wAAlwrjkse en UnqstRAAtse couRAnt
Gemeenteraad WAALWIJK
HET MIDDENSTANDSBELEID AFGEROND
maar met scherpe kantjes en lelijke hoeken
Drs. H.
4.—
2—
Agenda en pre-adviezen
OPROEP
U kunt f. 37.90
op zij leggen...
House of England
MAANDAG 25 JANUARI 1960
De tcho \;\n het Zuióen
83e JAARGANG No. 7
Uitgever
Waalwij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Gironummer 50798
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Tel. 2621 Kaatsheuvel: Tel. 2002 - Dr. van Bcurdenstraat 8_
Tel.-adres: „Echo"
De investeringsaftrek voor het kleinbedrijf
Het is dubbel jammer, dat het verschijnen van de jongste
middenstandsnita juist valt in een periode van algemene
wnivnart In zulke tilden worden beschouwingen o\ei dc
ec^riomlsche toestand altijd minder kritisch gelezen. Daar-
ïinder opvallend, dat ei in de 1
lijk niets opzienbarends wordt gezegd
welvaart. In zulke tijden
brhSXtfi daïer in de bedoelde nota eigen
lijk niets opzienbarends wordt gezegd over de Lscale
handeling van de middenstand, vooral t.a.v. het midcien- en
Juist'3met'1 het oog op de instandhouding van een gezonde
rhiddenstand zouden êr in de belastin^tten tal va.1 pun
ten aanwijsbaar moeten zijn waaruit blijkt, dat klein- er
middenbedrijf door onze overheid bizonder woiden ge
waardeerd Het tegendeel is helaas waar In meer dan een
artikel van onze' belastingwetten genieten de goed georga
niseerde grote bedrijven voordelen boven de kleine.
Het jaar 1960 zal ons op hs-
caal gebied veel nieuws brengen.
Tal van uitspraken van bevoegde
zijde wijzen daarop. Onder meer
zal dc wet op de inkomstenbelas
ting door een andere worden ver
vangen. Nog altijd ligt in dc la
't wetsontwerp Hofstra, dat wel
niet letterlijk door minister Zijl
stra zal worden overgenomen,
maar dat toch wel in grote lijnen
zal worden gevolgd, wanneer de
fiscale kronkels in de hersens
van bet ministerie van financien
zich niet opmerkelijk gaan ver
leggen.
In het reeds genoemde ont
werp Hofstra wordt aan het punt
investeringsaftrek veel aandacht
geschonken. In grote lijnen wordt
daar aan de bestaande regeling
niet getornd, zij wordt alleen na
der in de wet uitgewerkt ot be
paald. Zoals bekend, bestaat de
mogelijkheid om bij investerin
gen" van tenminste 3000.per
jaar, dus bij aanschaffingen ol
'verbeteringen van bedrijfsmidde
len tot dat bedrag, een aftrek te
krijgen van 8 van het bestede
bedrag. De wet-Hofstra zegt: van
het betaalde bedrag, hetgeen in
houdt dat dc investering eerst be
taald zou moeten zijn.
De Raad voor Midden- en
Kleinbedrijf maakt bezwaar te
gen dit voorstel. Als het moment
van betaling als kriterium geldt,
kan een huurkoper alleen aftrek
krijgen na betaling van de huur
kooptermijn. De constante beta
ler met geleend geld krijgt direct
aftrek voor de hele som. Heett
dc minister de huurkoop van be
drijfsmiddelen willen bestrijden
met zijn voorstel of heelt hij er
niet aan gedacht? Hoe het ook
zij, voor dc in 't algemeen finan
cieel niet sterk staande kleine
ondernemer kan een dergelijke
bepaling nadeel betekenen. Ern
stig zal dit bezwaar niet zijn. Een
rem op de huurkoop heeft ook
z'n voordelen.
Anti wir-war
wij kunnen zeggen de eenheid,
van woon- en winkelbedrijf of 'n
mder kleinbedrijf zo groot als in
de middenstand. Ook op dit punt
is de gezindheid van de overheid
dus bepaald niet pro midden- en
kleinbedrijf. Hetzelfde geldt voor
de personenauto's, hoewel hier 't
grensgebied tussen privé en be
drijf wel meer dan eens wordt
overschreden.
Ronde hoeken met
scherpe kantjes
nu nodig hij een investering?
Daar is tie controle met hulp van
kwitanties al betrekkelijk een
voudig, dunkt ons.
Van de investeringsaftrek in t
nieuwe regeringsontwerp (voor
zover dit niet wordt gewijzigd)
blijven woonhuizen, „goodwill
en personenauto's uitgezonderd.
Ook hiertegen is de Raad voor
Midden- en Kleinbedrijf gekant.
Woonhuizen zijn immers ook
dikwijls met het bedrijfspand
verbondenZij behoren vaak tot
het bedrijfsvermogen. De moei
lijkheden, verbonden aan het in
voeren van privé-waarden in de
investeringsaftrek door de woon
gedeelten als luxe te bestempe
len, kunnen worden voorkomen
door liet bedrag voor het woon
gedeelte te limiteren. De raad
noemt een bedrag van 25.000.-.
Nu moet het woongedeelte via
een waardering van het zuivere
bcdrijfsgedeelte worden geschei
den.
Nergens is de verbondenheid.
De „goodwill' is ook uitgezon
derd van de investeringsaftrek,
omdat hij niet tot dc fysieke sfeer
behoort. Investeringsaftrek zou
er alleen zijn om de werkgele
genheid te stimuleren.
Dit is niet juist en al zou het
juist zijn, dan nog zijn wij van
mening, dat in een nieuwe belas
tingwet de investeringsaftrek
moet worden gehanteerd voor het
aanmoedigen van de kleine on
derneming. Grote ondernemingen
worden minder dikwijls overge
daan dan kleine.
De „goodwill" is een specifiek
bedrijfseconomisch probleem van
dc middenstand, waar de conti
nuïteit minder is verzekerd dan
b.v. hij de n.v. Daarom moet er
voor gezorgd worden, dat deze
post in aanmerking komt voor
investeringsaftrek. Ook op dit
punt hebben de kleine zaken dus
fiscale wensen.
Als de regering stelt, dat het
middenstandsbeleid is afgerond,
dan kunnen wij rustig antwoor
den, dat dit beleid, althans fis
caal, nog op vele punten vier
kante hoeken vertoont, die nodig
moeten worden afgerond. De
middenstandsgrieven tegen de
investeringsaftrek zijn er een ty-
i pisch voorbeeld van.
enige daarvan door haar prachtige
ligging en moderne outillage zelfs
geheel overtreft, achten b. en w. t
alleszins verantwoord dat de tarie
ven tot een zodanig niveau worden
opgetrokken, dat een redelijker ex-
vigerende verordening
vóór 15 mei nix 15 mei
Enkelvoudige abonnementen:
volwassenen f 4.80
kinderen f 3.20
Gezinsabonnementen
le kaart f
2e kaart J
3e kaart J
4e en 5e kaart
6e en volgende kaart 5
Enkelvoudige baden:
volwassenen
kinderen
Couponkaarten (10 stuks):
volwassenen
kinderen
ploitatie-resultaat kan worden ver
kregen. zonder dat daardoor het be
zoekersaantal af te remmen.
Bedoelde verhoging van de tarie
ven heeft men zich als volgt ge
dacht:
voorstel
vóór 15 mei na 15 mei
4.80
3.20
2.40
1.60
1.20
0.50
0.25
4.—
6.—
4.—
3.—
2.—
1.50
5.60
4—
5.60
4.—
3.20
2.40
1.60
7.—
5.—
7.—
5.—
4.—
3.—
2.—
0.60
0.30
5.—
2.50
Uit het vorenstaande blijkt, dat
het in het voornemen ligt om de be
staande reductie van 20% bii aan
koop van abonnementen voor 15
mei van het betreffende kalender
jaar, te handhaven.
Uitgaande van de hierboven ver
melde, nieuwe verhoogde tarieven
en het aantal bezoekers, zoals dit
voor het jaar 1960 wordt verwacht,
heeft men voor I960 een méérop
brengst becijfert van 2.828.75.
Nu de verwachting bestaat, dat in
de toekomst ook reisgezelschappen
per touringcar e.d. een bezoek aan
het recreatieoord zullen brengen,
lijkt het b. en w. gewenst, om in de
verordening de mogelijkheid open
te stellen, aan dergelijke gezelschap
pen op verzoek een reductie op de
toegangsprijs te verlenen.
Omdat met een dergelijke metho
de nog geen ervaring is opgedaan,
ware het aantal leden van dergelijke
gezelschappen voorshands te bepa
len op minimaal tien. Als regel zul
len die personen slechts gebruik ma
ken van een enkelvoudig bad, zodat
de tarieven daarvoor zijn te stellen
op:
0.50 voor volwassenen 16%
reductie van de officiële prijs ad
0.60); 0.25 voor kinderen (idem
van 0.30).
Wijziging verordening
badhuisrechten.
kinderen beneden de leeftijd van 15
jaren: f 0.15 (voorheen 0.10)
3. voor het nemen van 10 douche-
baden, waarvoor bonboekjes wor
den verstrekt: ƒ2.25 (voorh. ƒ1.75).
De overige tarieven, met name die
voor de kuipbaden, blijven derhal
ve gehandhaafd.
Instelling fonds voor stadsuitbrei
ding, stadsverbetering en recreatie.
Zeer terecht maakt de genoem
de raad bezwaar tegen een ge
stelde minimum-grens van 30110
voor de investeringsaftrek. In de
wetsgeschiedenis kunnen wij le
zen, dat voorheen in aanmerking
zou komen het bedrag dat de
f 3000 overschreed. De regering
heeft nil die beperking van ƒ,3000
gemaakt, en zij is dus voorne
mens die te handhaven om doel
matigheidsredenen. Er komt an
ders een wirwar van aftrekpost
jes onder de fiscale overheids-
ogen, waarhij door de bomen het
bos niet meer te ontdekken valt,
zo luidt het overheidsmotief.
Een dergelijke redenering is
niet steekhoudend, omdat in de
eerste plaats voorwerpen van ge
ringe waarde van de regeling zijn
uitgezonderd en vervolgens de
fiscus wel degelijk de moeite
neemt de kleine ondernemer op
andere punten op de vingers te
tikken als zijn aangifte niet
klopt. Waarom zou nu dc eis van
investeringsaftrek plotseling tot
een onontwarbare knoop leiden?
Het gaat maar om de gezind
heid waarmee de overheid zijn
onderdanen wil tegemoet treden.
Het. is juist die gezindheid op fis
eaal terrein t.a.v. de kleine on
dernemers waar nog te veel aan
ontbreekt.
Niet voor de kleine man
Een ander punt in de investe-
ringsaftrekregeling wijst er ook
al op, dat men de boot met „klei
ne mannetjes" zoveel mogelijk
wil afhouden. Voor degenen die
niet regelmatig boekhouden met
jaarlijkse afsluitingen, is het ïn-
vesteringsaftrekhapje van 8
ook al niet weggelegd. In het al
gemeen mag de eis van regelma
tig boekhouden niet onredelijk
worden genoemd. Maar is die eis
voor de openbare vergadering van
de gemeenteraad Waalwijk, te hou
den op donderdag 28 januari 1960
om half 8 ten gemeentehuize.
Punten van behandeling:
1. Ingekomen stukken:
a. van de Ged. Staten;
b. van burgemeester en wethou
ders
Overzicht van de in 1959 ver
huurde woningwetwoningen,
premiewoningen, noodwonin
gen, garages en bergruimten;
c. van het Zuidnederlands Insti
tuut voor Gemeentepolitie-
Opleiding-Ravenstein:
Koninklijk goedgekeurd be
stuursbesluit, houdende wij
ziging der gemeenschappelij
ke regeling;
d. controleverslagen rekenplich-
tigen.
16. Voorstel tot verkoop van een
woning aan de Burgem. Verwiel-
straat.
17. Voorstel tot verkoop van bouw
terreinen in de St. Antoniuspa-
rochie,
18. Voorstel tot ruiling van grond
aan de Kloosterweg.
19. Voorstel tot vaststelling van het
maximumbedrag tot hetwelk
kasgeld kan worden opgenomen
gedurende de maanden februari
en maart 1960.
20. Voorstel tot het verlenen van
machtiging aan b. en w. tot het
beleggen van kasgeld geduren
de het jaar 1960.
21. Voorstel tot verhoging der wa
tertarieven.
3. Voorstel tot wijziging der zwem
badtarieven.
4. Voorstel tot wijziging der „Ver
ordening badhuisrechten 1958".
5. Voorstel tot toekenning van een
premie op de voet van de pre
mieregeling woningverbetering
en -splitsing 1953.
6. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een krediet voor elektrici
teitsvoorziening van het haven
gebied.
7. Voorstel tot vaststelling van een
gewijzigde verordening, als be
doeld in art. 11, eerste lid, der
winkelsluitingswet 1951.
8. Voorstel tot vaststelling van een
gewijzigde verordening, als be
doeld in art. 4. eerste lid, der
winkelsluitingswet 1951.
9. Voorstel tot vaststelling van ver
ordeningen, als bedoeld in art. 3,
derde lid, en art. 9. vierde lid,
der winkelsluitingswet.
10. Voorstel tot vaststelling van een
verordening als bedoeld in art 3,
vierde lid, der winkelsluitings
wet 1951.
11. Voorstel tot vaststelling van een
verordening als bedoeld in art. 9,
vijfde lid, der winkelsluitings
wet 1951.
12. Voorstel tot vaststelling van een
nieuwe beheersverordening voor
de gemeentebedrijven.
13. Voorstel tot het vormen van een
fonds voor stadsuitbreiding, enz.
14. Voorstel tot eigendomsovername
van een gedeelte van de Hoef-
steeg.
15. Voorstel tot verkoop van wonin
gen aan de Van Assen delftstraat
en de Thorbeckelaan.
22. Aanbieding gemeente-
drijfsbegrotingen voor
benoeming van
van onderzoek.
en be-
1960 en
een commissie
23. Wijziging begroting.
Herziening tarievenverordening
zweminrichting „Het Hoefsven".
Ter propagering en stimulering
van de zwemsport onder de bevol
king dezer gemeente en met 't oog
merk de meer regionale betekenis
van' onze zweminrichting „Het
Hoefsven" door middel van de pers,
radio en televisie een grotere be
kendheid te geven, werden op 25 en
26 juli 1959 in dit zwembad inter
nationale zwemwedstrijden georga
niseerd tussen de vertegenwoordi
gende teams van Nederland en En
geland. J
De organisatie werd een groot
succes, terwijl de kwaliteit van het
bad, de ruimtelijke aanleg en de
doelmatige inrichting alom werden
geprezen.
De hiervan uitgaande publiciteit
heeft niet nagelaten in het jaar 1959
een record aantal bezoekers aan te
trekken. Gezien het feit, dat diverse
reibureaus in den lande een "bezoek
aan het recreatieoord „Het Hoefs
ven'" met zwembad op hun dagpro
gram hebben geplaatst, mag ver
wacht worden, dat dit bezoek in de
komende jaren nog in sterke mate
zal toenemen.
In het gemeentelijk streven naar
een economische exploitatie van be
doelde zweminrichting en mede in
aanmerking nemende de algemene
financiële positie van onze gemeen
te, hebben b. en w. thans, nu „Het
Hoefsven" zich in een dermate gro
te belangstelling mag verheugen, de
tarieven van deze inrichting op
nieuw aan een nader onderzoek on
derworpen.
Omdat onze zweminrichting met
alle bestaande zwembaden in de
wijde omgeving kan wedijveren en
De huidige tarieven voor het ge
bruikmaken van het gemeentelijk
badhuis, worden geheven krachtens
de door de raad in de vergadering
2 oktober 1958 vastgestelde
„Verordening badhuisrechten 1958"'.
De tarieven zijn sinds de stichting
van het badhuis nog niet aan een
herziening onderworpen. Gezien de
teeds stijgende exploitatielasten,
met name die van de lonen en
brandstoffen, is het duidelijk, dat
door het handhaven van de tarieven
op het niveau van 1953, het nadelige
exploitatiesaldo van het badhuis elk
jaar een sterk accres vertoont. Werd
1953 door de gemeente wegens
nadelig saldo aan het bedrijf uitge
keerd een bedrag, groot f 11.200.
volgens de voorlopige cijfers over
het jaar 1959 zal dit saldo zijn ge
stegen tot 20.000.
Alhoewel een geheel sluitende ex
ploitatie van een dergelijk bedrijf
practisch niet te verwezenlijken is,
menen b. en w. toch, dat de tijd ge
komen is om het excessief hoge na
delige saldo door middel van een
tariefsverhoging tot redelijker pro
porties terug te brengen. Tevens
menen b. en w„ dat een verminde
ring van de exploitatie-lasten kan
worden verkregen door een wijzi
ging aan te brengen in de uren van
openstelling. Gebleken is immers,
dat de eerste helft van de week het
bezoek aan het badhuis minimaal te
noemen is, zodat de opbrengst van
de badhuisrechten voor die dagen in
geen behoorlijke verhouding staat
tot de kosten. Het ligt daarom voor
de hand' om het badhuis voortaan
slechts de tweede helft van de week
open te stellen. Bovendien is gedu
rende de zomermaanden op de don
derdag- ei^ vrijdagmorgen een ge
ring bezoek geconstateerd, zodat
sluiting op die tijdstippen gewenst is
en voor de gebruikers van het bad
huis geen bezwaar zal opleveren.
Hiervan uitgaande, stellen b. en
w. voor om de uren van openstel
ling, genoemd in artikel 7 van de
verordening, als volgt nader te be
palen:
op donderdag: van 1420 uur;
op vrijdag: van 1420 uur;
op zaterdag: van 813 uur en van
1420 uur;
daarenboven in de periode van 15
september tot 15 mei:
op donderdag: van 1013 uur en
op vrijdag: van 813 uur.
Wat betreft de tariefsverhoging
voor het gebruikmaken van 't bad
huis, stellen b. en w. voor om de
verlaagde tarieven, welke tot nu toe
voor het nemen van kuip- en dou-
chebaden op dinsdag golden, te la
ten vervallen, alsmede om de tarie
ven voor de douchebaden te verho
gen als volgt:
1. voor het nemen van een douche-
bad' door: A nn.
volwassenen: 0.25 (voorheen 0.20)
2. voor het nemen van een douche-
bad door
Zoals bij de instelling van 'n grond
bedrijf reeds naar voren werd ge
bracht, zal bij invoering van de be
drijfsvorm het opstellen van kost
prijsberekeningen en de resultaten
van de aankopen, van het bouwrijp
maken en van de verkopen beter
en overzichtelijker kunnen plaats
vinden.
Daar bij het bouwrijp maken van
een bepaald complex gronden veel
al ook voordeel wordt genoten van
openbare voorzieningen elders in de
gemeente, welk voordeel evenwel
niet voldoende nauwkeurig kan wor
den bepaald om het in genoemde
opstellingen van kosten en opbreng
sten onder te brengen, zal een an
dere wijze van bijdragen in de kos
ten van deze algemene voorzienin
gen voorkeur verdienen.
B. en w.-achten daartoe het meest
geschikt de methode om telkenmale,
indien zij daarvoor mogelijkheden
aanwezig achten, een bedrag ten
laste van het betreffende complex
te brengen en dit bedrag te storten
in een fonds voor stadsuitbreiding,
stadsverbetering en recreatie. Uit
dit fonds, als een Algemene Reserve
te administreten op de kapitaal-
dienst, kunnen jaarlijks bij begro
ting of begrotingswijziging bijdra
gen worden verleend aan t hoofd
stuk van de algemene dienst, ten
laste waarvan bedoelde algemene
voorzieningen zijn gebracht.
Gezien de vele aanvragen die
op 't secretariaat van „Waal-
wijks Belang"' binnenkomen
voor een lijst van pensions,
kan men zich, om op genoem
de Ujst geplaatst te worden,
vanaf heden tot en met zater
dag 30 januari mondeling of
schriftelijk opgeven aan het
secretariaat: Grotestraat 205,
Waalwijk.
verbonden aan het plaatsen van wa
termeters op de etages, te vermij
den, werden deze in de sousterrains
ondergebracht en van daaruit wer
den aparte toevoerleidingen voor
iedere éénsgezinsflat afgetakt.
Om nu deze vrij kostbare aanleg
te voorkomen, zijn reeds in enkele
flatgebouwen zgn. groepswaterme-
ters geplaatst, waarvoor echter spe
ciale tarieven zullen moeten wor
den vastgesteld.
Een goede combinatie kan ver
kregen worden door levering via
een groepswatermeter te koppelen
aan een daartoe in te stellen spe
ciaal abonnementstarief.
Er kunnen zich echter de volgen
de gevallen voordoen:
1. Het metertarief.
De berekening geschiedt hierbij
volgens het normale metertarief.
Het door de groepswatermeter aan
gewezen aantal ms wordt in reke
ning gebracht aan de eigenaar tegen
het normale metertarief, met dien
verstande evenwel, dat minstens 15
als u zo verstandig bent om
met de koudste maand voor
de deur uw nieuwe overjas nu
met 20*1korting te kopen In
onze Service-Verkoop. Van
f. 189.50 voor f. 151.60.
Ierse Home Spuns, Schotse
tweeds, Franse velours en
Ital. mohairs en bouclè's.
Amsterdam Den Haag
Eindhoven - Hilversum Bussum
A. Verhoging tarieven waterleve
ring;
B. Invoering watertarief voor flat
woningen.
A. Bij de begrotingswijzigingen
nrs. 59 en 60 van 1959 werden door
de raad kredieten gevoteerd tot een
totaalbedrag van 190.000.ten be
hoeve van de vergroting van de
pompcapaciteit van 't waterbedrijf,
de bouw van een reinwaterkelder
met ontzuringsgebouwtje en voor de
restauratie van de watertoren.
Dit bedrag ad 190.000.— zal voor
het waterbedrijf een jaarlijkse kos
tenverhoging wegens rente en af
schrijving van 14.075.met zich
brengen.
Om dit bedrag op te vangen, is
een tariefsverhoging noodzakelijk.
Bij een voor het jaar 1960 geraam
de waterafgifte van 489.500 m3
voor de gemeten afgifte en ongeveer
53.000 m3 geschat waterverbruik per
abonnement, geeft een verhoging
van het watertarief voor alle cate
gorieën met 0.02 per m3 een hoge
re opbrengst van f 11.000.
Het is nog niet bekend, wanneer
de geplande werken gereed zullen
zijn, doch het is aan te bevelen de
verhoging tijdig in te voeren, mede
in verband met de door gedeputeer
de staten uitgeoefende aandrang om
de batige saldi zo hoog op te voe
ren, als redelijkerwijze verantwoord
moet worden geacht.
De Commissie van Bijstand voor
de gemeentelijke licht- en waterbe
drijven te Waalwijk heeft in haar
vergadering van 7 januari 1960 be
sloten in te stemmen met vorenge
noemde verhoging ad 0.02 per m3.
Als ingangsdatum der verhoging
stellen b. en w. voor 1 april 1960,
I zijnde de 1ste dag van het 2e kwar-
I taal 1960.
Voor het jaar 1960 is alsdan een
meeropbrengst te ramen van 9/12 x
11.000.— ƒ8.250.—.
B. Tevens doen b. en w. een voor
stel inzake de wijziging van de „Ta
rievenverordening" door het invoe
ren van een .watertarief voor flat
woningen.
Ook inzake deze kwestie heeft ge
noemde Commissie advies uitge
bracht.
De waterlevering aan flatwonin
gen is tot op heden vrijwel uitslui
tend geschied volgens het gewone
metertarief.
Teneinde de bezwaren, welke zijn
m3 per kwartaal wordt berekend
voor elke op de groepswatermeter
aangesloten éénsgezinsflat.
De eigenaar kan het waterver
bruik doorberekenen, hetzij door
middel van huurverhoging, hetzij
door een wisselend bedrag in reke
ning te brengen naar mate van het
waterverbruik.
2. Het Abonnementstarief voor
flatwoningen.
De berekening geschiedt volgens
een speciaal daarvoor te ontwerpen
abonnementstarief, verder genoemd
abonnementstarief F.
Hierbij wordt aan de verbruiker
rechtstreeks een vast abonnement
in rekening gebracht.
Een eventueel meerverbruik wordt
niet doorberekend, maar wordt ge
compenseerd door een kleine alge
mene verhoging van bedoeld abon
nement.
De abonnementsbedragen per kwar
taal zijn volgens de door de com
missie doorgegeven voorstellen:
a. voor een flat met ten hoogste 5
vertrekken en ten hoogste 4
watertappunten: 6.30;
b. voor een flat met meer dan 5
vertrekken of meer dan 4 wa
tertappunten: 7.70.
De verbruikers betalen voorts een
evenredig aandeel in de huur van
de groepswatermeter. terwijl het al
dus verkregen bedrag naar boven
wordt afgerond op een veelvoud van
drie.
De eigenaar blijft echter verant
woordelijk voor schade, door vorst
of anderszins aan dienstinstallaties
aangebracht.
Het abonnementstarief F kan wor
den vastgesteld wisselend op basis
van het aantal vertrekken en/of het
aantal tappunten.
Hierdoor kunnen mede de gezins
reducties op flatwoningen worden
toegepast.
Als datum van ingang ware ook
hier 1 april 1960 aan te houden.
B. en w. stellen voor om met in
gang van 1 april 1960:
A. De watertarieven voor alle
categorieën te verhogen met f 0.02
per m8;
B. Over te gaan tot invoering
van een watertarief voor flatwonin
gen, genaamd abonnementstarief F.
I