wAalwijkse en UnqstRAAtse couRAnt EEN BOUWEND VOLK BINNEN- EN BUITENLAND mk Engelse maatschappij opent dienst LONDEN - ZUID-LIMBURG Onwetendheid vergroot het gevaar P< E Scheepsbouwer Verolme met gigantische projecten bezig VAN LANSCHOT BANKBOEKJES rente .4 ét. diwBaa ONZE OORLOGSWINST MARKT WAALWIJK ENGELS ECHTPAAR BIJ AUTOBOTSING OP SLAG GEDOOD 100 gram Pekelvlees 7 0 100 gram Tongeworst S door activiteit van oud-Waalwijker VRIJDAG 22 APRIL 1960 83e JAARGANG No. 32 De tcho yah het Zuióen Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 50798 Dit blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Tel. 2621 Kaatsheuvel: Tel. 2002 - Dr. van Beurdenstraat 8 Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief. TeL-adres: „Echo" Er is tussen Nederland en Duitsland een accoord gesloten, dat noch in ons land noch bij de oosterburen niet veel gejuich of een gevoel van opluchting is ont vangen. Wij hebben de na de oor log in bezit genomen grenscor rectie-gebieden weer terug gege ven, op een klein stukje na, wij ontvangen zo'n 275 miljoen gul den om wat schadeposten onge daan te maken en om een klei nigheid te vergoeden aan ex-ge vangenen uit de concentratie kampen. Er zijn nog-enkele kwes ties hij dit accqprd geregeld maar over hel algemeen blijft er voor al bij de Nederlanders een gevoel van onbevredigdheid bestaan. Over de grenskwestie in de Dol- lart en de daarbij hoog nodig te treffen voorzieningen is men niet tot overeenstemming gekomen en deze taak blijft voorlopig maar weer zoals ze was en dat betekertt een vooral voor Neder land onvoldoende regeling. Wij hebben dus noch van de overwonnen vijand noch van de bevriende nabuur een compensa tie voor de ons aangedane oorlog en de daaruit voortgekomen schade kunnen verkrijgen. Het eerste niet omdat onze geallieer den daartoe niet wilden meewer ken, het tweede niet omdat liet weer sterk geworden West-Duits- land geen eigen belangen wilde prijsgeven, alle economische sa menwerking ten spijt. En nu mopperen de Duitse socialisten nos over het bereikte accoord, omdat er in een deel van het plaatsje Wyler bij Nijmegen, dat Nederlands blijft, nog 23 Duitsers wonen, aan wie dus het zeil be schikkingsrecht is onthouden. Of de 9000 anderen in Elten en Tud- deren enz. wel allemaal zo graag terug „in's Reich" willen, wat hen ook niet is gevraagd, daar zwijgt de Duitse parlementsfrac- tie maar over. En dat te betalen geld vinden vele Duitsers eigen lijk ook onnodig. Zij weten dan ook niet, dat de hier door Duits land aangerichte qorlogsschade zo ongeveer 25 miljard gulden heeft bedragen. Financieel zijn wc dus eigen lijk met een fooi afgescheept. Als de 125 miljoen, die bedoeld is voor de slachtoffers van de con centratiekampen, wordt verdeeld, zullen deze ex-slaven van het na zi-rijk het hen toegedachte be drag nog meer als een fooi zien dan het gehele bedrag wel lijkt. Natuurlijk is het leed en de scha de, die velen door hun gevangen neming hebben geleden, nimmer geheel in geld te vergoeden, doch wat nu kan worden uitgekeerd, vormt eigenlijk een extra discri minatie van de menselijke waar digheid. Men kan zeggen, dat het meevalt dat er althans nog iets voor de geleden schade wordt uit gekeerd, maar het is in ieder ge val geen bewijs, dat Duitsland zich erg beschaamd voelt over 't gebeurde in de oorlog en dat het de verhouding tegenover z'n hui dige economische bondgenoot nu eens zo goed mogelijk heeft wil len zuiveren. Er blijkt na jarenlange onder handelingen niets beters voor ons bereikt te kunnen worden. Wij kunnen daar onze onderhan delaars geen verwijt van maken. Zij hebben ongetwijfeld het mo gelijke gedaan, dat bewijst wel de lange duur der gehouden bespre kingen. Wc zullen nu echter rui terlijk moeten erkennen, dat wij als medeoverwinnaars van de laatste oorlog tot de grote verlie zers er van behoren. Duizenden en duizenden zijn geslachtofferd. Ons land werd ernstig beschadigd en leeggeplunderd, we hebben er bovendien grotendeels het ver lies en de onaangename verwik kelingen met Indië aan te wijten. Zowel door vriend als vijand zijn we in berooide staat achtergela ten. o Het is de Nederlandse wils kracht, energie en ijver, die ons nochtans er weer bovenop gaan helpen. Dit is feitelijk een pres tatie die hoger is aan te slaan dan alle heldhaftige feiten die tot nu toe in ons geschiedenisboekje voorkomen. Als we nagaan hoe veel investering dit al heeft ver eist en hoeveel het nog eisen zal en hoe welvarend we dan toch reeds kunnen leven, dan getuigt dit van een wonderlijke vitaliteit en wilskracht. Daarop hebben zowel onze vijanden als onze bondgenoten, en vooral de Indo nesiërs, zich verkeken. Dat is dan misschien qnze winst uit de oorlog. Een winst, die meer betekent dan een drie honderd miljoen Duitse marken, enkele grenscorrecties en een mede uit eigenbelang verschafte Marshall-hulp. Wij vormen weel een volk dat feller leeft dan ooit en voortbouwt aan z'n toekomst. En zelf beseffen we dat maar nauwelijks. H. van W. wat ons ingeval van een oorlog (of zelfs in geval van een kern explosie als gevolg van een cata strofe in vredestijd) te wachten en te doen staat. WAT KUNNEN WIJ DOEN Wij zullen, wanneer wij niet over een speciale schuilgelegen- heid beschikken, al reeds moeten nagaan welke de veiligste plek is in huis: kelder, sousterrain, de plaats zo dicht mogelijk bij of onder de trap, zo ver mogelijk van de buitenmuren. Wij zullen iets moeten weten van eerste hulp bij ongelukken en verpleging van zieken, van brandpreventie en brandbestrij ding. Wij zullen er rekening mee moeten houden, dat we een of meer dagen binnenshuis zullen moeten blijven, dat geen hulp, ook geen leverancier ons berei ken kan, wanneer door radio-ac tieve straling het levensgevaar lijk is zich op straat te begeven en we zullen dan voldoende eten en drinken in huis moeten heb ben. We zullen rekening dienen te houden met de mogelijkheid dat we op stel en sprong ons huis moeten verlaten en klaar hebben staan wat we dan beslist moeten meenemen. Kortom, we zullen datgene moeten doen dat ons be waart voor paniek. Want elke ramp wordt door een paniek nog honderdvoudig vergroot. Onwetendheid brengt ons in paniek. Kennis omtrent het gevaar en wat ons dan te doen staat, is eer ste voorwaarde voor zelfbehoud. (Stichting Bevordering Bescherming Bevolking) VRESELIJKE EXPLOSIE OP NEDERLANDS TANKSCHIP Bij een explosie in de machine kamer van 't Nederlandse tank schip „Pendrecht" uit Rotterdam zijn vijf bemanningsleden gedood en drie gewond. Het schip be vond zich op het ogenblik van de ontploffing op elf mijl van Gi braltar. Onmiddellijk vroeg de in hallast varende, 13.000 ton me tende „Pendrecht" sleepbootas- sistentie en medische hulp aan Gibraltar. Nog voordat deze hulp gearriveerd was had de beman ning de brand in de machineka mer weten te blussen. De „Pen drecht" werd de haven van Gi braltar binnengesleept, waar de gewonde bemanningsleden in een ziekenhuis werden opgenomen. De brand werd veroorzaakt door het springen van een carter in de machinekamer. De rondvliegen de stukken doodden vijf beman ningsleden en verwondden er 3. LAAT KIND NIET IN AUTO ACHTER De Haagse politie heeft na door een voorbijganger gewaarschuwd te zijn, moeten ingrijpen om een 15 maanden oude baby van ver stikking in een auto te redden. Het kind was door z,ijn ouders, een Deense familie, in de geheel afgesloten kleine auto achterge laten, terwijl de ouders het mini atuurstadje Madurodam bezich tigden. Toen de politie een portier raampje had geforceerd en het portier had geopend, ontfermde de attente voorbijganger zich over het kind, dat rood aangelo pen in de snikhete benauwde au to lag te huilen. De ouders meldden zich eerst geruime tijd na de herhaalde op roep via liet omroepsysteem van Madurodam, vermoedelijk ook omdat zij de in het Nederlands gestelde oproep niet hadden kim men de Zuidkoreaanse regering be schuldigd van het toepassen van „onderdrukkingsmaatregelen die niet passen in een ware democra tie". De nota werd door de minister van buitenlandse zaken Herter aan de Zuidkoreaanse ambassadeur in Washington, dr. You Chang Yang, overhandigd. BUITENLANDSE HANDEL BELANGRIJK TOEGENOMEN Zowel de invoer als de uitvoer heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een belangrijke stijging te zien gegeven ten opzichte van de eerste drie maanden in 1959. De invoer heeft tot dusver in 1960 4217 mil joen gulden bedragen en de uitvoer 3710 miljoen gulden. Vorig jaar be liep de invoer over het eerste kwar taal 3436 miljoen gulden en de uit voer 3079 miljoen gulden. Een stijging derhalve van resp. 781 miljoen en 631 miljoen gulden. Dat betekent dat in de eerste drie maanden van 1960 88 percent van de import door export werd gedekt. Vorig jaar was dit over januari- maart 90 percent. Het ongedekte invoersaldo laat zich dus eind maart berekenen op 507 (357) miljoen gul den. SCHIP MET HAKENKRUIS- VLAG MOEST TERUG. Het Westduitse sleepschip „Greta", dat achter het motor schip „Éyra" bij Lobith ons land binnenvoer met de oude Duitse vlag in top en een hakenkruis- slag op het dek gespreid, moest naar West-Duitsland terug.. De koninklijke marechaussee te Lobith kreeg op eerste Paas dag bericht, dat de „Greta" in Nederland niet mocht worden toegelaten. Op de zonnige morgen van de 6e augustus 1945 liep een Ja panner, ir. Yamagoetsji, door de straten van Hirosjima. Een felle lichtflits verblindde hem, en onbewust gehoorzamend aan wat hem op de luchtbeschermingscursus geleerd was, liet luj zich op de grond vallen cn verborg het hoofd in de armen. Daardoor kwam ir. Yamagoetsji er met ernstige brandwonden aan de linkerkant van zijn gezicht en aan zijn linkerarm af... j mJ .'*Fl rij Hl bJ> geen maatregelen ter bescher ming en bestrijding zijn getrof fen. Op een geheel ander standpunt staat ónze regering, die het nood zakelijk acht dat de bevolking weet, wat haar in zulke omstan digheden te wachten en... te doen staat. ken. Twee dagen later stond hij, ei genlijk te ziek om naar kantoor te gaan, tussen zijn collega's in het Mitsjoebisjigebouw te Naga saki en vertelde zijn wedervaren. Hij kon hen slechts één raad ge ven: dekken, onder je bureau, je schrijftafel, zo ver mogelijk bij de ramen vandaan! Nauwelijks was hij uitgespro- on, of ook boven Nagasaki ont- lofte een atoomhom. En de col- ,ega's volgden instinctiet zijn raad op. Op deze afdeling vielen de minste slachtoffers... Yaganjoetsji was een der wei nigen die èii de atoombom op Hirosjima èn die op Nagasaki hebben overleefd. Hij dankte zijn behoud aan het feit, dat hij wist hoe te handelen. Zijn verhaal aan de collega's was de eerste rimitieve cursus „bescherming evolking tegen atoomgevaar NIET INGELICHT In Hirosjima stond men voor een volkomen onbekend gevaar. Men wist ook niets omtrent de gevolgen; de stralingsziekte als gevolg van radioactiviteit was 'iets volkomen nieuws. En in Nagasaki stond het er precies zo voor, want de Japanse regering had „om het moreel hoog te houden" alle berichten over de ramp in Hirosjima ge censureerd. Daaraan is ook het zeer hoge aantal slachtoffers te wijten. Maar daarbij bleek ook, welk een omvang zulk een ramp kan aannemen, wanneer de bevolking niet is voorgelicht, en wanneer BESCHERMING BEVOLKING Uitgaande van de mogelijkheid (niet van de onontkoombaar heid!) van een oorlog met kern wapens, zijn maatregelen geno men om de organisatie Bescher ming Burgerbevolking, de BB te maken tot een parate en goed uitgeruste hulpverleningsorgani satie. En er is voor gezorgd dat, mocht die organisatie plaatselijk tengevolge van de ramp worden uitgeschakeld, van alle kanten hulp en assistentie wordt gebo den. Maar die hulp kan pas effec tief zijn, wanneer ook de bevol king zélf haar maatregelen heeft genomen, om een overlevings kans te hebben gedurende de pe riode tussen het ogenblik van de ramp en die, waarop de georga niseerde hulpverlening in actie komt. Wie voorbereid is op 't gevaar die treft het niet zo zwaar Zo min als we onze kleine kin deren de straat op sturen zonder ze de regels van het verkeer te llebben ingeprent, zo min kun nen wü zelf leven in dit atoom tijdperk, zonder dat we weten Geen koersrisico Gemakkelijk beschikbaar - Geen kosten Storten en opnemen kunt U aan onze kas, maar ook heel eenvoudig via de giro. Vraag - telefonisch, schriftelijk of aan onze kas - de folder „Bankboekjes" FIRMA BANKIERS '•-HERTOGENBOSCH, H. Steenweg 27-31, Telefoon 22321 EINDHOVENKeizersgracht 17,Telefoon 27442 TILBURG, Stationstraat 17, Telefoon 30300 Affiliatie in Amsterdams VERMEER CO., BANKIERS Herengracht 199—201, Telefoon 020-240119 DRAGEN Het schip werd naar de Duitse kant van de rivier gesleept en aan de politic van Emmerich overgegeven. De schipper weiger de de vlaggen te verwijderen. Op de rijksweg Enschede-Zut- phen onder de gemeente Lochem is een Engels echtpaar bij een botsing om het leven gekomen. De heer en mevrouw Biesheuvel, beiden zestig jaar, waren in hun Jaguar-sportwagen op weg van Enschede naar Den Haag. Enkele kilometers buiten Lochem moest de heer Biesheuvel krachtig rem men voor een jongetje dat de weg over wilde steken. De wagen draaide een halve slag om en botste met een klap tegen een boom. De heer en mevrouw Bies heuvel waren op slag dood. Het jongetje werd nog door de auto geraakt en moest met enkele hoofdwonden naar het zieken huis te Lochem worden overge bracht. De heer Biesheuvel was afkomstig uit Den Haag, zijn echtgenote was van geboorte Oostenrijkse. Later zijn zij hei den Britse onderdanen geworden. Zij woonden in Leicester. nen verstaan. Er was toen onge veer vijf kwartier verstreken tus sen de ondekking van de voorbij ganger en de komst van de ou ders. REVOLTE IN KOREA Honderden slachtoffers Met behulp van pantserwagens, machinegeweren en een divisie in fanteristen, is president Syngman Rhee van Zuid-Korea er voorlopig in geslaagd een revolutie tegen zijn regime te onderdrukken. Ijlings van de bestandslijn teruggetrokken troepen forceerden in de hoofdstad Seoel dinsdagavond een gespannen rust na de bloedigste en felste be togingen uit de geschiedenis van de staat. Tussen de zestig en tachtig mensen verloren daarbij het leven, zeker tweehonderd werden ernstig gewond. Voor de vijf grootste ste den is de staat van beleg afgekon digd, alle verbindingen met 't bui tenland staan onder censuur. Ame rikaanse troepen moeten in hun kazernes blijven. In een nota heeft Scheepsbouwcr-en-gros Corne lls Verolme (die ook de scheeps werf te Heusden exploiteertzo juist teruggekeerd van een mon ster reis door Noord- en Zuid- Amerika, heeft op zijn nieuwe werf in Rozenburg drie spectacu laire zaken geregeld. Dit waren ze: de grootste bulkcarrier van Europa, de de naam kreeg van het geboortedorp van Verolme, „Nieuwe Tonge", werd overge dragen aan de eigenaar; het 35.000 ton metende „Prinses Irc- nedok", in een recordtijd van 13 weken gebouwd, werd in gebruik gesteld en tenslotte werd 't eigen Yerolme-recreatiegeboud „Home Port" voor officieren en beman ningsleden van in dok liggende schepen, officieel geopend. En passant vertelde de heer Verolme op een geïmproviseerde persconferentie, dat zijn scheeps werf in Brazilië met een bouw- dok tot 50.000 ton, een reparatie- dok met een capaciteit van 80.000 ton en een tweede_ reparatiedok voor schepen tot 35.000 ton, nog dit jaar gereed komt. Binnen enkele maanden zullen 150 experts van Verolme naar Brazilië vertrekken, die met de produktie van de eerste schepen beginnen. „Ik krijg de indruk", zei de heer Verolme, „dat wij er langer zullen zitten dan Fokker". Bij zijn vertrek uit Brazilië kreeg hij oi> de valreep al zijn eerste opdracht voor het bouwen van twee schepen van elk 10.500 ton. Ook in Peru gaat Verolme wel licht in de naaste toekomst bou wen. Nadat de president van dit land was teruggekeerd van zijn staatsiebezoek in Nederland, zijn de heer en mevrouw Verol me enkele dagen zijn gast ge weest. Hierover zei de heer Ver olme: „Wij mogen verwachten, dat Verolme binnen niet al te lange tijd niet alleen aan de At lantische zijde van het zuidelijk halfrond, maar ook aan de Paci- ficzijde een basis heeft". Op Curasao is inmiddels al de eerste Verolme-nedcrzetting ver dezen, de Antillian Shipping Cor poration. In Ierland nadert een Verolmewerf thans zijn voltooi ing. Een dezer dagen ontving de ze werf reeds opdracht voor de houw van een vracht-passagiers- schip van 14.000 ton. Op de werf Rozenburg is thans alle aandacht geconcentreerd op de nieuwe reparatiedokken van 90.000 en 50.000 ton, waarvoor thans de grootste bouwput, die ooit gemaakt is, is droog geko men. Volgende week begint men met de laatste afgravingen, waar na de 5000 betonnen palen zullen worden geheid, die de grote en zware constructie voor deze dok ken met kraanhaan zullen dra- gen. Reeds werd hekend gemaakt, dat de honderdste reparatie-op dracht voor deze jongste afdeling WEEKREKLAME 22 t/m 28 april De Verenigde Waalwijkse Slagers ct. van de Verolme-mammoeth zo juist was ontvangen. Aan de westzijde van deze werf wordt gebouwd aan een tankcleaning- station, dat nog dit jaar in ge bruik zal worden gesteld. Het zal overigens nog zeven jaar duren, voordat dit 120 hectaren grote terrein volkomen geïnstalleerd is. Verolme United Shipyards N. V. heeft een studiecommissie in gesteld, die de bouw van schepen, voortgestuwd door atoomkracht, zal onderzoeken. Een groep van ingenieurs, die hiervoor is aan getrokken, zal de mogelijkheden bestuderen die hier voor de scheepswerven van Verolme lig gen. „De grootste moeilijkheid hij deze atoomschepen is de assu rantie", zo deelde de heer C. Ver olme mee. Hij is niet van plan in tens samen te werken met het Reactor Centrum Nederland. „Ik heb geleerd, dat je met samen werking meestal niet opschiet", zo zei nij. „We doen het liever zelf." Rr. Nbld. De Engelse luchtvaartmaatschap pij „Trade-Air London" opent op vrijdag 20 mei een wekelijkse lijn dienst tussen de luchthaven Zuid- Limburg en het vliegveld Southend bij Londen. Van die datum af wordt elke vrijdag vice versa gevlogen tussen Londen en Beek. Met de ope ning van deze lijndienst is de lucht haven Zuid-Limburg opnieuw op bescheiden wijze opgenomen in het Europese luchtnet. Vermoedelijk krijgt de Engelse maatschappij ook een concessie, om de dienst uit te breiden tot Neurenberg. Proef die móet slagen De aan Trade Air verleende ver gunning voor deze lijndienst is het resultaat van lange en moeizame onderhandelingen, waarin de direc teur-havenmeester D. Roxs (oud- Waalwijker) een belangrijke rol heeft gespeeld. Verschillende malen heeft de heer Roxs bij luchtvaart autoriteiten in Londen gepleit voor de opening van deze dienst. Dit succes betekent-tevens de eer ste buitenlandse lijn voor het vlieg veld. De Engelse maatschappij zal

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1960 | | pagina 7