wAALwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt De altijd durende oorlog BINNEN- EN BUITENLANE i'Wi a 'WiïuSM )arihA, Fotobureau „Het Zuiden" St. Nicolaas-gesciienken? Aan STASSAR denken! WAALWIJK (havenstad voor Midden - Brabant) groeit snel VRIJDAG 25 NOVEMBER 1960 83e JAARGANG No. 92 We kijken dagelijks in de kran ten hoe het er met de internatio nale toestand nu weer voorstaat. We doen dat met een nimmer ge heel te onderdrukken angst, dat er toch weer een oorlog zal uit breken. We denken aan de mil joenen slachtoffers van de laat ste wereldoorlog en we weten dat in een eventuele volgende oorlog dit aantal vele malen groter zal ^Maar intussen bevinden we ons zelf reeds dagelijks in een strijd, die over de gehele wereld ./erekend, ook dagelijks 'n enorm aantal slachtoffers vergt. Een aantal, dat over een aantal jaren bezien, niet veel onder doet voor de verliezen die de militaire we reldoorlog eiste. Dat dit geschiedt in een strijd van burger tegen burger, maakt het feit nog na vranter en bovendien gevaarlij ker. Wat is het moderne wegver keer anders geworden dan een voortdurende strijd tussen de weggebruikers, waarbij de veilig- heid wordt opgeofferd aan snel heid, aan brutaliteit en aan ego isme en domheid. Er gaat alleen in ons land al geen (lag voorbij of er zijn enkele 'ongelukken met dodelijke afloop op"de weg. En we kunnen gerust zeggen, dat negen van de tien on gelukken hadden kunnen worden voorkomen, indien de berijder van de auto, van de scooter, van de bromfiets maar wat kalmer bad gereden. Maar daarvoor beeft'men zo'n ding niet, rede neert men, die zijn er voor ge maakt om zo vlug mogelijk voor uit te komen en dus neemt men die mogelijkheid zo ver dat maar gaan kan. Er wordt door honderden auto- en bromfietsberijders dagelijks gezondigd tegen ingestelde inaxi- mumsnelheden en tegen de hon derd procent voorzichtigheid op de weg. Ieder van deze wegge bruikers is er van overtuigd dat hem geen ongeluk zal treffen. Hij kijkt zo goed uit, hij is zo gerou tineerd, hij maakt geen fouten. En als hem dan toch een aanrij ding overkomt, kan hij zich ook van alle schuld vrijpleiten, hij hield zich aan de verkeersregels, die ander echter maakte de fout. Dat mag dan vaak zo zijn, maar vooi, het óete/Le tont de teste zaak het neemt het feit niet weg, dat hij een gematigder snelheid van hem de fout van de andere weg gebruiker wellicht niet tot een ongeluk zou hebben geleid. Bij vele weggebruikers heerst echter de nare mentaliteit, dat hen dat niet schelen kan. Zij staan in hun recht, zij hebben de verkeersfout niet gemaakt, zij gaan dus vrijuit. Dat daar nu iemand dood of zwaar gewond ligt. dat is niet di rect aan hen te wijten, de ander Het meest gewaardeerde St. NiCOLAAS-GESGHENK Schapenmarkt 26-28 's-Hertogenbosch Tel. 34919 omzeilen als hun vaart maar tien of twintig kilometer per uur min der was geweest. Dan hadden ze echter afstand moeten doen van een recht dat hun op die plaats was toegestaan en daar denken de „heren" weggebruikers niet aan. Recht is recht en dat moet dan desnoods maar slachtoffers kosten, met iets minder kunnen zij onmogelijk genoegen nemen. Alle verkeersvoorlichting, noch de rij-examens kunnen aan deze mentaliteit iets verbeteren. Bij jongere mensen treedt ze meestal sterker te voorschijn dan bij ou deren. In een auto gezeten voelt men zich de beheerser van een mogelijke en van een wettelijk toegestane snelheid en die wil men zoveel mogelijk uitbuiten. Het jaarlijks snel toenemende wegverkeer noopt echter tot ern stige bezinning op dit punt. Op de steeds vollere wegen vooral van de randstad Holland wordt er van de weggebruikers méér ge vraagd dan alleen het juiste toe passen van de verkeersregels en -rechten. Steeds talrijker worden dc situaties waarbij deze regels en rechten geen waarborg meer zijn tot het voorkomen van onge lukken, waar men zowel zelf als een ander 't slachtoffer van kan zijn. Er zal bij moeten komen een uiterste zorg voor het leven van anderen en wel door het betrach ten van beleefdheid op de weg en het nimmer ten top voeren van de eigen snelheid. Men kan dan wel blijven be weren, dat een auto er is om vlug op te kunnen schieten, dat de verkeersvoorschriften er zijn om dat mogelijk te maken, maar met deze gedachten alleen kan 't niet meer. I)e schuld van aanrijdingen ligt meestal niet eens het meest bij de autorijders, maar ook voor hen gaat het daar niet meer om. l)c slordigheid van wandelaars, fietsers, bromfietsers en het ge vaar van overstekende kinderen en loslopende honden zullen er blijven, de weggebruiker dient daar steeds meer rekening mee te houden en dient er zich dan ook naar te schikken. Ook al heeft hij wettelijk geen schuld aan een on geluk, mag hij toch bij zichzelf wel eens nagaan of hij het met wat minder snelheid, niet had kunnen voorkomen. Dat blijft zijn plicht. maakte een fout, dus laat me as jeblieft zo gauw mogelijk weer gaan, want ik heb haast. Het valt hun niet begrijpelijk te maken, dat het die (vaak onno dige) haast was, die tot de aanrij ding leidde. Zij hadden de fout van de ander wellicht kunnen STRAALJAGER OP EEN BOERDERIJ 7 DODEN Maandagavond omstreeks acht uur is een straaljager brandend op een boerderij in een wijk van Franeker gestort. De straaljager is in de lucht ontploft en laaiend oj) de boerderij terecht gekomen, die direct rondom in brand vloog en alles in een ommezien ver woestte en waarbij het gehele ge zin, bestaande uit vader, moeder en 4 kinderen om 't leven kwam, evenals de gehele veestapel. Ook de 2e luitenant-vlieger Snijders uit Geleen verloor hierbij het le ven. De familie Postma, bestaande uit de 42-jarige vader, de 41-jari- ge moeder R. Postma-de Jong en vier kinderen: de 11-jarige Tine ke, de 10-jarige Willem, de 8-ja- rige Ali en de 5-jarige Gerrit ver bleven op het moment van de ramp in huis. Zij vonden een even plotselinge als verschrikke lijke dood onder de puinhoop die van de boerderij overbleef. De be woners van de spaarzaam ver spreid staande boerderijen en wo ningen in de buurt van de plaats van de ramp, hoorden de gewel dige klap, waarmee de straalja ger de boerderij raakte, die in één moment werd weggevaagd. Zij snelden dodelijk verschrikt toe, maar stonden machteloos tegen over de ontzettende verwoesting, die het vliegtuig had aangericht. Vrijwel direct na de ramp brak brand uit, die door verschillende brandweren, onder andere van de gemeente Franeker en van de vliegbasis Leeuwarden, werd be streden. Er viel echter niets meer te redden. Van de boerderij restte slechts een ruïne, waartussen de wrakstukken van het veronge lukte toestel her en der verspreid lagen. Enkele koeien leefden nog, maar moesten ter plaatse worden afgemaakt. Tot laat in de avond was men bezig met blussings- werkzaamheden. TREIN MET BRITSE MILITAI REN BIJ WOERDEN UIT DE RAILS GELOPEN 2 doden, 3 ernstig en 20 licht gewonden Twee doden en vermoedelijk 3 ernstig en 20 lichtgewonden heeft het ernstige spoorwegongeluk ge- eist, dat maandagavond kwart over acht even buiten Woerden is gebeurd. Een trein met Britse militairen uit Duitsland, die via Hoek van Holland op verlof zou den gaan, vloög uit de rails. Ze ven van de tien wagons kwamen dwars op de baan en in de sloot te liggen. Volgens sommige oog getuigen zou de machinist de voorgeschreven snelheid (40 ki lometer) hebben overschreden. De machinist is een Nederlander. De trein ontspoorde op 't punt waar in de nacht van zondag op maandag een nieuwe wissel was gelegd. Tweehonderd meter achter de eerste wagons die overeind ble ven, lag de rest van de trein te gen de grond. Reddingsploegen van de spoorwegen waren nog om over tienen bezig, een dode uit te zagen, die op het moment van het ongeluk waarschijnlijk precies in de overloop tussen twee wagons heeft gelopen. De hele inventaris van de restaura tiewagen lag her en der ver spreid flessen, etenswaren, koks- kleding. Overal draden, seinen, biels en rails, waartussen de ba gage van de militairen lag opge stapeld. Op dit traject mocht maar 40 km. gereden worden, omdat het pas was gerepareerd. STOOKOLIE DUURDER Vanaf 21 november vervallen alle extra kortingen, die dc grote oliemaatschappijen via de handel tot nu toe verstrekten aan de huisbrandolie. Die kortingen va- huisbrandolie. Dia kortingen va rieerden van twee gulden tot 4.50 gulden per 100 liter naar gelang het totale olieverbruik per sei- zien van deze afnemers, die over tanTvS beschikken van meer dan 3000 liter inhoud. De enige korting die zal wor den gegeven is er een van 90 cent per 100 liter bij tankvullingen in- eens van 4000 liter minstens. Dit betekent een strop van 3.50 gul den per 100 liter voor deze ge bruikers. Bij een olieverbruik van 200.000 liter komt dat neer op een extra uitgave aan stook kosten per seizoen van 7500 gul den. De oliemaatschappijen zijn tot deze ingrijpende maatregel gekomen omdat de prijzen zozeer waren gezakt, dat er geen redelij ke winst meer overbleef. Deze maatregel betreft alle grote Ame rikaanse oliemaatschappijen. Het is niet bekend wat de zogenaam de vrije oliehandelondernemin gen zullen doen. VEROLME BOUWT IN PERU TWEE WERVEN De Nederlandse scheepsbouwer C. Verolme heeft het definitieve contract met de regering van de Zuidamerikaanse staat Peru on dertekend, volgens hetwelk hij in de Peruaanse havens Callao en Chimbote scheepswerven zal bou wen, waarop scnepen van maxi- van Buitenlandse Zaken in Den Haag nooit heeft gehoord. De heer Jolle Jansma, die tot september van het vorig jaar di recteur is geweest van de N.V. Overbeck te Hengelo, een van de 13 dochterondernemingen van Socrates, heeft de 350.0U0 gulden indertijd geïncasseerd van zijn hoofddirecteur, Nicolaas den Bes ten. Hij zou ze gebruiken voor „De Heilige Daad", een „inter kerkelijke en bovenstatclijke or ganisatie", die „coördinerende ar beid op sociaal-economisch, cul tureel en religieus terrein" zou verrichten.- De in een riant huis aan de Amersfoortsestraatweg 57 le Bussum woonachtige heer Jansma heeft zich uitgegeven als ^ambassadeur voor Nederland" van deze organisatie en als lid van het corps diplomatique tooi de hij zijn wagen van tijd tot tijd met een officieel C.D.-bordje. Een andere „hoge vertegenwoordiger" van „De Heilige Daad" is de heer M. Volraat, eveneens een vroege re medewerker van de heer Den Besten, die zich „deken van de diplomatieke diensten" van de organisatie noemt. DRIE MILJOEN KINDEREN TEGEN POLIO INGEËNT Succesvolle strijd tegen kinder- verlomming Rond drie miljoen Nederlandse kinderen zijn nu ingeënt tegen po lio. Dit komt neer op ongeveer 90 procent van alle kinderen die voor Vaccinatie in aanmerking komen. Misschien mede dank zij de inen ting is het aantal gevallen van kin derverlamming, dat dit jaar in ons land is aangegeven, aanzienlijk la ger gebleven dan dat in onze na buurlanden. Van 1 januari tot en met 5 november zijn 20 gevallen aangemeld. Hoewel dit het viervoud is van het aantal dat in de overeen komstige periode van 1959 werd ge constateerd, is het klein, vergeleken bij de cijfers van België en West- Duitsland. In België, waar ongeveer 55 procent van de in aanmerking komende kinderen is gevaccineerd, doen zich sinds september tussen de V- -n 20 gevallen per week voor, in West-Duitsland niet minder dan ruim 200 gevallen per week. LANDINGEN IN N.-GUINEA Indonesiërs waren goed gewapend De indonesiërs die vorige week een landing hebben uitgevoerd op de kust in het zuidwesten van Nederlands Nieuw-Guinea bleken een kleine, maar goed uitgeruste groep militairen te zijn. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken in Den Haag waren zij in het bezit van gewe ren, automatische wapens en- handgranaten. Kort na de ont dekking van de groep werd een tegenactie ondernomen. Gevan gen genomen infiltranten ver klaarden dat binnenkort meer van dergelijke groepen op de kust van Nieuw-Guinea verwacht kun nen worden. In Den Haag werden geen ver dere bijzonderheden bekend ge maakt over de actie. Aangeno men kan echter worden, dat de mariniers er bij betrokken zijn fjeweest. Op verschillende punten angs de kust zijn detachementen LANGSTRAAT IN OPMARS De olkskrant bevatte 1.1. maan- citeit ligt de grote betekenis van dag het volgende artikel van zijn I de nieuwe Waalwijkse haven, die correspondent uit Waalwijk in rechtstreekse verbinding met Binnen enkele maanden zal de bouw worden aanbesteed van de grote schutsluis, die de nieuwe binnenhaven van Waalwijk gaat verbinden met het open vaarwa ter van de Bergse Maas. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan de tweede fase van het Waal wij kse havenplan, dat een belangrijke ontsluiting voor stad en streek en voor het gehele Middenbrabantse achterland belooft. Verwacht mag worden, dat deze binnenha ven voor schepen tot 1ÜÜ0 ton en de toekomstige bouw van een buitenhaven voor kustvaarders tot 2U00 ton, een belangrijke stap zal betekenen voor de industria lisatie van Waalwijk en de ont sluiting van de Langstraat en Midden-Brabant. Op het bureau van burgemeester Teijssen van Waalwijk liggen al verschillende aanvragen van grote industrieën, die zich op de nieuwe industrie terreinen rond deze gunstig gele gen haven willen vestigen. maal 30.000 ton op stapel kunnen worden gezet. Het contract is mede-ondertekend door mr. C. W. A. baron van Haersolte, am bassadeur in Peru. Volgens het contract moet Ver olme "binnen vijf jaar tevens zes vracht-passagiersschepen van elk 12.000 ton aan de Peruaanse staatsrederij leveren. Vijf hier van zullen in Peru, één in Neder land worden gebouwd. De werf in Callao is een bestaande marine werf, die door Verolme wordt vergroot en gemoderniseerd. Vóór 19GG moet in de baai van Chimbote, ten noorden van Lima aan de Grote Oceaan, de geheel nieuw te bouwen werf in gebruik zijn. In Chimbote is een hoog- ovenbedrijf waarvoor grote sche pen erts aanvoeren. DE ZAAK „SOCRATES" Een schertsorganisatie van 3*/2 ton Een bedrag van 350.000 gulden, dat de directeur van de failliet verklaarde N.V. Socrates heeft geleend aan een organisatie die met de vrome naam „De Heilige Daad" is opgeluisterd, zal zeer waarschijnlijk nooit worden ge bruikt 0111 op Mallorca een ter rein te kopen voor de stichting van een universiteit. „De Heilige Daad" blijkt namelijk 'n scherts organisatie te zijn, waarvan men in het aartsbisschoppelijk paleis te Utrecht en op het ministerie van deze gevestigd. marinestrijdkrachten VUURGEVECHT IN LEOPOLDSTAD Kongolese troepen, steld stonden rond die opge- de Ghanese ambassade te Leopoldstad, heb ben maandagavond het vuur op deze ambassade geopend. Met geweren, machinegeweren en 20 mm-wapens, opgesteld op de drie pantserwagens waarmee de Kongolezen gekomen waren, werd de ambassade beschoten. Minstens zeven Tunesiërs van de V.N.-troepen zijn bij de be schieting gedood. De Ghanese diplomaat Natha niel Welbeck, had 't uitwijzings- bevel van Moboetoe genegeerd en zich in de ambassade verschanst. Dit was aanleiding tot de actie. Ook de omringende straten werden door de Kongolezen on der vuur genomen. Voorbijgan gers en journalisten moesten in allerijl dekking zoeken. Het werd niet direct duidelijk of de '1 une- siërs die de ambassade bewaak ten, het vuren beantwoordden. Ze hadden zich verschanst achter heggen en stenen muren. Het was de eerste keer, dat Kongolese troepen 't vuur open den op V.N.-troepen. KONGO-LEGER ARRESTEERT AMBTENAREN VAN UNO Het leger van Moboetoe heeft tien tallen UNO-ambtenaren gearres teerd, uit woede over de veldslag van maandagavond bij de Ghanese ambassade. Welbeck, de ambassa deur van Ghana, om wiens uitwij zing alle moeilijkheden begonnen de Bergse Maas wordt gebracht. Hierdoor krijgt dc Waalwijkse haven ook betekenis als transito haven voor het achterland van Midden-Brabant, dat onder lei ding van Tilburg en Waalwijk aan een structuurplan voor het gehele midden-Brabantse gebied werkt. De binnenhaven van Waalwijk wordt onafhankelijk van eb en vloed. Er is geen dichtslibbing mui,.'' h' Mliili^ Miljoenenproject gaat 2e fase in Over de Langstraat loopt nog altijd het sprookje, dat de water staatkundige toestand van dit ge bied een bezwaar is voor indus trie-vestiging. Waal wij ks burge meester Teijssen, die al bijna ne gen jaar met succes de hoofdstad van dc Langstraat bestuurt, is 't daar beslist niet mee eens. Niet dat hij dc dringend noodzakelijke watqr-vrijinaking van het gebied langs de rivieren (Donge en Ou de Maasje) ontkent. Maar aan de waterstaatkundige moeilijkheden van deze oude industriële streek is in verschillende opzichten vaak een verkeerde vertaling ge geven. Grote gebieden in de Lang straat-gemeenten zijn zelfs bij abnormaal hoge waterstanden volkomen veilig en bijzonder ge schikt voor industrievestiging. Wat de laatste jaren in Vlij men, Drunen en Waalwijk werd gepresteerd, bewijst wel, dat de industrie hier graag van de ver beterde omstandigheden profi teert. In Waalwijk zijn zeven be drijven in aanbouw. Voor andere bedrijven liggen de plannen op tafel. Enkele grote vestigingen rond de nieuwe haven, waar 40 hectare industrieterrein is gepro jecteerd, zijn in voorbereiding. Het bestaande industrieterrein zuid, dat pas enkele jaren gele den gereed kwam, is al bijna uit verkocht. Langs de nieuwe haven en het zuidelijk gedeelte van Waalwijk ligt thans bouwrijpe grond genoeg om de snelle ont wikkeling van de komende jaren op te vangen. Voor 4 miljoen Waalwijk is een van de weini ge Brabantse gemeenten tussen de Maasdorpen en de delta, die er tot nog toe in geslaagd is, de be staande havenplannen te realise ren. Tot op heden zijn plannen voor 4 miljoen gulden aan de goedkeuring van gedeputeerde staten onderworpen, die in 1952 in hun herziene provinciale wel vaartsplan meer aandacht voor deze waterweg-verbindingen en voor de accoipodatie van deze streek vroegen. Waalwijk heeft de blik (via het grote vaarwater) naar 't wes ten gericht. De binnenhaven en schutsluiscapaciteit is zelfs bere kend voor kustvaarders van 250 bruto-registerton. In deze capa- MARKT WAALWIJK van de haven meer, zoals dat bij de oude situatie het geval was. Ook de omweg van 15 kilometer 0111 vanuit de haven het grote open vaarwater te bereiken komt spoedig te vervallen. De voortdu rende bruikbaarheid van de ha ven zal het scheepvaartverkeer belangrijk doen toenemen. Dc loswallen en haven-accomodatie voldoen al aan hoge eisen. Er liggen in Waalwijk, dat ook over de weg uit het aloude isole ment verlost is, thans unieke ves tigingskansen voor de zware en middelzware industrie. De bouw van de schutsluis en de doorsteek naar de Bergse Maas luidt een pe riode van duurzame structuur verbetering in voor deze gemeen te. Met groot begrip voor stad en streek heeft de gemeenteraad al enkele jaren geleden haar fiat ge geven aan cleze havenplannen, die in totaal op G miljoen zijn be groot. Rond de havens van Waal wijk zullen de komende jaren nieuwe fabrieken verrijzen, die het aloude aanschijn van deze schoen- en lederstreek zullen veranderen. Maar ook die door braak van het te eenzijdige in dustriële beeld van de Langstraat is winst, omdat het geluk van ve le duizenden mensen een bredere basis krijgt, die minder gevoelig is voor conjunctuur-schommelin gen. Wie voortaan de weg naar Waalwijk zoekt, moet er ook de waterkaart bij raadplegen. Op een Waalwijkse lagere school heeft een onderwijzer al wat chauvinistisch aan het aardrijks- kundeboekje Waalwijk als „zee haven" toegevoegd En met de voltooiing van de tweede fase van de havenplannen voor dc boeg, is dat niet eens te veel ge zegd. waren, verliet dinsdagmorgen per vliegtuig het land onder vrijgeleide van de UNO. De haat van de Kon golese soldaten tegen de UNO is zo groot, dat ze in vele wijken van de stad wegversperringen opwierpen, waar ze alle UNO-wagens aanhiel den. De ambtenaren van de Ver enigde Naties werden uit hun auto's gesleurd, afgeranseld en naar het militaire kamp van Moboetoe ge bracht. Moboetoe is enigszins verlegen met deze situatie. Hij heeft een ver klaring uitgegeven, dat 't optreden van zijn mannen niet op zijn bevel is gebeurd. De UNO-gevangenen zullen spoedig vrijgelaten worden, zo verzekerde hij. Maar het lijkt er op dat hij (opnieuw) de macht over een deel van het leger verloren heeft. Zijn soldaten zijn er van over tuigd dat het vuur maandagavond geopend is door de Ghanese bewa kers van de ambassade en niet door Kongolezen of de Tunesische UNO- soldaten. Bfj het gevecht is hun gar nizoenscommandant Kokoio omge komen. En er zijn volgens de Kon golezen ook nog drie andere officie ren vermist. Niemand kan echter zekerheid verschaffen over 't aan tal doden. OVERLEG IN BONN MISLUKT De Duits-Amerikaanse besprekin gen over verlichting van de Ameri kaanse schatkist-moeilijkheden door grotere Duitse bijdragen aan defen- siekosten en hulp aan het buiten land, zijn dinsdag in een kritiek sta dium gekomen. Volgens sommige bronnen kan reeds van een misluk king der onderhandelingen gespro ken worden. De Amerikaanse onderhandelaars wezen het Duitse aanbod tot grotere hulp aan het buitenland af, Bonn van zijn kant wilde niet akkoord gaan met de Amerikaanse verzoe ken tot grotere bijdrage aan de kos ten van de Amerikaanse troepen in Duitsland. UNO-COMMISSIE STELT REIS NAAR KONGO UIT De verzoeningscommissie van de UNO, dinsdagavond uit New York naar Kongo zou zijn vertrokken, heeft op het laatste ogenblik haar vertrek uitgesteld. Zoals bekend, heeft Kasavoeboe zich tegen 't stu ren van deze commissie verzet, om dat hij grote moeilijkheden vreesde en het werk er van beschouwde als een ingrijpen in binnenlandse aan gelegenheden van zijn land. De tcho v an het Zuióen Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredacteurJAN TIELEN Gironummer 50798 Dit blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878. Abonnement 22 cent per week per kwartaal f 2.85 f 3.10 franco p.p. Advertentieprijs 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief. Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk - Dr. van Beurdenstraat 8 - Tel. 04167 - Tel. 041602621 Kaatsheuvel :2002. Telegram-adres „Echo" MARKT 25 s-HERTOGENBOSCH Laat tijdig Uw kinderfoto's maken en wacht niet tot de laatste week. Ons atelier is geopend van 9 tot 1 uur en van 2.30 tot 6 uur. OP GOEDE MET SCHOENEN EN PANTOFFELS

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1960 | | pagina 1