waalwijkse en LanqstRAAtse coimnt
Wat brengt de Troonrede ons?
BINNEN- EN BUITENLAND
W. TIMMERMANS ZONEN
Assurantiën
op elk gebied
Gemeenteraad WAALWIJK
Uw kind weer naar school
Verhoging van straatbelasting,
rioolbelasting en reinigingsrechten
MAANDAG 5 SEPTEMBER 1960
83e JAARGANG No. 70
Nog een korte tijd scheidt ons van
het moment waarop de regering met
haar programma voor het parlement
zal verschijnen. Wat verwachten wij
eigenlijk van de troonrede, waarvan
de uitkomsten beslissend zijn voor het
regeringsteam. De in het algemeen
gunstige verwachtingen, die voor het
thans lopende jaar werden uitgespro
ken zijn niet alleen uitgekomen, maar
zijn vele malen overtroffen. Een re
gering mag zich wel vergissen in de
mate van voorspoed, maar zeker niet
in de graad van tegenslag.
Er zijn vier terreinen van de maat
schappij, waar nodig verbetering moet
worden aangebracht. Het belangrijk
ste daarvan is het onderwijs. Hiervoor
heëft minister Cals de mammoeth-wet
op stapel staan, maar wie enigszins in
de onderwijskeuken heeft rondgeke
ken, die weet dat men het nog lang
niet eens is over de recepten, die ge
bruikt zullen worden om de onder-
wijspap op te dienen. En menig leer
ling zal hoe dan ook uiteindelijk die
pap nog flink zuur vinden.
Niet alleen de leerlingen moeten
een beter programma krijgen, maar
vooral de koks, die de leerstof moe
ten gaan stoven, de leraren en onder
wijzers zullen goed beslagen ten ijs
moeten komen. De toestanden bij het
onderwijs zijn verre van ideaal. Niet
alleen is een groot deel van de leer
krachten onbevoegd en is er een ge
weldig tekort aan scholen, maar ook
de bevoegde koks dragen niet steeds
lange messen. Meer en meer komt er
vraag van het bedrijfsleven naar che
mici en technici. Willen wij technisch
niet achteraan komen, dan zullen wij
een deel van onze beste krachten aan
de onderwijstaak moeten zetten. In
de praktijk is het maar al te dikwijls
zo, dat alleen zij die zich het onder
wijs als levensdoel hebben gesteld,
zonder meer de jeugd dienen en dat
de rest der bekwame krachten wordt
weggekocht door het bedrijfsleven.
De betaling van leerkrachten is nog
niet op een aanvaardbaar peil. Er
mag niet gezegd worden dat het on
derwijs geven slecht betaald wordt,
maar de vraag naar leerkrachten moet
kunnen concurreren met het bedrijfs
leven. Onze jeugd moetzo goed moge
lijk worden voorbereid voor de toe
komst want ons land heeft als econo
mische opdracht kwaliteitsprodukten
en research werk te exporteren. Voor
beide doelen is goed onderwijs onont
beerlijk. Geven wij onze kinderen on
voldoende vorming, dan krijgt de
staat dit als een boemerang op haar
hoofd terug.
Het tweede hoofdstuk van onze
nationale geschiedenis voor het ko
mende jaar behoort te gaan over een
groot wegenplan. Op tal van punten
in ons land schieten de verkeerswe
gen tekort. Dat gaat van dag tot dag
meer doden kosten om over de eco
nomische zijde van dit vraagstuk
maar te zwijgen. Nu mag het zo zijn
dat de wegenaanleg in ons land als
een soort reserve wordt gehanteerd
die aangesproken wordt zodra de
werkloosheid de kop opstreekt, ook
aan deze politiek moeten grenzen zijn.
Wanneer de gunstige conjunctuur
nog vijf jaar voortduurt, hetgeen wij
hopen, wordt de verkeerstoestand op
vele punten onhoudbaar, want naar
mate de welvaart en de bevolking
stijgen, nemen de verkeersmiddelen
toe. Reeds nu is het een zware op
dracht om de achterstand in te ha
len. Bizondere aandacht dient daarbij
te worden gegeeven aan het openleg
gen van het noorden van ons land.
In de derde plaats vraagt onze de
fensie aandacht. Bij onze strijdkrach
ten schijnt ook een flink tekort te
zijn aan beroepspersoneel. Zijn onze
legeronderdelen zo goed gewapend en
geoefend dat zij het bij een volgende
aanval op ons grondgebied langer
dan vier dagen tegen een aanstromen
de vijand kunnen uithouden. Zal Ne
derland dan tot het uiterste verde
digd worden? Zijn er plannen om
dan de bevolkings en andere admi
nistratie te vernietigen of weg te
voeren? Het heeft weinig zin om een
toenemende bijdrage te leveren tot
vage N.A.T.O.-doelen wanneer daar
bijvoorbeeld bij zou behoren dat om
strategische redenen ons land een
nieuwe langdurige bezetting zou moe
ten ondergaan. Dat zijn toch vragen,
die om een positief antwoord vragen.
Het enige dat ons wordt gepresen
teerd over onze defensie is de reke
ning en wij vrezen dat die dit jaar
weer hoger zal zijn.
Met opzet hebben wij de finan
ciële paragraaf van onze nationale
huishouding tot het laatste bewaard.
Zullen wij eindelijk een lichtere be
lastingdruk gaan voelen? Uit politiek
gezichtspunt kan minister Zijlstra zijn
beloften niet langer uitstellen. Ook
in Europees verband gezien liggen de
lasten op onze burgers te hoog. Be
trekken wij daarentegen onze gunsti
ge conjunctuur in de beschouwing en
de geweldige uitgaven, die aan onze
bovenstaande wensen verbonden zijn,
dan moeten wij ons afvragen in hoe
ver onze minister van financiën de
teugels kan laten vieren. Ons loon-
front is nog steeds in beweging of
dreigt opnieuw in beweging te ra
ken. De consumptie ligt in Nederland
nog op een lager peil dan in de buur
landen. Wanneer ook dit nog wordt
opgetrokken bij debestaande arbeids-
schaarste dan moet overbesteding het
gevolg zijn. Daarom zal een belas
tingverlaging, die wenselijk is, ge
paard moeten gaan met doelmatige
plannen om de spaaractiviteit van ons
volk nog te verhogen. Wij moeten in
Nederland in deze jaren de kans
grijpen om onze naam ais industriële
natie te vestigen. Daarvoor zijn nodig
een hyper-modern industriëel appa
raat en een agressieve export-poli
tiek. Aan beide punten schenke onze
overheid aandacht, waarbij ook de
welvaart van de uitvoerende arbeid
in de industrie niet mag worden ver
geten. Krijgen we dit jaar een helde
re zinvolle troonrede, dan is er veel
gewonnen op vorige jaren, waarin wij
meer dan eens getracteerd werden op
een reeks prachtige volzinnen, die ons
echter weinig of geen nieuws brach
ten.
(Nadruk verboden).
WAALWIJ K
DE ZOMER VAN 1960
FRIS, NAT, SOMBER.
De gemiddelde temperatuur van de
afgelopen drie zomermaanden juni,
juli en augustus bedroeg te De Bilt
11,8 graden Celsius, tegen 16,4 gra
den Celsius normaal, aldus het K. N.
M. I.
Het was de koudste zomer sedert
1956. Juni was ditmaal de warmste
en juli de koudste van de drie zo
mermaanden. Het aantal zomerse da
gen waarop de temperatuur tenminste
25 graden Celsius bereikte, bedroeg te
de Bilt tien tegen negentien normaal;
van deze tien kwamen er negen in
juni voor. Van de 92 dagen die de
drie zomermaanden tezamen tellen,
waren er niet minder dan 67 aan de
koude kant.
Het aantal uren zonneschijn be
droeg te De Bilt 526 tegen 615 nor
maal, een groot verschil met het vo
rige jaar toen797 uren zon werden
geregistreerd. Juni was verreweg de
zonnigste maand. Na 1956 was de
zomer niet meer zo somber geweest,
de zon scheen toen slechts 428 uur.
De hoeveelheid regen was aanzien
lijk groter dan normaal. Gemiddeld in
het gehele land is tegen de 300 milli
meter gevallen. Dit is ongeveer an
derhalf maal de normale hoeveelheid.
De zomers van 1954 en 1956 zijn
evenwel natter geweest. Juli en aug.
hebben de grootste hoeveelheden op
geleverd, juni was daarentegen ge
middeld genomen nog een weinig
aan de droge kant. Uit de voorlopige
gegevens blijkt reeds duidelijk, dat 't
oosten belangrijk meer neerslag heeft
ontvangen dan het westen van het
land.
ANWB (BIJNA 450.000 LEDEN)
SCHREEF 300.000ste WEGEN
WACHTLID IN; HULP IN
1.750.000 PECHGEVALLEN.
De ANWB, die reeds bijna 450.000
leden telt, heeft zijn 300.000ste We
genwachtlid ingeschreven. Dit bete
kent, dat in de eerste acht maanden
van het jaar alleen al ruim 25.000
nieuwe Wegenwachtleden toetraden.
Het totale personeel van de afde
ling Wegenwacht omvat momenteel
met inbegrip van de inspecteurs en de
wegenwachten voor bijzondere dien
sten - repatriëring, verkeerswacht
etc. - 267 man. Verschillende uit
breidingen staan op het programma.
Zij bestrijken thans dagelijks een
wegennet, dat een totale lengte heeft
van 3250 km, een afstand die onge
veer gelijk is aan het traject Amster
dam - Istanboel. Daarvan wordt op
750 km weg ook des avonds - tot
22.30 uur - gepatrouilleerd.
Sinds 16 april 1946, toen de eer
ste zeven ANWB-wegenwachten als
een geheel nieuwe verschijning in ons
verkeersbestel hun entree op de Ne
derlandse wegen maakten, verhielpen
de gele ,,pechbestrijders" bijna
1.750.000 pechgevallen. Daarnaast
blusten zij enkele duizenden auto-
branden, verleenden doeltreffend in
enige tienduizenden gevallen eerste
hulp bij ongevallen, brachten vele
tientallen van huis gedwaalden kleu
ters weer terug bij de verontruste
ouders, haalden losgebroken koeien
en paarden van de weg, blusten boer
derij- en bosbranden, vervoerden in
spoedgevallen medicamenten en
maakten zich tot vriend van allen op
en langs hun routes.
Niet alleen de gemotoriseerde weg
gebruikers deden in massa een be
roep op hun hulp, zij repareerden
ook vliegtuigen en helicopters, motor
boten en zelfs in drie gevallen een
trein.
In april van dit jaar werd een be
gin gemaakt met een geheel nieuwe
vorm van hulpverlening, waaruit zich
thans de wegenwachthulp - nieuwe
stijl - ontwikkelt.
Met rijksweg 13, Den Haag - Rot
terdam, als proeftraject ontwikkelde
de ANWB als nieuwtje in Europa
het systeem van centrale hulpverle
ning bij pech en ongevallen via het
Wegenwachtstation Pauwmolen,
waarop een aantal hel-gele telefoon
zuilen werden aangesloten. Vanuit
dit Wagenwachtstation kan via een
gemengd systeem van radio- en tele
foonverbindingen elke gewenste hulp
worden gealarmeerd en kunnen nu
ook van mobilofoon voorziene wegen
wachten naar de pech - ook buiten
hun routes - worden gedirigeerd.
Vele duizenden weggebruikers heb
ben in luttele maanden reeds op doel
treffende wijze met dit Wegenwacht
proefproject kennis gemaakt en er de
vruchten van geplukt.
Met de inschrijving van 't 300.000-
ste Wegenwachtlid heeft de ANWB-
Wegenwacht thans een mijlpaal be
reikt in een 14-jarige historie van
hulpverlening, een mijlpaal langs een
ontwikkelingsweg, die nog enorme
perspectieven biedt.
THANS ZEKER PLANTA OOR
ZAAK JEUKZIEKTE.
Het onderzoek, dat twee Neder
landse medische deskundigen in Ber
lijn begonnen zijn, heeft al bijzonder
snel een gunstig resultaat gehad. Zij
hebben het sluitstuk gevonden van het
bewijs, dat de nieuwe emulgator in
Planta-margarine met rode opdruk
inderdaad de verwekker is van de
jeukende huidaandoening in Neder
land.
KONINKLIJK GEZIN IN ROME.
Donderdagmiddag zijn koningin
Juliana, prins Bernhard en de prin
sessen Beatrix en Irene met de konin
klijke F 27 „Friendship" op het
vliegveld Ciampino bij Rome aange
komen voor een bezoek aan de Olym
pische Spelen.
De prins bestuurde zelf het vlieg
tuig. Aan boord bevond zich een aan-
Laat het de ogen sparen met een BRIL van VAN MAAREN II
BRILLENSPECIALIST VAN MAAREN
DEN BOSCH - TILBURG - BREDA
tal leden van de koninklijke hofhou
ding.
De koninklijke familie woonde de
zelfde avond nog de zwemwedstrijden
bij, waarbij Tineke Lagerberg de bron
zen medaille in de wacht sleepte.
Koningin en Prins zullen zaterdag
bij president Gronchi lunchen. f
KROESTJEV ZELF NAAR
NEW YORK.
De Russische premier, Nikita
Kroestjev zal persoonlijk de delegatie
van zijn land naar de algemene ver
gadering der Verenigde Naties lei
den. Dit is in Moskou bekendgemaakt
In de delegatie hebben zitting de
minister van Buitenlandse Zaken,
Andrei Gromiko, de vice-minister van
Buitenlandse Zaken, Valerian Zorin,
de Russische ambassadeurs in Enge
land en Frankrijk en een grote groep
deskundigen.
Kroestjev heeft enkele weken ge
leden reeds een boodschap gezonden
aan staatshoofden en regeringslei
ders,, met het voorstel tijdens de as-
semblée der V.N., die op 20 septem
ber begint, een topconferentie van al
le dan in New York aanwezige rege
ringsleiders te houden.
De westelijke mogendheden hebben
niet ingestemd met het voorstel hun
delegaties naar de assemblée te laten
leiden door regeringsleiders.
Maar president Eisenhower heeft
wel aangekondigd dat hij eventueel
gaarne de assemblée zal toespreken.
WEER TWEE DODEN BIJ
AUTOBOTSING.
Twee personen zijn om het leven
gekomen en twee anderen werden
gewond, toen gistermiddag een be
tonmolen met grote kracht tegen een
personenauto opreed bij de rotonde
van de Gooise Weg en de Midden
weg in Amsterdam-oost. De perso
nenwagen schoof na de botsing over
de weg en kwam tot stilstand tegen
een lantaarnpaal. De bestuurder, de
48-jarige M. H. de Bruijn uit Am
sterdam, was evenals de achterin ge
zeten 40-jarige Amsterdammer A.
Klaucke, op slag dood. Twee inzit
tende dames, de 22-jarige mej. J. W.
Buis en de 37-jarige mej. M. Lou-
rink, beideneveneens uit Amster
dam, zijn licht gewond overgebracht
naar het Onze Lieve Vrouwegasthuis.
De personenauto werd totaal vernield.
De chauffeur van de betonmolen
bleef ongedeerd.
Garantie geldlening f 1.300.000.- voor bouw van prot.-
chr. bejaardencentrum nieuwe verbinding Grote
straat-Laageinde saneringsplan Centrum spoedig
op tafel
Het was aan enkele leden van
de Waalwijkse gemeenteraad j.l.
donderdagavond duidelijk te mer
ken dat de vakantie hun goed ge
daan heeft, want er werd somwij-
Jen met een verrassende lucidi
teit over de ter tafel komende
punten gediscussieerd.
Het eerste punt het voorstel
tot wijziging der verordeningen
op de heffing van straatbelasting,
rioolbelasting en reinigingsrech
ten bood direct al stof tot dis
cussie, nadat de voorzitter, bur
gemeester Teijssen, eerst voorle
zing had gedaan van oen schrij
ven van Ged. Staten waarin werd
medegedeeld, dat de keibestra
ting van de provinciale weg in
Baardwijk in de loop van 1961
zal worden vervangen door een
klinkerbestrating.
De heer Meijs vond het beleid
van Ged. Staten niet juist, gezien
de gang van zaken met de pro
vinciale weg in Baardwijk. Hij
was namelijk van mening dat de
klinkers ook eerder gelegd had
den kunnen worden, waarmee
men dan belangrijke onkosten
zou hebben bespaard. Men had
niet behoeven te wachten totdat
de verzakkingen tengevolge van
de rioleringswerkzaamheden zijn
uitgewerkt, temeer omdat het
wegdek van dit stuk provinciale
weg bij herhaling oorzaak is ge
weest van verkeersongevallen.
De voorzitter kon het met deze
zienswijze goeddeels eens zijn en
hij wees er dan ook op, dat b. en
w. reeds meerdere malen pogin
gen hebben ondernomen bij Ged.
Staten tot vervanging van de kei
bestrating door klinkerbestra
ting. De voorzitter meende dat de
vertraging moest worden gezocht
in het feit dat men de keien van
dit deel van de provinciale weg
wil gebruiken als opsluitkeien
bij de aanleg van de nieuwe pro
vinciale weg. Om deze keien niet
telkens te behoeven te vervoeren
heeft men de provinciale weg in
Baardwijk maar zo gelaten.
De heer Duijvelaar vroeg of
het ingaan van de voorgenomen
verhogingen van de heffingen op
straatnelasting, rioolbelasting en
reinigingsrechten op 1 jan. 1961
een gunstige invloed zal hebben
op de uitkering uit het gemeente
fonds over 1959.
De heer van Seters gaf als zijn
mening te kennen, dat de voorge
nomen verhogingen hem niet
smaakten. Hij zag deze als een
stok achter de deur voor de uit
kering uit het gemeentefonds.
Spr. vroeg zich af of de raad er
dan alleen maar zit om de voor
schriften van de minister te be
krachtigen. De verhogingen ko
men niet te pas, aldus de heer v.
Seters, die zich niet met 't voor
stel akkoord kon verklaren.
In zijn antwoord wees de voor
zitter er op dat Waalwijk lange
tijd de lage normen heeft gekend
welke destijds zijn vastgesteld,
ook toen in de meeste andere ge
meenten op aandringen van de
minister deze normen reeds lang
waren verhoogd. In 1957 nog is
op unificatie van deze normen
aangedrongen en thans kan ook
de gemeente Waalwijk zich daar
aan niet meer onttrekken. De
voorzitter achtte het standpunt
van de regering, dat het niveau
van deze normen in alle gemcen-
en gelijk moet zijn met betrek
king tot de uitkeringen uit het
gemeentefonds, billijk, omdat er
anders grote onbillijkheden zou
den ontstaan. Overigens wees de
voorzitter er met nadruk op dat
de voorgestelde verhogingen voor
de bewoners van gemeentewonin
gen geen huurverhoging met zich
zullen brengen.
De heer van Seters kon toch
toch niet met het voorstel ak
koord verklaren, omdat het er bij
hem niet in kon dat er steeds
meer verhogingen moeten komen.
Op een vraag van de heer
Dercksen of het vaststellen van
richtlijnen uitsluitend tot de
competentie van de minister be
hoort, antwoordde de voorzitter
dat er een nieuwe financiële ver
houding tussen rijk en gemeente
op stapel staat. In dit verband
deed hij de voorzichtige prognose
dat het niet tot de onmogelijkhe
den behoort dat tengevolge daar
van de gemeentelijke belastingen
ietwat verlegd kunnen worden.
Het voorstel werd zonder hoof
delijke stemming aangenomen,
met de aantekening dat de heer
v. Seters tegen het voorstel was.
De heer v. Seters was ook niet
te spreken over de houding van
Ged. Staten met betrekking tot
de provinciale weg in Baardwijk.
Ook toonde hij zich hoogst onte
vreden over het rapport dat uit
gebracht was over het vervoer
van de BBA, waarmee Ged. Sta
ten zich akkoord hadden ver
klaard. „Wc weten allemaal dat
dit vervoer beslist onvoldoende
is", aldus de heer v. Seters, die
meende dat hier sprake was van
een controle door de Rijksver
keersinspectie die van tevoren
„afgesproken" was. De voorzitter
antwoordde hierop, dat de ver-
voerscontrole een departementa
le aangelegenheid is en niet tot
de competentie van de provincie
behoort, die overigens wel aan
deelhoudster is in de BBA.
Teruggenomen
Het voorstel tot onteigening in
het belang van de volkshuisves
ting in 't uitbreidingsplan „Bloe-
menoord" werd door b. en w. te
ruggenomen, omdat door de heer
Knippels achteraf is medegedeeld
dat er met hem nimmer is onder
handeld over verkoop van zijn ei
gendom, alsmede omdat door de
gemeente als jurist-onteigenings-
deskundige is aangetrokken prof.
dr. van Wijmen uit Breda. Het
gemeentebestuur wil eerst nade
re besprekingen voeren met deze
deskundige.
Goedgekeurd werd het voorstel
tot vaststelling van een „Ge
meentelijke Bouwkredietregeling
1960".
Voor de aanleg van een nieuwe
verbindingeweg Grotestr.-Laag-
einde voteerde de raad een kre
diet van 197.800.Verder be
sloot de raad tot waarborging
van de betaling van rente en af
lossing van een geldlening, groot
1.300.000.te sluiten door de
Hervormde Stichting voor Ver
zorging van Ouden van Dagen
voor de bouw van een bejaarden
centrum. De heer v. Seters meen
de dat dit voorstel een felicitatie
waard was en hij hoopte op na
volging door anderen. Ook de
heer Dercksen toonde zich ver
heugd over het voorstel en vroeg
daarnaast of er een nadere presi-
sering kon worden gegeven van
het woord „voorlopig" in de me
dedeling van het bestuur van ge
noemde stichting, dat „het voor
lopig niet in de bedoeling ligt om
ook afzonderlijke woningen voor
bejaarden te bouwen." Als lid
van dft bestuur kon de heer v. d.
Hoven hierop antwoorden, dat 't
wel de bedoeling is om het plan
geheel rond te maken, maar dat
men eerst het verzorgingstehuis
wil realiseren, omdat dit toch het
belangrijkste onderdeel is. Na
mens het bestuur van genoemde
stichting en namens het gehele
protestants-christelijke volksdeel
De tcho VAD het Zuióen
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 50798
Dit blad verschijnt 2 x per week
Opgericht 1878.
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Tel. 04160 -2621
KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8 - Tel. 04167 - 2002.
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal f 2.85
f 3.10 franco p.p.
Advertentieprijs 10 cent per m.m.
Contract-advertenties speciaal tarief.
Telegram-adrea „Echo"
Vughteritr. 25 Markt 32 Nwe. Glnnekenstr. 23