w/AAlwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt Jaaroverzicht van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noordelijk Noord Brabant te Waalwijk DE E-E.G. OVEREENKOMST EN HAAR GEVOLGEN GEVECHT TUSSEN NEDERLANDSE EN INDONESISCHE MARINE Spit, Spierpijn VRIJDAG 19 JANUARI 1962 84e JAARGANG No. 6 Vitoer: Waal wij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 50798 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres „Echo' Zoals wij in ons vorig nummer mededeelden, is de raad van mi nisters van de E.E.G. na moeiza me besprekingen er tenslotte in «eslaagd tot overeenstemming te komen (vooral betrof het hier de landbouwsector) en daarmee de tweede fase van het E.E.G.-ver- drag van Rome (4 jaar) in te lui den'. Speciaal wat de gemeen schappelijke landbouwpolitiek be treft. ging dit met zeer grote moeilijkheden gepaard en zal dit ook in de toekomst nog veel hoofdbrekens vragen. Zeker zal dit consequenties meebrengen voor tal van con sumptie-artikelen, die hierdoor duurder worden, vooral voor brood en zuivelproducten. Welke gevolgen de prijsverho gingen hebben op het Nederlands voedselpakket en de lonen, is nog niet te overzien. Vast staat wel dat de lonen in de komende jaren omhoog zullen gaan, als zij ten minste gelijke tred moeten blij ven houden met de lonen in de andere EEG-landen. Zo gauw de prijzen aan de ge meenschappelijke markt aange past moeten worden, komen ook de lonen in beweging. In het jongste kwartaalover zicht van de EEG-commissie over de economische toestand in Ne derland (en andere EEG-landen) wordt gezegd, dat het voor Ne derland van groot belang is de loonontwikkeling aan de produk- tiviteitsverbeteringen. gekoppeld te houden en 't gevaar van prijs stijging ook door een sterkere vergroting van het aanbod tegen te gaan. Een sterkere vergroting van het aanbod zou volgens dit ver slag vooral moeten worden te gengegaan door maatregelen ter beperking van het tekort aan ar beidskrachten en bevordering van de produktiviteit. Het verslag verklaart, dat de huidige conjuncturele ontwikke ling over het algemeen tijdens het eerste halfjaar van 1962 zal aanhouden. Wel zal wellicht het expansietempo van de vraag enigszins in betekenis kunnen in boeten. I)e EEG-commissie verwacht, dat de economische bedrijvigheid in Nederland in het eerste half jaar van 1962 het niveau van de afgelopen maanden zal kunnen overschrijden. De uitvoer zal wel licht nog verder toenemen. Maandag Waren de EEG-minis- ters in Brussel weer de hele dag in touw. Er werden weer enige vorderingen gemaakt, maar toen de ministers tegen middernacht uiteengingen, was er toch nog heel wat te doen, wil er een ak koord uit de bus komen voordat de Italiaanse delegatie zondag huiswaarts keert. Men wil echter de moed nog niet opgeven, omdat dit geen geringer gevolg zou heb ben dan een uitstel van de inwer kingtreding van de tweede fase van de EEG. Met dit al is het akkoord een feit van historische betekenis ge worden voor de een wording van Europa, maar het blijft natuur lijk nog een avontuur hoe allesi n zn werk zal gaan en welke de uiteindelijke resultaten zullen zijn, waarvan de insiders echter veel heil voor Europa verwach ten. Het zal b.v. voor ons land hier duurdere prijzen van levenson derhoud brengen en meer con currentie, maar daar staat tegen over dat wij een wereldmarkt voor ons krijgen, waar een goed artikel zijn weg vindt. Men moet zich de enorme be tekenis realiseren van een blok met ongeveer 300 miljoen inwo ners, met het beste technische in tellect, handelsgeest en produk- ticmiddelen. Dat ziet zelfs de pre sident van Amerika, die er in zijn laatste troonrede op wees als een enorme concurrent voor Ameri ka en in de richting duidde van een aansluiting. Dit wil toch wel iets zeggen voor het enorme ge wicht dezer Europese beslissing, die zondagochtend in Brussel ge nomen werd. Nederlandse oorlogsschepen heb ben maandag om 13.00 uur Ne derlandse tijd in de territoriale wateren voor de zuidkust van Nieuw-Guinea een Indonesische motortorpedoboot in brand ge schoten, een tweede „vermoede lijk" tot zinken gebracht en een derde op de vlucht gejaagd. Vijf tig van de naar schatting 140 op varenden van de eerste twee bo ten gingen in rubber landings vaartuigen en werden door de Nederlandse oorlogsschepen aan boord genomen. Over het aantal doden aan Indonesische kant is niets bekend. De Nederlanders leden geen verliezen. De Nederlandse regering is des avonds in spoedzitting in bijzon dere kabinetsraad bijeen geweest om het gewapend treffen te be spreken. Na afloop deelde pre mier De Quay mee dat Nederland bereid blijft tot een gesprek met Indonesië over de kwestie Nieuw- Guinea. „Het enige, dat wij we ten is, dat er bij Nieuw-Guinea 'n vuurgevecht heeft plaats gehad. De secretaris-generaal van de V. N., Oe Thant, wordt zo volledig Jiogelijk op de hoogte gehouden. iVe hebben hem onze bezorgd heid over de Indonesische aanval laten blijken", zei prof. De Quay. Oe Thant heeft nogmaals een beroep gedaan op Nederland en Indonesië de kwestie Nieuw Guinea vreedzaam te regelen. De Amerikaanse president Kennedy verklaarde op een persconferen tie, dat op Nederland en Indone sië een grote verantwoordelijk heid rust om het uitbreken van vijandelijkheden rondom Nieuw- Guinea te voorkomen en om een vreedzame oplossing van de kwestie te bewerkstelligen. De commandant van de Neder landse strijdkrachten in Nieuw- Guinea, schoyt-bij-nacht Reeser, heeft in een communiqué ver klaard dat „de vijandelijke mo tortorpedoboten die naar de kust opstoomden, ten dele zijn vernie tigd en ten dele verspreid. Geen Indonesiër is aan wal gekomen. De Nederlandse oorlogsschepen hebben de achtervolging van de Indonesische boten het aantal is niet bekend gestaakt, omdat „Nederland het Indonesische ge bied nog altijd eerbiedigt!" Uit Nieuw-Guinea kwam maan dag het alarmerende bericht, dat Indonesische motortorpedoboten die recht naar de kust van Neder lands Nieuw-Guinea stoomden, maandagavond om half 10 plaat selijke tijd het vuur geopend had den op Nederlandse marinesche pen bij de Etnabaai tegenover de Indonesische Aroe- en Kei-ei landen. Staatssecretaris De Jong (Marine) verklaarde maandag avond in Den Haag, dat de Ne derlandse schepen het vuur be antwoordden en daarbij tenmin ste één Indonesische boot in brand schoten. Volgens berich ten uit Hollandia zou een tweede schip tot zinken zijn gebracht, terwijl een derde op de vlucht sloeg. De overlevenden van de In donesische schepen werden opge pikt. Omdat de torpedoboten nor maal een bemanning hebben van ongeveer 25 koppen, maar nu on geveer zeventig tot negentig man aan boord van de schepen waren, uitgerust bovendien met rubber bootjes, wordt geconcludeerd dat het ging om een infiltratiepoging op grote schaal of misschien wel om een voorhoede-operatie voor een grootscheepse invasie. De Indonesische schepen wer den waargenomen op de radar schermen van patrouillerende Nederlandse schepen en van de nieuwe verkenningsvliegtuigen van het type Neptune. Volgens staatssecretaris De Jong was bij toeval een koopvaardijschip in de buurt van het treffen. Via de ra dio van dit schip werd het nieuws direct wereldkundig gemaakt. Het deed de staatssecretaris ge noegen, dat de paraatheid van de Nederlandse strijdkrachten in Nieuw-Guinea nu in de praktijk is gebleken. Bijzonderheden over het incident ontbraken maandag avond nog in Den Haag. DE LANGSTRAATWEG Het antwoord van Gedeputeerde Staten De Langstraatweg de dupe Het twaalf miljoen gulden-plan voor de provinciale wegen wordt ondanks de moeilijkheden met de grondverwerving ruim schoots gehaald. Dit schrijft het College van Ge deputeerde Staten in Noord-Bra bant in het antwoord dat zij ge ven aan de Commissie van Rap porteurs uit ,de Provinciale Sta ten van Noord-Brabant. Deze commissie had zoals eerder reeds gemeld gesteld dat van het jaarlijks beschikbaar gestel de budget van twaalf miljoen gulden slechts negen miljoen per jaar werd verbruikt. Gedeputeerde Staten wijzen er op dat de cijfers uit de provin ciale rekeningen inderdaad, doch slechts tijdelijk, lager zijn dan de ramingscijfers in de begroting. Dit is een gevolg van de veran deringen in de wijze van boeking. Indien men de invloed van deze verandering uitschakelt dan zijn de uitgegeven bedragen voor de provinciale wegen aanmerkelijk hoger. Zij belopen dan in het jaar 1958 ruim 11,3 miljoen, in het jaar 1959 ruim 10,6 miljoen en in 1960 bijna 10.4 miljoen. Uit de hier gegeven cijfers blijkt dan nog enige achteruitgang. Maar die is evenzeer een gevolg van 'n ingevoerde verandering. Maar de hierdoor ontstane vertraging, die de commissie van Rappor teurs uit de cijfers van de Pro vinciale Rekening heeft afgele zen, is inmiddels al weer ingelo pen. Over de periode van 1 de cember 1960 tot 1 december 1961 bedroegen de uitgaven voor de Op het gebied van wegenaanleg reeds vele wensen van de Kamer geheel of gedeeltelijk vervuld. •n reumatische pijnen wrtJft U eveneens weg met provinciale wegen een bedrag dat de 12 miljoen aanmerkelijk over schrijdt, namelijk bijna 16 mil joen gulden. Met betrekking tot de Lang straatweg zeggen Gedeputeerde Staten dat het in 1960 opgestelde schema niet haalbaar is gebleken. De weg Vlijmen-Drunen zal eerst in 1964 voor het verkeer kunnen worden opengesteld. Het schema moet voor wat 't gedeelte Waal wijkGeertruidenberg betreft, thans zodanig gelezen worden dat de werken tussen Waalwijk en Waspik niet op het einde van dit jaar doch eind 1963 gereed zullen zijn. Het zal eind 1964 worden eer de Langstraatweg gereed is tot aan de ryksweg Oosterhout- Raamsdonksveer. Voor wat de weg Tilburg-Box- tel betreft, schrijven Gedeputeer de Staten dat omstreeks 1963 zal kunnen worden begonnen met de grondverwerving voor het eerste deel van deze weg onder de ge meenten Berkel-Enschot en CHs- terwijk. In ruilverkavelingsverband wer den in 1960 in Noord-Brabant in totaal 93 km. verhard en in het kader van de z.g. A-2-werken in totaal 178 kilometer. Voor 1962 zullen deze lengten naar raming respectievelijk 115 en 214 kilome ter bedragen. De rijksweg langs de Zuidwil- lemsvaart heeft volgens de laat ste verkeerstelling van 1961 een intensiteit van tussen de 3000 en 3500 motorrijtuigen per dag. De capaciteit van deze tweestrook- weg is zo schrijven Gedepu teerde Staten voor dit verkeer nog voldoende, mits voor fietsers afzonderlijke rijwielpaden wor den aangelegd. Deze rijksweg komt niet voor op 't rijkswegen plan zodat voor die Weg ook geen gelden beschikbaar komen uit de opbrengst van de motorrijtuigen belasting. Het onderhoud en de verbetering van deze weg moet gefinancierd worden uit de gel den bestemd voor de scheepvaart wegen. OP ONBEWAAKTE OVERWEG TWEE DODEN Op de met knipperlichten be veiligde overweg in Boxtel in de lijn tussen Boxtel en Den Bosch zijn twee mensen om het leven gekomen. Zij waren de inzitten den van een bestelauto, die op de overweg door een trein werd ge grepen. De auto had gestopt voor het rode licht en was opgereden na dat een trein was gepasseerd. De bestuurder heeft er daarbij blijk baar niet op gelet, dat het rode licht was blijven branden, zodat de auto op de spoorlijn werd ge grepen door de sneltrein Maas tricht-Amsterdam, die enige se conden later van de andere kant kwam. De auto werd totaal ver nield, de twee inzittenden waren op slag dood. De beide omgekomenen zijn de 41-jarige J. M. van Haaren en de 40-jarige J. H. Vervoort. Beiden woonden ze in Boxtel. De heer v. Haaren was gehuwd en vader van vier kinderen. De heer Ver- voort was eveneens gehuwd en vader van drie kinderen. De over weg waarop het ongeval is ge beurd, is op ongeveer honderd meter afstand van de woning van de heer Vervoort gelegen. De trein kreeg een vertraging van twintig minuten. In zijn Nieuwjaarsrede, dit jaar voor de eerste maal uitgespro ken door de heer J. Timmermans, in zijn hoedanigheid van voor zitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noorde lijk Noord-Brabant, op dinsdag 16 januari, is voornamelijk de klemtoon gevallen op een tweetal volkomen verschillende vraag stukken, waarmede de Kamer in het afgelopen jaar werd gecon fronteerd, n.l. de infrastructuur en de uitvoering van de Win kelsluitingswet 1951. Wat de infrastructuur betreft heeft de voorzitter tot zijn grote vreugde kunnen vaststellen, dat de situatie sedert enige jaren nog wel niet op opzienbarende wijze is verbeterd, maar toch wel be langrijk minder zorgwekkend is geworden. Daarnaast wordt van een zekere teleurstelling gewag gemaakt die is ontstaan, doordat op de begroting van 1962 van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat,, voor de op het Rijkswegenplan 1958 voorkomende weg Tilburg - Waalwijk - Gorinchem, niets is uitgetrokken, terwijl blijkens deze zelfde begroting, ook de vorderingen van de verbetering van de rijksweg Breda - Sleeuwijk niet opvallend zul len zijn. De groots opgezette ruilverkave ling in het Land van Heusden en Al- lena opent voor de Rijks- en Provin ciale Waterstaat, de mogelijkheid tot aanleg van wegen, welke aan de eisen des tijds voldoen. Van deze gelegen heid is reeds volop gebruik gemaakt, zodat vele kilometers weg al gereed en in gebruik genomen zijn. Mede in verband met deze nieuw aangelegde landbouwwegen noemde de voorzitter het van het grootste belang, dat de aanleg van de weg Tilburg - Waal wijk - Gorinchem spoedig plaats vindt, omdat het steeds zwaarder wordend verkeer, meer en meer deze landbouwwegen, die echter niet op dit verkeer berekend zijn, in gebruik gaat nemen. Een bijzonder gewichtige gebeur- iei.is «vas volgens de voorzitter, de ingebruikneming van de nieuwe brug tussen Sleeuwijk en Gorinchem, waarbij zich echter voor de landbouw bedrijven aan weerszijde van de Mer- wede een grote moeilijkheid voor deed, toen deze brug niet werd open gesteld voor het langzaam verkeer. Inmiddels heeft de minister van Ver keer en Waterstaat in zijn op 21 de cember 1961 ingezonden Memorie van Antwoord verklaard, dat hij na een onderzoek tot de conclusie is ge komen, dat het mogelijk is, om onder bepaalde voorwaarden langzaam ver keer op de rijwielpaden van de brug en aansluitende verbindingen toe te laten. Ook ten Zuiden van de Bergse Maas worden vorderingen gemaakt. Verwacht wordt, dat van de Lang straatweg de omlegging om Vlijmen in de êerste helft van 1962 gereed zal komen, en dat ook de verbinding Made met de Rijksweg Breda - Ter- heijden - Zevenbergse Hoek - Moerdijk verbeterd zal zijn. Het gedeelte van de Langstraatweg tussen Waalwijk en Waspik is aan besteed en gegund, maar het zal toch niet vóór 1963 voor het verkeer kun nen worden opengesteld. De overige gedeelten van deze weg, zullen in verband met bijzondere moeilijkheden ten aanzien van de grondverkrijging, of omdat zij in de ruilverkaveling be trokken zijn, naar alle waarschijnlijk heid meer tijd vergen. WINKELSLUITING Op geheel ander gebied ligt het tweede probleem, dat in de rede aan de orde werd gesteld, n.l. de uitvoe ring van de winkelsluitingswet 1951. Enquêtes bij adviesaanvragen, betref fende voorgestelde regelingen van vacantiesluitingen en halve dag-slui tingen toonden duidelijk aan, dat de belangen van bedrijven, welke uitslui tend of in hoofdzaak met vreemd personeel werken, en de andere be drijven, zodanig divergeren, dat een voor alle bedrijven bevredigende re geling vrijwel niet is te treffen. De moeilijkheden nemen blijkbaar nog meer toe, indien de vraag aan de or de komt, op welke voor- of namid dag de halve dag-sluiting moet wor^ den vastgesteld. Hier spelen de onge lijksoortigheid van de bedrijven, de persoonlijke vrijheid en economische belangen alle een rol van betekenis. De voorzitter was persoonlijk van me ning, dat economische belangen in deze, toch wel sterk moeten spreken, terwijl ook een ver doorgevoerde splitsing van bedrijven in groepen - differentiatie dus - de mogelijk heid tot het oplossen van vele moei lijkheden kan geven. Maar door be trokkenen zelf, aldus de voorzitter, wordt hierover niet zelden anders ge dacht. Onmiddellijk na de invoering van de verkorte werktijden in de industri ële bedrijven, welke arbeidstijdverkor ting meestal resulteerde in een geheel vrije zaterdag, werd meer dan nu ge- debateerd over de invoering van ver korte werktijden in de winkelbedrij ven en de daarmee samenhangende vraag van de invoering van een ge heel of gedeeltelijke vrije zaterdag in de detailhandel. De betrekkelijke rust, die is ontstaan zou, naar de mening van de heer Timmermans, slechts 1961 was voor de bepaald geen De grootste handicap bleek ook nu weer het personeelstekort. In verband met het overzicht van de gang van zaken in het bedrijfsle ven, merkte de voorzitter, de heer J. Timmermans, op, dat het onzekere in de investeringsaftrek en de in uitzicht gestelde verhoging van de vennootschapsbelasting, als een zwaard boven het hoofd van het be drijfsleven hangt. Ook de arbeidsmarkt blijft, vol gens de voorzitter, allerwege en ze ker niet het minst in dit gewest, nog zeer overspannen; een spanning die door de revaluatie niet is afgenomen. De voorzitter vroeg zich echter ern stig af, of de werkgevers deze span ning niet opdrijven - en daardoor tevens het verloop in hun bedrijven bevorderen door hun werfkracht in de plaatselijke en regionale bladen te uiten, niet alleen door het noemen van lonen, maar tevens door het in uitzicht stellen, boven en behalve de vakantie, van extra vrije dagen en kostenvergoedingen voor bijzondere gelegenheden. De voorzitter meende erop te mogen wijzen, dat hij het niet in het bedrijfsbelang, noch in het be lang van de werkgevers acht, dat zulks in advertenties naar buiten wordt uitgedragen om personeel aan te trekken. Schoenindustrie Vele bedrijven in de schoenindu strie waren ook in 1961 goed van or ders voorzien. De produktie van le deren schoenen steeg in de eerste 8 maanden van dit jaar met ruim 7 t.o.v. de produktie in dezelfde perio de van 1960. Het goede najaarsweer in de maanden september en oktober was er de oorzaak van dat hier en daar minder orders werden ontvan gen. Omdat de mode - ook bij de herenschoenen - een steeds grotere rol gaat spelen, komen zeer grote or ders in het algemeen niet meer voor. Voorts worden hierdoor hogere in vesteringen voor de aanschaffing van leesten, messen en andere materialen gevraagd. Verwacht wordt, dat in 1962 in dit opzicht van de onderne mingen, die bij willen blijven, nog meer zal worden gevergd. Min of meer verontrustend voor de Nederlandse schoenindustrie is de voor vrijwel alle soorten schoeisel sterk gestegen invoer en de zeer wei nig gestegen export. schijn zijn. Hij zei er dan ook van overtuigd te zijn, dat dit probleem binnen afzienbare tijd veler aandacht zal vragen. „Het komt mij voor, dat uitbrei ding van artikel 4y lid 1 van de Win kelsluitingswet 1951 met de moge lijkheid, dat de gemeenteraad kan be palen, dat het verboden is een winkel voor het publiek geopend te hebben op de zaterdagen na 13 uur, althans voorlopig enige oplossing kan ge- ven De voorzitter meende, dat organen, die met de uitvoering van een derge lijke regeling zijn belast, of die, zoals de Kamers van Koophandel, daarbij te adviseren hebben, zich dienen te beraden, over een redelijk en een in de praktijk uitvoerbaar systeem van belangenweging. Een vaststelling van een al dan niet gekwalificeerde meer derheid op basis van een eenvoudige „neuzentellerij", kon de voorzitter, ook bij een meer of minder doorge voerde differentiatie, niet geheel en al bevredigen. Hij was er zich dan ook van bewust, dat andere systemen, zoals toekenning van stemmen naar rato van de omzet, mede door practi- sche moeilijkheden bij de uitvoering, bezwaren hebben. Het verlossende woord in deze is dan ook nog niet gesproken, ofschoon door onderling overleg en beraad van alle belangheb benden, het mogelijk moet zijn, tot een voor alle acceptabele oplossing te komen. meeste industrieën ongunstig jaar Enkele vergelijkende cijfers betreffende in- en uitvoer van de eerste elf maanden van 1960 en 1961 kunnen dit il lustreren. In deze periode steeg de invoer van alle soor ten schoeisel van bijna 6 mil joen paren in 1960 tot meer dan 7,3 miljoen paren in 1961, dit is dus met bijna 24 Bij lederen dames- en herenschoe nen bedroeg de stijging van de invoer in paren zelfs resp. ruim 48 en 49 De uitvoer van lederen da mes- en herenschoenen steeg in de eerste elf maanden van '61 met resp. bijna 50 en ca. 3Vê ten opzichte van dezelfde periode in 1960, maar de uit voer van alle andere soorten schoeisel daalde met ca. 8 In de meeste gevallen immers bleek het na de revaluatie niet mogelijk de prijzen te handhaven op het vroegere niveau, waardoor verliezen ontston den. Het komt de voorzitter gewenst voor, dat de schoenindustrie door sa menwerking tracht haar positie op de exportmarkt te behouden; deze sa menwerking kan in belangrijke mate kosten verminderend werken. Het reeds jaren bestaande perso neelstekort in de schoenindustrie duurde ook in 1961 onverminderd voort. Voor een produktie van goede kwaliteit is een vaste kern van vak mensen noodzakelijk en juist de vak mensen kan men te weinig aantrek ken. Het is verheugend te kunnen vaststellendat in dit opzicht ge tracht wordt bij de jeugd meer be langstelling voor de schoen fabricage te wekken. Overleder. De orderpositie van de overleder- fabrieken was in 1961 in het alge meen zeer regelmatig. Het beeld van de huidenmarkten voor overleder is intussen nogal ver warrend, terwijl in Noord-Amerika en Canada de prijzen stegen en zich op hoog niveau stabiliseerden, geven de Europese huidenmarkten een te genovergesteld beeld. Deze vertoon den in het tweede halfjaar een da lende tendens. Gedurende de laatste De Ücho van het Zuióen 99

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 1