waaLwijkse en UncjstRAatse couraiu FILMJOURNAAL Moeder GESCHENKEN li Musis Sacrum ódniaan. V&K&uiit Luxor rBABYDERM Waalwijkse kunstkring staat opvallen 't Geschenkenhuls VAN LANSCHOT BANKBOEKJES TRITON ZELFBINDERS Koop nü IVOROL Blamage voor Waalwijk Dik seizoen tekort vanj.riiim f 1000.- Slechte accomodate weert topgezelschappen 2.95 2.95 Teleurstelling Volle zalen Oorzaken Suggestie geven rente Black label Silver label Gold label Blue label White label I. 4.50 I. 4.95 I. 5.95 f. 7.95 I. 9,75 I i (I'M* Dubbele tuben: Voordeliger prijs Uw tanden vragen het beste. Aan dat gemartel met brandend maagzuur Kennies nemen. Voor hel* tere Baby-hutéj» VRIJDAG 18 MAART 1960 83e JAARGANG No. 22 De tcho vxn het Zuióen Uitgever Waal wij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 50798 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per weak per kwartaal 2.85 3.10 franeo p. p. Advertentieprijs: 10 cant per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief. Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Tel. 2621 Kaatsheuvel: Tel. 2002 Dr. van Beurdenstraat 8 Tel.-adres: „Echo" Het ziet er naar uit dat de Waalwijkse Kunstkring haar jeugdjaren niet zal overleven en dat in de komende maanden een zeer onprettige beslissing genomen zal moeten worden, het besluit namelijk om de Kunstkring bij gebrek aan vol doende belangstelling op te heffen. Deze beslissing zal dan voor vele mensen ongetwijfeld een grote teleurstelling en voor Waalwijk zonder meer een blamage zijn. „Wat er het volgend seizoen gaat gebeuren, kunnen we nu nog niet zeggen, maar zeker is dat we op deze manier niet kunnen doorgaan. Bij de laatste toneelvoorstelling van „Theater" moest een dikke 900.bijgelegd worden en over 't gehele seizoen genomen moeten we ditmaal rekenen op een tekort van ruim 1000Dit bedrag komt er wel op de een of andere manier, maar voor het volgend seizoen mogen en kunnen we een derge lijk risico niet meer lopen." Dit vertelde ons de secretaris van het Kunstkringbestuur, de heer M. van Etfl, die bij alle teleurstelling over de gang van zaken toch ergens nog de hoop heeft dat er vóór de fatale be slissingsdatum nog een modus zal gevonden worden om de Kunstkring nieuw leven in te blazen en haar met een vaste fi nanciële basis gezond in het leven te houden. Over een sug gestie in die richting leest u verder in dit artikel meer. Voor een goed begrip van de huidige stand van zaken en ter onderstreping van het feit, dat het Kunstkringbestuur toch echt niet tè gauw het hoofd in de schoot legt, willen wij memore ren, dat de krisis van dit seizoen niet de eerste is welke de Kunst kring heeft doorgemaakt. In de 15 jaren van haar bestaan heeft zij meer ogenblikken gekend, waarop de lasten onverantwoord veel groter waren dan de inkom sten, maar de toestand werd pas kritiek in het seizoen 1958/1959, dat met een tekort van meer dan 1000.moest worden afgeslo ten. Er is toen een ernstig beroep gedaan op de leden en de andere inwoners van Waalwijk om de Kunstkring met alle kracht te steunen. Onder de druk van de toen niet rooskleurige omstan digheden moest toen ook voor het seizoen 1959-1960 een wat eenvoudiger programma worden vastgesteld, waarin dit zij na drukkelijk vastgelegd de aan dacht voor toneel ten volle bleef gehandhaafd. Alleen heeft men andere avonden, waarvoor in voorgaande seizoenen weinig be langstelling was getoond, laten vallen, zodat men kon zeggen dat het programma voor het sei- KOP EN SCHOTELS porcelain vanaf 1,05 MOCCASERVIESJE porcelain 9 dig. 1 8.50 PRESENTEERBAKJE pltrlet 2.85 SOEPKOPPEN leuke modellen vanaf 99 ct. VUURVASTE SCHALEN jena vanaf 2.35 BONBONSTEL porceleln 7 dig. 5.75 HAGELSLAGPOT Fraai decor FRUITTEST mooie tinten ZWEEDSE DIENBLADEN Teak-mahonie en eiken 6.95 BIERPULLEN handbeschilderd 3.50 Grotestraat 220 Waalwijk zoen '59/'60 rekening hield met algemeen levende behoeften en verlangens. Buiten de schuld van 't Kunstkringbestuur moesten en kele bijzondere avonden (Franse mime-groep, cabaretavond en de voorstelling van het Italiaanse Balletto da Camera) worden ge schrapt. De verwachtingen ten aanzien van het lopende seizoen zijn ech ter op een grote teleurstelling uitgelopen en geconstateerd moet worden, dat de in het vorige sei zoen ingezette krisis zich in dit seizoen nog in ernstiger mate heeft voortgezet. De gemiddelde recettes waren aanmerkelijk la ger dan in voorgaande jaren. In net seizoen '56/'5 7 bedroeg de ge middelde toneelrecette 899.—, in het seizoen '57/'58 824.in '58 /'59 856.— en in dit seizoen 060.Voor de muziekavonden waren deze cijfers resp. 309.50, 210.—, 352.— en 267—; voor filmavonden 245.-, 229.-, 194.— en 185.voor lezin gen en voordrachten 252. 158.270.De recette van de goed bezette lezing van j.l. dinsdag was, toen wij dit schre ven, nog niet bekend. „Diverse" avonden brachten in '56/'57 nog gemiddeld op 614.in het seizoen daarop 568.Gedurende de laatste twee seizoenen hebben we derge lijke avonden niet meer op het programma gehad. De teruggang in het bezoek was dit seizoen vergeleken bij 't vorige seizoen ook betekenend. Trokken de 4 toneelvoorstellin gen in '58/'59 nog gemiddeld 344 bezoekers, dit jaar kregen de 5 toneelvoorstellingen niet meer dan gemiddeld 249 bezoekers! Drie muziekavonden in '59/'59 trokken gemiddeld 218 bezoe kers, dit seizoen kregen 2 mu ziekavonden gemiddeld 175 be zoekers. In het vorige seizoen kregen 5 filmavonden gemiddeld 144 bezoekers, dit seizoen (4) ge middeld 142. Uit deze cijfers blijkt wel dat men met de Waalwijkse Kunst kring op een dieptepunt is aan geland, dat een ernstige bezin ning over al dan niet handhaven noodzakelijk maakt. Het pro gramma nog verder vereenvoudi- §en en daarmee dus de uitgaven rukken? „We denken er niet over", zegt de heer v. Eijl. „Min der dan we nu hebben willen we niet doen. Dit of helemaal niets!" Wil de Waalwijkse Kunstkring op de huidige basis door kunnen draaien, dan moeten de toneel avonden volle zalen opleveren en daarvan is men bij de opzet van het programma ook uitgegaan. Een volle zaal levert 950.aan recette op. Hiermee kan men een toneeluitvoering wel niet hele maal dekken het honorarium van een beroepsgezelschap ligt boven de 1000.„Theater" kostte de laatste maal zelfs 1400.maar het tekort kan men dan aanvullen uit de vaste inkomsten van de Kunstkring, die bestaan uit: contributie 5.van 540 leden: 2700. de subsidie van de gemeente: 1250.en een vaste bijdrage van 600.700.van de provincie. Tesamen maakt dat ruim 4500.waarmee men rond kan komen bij uitverkochte toneelavonden en goed bezochte andere avonden. Deze andere avonden moet men ook program meren, omdat men uiteraard niet louter toneelavonden kan geven. (Het geven van filmavonden heeft men eigenlijk noodgedwon gen moeten inlassen, hoewel deze niet passen in de intentie waar mee de Kunstkring in het leven is geroepen). Het bezoek aan de Kunstkring is dit seizoen echter dermate ge daald, dat in de verste verte geen sluitende exploitatie verkregen kan worden en men het seizoen zal moeten afsluiten met een te kort van meer dan 1000.„Dit geld komt natuurlijk wel op ta fel, maar indien we telkens bij de gemeente moeten aankloppen om steun, dan wordt het in het leven houden van de Kunstkring een soort liefdadigheid en dat willen we in geen geval. Bovendien is het op een dergelijke basis niet prettig werken", aldus de heer van Eijl. Gaat men zoeken naar de oor zaken van deze sterk verminder de belangstelling voor de Kunst kring, dan moet op de eerste plaats geconstateerd worden dat de Kunstkringvoorstellingen op de minst geschikte avonden plaats hebben; op avonden na melijk, waarop de televisie dik wijls met een goed programma (toneel) voor de dag komt. Een andere avond nemen zou de meest voor de hand liggende op lossing zijn, als dit maar moge lijk was. De dinsdag- en donder dagavond zijn blijkbaar ook in de grote steden niet erg in trek en omdat deze plaatsen veel grotere „kunstafnemers" zijn dan Waal wijk, kan men daar eisen stellen, zodat dus voor de kleinere plaat sen de dinsdag- en donderdag avond overschieten. De klant is in alles koning! Een tweede oorzaak is, dat een Kunstkringavond in Waalwijk niet echt een „uit-je" is, omdat de accomodatie in alle opzichten zo ontoereikend is. I)e prettige en wat feestelijke sfeer ontbreekt volkomen, zodat het begrijpelijk is dat de mensen óf thuis blijven of in een andere plaats, waar die accomodatie wel aanwezig is, lid zijn van een Kunstkring. Wat de kulturele accomodatie betreft, verkeert Waalwijk nog in het be gin van deze eeuw en er is helaas geen enkel vooruitzicht dat hier aan spoedig een einde zal komen, waardoor met de huidige snelle bevolkingsaanwas toch binnen niet al te lange tijd wel eens heel nare problemen zouden kunnen ontstaan. Met het stichten van recreatieoorden alleen is de zaak niet opgelost, omdat ons klimaat nu eenmaal zo is dat we slechts een zeer beperkt deel van onze ontspanning in de open lucht kunnen zoeken. Een tekort aan belangstelling voor goede kulturele ontspan ning zouden we niet direct als oorzaak willen noemen. Er zijn in Waalwijk zelfs mensen die zó kultureel zijn, dat ze bij Shakes peare zijn blijven steken. De hiervoor genoemde slechte accomodatie is bovendien oor zaak dat topgezelschappen liever niet naar Waalwijk komen, om dat ze hier toch niet kunnen spe len zoals het moderne toneel dit eist. De gezelschappen die hier nog willen spelen zijn Rotter dams Toneel, Puck en Ensemble. „Theater" o.a. beslist niet meer, heeft Rob de Vries na de laatste uitvoering, in het begin van deze maand, verklaard. En men kan het deze mensen echt niet kwa lijk nemen, omdat uitvoeringen van formaat hier niet mogelijk zijn. We moeten naar Handel's „Messias" luisteren onder de meest ongunstige omstandighe den en de in 1961 jubilerende harmonie St. Crispijn moet van het houden van een concours af zien, omdat de zaalruimte ten enenmale ontbreekt. Van indus trialisatie alleen kunnen we echt niet leven. Natuurliik zijn er mogelijkhe den om de Kunstkring nieuw le ven in te blazen en in leven te houden. Zo zouden we prima kunnen draaien indien bijv. 350 mensen bereid zouden zijn een Kunstkringabonnement te ne men voor 20.per jaar (even tueel in twee termijnen betaal baar). Dat zou een basisbedrag opleveren van 7000.waar mee dan goed en zonder risico gewerkt zou kunnen worden. „Dat zou dè oplossing zijn", zo zei de heer van Eijl. En die men sen zouden er o.i. ook wel te vin den zijn, indien door een goede accomodatie de kunstkringavon den ook echt sfeervolle, prettige en gezellige ontspanningsavon den zouden kunnen zijn. Zolang dat echter niet het ge val is, vrezen wij met grote vreze dat maar heel weinig mensen die 20.zullen willen besteden en dat we in het komende seizoen onze kulturele behoeften zullen moeten bevredigen door een kijkje te gaan nemen bij de uit voering van de havenwerken. Geen koersrisico Gemakkelijk beschikbaar - Geen kosten Storten en opnemen kunt U aan onze kas, maar ook heel eenvoudig via de giro. Vraag - telefonisch, schriftelijk of aan onze kas - de folder „Bankboekjes" FIRMA BANKIERS '•-HERTOGENBOSCH, H. Steenweg 27-31, Telefoon 22321 EINDHOVEN Keizersgracht 17,Telefoon 27442 TILBURG, Stationstraat 17, Telefoon 30300 Affiliatie in Amsterdam: VERMEER CO., BANKIERS Herengracht 199—201, Telefoon 020-240119 „DE TIJGER VAN ESCHNAPUR". Onder regie van Fritz Lang heeft de Duitse filmindustrie op nieuw de verfilming ter hand ge nomen van de zich in India af spelende spectaculaire verhalen „De Tijger van Eschnapur" en „De Indische Graftempel", waar in een twintig jaar geleden de filmster La Jana reeds triomfen vierde. In deze nieuwe film, waar van de buitenopnamen in Udai- pur en Jaipur zijn gemaakt, wordt de hoofdrol van de tempel danseres vertolkt door de Ame- dikaanse filmster Debra Paget. Het verhaal behandelt de grote liefde van de tempeldanseres Seetha voor de Duitse ingenieur Harald Berger, die naar Eschna pur is gekomen om in opdracht HERENMODES WAALWIJK hine Bethman e.a. Van vrijdag tot en met zondag. Toegang 18 jaar. „DE BLAUWE MAAGDEN VAN ST. TRINIAN'S" Een kostelijke Engelse filmpa rodie van Frank Launder en Sid ney Gilliat naar de beroemde ca- ricaturen van Konaïïl Searle. St. Trillion's is een kostschool voor meisjes, ergens jn Engeland en de jongedames" van deze school zijn de geesteskinderen van de bekende tekenaar Ronald Searle. De kostschool staat be kend om.zijn strikt onbeschaafd milieu. Wanneer het verhaal be- fint, is de leidster van de leer- rachten, mrs. Fritton, die een afschuwelijk voorbeeld van wan- opvoeding genoemd mocht wor den, juist op gedwongen verlof op staatskosten. De Blauwe Maagden zijn meis jes voor wie het woord mispunt een zachtzinnige benaming mag heten. Er is niets met ze te be ginnen en ze zijn sterker dan het leger, dat hun school bewaakt in afwachting van de komst van de nieuwe directrice, een Australi sche, die luisetrt naar de naam Hackshaw, de Beul. Rij haar aan komst wordt zij direct door haar lieve leerlingen in dejdokketoren opgesloten. De Blauwe Maagden doen echter nog meer. Via een „Rififi-inbraak in het ministerie van onderwijs vervalsen zij de antwoorden op een prijsvraag van de Unesco en worden aldus ten onrechte beloond met 'n trip naar Europa. Niemand wil zich echter met hun transport belas ten, totdat ten slotte een hard om geld verlegen zittende kapitein besluit om de meisjes in een paar aftandse bussen naar Europa te brengen. Met deze typische Engelse en kostelijke coinedie amuseert men zich enkele uren uitstekend. De hoofdrollen worden ver tolkt door Terry-Thomas, Geor ge Cole, Joyce Grenfell, Sabrina en Lionel Jeffries. Maandag en woensdag. Toegang alle leeftijden. van de Maharadja en samen met zijn zwager dr. Rhode een groot gebouwencomplex te ontwerpen. Berger redt Seetha uit de klau wen van een tijger en raakt direct verliefd op haar. Zij is echter voorbestemd om te dansen in de grote tempel van Eschnapur voor de Maharadja en zijn Hof. Maar ook de Maharadja begeert de schone Seetha en zo ontbrandt er een dubbele strijd: tussen de Ma haradja en Berger en tussen de machtige vorst en zijn prinsen, die geen tempeldanseres op de troon wensen. Het wordt een ver bitterde strijd van geweld en list, die ten slotte in het voordeel van Berger wordt beslist. Een boeiende, kleurrijke en bij zonder spectaculaire film, waar in de pracht en praal aan het Oosterse Hof breed wordt uitge meten. Naast Debra Paget zien we in deze film Paul Hubschmid, Walther Reyer, Claus Holm, Sa- „HERCULES EN DE KONINGIN VAN LYDIË" Dank zij het body-building kunnen we vandaag kerels op het witte doek brengen, die je zo op het eerste gezicht niet graag de Eifeltoren in handen zou geven. Kampioen in deze ongezonde spicrKnobbels is een zekere Steve Reeves, die daarom dan ook filmster is geworden. Het is ech ter van hem bekend, dat hij al 't zware en moeilijke werk door „stand-ins" laat opknappen, zo dat we ook hier mogen aannemen dat het met al die opgefokte spie ren veel geschreeuw, maar wei nig wol is. Het velen van de reus moet U een einde maken. En er vandaag mee beginnen. Dan nooit meer zorg en pijnen door overtollig maag zuur. U blust die brand prompt met één of twee Rennies. Makkelijk in te nemen en nog smakelijk ook. Uw apotheker of dro gist verkoopt Rennies. En veel. Antée, die wordt vertolkt door Primo Camera, zal wel geschie den met alle medewerking van de oud-wereldkampioen zelf. Overigens is het wel allemaal spectaculair wat men in dit my thologische filmverhaal te zien krijgt. Ondanks al zijn kracht valt Hercules op een gegeven ogenblik toch in handen van ko- fWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW ningin Omphale (Sylvia Lopez) van Lydië, die er de wat nare ge woonte op na houdt om haar minnaars te doden en te balse men, wanneer dezen haar gaan vervelen. Dit zou ook onze vriend Hercules overkomen zijn als daar niet de altijd slimme Odysseus was geweest, die zelf niets van de Lydische joffer moet hebben en als de bliksem de Argonauten waarschuwt, die Hercules uit de armen van de verdovende Om phale bevrijden, waarna deze verzamelaarster van minnaars zichzelf uit de wereld ruimt, het domme kind. Inmiddels staat er in Thebe een broederoorlog tussen de zoons van Oedipus, Etocles en Polynice, op het punt van uit breken. Dat interesseert Hercu les overigens maar matig. Hij heeft andere zorgen aan zijn hoofd, want Etocles houdt zijn echtgenote Jole (Sylvia Koscina) gevangen. Het gelukt hem ten slotte haar te bevrijden, maar daarvoor moet hij eerst een hand vol tijgers doden en ten slotte een hele legermacht in de pan hak ken. Voor liefbehhers van kracht patserij en vrouwelijk raffine ment een film om zich enkele uren goed mee te amuseren. Van vrijdag tot en met zondag. Toegang 14 jaar. „MADAME BUTTERFLY" Een verfilming van Puccini's beroemde opera, waarin de dra matische liefdesgeschiedenis van de Amerikaanse zeeofficier Pin- kerton en het Japanse meisje Cio-Cio-San wordt verhaald. Het verhaal is ongetwijfeld bij iedere operaliefhebber voldoende be kend. In deze Italiaanse film wor den de Japanse rollen door Ja panse filmspelers vertolkt. De begeleidende muziek is natuur lijk die van Puccini's onsterfe lijke opera. Er wordt gezongen door Giuseppe Campora, Anne Maria Canali en Orietta Moscuc- ci. Het orkest en het koor zijn dat van de Opera van Rome. Maandag en woensdag. Toegang alle leeftijden. MINISTER J. CALS 10 JAAR EXCELLENTIE AAN O K.W. De Eerste Kamer heeft luid ge applaudisseerd voor minister Cals. Dit kwam omdat de minis ter dinsdag tien jaar bewinds man was op Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. De voorzit ter van de Senaat, mr. Jonkman, feliciteerde minister Cals namens de Kamer en liet zijn felicitatie vergezeld gaan van de beste wen sen voor de toekomst. REDDINGSWERK IN AGADIR TE VROEG GESTAAKT Weer zes overlevenden uitgegraven. Na 12 dagen onder het puin te hebben gelegen, zijn maandag nog eens drie mannen en drie vrouwen levend te voorschijn ge haald. Daarmee kwam het aantal geredden sedert verleden week dinsdag op 21. Twee Parijse bla den hebben zich nu afgevraagd, POEDER-I All OLIE ZEEP of niet moet worden gesproken van „een schandaal van Agadir", omdat kroonprins Hassan van Marokko het reddingswerk te vroeg liet stilleggen. Zijn bevel kwam op 4 maart, maar daarna werden nog vele inwoners van de rampstad levend onder 't puin aangetroffen. „Heeft de Marok kaanse jeugdige regering in haar onervarenheid wel al het moge lijke gedaan om zoveel mogelijk mensenlevens te redden?" zo vra gen de bladen zich af.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1960 | | pagina 1