wAalwijkse en UnqstRAAtse couRAnt
EEN BOUWEND VOLK
BINNEN- EN BUITENLAND
mk
Engelse maatschappij opent dienst
LONDEN - ZUID-LIMBURG
Onwetendheid
vergroot het gevaar
P<
E
Scheepsbouwer Verolme met
gigantische projecten bezig
VAN LANSCHOT
BANKBOEKJES
rente
.4 ét. diwBaa
ONZE OORLOGSWINST
MARKT WAALWIJK
ENGELS ECHTPAAR BIJ
AUTOBOTSING OP SLAG
GEDOOD
100 gram Pekelvlees 7 0
100 gram Tongeworst S
door activiteit van oud-Waalwijker
VRIJDAG 22 APRIL 1960
83e JAARGANG No. 32
De tcho yah het Zuióen
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Gironummer 50798
Dit blad verschijnt 2 x per week
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Tel. 2621 Kaatsheuvel: Tel. 2002 - Dr. van Beurdenstraat 8
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
TeL-adres: „Echo"
Er is tussen Nederland en
Duitsland een accoord gesloten,
dat noch in ons land noch bij de
oosterburen niet veel gejuich of
een gevoel van opluchting is ont
vangen. Wij hebben de na de oor
log in bezit genomen grenscor
rectie-gebieden weer terug gege
ven, op een klein stukje na, wij
ontvangen zo'n 275 miljoen gul
den om wat schadeposten onge
daan te maken en om een klei
nigheid te vergoeden aan ex-ge
vangenen uit de concentratie
kampen. Er zijn nog-enkele kwes
ties hij dit accqprd geregeld maar
over hel algemeen blijft er voor
al bij de Nederlanders een gevoel
van onbevredigdheid bestaan.
Over de grenskwestie in de Dol-
lart en de daarbij hoog nodig te
treffen voorzieningen is men niet
tot overeenstemming gekomen
en deze taak blijft voorlopig
maar weer zoals ze was en dat
betekertt een vooral voor Neder
land onvoldoende regeling.
Wij hebben dus noch van de
overwonnen vijand noch van de
bevriende nabuur een compensa
tie voor de ons aangedane oorlog
en de daaruit voortgekomen
schade kunnen verkrijgen. Het
eerste niet omdat onze geallieer
den daartoe niet wilden meewer
ken, het tweede niet omdat liet
weer sterk geworden West-Duits-
land geen eigen belangen wilde
prijsgeven, alle economische sa
menwerking ten spijt. En nu
mopperen de Duitse socialisten
nos over het bereikte accoord,
omdat er in een deel van het
plaatsje Wyler bij Nijmegen, dat
Nederlands blijft, nog 23 Duitsers
wonen, aan wie dus het zeil be
schikkingsrecht is onthouden. Of
de 9000 anderen in Elten en Tud-
deren enz. wel allemaal zo graag
terug „in's Reich" willen, wat
hen ook niet is gevraagd, daar
zwijgt de Duitse parlementsfrac-
tie maar over. En dat te betalen
geld vinden vele Duitsers eigen
lijk ook onnodig. Zij weten dan
ook niet, dat de hier door Duits
land aangerichte qorlogsschade
zo ongeveer 25 miljard gulden
heeft bedragen.
Financieel zijn wc dus eigen
lijk met een fooi afgescheept. Als
de 125 miljoen, die bedoeld is
voor de slachtoffers van de con
centratiekampen, wordt verdeeld,
zullen deze ex-slaven van het na
zi-rijk het hen toegedachte be
drag nog meer als een fooi zien
dan het gehele bedrag wel lijkt.
Natuurlijk is het leed en de scha
de, die velen door hun gevangen
neming hebben geleden, nimmer
geheel in geld te vergoeden, doch
wat nu kan worden uitgekeerd,
vormt eigenlijk een extra discri
minatie van de menselijke waar
digheid. Men kan zeggen, dat het
meevalt dat er althans nog iets
voor de geleden schade wordt uit
gekeerd, maar het is in ieder ge
val geen bewijs, dat Duitsland
zich erg beschaamd voelt over 't
gebeurde in de oorlog en dat het
de verhouding tegenover z'n hui
dige economische bondgenoot nu
eens zo goed mogelijk heeft wil
len zuiveren.
Er blijkt na jarenlange onder
handelingen niets beters voor
ons bereikt te kunnen worden.
Wij kunnen daar onze onderhan
delaars geen verwijt van maken.
Zij hebben ongetwijfeld het mo
gelijke gedaan, dat bewijst wel de
lange duur der gehouden bespre
kingen. Wc zullen nu echter rui
terlijk moeten erkennen, dat wij
als medeoverwinnaars van de
laatste oorlog tot de grote verlie
zers er van behoren. Duizenden
en duizenden zijn geslachtofferd.
Ons land werd ernstig beschadigd
en leeggeplunderd, we hebben er
bovendien grotendeels het ver
lies en de onaangename verwik
kelingen met Indië aan te wijten.
Zowel door vriend als vijand zijn
we in berooide staat achtergela
ten.
o
Het is de Nederlandse wils
kracht, energie en ijver, die ons
nochtans er weer bovenop gaan
helpen. Dit is feitelijk een pres
tatie die hoger is aan te slaan dan
alle heldhaftige feiten die tot nu
toe in ons geschiedenisboekje
voorkomen. Als we nagaan hoe
veel investering dit al heeft ver
eist en hoeveel het nog eisen zal
en hoe welvarend we dan toch
reeds kunnen leven, dan getuigt
dit van een wonderlijke vitaliteit
en wilskracht. Daarop hebben
zowel onze vijanden als onze
bondgenoten, en vooral de Indo
nesiërs, zich verkeken.
Dat is dan misschien qnze
winst uit de oorlog. Een winst,
die meer betekent dan een drie
honderd miljoen Duitse marken,
enkele grenscorrecties en een
mede uit eigenbelang verschafte
Marshall-hulp. Wij vormen weel
een volk dat feller leeft dan ooit
en voortbouwt aan z'n toekomst.
En zelf beseffen we dat maar
nauwelijks.
H. van W.
wat ons ingeval van een oorlog
(of zelfs in geval van een kern
explosie als gevolg van een cata
strofe in vredestijd) te wachten
en te doen staat.
WAT KUNNEN WIJ DOEN
Wij zullen, wanneer wij niet
over een speciale schuilgelegen-
heid beschikken, al reeds moeten
nagaan welke de veiligste plek is
in huis: kelder, sousterrain, de
plaats zo dicht mogelijk bij of
onder de trap, zo ver mogelijk
van de buitenmuren.
Wij zullen iets moeten weten
van eerste hulp bij ongelukken
en verpleging van zieken, van
brandpreventie en brandbestrij
ding. Wij zullen er rekening mee
moeten houden, dat we een of
meer dagen binnenshuis zullen
moeten blijven, dat geen hulp,
ook geen leverancier ons berei
ken kan, wanneer door radio-ac
tieve straling het levensgevaar
lijk is zich op straat te begeven
en we zullen dan voldoende eten
en drinken in huis moeten heb
ben. We zullen rekening dienen
te houden met de mogelijkheid
dat we op stel en sprong ons huis
moeten verlaten en klaar hebben
staan wat we dan beslist moeten
meenemen. Kortom, we zullen
datgene moeten doen dat ons be
waart voor paniek. Want elke
ramp wordt door een paniek nog
honderdvoudig vergroot.
Onwetendheid brengt ons in
paniek.
Kennis omtrent het gevaar en
wat ons dan te doen staat, is eer
ste voorwaarde voor zelfbehoud.
(Stichting Bevordering
Bescherming Bevolking)
VRESELIJKE EXPLOSIE OP
NEDERLANDS TANKSCHIP
Bij een explosie in de machine
kamer van 't Nederlandse tank
schip „Pendrecht" uit Rotterdam
zijn vijf bemanningsleden gedood
en drie gewond. Het schip be
vond zich op het ogenblik van de
ontploffing op elf mijl van Gi
braltar. Onmiddellijk vroeg de in
hallast varende, 13.000 ton me
tende „Pendrecht" sleepbootas-
sistentie en medische hulp aan
Gibraltar. Nog voordat deze hulp
gearriveerd was had de beman
ning de brand in de machineka
mer weten te blussen. De „Pen
drecht" werd de haven van Gi
braltar binnengesleept, waar de
gewonde bemanningsleden in een
ziekenhuis werden opgenomen.
De brand werd veroorzaakt door
het springen van een carter in de
machinekamer. De rondvliegen
de stukken doodden vijf beman
ningsleden en verwondden er 3.
LAAT KIND NIET IN AUTO
ACHTER
De Haagse politie heeft na door
een voorbijganger gewaarschuwd
te zijn, moeten ingrijpen om een
15 maanden oude baby van ver
stikking in een auto te redden.
Het kind was door z,ijn ouders,
een Deense familie, in de geheel
afgesloten kleine auto achterge
laten, terwijl de ouders het mini
atuurstadje Madurodam bezich
tigden.
Toen de politie een portier
raampje had geforceerd en het
portier had geopend, ontfermde
de attente voorbijganger zich
over het kind, dat rood aangelo
pen in de snikhete benauwde au
to lag te huilen.
De ouders meldden zich eerst
geruime tijd na de herhaalde op
roep via liet omroepsysteem van
Madurodam, vermoedelijk ook
omdat zij de in het Nederlands
gestelde oproep niet hadden kim
men de Zuidkoreaanse regering be
schuldigd van het toepassen van
„onderdrukkingsmaatregelen die
niet passen in een ware democra
tie". De nota werd door de minister
van buitenlandse zaken Herter aan
de Zuidkoreaanse ambassadeur in
Washington, dr. You Chang Yang,
overhandigd.
BUITENLANDSE HANDEL
BELANGRIJK TOEGENOMEN
Zowel de invoer als de uitvoer
heeft in het eerste kwartaal van dit
jaar een belangrijke stijging te zien
gegeven ten opzichte van de eerste
drie maanden in 1959. De invoer
heeft tot dusver in 1960 4217 mil
joen gulden bedragen en de uitvoer
3710 miljoen gulden. Vorig jaar be
liep de invoer over het eerste kwar
taal 3436 miljoen gulden en de uit
voer 3079 miljoen gulden.
Een stijging derhalve van resp.
781 miljoen en 631 miljoen gulden.
Dat betekent dat in de eerste drie
maanden van 1960 88 percent van de
import door export werd gedekt.
Vorig jaar was dit over januari-
maart 90 percent. Het ongedekte
invoersaldo laat zich dus eind maart
berekenen op 507 (357) miljoen gul
den.
SCHIP MET HAKENKRUIS-
VLAG MOEST TERUG.
Het Westduitse sleepschip
„Greta", dat achter het motor
schip „Éyra" bij Lobith ons land
binnenvoer met de oude Duitse
vlag in top en een hakenkruis-
slag op het dek gespreid, moest
naar West-Duitsland terug..
De koninklijke marechaussee
te Lobith kreeg op eerste Paas
dag bericht, dat de „Greta" in
Nederland niet mocht worden
toegelaten.
Op de zonnige morgen van de 6e augustus 1945 liep een Ja
panner, ir. Yamagoetsji, door de straten van Hirosjima. Een
felle lichtflits verblindde hem, en onbewust gehoorzamend aan
wat hem op de luchtbeschermingscursus geleerd was, liet luj
zich op de grond vallen cn verborg het hoofd in de armen.
Daardoor kwam ir. Yamagoetsji er met ernstige brandwonden
aan de linkerkant van zijn gezicht en aan zijn linkerarm af...
j mJ .'*Fl rij Hl bJ>
geen maatregelen ter bescher
ming en bestrijding zijn getrof
fen.
Op een geheel ander standpunt
staat ónze regering, die het nood
zakelijk acht dat de bevolking
weet, wat haar in zulke omstan
digheden te wachten en... te doen
staat.
ken.
Twee dagen later stond hij, ei
genlijk te ziek om naar kantoor
te gaan, tussen zijn collega's in
het Mitsjoebisjigebouw te Naga
saki en vertelde zijn wedervaren.
Hij kon hen slechts één raad ge
ven: dekken, onder je bureau, je
schrijftafel, zo ver mogelijk bij
de ramen vandaan!
Nauwelijks was hij uitgespro-
on, of ook boven Nagasaki ont-
lofte een atoomhom. En de col-
,ega's volgden instinctiet zijn
raad op. Op deze afdeling vielen
de minste slachtoffers...
Yaganjoetsji was een der wei
nigen die èii de atoombom op
Hirosjima èn die op Nagasaki
hebben overleefd. Hij dankte zijn
behoud aan het feit, dat hij wist
hoe te handelen. Zijn verhaal
aan de collega's was de eerste
rimitieve cursus „bescherming
evolking tegen atoomgevaar
NIET INGELICHT
In Hirosjima stond men voor
een volkomen onbekend gevaar.
Men wist ook niets omtrent de
gevolgen; de stralingsziekte als
gevolg van radioactiviteit was
'iets volkomen nieuws.
En in Nagasaki stond het er
precies zo voor, want de Japanse
regering had „om het moreel
hoog te houden" alle berichten
over de ramp in Hirosjima ge
censureerd.
Daaraan is ook het zeer hoge
aantal slachtoffers te wijten.
Maar daarbij bleek ook, welk
een omvang zulk een ramp kan
aannemen, wanneer de bevolking
niet is voorgelicht, en wanneer
BESCHERMING
BEVOLKING
Uitgaande van de mogelijkheid
(niet van de onontkoombaar
heid!) van een oorlog met kern
wapens, zijn maatregelen geno
men om de organisatie Bescher
ming Burgerbevolking, de BB te
maken tot een parate en goed
uitgeruste hulpverleningsorgani
satie. En er is voor gezorgd dat,
mocht die organisatie plaatselijk
tengevolge van de ramp worden
uitgeschakeld, van alle kanten
hulp en assistentie wordt gebo
den.
Maar die hulp kan pas effec
tief zijn, wanneer ook de bevol
king zélf haar maatregelen heeft
genomen, om een overlevings
kans te hebben gedurende de pe
riode tussen het ogenblik van de
ramp en die, waarop de georga
niseerde hulpverlening in actie
komt.
Wie voorbereid is op 't gevaar
die treft het niet zo zwaar
Zo min als we onze kleine kin
deren de straat op sturen zonder
ze de regels van het verkeer te
llebben ingeprent, zo min kun
nen wü zelf leven in dit atoom
tijdperk, zonder dat we weten
Geen koersrisico
Gemakkelijk beschikbaar - Geen kosten
Storten en opnemen kunt U aan onze kas,
maar ook heel eenvoudig via de giro.
Vraag - telefonisch, schriftelijk
of aan onze kas -
de folder „Bankboekjes"
FIRMA
BANKIERS
'•-HERTOGENBOSCH, H. Steenweg 27-31, Telefoon 22321
EINDHOVENKeizersgracht 17,Telefoon 27442
TILBURG, Stationstraat 17, Telefoon 30300
Affiliatie in Amsterdams
VERMEER CO., BANKIERS
Herengracht 199—201, Telefoon 020-240119
DRAGEN
Het schip werd naar de Duitse
kant van de rivier gesleept en
aan de politic van Emmerich
overgegeven. De schipper weiger
de de vlaggen te verwijderen.
Op de rijksweg Enschede-Zut-
phen onder de gemeente Lochem
is een Engels echtpaar bij een
botsing om het leven gekomen.
De heer en mevrouw Biesheuvel,
beiden zestig jaar, waren in hun
Jaguar-sportwagen op weg van
Enschede naar Den Haag. Enkele
kilometers buiten Lochem moest
de heer Biesheuvel krachtig rem
men voor een jongetje dat de weg
over wilde steken. De wagen
draaide een halve slag om en
botste met een klap tegen een
boom. De heer en mevrouw Bies
heuvel waren op slag dood. Het
jongetje werd nog door de auto
geraakt en moest met enkele
hoofdwonden naar het zieken
huis te Lochem worden overge
bracht. De heer Biesheuvel was
afkomstig uit Den Haag, zijn
echtgenote was van geboorte
Oostenrijkse. Later zijn zij hei
den Britse onderdanen geworden.
Zij woonden in Leicester.
nen verstaan. Er was toen onge
veer vijf kwartier verstreken tus
sen de ondekking van de voorbij
ganger en de komst van de ou
ders.
REVOLTE IN KOREA
Honderden slachtoffers
Met behulp van pantserwagens,
machinegeweren en een divisie in
fanteristen, is president Syngman
Rhee van Zuid-Korea er voorlopig
in geslaagd een revolutie tegen zijn
regime te onderdrukken. Ijlings
van de bestandslijn teruggetrokken
troepen forceerden in de hoofdstad
Seoel dinsdagavond een gespannen
rust na de bloedigste en felste be
togingen uit de geschiedenis van de
staat. Tussen de zestig en tachtig
mensen verloren daarbij het leven,
zeker tweehonderd werden ernstig
gewond. Voor de vijf grootste ste
den is de staat van beleg afgekon
digd, alle verbindingen met 't bui
tenland staan onder censuur. Ame
rikaanse troepen moeten in hun
kazernes blijven. In een nota heeft
Scheepsbouwcr-en-gros Corne
lls Verolme (die ook de scheeps
werf te Heusden exploiteertzo
juist teruggekeerd van een mon
ster reis door Noord- en Zuid-
Amerika, heeft op zijn nieuwe
werf in Rozenburg drie spectacu
laire zaken geregeld. Dit waren
ze: de grootste bulkcarrier van
Europa, de de naam kreeg van
het geboortedorp van Verolme,
„Nieuwe Tonge", werd overge
dragen aan de eigenaar; het
35.000 ton metende „Prinses Irc-
nedok", in een recordtijd van 13
weken gebouwd, werd in gebruik
gesteld en tenslotte werd 't eigen
Yerolme-recreatiegeboud „Home
Port" voor officieren en beman
ningsleden van in dok liggende
schepen, officieel geopend.
En passant vertelde de heer
Verolme op een geïmproviseerde
persconferentie, dat zijn scheeps
werf in Brazilië met een bouw-
dok tot 50.000 ton, een reparatie-
dok met een capaciteit van 80.000
ton en een tweede_ reparatiedok
voor schepen tot 35.000 ton, nog
dit jaar gereed komt.
Binnen enkele maanden zullen
150 experts van Verolme naar
Brazilië vertrekken, die met de
produktie van de eerste schepen
beginnen. „Ik krijg de indruk",
zei de heer Verolme, „dat wij er
langer zullen zitten dan Fokker".
Bij zijn vertrek uit Brazilië kreeg
hij oi> de valreep al zijn eerste
opdracht voor het bouwen van
twee schepen van elk 10.500 ton.
Ook in Peru gaat Verolme wel
licht in de naaste toekomst bou
wen. Nadat de president van dit
land was teruggekeerd van zijn
staatsiebezoek in Nederland,
zijn de heer en mevrouw Verol
me enkele dagen zijn gast ge
weest. Hierover zei de heer Ver
olme: „Wij mogen verwachten,
dat Verolme binnen niet al te
lange tijd niet alleen aan de At
lantische zijde van het zuidelijk
halfrond, maar ook aan de Paci-
ficzijde een basis heeft".
Op Curasao is inmiddels al de
eerste Verolme-nedcrzetting ver
dezen, de Antillian Shipping Cor
poration. In Ierland nadert een
Verolmewerf thans zijn voltooi
ing. Een dezer dagen ontving de
ze werf reeds opdracht voor de
houw van een vracht-passagiers-
schip van 14.000 ton.
Op de werf Rozenburg is thans
alle aandacht geconcentreerd op
de nieuwe reparatiedokken van
90.000 en 50.000 ton, waarvoor
thans de grootste bouwput, die
ooit gemaakt is, is droog geko
men. Volgende week begint men
met de laatste afgravingen, waar
na de 5000 betonnen palen zullen
worden geheid, die de grote en
zware constructie voor deze dok
ken met kraanhaan zullen dra-
gen.
Reeds werd hekend gemaakt,
dat de honderdste reparatie-op
dracht voor deze jongste afdeling
WEEKREKLAME
22 t/m 28 april
De Verenigde Waalwijkse
Slagers
ct.
van de Verolme-mammoeth zo
juist was ontvangen. Aan de
westzijde van deze werf wordt
gebouwd aan een tankcleaning-
station, dat nog dit jaar in ge
bruik zal worden gesteld. Het zal
overigens nog zeven jaar duren,
voordat dit 120 hectaren grote
terrein volkomen geïnstalleerd is.
Verolme United Shipyards N.
V. heeft een studiecommissie in
gesteld, die de bouw van schepen,
voortgestuwd door atoomkracht,
zal onderzoeken. Een groep van
ingenieurs, die hiervoor is aan
getrokken, zal de mogelijkheden
bestuderen die hier voor de
scheepswerven van Verolme lig
gen. „De grootste moeilijkheid hij
deze atoomschepen is de assu
rantie", zo deelde de heer C. Ver
olme mee. Hij is niet van plan in
tens samen te werken met het
Reactor Centrum Nederland. „Ik
heb geleerd, dat je met samen
werking meestal niet opschiet",
zo zei nij. „We doen het liever
zelf." Rr. Nbld.
De Engelse luchtvaartmaatschap
pij „Trade-Air London" opent op
vrijdag 20 mei een wekelijkse lijn
dienst tussen de luchthaven Zuid-
Limburg en het vliegveld Southend
bij Londen. Van die datum af wordt
elke vrijdag vice versa gevlogen
tussen Londen en Beek. Met de ope
ning van deze lijndienst is de lucht
haven Zuid-Limburg opnieuw op
bescheiden wijze opgenomen in het
Europese luchtnet. Vermoedelijk
krijgt de Engelse maatschappij ook
een concessie, om de dienst uit te
breiden tot Neurenberg.
Proef die móet slagen
De aan Trade Air verleende ver
gunning voor deze lijndienst is het
resultaat van lange en moeizame
onderhandelingen, waarin de direc
teur-havenmeester D. Roxs (oud-
Waalwijker) een belangrijke rol
heeft gespeeld. Verschillende malen
heeft de heer Roxs bij luchtvaart
autoriteiten in Londen gepleit voor
de opening van deze dienst.
Dit succes betekent-tevens de eer
ste buitenlandse lijn voor het vlieg
veld. De Engelse maatschappij zal