waalwijkse en LanqstRAAtse coimnt Wat brengt de Troonrede ons? BINNEN- EN BUITENLAND W. TIMMERMANS ZONEN Assurantiën op elk gebied Gemeenteraad WAALWIJK Uw kind weer naar school Verhoging van straatbelasting, rioolbelasting en reinigingsrechten MAANDAG 5 SEPTEMBER 1960 83e JAARGANG No. 70 Nog een korte tijd scheidt ons van het moment waarop de regering met haar programma voor het parlement zal verschijnen. Wat verwachten wij eigenlijk van de troonrede, waarvan de uitkomsten beslissend zijn voor het regeringsteam. De in het algemeen gunstige verwachtingen, die voor het thans lopende jaar werden uitgespro ken zijn niet alleen uitgekomen, maar zijn vele malen overtroffen. Een re gering mag zich wel vergissen in de mate van voorspoed, maar zeker niet in de graad van tegenslag. Er zijn vier terreinen van de maat schappij, waar nodig verbetering moet worden aangebracht. Het belangrijk ste daarvan is het onderwijs. Hiervoor heëft minister Cals de mammoeth-wet op stapel staan, maar wie enigszins in de onderwijskeuken heeft rondgeke ken, die weet dat men het nog lang niet eens is over de recepten, die ge bruikt zullen worden om de onder- wijspap op te dienen. En menig leer ling zal hoe dan ook uiteindelijk die pap nog flink zuur vinden. Niet alleen de leerlingen moeten een beter programma krijgen, maar vooral de koks, die de leerstof moe ten gaan stoven, de leraren en onder wijzers zullen goed beslagen ten ijs moeten komen. De toestanden bij het onderwijs zijn verre van ideaal. Niet alleen is een groot deel van de leer krachten onbevoegd en is er een ge weldig tekort aan scholen, maar ook de bevoegde koks dragen niet steeds lange messen. Meer en meer komt er vraag van het bedrijfsleven naar che mici en technici. Willen wij technisch niet achteraan komen, dan zullen wij een deel van onze beste krachten aan de onderwijstaak moeten zetten. In de praktijk is het maar al te dikwijls zo, dat alleen zij die zich het onder wijs als levensdoel hebben gesteld, zonder meer de jeugd dienen en dat de rest der bekwame krachten wordt weggekocht door het bedrijfsleven. De betaling van leerkrachten is nog niet op een aanvaardbaar peil. Er mag niet gezegd worden dat het on derwijs geven slecht betaald wordt, maar de vraag naar leerkrachten moet kunnen concurreren met het bedrijfs leven. Onze jeugd moetzo goed moge lijk worden voorbereid voor de toe komst want ons land heeft als econo mische opdracht kwaliteitsprodukten en research werk te exporteren. Voor beide doelen is goed onderwijs onont beerlijk. Geven wij onze kinderen on voldoende vorming, dan krijgt de staat dit als een boemerang op haar hoofd terug. Het tweede hoofdstuk van onze nationale geschiedenis voor het ko mende jaar behoort te gaan over een groot wegenplan. Op tal van punten in ons land schieten de verkeerswe gen tekort. Dat gaat van dag tot dag meer doden kosten om over de eco nomische zijde van dit vraagstuk maar te zwijgen. Nu mag het zo zijn dat de wegenaanleg in ons land als een soort reserve wordt gehanteerd die aangesproken wordt zodra de werkloosheid de kop opstreekt, ook aan deze politiek moeten grenzen zijn. Wanneer de gunstige conjunctuur nog vijf jaar voortduurt, hetgeen wij hopen, wordt de verkeerstoestand op vele punten onhoudbaar, want naar mate de welvaart en de bevolking stijgen, nemen de verkeersmiddelen toe. Reeds nu is het een zware op dracht om de achterstand in te ha len. Bizondere aandacht dient daarbij te worden gegeeven aan het openleg gen van het noorden van ons land. In de derde plaats vraagt onze de fensie aandacht. Bij onze strijdkrach ten schijnt ook een flink tekort te zijn aan beroepspersoneel. Zijn onze legeronderdelen zo goed gewapend en geoefend dat zij het bij een volgende aanval op ons grondgebied langer dan vier dagen tegen een aanstromen de vijand kunnen uithouden. Zal Ne derland dan tot het uiterste verde digd worden? Zijn er plannen om dan de bevolkings en andere admi nistratie te vernietigen of weg te voeren? Het heeft weinig zin om een toenemende bijdrage te leveren tot vage N.A.T.O.-doelen wanneer daar bijvoorbeeld bij zou behoren dat om strategische redenen ons land een nieuwe langdurige bezetting zou moe ten ondergaan. Dat zijn toch vragen, die om een positief antwoord vragen. Het enige dat ons wordt gepresen teerd over onze defensie is de reke ning en wij vrezen dat die dit jaar weer hoger zal zijn. Met opzet hebben wij de finan ciële paragraaf van onze nationale huishouding tot het laatste bewaard. Zullen wij eindelijk een lichtere be lastingdruk gaan voelen? Uit politiek gezichtspunt kan minister Zijlstra zijn beloften niet langer uitstellen. Ook in Europees verband gezien liggen de lasten op onze burgers te hoog. Be trekken wij daarentegen onze gunsti ge conjunctuur in de beschouwing en de geweldige uitgaven, die aan onze bovenstaande wensen verbonden zijn, dan moeten wij ons afvragen in hoe ver onze minister van financiën de teugels kan laten vieren. Ons loon- front is nog steeds in beweging of dreigt opnieuw in beweging te ra ken. De consumptie ligt in Nederland nog op een lager peil dan in de buur landen. Wanneer ook dit nog wordt opgetrokken bij debestaande arbeids- schaarste dan moet overbesteding het gevolg zijn. Daarom zal een belas tingverlaging, die wenselijk is, ge paard moeten gaan met doelmatige plannen om de spaaractiviteit van ons volk nog te verhogen. Wij moeten in Nederland in deze jaren de kans grijpen om onze naam ais industriële natie te vestigen. Daarvoor zijn nodig een hyper-modern industriëel appa raat en een agressieve export-poli tiek. Aan beide punten schenke onze overheid aandacht, waarbij ook de welvaart van de uitvoerende arbeid in de industrie niet mag worden ver geten. Krijgen we dit jaar een helde re zinvolle troonrede, dan is er veel gewonnen op vorige jaren, waarin wij meer dan eens getracteerd werden op een reeks prachtige volzinnen, die ons echter weinig of geen nieuws brach ten. (Nadruk verboden). WAALWIJ K DE ZOMER VAN 1960 FRIS, NAT, SOMBER. De gemiddelde temperatuur van de afgelopen drie zomermaanden juni, juli en augustus bedroeg te De Bilt 11,8 graden Celsius, tegen 16,4 gra den Celsius normaal, aldus het K. N. M. I. Het was de koudste zomer sedert 1956. Juni was ditmaal de warmste en juli de koudste van de drie zo mermaanden. Het aantal zomerse da gen waarop de temperatuur tenminste 25 graden Celsius bereikte, bedroeg te de Bilt tien tegen negentien normaal; van deze tien kwamen er negen in juni voor. Van de 92 dagen die de drie zomermaanden tezamen tellen, waren er niet minder dan 67 aan de koude kant. Het aantal uren zonneschijn be droeg te De Bilt 526 tegen 615 nor maal, een groot verschil met het vo rige jaar toen797 uren zon werden geregistreerd. Juni was verreweg de zonnigste maand. Na 1956 was de zomer niet meer zo somber geweest, de zon scheen toen slechts 428 uur. De hoeveelheid regen was aanzien lijk groter dan normaal. Gemiddeld in het gehele land is tegen de 300 milli meter gevallen. Dit is ongeveer an derhalf maal de normale hoeveelheid. De zomers van 1954 en 1956 zijn evenwel natter geweest. Juli en aug. hebben de grootste hoeveelheden op geleverd, juni was daarentegen ge middeld genomen nog een weinig aan de droge kant. Uit de voorlopige gegevens blijkt reeds duidelijk, dat 't oosten belangrijk meer neerslag heeft ontvangen dan het westen van het land. ANWB (BIJNA 450.000 LEDEN) SCHREEF 300.000ste WEGEN WACHTLID IN; HULP IN 1.750.000 PECHGEVALLEN. De ANWB, die reeds bijna 450.000 leden telt, heeft zijn 300.000ste We genwachtlid ingeschreven. Dit bete kent, dat in de eerste acht maanden van het jaar alleen al ruim 25.000 nieuwe Wegenwachtleden toetraden. Het totale personeel van de afde ling Wegenwacht omvat momenteel met inbegrip van de inspecteurs en de wegenwachten voor bijzondere dien sten - repatriëring, verkeerswacht etc. - 267 man. Verschillende uit breidingen staan op het programma. Zij bestrijken thans dagelijks een wegennet, dat een totale lengte heeft van 3250 km, een afstand die onge veer gelijk is aan het traject Amster dam - Istanboel. Daarvan wordt op 750 km weg ook des avonds - tot 22.30 uur - gepatrouilleerd. Sinds 16 april 1946, toen de eer ste zeven ANWB-wegenwachten als een geheel nieuwe verschijning in ons verkeersbestel hun entree op de Ne derlandse wegen maakten, verhielpen de gele ,,pechbestrijders" bijna 1.750.000 pechgevallen. Daarnaast blusten zij enkele duizenden auto- branden, verleenden doeltreffend in enige tienduizenden gevallen eerste hulp bij ongevallen, brachten vele tientallen van huis gedwaalden kleu ters weer terug bij de verontruste ouders, haalden losgebroken koeien en paarden van de weg, blusten boer derij- en bosbranden, vervoerden in spoedgevallen medicamenten en maakten zich tot vriend van allen op en langs hun routes. Niet alleen de gemotoriseerde weg gebruikers deden in massa een be roep op hun hulp, zij repareerden ook vliegtuigen en helicopters, motor boten en zelfs in drie gevallen een trein. In april van dit jaar werd een be gin gemaakt met een geheel nieuwe vorm van hulpverlening, waaruit zich thans de wegenwachthulp - nieuwe stijl - ontwikkelt. Met rijksweg 13, Den Haag - Rot terdam, als proeftraject ontwikkelde de ANWB als nieuwtje in Europa het systeem van centrale hulpverle ning bij pech en ongevallen via het Wegenwachtstation Pauwmolen, waarop een aantal hel-gele telefoon zuilen werden aangesloten. Vanuit dit Wagenwachtstation kan via een gemengd systeem van radio- en tele foonverbindingen elke gewenste hulp worden gealarmeerd en kunnen nu ook van mobilofoon voorziene wegen wachten naar de pech - ook buiten hun routes - worden gedirigeerd. Vele duizenden weggebruikers heb ben in luttele maanden reeds op doel treffende wijze met dit Wegenwacht proefproject kennis gemaakt en er de vruchten van geplukt. Met de inschrijving van 't 300.000- ste Wegenwachtlid heeft de ANWB- Wegenwacht thans een mijlpaal be reikt in een 14-jarige historie van hulpverlening, een mijlpaal langs een ontwikkelingsweg, die nog enorme perspectieven biedt. THANS ZEKER PLANTA OOR ZAAK JEUKZIEKTE. Het onderzoek, dat twee Neder landse medische deskundigen in Ber lijn begonnen zijn, heeft al bijzonder snel een gunstig resultaat gehad. Zij hebben het sluitstuk gevonden van het bewijs, dat de nieuwe emulgator in Planta-margarine met rode opdruk inderdaad de verwekker is van de jeukende huidaandoening in Neder land. KONINKLIJK GEZIN IN ROME. Donderdagmiddag zijn koningin Juliana, prins Bernhard en de prin sessen Beatrix en Irene met de konin klijke F 27 „Friendship" op het vliegveld Ciampino bij Rome aange komen voor een bezoek aan de Olym pische Spelen. De prins bestuurde zelf het vlieg tuig. Aan boord bevond zich een aan- Laat het de ogen sparen met een BRIL van VAN MAAREN II BRILLENSPECIALIST VAN MAAREN DEN BOSCH - TILBURG - BREDA tal leden van de koninklijke hofhou ding. De koninklijke familie woonde de zelfde avond nog de zwemwedstrijden bij, waarbij Tineke Lagerberg de bron zen medaille in de wacht sleepte. Koningin en Prins zullen zaterdag bij president Gronchi lunchen. f KROESTJEV ZELF NAAR NEW YORK. De Russische premier, Nikita Kroestjev zal persoonlijk de delegatie van zijn land naar de algemene ver gadering der Verenigde Naties lei den. Dit is in Moskou bekendgemaakt In de delegatie hebben zitting de minister van Buitenlandse Zaken, Andrei Gromiko, de vice-minister van Buitenlandse Zaken, Valerian Zorin, de Russische ambassadeurs in Enge land en Frankrijk en een grote groep deskundigen. Kroestjev heeft enkele weken ge leden reeds een boodschap gezonden aan staatshoofden en regeringslei ders,, met het voorstel tijdens de as- semblée der V.N., die op 20 septem ber begint, een topconferentie van al le dan in New York aanwezige rege ringsleiders te houden. De westelijke mogendheden hebben niet ingestemd met het voorstel hun delegaties naar de assemblée te laten leiden door regeringsleiders. Maar president Eisenhower heeft wel aangekondigd dat hij eventueel gaarne de assemblée zal toespreken. WEER TWEE DODEN BIJ AUTOBOTSING. Twee personen zijn om het leven gekomen en twee anderen werden gewond, toen gistermiddag een be tonmolen met grote kracht tegen een personenauto opreed bij de rotonde van de Gooise Weg en de Midden weg in Amsterdam-oost. De perso nenwagen schoof na de botsing over de weg en kwam tot stilstand tegen een lantaarnpaal. De bestuurder, de 48-jarige M. H. de Bruijn uit Am sterdam, was evenals de achterin ge zeten 40-jarige Amsterdammer A. Klaucke, op slag dood. Twee inzit tende dames, de 22-jarige mej. J. W. Buis en de 37-jarige mej. M. Lou- rink, beideneveneens uit Amster dam, zijn licht gewond overgebracht naar het Onze Lieve Vrouwegasthuis. De personenauto werd totaal vernield. De chauffeur van de betonmolen bleef ongedeerd. Garantie geldlening f 1.300.000.- voor bouw van prot.- chr. bejaardencentrum nieuwe verbinding Grote straat-Laageinde saneringsplan Centrum spoedig op tafel Het was aan enkele leden van de Waalwijkse gemeenteraad j.l. donderdagavond duidelijk te mer ken dat de vakantie hun goed ge daan heeft, want er werd somwij- Jen met een verrassende lucidi teit over de ter tafel komende punten gediscussieerd. Het eerste punt het voorstel tot wijziging der verordeningen op de heffing van straatbelasting, rioolbelasting en reinigingsrech ten bood direct al stof tot dis cussie, nadat de voorzitter, bur gemeester Teijssen, eerst voorle zing had gedaan van oen schrij ven van Ged. Staten waarin werd medegedeeld, dat de keibestra ting van de provinciale weg in Baardwijk in de loop van 1961 zal worden vervangen door een klinkerbestrating. De heer Meijs vond het beleid van Ged. Staten niet juist, gezien de gang van zaken met de pro vinciale weg in Baardwijk. Hij was namelijk van mening dat de klinkers ook eerder gelegd had den kunnen worden, waarmee men dan belangrijke onkosten zou hebben bespaard. Men had niet behoeven te wachten totdat de verzakkingen tengevolge van de rioleringswerkzaamheden zijn uitgewerkt, temeer omdat het wegdek van dit stuk provinciale weg bij herhaling oorzaak is ge weest van verkeersongevallen. De voorzitter kon het met deze zienswijze goeddeels eens zijn en hij wees er dan ook op, dat b. en w. reeds meerdere malen pogin gen hebben ondernomen bij Ged. Staten tot vervanging van de kei bestrating door klinkerbestra ting. De voorzitter meende dat de vertraging moest worden gezocht in het feit dat men de keien van dit deel van de provinciale weg wil gebruiken als opsluitkeien bij de aanleg van de nieuwe pro vinciale weg. Om deze keien niet telkens te behoeven te vervoeren heeft men de provinciale weg in Baardwijk maar zo gelaten. De heer Duijvelaar vroeg of het ingaan van de voorgenomen verhogingen van de heffingen op straatnelasting, rioolbelasting en reinigingsrechten op 1 jan. 1961 een gunstige invloed zal hebben op de uitkering uit het gemeente fonds over 1959. De heer van Seters gaf als zijn mening te kennen, dat de voorge nomen verhogingen hem niet smaakten. Hij zag deze als een stok achter de deur voor de uit kering uit het gemeentefonds. Spr. vroeg zich af of de raad er dan alleen maar zit om de voor schriften van de minister te be krachtigen. De verhogingen ko men niet te pas, aldus de heer v. Seters, die zich niet met 't voor stel akkoord kon verklaren. In zijn antwoord wees de voor zitter er op dat Waalwijk lange tijd de lage normen heeft gekend welke destijds zijn vastgesteld, ook toen in de meeste andere ge meenten op aandringen van de minister deze normen reeds lang waren verhoogd. In 1957 nog is op unificatie van deze normen aangedrongen en thans kan ook de gemeente Waalwijk zich daar aan niet meer onttrekken. De voorzitter achtte het standpunt van de regering, dat het niveau van deze normen in alle gemcen- en gelijk moet zijn met betrek king tot de uitkeringen uit het gemeentefonds, billijk, omdat er anders grote onbillijkheden zou den ontstaan. Overigens wees de voorzitter er met nadruk op dat de voorgestelde verhogingen voor de bewoners van gemeentewonin gen geen huurverhoging met zich zullen brengen. De heer van Seters kon toch toch niet met het voorstel ak koord verklaren, omdat het er bij hem niet in kon dat er steeds meer verhogingen moeten komen. Op een vraag van de heer Dercksen of het vaststellen van richtlijnen uitsluitend tot de competentie van de minister be hoort, antwoordde de voorzitter dat er een nieuwe financiële ver houding tussen rijk en gemeente op stapel staat. In dit verband deed hij de voorzichtige prognose dat het niet tot de onmogelijkhe den behoort dat tengevolge daar van de gemeentelijke belastingen ietwat verlegd kunnen worden. Het voorstel werd zonder hoof delijke stemming aangenomen, met de aantekening dat de heer v. Seters tegen het voorstel was. De heer v. Seters was ook niet te spreken over de houding van Ged. Staten met betrekking tot de provinciale weg in Baardwijk. Ook toonde hij zich hoogst onte vreden over het rapport dat uit gebracht was over het vervoer van de BBA, waarmee Ged. Sta ten zich akkoord hadden ver klaard. „Wc weten allemaal dat dit vervoer beslist onvoldoende is", aldus de heer v. Seters, die meende dat hier sprake was van een controle door de Rijksver keersinspectie die van tevoren „afgesproken" was. De voorzitter antwoordde hierop, dat de ver- voerscontrole een departementa le aangelegenheid is en niet tot de competentie van de provincie behoort, die overigens wel aan deelhoudster is in de BBA. Teruggenomen Het voorstel tot onteigening in het belang van de volkshuisves ting in 't uitbreidingsplan „Bloe- menoord" werd door b. en w. te ruggenomen, omdat door de heer Knippels achteraf is medegedeeld dat er met hem nimmer is onder handeld over verkoop van zijn ei gendom, alsmede omdat door de gemeente als jurist-onteigenings- deskundige is aangetrokken prof. dr. van Wijmen uit Breda. Het gemeentebestuur wil eerst nade re besprekingen voeren met deze deskundige. Goedgekeurd werd het voorstel tot vaststelling van een „Ge meentelijke Bouwkredietregeling 1960". Voor de aanleg van een nieuwe verbindingeweg Grotestr.-Laag- einde voteerde de raad een kre diet van 197.800.Verder be sloot de raad tot waarborging van de betaling van rente en af lossing van een geldlening, groot 1.300.000.te sluiten door de Hervormde Stichting voor Ver zorging van Ouden van Dagen voor de bouw van een bejaarden centrum. De heer v. Seters meen de dat dit voorstel een felicitatie waard was en hij hoopte op na volging door anderen. Ook de heer Dercksen toonde zich ver heugd over het voorstel en vroeg daarnaast of er een nadere presi- sering kon worden gegeven van het woord „voorlopig" in de me dedeling van het bestuur van ge noemde stichting, dat „het voor lopig niet in de bedoeling ligt om ook afzonderlijke woningen voor bejaarden te bouwen." Als lid van dft bestuur kon de heer v. d. Hoven hierop antwoorden, dat 't wel de bedoeling is om het plan geheel rond te maken, maar dat men eerst het verzorgingstehuis wil realiseren, omdat dit toch het belangrijkste onderdeel is. Na mens het bestuur van genoemde stichting en namens het gehele protestants-christelijke volksdeel De tcho VAD het Zuióen Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredacteurJAN TIELEN Gironummer 50798 Dit blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878. Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Tel. 04160 -2621 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8 - Tel. 04167 - 2002. Abonnement 22 cent per week per kwartaal f 2.85 f 3.10 franco p.p. Advertentieprijs 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief. Telegram-adrea „Echo" Vughteritr. 25 Markt 32 Nwe. Glnnekenstr. 23

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1960 | | pagina 1