wAAlwi]kse en lAnqstRAAtse couraiu Fa. Appels in 6 jaar tijd naar belangrijke plaats in internationaal wegvervoer m Internationaal Muziekfeest - Loon op Zand I Mededeling kalter BINNEN- EN BUITENLANE* Groot Kermesse d'été Z0MERJAP0NNEN 29.75 21.50 VRIJDAG 20 MEI 1960 83e JAARGANG No. 40 ritgever vVaalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen hoofdredacteur: JAN TIELEN gironummer 50798 Pit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief. Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205. Waalwijk - Tel. 2621 Kaatsheuvel: Tel Dr. van Beurdenstraat 8 Tel.-adres: „Echo" Van paard en kar naar imposant wagenpark Miljoen kilometer per jaar, 6000 liter brandstof per week De telex ratelt. „Wagen in Salzburg aangekomen. Alles O.K." „Vracht laden bij fa. X. in Stuttgart. „Uit Wenen vertrokken. Morgenavond thuis." Het is niet de telex van een politiebureau of krantenbedrijf, die dergelijke berichten ontvangt uit en doorgeeft naar Duits land en Oostenrijk, maar de jongste aanwinst van het Inter nationaal Transportbedrijf Appels te Waalwijk; een even waar devolle als noodzakelijke aanwinst, want één factor is in het wegvervoer allesoverheersend: tijd! Tijd is hier niet alleen geld, maar ook service, tijd is alles. Een goed transportbedrijf moet op de klok lopen, zonder haperen, dag en nacht. Haar motto moet zijn: nog sneller, nog goedkoper en minstens even vei lig. Daarom is de telex een vitaal onderdeel van het Internati onaal Transportbedrijf Appels. Zij legt een permanent contact tussen het Waalwjjkse hoofdkantoor, de wagens die en route zijn en de klanten in noord, zuid, oost en west. De telex, die niet alleen sneller, maar ook efficiënter werkt dan de telefoon, is een onmisbaar regie-attribuut in het zo dynamische bedryf van de fa. Appels, di-e zich in een onstuimige ontwikkeling in zes jaar tijd naar een belangrijke plaats in het internationaal wegvervoer heeft gewerkt. Onmisbaar voor schoen- en lederindustrie over zonder boosheid en zonder rancune, ook al zijn er dan niet altijd faire middelen gebruikt om de fa. Appels van de weg te drin gen. „Advocaten hebben wij in deze strijd overigens niet nodig gehad", zegt Christ. „Ik ging zelf naar Den Haag en aan de hand van de boeken en de cijfers kon ik de heren daar aanstonds aan tonen dat onze verlangens ge rechtvaardigd waren en dat onze onderneming in een grote behoef te voorzag. We hebben die strijd altijd glansrijk gewonnen, ook al leverde hij dan de nodige stagna tie en achterstand op, maar we zijn gewoon doorgegaan, omdat we er van overtuigd waren dat de Langstraat een bedrijf als 't onze nodig had." De verdere ontwikkeling van de fa. Appels heeft bewezen hoe zeer Christ het bij het rechte eind heeft. Het schuchtere paard-en- kar-bedrijfje is in praktisch zes jaar tijd uitgegroeid tot een transportbedrijf dat meetelt in het internationale wegvervoer, dat vandaag veel grotere kansen heeft dan vroeger, omdat het in snelheid de spoorwegen en na tuurlijk helemaal de scheepvaart ver overtreft. WAGENPARK ai Ie dagen tot 's nachts i uur MUSIC-HALL met 1500 zitplaatsen en iedere avond optreden van internationale orkesten en artisten, populaire entreeprijzen Originele Münchener Ober Bayern Tanz Kapelle (17 musici en zangeres) Belgisch Dans- en Showorkest Eddy de Latte met zangeres Albane Dans- en Showorkest Freddy Hull en de Wooltown Jazz Band, bovendien 8 - 9.30 GALACONCERT „CONCORDIA" 7-10.- INTERNATIONAAL VARIÉTÉ 8 - 10.30 CONCERT BRABANTS ORKEST 21 tlm 29 mei 23 mei 24 mei 27 mei Heel bescheiden, met paard en gegaan. Aan de oude Waalwijkse fereeltje dagelijks aantreffen. De waar Waalwijk De voorspoed en de gunstige ontwikkeling zijn de fa. Appels niet zo maar in de schoot geval len. Het is een hard gevecht ge weest dat Antoon Appels en zijn drie zoons Christ, Jan en Wim hebben moeten leveren tegen an dere vervoersondernemingen in plaats en streek, maar ook tegen het machtige bedrijf der Neder landse Spoorwegen. Durf, ondernemingsgeest en energie waren de wapens waar mee zij voor een plaats in het moderne vervoerswezen hebben gevochten. De strijd om de ver gunningen is lang en moeilijk geweest, maar telkens weer wist de fa, Appels met de onweer legbare boeken, papieren en cij fers op tafel aan te tonen dat haar claims volkomen billijk en verantwoord waren. De machti ge N.S. wilden het tegen de fa. Appels zelfs op een principiële ministeriële beslissing laten aan komen, maar toen deze met een film over het vervoer van de N.S. in de Langstraat op tafel kwam, trokken de N.S. zich wijselijk te- flit deze glansrijk gewonnen vergunningenstrijd blijkt overi gens wel hoezeer het transport bedrijf van de fa. Appels in een behoefte voorziet. Maar dit is feitelijk allemaal hoofdstuk twee. Hoofdstuk één is de paard-en kar-periode, waarvan het begin in de vooroorlogse jaren ligt. Het was toen Antoon Appels, die van zijn oom een vrachtrijderij kar, is de fa. Appels van start haven kon men bovenstaand ta- wagen op luchtbanden was iets destijds van opkeek overnam en daarmee voermans diensten in Waalwijk en omge ving verrichtte. Het bedrijfje breidde zich van lieverlee uit tot vier paarden en enkele wagens. De vooruitstrevendheid zat er ook in de beginperiode al in, want de fa. Appels was de eerste die in Waalwijk een wagen op luchtbanden op de straat bracht. Het. begin van het autovervoer ligt in jan. 1950, toen men zich de eerste wagen een dump-le gerwagen kon aanschaffen, die al spoedig werd gevolgd door een tweede. Hiermee werd overi gens bijna nog uitsluitend plaat selijk vervoerswerk verricht, zo als zand-, kolen- en puintrans- port. Een enkele maal reed men ook wel op Rotterdam. SNELLE GROEI De fa. Appels beschikt momen teel over 15 vrachtwagens, 7 aan hangwagens en 4 trailers met een totale tonnage van 225 ton; 6 mo torwagens, o aanhangers en 3 op overtuigende wijze reclame voor zichzelf en daarom komen er op het Waalwijkse hoofdkan toor dan ook regelmatig aanvra gen binnen van industrieën die in het „operatiegebied" van de fa. Appels hun belangen hebben ^Verder heeft de firma voor di verse relaties op enkele plaatsen in Waalwijk 250.000 kg. uiteen lopende goederen in opslag, die van hieruit worden gedistribu eerd of verder wprden afgevoerd. Het is alleen maar jammer dat de fa. Appels lang niet voldoende opslagruimte in Waalwijk be schikbaar heeft, want ook hier voor komen regelmatig belang rijke aanvragen binnen. TE KLEIN Het begin van het eigenlijke transportbedrijf, zoals de fa. Ap pels dat nu kent, ligt eigenlijk in mei 1954, toen men tot de aan koop van een nieuwe grote wa gen overging. Het was een dyna mische en energieke start, want in drie jaar tijd kwamen er nog 5 wagens met 2 aanhangers bij, waaronder twee Diesels. In 1958 kwam de eerste vergunning af voor grensoverschrijdend ver voer. ,.Zo gemakkelijk is het na tuurlijk allemaal niet gegaan", zegt Christ Appels en hij vertelt van de langdurige en tijdrovende vergunningenstrijd met andere vervoersondernemingen en de machtige N. S. Hij vertelt daar- Het moderne wegvervoer eist sneller en grootser materiaal. Hierboven zwaar geschut van de fa. Appels: een 18-tonst trailer met trekker. Duidelijk ziet men de Carnet T.I.R.-versluiting (de witte draad sluiting). 0___,en trailers zijn voorzien van de zg. Carnet T.Ï.R.-versluiting t.b.v. de douane, hetgeen het grensover schrijdend vervoer belangrijk vereenvoudigt. Het transport van de fa. Ap pels heeft voornamelijk betrek king op producten van en voor de schoen- en lederindustrie en richt zich in hoofdzaak op weke lijks vervoer op Duitsland (Roer gebied en Zuid-Duitsland), maar ook wel op Oostenrijk (3 maal per maand), Zwitserland en Frankrijk. Onlangs heeft merv zelfs een transport naar Bologna in Italië gehad. Vier van de op het buitenland rijdende wagens zijn uitgerust met comfortabele slaapcabines en verder zijn alle buitenlandse combinaties voor zien van speciale bergremmen, hetgeen voor deze gevaarten van 30 tot 35 ton uiteraard ook wel nodig is. Per week brengt de fa. Appels zo'n 350 a 400 ton over de grens en altijd keren deze weg- reuzen weer volgeladen terug. Het binnenlands vervoer, dat met 20-tons trailers en kleinere com binaties geschiedt, bedraagt een veelvoud van het buitenlands vervoer en het richt zich in hoofdzaak op Rotterdam en Amsterdam. Het imposante wa genpark van de fa Appels duwt per jaar ruim een miljoen kilo meter onder de wielen uit en verslindt per week de enorme slok van 6000 liter brandstof. Grotere combinaties lopen in één jaar meer dan 100.000 km. In dit veelomvattende trans portraderwerk vervult de telex natuurlijk een belangrijke taak. Alle berichten betreffende aan komst- en vertrektijden, lading en eventuele panne en vertraging worden hierop doorgegeven. Staat een wagen ergens met stukken, dan kan direct via de telex de dichtstbijzijnde garage worden ingeschakeld (in Duits land en Oostenrijk beschikken de meeste grote bedrijven over een telexaansluiting). Tussentijds binnengekomen op drachten kunnen via de telex ook worden doorgegeven aan de op wejg zijnde auto's. Service, snel heid en quantum, dat is de basis waarop bet moderne transport bedrijf moet rusten. De Fa. Appels heeft momenteel 18 uitgelezen chauffeurs in haar dienst, 4 bijrijders en 2 eigen monteurs die de wagens na thuis komst direct grondig nakijken en repareren. Verder zijn er 3 administratie ve krachten in dienst en 1 kracht speciaal voor het kolenbedrijf. Behalve de schoen- en lederin dustrie behoort ook een van de grootste Nederlandse handels huizen tot de vaste relaties van de fa. Appels, waarvoor vele ton nen goederen worden vervoerd t.b.v. binnen- en buitenlandse in dustrieën. Op vele plaatsen in binnen- en buitenland zijn de wagens van de fa. Appels een vertrouwde ver schijning geworden. Zij maken Het indrukwekkende wagen park, dat wij hiervoor opsomden, is uiteraard nooit helemaal thuis. Dag en nacht zijn er wa gens en route en de thuiskomers zijn ook altijd weer heel snel weg. En dat is maar goed ook, want de bedrijfsoppervlakte van de Fa. Appels is lang niet in staat om alle wagens te herbergen. Het bedrijf is meer dan uit zijn jasje gegroeid en biedt in de enge be grenzing tussen de Waalwijkse Grotestraat en Winterdijk geen enkele mogelijkheid tot uitbrei ding. De wijze waarop de chauf feurs de enorme wagens en trai lers in en uit de smalle dam aan de Grotestraat laveren, is telkens weer een staaltje van eminente stuurmanskunst. Ook voor het verkeer in de toch al niet brede Grotestraat is de ligging van het bedrijf van de Fa. Appels niet ideaal, .want telkens wanneer daar de wegreuzen geparkeerd staan zij het dan ook slechts voor korte tijd ontstaat een situatie van „hangen en wurgen" voor bet doorgaande verkeer. „Omdat deze situatie onhoudbaar is voor ons en voor het verkeer, zullen we te zijner tijd naar een andere oplossing moeten zoeken. Definitieve plannen zijn er ove rigens nog niet. Deze verandering is dan ook hard nodig, want de Fa. Appels, die niet alleen in de streek, maar ook in veel groter verband een belangrijke plaats in het weg vervoer inneemt, zal haar vleu gels in de toekomst ongetwijfeld nog wijder gaan uitslaan. Daar voor staat de jonge, energieke en bekwame leiding van deze onder neming borg. woensdag vergaderd met president De Gaulle om de „problemen van de toekomst" te bespreken. Zij zijn donderdag uit Parijs vertrokken. Een verklaring van de sovjet-rege ring met als opschrift „Een onhan- HET NEUSJE VAN DE MODE vindt U in onze prachtige serie Reeds v.a. I f 42.50 Dit is een plaatje uit Bologna. Tegen de achtergrond van impo sante gebouwen een Krupp-motorwagen van Appels' Int. Trans porten Waalwijk (Holland) met slaapkabine Weer een bijzondere aanbieding van Kalterl ZOMER COMBINATIES Colberts in rib of gladde stoffen Bijpassende pantalon met riem, zeer moderne coupe Doet uw voordeel bij: De gehele combinatie reeds voor 51.25 Heren- en Jongenskledlng Heuvelstraat 24, Tilburg. DE TOP-CONFERENTIE UIT - In aansluiting op ons bericht in 't eerste blad, kunnen we nog mee delen, dat de conferentie te Parijs is afgelopen, of liever gezegd, niet be gint. Ondanks pogingen van Mac Mil- len en de Gaulle om Kroetsjef aan de ronde tafel te krijgen, is dit niet mogen gelukken. Wel heeft de grote president redevoeringen op straat staan houden, beschuldigingen aan 't adres van Eisenhower, maar een of ficiële uitnodiging van de Gaulle om de conferentie te beginnen sloeg hij af. Hij liet de heren een paar uur wachten voor hij antwoord gaf. Om middernacht werd dan ook be kend gemaakt van Westelijke zijde, dat de topconferentie „ten einde" was. De Westelijke Grote Drie maak ten bekend: „Tengevolge van de houding van de voorzitter van de raad van ministers van de Sovjet- Unie is het niet mogelijk geweest een top-conferentie over de spanningen in de wereld te beginnen". Premier Kroesjef heeft donder dag, Parijs verlaten. President Eisen hower en premier Macmillan hebben dige manoeuvre van de leiders van de westelijke mogendheden in Parijs" stelt de Amerikaanse regering ver antwoordelijk voor het mislukken van het topgesprek. Premier Kroesjef heeft een uit nodiging van de Oostduitse regering voor een bezoek aan Berlijn aan vaard. Het is nog niet bekend of de Sovjet-premier Berlijn zal aandoen op zijn terugreis naar Moskou, dan wel later een bezoek aan die stad zal brengen. Vooral de Britse diploma ten maken zich ernstig ongerust. Zij vrezen, dat de sovjets nu een afzon derlijk vredesverdrag met Oost- Duitsland zullen sluiten, waardoor het beheer over de toegangen tot West-Berlijn aan de Oost-duitsers zal worden overgedragen. LOEMOEMBA VRAAGT BOUDE- WIJN TREK TROEPEN TERUG. Patrice Loemoemba, de leider van de Kongolese Nationale Beweging, heeft koning Boudewijn van België een telegram gezonden, waarin hij onmiddellijke terugtrekking van de naar Konga gestuurde Belgische troepen vraagt. Loemoemba verklaarde „Deze invasie is een poging om de bevol king vrees aan te jagen en de ver kiezingen te beïnvloeden ten gunste van de kandidaten van het bestuur. Vele van mijn leiders zijn in de af gelopen dagen gearresteerd. Deze invasie bewijst, dat de bevolking geen vertrouwen in de Belgen heeft". De eerste Belgische eenheden van bases in België en Duitsland zijn j.l. dinsdag op de bases Kamina in Zuid- Kongo aangekomen. POLITIEKE DELINQUENTEN. In de jaren 1945 tot en met 1951 hebben 127 Nederlandse en 14 Duit se delinquenten, die in Nederland ter dood veroordeeld werden, een ver zoek tot gratie ingediend. In 35 ge vallen van Nederlanders en 5 geval len van Duitsers werd het gratiever zoek afgewezen en de executie vol trokken. Van de gegratieerden kre gen er 90 levenslang en van 11 werd de doodstraf verwisseld voor een tij delijke gevangenisstraf, variërend van 7 Vè tot 11 jaar. In '54 werd voor het laatst een doodstraf omgezet in gevangenisstraf. In de loop van de jaren 1949 tot 1960 zijn nog 79 le venslange gevangenisstraffen van de linquenten, die aanvankelijk ter dood De fcho v;\n het Zuióen 2002 Voorverkoop en plaatsbeipreken BOEKHANDEL J. v. DONGEN Kerkstraat 58, Loon op Zand Tel. 0 4166-306 Markt 17. 's-Hertogenbosch. Telefoon 37073 KLF.F.DT D MODIEUS

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1960 | | pagina 9