waaLwijkse en UnqstRaatse couRAnt
BINNEN- EN BUITENLAND
Verplichte ,,\V. A."
WAALWIJK
Balletuitvoeringen Stichting Jeugdbelangen
VERHAALSRECHT
NA 24 JAAR
n v. MAAREN's BRIL
22
mades
en
DINSDAG 23 MEI 1961
83e JAARGANG No. 41
Uitgever
ifaalwpse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
-jfonummer 50798
pit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per weeK
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contract-advertentiesspeciaal tarief
Opgericht
1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres „Echo'1
II.
In ons vorig artikel schreven
ri over de beperkingen van de
tweede groep ten aanzien van het
Verhaalsrecht. Deze beperkingen
van de tweede groep gelden ech
ter weer niet:
1 Tegenover de echtgenoot ot
de gewezen echtgenoot van de
ondersteunde. De ondersteunen
de instelling, bijvoorbeeld de ge
meente, kan het bedrag van de
ondersteuning dus ook na de
wetswijziging van 1 maart j.l.
blijven verhalen op de echtge
noot of de gewezen echtgenoot
van de ondersteunde. De alimen
tatieplicht tussen echtgenoten
blijft volledig bestaan en kan ook
nu nog volledig worden gereali-
seerd.
2. Tegenover de wettige en on
der zijn gezag staande kinderen
van de ondersteunde, voor zover
het hun kinderen betreft. Dit
geldt dus in het algemeen voor
minderjarige kinderen. Immers,
meerderjarige kinderen staan
niet meer onder het gezag van
hun ouders.
De betekenis van deze bepaling
is, dat de minderjarige kinderen
er toe verplicht kunnen worden
om hun gehele inkomen aan hun
ouders af te staan. De vraag rijst,
of dit tegenover deze kinderen
niet erg onbillijk is. Dit is niet 't
geval, omdat de ouders verplicht
zijn in het levensonderhoud van
hun minderjarige kinderen te
voorzien. Daartegenover verleent
de wet hun dan het wettelijk
vruchtgenot van het vermogen
van al hun minderjarige kinde
ren en van het inkomen uit ar
beid van de inwonende minderja
rige kinderen. Krachtens dit wet
telijk vruchtgenot zijn de min
derjarige kinderen dus reeds ver
plicht hun inkomen aan de ou
ders af te staan. Het ligt voor de
hand, dat de ouders van dit recht
geen gebruik maken als zij zelf
voldoende inkomen hebben, maar
als dit niet 't geval is, is er geen
reden om van t wettelijk vrucht
genot afstand te doen.
3. Tegenover de ouders van de
ondersteunde, voor zover de kos
ten zijn gemaakt tijdens diens
minderjarigheid.
Ook deze bepaling vloeit voort
uit de onderhoudsplicht van de
ouders ten opzichte van hun min
derjarige kinderen. Moet 'n min
derjarige dus worden onder
steund, dan zullen de kosten, die
daaraan zijn besteed, op de
ouders kunnen worden verhaald,
ook als hun draagkracht minder
is dan die van een ongehuwde
met een inkomen van 12.000.
of minder per jaar.
Samenvattend kunnen wij het
dus zo stellen, dat de wetgever
bepaalde instellingen beperkt
heeft in hun verhaalsrecht. Deze
instellingen zijn de burgerlijke en
gemengde instellingen van wel
dadigheid, het rijk en de gemeen
ten. Die beperkingen gelden ech
ter weer niet jegens echtgenoten
onderling, voor ouders in de ver
houding tot hun minderjarige
kinderen en voor minderjarige
kinderen in de verhouding tot
hun ouders.
Het belangrijkste gevolg van
deze wijziging van het verhaals
recht is wel, dat in de meeste ge
vallen de kinderen niet meer ver
plicht kunnen worden om bij te
dragen in de kosten van het le
vensonderhoud van hun behoef
tige ouders. In het algemeen zal
het immers wel zo zijn, dat, als
de ouders steun behoeven, de kin
deren behoren tot de categorie
van ongehuwde personen met een
inkomen van minder dan 12.000
of voor gehuwde het equivalent
daarvan 'en met een vermogen
van minder dan 50.000.
De vraag rijst of het een ver
blijdend verschijnsel is, dat deze
wijziging van de Armenwet no
dig was.
Helaas moet worden geconsta
teerd, dat er kinderen zijn, die
niet bereid zijn om bij te dragen
in de kosten van 't levensonder
houd van hun behoeftige ouders.
Dit is voor vele bejaarden een
belemmering geweest om onder
steuning aan te vragen, omdat
het gevolg daarvan zou kunnen
zijn, dat deze ondersteuning ge
deeltelijk weer op de kinderen
zou worden verhaald. Zo gezien,
is het dus jammer dat deze maat
regel nodig was.
Het resultaat van deze wetswij
ziging kan echter zijn, dat velen
met meer vrijmoedigheid om on
dersteuning vragen. Als dat het
geval is, zal in veel gezinnen de
oorzaak van veel zorgen kunnen
worden weggenomen, zodat ook
deze regeling een stuk wetgeving
is, waarvoor wij, evenals voor de
Algemene Ouderdomswet en de
Algemene Weduwen- en Wezen
wet, dankbaar kunnen zijn.
Tenslotte willen wij dan nog
de aandacht vestigen op een pro
bleem, dat weliswaar slechts zij
delings verband houdt met het
verhaalsrecht, maar dat in het
kader van dit onderwerp toch
niet onvermeld mag blijven.
Het komt nogal eens voor, dat
ouders, ondanks de uitkering
krachtens de Algemene Ouder
domswet of andere sociale verze
keringswetten, niet voldoende in
komen hebben om geheel in hun
eigen levensonderhoud te voor
zien. De kinderen zullen dan
moeten bijspringen. Deze zijn
daartoe ook wel bereid, maar de
moeilijkheid is, hoeveel ieder van
hen moet bijdragen.
Ieders aandeel zou moeten be
paald worden op grond van de
draagkracht, dus op grond van 't
inkomen en vermogen en eventu
eel de verplichtingen die men
heeft. Nu voelt men er in het al
gemeen niet voor om tegenover
de naaste familie volledig ope
ning van zaken te doen als het
gaat om het inkomen, dat men
verdient of het vermogen, dat
nien bezit. Het is ook mogelijk,
dat een van de kinderen zich na
een onderlinge vaststelling van
ieders aandeel toch nog onbevre
digd gevoelt omdat hij meent dat
zijn aandeel te hoog of dat van
een ander te laag is vastgesteld.
Om in een dergelijk geval moei
lijkheden te voorkomen of op te
lossen, kan men de Sociale Raad
vragen om ieders aandeel in de
bijdrage vast te stellen. Deze in
stantie bepaalt aan de hand van
het inkomen enz. ieders draag
kracht en stelt op grond daarvan
het aandeel van ieder der kinde
ren in de bijdrage aan de ouders
vast. De inlichtingen, die hierbij
worden ingewonnen zijn geheim;
deze worden dus niet ter kennis
gebracht van derden, ook niet
van de belanghebbenden.
Als men op deze wijze een ad
vies vraagt omtrent hetgeen elk
der kinderen moet bijdragen, kan
men er van overtuigd zijn, dat op
deskundige wijze en volkomen
onafhankelijk, dus op objectieve
wijze, ieders aandeel wordt vast
gesteld.
Daar dit de goede verstand
houding in de familie alleen maar
kan bevorderen, verdient deze
methode dus zeer zeker overwe
ging.
bezwaren hebben. Dat zijn dege
nen die ge-en enkele verzekering
wensen.
Het ontwerp voorziet in een
„eigen recht", dat de verzekerde
krijgt jegens de verzekeraar. Dit
wil zeggen, dat de benadeelde
zich rechtstreeks kan wenden tot
de assurantiemaatschappij en de
veroorzaker van de schade niet
behoeft aan te spreken. Indien de
schuld vast staat, moet de maat-
schapjjij direct betalen aan de be
nadeelde en niet via haar cliënt.
Geen spitsvondigheden!
Een verzekeraar zal zich niet
kunnen beroepen op uitsluitin
gen en juridische spitsvondighe
den (waaronder de beruchte
„kleine lettertjes" in de polis
voorwaarden). Wel is het de ver
zekeraar toegestaan de schade op
de verzekerde te verhalen. Lukt
dit niet, dan betekent dit 'n strop
voor de maatschappijvoor alles
echter moet de maatschappij het
slachtoffer betalen
De verzekeraar zal het zijn, die
een opgave moet indienen van de
verzekering bij het centrale re
gister voor kentekens. Iedereen
kan daar dan terecht voor infor
maties.
Er zijn gemotoriseerde voer
tuigen, waarvoor geen kenteken
bewijs behoeft te worden afgege
ven, b.v. de bromfietsen, de land
bouwtrekkers en de transport
werktuigen. Hiervoor komt t.z.t.
ook een bewijs of een codeteken
op het voertuig.
50.eigen risico
Een zeker „eigen risico" blijft
een erkende clausule. Men heeft
gemeend een bedrag van 50.
voor rekening te kunnen laten
van de verzekerde. Dat is natuur
lijk juist, niet alleen uit een oog
punt van administratieve aard,
maar ook als stimulans tot voor
zichtigheid. Dit laatste is vooral
van toepassing op de jeugdige
branierijder, die er maar op los
kart, zelfs al is hij nog geen 16,
jaar en die nog maar al te graag
gebruik maken van een vriendje.
We zien ze dagelijks op de weg.
Anders staat het met de mili
taire wagens, de dienstauto's enz.
De staat der Nederlanden behoeft
niet verzekerd te zijn, omdat zij
de meest kapitaalkrachtige onder
de weggebruikers is. Evenwel be
rusten op haar dezelfde verplich
tingen als op een assurantiemaat
schappij, dat wil zeggen dat zij
evenmin mag trachten er onder
uit te komen, maar dient te beta
len als haar schuld vast staat.
Ook zal de staat moeten bij
dragen aan het waarborgfonds en
wel naar verhouding van 't aan
tal in dienst zijnde voertuigen.
De verzekeraars, dus de maat
schappijen of onderlinge waar
borgfondsen, moeten officieel
worden toegelaten en zijn ver
plicht 'n zekerheid van 200.000
te storten. Tegen een ministeriële
afwijzing staat beroep open bij
de Kroon.
De straffen
Het ontwerp bevat ook een
aantal bestraffingsmogelijkheden
en wel op het niet verzekerd zijn
maximaal drie maanden hechte
nis of duizend gulden boete, met
een bijkomende straf als intrek
king van het rijbewijs voor maxi
maal één jaar of bij herhaling
voor vijf jaar.
Bovendien kan als bijkomende
straf een bijdrage van 3000.
worden gevorderd, te storten in
het waarborgfondsDeze straf
fen zijn niet mals en het is te ho
pen dat ze zonder aanzien des
persoons zullen worden opgelegd.
Het komt ons voor, dat op de
schouders van de politie een zwa
re last komt te liggen, want zij
zal het in eerste instantie toch
zijn, die de schuldigen moet ont
maskeren. Van haar moet ook de
benadeelde de nodige hulp ont
vangen, liefst met voortvarend
heid. want het mag niet zó zijn,
dat iemand jaren moet wachten
op zijn geld, gelijk b.v. in Soes-
terberg 't geval is, waar de brok
ken van 1956 heden ten dage nog
langs de weg liggen als gevolg
van juridische touwtrekkerij.
J. H.
Met afzonderlijke „pot" voor bezwaarde en evt.
ongedekte risico's
Eindeljjk is het er toch van gekomen allen die deelnemen
aan het gemotoriseerde wegverkeer, moeten zich verzekeren te
gen de financiële gevolgen van een ongeluk dat door hun schuld
zou kunnen ontstaan.
De studie, die aan de indiening van dit wetsontwerp is vooraf
gegaan, heeft 24 jaar geduurd, 't is dus wel 'n doorwrocht werk
stuk... We willen echter onmiddellijk aannemen, dat de samen
stelling van deze wet niet gemakkelijk is geweest, want hoe
moet gehandeld worden als degene die schade veroorzaakt,
onbekend blijft hoe indien hfj, ondanks de verplichting, niet
verzekerd is omdat hjj nalatig is gebleven of omdat de maat
schappijen hem niet meer wensen te verzekeren? En hoe zal het
gaan ate iemand niet bij machte is te betalen, als het gaat om
een gestolen voertuig en indien de berijder vrijgesteld is wegens
gemoedsbezwaren
Overzicht rechten en plichten
Uiteindelijk is de vorm gevon- vergoeden. De sociale strekking
den van 'n waarborgfonds, waar- van de wet is: het slachtoffer
jiit de benadeelde zijn uitkering moet in elk geval geholpen wor-
kan ontvangen als hij tenminste den.
waar kan maken, dat niemand Een afzonderlijke „pot" wordt
anders hem de schade wil of kan gevormd voor hen die gemoed s-
KORTERE WERKTIJD VOOR
RIJ KS AMBTENAREN
Met ingang van 1 juli a.s. krijgt
het Rijkspersoneel iedere zater
dag vrij. De 45-prige werkweek
gaat echter pas in op 1 jan. 1962.
De werktijdverkorting voor het
overheidspersoneel zal namelijk
in twee etappes verlopen. Op 1
juli van dit jaar wordt voor de
overheidsdienaren die nu 48 uur
werken (ongeveer 70.000), de
werktijd teruggebracht tot 46 urn
en op 1 januari volgend jaar tot
45 uur. Tot 1 januari '62 zal dit
déél van het overheidspersoneel
9 uur en 12 minuten per dag gaan
werken.
Aldus luidt de regeringsbeslis
sing die minister Toxopeus (Bui
tenlandse Zaken) vrijdagavond
heeft medegedeeld aan de Centra
le Commissie voor georganiseerd
overleg in ambtenarenzaken.
De centrales voor overheids
personeel zijn ernstig ontstemd
over de regeringbeslissing, zo
heeft minister Toxopeus donder
dagavond op een persconferentie
meegedeeld. Zij en ook de rege
ringsdelegatie in de Centrale
commissie voor georganiseerd
overleg hadden de regering een
stemmig geadviseerd het over
heidspersoneel met ingang van 1
juli van dit jaar zowel een 45-
urige werkweek als iedere week
eien vrije zaterdag te geven.
REGERING WIL GEEN VER
SNELLING VAN KORTERE
WERKTIJD
De regering wil geen versnel
ling in het proces van de arbeids
tijdverkorting in Nederland. Het
is om die reden, dat zij het over
heidspersoneel eerst met ingang
van 1 januari 1962 een 45-urige
werkweek geeft. De regering
vreest, dat 'n 45-urige werkweek
voor het gemeentepersoneel per
1 juli de rest van het bedrijfsle
ven een sterke imjmls zal geven
om ook de werktijd te verkorten.
Gezien de economische situatie,
waarin Nederland zich op 't ogen
blik bevindt, is dat niet mogelijk.
Deze verklaring gaf minister
Toxopeus (Binnenlandse Zaken)
donderdagavond voor de rege
ringsbeslissing om 't Rijksperso
neel niet per 1 juli, maar pas 1
januari van 't volgend jaar een
45-urige werkweek te geven. Men
kan zeggen, aldus de bewinds
man, dat werktijdverkorting voor
ambtenaren en werktijdverkor
ting voor het bedrijfsleven niets
met elkaar te maken hebben.
jMaar dat hebben ze wel. Hoe lan
ger men minister is, hoe meer
KENNEDY—KROESJEF 3 JUNI
IN WENEN
Het is nu officieel: president
Kennedy en Kroesjef zullen el
kaar op 3 en 4 juni in Wenen
ontmoeten. De bevestiging hier
van is door het Witte Huis in
Washington zelf verstrekt.
Van 31 mei tot 2 juni brengt
Kennedy een staatsiebezoek aan
Parijs. Vandaar reist hij door
naar Wenen, waar hij op 3 en 4
juni Kroesjef zal spreken. Op 5
juni vliegt hij door naar Londen,
waar hij met premier Macmil-
lan het middagmaal zal gebrui
ken. 's Avonds is de president de
gast van koningin Elizabeth en
'prins Philip, die hem op Buc
kingham Palace het avondmaal
aanbieden. Dezelfde avond nog
zal Kennedy per vliegtuig terug
keren naar Washington. Me
vrouw Jacqueline Kennedy zal
haar man begeleiden op de ge
hele reis van Parijs, Wenen en
Londen.
FELLE TERREUR TEGEN PRIES
TERS OP CUBA
„Er zijn op Cuba priesters gek
geworden onder de terreur waar
aan zij maandenlang blootge
steld zijn geweest". Dit schok
kende feit was een onderdeel
van het lijdensverhaal dat vrij
dagmiddag op Schiphol bij stuk
jes en beetjes kon worden opge
tekend uit de monden van vijf
door Castro's aanhangers ver
dreven Nederlandse paters.
OPENING VAN DE PIER
De Scheveningse pier is geo
pend. Om precies elf uur vrij
dagmorgen trok Prins Bernhard
aan een koord, waarop het toe
gangshek tot het nieuwe, 381
meter lange wandelhoofd open
schoof. Terwijl de sirene van de
pier gilde en de misthoorn van
een bij de pier voor anker liggen
de Scheveningse logger bromde,
Blijf „KNAP" en zie „BETER" met
volgden tweeduizend genodigden
de Prins op een rondgang over
de met vlaggen getooide jongste
aanwinst van de parel aan de
Noordzee: de trots van heel Den
Haag.
Een miezelregen druilde neer
op de gasten, die zich op de Bou
levard hadden verzameld, maar
de vrolijke stemming verdween
geen ogenblik. Dat zo nu en dan
het programma wel eens in de
war dreigde te lopen, liet ieder
koud. De Prins bewoog zich on
gedwongen tussen de menigte,
wuifde vriendelijk naar een kin
derkoor, dat hem vanaf hét kin
dereiland toezong en lachte uit
bundig toen levensgrote poppen
de lucht in werden geschoten en
statig op het strand neerdaalden.
Kort tevoren waren duizend bal
lonnetjes, opgelaten.
5-DAAGSE GROTE GEMEENTEN
PER 1 JULI
Het personeel der drie grote
gemeenten, Amsterdam, Rotter
dam en Den Haag kan meer te
vreden zijn dan het rijksperso
neel voor deze gemeenteamb
tenaren mag niet alleen per 1
juli de vijfdaagse werkweek in
gaan, maar ook de 45-urige
werkweek. Dit is het resultaat
1 van het onderhoud dat de wet
houders van Sociale Zaken dezer
drie gemeenten vrijdag hadden
met minister Toxopeus, op wiens
i departement zij waren ontboden.
men daarvan overtuigd raakt.
Als de regering 't rijkspersoneel
1 juli een 45-urige werkweek
geeft, zou het voor 't college van
rijksbemiddelaars en de Stich
ting van de Arbeid moeilijk zijn
de spelregels voor de arbeidstijd
verkorting te handhaven, aldus
de bewindsman.
De regering kon de verant
woordelijkheid van een stroom
versnelling, die door een 45-urige
werkweek voor 't rijkspersoneel
per 1 juli ontstaat, niet op zich
nemen.
Het kabinet, aldus de bewinds
man, streeft er ernstig naar om
prijsstijgingen zoveel mogelijk
tegen te gaan, zodat de welvaart
zo groot mogelijk zal kunnen blij
ven. Overhaaste invoering van de
werktijdverkorting leidt tot prijs
stijgingen en die zullen vooral
drukken op de vergeten groepen,-
die bij stijging van de prijzen
geen compensatie zullen vinden.
JONGEMAN VERMOORDT
VADER EN MOEDER
Woensdagavond omstreeks half
elf heeft de 23-jarige kantoorbe
diende B. K. uit Maastricht zijn
ouders in 'n blijkbare vlaag van
waanzin met messteken ver
moord. De dader is onmiddellijk
na het plegen van deze daad naar
het hoofdbureau van politie aan
het Vrijthof gelopen, waar hij he
vig opgewonden mededeling deed
van het gebeurde.
De Maastrichtse recherche be
gaf zich direct naar de bovenwo
ning van de ouders van de jonge
man en vond daar de 51-jarige
vader, de kok F. K., en de 40-ja-
rige moeder M. B. echtgenote van
K. getroffen door een aantal mes
steken, voornamelijk in de borst-
streek, badend in het bloed, in de
huiskamer.
De moeder bleek reeds te zijn
overleden. De vader was sterven
de. Hij werd door een auto van
de G.G.D. naar 't ziekenhuis St.
Annadal overgebracht, waar hij
kort daarna is overleden.
Het parket, waargenomen door
de officier van justitie, mr. J.
Korsten, was spoedig ter plaatse.
De dader kon in verband met zijn
overspannen toestand slechts een
zeer kort verhoor worden afge
nomen.
Omtrent de motieven voor deze
afgrijselijke daad is nog niets be
kend. Het gezin K. stond zeeir
gunstig bekend. Het jongste kind,
een jongen van 14 jaar, sliep in
een bovenkamer toen zijn ouders
werden vermoord. Twee andere
kinderen zijn later thuisgekomen.
TENTOONSTELLING
NIJVERHEIDSSCHOOL
Vele belangstellenden hebben
in de afgelopen week een bezoek
gebracht aan de tentoonstelling
van werkstukken van leerlingen,
welke in de Nijverheidsschool
voor Waalwijk en Omstreken in
gericht was. De smaakvol en
kunstzinnig, maar gelukkig niet
overladen ingerichte tentoonstel
ling gaf een een duidelijk en goed
beeld van de resultaten van het
onderwijs in de eerste periode na
de vernieuwing van de school en
van de prestaties en vordering-en
van de leerlingen.
ENTHOUSIASTE
FOTO-AMATEURS
Een 70-tal amateur-fotografen
heeft in Hotel Verwiel een bij
zonder interessante en waarde
volle voorlichtingsavond gevolgd
welke was georganiseerd door fo-
tohandel J. de Bont alhier. Op de
ze avond werd door de heer Sant
voord, technisch adviseur van
Philips Nederland N.V., een zeer
boeiende een instruerend uiteen
zetting gegeven van het gebruik
van licht bij de zwart-wit en de
kleurenfotografie. In het bijzon
der wees hij daarbij op de talrij
ke mogelijkheden welke het flits
licht biedt. De Waalwijkse ama
teur-fotografen hebben op deze
bijzonder geslaagde avond talrij
ke nuttige wenken kunnen op
steken en zij zullen daarvan in
de praktijk ongetwijfeld 'n dank
baar gebruik mak-en.
Door de fa. de Bont was op de
ze avond ook een kleine expositie
van camera's ingericht.
Gezien de grote opkomst op
deze voorlichtingsavond zou het
ons niet verbazen wanneer er
binnenkort een Waalwijkse Fo
toclub uit de bus komt. Belang
stelling is er o.i. voldoende.
BROMFIETSER DOOR AUTO
GEGREPEN
Toen de bromfietser J. van W.
uit Kaatsheuvel bij de Zomerdijk-
weg .plotseling de Langstraatweg
overstak, werd hij door een per
sonenauto, bestuurd door H. K.
uit Nieuw-Ginneken, gegrepen.
Hij liep een sleutelbeenbreuk en
een hersenschudding op. Eerste
hulp werd verleend door dokter
van Daal, die het slachtoffer naar
het St. Nicolaasziekenhuis liet
overbrengen. Ook de materiële
schade aan beide voertuigen was
vrij ernstig.
ZON DEED TETRA
ONTBRANDEN
Op het stationsemplacement
zijn j.l. donderdag enkele mand
flessen, gevuld met tetrachloor-
koolstof in brand geraakt, ver
moedelijk doordat de flessen in
de volle zon stonden. Nadat de
brandweer was gealarmeerd, was
het zaakje spoedig bekeken.
Tijdens de „Jeugd-weekends"
van de Stichting Jeugdbelangen,
welke in 1959 en I960 gehouden
werden, is wel duidelijk gebleken
dat het voor de leden van de aan
gesloten clubs en groepen nodig
en zeer nuttig is om op gezette
tijden eens naar buiten uit te tre
den, om daarmee te demonstre
ren wat zij zoal geleerd en g&-
1 presteerd hebben. Dit geldt in
i bijzondere mate voor de toneel-
1 en balletclubs, die 't toch vooral
moeten hebben van een optreden
voor een „publiek".
Het is daarom van het Terp-
bestuur een bijzonder goede ge
dachte geweest om vóór het ein
de van het schooljaar voor de to
neel- en balletclubs van „De
Terp" nog een aantal uitvoerin
gen te organiseren. Deze uitvoe
ringen zullen worden gehouden
op donderdag 25 en zaterdag 27
mei a.s. in theater Musis Sacrum.
Het programma voor deze bei
de avonden ziet er als volgt uit:
Donderdag 25 mei des avonds
om 7.30 uur
1. Een viertal balletjes, uitge
voerd door de 4 balletclubs
van mej. Louwinger.
2. Het toneelstuk „Hoe Annemie-
ke goud spon" opgevoerd door
de toneelclub onder leiding
van de hee:r Hesselberth.
3. Grote balletuitvoering van het
sprookje „Assepoester" door
de gezamenlijke balletclubs
van mej. Louwinger. Aan deze
uitvoering zullen 30 kinderen
medewerking verlenen.
Zaterdag 27 mei, des middags
om 2 uur:
1. Het balletje „Het ondeugende
prinsesje", uitgevoerd door 't
nalletgroepje van mej. de
Bont:
Een „Klompendans", uitge^
voerd door de balletclub van
de dames Duquesnoij en van
Nooy.
2. Opvoering van het toneelstuk
je „De zieke koning" door het
balletclubje van mej. Elias
3. Het sprookje „Assepoester"
uitgevoerd door de gazemenlij-
ke balletclubs van mej. Lou
winger.
4. Opvoering van het toneelstuk
De tcho van het Zuióen
DEN BOSCH, Vughterstraat 25
TILBURG, Markt 32
BREDA, Nw. Ginnekenstraat 23