wAalwijkse en UnqstRAAtse couraiu liCH lii 1 OPLEIDING TOT CHEF Negen jonge schoenmakers ontvingen vakdiploma WINTERJASSEN JAN DE C0CK Veiligheidsgordels ItVENSetVAARlIJK VEIUGHEUSGORDELS U i taal J Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 50798 5l, biad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878 VRIJDAG 1 DECEMBER 1961 83e JAARGANG No. 96 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Contract-advertenties: speciaal tarief Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres „Echo" In vroeger jaren waren 't veel- al de uitgesproken vakmensen, jje wanneer zij ook nog enige andere kwaliteiten bezaten, zoals verantwoordelijkheidsgevoel en «oede werkprestatie, bevorderd 'verden tot baas of afdelingschef. In vele gevallen hadden zij wel je lagere technische school of de lakschool gevolgd, maar van ver dere opleiding was meestal geen sprake. Hoofdzaak was of de man in kwestie een goede vakkennis bezat. Ongetwijfeld hebben deze mensen er het hunne toe bijge dragen om de Nederlahdse indus trie uit te bouwen tot wat zij nu is Naarmate echter meer nieuwe technieken op het gebied van or ganisatie, beloning en productie inde industrie werden ingevoerd, werd de taak van de chef verder uitgebreid, en vereiste deze taak een opleiding die op de moderne onderneming werd afgestemd. Bovendien zien we in de taak van de chef het accent verschui ven naar het leiderschap, d.w.z. het vermogen om van zijn perso neel de vrijwillige medewerking te verkrijgen ter bereiking van 't bcdrijfsdoel. Door de industriali satie in Nederland is de behoefte aan goede .leiders sterk toegeno men, en werden maatregelen ge nomen om in die behoefte te kunnen voorzien. Een van die maatregelen was de opleiding van mensen waarvan verwacht werd dat zij in staat zouden zijn om na een goede opleiding een functie in het middenkader te vervullen. Ook in de schoenindustrie is men enige jaren geleden begon nen met een aantal cursussen die beogen om daarvoor geschikte mensen een zodanige opleiding te geven dat zij daarmede een betere kans van slagen hebben in 't ver vullen van een leidersfunctie. Een van deze cursussen is de cursus „industrievorming", die onder auspiciën van de Stichting Vakopleiding Schoenindustrie (V.A.S. te Tilburg) wordt gege ven. 'Het is een 2-jarige cursus, die met een getuigschrift wordt be kroond voor die candidaten wel ke met goed gevolg aan het eind examen hebben deelgenomen. Op 15 juli van dit jaar werden de eerste getuigschriften uitge reikt, en hiermede sloten de ge slaagden een periode af van in tensief studeren. De lesstof die zij te verwerken kregen, was voor hen niet alleen geheel nieuw, maar bovendien vrij uitgebreid. Zij omvat de volgende vakken arbeidsrecht, bedrijfsorganisatie, psychologie, ontstaan en beteke nis van de vakbeweging, en vei ligheid en hygiëne in het bedrijf. De lesstof wordt gegeven door docenten die in het betreffende vak in de praktijk werkzaam zijn, waardoor zij in staat zijn de les stof actueel en interessant te houden. Als toelatingseis wordt ver langd dat men in het bezit is van het getuigschrift V.I.T.O. (Voort gezet Industrieel Technisch On derwijs) of het getuigschrift O.B.A.Q. (Opleiding Bewijs Alge mene Ontwikkeling). Bij wijze van overgangsmaatregel echter kan nu nog worden volstaan met een testonderzoek, waaruit blijkt dat men de candidaat in staat acht de cursus met vrucht te volgen. Wij zijn van mening dat deze cursus een flinke bijdrage levert in de vorming en opleiding van 't toekomstig leidinggevend per: soneel in de schoenindustrie. Zij krijgen niet alleen gelegenheid om een flinke dosis parate ken nis op te doen maar tevens wordt hun inzicht verdiept in de men-» selijke verhoudingen, in de eco nomie en de overheidsmaatrege len met betrekking tot de loon politiek en arbeidswetgeving. Een uitgebreide en tevens inte ressante lesstof die de cursisten in staat stelt een stevige basis te bouwen voor een goede leiding gevende positie in de schoenin dustrie. De stichting vakopleiding schoen industrie hield in hotel „Het Wapen van Dongen" een bijeen komst, waarop aan negen jonge schoenmakers het vakdiploma en tevens het getuigschrift der r.k. vakschool voor schoenmakers te Dongen werd uitgereikt. De heer J. Buis, directeur van de vakschool, mocht op deze fees telijke bijeenkomst welkom he ten: de ouders en leerlingen, de fabrikanten van de bedrijven waar de geslaagden werkzaam zijn; de heer Van Dreumel, in specteur leerlingstelsel; wethou der J. Verharen; de heer C. Gloin, voorzitter van de federatie van schoenfabrikanten; de heer Ver hoeven, directeur stichting vak opleiding bisdom Breda; de heer Borghouts, consulent van deze stichting en de heer S. Nuyten, consulent stichting vakopleiding schoenindustrie. St. Nicolaas-geschenken aan STASSAR DENKEN! In zijn openingswoord gaf de heer Buis een kort overzicht van de ontwikkeling en de groei van de stichting. In 1957 werd gestart toet 27 leerlingen uit 4 bedrijven. Thans is dit uitgegroeid tot 551 leerlingen en 82 bedrijven. In Dongen werd begonnen met 19 leerlingen uit 7 bedrijven. Mo menteel zijn er 34 ieerlingen, waaraan 15 bedrijven hun mede werking verlenen. Hij hoopte dat de werkgevers hun steun zullen "lijven geven aan dit belangrijk werk. Namens het gemeentebestuur sprak wethouder J. Verharen zijn dank uit tot die mensen die in 1957 het leerlingstelsel hebben aangepakt en voor grote proble men kwamen te staan. Bij zijn ge lukwensen tot de geslaagden spoorde hij hun aan te blijven studeren om straks in het bedrijf belangrijke functies te kunnen verrichten. Hij zei dat er nog ver schillende fabrikanten zijn, die geen medewerking geven aan het leerlingstelsel. Om een goed ka der te krijgen in het bedrijf, is samenwerking van fabrikanten nodig. Hij adviseerde zelfs de ou ders om hun jongens naar die werkgevers te sturen die begrip hebben voor de opleiding. Hierna reikte de heer Verharen de vakdiploma's uit aan de ge slaagden: C. P. Maas (Aero), A. J. ;M. Verheijen (Aero), J. A. Ste vens (Aero), A. M. L. Kuipers (Arino), J. C. H. Oomens (van Boxel en Co.), A. J. Aarden (W. Lourijsen), W. L. Nooyens (W. Lourijsen), W. A. M. Kokx (G. L. Smits en Cie.), P. J. Versleijen (P. J. Versleijen en Zn., Rijen). De inspecteur van het leerling stelsel, de heer Van Dreumel, zei dat het prettig is de resultaten te zien van dit nog jonge leerling stelsel. Een hele rij van instan ties hebben hieraan meegewerkt. Hij was verheugd dat nu weer 'n groep aankomende vaklieden de schoenindustrie gaan versterken. Hij complimenteerde de werkge vers met dit resultaat, die de kans hebben gegeven het werk te voltooien. Hij noemde de dag- schoolopleiding van het grootste belang. Het is niet juist dat een jongen van 15 jaar van de lagere school rechtstreeks het bedrijf binnen stapt. Tot slot sprak hij de wens uit dat de opleiding in Dongen nog grotere vormen mag aannemen. De heer C. Cloin, voorzitter van de federatie van schoenfabrikan ten, was verheugd dat 't gemeen tebestuur aandacht schenkt aan de schoenindustrie. De schoenin dustrie lijdt aan onderwaarde ring en 't gemeentebestuur geeft blijk dat het hiervoor open oog heeft. De schoenindustrie in Don gen dankt haar welvaart aan het blijvend voorzien van goede vak mensen. Hij feliciteerde de ge slaagden en verwachtte dat zij hun best zullen doen een goed product te maken. Want als straks de Euromarkt een feit zal zijn dan zullen we alles in 't werk moeten stellen de buitenlandse concurrentie het hoofd te kun nen bieden. De consulent van de stichting vakopleiding, de heer S. Nuyten, vond het een prettige belevenis tegenwoordig te zijn bij de diplo ma-uitreiking als belanghebben de en als belangstellende. De vak opleiding is, nodig. Aan vakmen sen heeft het bedrijf behoefte om de kern ie vormen die de pilaren in het bedrijf zullen worden. Het volgen van de dagschool noemde hij ook van groot belang. Hij dankte allen die hebben medege werkt aan de opleiding van de jongens. De heer Verhoeven, consulent van de stichting vakopleiding in het bisdom^ Breda, sprak over de sociale en opvoedkundige taak van de jongens. Met grote aan dacht werd naar hem geluisterd, die de taak van de stichting op interessante wijze uiteenzette. Namens de geslaagden sprak Tony Kuipers woorden van dank tot leraren en werkgevers, diè hen in staat hebben gesteld dit resultaat te bereiken. Ook dankte hij de ouders die een grote steun zijn geweest in het volgen van de lessen. Tot slot bracht de heer Buis dank aan de verschillende spre kers en wenste de jongens geluk met hun behaald succes. voor Vader en Zoon in alle kleuren en modellen gegarandeerd voordelig TILBURG KOESTRAAT 151 vlak bij de Heuvel Het oude vertrouwde adres. uw remmen, over u zelfBedenkt u ook dat bij een auto-botsing, wan neer de bestuurder en de naast hem zittende passagier een veiligheids riem hebben, zij een goede kans ma ken het er levend af te brengen. Maar als bij een vierdeursauto de portieren bij zo'n botsing openvliegen is de kans groot, dat de kinderen die op de achterbank zitten, het leven er niet af brengen. Juist in ons waterrijk land is het gebruik van riemen van zeer groot be lang. Wanneer een auto het water in duikt, gebeurt het veelvuldig, dat de inzittenden tegen een hard voorwerp aanslaan, bewusteloos raken en ver drinken of naar buiten worden geslin gerd en onder de auto terecht komen. Dit kan voorkomen worden. Vastge bonden zijn in de auto geeft een ge ruststellend gevoel van veiligheid. Wie in een brandende of over de kop geslagen auto zijn positieven bij el kaar heeft kan met een vinger de gesp van zijn veiligheidsriem losmaken. In één seconde stapt u heelhuids bui ten. Een goede veiligheidsriem biedt daartoe de kans. U MOET WETEN GRIJP DIE KANS Ervaringen in binnen- en buitenland hebben geleerd dat bij slip partijen dikwijls automobilisten en passagiers om het leven komen doordat zij door de opengesprongen portieren naar buiten wor den geworpen. In de wetenschap dat de veiligheidsgordel hier zo geen garantie dan toch een goede kans biedt, dat men op zijn plaats gehouden wordt, wil het Verbond deze maand speciaal het belang van een goede veiligheidsgordel onderstrepen. In navolging van het hier te lande op zo loffelijke wijze ontplooide initiatief van de A.N.W.B. en tezamen met de 15 overige in La Prévention Internationale verenigde verkeersveiligheidsorganisaties in en bui ten Europa, gaat het Verbond deze maand speciaal de aandacht vestigen op de kans die de veiligheidsgordel de automobilist kan bieden zichzelf en zijn medeinzittenden te beveiligen. Naast dui- zenden affiches, raambiljetten en bijsluiters zullen 75.000 brochu res via onze plaatselijke verenigingen, garages, etc. etc. worden verspreid. Ook de televisie-spot van de maand december alsmede een aantal door het Verbond uit te zenden radio-omroepberichten zullen aan de veiligheidsgordel zijn gewijd. -*• dat de veiligheidsgordel hier een be langrijke bescherming van bestuurder en inzittende kan bieden. De gordel vangt nl. de klap op, dank zij een ze kere elasticiteit die de energie van de botsing reduceert en het lichaam op zijn plaats houdt. Natuurlijk, ook zo'n gordel is géén garantie, dat men er bij iedere bot sing goed afkomt. Maar het is in elk geval een kans om er beter af te ko men. Volgens Zweedse statistieken zelfs een kans van 7 5 pet. om ernstige verwondingen te voorkomen. Die kans wordt in steeds meer landen door steeds meer automobilisten gegrepen. In Zwitserland - waar sedert een jaar de veiligheidsgordel sterk wordt gepropageerd zal omstreeks de jaarwisseling 25 pet. van alle parti culiere auto's met gordels zijn uitge rust. In andere landen - o.a. Zwe den - ligt dit percentage beduidend hoger. dat in Zweden meer dan 700.000 auto's vrijwillig met één of meer dia- gonaalriemen zijn uitgerust; dat één riem u hoogstens 1/20 et per km kost (benzine 4 ct., banden 1 ct.); dat goede veiligheidsriemen de ge middelde auto-levensduur (100.000 km) ruimschoots overleven; dat meer kinderen tussen 1 en 14 jaar door auto-ongevallen om het le ven komen dan door ziekten; dat kinderen van 4 tot 12 jaar een diagonaalborstriem onder beide ar men kunnen dragen; dat u 2 x meer kans heeft gewond of gedood te worden indien u uit de auto geslingerd wordt en dat bij 50 van de ongevallen deuren openvlie gen; worden van de vorstkansen (slipge vaar!) de raad geeft Grijp de kans, Uzelf en uw mede- inzittenden te beveiligen. Dat kan men door goede veilig heidsgordels te kopen, d.w.z. gordels die de in alle landen van Europa ge stelde goedkeuringseisen kunnen doorstaan. En voor wie tegen de kosten van de aanschaf opziet bedenk dat een stel goede veiligheidsgordels minder kost dan levenslange gewetenswroe ging Wat gebeurt er wanneer u van 25 meter hoogte naar beneden springt zonder dat nijvere brandweerlieden klaarstaan om u in een springzeil op te vangen? U weet het niet, want u heeft het nooit geprobeerd. En dat is maar goed ook, want het is héél ge vaarlijk. Maar wist u overigens, dat u als automobilist iedere dag aan een soortgelijk gevaar blootstaat? Wan neer een met een snelheid van 75 km per uur rijdende auto tegen een vast voorwerp botst, dan is dat in bot singskracht voor de bestuurder onge veer als een „vrije val" uit de 5e ver dieping van een modern flatgebouw. En voor wie deze vergelijking nog wat verder wil doortrekken bij 125 km per uur wordt die botsingskracht ongeveer gelijk aan die na een sprong van een pl.m. 62 meter hoge kerk toren Wanneer een auto in volle snelheid tegen een vast of stilstaand voorwerp vliegt gebeuren er overigens even vre selijke als interessante dingen. Het lichaam van de bestuurder - en ook dat van zijn mede-inzittende - volgt de wet van de traagheid; dat wil zeg gen dat de auto stilstaat, maar het li chaam doorvliegt en met geweldige kracht tegen de stuurkolom, tegen het dashboard of door de voorruit wordt geworpen. Dit laatste dan met alle gevolgen van dien. Die gevolgen be hoeven wij hier niet nader te omschrij ven. Ze zijn ons - helaas - uit da gelijkse krantenberichten genoeg be kend. Maar nog niet algemeen bekend is, Aan dat gemartel met brandend maagzuur moet U 'n einde maken. Rennies nemen dat zeker drie van de vier doden bij auto-ongevallen dit hadden kun nen overleven wanneer zij op hun zitting waren vastgebonden; dat meer dan 50 van verwon dingen is te wijten aan stoten tegen het auto-interrieur (dashboard, stuur, ramen, uitsteeksels etc.); St. Nicolaas-geschenken aan STASSAR DENKEN! En dit alles is te begrijpen, wan neer U weet, dat meer dan 50 van de slachtoffers wordt gevormd, door dat de inzittenden naar buiten worden geslingerd. De veiligheidsriem is er o.a. voor, om u op uw plaats te hou den, óók als uw auto om zijn as tolt, de portieren kletterend openslaan, of de auto over de kop gaat. Een goede veiligheidsriem geeft p de kans om in de meest benarde omstandigheden meester te blijven over uw stuur, over dat één montagepunt van de riem een kracht van 1500 kg (meer dan het autogewicht) moet kunnen opnemen; dat met een seat-belt" (vliegtuig), aan de zitting gemonteerd, een ander doel word nagestreefd dan de „auto safety-belt", welke aan de carrosserie wordt vastgezet; dat de riemlengte snel en goed in stelbaar moet zijn en de riem niet te los mag zitten; dat veiligheidsriemen geen ongeluk voorkomen, maar de gevolgen met meer dan 50 verminderen; dat u tijdens het rijden nooit op maar steeds in de veiligheidsriem moet zitten. Het is daarom, dat het Verbond voor Veilig Verkeer nu - in aan sluiting op het zo lofwaardige intia- tief van de ANWB - bij het reëel SUBSIDIËRING BORGSTELLINGSFONDSEN De borgstellingsfondsen voor de middenstand in de provincie hebben G.S. verzocht de provinciale regeling te wijzigen, om te bereiken, dat de voordelen van de onlangs gerealiseer de nieuwe rijksregeling ook inder daad aan de desbetreffende fondsen ten goede komen. De provinciale bijdrage is nl. een garantie voor een exploitatieverlies, de nieuwe rijksbijdragen zullen het verlies drukken en dus evenredig de garantiebijdragen ook doen vermin deren. Daarmee zouden de garanten worden gediend en niet de fondsen, hetgeen niet de bedoeling is van de rijksregeling. Daarom verzoeken de borgstellingsfondsen om bij het toe passen van de provinciale garantie regeling de nieuwe rijksregeling bui ten beschouwing te laten. G.S. stellen voor de provinciale bijdrageregeling vast te stellen voor de tijd van drie jaar om daarna aan de hand van de opgedane ervaringen een nieuwe re geling te treffen. MINISTER ONTSLAAT AMBTE NAAR VAN DER PUTTEN De minister van Defensie, ir. S. H. Visser, heeft de heer F. H. van der Putten, technisch hoofdambtenaar van zijn departement, met ingang van dinsdag 28 november, ontslagen. Vijf minuten voordat de minister dit maandag op een persconferentie in Den Haag meedeelde, had de heer Van der Putten zijn ontslagbrief in ontvangst genomen. Als reden gaf de minister op dat de heer Van der Putten niet heeft vol daan aan de opdracht die hij hem op vrijdag 7 november had gegeven, waarin de heer Van der Putten alle officieren met naam en toenaam zou I noemen, die zich volgens hem schul dig gemaakt zouden hebben aan colla boratie met Japan in het voormalig Nederlands-Indië. De heer Van der Putten zelf heeft bekend gemaakt, dat hij tegen zijn ontslag - hem welis waar „eervol" verleend, wegens „on geschiktheid voor het door hem be klede ambt, anders dan wegens ziels- of lichaamsgebreken" - beroep zal aantekenen bij het Ambtenarenge recht. «eve J ïaalwijkse Stoomdrukkerij De tcho van het Zuióen op de voet PLEET-ARTIKELEN ll. k--i -a.:—» UXL£ Bijeen botsing krijgt U zelf een kracht te ondergaan diegelijk staat met een val van1 En vandaag ermee beginnen. Dan geen zorg meer over pijnen door overtollig maagzuur. U blust die brand met Rennies prompt. Makkelijk in te nemen en nog smakelijk óók. Vraag ze bij Uw apotheker of drogist. PRISMA-HORLOGES "ca. 3meter bijeen snelheid van25km. ca. 10 meter bijeen snelheid van 50km -W- fv ca.22meter bijeen I snelheid van75km ca.40meterbiieen snelheid vanlOOkm Xk m seckèèr Een goede veiligheidsriem geeft u de kans zelfs te voorkomen, dat u met uw hoofd tegen, of door de voorruit, het dashboard, of het stuur wordt gesmakt. SS! HSP ca. 61 meter bij een snelheid van125km. c&88 meter bijeen .snelheid van!5Qkm.I GEREKEND OVER EEN BOTSING TEGEN" EEN STILSTAAND OBJEKT •N&V X-.v.-V-':...1 f?--

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1961 | | pagina 5