waaLwijkse en UnqstRaatse couRAnt BINNEN- EN BUITENLAND Verplichte ,,\V. A." WAALWIJK Balletuitvoeringen Stichting Jeugdbelangen VERHAALSRECHT NA 24 JAAR n v. MAAREN's BRIL 22 mades en DINSDAG 23 MEI 1961 83e JAARGANG No. 41 Uitgever ifaalwpse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN -jfonummer 50798 pit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per weeK per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertentiesspeciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres „Echo'1 II. In ons vorig artikel schreven ri over de beperkingen van de tweede groep ten aanzien van het Verhaalsrecht. Deze beperkingen van de tweede groep gelden ech ter weer niet: 1 Tegenover de echtgenoot ot de gewezen echtgenoot van de ondersteunde. De ondersteunen de instelling, bijvoorbeeld de ge meente, kan het bedrag van de ondersteuning dus ook na de wetswijziging van 1 maart j.l. blijven verhalen op de echtge noot of de gewezen echtgenoot van de ondersteunde. De alimen tatieplicht tussen echtgenoten blijft volledig bestaan en kan ook nu nog volledig worden gereali- seerd. 2. Tegenover de wettige en on der zijn gezag staande kinderen van de ondersteunde, voor zover het hun kinderen betreft. Dit geldt dus in het algemeen voor minderjarige kinderen. Immers, meerderjarige kinderen staan niet meer onder het gezag van hun ouders. De betekenis van deze bepaling is, dat de minderjarige kinderen er toe verplicht kunnen worden om hun gehele inkomen aan hun ouders af te staan. De vraag rijst, of dit tegenover deze kinderen niet erg onbillijk is. Dit is niet 't geval, omdat de ouders verplicht zijn in het levensonderhoud van hun minderjarige kinderen te voorzien. Daartegenover verleent de wet hun dan het wettelijk vruchtgenot van het vermogen van al hun minderjarige kinde ren en van het inkomen uit ar beid van de inwonende minderja rige kinderen. Krachtens dit wet telijk vruchtgenot zijn de min derjarige kinderen dus reeds ver plicht hun inkomen aan de ou ders af te staan. Het ligt voor de hand, dat de ouders van dit recht geen gebruik maken als zij zelf voldoende inkomen hebben, maar als dit niet 't geval is, is er geen reden om van t wettelijk vrucht genot afstand te doen. 3. Tegenover de ouders van de ondersteunde, voor zover de kos ten zijn gemaakt tijdens diens minderjarigheid. Ook deze bepaling vloeit voort uit de onderhoudsplicht van de ouders ten opzichte van hun min derjarige kinderen. Moet 'n min derjarige dus worden onder steund, dan zullen de kosten, die daaraan zijn besteed, op de ouders kunnen worden verhaald, ook als hun draagkracht minder is dan die van een ongehuwde met een inkomen van 12.000. of minder per jaar. Samenvattend kunnen wij het dus zo stellen, dat de wetgever bepaalde instellingen beperkt heeft in hun verhaalsrecht. Deze instellingen zijn de burgerlijke en gemengde instellingen van wel dadigheid, het rijk en de gemeen ten. Die beperkingen gelden ech ter weer niet jegens echtgenoten onderling, voor ouders in de ver houding tot hun minderjarige kinderen en voor minderjarige kinderen in de verhouding tot hun ouders. Het belangrijkste gevolg van deze wijziging van het verhaals recht is wel, dat in de meeste ge vallen de kinderen niet meer ver plicht kunnen worden om bij te dragen in de kosten van het le vensonderhoud van hun behoef tige ouders. In het algemeen zal het immers wel zo zijn, dat, als de ouders steun behoeven, de kin deren behoren tot de categorie van ongehuwde personen met een inkomen van minder dan 12.000 of voor gehuwde het equivalent daarvan 'en met een vermogen van minder dan 50.000. De vraag rijst of het een ver blijdend verschijnsel is, dat deze wijziging van de Armenwet no dig was. Helaas moet worden geconsta teerd, dat er kinderen zijn, die niet bereid zijn om bij te dragen in de kosten van 't levensonder houd van hun behoeftige ouders. Dit is voor vele bejaarden een belemmering geweest om onder steuning aan te vragen, omdat het gevolg daarvan zou kunnen zijn, dat deze ondersteuning ge deeltelijk weer op de kinderen zou worden verhaald. Zo gezien, is het dus jammer dat deze maat regel nodig was. Het resultaat van deze wetswij ziging kan echter zijn, dat velen met meer vrijmoedigheid om on dersteuning vragen. Als dat het geval is, zal in veel gezinnen de oorzaak van veel zorgen kunnen worden weggenomen, zodat ook deze regeling een stuk wetgeving is, waarvoor wij, evenals voor de Algemene Ouderdomswet en de Algemene Weduwen- en Wezen wet, dankbaar kunnen zijn. Tenslotte willen wij dan nog de aandacht vestigen op een pro bleem, dat weliswaar slechts zij delings verband houdt met het verhaalsrecht, maar dat in het kader van dit onderwerp toch niet onvermeld mag blijven. Het komt nogal eens voor, dat ouders, ondanks de uitkering krachtens de Algemene Ouder domswet of andere sociale verze keringswetten, niet voldoende in komen hebben om geheel in hun eigen levensonderhoud te voor zien. De kinderen zullen dan moeten bijspringen. Deze zijn daartoe ook wel bereid, maar de moeilijkheid is, hoeveel ieder van hen moet bijdragen. Ieders aandeel zou moeten be paald worden op grond van de draagkracht, dus op grond van 't inkomen en vermogen en eventu eel de verplichtingen die men heeft. Nu voelt men er in het al gemeen niet voor om tegenover de naaste familie volledig ope ning van zaken te doen als het gaat om het inkomen, dat men verdient of het vermogen, dat nien bezit. Het is ook mogelijk, dat een van de kinderen zich na een onderlinge vaststelling van ieders aandeel toch nog onbevre digd gevoelt omdat hij meent dat zijn aandeel te hoog of dat van een ander te laag is vastgesteld. Om in een dergelijk geval moei lijkheden te voorkomen of op te lossen, kan men de Sociale Raad vragen om ieders aandeel in de bijdrage vast te stellen. Deze in stantie bepaalt aan de hand van het inkomen enz. ieders draag kracht en stelt op grond daarvan het aandeel van ieder der kinde ren in de bijdrage aan de ouders vast. De inlichtingen, die hierbij worden ingewonnen zijn geheim; deze worden dus niet ter kennis gebracht van derden, ook niet van de belanghebbenden. Als men op deze wijze een ad vies vraagt omtrent hetgeen elk der kinderen moet bijdragen, kan men er van overtuigd zijn, dat op deskundige wijze en volkomen onafhankelijk, dus op objectieve wijze, ieders aandeel wordt vast gesteld. Daar dit de goede verstand houding in de familie alleen maar kan bevorderen, verdient deze methode dus zeer zeker overwe ging. bezwaren hebben. Dat zijn dege nen die ge-en enkele verzekering wensen. Het ontwerp voorziet in een „eigen recht", dat de verzekerde krijgt jegens de verzekeraar. Dit wil zeggen, dat de benadeelde zich rechtstreeks kan wenden tot de assurantiemaatschappij en de veroorzaker van de schade niet behoeft aan te spreken. Indien de schuld vast staat, moet de maat- schapjjij direct betalen aan de be nadeelde en niet via haar cliënt. Geen spitsvondigheden! Een verzekeraar zal zich niet kunnen beroepen op uitsluitin gen en juridische spitsvondighe den (waaronder de beruchte „kleine lettertjes" in de polis voorwaarden). Wel is het de ver zekeraar toegestaan de schade op de verzekerde te verhalen. Lukt dit niet, dan betekent dit 'n strop voor de maatschappijvoor alles echter moet de maatschappij het slachtoffer betalen De verzekeraar zal het zijn, die een opgave moet indienen van de verzekering bij het centrale re gister voor kentekens. Iedereen kan daar dan terecht voor infor maties. Er zijn gemotoriseerde voer tuigen, waarvoor geen kenteken bewijs behoeft te worden afgege ven, b.v. de bromfietsen, de land bouwtrekkers en de transport werktuigen. Hiervoor komt t.z.t. ook een bewijs of een codeteken op het voertuig. 50.eigen risico Een zeker „eigen risico" blijft een erkende clausule. Men heeft gemeend een bedrag van 50. voor rekening te kunnen laten van de verzekerde. Dat is natuur lijk juist, niet alleen uit een oog punt van administratieve aard, maar ook als stimulans tot voor zichtigheid. Dit laatste is vooral van toepassing op de jeugdige branierijder, die er maar op los kart, zelfs al is hij nog geen 16, jaar en die nog maar al te graag gebruik maken van een vriendje. We zien ze dagelijks op de weg. Anders staat het met de mili taire wagens, de dienstauto's enz. De staat der Nederlanden behoeft niet verzekerd te zijn, omdat zij de meest kapitaalkrachtige onder de weggebruikers is. Evenwel be rusten op haar dezelfde verplich tingen als op een assurantiemaat schappij, dat wil zeggen dat zij evenmin mag trachten er onder uit te komen, maar dient te beta len als haar schuld vast staat. Ook zal de staat moeten bij dragen aan het waarborgfonds en wel naar verhouding van 't aan tal in dienst zijnde voertuigen. De verzekeraars, dus de maat schappijen of onderlinge waar borgfondsen, moeten officieel worden toegelaten en zijn ver plicht 'n zekerheid van 200.000 te storten. Tegen een ministeriële afwijzing staat beroep open bij de Kroon. De straffen Het ontwerp bevat ook een aantal bestraffingsmogelijkheden en wel op het niet verzekerd zijn maximaal drie maanden hechte nis of duizend gulden boete, met een bijkomende straf als intrek king van het rijbewijs voor maxi maal één jaar of bij herhaling voor vijf jaar. Bovendien kan als bijkomende straf een bijdrage van 3000. worden gevorderd, te storten in het waarborgfondsDeze straf fen zijn niet mals en het is te ho pen dat ze zonder aanzien des persoons zullen worden opgelegd. Het komt ons voor, dat op de schouders van de politie een zwa re last komt te liggen, want zij zal het in eerste instantie toch zijn, die de schuldigen moet ont maskeren. Van haar moet ook de benadeelde de nodige hulp ont vangen, liefst met voortvarend heid. want het mag niet zó zijn, dat iemand jaren moet wachten op zijn geld, gelijk b.v. in Soes- terberg 't geval is, waar de brok ken van 1956 heden ten dage nog langs de weg liggen als gevolg van juridische touwtrekkerij. J. H. Met afzonderlijke „pot" voor bezwaarde en evt. ongedekte risico's Eindeljjk is het er toch van gekomen allen die deelnemen aan het gemotoriseerde wegverkeer, moeten zich verzekeren te gen de financiële gevolgen van een ongeluk dat door hun schuld zou kunnen ontstaan. De studie, die aan de indiening van dit wetsontwerp is vooraf gegaan, heeft 24 jaar geduurd, 't is dus wel 'n doorwrocht werk stuk... We willen echter onmiddellijk aannemen, dat de samen stelling van deze wet niet gemakkelijk is geweest, want hoe moet gehandeld worden als degene die schade veroorzaakt, onbekend blijft hoe indien hfj, ondanks de verplichting, niet verzekerd is omdat hjj nalatig is gebleven of omdat de maat schappijen hem niet meer wensen te verzekeren? En hoe zal het gaan ate iemand niet bij machte is te betalen, als het gaat om een gestolen voertuig en indien de berijder vrijgesteld is wegens gemoedsbezwaren Overzicht rechten en plichten Uiteindelijk is de vorm gevon- vergoeden. De sociale strekking den van 'n waarborgfonds, waar- van de wet is: het slachtoffer jiit de benadeelde zijn uitkering moet in elk geval geholpen wor- kan ontvangen als hij tenminste den. waar kan maken, dat niemand Een afzonderlijke „pot" wordt anders hem de schade wil of kan gevormd voor hen die gemoed s- KORTERE WERKTIJD VOOR RIJ KS AMBTENAREN Met ingang van 1 juli a.s. krijgt het Rijkspersoneel iedere zater dag vrij. De 45-prige werkweek gaat echter pas in op 1 jan. 1962. De werktijdverkorting voor het overheidspersoneel zal namelijk in twee etappes verlopen. Op 1 juli van dit jaar wordt voor de overheidsdienaren die nu 48 uur werken (ongeveer 70.000), de werktijd teruggebracht tot 46 urn en op 1 januari volgend jaar tot 45 uur. Tot 1 januari '62 zal dit déél van het overheidspersoneel 9 uur en 12 minuten per dag gaan werken. Aldus luidt de regeringsbeslis sing die minister Toxopeus (Bui tenlandse Zaken) vrijdagavond heeft medegedeeld aan de Centra le Commissie voor georganiseerd overleg in ambtenarenzaken. De centrales voor overheids personeel zijn ernstig ontstemd over de regeringbeslissing, zo heeft minister Toxopeus donder dagavond op een persconferentie meegedeeld. Zij en ook de rege ringsdelegatie in de Centrale commissie voor georganiseerd overleg hadden de regering een stemmig geadviseerd het over heidspersoneel met ingang van 1 juli van dit jaar zowel een 45- urige werkweek als iedere week eien vrije zaterdag te geven. REGERING WIL GEEN VER SNELLING VAN KORTERE WERKTIJD De regering wil geen versnel ling in het proces van de arbeids tijdverkorting in Nederland. Het is om die reden, dat zij het over heidspersoneel eerst met ingang van 1 januari 1962 een 45-urige werkweek geeft. De regering vreest, dat 'n 45-urige werkweek voor het gemeentepersoneel per 1 juli de rest van het bedrijfsle ven een sterke imjmls zal geven om ook de werktijd te verkorten. Gezien de economische situatie, waarin Nederland zich op 't ogen blik bevindt, is dat niet mogelijk. Deze verklaring gaf minister Toxopeus (Binnenlandse Zaken) donderdagavond voor de rege ringsbeslissing om 't Rijksperso neel niet per 1 juli, maar pas 1 januari van 't volgend jaar een 45-urige werkweek te geven. Men kan zeggen, aldus de bewinds man, dat werktijdverkorting voor ambtenaren en werktijdverkor ting voor het bedrijfsleven niets met elkaar te maken hebben. jMaar dat hebben ze wel. Hoe lan ger men minister is, hoe meer KENNEDY—KROESJEF 3 JUNI IN WENEN Het is nu officieel: president Kennedy en Kroesjef zullen el kaar op 3 en 4 juni in Wenen ontmoeten. De bevestiging hier van is door het Witte Huis in Washington zelf verstrekt. Van 31 mei tot 2 juni brengt Kennedy een staatsiebezoek aan Parijs. Vandaar reist hij door naar Wenen, waar hij op 3 en 4 juni Kroesjef zal spreken. Op 5 juni vliegt hij door naar Londen, waar hij met premier Macmil- lan het middagmaal zal gebrui ken. 's Avonds is de president de gast van koningin Elizabeth en 'prins Philip, die hem op Buc kingham Palace het avondmaal aanbieden. Dezelfde avond nog zal Kennedy per vliegtuig terug keren naar Washington. Me vrouw Jacqueline Kennedy zal haar man begeleiden op de ge hele reis van Parijs, Wenen en Londen. FELLE TERREUR TEGEN PRIES TERS OP CUBA „Er zijn op Cuba priesters gek geworden onder de terreur waar aan zij maandenlang blootge steld zijn geweest". Dit schok kende feit was een onderdeel van het lijdensverhaal dat vrij dagmiddag op Schiphol bij stuk jes en beetjes kon worden opge tekend uit de monden van vijf door Castro's aanhangers ver dreven Nederlandse paters. OPENING VAN DE PIER De Scheveningse pier is geo pend. Om precies elf uur vrij dagmorgen trok Prins Bernhard aan een koord, waarop het toe gangshek tot het nieuwe, 381 meter lange wandelhoofd open schoof. Terwijl de sirene van de pier gilde en de misthoorn van een bij de pier voor anker liggen de Scheveningse logger bromde, Blijf „KNAP" en zie „BETER" met volgden tweeduizend genodigden de Prins op een rondgang over de met vlaggen getooide jongste aanwinst van de parel aan de Noordzee: de trots van heel Den Haag. Een miezelregen druilde neer op de gasten, die zich op de Bou levard hadden verzameld, maar de vrolijke stemming verdween geen ogenblik. Dat zo nu en dan het programma wel eens in de war dreigde te lopen, liet ieder koud. De Prins bewoog zich on gedwongen tussen de menigte, wuifde vriendelijk naar een kin derkoor, dat hem vanaf hét kin dereiland toezong en lachte uit bundig toen levensgrote poppen de lucht in werden geschoten en statig op het strand neerdaalden. Kort tevoren waren duizend bal lonnetjes, opgelaten. 5-DAAGSE GROTE GEMEENTEN PER 1 JULI Het personeel der drie grote gemeenten, Amsterdam, Rotter dam en Den Haag kan meer te vreden zijn dan het rijksperso neel voor deze gemeenteamb tenaren mag niet alleen per 1 juli de vijfdaagse werkweek in gaan, maar ook de 45-urige werkweek. Dit is het resultaat 1 van het onderhoud dat de wet houders van Sociale Zaken dezer drie gemeenten vrijdag hadden met minister Toxopeus, op wiens i departement zij waren ontboden. men daarvan overtuigd raakt. Als de regering 't rijkspersoneel 1 juli een 45-urige werkweek geeft, zou het voor 't college van rijksbemiddelaars en de Stich ting van de Arbeid moeilijk zijn de spelregels voor de arbeidstijd verkorting te handhaven, aldus de bewindsman. De regering kon de verant woordelijkheid van een stroom versnelling, die door een 45-urige werkweek voor 't rijkspersoneel per 1 juli ontstaat, niet op zich nemen. Het kabinet, aldus de bewinds man, streeft er ernstig naar om prijsstijgingen zoveel mogelijk tegen te gaan, zodat de welvaart zo groot mogelijk zal kunnen blij ven. Overhaaste invoering van de werktijdverkorting leidt tot prijs stijgingen en die zullen vooral drukken op de vergeten groepen,- die bij stijging van de prijzen geen compensatie zullen vinden. JONGEMAN VERMOORDT VADER EN MOEDER Woensdagavond omstreeks half elf heeft de 23-jarige kantoorbe diende B. K. uit Maastricht zijn ouders in 'n blijkbare vlaag van waanzin met messteken ver moord. De dader is onmiddellijk na het plegen van deze daad naar het hoofdbureau van politie aan het Vrijthof gelopen, waar hij he vig opgewonden mededeling deed van het gebeurde. De Maastrichtse recherche be gaf zich direct naar de bovenwo ning van de ouders van de jonge man en vond daar de 51-jarige vader, de kok F. K., en de 40-ja- rige moeder M. B. echtgenote van K. getroffen door een aantal mes steken, voornamelijk in de borst- streek, badend in het bloed, in de huiskamer. De moeder bleek reeds te zijn overleden. De vader was sterven de. Hij werd door een auto van de G.G.D. naar 't ziekenhuis St. Annadal overgebracht, waar hij kort daarna is overleden. Het parket, waargenomen door de officier van justitie, mr. J. Korsten, was spoedig ter plaatse. De dader kon in verband met zijn overspannen toestand slechts een zeer kort verhoor worden afge nomen. Omtrent de motieven voor deze afgrijselijke daad is nog niets be kend. Het gezin K. stond zeeir gunstig bekend. Het jongste kind, een jongen van 14 jaar, sliep in een bovenkamer toen zijn ouders werden vermoord. Twee andere kinderen zijn later thuisgekomen. TENTOONSTELLING NIJVERHEIDSSCHOOL Vele belangstellenden hebben in de afgelopen week een bezoek gebracht aan de tentoonstelling van werkstukken van leerlingen, welke in de Nijverheidsschool voor Waalwijk en Omstreken in gericht was. De smaakvol en kunstzinnig, maar gelukkig niet overladen ingerichte tentoonstel ling gaf een een duidelijk en goed beeld van de resultaten van het onderwijs in de eerste periode na de vernieuwing van de school en van de prestaties en vordering-en van de leerlingen. ENTHOUSIASTE FOTO-AMATEURS Een 70-tal amateur-fotografen heeft in Hotel Verwiel een bij zonder interessante en waarde volle voorlichtingsavond gevolgd welke was georganiseerd door fo- tohandel J. de Bont alhier. Op de ze avond werd door de heer Sant voord, technisch adviseur van Philips Nederland N.V., een zeer boeiende een instruerend uiteen zetting gegeven van het gebruik van licht bij de zwart-wit en de kleurenfotografie. In het bijzon der wees hij daarbij op de talrij ke mogelijkheden welke het flits licht biedt. De Waalwijkse ama teur-fotografen hebben op deze bijzonder geslaagde avond talrij ke nuttige wenken kunnen op steken en zij zullen daarvan in de praktijk ongetwijfeld 'n dank baar gebruik mak-en. Door de fa. de Bont was op de ze avond ook een kleine expositie van camera's ingericht. Gezien de grote opkomst op deze voorlichtingsavond zou het ons niet verbazen wanneer er binnenkort een Waalwijkse Fo toclub uit de bus komt. Belang stelling is er o.i. voldoende. BROMFIETSER DOOR AUTO GEGREPEN Toen de bromfietser J. van W. uit Kaatsheuvel bij de Zomerdijk- weg .plotseling de Langstraatweg overstak, werd hij door een per sonenauto, bestuurd door H. K. uit Nieuw-Ginneken, gegrepen. Hij liep een sleutelbeenbreuk en een hersenschudding op. Eerste hulp werd verleend door dokter van Daal, die het slachtoffer naar het St. Nicolaasziekenhuis liet overbrengen. Ook de materiële schade aan beide voertuigen was vrij ernstig. ZON DEED TETRA ONTBRANDEN Op het stationsemplacement zijn j.l. donderdag enkele mand flessen, gevuld met tetrachloor- koolstof in brand geraakt, ver moedelijk doordat de flessen in de volle zon stonden. Nadat de brandweer was gealarmeerd, was het zaakje spoedig bekeken. Tijdens de „Jeugd-weekends" van de Stichting Jeugdbelangen, welke in 1959 en I960 gehouden werden, is wel duidelijk gebleken dat het voor de leden van de aan gesloten clubs en groepen nodig en zeer nuttig is om op gezette tijden eens naar buiten uit te tre den, om daarmee te demonstre ren wat zij zoal geleerd en g&- 1 presteerd hebben. Dit geldt in i bijzondere mate voor de toneel- 1 en balletclubs, die 't toch vooral moeten hebben van een optreden voor een „publiek". Het is daarom van het Terp- bestuur een bijzonder goede ge dachte geweest om vóór het ein de van het schooljaar voor de to neel- en balletclubs van „De Terp" nog een aantal uitvoerin gen te organiseren. Deze uitvoe ringen zullen worden gehouden op donderdag 25 en zaterdag 27 mei a.s. in theater Musis Sacrum. Het programma voor deze bei de avonden ziet er als volgt uit: Donderdag 25 mei des avonds om 7.30 uur 1. Een viertal balletjes, uitge voerd door de 4 balletclubs van mej. Louwinger. 2. Het toneelstuk „Hoe Annemie- ke goud spon" opgevoerd door de toneelclub onder leiding van de hee:r Hesselberth. 3. Grote balletuitvoering van het sprookje „Assepoester" door de gezamenlijke balletclubs van mej. Louwinger. Aan deze uitvoering zullen 30 kinderen medewerking verlenen. Zaterdag 27 mei, des middags om 2 uur: 1. Het balletje „Het ondeugende prinsesje", uitgevoerd door 't nalletgroepje van mej. de Bont: Een „Klompendans", uitge^ voerd door de balletclub van de dames Duquesnoij en van Nooy. 2. Opvoering van het toneelstuk je „De zieke koning" door het balletclubje van mej. Elias 3. Het sprookje „Assepoester" uitgevoerd door de gazemenlij- ke balletclubs van mej. Lou winger. 4. Opvoering van het toneelstuk De tcho van het Zuióen DEN BOSCH, Vughterstraat 25 TILBURG, Markt 32 BREDA, Nw. Ginnekenstraat 23

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1961 | | pagina 1