w/AAlwijkse en UnqstRAAtse couratu
ZWITSAL
BINNEN- EN BUITENLAND
d;ö
Opkomende pijr
Een lesje Wegenwacht
HOEST UW KIND...?
MILOPA
MIOCH
83-e JAARGANG No. 76
240 man beheersen de afstand Amsterdam-lnstanboel
ERGENS IN NEDERLAND Rustig met de ene arm op het
portierraamje leunend, rijdt de handelsreiziger in zijn auto.
De auto is nog pas nieuw en de motor ronkt in snelle vaart
een groot aantal kilometers onder zich weg. De bestuurder
kijkt'op zijn horloge en rekent met een glimlach uit, datmj
over een kwartier op de plaats van bestemming kan zijn. Hij
had echter huiten het pechduiveltje gerekend. Plotseling trett
een stotend geluid zijn oor. Nog even luistert hij of hij zich
niet vergist heeft, maar dan remt hij met een krachtige ruk,
stapt naar huiten en gooit de motorkap open om te kijken
wat er hapert. Hij prutst even, maar ziet dadelijk, dat hij het
zonder hulp niet verhelpen kan.
Een geel motorzijspan stopt vlak achter hem, een korte groet
aan (ie pet en direct klinkt de vraag: „Wat scheelt er aan, me
neer?" Een korte uitleg volgt, de motor wordt nog eens gestart
en prompt wijst de wegenwachter het defect aan. Het kan ter
plaatse niet verholpen worden. Er volgt even een klein overleg,
de wegenwachter stapt naar de andere zijde van de weg, houdt
een auto aan en de handelsreiziger stapt vergenoegd m, met de
wetenschap dat hij toch nog zonder veel oponthoud op zijn
bestemming zal komen.
Zelfs een vakman is nog geen deskundige
De mening, dat een eerste klas
monteur, als hij bij de Wegen
wacht wordt aangenomen, maar
direct hel uniform aan krijgt en
de weg wordt opgestuurd, is he
slist onjuist. De Wegenwacht is
een instelling, die een zo snel en
doeltreffend mogelijke hulp aan
de pechvogels van de weg wil
verlenen en daarom is een gede
gen opleiding, die weliswaar
slechts drie weken duurt, van
het grootste belang.
„Het is vermakelijk te zien",
zo verklaarde ons de instructeur
Dijkhuis, „hoe sommige sollici
tanten, die reeds een zeer lange
praktijk als auto-monteur achter
de rug hebben en menen veel van
hel autovak af te weten, op de
cursus nas heseffen welk een be
droevend beetje zij eigenlijk nog
maar beheersen".
Wij brachten een bezoek aan
het leslokaal, waar de aspirant
wegenwachten hun opleiding ge
geven werd. Een ontelbaar aan
tal onderdelen van verschillende
soorten en malen lag daar uitge
spreid, enkele kostbare clectri-
sclie installaties, de motoren van
motorrijwiel en de auto. Hier le:
ren de wegenwachten ook zij
die reeds langer in dienst zijn,
halen hun kennis op de theo
retische kant van het vak. Bo
vendien moeten zij beschikken
over het diploma E.H.B.O., initi
atief kunnen nemen en het ver
keer kunnen leiden bij ernstige
opstoppingen of ongevallen. Zij
moeten persoonlijkheid bezitten
en kunnen omgaan met mensen
van allerlei slag, van diplomaat
tot gewone arbeider.
De Wegenwacht als
organisatie
Het geel is de kenmerkende
kleur van de Wegenwacht, want
zelfs bij regenachtig weer draagt
de Wegenwacht een gele regen
jas. De motoren en de inspectie
autootjes worden in de werk
plaats, waar ook de afdeling
spuiterij is gevestigd, geresiveerd
en op hun betrouwbaarheid ge
controleerd. Daar staat ook de
instructie-motor met dubbele be
diening, een ingenieus apparaat,
dat voor de instructeur een waar
borg is tegen ongelukken, zodat
hij 'niet zoals vroeger met angst
en beven in het zijspan plaats
neemt.
Sinds april 1946 patrouilleren
de wegenwachten over Neder
lands wegen. De eerste zeven
„ridders van de weg" worden nu
terzijde gestaan door een leger
van 226 man, 11 inspecteurs en 4
hoofdinspecteurs. Het traject dat
nog steeds uitgroeit, heeft een
lengte van 3250 kilometer (een
afstand van Amsterdam tot
Istanboel) en sluit aan op de we
gen waar ook de Wegenwacht in
het buitenland patrouilleert. De
wegenwachters, die dagelijks van
half negen tot half zes en op
ook door de buitenlandse wegen
wachten worden geholpen.
Vermakelijk is het geval van
de Nederlandse autobestuurder,
wiens auto op het veer van Dene
marken naar Zweden defect
raakte en die verzuchtte: „Was
nu de Wegenwacht maar hier".
Hij had het nog maar nauwelijks
gezegd, of een Nederlandse we
genwachter bood hem zijn dien
sten aan, want toevallig was hij
op propagandatocht naar Zwe
den en de pechvogel moet wel
een verbaasd gezicht hebben ge
had, toen de helper in de nood zo
maar uit de lucht kwam vallen.
,Heb je een giro-envelop
tenband, het orgaan van de We
genwacht, worden afgedrukt.
Bromfiets reed achteruit
Dat de Wegenwacht niet voor
niets op de weg rondtoert, bleek
al dadelijk, toen wij de grote weg
van Den Haag naar Amsterdam
bereikten en na nauwelijks twee
minuten rijden een wegenwach
tereen jongedame met een brom
fiets, die alleen maar achteruit
wilde rijden, zagen helpen. Het
euvel was spoedig verholpen, een
grapje tegen de dame, een be
dankje en daar ging het weer als
vanouds.
Enige minuten later een grote
vrachtwagen langs de weg, bela
den met 14 ton tegels. Aan de
linkerz'ide was het wiel er af ge
lopen. Het huppelde doodgemoe
dereerd voor de wagen uit. De
zaak was ernstig verwrongen en
wegenwachter Wigman kon hier
niets doen, maar ging telefone
ren en kwam terug om de bestel
de wielen er even op te zetten.
Wij hoorden over de koelbloedig
heid van wegenwachter Pais, die
met gevaar voor eigen leven een
echtpaar uit een auto haalde, die
in het water was gereden.
Prima uitgerust
Terwijl de monteur rap een re
paratie uitvoert, kijken we eens
in dat zijspan. We zien de EHBO-
verbandkist om zo nodig direct
eerste hulp te kunnen verlenen.
Daarachter hangen de diverse
sleutels en schroevendraaiers, al
lemaal met een vaste plaats. In
de achterste punt ontwaren we
voor me
Vele mensen, die er vaak niet
bij stil staan dat 't lidmaatschap
zóveel voordelen oplevert, terwijl
de jaarcontributie van tien gul
den praktisch van geen beteke
nis is, geven zich vaak onderweg
aan de Wegenwacht op. Zij beta
len direct hun tientje aan de We
genwacht en worden meteen met
de meeste voorkomendheid ge
holpen: een motorstoornis is
geven van de huidige situatie en
maatregelen worden aangekon
digd op fiscaal, maatschappelijk
en administratief gebied.
De tweede fase is de indiening,
half november, van een kader
wet die in januari a.s. van kracht
zal moeten worden. De laatste
fase omvat de indiening tegen 't
einde van dit jaar van een wets
ontwerp tot belastingherziening.
In een vroegere verklaring
heeft premier Eyskens reeds me
degedeeld, dat de belastingverho
gingen een bedrag zullen opbren
gen dat vrijwel overeenkomt met
de verliezen, die de Belgische
staat als rechtstreeks gevolg van
de gebeurtenissen in Kongo heeft
geleden.
Volgens genoemde kringen zou
premier Eyskens voorts medede
len, dat België bereid zal blijven
enige financiële hulp aan Kongo
te verlenen.
BINNENLAND
Mr. Dr. A. VAN RHIJN
STAATSRAAD
Bij K. B. is met ingang van 1
okt. 1960 benoemd tot lid van de
Raad van State mr. dr. A. van
Rhijn te 's-Gravenhage (P.v.d.A.)
BERAAD OVER LONEN EN
PRIJZEN
In Den Haag is maandagavond
een gedachtenwisseling gehouden
tussen de ministers De Pous, van
Rooy en staatssecretaris Rool-
vink enerzijds en de Vakraad Me
taal anderzijds, naar aanleiding
van de in het jongste verleden
plaats gehad hebbende bespre
king in de metaal terzake van de
loonsituatie in deze bedrijfstak.
De regering heeft de Vakraad
medegedeeld dat zij, in antwoord
op de brief die de Stichting van
de Arbeid haar zaterdag heeft
doen toekomen naar aanleiding
van het beraad dat vrijdagmid
dag in de stichting is gevoerd,
ich conformeert aan het oordeel
veelal gauw gevonden de we-
P'
lal ga
genwachters ruiken als het ware
waar het foutje zit een bandje
wordt snel en deskundig verwis
seld of een telegram of telefoon
tje wordt doorgegeven op een
van de vele vaste telefoonadres
sen langs de weg.
Bovendien beschikken de gele
rijders in het zijspan met gereed
schap e.d. ook over vele kleine
zaken, die de haastige automobi
list vergeten kan zijn: giro-en
veloppen, aanvraagformulieren
voor grensdocumenten, kaarten
en gidsenmateriaal en allerlei
uitgaven van de A.N.W.B., die
vooral in het toeristische seizoen
van groot belang zijn voor de
buitenlanders. Daarvoor kwamen
reeds talrijke dankbetuigingen
binnen, die regelmatig in De Bui
de benzine en het water en het
dagrapport. Bovendien voert hij
een aantal vlaggen met zich mee
om bepaalde weggedeelten af te
zetten, een brandblusapparaat,
het HO-STOP-sein, waarschu
wingsborden, een rode lamp en
langs kanalen en vaarten een
reddingslijn, die reeds dikwijls
goede diensten heeft bewezen...
We vragen of dat baantje in
weer en wind hem wel bevalt en
of hij niet van betrekking zou
willen veranderen. Hij zal u ver
tellen van zijn collega, die chef
monteur werd in een garage,
maar na drie maanden weer
gaarne terugkwam en van zijn
collega, die emigreerde naar Ca
nada, maar na zes maanden reeds
aan zijn voormalige haas schreef
of hij nog eens mocht aanklop
pen als hij terugkwam. En hij
antwoordt: „Mijnheer, ik zou
niet anders willen. Niet alleen
kom ik met veel mensen in aan
raking, maar bovendien hebben
wij nog eens afwisseling en va
riatie, die wij nergens anders
gauw zouden vinden!"
De oplossing komt er op neer,
dat binnen het kader van de (ou
de) Loterijwet de minister bereid
is de toto op de oude voet door
gang te laten vinden, met dit ver
schil, dat deze door de Neder
landse Sportfederatie en het Co
mité Sportprijsvragen in een ver
houding van drie staat tot één
kan worden georganiseerd. Het
geen betekent dat de toto bij wij
ze van spreken drie weken voor
de sport (NSF) en een week voor
charitatieve doelstellingen enzo
voort (Comité Sportprijsvragen)
zou draaien.
Tijdens het onderhoud dins
dagavond werd namens de rege
ring gesteld, dat in beginsel een
vergunning zou kunnen worden
verleend op een aanvrage waar
uit blijkt:
A. dat de loterij van beperkte
duur zou zijn;
B. dat de prijzen uitsluitend in
goederen worden uitgekeerd en
dus niet in geld en geldswaardig
papier;
C. dat de belangen die de lote
rij beoogt te behartigen, niet te
zeer uiteenlopen.
JUBILEUMVIERING
ST. ADELBERT
De viering in Amsterdam van
het 25-jarig bestaan van de Sint
Adelbertvereniging is in het af
gelopen weekeinde beslist niet
Talm niet langer, grijp dadelijk
in! Bestrijd kinderhoest met
VwA, fxeé fote/ie font
de teste zaaJk
ris tot de conclusie gekomen dat
mogelijkheden voor economische
samenwerking tussen schoenher
stellers aanwezig zijn, en dat
hieruit voor hen financiële voor
delen kunnen voortvloeien. Ge
bleken is dat 61) pet. van de
schoenherstellers vóór samen
werking is, maar dat slechts een
deel van hen aan de S.A.V.O
heeft deelgenomen.
Vele anderen vreesden een te
grote machtspositie van de enke
le grossiers, die aan de samen
werking in de S.A.V.O. zouden
deelnemen, terwijl weer anderen
de groothandel als tussenschakel
prefereerden met het oog op de
deskundigheid, de sortering en
de betalingscondities. De erva
ring in de schoenherstellers-
branche heeft echter bewezen al
dus dr. Veldkamp, dat het resul
taat van gezamenlijke inkoop
zeer bevredigend is en dat de des
kundigheid niets te wensen over
laat.
TINY WIJNEN TWEEDE
ACHTER WAFFLARD IN
LUXEMBURG
Het toernooi om de Coupe Si-
monis kader 47/2 te Luxemburg
is gewonnen door de Belg Waf-
flard. In de finale won hij van
onze landgenoot Wijnen, die eer
der over de Belg Vervest en de
Zwitser Guyot had gezegevierd.
De eindstand luidt:
1 Wafflard 8 1600
van dat deel van de Stichting van
de Arbeid, dat thans tegen open-
breking van collectieve arbeids-
wota^nkoivusten is.
Het oordeel van dit deel van
de Stichting van de Arbeid was
het oordeel van de meerderheid
der Stichting en wel van de ver
tegenwoordigers van alle werk
geversorganisaties met uitzonde
ring van het Centraal Sociaal
Werkgeversverbond, alle mid
denstandsbonden, de Katholieke
Arbeidersbeweging en de organi
saties van boeren en tuinders.
De minderheid in 't bestuur van
Kooit moer angst
voor die schroeiende vuurzuil
die opstijgt vanuit Ujv maag
soms tot hoog in de keel.
Een of twee Rennies blussen
Uw zuurbrand onmiddellijk.
drukke trajecten tot 's avonds 10
uur, de zogenaamde avonddienst,
op de weg zijn, hebben reeds aan
ontelbaar velen hun hulp ver
leend. Ieder lid (en het aantal
omvat reeds meer dan 300.000)
heeft recht op gratis hulp en dit
aantal groeit nog dagelijks. Niet-
leden worden niet geholpen, ten
zij het invaliden of buitenlanders
zijn, in ruil waarvoor de Neder
landers die in het buitenland zijn
BUITENLAND
DE VERENIGDE NATIES
Het politieke en diplomatieke
spel in New York gaat voort. Na
een weekeinde dat eigenlijk geen
rust gaf, omdat er veel overleg
tussen afgevaardigden pAaats had
en Ivroesjef een drietal perscon
ferenties op straat hield, is nu 't
spel weer volop op gang.
Zoals men weet wil Kroesjef
de plaats der Ver. Naties veran
deren, b.v. naar Genua of naar
Moskou en wil hij de secretaris
generaal Hammarskjöld weg
werken en daarvoor een commis
sie in de plaats brengen. Hij
kreeg hiervoor de steun van de
Tsjecho-Slowaakse afgevaardig
de, maar de minister-president
van Canada hekelde zijn voor
stel, als zijnde louter propaganda
en de bedoeling de Verenigde Na
ties onmachtig te maken of te
doen verdwijnen. Hammarskjöld
kwam aan 't woord om de Russi
sche voorstellen te weerleggen
en te kraken. Hij waarschuwde
de assem blée niet in te gaan op
Kroesjef's voorstellen, want lie
ver geen secretariaat-generaal
dan een driemanschap als door
Kroesjef werd voorgesteld. Hij
weerlegde op rustige wijze de be
schuldigingen tegen hem geuit
en had een daverende ovatie in
ontvangst te nemen, terwijl
Kroesjef en de zijnen woedend
met de vuisten op hun lessenaars
sloegen. Nehroe van India en Ti
to van Zuid-Slavië keken hem
verbaasd aan of ze zeggen wil
den: „wat wilt ge op deze manier
bereiken."
In Kongo wordt de toe
stand steeds verwarder. Dan is
Loeinoemba gevangen, dan weer
los en rijdt hij zegevierend door
de straten; dan is hij weer ver
zoend met Kasavoehoe en een
ogenblik later denkt hij ernstig
na over een federatieve staat, zo
als Tsjombe dat wil, maar on
dertussen is het en blijft het een
chaos.
VLIEGTUIG NEERGESTORT
BIJ MOSKOU
In Wenen is vernomen dat een
Oostenrijks vliegtuig met een be-
mannig van zes koppen en een
en dertig passagiers, maandag 12
km. van het vliegveld Sheremete-
vo, 40 km. van Moskou, is veron
gelukt.
Onder de passagiers bevonden
zich enkele hoge functionarissen
uit Moskou en Wenen.
Een woordvoerder van de Oos
tenrijkse luchtvaartmaatschappij
heeft meegedeeld dat enkele in
zittenden van het viermotorige
toestel zijn gedood.
Naar verluidt zijn twaalf per
sonen gewond, van wie zes thans
in het Botkin ziekenhuis zijn.
Van de zijde van de B.E.A. in
Moskou is vernomen dat een der
motoren van het vliegtuig in
brand is gevlogen.
BELGISCH
HERVORMINGSPLAN
De Belgische premier Eyskens
heeft bij het parlement een her
vormingsplan ingediend, dat er
op gericht is de voor België door
de gebeurtenissen in Kongo ont
stane moeilijkheden te boven te
komen en een economische re
cessie af te wenden. Dit plan be
staat uit drie fasen.
De eerste fase omvat een uit
eenzetting van de regeringspoli-
tiek, waarin, onder overlegging
van cijfers, een schets wordt ge-
beperkt gebleven tot en feestelij
ke reünie. Van de vierduizend le
den die de vereniging telt, heb
ben verscheidene honderden uit
alle delen van het land samen
met een aantal genodigden on
der wie verscheidene kerkelijke
en wereldlijke autoriteiten
zich in het Koninklijk Instituut
voor de Tropen ook ernstig be
zonnen op de hedendaagse maat
schappij en op de eigen actieve
deelname aan dit ontwikkelings
proces.
Van verscheidene kanten werd
de jubilerende vereniging geluk-
tewenst en hulde gebracht. In 'n
orte toespraak van de bisschop
van Haarlem, mgr. dr. J. A. E. v.
Dodewaard, viel naast zijn wel
gemeende gelukwensen naar
Zwitsers
Schoonheidshuis
V
de stichting werd gevormd door
de vertegenwoordigers van het
N.V.V., het Centraal Sociaal
Werkgeversverbond en 't C.N.V.
Het standpunt van het C.N.V.
is zo, dat een doorbreking van de
c.a.o. niet wordt afgewezen en
meer gezocht wordt in de secun
daire sector.
NIEUW GUINEA-RAAD KREEG
GROTE MEERDERHEID
Met een toch nog indruk
wekkende meerderheid heeft
de Tweede. Kamer dinsdag het
regeringsvoorstel om een parle
ment voor Nederlands Nieuw
Guinea op te richten, goedge
keurd: 108 afgevaardigden waren
voor, 5 tegen. De oppositie be
stond uit de communisten, de pa
cifisten en twee socialisten, de
heren Schurer en Franssen. Alle
andere socialisten stemden voor,
hoewel zij vonden dat het voor
stel in de woorden van de heer
De Kadt „te weinig en te laat"
was. Maar de socialisten zagen in
het ontwerp althans een verbete
ring van de bestaande toestand.
Alle voorstellen van de heer
De Kadt werden verworpen. Zij
kregen slechts steun van socia
listen, pacifisten en communis
ten.
VOETBALTOTO KAN
DOORDRAAIEN
NSF en Sportprijsvragen kunnen
vergunning aanvragen
De voetbal toto is waarschijn
lijk gered. Dit is 't resultaat van
een onderhoud tussen de minis
ter van Justitie mr. A. C. W.
Beerman en staatssecretaris mr.
Y. Scholten en de vertegenwoor
digers van de Nederlandse Sport
federatie en het Comité Sport
prijsvragen, dat dinsdagavond op
het departement van Justitie ge
houden werd.
hii zelf constateerde ook een
kritisch geluid te beluisteren. Hij
beklemtoonde de noodzaak voor
de gelovige leek om in de huidige
tijd meer dan ooit voeling te hou
den met de theologie en haar
beoefenaars. De voorzitter van
Adelbert, mr. F. J. G. baron van
Voorst tot Voorst reageerde daar
onmiddellijk op. Wij willen ons
waarachtig niet tot vak-theolo
gen promoveren, zo verklaarde
hij onder meer. Wel willen wij,
zoals ook andersdenkenden dat
vanuit hun eigen overtuiging
doen, zelf mee nadenken over de
Kerk van Nederland, met God al
leen als middelpunt.
ECONOMISCHE SAMENWER
KING TUSSEN SCHOEN
HERSTELLERS
„Vrees leidde tot boycot"
De Economische controledienst
heeft een onderzoek ingesteld
naar de mogelijkheid van econo
mische samenwerking in het
schoenherstel lersbedrijf.. Staats
secretaris Veldkamp heeft me
de op aandrang vanuit de Twee
de Kamer voor dit onderzoek
opdracht gegeven naar aanlei
ding van berichten dat een po
ging tot samenwerking (de voor
malige S.A.V.O.) onmogelijk was
gemaakt door de houding van
grossiers en fabrikanten.
In zijn verslag van het onder
zoek zegt de staatssecretaris dat
de economische positie van
schoenherstellers en grossiers
niet sterk is. Het komt hem niet
onaannemelijk voor dat de boy
cot van de S.A.V.O. van de zijde
der lederfabrikanten voorname
lijk is geschied op aandringen
van de groothandel, die haar po
sitie zag bedreigd. Dat de fabri
kanten zich daaraan hebben aan
gepast is gezien hun eigen po
sitie begrijpelijk.
Niettemin is de staatssecreta-
2 Wijnen 6 1240
3 Rudolph 4 1111
4 Vervest 4 1151
5 Grivaud 2 478
6 Guyot 2 562
VLIEGTUIGJE IN ZEE
VERMISTEN
Maandagmorgen omstreeks half
elf is een vliegtuigje ter hoogte
van Terheijden tussen Kijkduin
en Hoek van Holland in zee ge
stort. Het was een Harvard van
het marinevliegkamp Valken
burg. De twee inzittenden zijn als
vermist aangeduid.
Het zijn luitenant ter zee twee
de klasse M. C. R. van Haga uit
Den Helder, 25 jaar en gehuwd,
en sergeant-vlieger H. H. Velt-
maat uit Den Haag, 22 jaar, ge
huwd en vader van een dochter
tje. Volgens ooggetuigen heeft 't
vliegtuig hoog in de lucht moei
lijkheden gekregen. Er zou zich
een ontploffing hebben voorge
daan. Het gleed langzaam met
draaiende motor naar beneden.
Vlak boven het water brak de
rechtervleugel of en vlogen stuk
ken van het vliegtuigje af, waar
na het met een klap rechtstandig
op ongeveer twee mijl van de
kust in zee verdween.
Er werden uitgebreide red
dingspogingen ondernomen met
vliegtuigen en schepen. Men
vond alleen wrakstukken, een
vliegerhelm, maar geen overle
venden.
Provinciaal Nieuws
WINTERDIENSTREGELING
N. S.
Zondag a.s. gaat de nieuwe
winterdienstregeling der Neder
landse Spoorwegen in. Belangrij
ke wijzigingen in de bestaande
verbindingen brengt de nieuwe
dienstregeling niet. Voor Bra
bant noteerden wij de volgende
wijzigingen.
Op werkdagen (behalve zater
dags) wordt een doorgaande ver
binding gevormd van Amsterdam
via Utrecht naar Tilburg door
trein 683, welke van Den Bosch
af zal doorrijden naar Tilburg
(aankomst 18.26 uur).
Wijziging van de tractievorin
bij twee treinen uit Den Bosch
naar Nijmegen (treinen 351 en
353) geeft een winst in rijtijd van
negen minuten. Uit deze tijd
winst worden tevens goede aan
sluitingen van Nijmegen naar
Arnhem verkregen.
Te Vught zullen op werkdagen
in de morgenuren twee sneltrei
nen van de dienst Eindhoven
Amsterdam stoppen (treinen 810
en 812).
Op zon- en feestdagen vertrekt
uit Helmond om 7.30 uur een
trein naar Eindhoven, die met de
aansluiting te Eindhoven een
vroegere verbinding vanuit Hel
mond naar West-Nederland mo
gelijk maakt.
Reizigers van Dordrecht naar
Roosendaal zullen des zaterdags
gebruik kunnen maken van de
treinen 331 en 337, echter niet
van het voor België bestemde ge
deelte, zoals pagina 42 van de
gids vermeldt.
Een nieuwe snelle ochtendver
binding op werkdagen tussen
Eindhoven en Den Haag via Bre
da en Rotterdam is verkregen
met trein 66, die om 8.54 uur uit
Eindhoven vertrekt en om 10.31
uur in Den Haag aankomt.
VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1960 ooe nu. id
De tcho An het Zuióen
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 50798
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal f 2.85
f 3.10 franco p.p.
Advertentieprijs 10 cent por ra.m.
Contract-advertenties speciaal tarief.
Opgericht 1878.
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Tel. 041602621
KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8 - Tel. 04167 - 2002.
Telegram-adrea „Echo"
Benzine, reserve-wielen en giro-enveloppen
kou of griep, blust U snel uit met de
veelzijdig samengestelde
Koker 50 tabl. 90 ct. - 25 tabl. 60 ct.
MAkKT 25 'i-HERIOGENBOSCH
ziel
Koop 'n pakje Rennies, steek er altijd een
paar bij U, uit voorzorg, voor Uzelf en
voor Uw disgenoten. Rennies kunt U on
opgemerkt innemen, zonder water of wat
ook - gewoon laten smelten op de tong.
En ze zijn nog lekker ook...
358
210
151)
105
67
81
64,00
28,18
21,78
21,71
15.93
12,77
TWEE
GRATIS
GRATIS
huidadvies en behandeling (zonder verplichtingen)
cursus schoonheidsbehandeling en huidverzorging
DPGGISTEPU
Grotestraat 327 WAALWIJK Telefoon 3071