wAalwijkse en UnqstRAAtse couraiu
liCH lii
1
OPLEIDING TOT CHEF
Negen jonge schoenmakers ontvingen
vakdiploma
WINTERJASSEN
JAN DE C0CK
Veiligheidsgordels
ItVENSetVAARlIJK
VEIUGHEUSGORDELS
U
i
taal J Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Gironummer 50798
5l, biad verschijnt 2 x per week
Opgericht 1878
VRIJDAG 1 DECEMBER 1961
83e JAARGANG No. 96
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Contract-advertenties: speciaal tarief
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres „Echo"
In vroeger jaren waren 't veel-
al de uitgesproken vakmensen,
jje wanneer zij ook nog enige
andere kwaliteiten bezaten, zoals
verantwoordelijkheidsgevoel en
«oede werkprestatie, bevorderd
'verden tot baas of afdelingschef.
In vele gevallen hadden zij wel
je lagere technische school of de
lakschool gevolgd, maar van ver
dere opleiding was meestal geen
sprake. Hoofdzaak was of de man
in kwestie een goede vakkennis
bezat. Ongetwijfeld hebben deze
mensen er het hunne toe bijge
dragen om de Nederlahdse indus
trie uit te bouwen tot wat zij nu
is Naarmate echter meer nieuwe
technieken op het gebied van or
ganisatie, beloning en productie
inde industrie werden ingevoerd,
werd de taak van de chef verder
uitgebreid, en vereiste deze taak
een opleiding die op de moderne
onderneming werd afgestemd.
Bovendien zien we in de taak
van de chef het accent verschui
ven naar het leiderschap, d.w.z.
het vermogen om van zijn perso
neel de vrijwillige medewerking
te verkrijgen ter bereiking van 't
bcdrijfsdoel. Door de industriali
satie in Nederland is de behoefte
aan goede .leiders sterk toegeno
men, en werden maatregelen ge
nomen om in die behoefte te
kunnen voorzien. Een van die
maatregelen was de opleiding van
mensen waarvan verwacht werd
dat zij in staat zouden zijn om na
een goede opleiding een functie
in het middenkader te vervullen.
Ook in de schoenindustrie is
men enige jaren geleden begon
nen met een aantal cursussen die
beogen om daarvoor geschikte
mensen een zodanige opleiding te
geven dat zij daarmede een betere
kans van slagen hebben in 't ver
vullen van een leidersfunctie.
Een van deze cursussen is de
cursus „industrievorming", die
onder auspiciën van de Stichting
Vakopleiding Schoenindustrie
(V.A.S. te Tilburg) wordt gege
ven.
'Het is een 2-jarige cursus, die
met een getuigschrift wordt be
kroond voor die candidaten wel
ke met goed gevolg aan het eind
examen hebben deelgenomen.
Op 15 juli van dit jaar werden
de eerste getuigschriften uitge
reikt, en hiermede sloten de ge
slaagden een periode af van in
tensief studeren. De lesstof die zij
te verwerken kregen, was voor
hen niet alleen geheel nieuw,
maar bovendien vrij uitgebreid.
Zij omvat de volgende vakken
arbeidsrecht, bedrijfsorganisatie,
psychologie, ontstaan en beteke
nis van de vakbeweging, en vei
ligheid en hygiëne in het bedrijf.
De lesstof wordt gegeven door
docenten die in het betreffende
vak in de praktijk werkzaam zijn,
waardoor zij in staat zijn de les
stof actueel en interessant te
houden.
Als toelatingseis wordt ver
langd dat men in het bezit is van
het getuigschrift V.I.T.O. (Voort
gezet Industrieel Technisch On
derwijs) of het getuigschrift
O.B.A.Q. (Opleiding Bewijs Alge
mene Ontwikkeling). Bij wijze
van overgangsmaatregel echter
kan nu nog worden volstaan met
een testonderzoek, waaruit blijkt
dat men de candidaat in staat
acht de cursus met vrucht te
volgen.
Wij zijn van mening dat deze
cursus een flinke bijdrage levert
in de vorming en opleiding van
't toekomstig leidinggevend per:
soneel in de schoenindustrie. Zij
krijgen niet alleen gelegenheid
om een flinke dosis parate ken
nis op te doen maar tevens wordt
hun inzicht verdiept in de men-»
selijke verhoudingen, in de eco
nomie en de overheidsmaatrege
len met betrekking tot de loon
politiek en arbeidswetgeving.
Een uitgebreide en tevens inte
ressante lesstof die de cursisten
in staat stelt een stevige basis te
bouwen voor een goede leiding
gevende positie in de schoenin
dustrie.
De stichting vakopleiding schoen
industrie hield in hotel „Het
Wapen van Dongen" een bijeen
komst, waarop aan negen jonge
schoenmakers het vakdiploma en
tevens het getuigschrift der r.k.
vakschool voor schoenmakers te
Dongen werd uitgereikt.
De heer J. Buis, directeur van
de vakschool, mocht op deze fees
telijke bijeenkomst welkom he
ten: de ouders en leerlingen, de
fabrikanten van de bedrijven
waar de geslaagden werkzaam
zijn; de heer Van Dreumel, in
specteur leerlingstelsel; wethou
der J. Verharen; de heer C. Gloin,
voorzitter van de federatie van
schoenfabrikanten; de heer Ver
hoeven, directeur stichting vak
opleiding bisdom Breda; de heer
Borghouts, consulent van deze
stichting en de heer S. Nuyten,
consulent stichting vakopleiding
schoenindustrie.
St. Nicolaas-geschenken
aan
STASSAR DENKEN!
In zijn openingswoord gaf de
heer Buis een kort overzicht van
de ontwikkeling en de groei van
de stichting. In 1957 werd gestart
toet 27 leerlingen uit 4 bedrijven.
Thans is dit uitgegroeid tot 551
leerlingen en 82 bedrijven. In
Dongen werd begonnen met 19
leerlingen uit 7 bedrijven. Mo
menteel zijn er 34 ieerlingen,
waaraan 15 bedrijven hun mede
werking verlenen. Hij hoopte dat
de werkgevers hun steun zullen
"lijven geven aan dit belangrijk
werk.
Namens het gemeentebestuur
sprak wethouder J. Verharen zijn
dank uit tot die mensen die in
1957 het leerlingstelsel hebben
aangepakt en voor grote proble
men kwamen te staan. Bij zijn ge
lukwensen tot de geslaagden
spoorde hij hun aan te blijven
studeren om straks in het bedrijf
belangrijke functies te kunnen
verrichten. Hij zei dat er nog ver
schillende fabrikanten zijn, die
geen medewerking geven aan het
leerlingstelsel. Om een goed ka
der te krijgen in het bedrijf, is
samenwerking van fabrikanten
nodig. Hij adviseerde zelfs de ou
ders om hun jongens naar die
werkgevers te sturen die begrip
hebben voor de opleiding.
Hierna reikte de heer Verharen
de vakdiploma's uit aan de ge
slaagden: C. P. Maas (Aero), A.
J. ;M. Verheijen (Aero), J. A. Ste
vens (Aero), A. M. L. Kuipers
(Arino), J. C. H. Oomens (van
Boxel en Co.), A. J. Aarden (W.
Lourijsen), W. L. Nooyens (W.
Lourijsen), W. A. M. Kokx (G. L.
Smits en Cie.), P. J. Versleijen
(P. J. Versleijen en Zn., Rijen).
De inspecteur van het leerling
stelsel, de heer Van Dreumel, zei
dat het prettig is de resultaten te
zien van dit nog jonge leerling
stelsel. Een hele rij van instan
ties hebben hieraan meegewerkt.
Hij was verheugd dat nu weer 'n
groep aankomende vaklieden de
schoenindustrie gaan versterken.
Hij complimenteerde de werkge
vers met dit resultaat, die de
kans hebben gegeven het werk te
voltooien. Hij noemde de dag-
schoolopleiding van het grootste
belang. Het is niet juist dat een
jongen van 15 jaar van de lagere
school rechtstreeks het bedrijf
binnen stapt. Tot slot sprak hij
de wens uit dat de opleiding in
Dongen nog grotere vormen mag
aannemen.
De heer C. Cloin, voorzitter van
de federatie van schoenfabrikan
ten, was verheugd dat 't gemeen
tebestuur aandacht schenkt aan
de schoenindustrie. De schoenin
dustrie lijdt aan onderwaarde
ring en 't gemeentebestuur geeft
blijk dat het hiervoor open oog
heeft. De schoenindustrie in Don
gen dankt haar welvaart aan het
blijvend voorzien van goede vak
mensen. Hij feliciteerde de ge
slaagden en verwachtte dat zij
hun best zullen doen een goed
product te maken. Want als
straks de Euromarkt een feit zal
zijn dan zullen we alles in 't werk
moeten stellen de buitenlandse
concurrentie het hoofd te kun
nen bieden.
De consulent van de stichting
vakopleiding, de heer S. Nuyten,
vond het een prettige belevenis
tegenwoordig te zijn bij de diplo
ma-uitreiking als belanghebben
de en als belangstellende. De vak
opleiding is, nodig. Aan vakmen
sen heeft het bedrijf behoefte om
de kern ie vormen die de pilaren
in het bedrijf zullen worden. Het
volgen van de dagschool noemde
hij ook van groot belang. Hij
dankte allen die hebben medege
werkt aan de opleiding van de
jongens.
De heer Verhoeven, consulent
van de stichting vakopleiding in
het bisdom^ Breda, sprak over de
sociale en opvoedkundige taak
van de jongens. Met grote aan
dacht werd naar hem geluisterd,
die de taak van de stichting op
interessante wijze uiteenzette.
Namens de geslaagden sprak
Tony Kuipers woorden van dank
tot leraren en werkgevers, diè
hen in staat hebben gesteld dit
resultaat te bereiken. Ook dankte
hij de ouders die een grote steun
zijn geweest in het volgen van de
lessen.
Tot slot bracht de heer Buis
dank aan de verschillende spre
kers en wenste de jongens geluk
met hun behaald succes.
voor Vader en Zoon
in alle kleuren en modellen
gegarandeerd voordelig
TILBURG
KOESTRAAT 151 vlak bij de Heuvel
Het oude vertrouwde adres.
uw remmen, over u zelfBedenkt
u ook dat bij een auto-botsing, wan
neer de bestuurder en de naast hem
zittende passagier een veiligheids
riem hebben, zij een goede kans ma
ken het er levend af te brengen. Maar
als bij een vierdeursauto de portieren
bij zo'n botsing openvliegen is de
kans groot, dat de kinderen die op de
achterbank zitten, het leven er niet af
brengen.
Juist in ons waterrijk land is het
gebruik van riemen van zeer groot be
lang. Wanneer een auto het water in
duikt, gebeurt het veelvuldig, dat de
inzittenden tegen een hard voorwerp
aanslaan, bewusteloos raken en ver
drinken of naar buiten worden geslin
gerd en onder de auto terecht komen.
Dit kan voorkomen worden. Vastge
bonden zijn in de auto geeft een ge
ruststellend gevoel van veiligheid.
Wie in een brandende of over de kop
geslagen auto zijn positieven bij el
kaar heeft kan met een vinger de gesp
van zijn veiligheidsriem losmaken.
In één seconde stapt u heelhuids bui
ten. Een goede veiligheidsriem biedt
daartoe de kans.
U MOET WETEN
GRIJP DIE KANS
Ervaringen in binnen- en buitenland hebben geleerd dat bij slip
partijen dikwijls automobilisten en passagiers om het leven komen
doordat zij door de opengesprongen portieren naar buiten wor
den geworpen. In de wetenschap dat de veiligheidsgordel hier zo
geen garantie dan toch een goede kans biedt, dat men op zijn
plaats gehouden wordt, wil het Verbond deze maand speciaal het
belang van een goede veiligheidsgordel onderstrepen. In navolging
van het hier te lande op zo loffelijke wijze ontplooide initiatief
van de A.N.W.B. en tezamen met de 15 overige in La Prévention
Internationale verenigde verkeersveiligheidsorganisaties in en bui
ten Europa, gaat het Verbond deze maand speciaal de aandacht
vestigen op de kans die de veiligheidsgordel de automobilist kan
bieden zichzelf en zijn medeinzittenden te beveiligen. Naast dui-
zenden affiches, raambiljetten en bijsluiters zullen 75.000 brochu
res via onze plaatselijke verenigingen, garages, etc. etc. worden
verspreid. Ook de televisie-spot van de maand december alsmede
een aantal door het Verbond uit te zenden radio-omroepberichten
zullen aan de veiligheidsgordel zijn gewijd.
-*• dat de veiligheidsgordel hier een be
langrijke bescherming van bestuurder
en inzittende kan bieden. De gordel
vangt nl. de klap op, dank zij een ze
kere elasticiteit die de energie van de
botsing reduceert en het lichaam op
zijn plaats houdt.
Natuurlijk, ook zo'n gordel is géén
garantie, dat men er bij iedere bot
sing goed afkomt. Maar het is in elk
geval een kans om er beter af te ko
men. Volgens Zweedse statistieken
zelfs een kans van 7 5 pet. om ernstige
verwondingen te voorkomen. Die
kans wordt in steeds meer landen door
steeds meer automobilisten gegrepen.
In Zwitserland - waar sedert een
jaar de veiligheidsgordel sterk wordt
gepropageerd zal omstreeks de
jaarwisseling 25 pet. van alle parti
culiere auto's met gordels zijn uitge
rust. In andere landen - o.a. Zwe
den - ligt dit percentage beduidend
hoger.
dat in Zweden meer dan 700.000
auto's vrijwillig met één of meer dia-
gonaalriemen zijn uitgerust;
dat één riem u hoogstens 1/20 et
per km kost (benzine 4 ct., banden 1
ct.);
dat goede veiligheidsriemen de ge
middelde auto-levensduur (100.000
km) ruimschoots overleven;
dat meer kinderen tussen 1 en 14
jaar door auto-ongevallen om het le
ven komen dan door ziekten;
dat kinderen van 4 tot 12 jaar een
diagonaalborstriem onder beide ar
men kunnen dragen;
dat u 2 x meer kans heeft gewond
of gedood te worden indien u uit de
auto geslingerd wordt en dat bij 50
van de ongevallen deuren openvlie
gen;
worden van de vorstkansen (slipge
vaar!) de raad geeft
Grijp de kans, Uzelf en uw mede-
inzittenden te beveiligen.
Dat kan men door goede veilig
heidsgordels te kopen, d.w.z. gordels
die de in alle landen van Europa ge
stelde goedkeuringseisen kunnen
doorstaan.
En voor wie tegen de kosten van
de aanschaf opziet bedenk dat een
stel goede veiligheidsgordels minder
kost dan levenslange gewetenswroe
ging
Wat gebeurt er wanneer u van 25
meter hoogte naar beneden springt
zonder dat nijvere brandweerlieden
klaarstaan om u in een springzeil op
te vangen? U weet het niet, want u
heeft het nooit geprobeerd. En dat is
maar goed ook, want het is héél ge
vaarlijk. Maar wist u overigens, dat
u als automobilist iedere dag aan een
soortgelijk gevaar blootstaat? Wan
neer een met een snelheid van 75 km
per uur rijdende auto tegen een vast
voorwerp botst, dan is dat in bot
singskracht voor de bestuurder onge
veer als een „vrije val" uit de 5e ver
dieping van een modern flatgebouw.
En voor wie deze vergelijking nog
wat verder wil doortrekken bij 125
km per uur wordt die botsingskracht
ongeveer gelijk aan die na een sprong
van een pl.m. 62 meter hoge kerk
toren
Wanneer een auto in volle snelheid
tegen een vast of stilstaand voorwerp
vliegt gebeuren er overigens even vre
selijke als interessante dingen. Het
lichaam van de bestuurder - en ook
dat van zijn mede-inzittende - volgt
de wet van de traagheid; dat wil zeg
gen dat de auto stilstaat, maar het li
chaam doorvliegt en met geweldige
kracht tegen de stuurkolom, tegen het
dashboard of door de voorruit wordt
geworpen. Dit laatste dan met alle
gevolgen van dien. Die gevolgen be
hoeven wij hier niet nader te omschrij
ven. Ze zijn ons - helaas - uit da
gelijkse krantenberichten genoeg be
kend.
Maar nog niet algemeen bekend is,
Aan dat gemartel
met brandend maagzuur
moet U 'n einde maken.
Rennies nemen
dat zeker drie van de vier doden
bij auto-ongevallen dit hadden kun
nen overleven wanneer zij op hun
zitting waren vastgebonden;
dat meer dan 50 van verwon
dingen is te wijten aan stoten tegen
het auto-interrieur (dashboard, stuur,
ramen, uitsteeksels etc.);
St. Nicolaas-geschenken
aan
STASSAR DENKEN!
En dit alles is te begrijpen, wan
neer U weet, dat meer dan 50 van
de slachtoffers wordt gevormd, door
dat de inzittenden naar buiten worden
geslingerd. De veiligheidsriem is er
o.a. voor, om u op uw plaats te hou
den, óók als uw auto om zijn as tolt,
de portieren kletterend openslaan, of
de auto over de kop gaat. Een goede
veiligheidsriem geeft p de kans om in
de meest benarde omstandigheden
meester te blijven over uw stuur, over
dat één montagepunt van de riem
een kracht van 1500 kg (meer dan het
autogewicht) moet kunnen opnemen;
dat met een seat-belt" (vliegtuig),
aan de zitting gemonteerd, een ander
doel word nagestreefd dan de „auto
safety-belt", welke aan de carrosserie
wordt vastgezet;
dat de riemlengte snel en goed in
stelbaar moet zijn en de riem niet te
los mag zitten;
dat veiligheidsriemen geen ongeluk
voorkomen, maar de gevolgen met
meer dan 50 verminderen;
dat u tijdens het rijden nooit op
maar steeds in de veiligheidsriem
moet zitten.
Het is daarom, dat het Verbond
voor Veilig Verkeer nu - in aan
sluiting op het zo lofwaardige intia-
tief van de ANWB - bij het reëel
SUBSIDIËRING
BORGSTELLINGSFONDSEN
De borgstellingsfondsen voor de
middenstand in de provincie hebben
G.S. verzocht de provinciale regeling
te wijzigen, om te bereiken, dat de
voordelen van de onlangs gerealiseer
de nieuwe rijksregeling ook inder
daad aan de desbetreffende fondsen
ten goede komen.
De provinciale bijdrage is nl. een
garantie voor een exploitatieverlies,
de nieuwe rijksbijdragen zullen het
verlies drukken en dus evenredig de
garantiebijdragen ook doen vermin
deren. Daarmee zouden de garanten
worden gediend en niet de fondsen,
hetgeen niet de bedoeling is van de
rijksregeling. Daarom verzoeken de
borgstellingsfondsen om bij het toe
passen van de provinciale garantie
regeling de nieuwe rijksregeling bui
ten beschouwing te laten. G.S. stellen
voor de provinciale bijdrageregeling
vast te stellen voor de tijd van drie
jaar om daarna aan de hand van de
opgedane ervaringen een nieuwe re
geling te treffen.
MINISTER ONTSLAAT AMBTE
NAAR VAN DER PUTTEN
De minister van Defensie, ir. S. H.
Visser, heeft de heer F. H. van der
Putten, technisch hoofdambtenaar
van zijn departement, met ingang van
dinsdag 28 november, ontslagen.
Vijf minuten voordat de minister
dit maandag op een persconferentie
in Den Haag meedeelde, had de heer
Van der Putten zijn ontslagbrief in
ontvangst genomen.
Als reden gaf de minister op dat de
heer Van der Putten niet heeft vol
daan aan de opdracht die hij hem op
vrijdag 7 november had gegeven,
waarin de heer Van der Putten alle
officieren met naam en toenaam zou
I noemen, die zich volgens hem schul
dig gemaakt zouden hebben aan colla
boratie met Japan in het voormalig
Nederlands-Indië. De heer Van der
Putten zelf heeft bekend gemaakt, dat
hij tegen zijn ontslag - hem welis
waar „eervol" verleend, wegens „on
geschiktheid voor het door hem be
klede ambt, anders dan wegens ziels-
of lichaamsgebreken" - beroep zal
aantekenen bij het Ambtenarenge
recht.
«eve J
ïaalwijkse Stoomdrukkerij
De tcho van het Zuióen
op de voet
PLEET-ARTIKELEN
ll. k--i -a.:—» UXL£
Bijeen botsing krijgt U zelf een kracht te
ondergaan diegelijk staat met een val van1
En vandaag ermee beginnen. Dan geen zorg
meer over pijnen door overtollig maagzuur.
U blust die brand met Rennies prompt.
Makkelijk in te nemen en nog smakelijk
óók. Vraag ze bij Uw apotheker of drogist.
PRISMA-HORLOGES
"ca. 3meter bijeen
snelheid van25km.
ca. 10 meter bijeen
snelheid van 50km
-W- fv
ca.22meter bijeen
I snelheid van75km
ca.40meterbiieen
snelheid vanlOOkm Xk
m
seckèèr
Een goede veiligheidsriem geeft u de kans
zelfs te voorkomen, dat u met uw hoofd
tegen, of door de voorruit, het dashboard,
of het stuur wordt gesmakt.
SS! HSP
ca. 61 meter bij een
snelheid van125km.
c&88 meter bijeen
.snelheid van!5Qkm.I
GEREKEND OVER EEN BOTSING TEGEN"
EEN STILSTAAND OBJEKT
•N&V X-.v.-V-':...1 f?--