DE HOGE BRAKEN 5)(?ze *2) PROGRESGEBAK OE EERSTE SPOORLIJN DE FAMILIE TRAPP IN AMERIKA In de greep der Zonde BAL-AVOND AD. PULLENS' brood PERSONEEL VOOR ALLE AFDELINGEN ELEKTR0M0NTEURS J. VAN DONGEN NETTE JONGEN Latin-American dances é&rééce&t' l I I I I I I I I I I I STASSAR Fa. L. A. HAMERS en Zn. Mannelijke ADMINISTRATIEVE KRACHT Handig meisje, om als verkoopster te worden opgeleid Antoon van de Water In 1825 reed de eerste goederentrein r 16 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 5 FEBRUARI 1960 16 B DRUNEN Telefoon K 4163—578 Plaatsbespreken op zondag van 12 tot 1 uur en een uur voor iedere voorstelling. ZATERDAG 6 februari 8 uur ZONDAG 7 februari 5 uur RUTH LEUWERIK HANS HOLT Zingende veroveren zij een toekomst in het land der grote mogelijkheden. Een buitengewone film met prachtige muziek en fascinerende opnamen uit New-York. In verbluffende kleuren. Toegang alle leeftijden. ZONDAG 7 februari 8 uur WOENSDAG 10 februari 8 uur Een Italiaans drama van bewogen men selijkheid. 18 jaar. in de zaal van Gez. ELSHOUT te DRUNEN zondagavond 7 februari PRIMA ORKEST GEZELLIGE SFEER WIJ HEBBEN LEUKE overgordijn- stoffen J. Verdiesen Textielhandel Raadhuisplein Drunen Tel. 228 Wij hebben nog enkele prima gebruikte haarden tegen lage prijs. C. van Loon Drunen Telef. 392 Lego nieuws "60 Cijfersteentjes Blauwe dakstenen Profiel-stenen J. van Loon WARENHUIS DRUNEN Telefoon 231 M. J. Smits Complete woninginrichting SPECIAAL ADRES DUITSE en ZWEEDSE IMPORTMEUBELEN Grotestraat 146 - Telef. 278 Drunen GRIEPGEVAAR J Zorg voor weerstand en ge nezing met onze specialité. Haal 't bij: Wagenmakers-van de Wiel Inderdaad het best gesorteerd. Stationsstraat 23 - Drunen Telefoon 275 Zweeds hardboard 122 x 122 153 x 122 183 x 122 214 x 122 244 x 122 275 x 122 305 x 122 335 x 122 2.80 p. stuk 3.50 p. stuk 4.35 p. stuk 5.25 p. stuk 6.p. stuk 6.70 p. stuk 7.45 p. stuk 8.20 p. stuk Voor direct gevraagd NETTE r.k. dienstbode voor dag. of dag en nacht of flinke werkster voor 2 dagen in de week. Adres: Mevr. Brekelmans- v. d. Brand Hoofdstraat 117, Kaatsheuvel. Dagelijks zeer voordelig ver krijgbaar prima KLEI - EETAARDAPPELEN M. M. Boll Dorpsstraat 11, Doeveren GEVRAAGD een meisje voor de huishouding, voor hal ve dagen of tijden nader over een te komen. Aanmelden telefonisch onder nr. 04160 2339 of persoonlijk tussen 10 en 12 uur 's morgens, maar liefst, indien mogelijk, 's avonds na 7 uur, bij Flaschner, Noorder-Parallel weg 63, Waalwijk. MOZAÏEK. Huwelijksbemid deling voor KATHOLIEKEN, Bilthoven, Lassuslaan 14a, tel. 03402-3522. Bijkantoren: Haar lem, Laurens Reaellaan 8 III, tel. 02500-50948; Wageningen Salverdaplein 5. Strikte ge heimhouding. Op aanvraag worden U de inlichtingen (ge heel vrijblijvend) in blanco gesloten envelop toegezonden. Hout-, Board- en Triplex - handel A. C. v. d. Voort GROTESTR. 389 Tel. 3246 WAALWIJK VOOR DIRECT GEVRAAGD enkele Bijtuigers en aankomende Snijders Meisjes voor de stikkerij Personeel voor de onder- werkafdeling en ophalerij SCHOENFABRIEK H. J. v. BLADEL N.V. „PRINCESS" Wilhelminastraat 24 Waalwijk STERKE BRILLEN Vóór alles en voor Uw brood maaltijd, 't brood bij uitstek Zie hoe Uw man en kinderen er van smullen en U vindt het heerlijk ze daar een plezier mee te doen. Al onze producten zijn vervaardigd uit geselecteerde graansoorten. Verrukkelijk van smaak - zelfs de meest verwende fijnproever is er ronduit enthousiast over. Deze boterham is een ware tractatie. Al onze producten zijn kersvers en voor wat onze verpakte producten betreft, keurig verpakt. PROBEERT ONS GESNEDEN EN VERPAKT BROOD. L SUPER VOLKSBROOD 3 x favoriet super tarwebrood SUPER WITBROOD EN wilt U eens heel bijzonder voor de dag komen, maakt dan deze week ge bruik van onze EXTRA reclame-aanbieding. Tracteer Uw gezin op AD. PULLENS' RONDO'S. LAAGEINDE 16 a WAALWIJK TELEFOON 2189 Gevraagd zelfstandig kunnende werken. Stationsstraat 65, Waalwijk Tel. K4160 - 2168 Gevraagd door Schoenfourniturenhandel van 16-18 jaar voor magazijn en administratieve werkzaam heden. Brieven onder nr. 1443 aan het bureau van dit blad. AUTOMOBIELBEDRIJF WIJ VRAGEN: LEO CRIELAAR3 opent nieuwe cursussen voor beginners en gevorderden speciale clubs voor de U leert dan: Calypso - Mambo - Cha Cha Rumba - Samba - Bayon- Jive - Paso Doble - Meringue en Tango. Inlichtingen dagelijks van 2 tot 9 uur: Stationsweg 17, 's-Hertogenbosch; tel. 04100 - 34108. AANKOOP GROTE FARTBJ OSSEBOUILLON- en KIPPEBOUILLON-PASTA tegen ongekend lage prijs, van Zwitsers fabrikaat. Gegarandeerd prima kwaliteit. Originele prijs resp. 1.50 1.70 Alléén bij ons voor de spotprijs van OSSEBOUILLON per grote tube 31 Ct« KIPPEBOUILLON per grote tube 33 Cti per 10 tubes 3.naar keuze. Alleen bij: H. Kleijn-Tummers Stationsstraat 18 Waalwijk HEERLIJK.... GROOT EN KLEIN VAN 135 jaar geleden: De stoomlocomotieven, die nu met grote snelheid over de rails denderen, zijn reeds 135 jaar ge leden in zeer primitieve vorm ontworpen. Hun glorietijd is in middels voorbij. Wij rijden in clectrische treinen en diesels. Ook in andere landen wordt de stoom vervangen door electrici- teit en olie. De locomotief in zijn klassieke gedaante, ontworpen door de Engelsman George Ste phenson, heeft afgedaan nu over al ter wereld de electriciteit ter rein wint. omdat zij goedkoper is en de snelheid er door toeneemt. Men zegt wel eens, dat een uit vinding op toevalligheid berust. Dat is pertinent onjuist, want w" zien alle grote uitvindingen samenvallen met het tijdperk, waarin grote behoefte ontstond aan verbetering van een bepaal de productietechniek. Het beste bewijs van deze stelling kan wor den geleverd met de ontwikke lingsgeschiedenis van de locomo tief. Van paardenmenner tot constructeur In het begin van de negentien de eeuw stond Engeland op de drempel van de industriële revo lutie. In deze periode zien wij overal het productietempo met verrassende snelheid opgevoerd. Is het wonder, dat er in die da gen ook ijverig gezocht werd naar een snel verkeersmiddel, dat de in grote hoeveelheden ver vaardigde goederen in korte tijd naar verre streken kon overbren gen? De man, die de sleutel vond om het verkeersvraagstuk van de 19e eeuw op te lossen, was een eenvoudige mijnwerkerszoon zonder academische opleiding, maar met een ongekende wil en volharding en een zeer goed ver stand. George Stephenson werd gebo ren in de groezelige arbeidershut, die het grootste gedeelte van de arbeiders der vorige eeuw tot woonplaats diende. Hij was de zoveelste zoon in dit grote gezin, waarvan de kostwinner stoker in een kolenmijn was. George werd met zorgvolle gezichten op de wereld verwelkomd en h\j zou al zeer jong mee moeten helpen een broodje te verdienen. Als kind was hij veehouder in de buurt van Newcastle. In zijn vijftiende levensjaar kwam er echter een plaats vrij in de mijn, waar ook zijn vader werkte en omdat het haantje beter betaald werd, stap te George zonder blikken of blo zen over van de landbouw naar de mijnindustrie en werd hulp- stoker. Dag in dag uit liep de jonge Stephenson achter de blinde mijnpaarden, die kolen aanvoer den voor de stoommachine. Hij deed zijn werk niet mechanisch, maar dacht er voortdurend over hoe hij dat kolenvervoer over de nog houten rails kon verbeteren, terwijl daarnaast zijn belangstel ling werd gewekt door de slechte pompen en de mijnverlichting, die beide in miserabele toestand verkeerden. De waterafvoer uit de mijn was zeer onvoldoende en de verlichting bestond uit grauw vuren die bij de gasontwikkeling een groot gevaar opleverden voor de mijnwerkers. Eerst de pompen Hij ontwierp een mi ldc ijnlamp die :h waar Wij zien dus dat Stephenson zijn aandacht doelbewust richtte op de verbetering van artikelen, die onvoldoende in een behoefte voorzagen. Met de pompen hoek te hij het eerst succes. Hij bracht hier een geniale verbetering op aan, die werd opgemerkt door 'n ingenieur. Deze zorgde daarop, dat George tot opzichter werd be noemd, waardoor hij meer gele genheid kreeg zich te ontwikke len en ook de avondschool kon bezoeken. Weldra begon men respect voor Stephenson te krijgen en aan zijn oordeel enig gewicht te hechten. Om de nodige boeken in bezit te krijgen, deed hij allerlei boodschappen en karweitjes na zijn lange werkdag. Men moet zich afvragen, waar hij nog de tijd vandaan haalde om te stude ren. Zijn ongekende leergierig heid en werkkracht begon echter vruchten af te werpen. zeer goed voldeed, doch waar hij geen ander voordeel van heeft genoten dan dat de aandacht der industriëlen op hem gevestigd werd. Deze tegenslag was te wij ten aan concurrentie. Ongeveer gelijktijdig met Stephenson vond Sir Mymphry Davy ook 'n mijn lamp uit en de grotere financiële draagkracht van de laatste zal de oorzaak wel zijn geweest, dat hij zijn naam aan de nieuwe verlich ting wist te verbinden. Meer in de mars Hoe teleurstellend dit ook was voor Stephenson, weldra bleek dat hij nog meer pijlen op zijn hoog had. Een ondernemende lord had hem namelijk de mid delen verschaft om een nieuw model locomotief te houwen. In 1814, juist voor de val van Napo leon, slaagde George er in de Blücher", zoals hij zijn eerste roduct noemde, in beweging te rengen. De nieuwe machine trok acht wagens van 30 ton met een snelheid van 7.5 km. per uur en betekende een omwenteling in de stoomtractie. Er waren echter ook nog moei lijkheden met de locomotief, al was het startsysteem voor die tijd uniek met het nieuwe prin cipe van de koppelstaven voor de wielen. De „Blücher" ging tel kens stilstaan om weer op adem te komen, want het stoomverlies was nog te groot. Ook hier werd een eenvoudige oplossing gevon den, die zelfs in de modernste stoomlocomotieven nog toepas sing vindt. Men voerde voortaan de afdampstoom van de cilinders naar de schoorsteen, waardoor de luchttoevoer in de haard werd vergemakkelijkt. Naast dit alles werd het vlampijpsysteem van de Franse ingenieur Séguin overge nomen. Hierdoor werd de stoom- productie nog meer opgevoerd. Het beginsel van de locomotief komt reeds van James Watt, maar in 1804 had Richard Tre- vithick ook al een complete lo comotief op rails gebouwd. Na dien had menig constructeur, zijn krachten aangewend om het er gernis wekkende ding te verbete ren. Tensoltte slaagde Stephen son door alle goede vindingen toe te passen en te vervolmaken. De eerste spoorlijn Hij was dus niet de uitvinder van de locomotief, maar grond legger van het moderne spoor wegverkeer, dat nu spoedig al zon aandacht zou opeisen. De „Stockton en Darlington-Rail way" nam hem in dienst, zodat hij nu alle tijd kon besteden aan de verbetering en toepassing van zijn troetelkind, de locomotief. In 1825 had hij een zeer goede machine geconstrueerd, die nu voor practische doeleinden aan gewend zou worden. Op 27 sep tember van dat jaar opende men zen spoorlijn van Stockton naar Darlington met een... goederen trein. Tussen deze twee plaatsen werd de eerste spoorbaan ter we- held gelegd. Haar doel was niet het vervoer van reizigers, maar een efficiënt kolenvervoer, dat in verband met de zich snel uitbrei dende industrie zeer gewenst was. De snelheid van de locomo tief was inmiddels reeds opge voerd tot ongeveer 15 kin. per uur. Men vond de grote vaart van het ding verontrustend, een dui velse vinding! Vijf jaar later, toen Stephen son zijn nieuwste machine, de Vuurpijl, liet proefdraaien, haal de deze een topsnelheid van 40 km. per uur. Enkele ingenieurs maakten er een tochtje mee en verklaarden naderhand, dat deze gevaarlijke snelheid niet mocht worden overschreden, daar zij de verstikkingsdood tengevolge zou kunnen hebben Spoorwegen blijven Spoedig na zijn eerste succes werd aan de grote constructeur Stephenson hij was nu be roemd geworden de bouw van de spoorlijn tussen Liverpool en Manchester opgedragen. Op dit traject had voor het eerst perso nenvervoer op grote schaal plaats en sindsdien heeft de locomotief de wereld veroverd, totdat deze eeuw hem beconcurreerde met electriciteit en dieseltractie. Het moge waar zijn, dat de ontwikkeling van de moderne techniek de locomotief naar het tweede plan heeft verschoven, 't spoorwegverkeer zal nog lang een zeer voorname plaats in de maatschappij blijven innemen. Wellicht ook, nadat de atoom kracht voor energie-opwekking zal worden aangewend. Dat spoorwegverkeer nam 135 jaar geleden, dank zij de grote technische gaven en het organi satietalent van George Stephen son, een aanvang. Door de op bouw van het spoorwegwezen zullen 27 september en de naam van Stephenson nog lang aange name herinneringen wekken bij ons, die van dat verkeer reeds zo lang hebben geprofiteerd en er ook zovele rijke vruchten van hebben geplukt. Drs. A. G. H. Stationsstraat 88, WAALWIJK Ziekenfonds leverancier Gasthuisstraat 136 a Kaatsheuvel vraagt vraagt voor spoedige indiensttreding voor haar werkplaatsadministratie. Mulo-diploma vereist, type-diploma strekt tot aanbeveling, Leeftijd 17-19 jaar. Brieven onder no. 1444 aan het bureau van dit blad. Fa. v/h BERGMANS-SMITS Markt 1, Telefoon 2216. Waalwijk LoCffstraat 89 Tel. 2985 Waalwijk Stephenson was niet de uitvinder. I -

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1960 | | pagina 16