wAALwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt
De altijd durende oorlog
BINNEN- EN BUITENLANE
i'Wi
a
'WiïuSM
)arihA,
Fotobureau „Het Zuiden"
St. Nicolaas-gesciienken?
Aan STASSAR denken!
WAALWIJK (havenstad voor
Midden - Brabant) groeit snel
VRIJDAG 25 NOVEMBER 1960
83e JAARGANG No. 92
We kijken dagelijks in de kran
ten hoe het er met de internatio
nale toestand nu weer voorstaat.
We doen dat met een nimmer ge
heel te onderdrukken angst, dat
er toch weer een oorlog zal uit
breken. We denken aan de mil
joenen slachtoffers van de laat
ste wereldoorlog en we weten dat
in een eventuele volgende oorlog
dit aantal vele malen groter zal
^Maar intussen bevinden we
ons zelf reeds dagelijks in een
strijd, die over de gehele wereld
./erekend, ook dagelijks 'n enorm
aantal slachtoffers vergt. Een
aantal, dat over een aantal jaren
bezien, niet veel onder doet voor
de verliezen die de militaire we
reldoorlog eiste. Dat dit geschiedt
in een strijd van burger tegen
burger, maakt het feit nog na
vranter en bovendien gevaarlij
ker. Wat is het moderne wegver
keer anders geworden dan een
voortdurende strijd tussen de
weggebruikers, waarbij de veilig-
heid wordt opgeofferd aan snel
heid, aan brutaliteit en aan ego
isme en domheid.
Er gaat alleen in ons land al
geen (lag voorbij of er zijn enkele
'ongelukken met dodelijke afloop
op"de weg. En we kunnen gerust
zeggen, dat negen van de tien on
gelukken hadden kunnen worden
voorkomen, indien de berijder
van de auto, van de scooter, van
de bromfiets maar wat kalmer
bad gereden. Maar daarvoor
beeft'men zo'n ding niet, rede
neert men, die zijn er voor ge
maakt om zo vlug mogelijk voor
uit te komen en dus neemt men
die mogelijkheid zo ver dat maar
gaan kan.
Er wordt door honderden auto-
en bromfietsberijders dagelijks
gezondigd tegen ingestelde inaxi-
mumsnelheden en tegen de hon
derd procent voorzichtigheid op
de weg. Ieder van deze wegge
bruikers is er van overtuigd dat
hem geen ongeluk zal treffen. Hij
kijkt zo goed uit, hij is zo gerou
tineerd, hij maakt geen fouten.
En als hem dan toch een aanrij
ding overkomt, kan hij zich ook
van alle schuld vrijpleiten, hij
hield zich aan de verkeersregels,
die ander echter maakte de fout.
Dat mag dan vaak zo zijn, maar
vooi, het óete/Le tont
de teste zaak
het neemt het feit niet weg, dat
hij een gematigder snelheid van
hem de fout van de andere weg
gebruiker wellicht niet tot een
ongeluk zou hebben geleid. Bij
vele weggebruikers heerst echter
de nare mentaliteit, dat hen dat
niet schelen kan. Zij staan in hun
recht, zij hebben de verkeersfout
niet gemaakt, zij gaan dus vrijuit.
Dat daar nu iemand dood of
zwaar gewond ligt. dat is niet di
rect aan hen te wijten, de ander
Het meest gewaardeerde
St. NiCOLAAS-GESGHENK
Schapenmarkt 26-28
's-Hertogenbosch
Tel. 34919
omzeilen als hun vaart maar tien
of twintig kilometer per uur min
der was geweest. Dan hadden ze
echter afstand moeten doen van
een recht dat hun op die plaats
was toegestaan en daar denken
de „heren" weggebruikers niet
aan. Recht is recht en dat moet
dan desnoods maar slachtoffers
kosten, met iets minder kunnen
zij onmogelijk genoegen nemen.
Alle verkeersvoorlichting, noch
de rij-examens kunnen aan deze
mentaliteit iets verbeteren. Bij
jongere mensen treedt ze meestal
sterker te voorschijn dan bij ou
deren. In een auto gezeten voelt
men zich de beheerser van een
mogelijke en van een wettelijk
toegestane snelheid en die wil
men zoveel mogelijk uitbuiten.
Het jaarlijks snel toenemende
wegverkeer noopt echter tot ern
stige bezinning op dit punt. Op
de steeds vollere wegen vooral
van de randstad Holland wordt
er van de weggebruikers méér ge
vraagd dan alleen het juiste toe
passen van de verkeersregels en
-rechten. Steeds talrijker worden
dc situaties waarbij deze regels
en rechten geen waarborg meer
zijn tot het voorkomen van onge
lukken, waar men zowel zelf als
een ander 't slachtoffer van kan
zijn. Er zal bij moeten komen een
uiterste zorg voor het leven van
anderen en wel door het betrach
ten van beleefdheid op de weg en
het nimmer ten top voeren van
de eigen snelheid.
Men kan dan wel blijven be
weren, dat een auto er is om vlug
op te kunnen schieten, dat de
verkeersvoorschriften er zijn om
dat mogelijk te maken, maar met
deze gedachten alleen kan 't niet
meer. I)e schuld van aanrijdingen
ligt meestal niet eens het meest
bij de autorijders, maar ook voor
hen gaat het daar niet meer om.
l)c slordigheid van wandelaars,
fietsers, bromfietsers en het ge
vaar van overstekende kinderen
en loslopende honden zullen er
blijven, de weggebruiker dient
daar steeds meer rekening mee te
houden en dient er zich dan ook
naar te schikken. Ook al heeft hij
wettelijk geen schuld aan een on
geluk, mag hij toch bij zichzelf
wel eens nagaan of hij het met
wat minder snelheid, niet had
kunnen voorkomen. Dat blijft
zijn plicht.
maakte een fout, dus laat me as
jeblieft zo gauw mogelijk weer
gaan, want ik heb haast.
Het valt hun niet begrijpelijk te
maken, dat het die (vaak onno
dige) haast was, die tot de aanrij
ding leidde. Zij hadden de fout
van de ander wellicht kunnen
STRAALJAGER OP EEN
BOERDERIJ 7 DODEN
Maandagavond omstreeks acht
uur is een straaljager brandend
op een boerderij in een wijk van
Franeker gestort. De straaljager
is in de lucht ontploft en laaiend
oj) de boerderij terecht gekomen,
die direct rondom in brand vloog
en alles in een ommezien ver
woestte en waarbij het gehele ge
zin, bestaande uit vader, moeder
en 4 kinderen om 't leven kwam,
evenals de gehele veestapel. Ook
de 2e luitenant-vlieger Snijders
uit Geleen verloor hierbij het le
ven.
De familie Postma, bestaande
uit de 42-jarige vader, de 41-jari-
ge moeder R. Postma-de Jong en
vier kinderen: de 11-jarige Tine
ke, de 10-jarige Willem, de 8-ja-
rige Ali en de 5-jarige Gerrit ver
bleven op het moment van de
ramp in huis. Zij vonden een
even plotselinge als verschrikke
lijke dood onder de puinhoop die
van de boerderij overbleef. De be
woners van de spaarzaam ver
spreid staande boerderijen en wo
ningen in de buurt van de plaats
van de ramp, hoorden de gewel
dige klap, waarmee de straalja
ger de boerderij raakte, die in één
moment werd weggevaagd. Zij
snelden dodelijk verschrikt toe,
maar stonden machteloos tegen
over de ontzettende verwoesting,
die het vliegtuig had aangericht.
Vrijwel direct na de ramp brak
brand uit, die door verschillende
brandweren, onder andere van de
gemeente Franeker en van de
vliegbasis Leeuwarden, werd be
streden. Er viel echter niets meer
te redden. Van de boerderij restte
slechts een ruïne, waartussen de
wrakstukken van het veronge
lukte toestel her en der verspreid
lagen. Enkele koeien leefden nog,
maar moesten ter plaatse worden
afgemaakt. Tot laat in de avond
was men bezig met blussings-
werkzaamheden.
TREIN MET BRITSE MILITAI
REN BIJ WOERDEN UIT DE
RAILS GELOPEN
2 doden, 3 ernstig en 20 licht
gewonden
Twee doden en vermoedelijk 3
ernstig en 20 lichtgewonden heeft
het ernstige spoorwegongeluk ge-
eist, dat maandagavond kwart
over acht even buiten Woerden
is gebeurd. Een trein met Britse
militairen uit Duitsland, die via
Hoek van Holland op verlof zou
den gaan, vloög uit de rails. Ze
ven van de tien wagons kwamen
dwars op de baan en in de sloot
te liggen. Volgens sommige oog
getuigen zou de machinist de
voorgeschreven snelheid (40 ki
lometer) hebben overschreden.
De machinist is een Nederlander.
De trein ontspoorde op 't punt
waar in de nacht van zondag op
maandag een nieuwe wissel was
gelegd.
Tweehonderd meter achter de
eerste wagons die overeind ble
ven, lag de rest van de trein te
gen de grond. Reddingsploegen
van de spoorwegen waren nog
om over tienen bezig, een dode
uit te zagen, die op het moment
van het ongeluk waarschijnlijk
precies in de overloop tussen
twee wagons heeft gelopen. De
hele inventaris van de restaura
tiewagen lag her en der ver
spreid flessen, etenswaren, koks-
kleding. Overal draden, seinen,
biels en rails, waartussen de ba
gage van de militairen lag opge
stapeld.
Op dit traject mocht maar 40
km. gereden worden, omdat het
pas was gerepareerd.
STOOKOLIE DUURDER
Vanaf 21 november vervallen
alle extra kortingen, die dc grote
oliemaatschappijen via de handel
tot nu toe verstrekten aan de
huisbrandolie. Die kortingen va-
huisbrandolie. Dia kortingen va
rieerden van twee gulden tot 4.50
gulden per 100 liter naar gelang
het totale olieverbruik per sei-
zien van deze afnemers, die over
tanTvS beschikken van meer dan
3000 liter inhoud.
De enige korting die zal wor
den gegeven is er een van 90 cent
per 100 liter bij tankvullingen in-
eens van 4000 liter minstens. Dit
betekent een strop van 3.50 gul
den per 100 liter voor deze ge
bruikers. Bij een olieverbruik
van 200.000 liter komt dat neer
op een extra uitgave aan stook
kosten per seizoen van 7500 gul
den. De oliemaatschappijen zijn
tot deze ingrijpende maatregel
gekomen omdat de prijzen zozeer
waren gezakt, dat er geen redelij
ke winst meer overbleef. Deze
maatregel betreft alle grote Ame
rikaanse oliemaatschappijen. Het
is niet bekend wat de zogenaam
de vrije oliehandelondernemin
gen zullen doen.
VEROLME BOUWT IN PERU
TWEE WERVEN
De Nederlandse scheepsbouwer
C. Verolme heeft het definitieve
contract met de regering van de
Zuidamerikaanse staat Peru on
dertekend, volgens hetwelk hij in
de Peruaanse havens Callao en
Chimbote scheepswerven zal bou
wen, waarop scnepen van maxi-
van Buitenlandse Zaken in Den
Haag nooit heeft gehoord.
De heer Jolle Jansma, die tot
september van het vorig jaar di
recteur is geweest van de N.V.
Overbeck te Hengelo, een van de
13 dochterondernemingen van
Socrates, heeft de 350.0U0 gulden
indertijd geïncasseerd van zijn
hoofddirecteur, Nicolaas den Bes
ten. Hij zou ze gebruiken voor
„De Heilige Daad", een „inter
kerkelijke en bovenstatclijke or
ganisatie", die „coördinerende ar
beid op sociaal-economisch, cul
tureel en religieus terrein" zou
verrichten.- De in een riant huis
aan de Amersfoortsestraatweg 57
le Bussum woonachtige heer
Jansma heeft zich uitgegeven als
^ambassadeur voor Nederland"
van deze organisatie en als lid
van het corps diplomatique tooi
de hij zijn wagen van tijd tot tijd
met een officieel C.D.-bordje. Een
andere „hoge vertegenwoordiger"
van „De Heilige Daad" is de heer
M. Volraat, eveneens een vroege
re medewerker van de heer Den
Besten, die zich „deken van de
diplomatieke diensten" van de
organisatie noemt.
DRIE MILJOEN KINDEREN
TEGEN POLIO INGEËNT
Succesvolle strijd tegen kinder-
verlomming
Rond drie miljoen Nederlandse
kinderen zijn nu ingeënt tegen po
lio. Dit komt neer op ongeveer 90
procent van alle kinderen die voor
Vaccinatie in aanmerking komen.
Misschien mede dank zij de inen
ting is het aantal gevallen van kin
derverlamming, dat dit jaar in ons
land is aangegeven, aanzienlijk la
ger gebleven dan dat in onze na
buurlanden. Van 1 januari tot en
met 5 november zijn 20 gevallen
aangemeld. Hoewel dit het viervoud
is van het aantal dat in de overeen
komstige periode van 1959 werd ge
constateerd, is het klein, vergeleken
bij de cijfers van België en West-
Duitsland. In België, waar ongeveer
55 procent van de in aanmerking
komende kinderen is gevaccineerd,
doen zich sinds september tussen
de V- -n 20 gevallen per week voor,
in West-Duitsland niet minder dan
ruim 200 gevallen per week.
LANDINGEN IN N.-GUINEA
Indonesiërs waren goed gewapend
De indonesiërs die vorige week
een landing hebben uitgevoerd op
de kust in het zuidwesten van
Nederlands Nieuw-Guinea bleken
een kleine, maar goed uitgeruste
groep militairen te zijn.
Volgens het ministerie van
Binnenlandse Zaken in Den Haag
waren zij in het bezit van gewe
ren, automatische wapens en-
handgranaten. Kort na de ont
dekking van de groep werd een
tegenactie ondernomen. Gevan
gen genomen infiltranten ver
klaarden dat binnenkort meer
van dergelijke groepen op de kust
van Nieuw-Guinea verwacht kun
nen worden.
In Den Haag werden geen ver
dere bijzonderheden bekend ge
maakt over de actie. Aangeno
men kan echter worden, dat de
mariniers er bij betrokken zijn
fjeweest. Op verschillende punten
angs de kust zijn detachementen
LANGSTRAAT IN OPMARS
De olkskrant bevatte 1.1. maan- citeit ligt de grote betekenis van
dag het volgende artikel van zijn I de nieuwe Waalwijkse haven, die
correspondent uit Waalwijk in rechtstreekse verbinding met
Binnen enkele maanden zal de
bouw worden aanbesteed van de
grote schutsluis, die de nieuwe
binnenhaven van Waalwijk gaat
verbinden met het open vaarwa
ter van de Bergse Maas. Daarmee
wordt uitvoering gegeven aan de
tweede fase van het Waal wij kse
havenplan, dat een belangrijke
ontsluiting voor stad en streek en
voor het gehele Middenbrabantse
achterland belooft. Verwacht
mag worden, dat deze binnenha
ven voor schepen tot 1ÜÜ0 ton en
de toekomstige bouw van een
buitenhaven voor kustvaarders
tot 2U00 ton, een belangrijke stap
zal betekenen voor de industria
lisatie van Waalwijk en de ont
sluiting van de Langstraat en
Midden-Brabant. Op het bureau
van burgemeester Teijssen van
Waalwijk liggen al verschillende
aanvragen van grote industrieën,
die zich op de nieuwe industrie
terreinen rond deze gunstig gele
gen haven willen vestigen.
maal 30.000 ton op stapel kunnen
worden gezet. Het contract is
mede-ondertekend door mr. C.
W. A. baron van Haersolte, am
bassadeur in Peru.
Volgens het contract moet Ver
olme "binnen vijf jaar tevens zes
vracht-passagiersschepen van elk
12.000 ton aan de Peruaanse
staatsrederij leveren. Vijf hier
van zullen in Peru, één in Neder
land worden gebouwd. De werf in
Callao is een bestaande marine
werf, die door Verolme wordt
vergroot en gemoderniseerd.
Vóór 19GG moet in de baai van
Chimbote, ten noorden van Lima
aan de Grote Oceaan, de geheel
nieuw te bouwen werf in gebruik
zijn. In Chimbote is een hoog-
ovenbedrijf waarvoor grote sche
pen erts aanvoeren.
DE ZAAK „SOCRATES"
Een schertsorganisatie van
3*/2 ton
Een bedrag van 350.000 gulden,
dat de directeur van de failliet
verklaarde N.V. Socrates heeft
geleend aan een organisatie die
met de vrome naam „De Heilige
Daad" is opgeluisterd, zal zeer
waarschijnlijk nooit worden ge
bruikt 0111 op Mallorca een ter
rein te kopen voor de stichting
van een universiteit. „De Heilige
Daad" blijkt namelijk 'n scherts
organisatie te zijn, waarvan men
in het aartsbisschoppelijk paleis
te Utrecht en op het ministerie
van deze
gevestigd.
marinestrijdkrachten
VUURGEVECHT IN
LEOPOLDSTAD
Kongolese troepen,
steld stonden rond
die opge-
de Ghanese
ambassade te Leopoldstad, heb
ben maandagavond het vuur op
deze ambassade geopend.
Met geweren, machinegeweren
en 20 mm-wapens, opgesteld op
de drie pantserwagens waarmee
de Kongolezen gekomen waren,
werd de ambassade beschoten.
Minstens zeven Tunesiërs van
de V.N.-troepen zijn bij de be
schieting gedood.
De Ghanese diplomaat Natha
niel Welbeck, had 't uitwijzings-
bevel van Moboetoe genegeerd en
zich in de ambassade verschanst.
Dit was aanleiding tot de actie.
Ook de omringende straten
werden door de Kongolezen on
der vuur genomen. Voorbijgan
gers en journalisten moesten in
allerijl dekking zoeken. Het werd
niet direct duidelijk of de '1 une-
siërs die de ambassade bewaak
ten, het vuren beantwoordden.
Ze hadden zich verschanst achter
heggen en stenen muren.
Het was de eerste keer, dat
Kongolese troepen 't vuur open
den op V.N.-troepen.
KONGO-LEGER ARRESTEERT
AMBTENAREN VAN UNO
Het leger van Moboetoe heeft tien
tallen UNO-ambtenaren gearres
teerd, uit woede over de veldslag
van maandagavond bij de Ghanese
ambassade. Welbeck, de ambassa
deur van Ghana, om wiens uitwij
zing alle moeilijkheden begonnen
de Bergse Maas wordt gebracht.
Hierdoor krijgt dc Waalwijkse
haven ook betekenis als transito
haven voor het achterland van
Midden-Brabant, dat onder lei
ding van Tilburg en Waalwijk
aan een structuurplan voor het
gehele midden-Brabantse gebied
werkt.
De binnenhaven van Waalwijk
wordt onafhankelijk van eb en
vloed. Er is geen dichtslibbing
mui,.'' h'
Mliili^
Miljoenenproject gaat 2e fase in
Over de Langstraat loopt nog
altijd het sprookje, dat de water
staatkundige toestand van dit ge
bied een bezwaar is voor indus
trie-vestiging. Waal wij ks burge
meester Teijssen, die al bijna ne
gen jaar met succes de hoofdstad
van dc Langstraat bestuurt, is 't
daar beslist niet mee eens. Niet
dat hij dc dringend noodzakelijke
watqr-vrijinaking van het gebied
langs de rivieren (Donge en Ou
de Maasje) ontkent. Maar aan de
waterstaatkundige moeilijkheden
van deze oude industriële streek
is in verschillende opzichten
vaak een verkeerde vertaling ge
geven. Grote gebieden in de Lang
straat-gemeenten zijn zelfs bij
abnormaal hoge waterstanden
volkomen veilig en bijzonder ge
schikt voor industrievestiging.
Wat de laatste jaren in Vlij
men, Drunen en Waalwijk werd
gepresteerd, bewijst wel, dat de
industrie hier graag van de ver
beterde omstandigheden profi
teert. In Waalwijk zijn zeven be
drijven in aanbouw. Voor andere
bedrijven liggen de plannen op
tafel. Enkele grote vestigingen
rond de nieuwe haven, waar 40
hectare industrieterrein is gepro
jecteerd, zijn in voorbereiding.
Het bestaande industrieterrein
zuid, dat pas enkele jaren gele
den gereed kwam, is al bijna uit
verkocht. Langs de nieuwe haven
en het zuidelijk gedeelte van
Waalwijk ligt thans bouwrijpe
grond genoeg om de snelle ont
wikkeling van de komende jaren
op te vangen.
Voor 4 miljoen
Waalwijk is een van de weini
ge Brabantse gemeenten tussen
de Maasdorpen en de delta, die er
tot nog toe in geslaagd is, de be
staande havenplannen te realise
ren. Tot op heden zijn plannen
voor 4 miljoen gulden aan de
goedkeuring van gedeputeerde
staten onderworpen, die in 1952
in hun herziene provinciale wel
vaartsplan meer aandacht voor
deze waterweg-verbindingen en
voor de accoipodatie van deze
streek vroegen.
Waalwijk heeft de blik (via
het grote vaarwater) naar 't wes
ten gericht. De binnenhaven en
schutsluiscapaciteit is zelfs bere
kend voor kustvaarders van 250
bruto-registerton. In deze capa-
MARKT WAALWIJK
van de haven meer, zoals dat bij
de oude situatie het geval was.
Ook de omweg van 15 kilometer
0111 vanuit de haven het grote
open vaarwater te bereiken komt
spoedig te vervallen. De voortdu
rende bruikbaarheid van de ha
ven zal het scheepvaartverkeer
belangrijk doen toenemen. Dc
loswallen en haven-accomodatie
voldoen al aan hoge eisen.
Er liggen in Waalwijk, dat ook
over de weg uit het aloude isole
ment verlost is, thans unieke ves
tigingskansen voor de zware en
middelzware industrie. De bouw
van de schutsluis en de doorsteek
naar de Bergse Maas luidt een pe
riode van duurzame structuur
verbetering in voor deze gemeen
te. Met groot begrip voor stad en
streek heeft de gemeenteraad al
enkele jaren geleden haar fiat ge
geven aan cleze havenplannen,
die in totaal op G miljoen zijn be
groot. Rond de havens van Waal
wijk zullen de komende jaren
nieuwe fabrieken verrijzen, die
het aloude aanschijn van deze
schoen- en lederstreek zullen
veranderen. Maar ook die door
braak van het te eenzijdige in
dustriële beeld van de Langstraat
is winst, omdat het geluk van ve
le duizenden mensen een bredere
basis krijgt, die minder gevoelig
is voor conjunctuur-schommelin
gen.
Wie voortaan de weg naar
Waalwijk zoekt, moet er ook de
waterkaart bij raadplegen. Op
een Waalwijkse lagere school
heeft een onderwijzer al wat
chauvinistisch aan het aardrijks-
kundeboekje Waalwijk als „zee
haven" toegevoegd En met de
voltooiing van de tweede fase
van de havenplannen voor dc
boeg, is dat niet eens te veel ge
zegd.
waren, verliet dinsdagmorgen per
vliegtuig het land onder vrijgeleide
van de UNO. De haat van de Kon
golese soldaten tegen de UNO is zo
groot, dat ze in vele wijken van de
stad wegversperringen opwierpen,
waar ze alle UNO-wagens aanhiel
den. De ambtenaren van de Ver
enigde Naties werden uit hun auto's
gesleurd, afgeranseld en naar het
militaire kamp van Moboetoe ge
bracht.
Moboetoe is enigszins verlegen
met deze situatie. Hij heeft een ver
klaring uitgegeven, dat 't optreden
van zijn mannen niet op zijn bevel
is gebeurd. De UNO-gevangenen
zullen spoedig vrijgelaten worden,
zo verzekerde hij. Maar het lijkt er
op dat hij (opnieuw) de macht over
een deel van het leger verloren
heeft. Zijn soldaten zijn er van over
tuigd dat het vuur maandagavond
geopend is door de Ghanese bewa
kers van de ambassade en niet door
Kongolezen of de Tunesische UNO-
soldaten. Bfj het gevecht is hun gar
nizoenscommandant Kokoio omge
komen. En er zijn volgens de Kon
golezen ook nog drie andere officie
ren vermist. Niemand kan echter
zekerheid verschaffen over 't aan
tal doden.
OVERLEG IN BONN MISLUKT
De Duits-Amerikaanse besprekin
gen over verlichting van de Ameri
kaanse schatkist-moeilijkheden door
grotere Duitse bijdragen aan defen-
siekosten en hulp aan het buiten
land, zijn dinsdag in een kritiek sta
dium gekomen. Volgens sommige
bronnen kan reeds van een misluk
king der onderhandelingen gespro
ken worden.
De Amerikaanse onderhandelaars
wezen het Duitse aanbod tot grotere
hulp aan het buitenland af, Bonn
van zijn kant wilde niet akkoord
gaan met de Amerikaanse verzoe
ken tot grotere bijdrage aan de kos
ten van de Amerikaanse troepen in
Duitsland.
UNO-COMMISSIE STELT REIS
NAAR KONGO UIT
De verzoeningscommissie van de
UNO, dinsdagavond uit New York
naar Kongo zou zijn vertrokken,
heeft op het laatste ogenblik haar
vertrek uitgesteld. Zoals bekend,
heeft Kasavoeboe zich tegen 't stu
ren van deze commissie verzet, om
dat hij grote moeilijkheden vreesde
en het werk er van beschouwde als
een ingrijpen in binnenlandse aan
gelegenheden van zijn land.
De tcho v an het Zuióen
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 50798
Dit blad verschijnt 2 x per week
Opgericht
1878.
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal f 2.85
f 3.10 franco p.p.
Advertentieprijs 10 cent per m.m.
Contract-advertenties speciaal tarief.
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Dr. van Beurdenstraat 8 - Tel. 04167 - Tel. 041602621
Kaatsheuvel :2002.
Telegram-adres „Echo"
MARKT 25 s-HERTOGENBOSCH
Laat tijdig Uw kinderfoto's maken
en wacht niet tot de laatste week.
Ons atelier is geopend van 9 tot
1 uur en van 2.30 tot 6 uur.
OP
GOEDE
MET
SCHOENEN EN PANTOFFELS