitgekeerd en 80.000.000.aan
ongevalsschadeloosstelling bij 'n
jaarpremie van 331.000000.—.
Aanstaande Moeders...
Dit werd medegedeeld door de
heer J. H. R. van der Pas, voor
zitter van de Sociaal-Geneeskun
dige studiedagen 1959 van ddzelf-
administrerende bedrijfsvereni
gingen die in Zeist zijn gehouden.
Prof. dr. L. A. Hulst, hoogle
raar in de interne geneeskunde
aan de rijksuniversiteit Utrecht,
sprak over „misbruik van rust".
Hij verklaarde, dat de arts rust
niet kan voorschrijven als elk an
der willekeurig medicijn. Rust
als medicijn heeft een uiterst
smalle therapeutische breedte,
zeide hij.
Rust wordt, aldus spreker, ge
makkelijk onder- en overgedo-
seerd en leidt snel tot verslaving
en gewoonte. Arbeid is over het
algemeen niet schadelijk voor de
gezondheid, en leuzen die kortere
werktijden beogen, hebben met
de volksgezondheid niets te ma
ken.
Prof. Hulst vestigde er de aan
dacht op, dat na de strijd tegen
massa-exploitatie, nu het gevaar
dreigt van het tegendeel, dat niet
geheel opgevangen kari worden
door georganiseerde vrijetijdsbe
steding en „televisiestaren
Lange bedrust is in psychisch
en lichamelijk opzicht schadelijk
en zware "lichamelijke arbeid
heeft voor de gezonde mens meer
heilzame dan schadelijke gevol
gen, besloot prof. Hulst.
NACHTELIJK RITJE WERD
DRAMA.
Auto tegen boom te pletter.
In 't vorig nummer deelden we
reeds in 't kort dit vreselijk on-
feluk mee. Hier volgen nog en-
ele bijzonderheden.
Een joy-riding avontuur van 4
Tilburgse jongelui is in de nacht
van zaterdag op zondag geëindigd
in een verschrikkelijk ongeval,
waarbij een van de jongens de
dood vond en drie andere zwaar
werden gewond.
De omgekomene was de 18-ja
rige scholier P. M. C. van Gestel,
die zonder rijbewijs de auto be
stuurd had. De drie anderen, de
19-jarige gemeente-ambtenaar H.
IX, de 19-jarige gereedschapsma
ker G. S. en de 18-jarige machine
bankwerker A. S. liggen met ern
stige verwondingen in het zie
kenhuis St. Joannes de Deo te
Den Bosch. Voor het leven van
laatstgenoemde wordt nog ge
vreesd.
De vier jongelui hadden de au
to, een personenwagen, die de
Goirlese textielfabrikant M. Goy-
arts omstreeks 10 minuten over
half 2 op de Markt geparkeerd
had, weggenomen. In snelle vaart
reden ze daarop via Waalwijk en
Heusden naar de Jloinnieler-
waard. Omstreeks 3 uur kwamen
ze aan bij het dorpje Well, ge
meente Anunerzoden, waar op de
bochtige afsluitdijk de chauffeur
de macht over het stuur verloor.
Met een enorme klap is de Peu
geot tegen 'n langs de weg staan
de boom gevlogen. De auto werd
totaal verpletterd en stortte van
de hoge dijk naar beneden.
Pas zondagmorgen om 20 mi
nuten voor 6 werd het verschrik
kelijke ongeluk opgemerkt. De
veehouder W. P. J. v. d. Schans,
die ziin koeien wilde gaan mel
ken, bemerkte vanaf de dijk de
ravage. Hij zag een der inzitten
den uit het wrak van de auto
hangen, de anderen lagen in de
brokstukken verspreid.
De heer v. d. Schans bevrijdde
de eerste en ging toen hulp halen.
Alleen de 19-jarige G. S. kon
nog de politie, die inmiddels ge
arriveerd was, vertellen wie de
auto bestuurd had. Met een am
bulance-auto uit Den Bosch zijn
Jaag die ondragelijke
Rheumatiek uit Uw leden.
Begin vandaag nog 'n
Kruschenkuur.
de jongens naar het St. Joannes
de Deo-ziekenhuis vervoerd. P. v.
Gestel overleed ter plaatse. A. S.
liep een bekkenfractuur op, G. S.
had een hersenschudding en H.
D kreeg ernstige hoofdwonden.
Naar wij vernemen, was de toe
stand van de drie slachtoffers in
I St. Joannes de Deo-ziekenhuis
maandagmorgen naar omstandig,
lieden niet onbevredigend.
HET HUWELIJK VAN
PRINS ALBERT.
Belgische Hof schuldig aan
vreemd conflict.
De correspondent van de Volks
krant te Brussel schrijft aan.zijn
blad:
De Belgische regering weet zich
geen raad met het conllict dat is
ontstaan met het Hof over het
huwelijk van prins Albert, dat
voor de Paus gesloten zul worden
zonder dat er een burgerlijk hu
welijk in België, dat wettelijk is
verplicht, aan is voorafgegaan.
Ook de katholieke bladen ver
zwijgen niet langer, dat 'ze zich
niet gelukkig voelen met de gang
van zaken, die een aaneenscha
keling van flaters is van de zijde
van het Hof.
Het begon al met de verloving.
Als een kroonprins van België
huwt zonder goedkeuring van de
regering, dan heeft hij volgens de
grondwet geen recht meer op de
troon. Over de verloving van
kroonprins Albert werd echter
geen enkele minister geraad
pleegd. Een half uur voordat de
verloving door de radio wer'd be
kend gemaakt werd premier Eys-
kens door koning Leopold aan 't
paar voorgesteld. Zijn raad werd
niet gevraagd. De regering heeft
hiervan geen halszaak gemaakt.
Het bleef niet bij deze ene fla
ter van het Hof. Zonder de rege
ring of de pauselijke nuntius er
in te kennen, gaf de koning op
dracht aan de Belgische ambas
sadeur bij het Vaticaan, onmid
dellijk stappen te doen bij de
Paus, om deze er toe te bewegen
zelf het huwelijk in te zegenen in
Puistjes verdrogen door Purol-poeder
de St. Pieter in Rome. De Paus,
die meende dat hij een officieel
verzoek kreeg, dat in België alge
meen werd goedgekeurd, gaf zijn
instemming. De ambassadeur, de
heer Poswick, verzuimde zijn di
recte chef, de minister van bui
tenlandse zaken, in te lichten.
Koning Leopold gaf daarna op
dracht het burgerlijk huwelijk te
iegelen met de burgemeester van
Brussel. Weer werd de regering
gepasseerd.
Maar er was nog iets belangrij-
kers vergeten. Volgens het ver
drag van Lateranen is het kerke
lijk huwelijk in Italië en Vati
caanstad tevens burgerlijk huwe
lijk. Dit is internationaal erkend.
Het is dus onmogelijk dat een
paar, dat zich door de Paus in 't
huwelijk laat verbinden, nóg eens
een burgerlijk huwelijk sluit in
een ander land. Dit heeft het hof
en ook de Belgische ambassadeur
bij het Vaticaan te laat ontdekt.
Als Prins Albert dus in Rome
wil trouwen, dan moet hij zich
aan deze bepalingen onderwer
pen.
DE ECHO m HEI ZUIDEN
82e JAARGANG No. 43
Abonnement:
22 cent per week;
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contract-advertenties: speciaal tarief
Gironummer 50798
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK
TEL. 2621
KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878
TEL.-ADRES „ECHO"
GROTESTRAAT 231
Uw oog- en brilopticiën.
Weet U wel, dat wij bij de
geboorte van een tweeling
GEHEEL GRATIS
de tweede Baby-uitzet
voor U verzorgen, zodat
U dus geen extra
kosten hebt!
Vraagt een Baby-kaart en
inl. Baby afdeling
Iedere dag die kleine dosis Kruschen en U
voelt zich al gauw weer een ander mens.
Dat komt omdat Kruschen Uw bloedzui-
verende organen nieuwe kracht bijzet, ze
als t ware versterkt. Onzuiverheden in het
bloed krijgen dan geen kans meer zich vast
te zetten. Ze worden afgevoerd langs na
tuurlijke weg. En zo is daar nu de oorzaak
weggenomen van het lijden en de pijn, die
nu Uw leven-vergallen.
Huldiulverheld Huldgeio.ndhsfd 1