w/aaLwijkse en LAnqstRAAtse couRAnt 20 JAREN GELEDEN BINNEN- EN BUITENLAND HET EINDE DER WERELD WAALWIJK woensdagavondmarkt Waalwijk v. MIERLO's Brood t 38A*H •38Aèf Van Maaren's Bril I. DE DUITSE OVERVAL OP DE TIENDE MEI Vreemde ontmoeting met de vijand Schending van het oorlogsrecht KA-410 y/A% 37 a H 37 Ac' 37A#| 38A?g: 38 39 A<* 39 A<? 39 A# 39A#| 40 AÜ 40 Af* 40a<$ 40A# 37$ 38$ 39 b De juiste Bril Brillenspecialist van Maaren De Bril Bezoek de wekelijkse 16-21 uur MAANDAG 11 APRL 1960 83e JAARGANG No. 29 De tcho van het Zuióen Uitgever Waalwij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 50798 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p. p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief. Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Tel. 2621 Kaatsheuvel: Tel. 2002 - Dr. van Beurdenstraat 8 Tel.-adres: „Echo" Reeds bij de allereerste krijgs verrichting schonden de Duitsers het oorlogsrecht. Vrijdag 10 mei 1940. De dag is nog maar enkele uren oud. In de schemering van de morgen steekt de overspanning van de spoor brug bij Gennep wazig af tegen de nog grijze lucht. Het donkere water van de Maas stroomt traag onder de brug door. Over een poosje zal het licht zijn. In het Oosten wordt de witte vlek aan de hemel steeds groter. „Wat zal tie dag brengen?" Deze vraag houdt de Nederlandse soldaten bij de brug voortdurend bezig. Sinds dinsdag zijn ze in staat van alarm. Deze toestand van hoog ste paraatheid is voor de solda ten niet nieuw. Het is al een paar keer eerder voorgekomen. Oude re mensen hebben verteld, dat ook in de oorlog van '14-'18 re gelmatig alarm werd geslagen. Ze hebben zo'n toestand daarom nooit zo ernstig ingezien. Het vervelendste was nog, dat tijdens alarm aan verlof niet viel te den ken. Maar verder... 't zou alle maal nog wel meevallen. Met deze geruststellende ge dachte is Nederland het jaar 1940 ingegaan. Vrolijk is de jaarwis seling gevoerd. De kranten wijd den meer aandacht aan de ijstoe stand op de grote rivieren dan aan het oorlogsnieuws. Trou wens. wat viel er te beleven aan het Westelijk front? In sterke stellingen lagen de vijanden te genover elkaar. Geen der partij en scheen echter lust te hebben tot enige actie. Even was er schrik. Dat was toen Denemar ken en Noorwegen onder de voet werden gelopen. Zou toch Maar Hitier beloofde nogmaals het Nederlandse grondgebied te zullen eerbiedigen. Nu echter, op deze tiende mei. woelt onrust in de harten van de soldaten daar op die brug bij Gennep. Want vreemde geluiden zijn tot hen doorgedrongen, ont ploffingen; het laten springen van verscheidene kleinere brug gen in de omgeving. Scherp tu ren de mannen in de richting van Duitsland, want van die kant moet de vijand komen. Dan zal ook deze brug de lucht in gaan. Maar wanneer komt de vijand? En hoe zal hij er uit zien? De aanval op ons land was zorgvuldig en „Deutsch gründ- lich" voorbereid. Netjes stonden de troepen voor onze Oostgrens opgesteld. In de buurt van Osna- brück stonden de panserwagens. Zij vorniden de stootkracht van het aanvallende leger. Het was de bedoeling, dat deze pantser afdeling zo vlug mogelijk tot in het hart van de vesting Holland zou doordringen. Een beletsel voor een snelle opmars waren de drassige inundatie-gebieden en daarom werd bepaald, dat de ge motoriseerde kolonne zich door Noord-Brabant een weg zou ba nen. Dan behoefde slechts één enkele rivier te worden gepas seerd en daarna zou het recht op de Moerdijkbruggen afgaan. Een eventuele bondgenoot zou dan tegelijk geen kans meer hebben om de Hollanders achter hun wa terlinie te hulp te komen. Het was nu zaak om ergens over de Maas een brug onbeschadigd in handen te krijgen. Dus vóór dat de Nederlandse soldaten de springladingen zouden hebben ontstoken. Dat zou geen gemak kelijke taak zijn. Het was dan ook niemand minder dan admi raal Canaris, het hoofd van de „Abwehr", die zich persoonlijk bezig hield met het opstellen en uitwerken van een plan. In het Reichswald, midden tussen de bossen, ver van de bewoonde we reld, kwam in april 1940 een aan tal mensen bij elkaar, militai ren... en burgers. Zij woonden in barakken. Nooit kwamen zij uit het kamp. Niemand kwam te we len wat zij daar in de eenzaam heid uitvoerden... De bezetting van de spoorbrug bij Gennep heeft net opdracht ge kregen om de lonten van de springlading een ouderwets systeem te ontsteken, als de wachtende soldaten uit Oostelij ke richting iets zien aankomen. Echter heel iets anders dan wat zij verwacht hebben. Geen slui pende of toestormende soldaten, geen gevechtswagens, geen vlieg tuigen, maar een klein groepje mannen komt naar de brug toe. Als het groepje dichterbij is ge komen, ontdekken ze tot hun grote opluchting de zo vertrouw de uniformen van de marechaus see. Verder bemerken ze tot hun verbazing, dat de marechaussee's krijgsgevangenen bij zich heb ben. Dit is het eerste contact met de vijand. Zij bleven echter waak zaam en houden het geweer in aanslag. Het groepje blijft staan. I)e marechaussee's melden zich. Ze vertellen met een paar woor den. dat ze een Duitse patrouille hebben overmeesterd. De Neder landse soldaten laten 't groepje naar achteren brengen, over de brug. Ze openen het zware ver sperringshek. Dan gaat in het wachthuisje de telefoon. Een korporaal neemt de haak van 't toestel op... geen antwoord... Hij wil weer naar buiten gaan, maar één der marechaussee's houdt 'n pistool op hem gericht. Ook een krijgsgevangene neeft een wapen in de hand. De korporaal schiet nog, dan voelt hij 'n klap in zijn nek en is bewusteloos. Vanuit de verte nadert een trein, een vreemde trein, geen Hollandse. Langzaam stoomt een Duitse pantsertrein op naar de J)rug. Inmiddels is het groepje „krijgsgevangenen" al slaags ge raakt met de soldaten, die verder op de brug staan. Door het geo pende versperringhek rijdt de trein, volgepropt met soldaten, die meteen aan het gevecht deel nemen. Spoedig is de spoorbrug in handen van de vijand... onbe schadigd. Nog diezelfde dag rol len de voertuigen van de pantser divisie over de brug, Noord-Bra bant binnen, richting Moerdijk. Zo gelukte het de vijand om die ene brug daar bij Gennep te overmeesteren. Hiermee werd 't plan van Canaris met succes be kroond. De bewoners van het ge heimzinnige kamp in het Reichs wald hadden hun werk goed ge daan. En hoe kon het ook an ders. Speciaal voor dit werk, liet overvallen van bruggen, werden ze opgeleid. De Duitse soldaten zouden voor krijgsgevangenen spelen, onder hun kleren moes ten ze extra wapens verbergen. En de burgers van het kamp, Ne derlanders, die zich vrijwillig voor dit werk opgaven, zouden voor marechaussee's spelen. Aan vankelijk werd getracht de ver eiste Nederlandse uniformen Duitsland binnen te smokkelen; toen dit mislukte, werden de kle dingstukken zelf gemaakt. De pseudo marechaussee's moesten het vertrouwen van de bezetting winnen. Dat hiermee het oorlogs recht werd geschonden, was voor de Duitse legerleiding geen be zwaar. Trouwens, niet alleen bij Gennep zou de vijand zich van unfaire middelen bedienen. Zo werd de Maasbrug bij Buggenum „bezocht" door als spoorwegar beiders verklede stoottroepen. De Een niet te stuiten opmars geniet Het meest gekochte brood van ft Waalwijk. 5 TEL. 2855 PUTSTRAAT 68 Nederlandse bezetting heeft hier de brug nog tijdig kunnen op blazen. Te Roermond mislukte een overval, waarbij de vijande lijke soldaten gehuld gingen in uniformen van de Nederlandse militaire politie Ook op andere plaatsen kwamen Duitsers, ver kleed als Nederlandse soldalen, over de grens. Dank zij de waak zaamheid der Nederlandse grens troepen waren hun successen echter gering. Het optreden van deze groepen en van de parachu tisten veroorzaakte echter wel de nodige verwarring onder de Ne derlandse gelederen. Van deze verwarring heeft de aanvaller tij dens de oorlogsdagen ruim ge bruik gemaakt... DE SCHROOTHANDEL IN E.G.K.S. De Nederlandse schroothandelaar L. Worms, die in dertijd de schroot- zwendel aan het licht bracht, heeft aan de Hoge Autoriteit van de E.G.K.S. een plan gezonden voor '.n reorganisaties van de schroothandel in de zes landen, waarmee volgens hem definitief een einde zou wor den gemaakt aan alle misstanden en bovendien een besparing van circa 2.100 miljoen gulden per jaar zou kunnen worden verkregen. Het plan voorziet o.m. in een een heidsprijs voor schroot, die veel la ger is dan de huidige, nationaie schrootkantoren, een arbitragecom missie en een sociaal fonds. De heer Worms meent dat men eventueel 't E.G.K.S.-verdrag zou moeten wijzi gen als de huidige bevoegdheden van de Hoge Autoriteit niet toerei kend zijn voor uitvoering van zijn plan. VAN JE VRIENDEN Na de weigering aan de K.L.M. om te landen op de oostkust van Amerika, zijn wel landingsrechten voor de oostkust verleend aan de Britse luchtvaartmaatsch. B.O.A.C., aan de Italiaanse Alitalia en de Trans Air France. BAKKERS GAAN BONKAARTEN a 25 CENT VERKOPEN Actie „brood in de wereld" In de week van 9 t/m 14 mei zul len alle bakkers van Nederland en hun personeelsleden de klanten zowel in de winkel als bij de brood bezorging aan huis in de gelegen heid stellen bonkaarten te kopen. Er zijn er 3 miljoen gedrukt in de zelfde roze en blauwe kleuren, die velen ongetwijfeld zullen herinne ren aan de donkere dagen van de oorlog. Ze kosten een kwartje per stuk. Als al die 3 miljoen bonkaar ten worden verkocht waar de bakkers geen ogenblik aan twijfe len dan brengen ze dus 750.000 gulden op. De opbrengst van deze actie, „Brood in de Wereld" genaamd, zal geheel worden besteed voor de internatio nale hongercampagne van de voed sel- en landbouworganisatie van de V.N., de FAO. Van deze campagne, die 5 jaar zal duren, vormt de neder- landse actie „Brood in de wereld het begin. Het bestuur van de FAO in Rome is enthousiast over dit Ne derlandse plan en is er van over tuigd dat het andere landen tot soortgelijke acties zal inspireren. BOM IN VLIEGTUIG VAN KLM Het KLM-vliegtuig dat dinsdag morgen om half negen uit New York op Schiphol zou moeten aan komen heeft grote vertraging, om dat de Amerikaanse politie moest onderzoeken of er een bom aan boord was. De KLM in New York kreeg in een anoniem telefoontje de waarschuwing, dat dit toestel, dat klaar stond voor vertrek naar Ne derland, gevaar liep in de lucht te ontploffen door een bom aan boord Vliegtuig, hangar en bagage van de passagiers zijn door de politie uitgekamd voor alle zekerheid, al blijken meestal dergelijke waarschu wingen van maniakale „grappen makers" te komen. De vertraging zou minstens vier uur duren, zo maakte de KLM bekend. Er is na grondig politie-onderzoek niets gevonden. Later kwam er te lefonisch bericht dat de bom lag in een der vliegtuigen in een hangar. ITALIAANSE WERKNEMERS NAAR NEDERLAND De ministerraad heeft, gezien de huidige situatie op de arbeidsmarkt, goedkeuring verleend aan een plan om enige duizenden ongehuwde Ita liaanse werknemers, geschoolden zowel als ongeschoolden, voor Ne derland aan te trekken. De wer vingsactie zal begin mei starten. EX-SD-er NITSCH IN VRIJHEID De voormalige „Hauptscharfüh- rer" van de Sicherheitsdienst in Limburg, de Duitser R. H. G. Nitscn die in 1948 tot levenslange gevan genisstraf werd veroordeeld, is dinsdag in Breda voorwaardelijk m vrijheid gesteld en over de gi-ens ge leid. De 52-jarige Nitsch was op jaren gesteld (22) en met aftrek van voorarrest kwam hij, zoals ge bruikelijk, in vrijheid nadat twee derde deel van zijn straftijd verstre ken was. Nitsch, tegen wie voor het bijzon der gerechtshof in Den Bosch de doodstraf was geëist, werd er van beschuldigd te liebben deelgenomen aan moord op tien Nederlanders, en was in Maastricht en Limburg, waar hij persoonlijk priesters e^a. dood schoot. een gehate figuur. LES-VLIEGTUIG NEERGESTORT Piloot verongelukt Een vliegtuig van de Rijkslucht vaartschool is neergestort, kort na dat het was opgestegen van 't vlieg veld Zuid-Limburg in Beek. De pi loot, de leerling-vlieger Jonkman uit Alkmaar, is om het leven geko men. Het toestel, een onlangs in ge bruik genomen SAAB „Safir", kwam 250 meter buiten de zuidelijke be grenzing van het vliegveld in een boomgaard terecht en vloog in brand. Het moet kort nadat het van de grond gekomen was, in een vril le zijn geraakt. Dit is het eerste ongeval met do delijke afloop met een toestel van de Rijksluchtvaartschool in negen jaar. MEISJE TE AMSTERDAM VERMOORD IN HUIS VAN HOOFDINSPECTEUR In de woning van een Amster damse hoofdinspecteur van politie J. S. in de Ter Gouwstraat, heeft men donderdagmorgen de ontstel lende ontdekking gedaan, dat het sinds kort daar inwonende meisje L. Veenstra uit Leeuwarden in bed moet zijn vermoord. Naar men vermoedt is het meisje gewurgd. Het onderzoek, dat on middellijk een aanvang nam en dat nog steeds voortduurt, heeft nog geen enkel resultaat opgeleverd. Er bestaat geen enkele verdenking op dit moment, ook niet tegen de ge noemde hoofdincpesteur. De enige dochter van inspecteur S. (een we duwnaar) deed de ontdekking. Het meisje Veenstra was haar vriendin. Zij werkte sinds kort bij de P.T.T. in Amsterdam. In verband daarmee is zij bij het kleine gezin komen wo nen. Het meisjes was 17 jaar oud. VOEDINGSMIDDELEN 10e PERIODE 1944 (3 SEPTEMBER-30 SEPTEMBER) VOOR HOUDERS VAN INLEGVELLEN GA 401 BONKAART -J LAND BliOÓti BMO# BROOft} BROCJft; hnoaft- HOaft' li K »0ft HROOft' KROO-J» BUOOft-. ÖKOG» B «ooft bh o aft BHoqfft- BROOS BR OOft BR O Oft;, ««ooft; BH006 BROO.ft, BKOOJB. BR OC1» 'iér BROOft; Onlangs is overleden de Ame rikaanse schrijver Nevil Shute. Hij schreef o.a. een boek dat nogal opgang heeft gemaakt en dat ook verfilmd is, onder de ti tel „On the beach". Het gegeven van dit boek is in teressant genoeg: een deel der mensheid, om precies te zijn de inwoners van het meest zuidelij ke deel van Australië, weet dat er over enkele maanden geen menselijk- leven op aarde meer mogelijk zal zijn,, en de schrijver schetst hoe men zich in het voor uitzicht van het „einde der we reld" gedraagt. Een erg verheffend beeld is 't niet. Sommigen wachten gelaten af, anderen halen er uit wat er nog uit te halen is, en de over heid weet niet beter te doen dan zelfmoord-pilletjes uit te reiken, opdat men er een eind aan kan maken, voor de dodelijke stra lingsziekte te ver vordert. Want de oorzaak van deze ca tastrofe is de dodelijke radio-ac tiviteit, gevolg van een atoom oorlog, die op heel de wereld het leven onmogelijk maakt. In die oorlog heeft men elkaar fris-van- de-lever met kobaltbommen ge bombardeerd... Hier en daar hoort men de opi nie verkondigen, dat dit boek en deze film van geweldige invloed I. zouden kunnen zijn in verband met stopzetting van de nucleaire bewapening. Fantastisch en onwetenschappelijk De film zal daartoe zeker niet bijdragen, en wijkt zo ver af van de inhoud van het boek, dat Ne vil Shute weigerde hij de premiè re tegenwoordig te zijn. Film en boek kunnen er alleen toe bijdragen de mening te ver sterken „dal je er toch niets te gen kunt doen". Maar weten schappelijk gezien, hebben ze geen been om op te staan. Om 't resultaat te bereiken, door Nevil Shute geschetst, zouden minstens 10 miijoen kobaltbommen heb ben moeten exploderen. En wan neer men nu weet dat die kobalt bommen in de oorlog praktisch onbruikbaar zijn, omdat ze zo „vuil" zijn dat zowel vriend als vijand aan de straling ten offer zou vallen, komt men tot de con clusie dat Nevil Shute van deze veronderstelling is uitgegaan, om een (schijnbaar aannemelijk) dé cor te scheppen, waartegen zich zijn verhaal kan afspelen. Een waardevolle bijdrage tot de nucleaire ontwapening, zoals men dit boek heeft betiteld, kan niet geleverd worden door fan tastische overdrijving en onwe tenschappelijke veronderstellin gen. Alleen maar afwachten? Het standpunt „Je kunt er toch niets tegen doen" maakt het de mens tè gemakkelijk. Het ont slaat hem van alle verantwoor delijkheid ten aanzien van zich zelf en de naaste. Er zit immers niets anders op, dan gelaten een onvermijdelijk noodlot af te wachten... De gevolgen van een atoom oorlog zullen inderdaad veel rampzaliger zijn dan die van een oorlog met z.g. conventionele wapens. Veel groter dan voor heen zal behalve het aantal do den, het aantal gewonden en daklozen zijn, en veel groter de vernielingen. Dat betekent echter, dat op veel groter schaal maatregelen zullen moeten worden genomen om te redden wie te redden, te behouden wat te behouden valt, en te trachten zo spoedig moge lijk het leven weer op gang te brengen. Het is natuurlijk mogelijk (de wetenschap staat voor niets) een atoom- of waterstofbom te ma ken van veel groter vermogen dan die welke op Hirosjima viel. Men dient dan allereerst echter rekening te houden met het feit, dat de verwoesting door zo'n bom aangericht, hij lange na niet evenredig is aan het groter ver mogen. Maar ook is het zeer de vraag of zich in ons land doelen zouden bevinden, die zo'n superbom waard zijn. Wanneer men van een huis de ruiten wil ingooien, bereikt men met een hand vol flinke kiezelstenen méér dan met een brok trottoirhand. Begin bü u zelf gezien pasvorm, model, en soliditeit, komt STEEDS van VUGHTERSTRAAT 25 DEN BOSCH MARKT 32, TILBURG Nwe Ginnckenstraat 23 BREDA die heerlijk zit, keurig staat enniet duur is is ALTIJD een Draag daarom als zovelen een Van Maaren's Bril VAN MAAREN wordt steeds nagebootst! Dat is wel een goed teken! Een bewijs voor J.... dèar is 't goed! Daèr moet ik zijn! Wie deze gevaren nuchter on der de ogen ziet, begrijpt dat er maatregelen dienen genomen te worden, voor het geval zulk een ramp over ons zou komen. Dat moet de Overheid doen. Maar ook wij zelf. Immers, hij iedere ramp is het zo, dat tussen het ogenblik waar op deze plaats vindt en dat waar op de georganiseerde hulp ons bereikt, een periode verloopt waarin wij op ons zelf zijn aan gewezen. En van wat wij hebben gedaan of nagelaten, kan soms leven of dood afhangen. Wanneer wij voorgelicht wen sen te worden omtrent hetgeen ons in geval van een atoomoor log te wachten staat, zijn we noch bij Nevil Shute, noch bij de film makers in Hollywood- aan het -juiste adres! (Stichting Bevordering Bescherming Bevolking) GEMEENTERAAD WAALWIJK Geldlening voor havenplan De gemeenteraad zal heden avond in vergadering bijeenko men ter behandeling van '1 voor stel tot 't aangaan van een geld lening voor de uitvoering van de 2e fase van het havenplan. Ter oriëntering voor onze le zers het volgende: Het voornaamste onderdeel van de 2e fase wordt gevormd door het sluisplan. De doorslag gevende betekenis daarvan stond reeds vroeger vast, doch ze is nog eens geaccentueerd na het gereed komen van het eerste gedeelte van fase I. Het thans in gebruik genomen verbrede en uitgediepte zuidelijk gedeelte van de hinnen- voorhaven en van een binnenha ven tot aan de sluis met bijko mende werken, terwijl voorts in deze som is begrepen een post voor onvoorziene uitgaven. In het jaar 1960 zal van de to taalsom naar raming moeten worden uitgegeven 850.000. in 1961 2650.000.— en in 1962 895.000.—. Voor eerstgenoemd bedrag hebben b. en w. via gedeputeerde staten aan de Minister van Bin nenlandse Zaken vaste financie ringsmiddelen gevraagd. B. en w. ontvingen op 5 april j.l. van de N.V. Bank voor Ned. Gemeenten bericht, dat deze een aanbieding kan doen voor een vaste lening ad 1.046.000. haven slibt namelijk uiteraard zou men zeggen weer even goed dicht als voorheen. Op de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1960 treft men dan dan ook onder volgnummer 274 sub b een post aan van 62.500.- voor „overige kosten" der haven. Met deze „overige kosten" zijn bedoeld de kosten van het jaar lijkse uitbaggeren der haven, wanneer de sluis is tot stand ge- zal zijn gekomen, zal de haven voortaan niet meer onderhevig zijn aan eb en vloed en zal het dichtslibben nagenoeg geheel tot het verleden behoren. De uitgaven, besteed aan de uitvoering van fase I, zullen dus eerst volledig hun nut afwerpen, wanneer de sluit is tot stand ge komen en de haven toegankelijk zal zijn voor binnenschepen tot 1000 ton. De verdere onderdelen van de kostenraming ad 4.495.000. (het voor deze fase beschikbaar festelde krediet) hebben betrek ing op grondonderzoek, op een sypnon met afsluitingen, op het verleggen van de hoofdwaterkc- van wegen, op het graven van de ring langs het Zuiderkanaal en Dit bedrag is te bestemmen voor: le. de uitvoering van fase II van het havenplan 950.000 2e. de uitvoering van werken door het gem, elektriciteitsbedrijf in het havengebied, voor welke werken even eens financieringsmid delen door b. en w. waren aangevraagd 96.000 1.046.000 Voorts ontvingen b. en w. enige dagen geleden een offerte van de ge noemde bank voor fi nanciering van de kos ten van aanleg van leidingen enz. door de Nutsbedrijven in 't uit breidingsplan Waal wijk-noord. Op ver zoek heeft de bank beide offerten samen gevoegd, omdat de voorwaarden geheel gelijkluidend zijn. Be drag van deze offerte 158.000 Totaalbedrag van de gecombineerde offerte 1.204.000

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1960 | | pagina 1