waalwijkse en UnqstRAAtse couRant
Jongerencursussen zijn ook voor de
werkgever van
belang
b
Op de Mater Amabilisschool
leeft en werkt de moeder van morgen
a
VRIJDAG 16 FEBRUARI 1962
84e JAARGANG No. 13
Stoomdrukkerij
halwflKse Antoon Tielen
Redacteur: JAN TIELEN
Summer 50798
jThiad verschijnt 2 x per week
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contract-advertenties: speciaal tarief
Opgericht
1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres „Echo"
Onmisbaar voor de uitgroei van het jonge
werkende meisje
De Mater Amabilisschool is een katholiek vormingsinstituut zo die al aanvaard wordt
voor werkende meisjes van 17 jaar en ouder. Ze wordt dus be- moeilijk,
zocht door meisjes, die werken in bedryf of winkel, op kantoor
of atelier, in een huishouden of waar dan ook. Ondanks deze
verschillen is de behoefte aan vorming, die deze meisjes hebben
op wezenlijke punten gelijk. Omdat de Mater Amabilisschool
levensvorming geeft en niet opleidt voor een of ander diplo
ma, zou men kunnen stellen dat de naam „school" niet juist
gesteld is. En dat is ook zo, het is geen school waar men lessen
krügt te slikken die van buiten geleerd moeten worden en waar
over men binnen een bepaalde tijd proefwerken of „compo's"
krijgt voorgeschoteld. Het wezen van de Mater Amabilisschool
wil zijn een katholiek vormingsinstituut, dat werkende meisjes
van ieder beroeu en elke stand helpt bij de groei naar 'n chris
telijke volwassenheid en bij 't vinden van haar weg in de con
crete maatschappelijke situatie. Hierbij wordt het meisje met
die bezigheden en begrippen geconfronteerd, die haar straks
kunnen helpen om een juiste plaats in te nemen in de maat
schappij, op dusdanige wijze, dat zij deze wetenschap ook over
kan brengen straks aan haar eventuele kinderen.
Hoe komt het nu eigenlijk, dat
men de laatste tiental jaren zo
veel aandacht besteed aan de op
groeiende jeugd. Men zou zich de
vraag kunnen stdllen of deze in
stellingen en groepen nu wel zo
broodnodig ziin. Hierbij moet
één ding niet uit het oog worden
verloren, n.l. dat met de tijd ook
de wereld en het mensdom is
veranderd. Dat het tegenwoordig
niet meer zo is, dat de jeugd van
zelfsprekend weet, hoe ze nu en
later moet leven, omdat en
hier draait 't om zij niet meer
van hun omgeving kunnen afle
zen wat wel of niet te doen, zoals
dit wel het gevajl was in meer
stabiele tijden.
Bij het al wat oudere meisje
gaat de belangstelling uit naar
de wereld om haar heen, naar de
toekomst en daardoor zijn zij be
zig, hun plaats te vinden in de
maatschappij. Het ingroeien in
deze maatschappij vereist extra
begeleiding.
De moderne maatschappij
vraagt van ons, dat wij in onze
samenleving rekening houden
met onze medemens, met een
schrikbarende reeks van omstan
digheden. Elke mens komt voort
durend voor verschillende situa
ties te staan, die telkens een an
der gedrag vragen; dit eist een
zeker gevoel voor aanpassings
zin. De moderne mens wordt
door middel van pers, radio en
televisie steeds meer geconfron
teerd met mensen en groepen,
dit geldt ook voor het religieuze.
De kern van de zaak wordt nu,
dat de jonge opgroeiende mens
door alle uiterlijke en nieuwe
vormen dat juiste weet te vinden
wat aangepast is aan de tijd,
waarbij de innerlijke waarden be
houden blijven.
Eveneens is belangrijk de ver
anderde positie van de vrouw in
de hedendaagse maatschappij. Zij
moet niet meer alleen georiën
teerd zijn op de kleine wereld
van het gezin, maar evenzeer op
de maatschappelijke, menselijke
samenleving. Dit is niet alleen 't
geval, wanneer zij in de maat
schappij een directe rol speelt,
want evenzeer zal de wereld haar
belangstelling moeten hebben,
om wille van haar man en kinde
ren. De grote opgaven die het le
ven met zich meebrengt, zullen
in het gezin door man EN vrouw
opgelost moeten worden. Hier
voor is kennis en inzicht nodig.
Speciale hulp
Een andere kwestie, die hier
mee toch wel in nauw verband
staat is, of het gezin en de school
dan niet voldoende richtlijnen
geven voor een verantwoorde le
venswandel. Hierbij komt weer
aan de orde, hetgeen wij reeds
schreven, over het nut en de
waarde van het samenzijn van de
jeugd in een clubgebouw, zoaJls
de Terp.
In het gezin wordt de grond-
De opgedane keukenwysheid wordt in practyk gebracht. Het
programma, dat geheel is ingesteld op de practyk van „straks",
bevat natuurlijk ook kooklessen
die een geheel andere wereldbe
schouwing, andere zedelijke nor
men of een andere levensstijl
nebben. Ook de toenemende ge-
le8enheid tot reizen zorgt er voor
aal afgesloten dorpsgemeen
schappen hoe langer hoe zeldza
mer worden.
Het feit dat wij in een over-
jjangstijd leven, heeft tot onver-
mijde.ijk gevolg, dat tradities en
normen, waaraan vroeger de
grootste waarde werd gehecht,
nn met meer bruikbaar blijken
m zijn. Het is niet zo, dat men er
njee kan volstaan, dat men de
anderen opvoedt met die ge
dragsregels, die men zelf vroeger
an zijn ouders heeft overgeno-
m n verandert en daar
na alles wat er mee samen
hangt, d.w.z. het gehele leven;
slag gelegd voor de sociale ont
wikkeling van het individu. Maar
reeds meermalen is gebleken dat
een gezonde verhouding tussen
ouders en kinderen niet altijd
genoeg houvast biedt en dat is in
deze huidige ingewikkelde maat
schappij echt niet zo verwonder
lijk. Ouders hebben vaak moeite
de problemen van hun opgroei
ende kinderen te begrijpen en de
kinderen hebben vaak geen oog
voor de achtergronden van waar
uit hun ouders redeneren. Nog
sterker wordt dit, wanneer de
jongeren gaan werken en dan
menen dat zij, nu zij ook een mi
nimale bijdrage leveren aan het
gezinsinkomen, zich atlle rechten
kunnen toeëigenen. Hierdoor
wordt een juiste begeleiding
De school, die mede de taak
heeft de leerlingen voor te berei
den op het toekomstig leven in
de maatschappij, kan dit even
eens nooit volledig doen, omdat
de jeugd, zolang zij op school is,
nog geen ervaring van het wer-
keb'ke leven in de maatschappij
heeft, zodat veql voor hen theorie
blijft. Op de tweede plaats kan de
school zich nooit snel genoeg
aanpassen aan de zich voortdu
rend voordoende veranderingen.
Zo is het te begrijpen dat 't op
groeiende ionge werkende meis
je een speciale hulp bij het vol
wassen worden nodig heeft, die
geboden wordt in de vorm van
een samenzijn onder leiding, na
de intrede in de maatschappij.
Tweeledig programma
Zal nu een instelling, zoals de
Mater Amabilisschooll is, in staat
zijn een opgroeiend meisje die
waarde mee te geven, die haar op
een niveau brengt, waarvan zij
niet alleen zelf, maar straks ook
de kinderen kunnen profiteren?
En zo ja, op welke mainer wil
men dit dan trachten te realise
ren. De Mater Amabilisschool is
een instelling, waar de leidsters,
die daar werkzaam zijn, hun aan
dacht vollledig kunnen richten op
meisjes van eenzelfde leeftijds
groep, die, doordat zij werken
op fabriek of atelier of in een
winkel, hun eerste schreden heb
ben gezet in de maatschappij.
Hieraan hebben zij hun pro
gramma aangepast. Het meisje
wordt op de hoogte gebracht met
een reeks wetenswaardigheden,
die haar straks van groot nut
kunnen zijn. Hiertoe is het pro
gramma tweeledig samengesteld
en wel in een gedeelte, waarvan
de inhoud in grote trekken is be
paald en een gedeelte, dat meer
vrij gehanteerd kan worden.
De inhoud van het vaste pro
gramma is er vooral op gericht,
de meisjes meer begrip en waar
dering te doen krijgen voor de
essentiële waarden. Het omvat
een aantal onderdelen^ die van
wezenlijk belang zijn voor de
vorming van het meisje. Dit pro
gramma is sterk gevarieerd, zo
dat enerzijds de vorming en de
ontwikkeling van het meisje zo
veelzijdig mogelijk is, anderzijds
om het meisje bij de oriëntatie op
diverse gebieden van het leven te
helpen. Vooral omdat het pro
gramma zo sterk afwisselend is,
zullen bepaalde aspecten van de
vorming niet geheel bevredigend
aan hun trekken kunnen komen,
terwijl de verschillende meisjes
uit verschillende milieus ook nog
een zeer eigen behoefte kunnen
bezitten. Hiertoe is het program
ma dat meer vrij gehanteerd kan
worden, in het leven geroepen.
Een overzicht van het vaste
programma geeft al direct een in
druk, hoe veelzijdig de onderwer
pen zijn samengesteld:
Het programma omvat o.a.
godsdienst, opvoedkunde, medi
sche raad, kinder- en ziekenver
zorging, gezondheidszorg, smaak-
ontwikkeling, woninginrichting
en inkomstenbesteding, zorg
voor de voeding, kleding en wo
ning
Geheel daaraan aangepast zijn
de mogelijkheden buiten 't vast
gestelde programma en bestaan
bijvoorbeeld uit het maken van
excursies, het draaien van fijlms
en het vormen van werkclubs.
Zo bestaan er op de Mater
Amabilisschool in Waalwijk,
waarvan de leiding reeds meer
dan tien jaar in handen is van
Mej. Hoffmans, een aantal vrije
clubs, die zang, ritmische gym
nastiek en ballet beoefenen. De
ze avond-Mater Amabilisschool
duurt 3 jaar en de meisjes bezoe
ken deze 2 avonden in de week.
Het vaste gedeelte van het pro
gramma wordt in de R.K. Huis
houdschool in de Wilhelmina-
straat gegeven, terwijl men voor
het vrije gedeelte van het pro
gramma is aangewezen op ver
schillende lokaliteiten in Waal
wijk. Maar men hoopt dat aan
deze spreiding dit jaar nog een
einde komt, wanneer de school
aan de Altenaweg in gebruik zal
worden genomen.
De Mater Amabilisschool telt
momenteel 145 cursisten, die met
veel plezier deze twee avonden
naar school komen, omdat zij er
van overtuigd zijn, dat hetgeen
zü hier leren, voor hen straks
van onnoemelijk veel waarde kan
zijn.
Waalwijk werki aan een pracht primeur
De Jongerencursus is ontstaan als antwoord op de behoefte
aan vorming, die bleek te bestaan bij werkende meisjes van 14
t.m. 17 jaar. De behoefte aan zo'n cursus groeide uit het feit,
dat bij een meisje van 14 jaar de plotselinge overgang van
school naar fabriek of atelier ongunstige gevolgen bleek te heb
ben voor de geestelijke, affectieve en lichamelijke ontwikke
ling. Hieruit groeide een ernstige bezorgdheid, daar door deze
vroegtijdige tewerkstelling en de daarmee gepaard gaande plot
selinge overgang veel afbreuk werd gedaan aan de gezonde
mogelijkheden voor het jonge meisje om uit te groeien tot een
zowel lichamelijk als geestelijk gezonde vrouw.
Daarom werd ook voor deze groep van meisjes het vormings
werk in het leven geroepen, waarvan evenwel al spoedig
bleek dat dit geheel andere eisen stelde dan het vormings
werk voor de meer oudere vrouwelijke jeugd. De inhoud van de
programma's, de methoden, de practische werkwijzen die men
er op de Mater Amabilisschool op na hield, bleken totaal onge
schikt te zijn voor deze nog jongere jeugd.
Vandaar dat de Stichting van de Mater Amabilisscholen er al
spoedig toe over ging aan deze vorm van partieel onderwijs een
eigen vorm en gestalte te geven in het kader van de jongeren
cursussen.
De naam „Jongerencursus" is
min of meer historisch zo ge
roeid en geeft eigenlijk niet zo
uidelijk weer wat deze cursus nu
eigenliik voor het meisje wil be
tekenen. Het is zeker niet, even
als dat ook bij de Mater Amabi
lisschool het geval is, een schodl
of cursus, waar het meisje on
derricht ontvangt in enkele vak
ken, evenmin komen zij daar sa
men om enkele uren gezellig zon
der meer bezig gehouden te wor
den. Wat de Jongerencursus wel
beoogt is, dat zij een leef- en
werkgemeenschap wil zijn, waar
liet werkende meisje in de ont
plooide, of nog te ontplooien ac
tiviteiten. evenals in de omgang
met anderen huilp vindt in haar
werkelijke levenssituatie en dan
wel in die vorm, van een begelei
ding bij haar uitgroei naar een
volwassen mens zijn. Het komt
er dus op neer, dat de Jongeren
cursus een levensschool wil zijn,
zoals ook 't katholiek vormings
werk voor jongens zich noemt.
Men heeft, toen men overging
tot de verwezenlijking van de
plannen voor een cursus voor
meisjes in de leeftijd van 14 t.m.
17 jaar getracht deze vorming 'n
speciaal accent te geven. Hierbij
is men er van uitgegaan, dat het
op deze leeftijd zijnde werkende
meisje verkeert in de situatie,
dat het onmiddellijk na het be
schermende schoolmilieu in een
heel wat minder beschermd ar
beidsmilieu terecht komt, waar
door het niet alleen maatschap
pelijk gezien maar ook voor haar
eigen gevoel, een andere status
krijgt. De kinderlijke verhoudin
gen, die er tot dan toe hadden
bestaan tussen opvoeders en het
kind, de verhouding ten op
zichte van de medemens en leef
tijdgenoten van de andere sekse
wordt min of meer doorbroken.
Vaak ziet men dan dat het meis
je, dat zelf toch al, gezien haar
leeftijd, in een drempelsituatie
verkeert, breekt met de bestaan
de verhoudingen, hetgeen ge
paard gaat met het verliezen van
tot nu toe vanzelfsprekende
waarden.
De Jongerencursus richt zich
op het meisje zoals het is, met
de onzekerheid die in haar huist,
de labiliteit, de betrokkenheid op
zichzelf, dit alles zonder bevoor
oordeelde stellingname. Tijdens
de Jongerencursus krijgt 't meis-
de gelegenheid zichzelf te leren
kennen in een werk- en leefge
meenschap met leeftijdgenoten
en met ouderen. Hier kan vol
daan worden aan de beslaande
behoefte ook ail komt die thuis
niet naar voren zich te kun
nen uiten. De Jongerencursus
feeft bovendien een uitstekende
ans voor een persoonlijke ont
moeting met anderen, hier kan
zij zich identificeren met een per
soon, van wie zij zich ook weer
kan losmaken, zonder dat dit
maatschappelijke gevolgen met
zich brengt.
Doelmatig program
Gedurende twee jaar nemen de
meisjes van 14 jaar een hele dag
en de meisjes van 15 jaar 'n hal
ve dag aan de activiteiten van de
Jongerencursus deel.
Bij de vormgeving van 't pro
gramma zoekt men steeds naar
die activiteiten, welke door de
zelfwerkzaamheid van het meis
je aanspreken. Men tracht dan
ook steeds rekening te houden
met de behoeften van deze meis
jes in deze plaats van dit bedrijf
van die gro.ep. Hierin schuilt nu
de grote waarde voor de werkge
ver, want behalve dat men tij
dens de Jongerencursus richtlij
nen krijgt betreffende de ver
houding meerdere-mindere, of
aangaande de plicht van zich vol
ledig in te zetten in het bedrijf,
wordt het jonge meisje tijdens
zo'n Jongerencursus steeds ook
vooruitgeholpen, wanneer het
gaat over aangelegenheden, die
betrekking hebben op het bedrijf.
Het is dus ook van het grootste
belang dat de werkgevers dit
werk van de Jongerencursus
steunen, door het jonge werken
de meisje in de gelegenheid te
stellen deel te nemen aan zo'n
cursus.
In het programma komt men
Verschillende bedrijven in
Waalwyk hebben reeds hun
daadwerkelijke steun aan
de Jongerencursus verleend
door meisjes van 14 t.m. 17
jaar in de gelegenheid te
stellen onder werktijd deel
te nemen aan deze cursus
sen. Niet alleen geven zy de
meisjes die hele of halve
dag vrij, maar zy betalen
ook nog een groot deel van
de onkosten, die het volgen
van een dergelyke cursus
met zich meebrengt. Mej. v.
Erp hoopt dat spoedig nog
meer bedrijven het nut en
het belang van dit werk zul
len inzien, zodat het aantal
cursisten nog groter zal
worden. De volgende bedry-
vcn hebben reeds hun me
dewerking verleend:
Landis Gyr, Cowa, Cris-
tall, Hunter, Vesters (Ani
ta) en Wassery v. d. Berg.
in Waalwijk een Jongerencursus
in het leven te roepen. Na de op
richting van de Mater Amabilis
schooll meende het bestuur, dat
in deze sterk geïndustrialiseerde
gemeente ook een Jongerencur
sus niet gemist kon worden, ter
wijl men uit het feit, dat ieder
jaar opnieuw meisjes van 15 en
1(3 jaar zich voor de Mater Ama
bilisschool kwamen aanmelden,
mocht worden afgeleid, dat een
dergelijke behoefte bij de meis
jes inderdaad bestond. Om er ze
ker van te zijn dat een voldoende
kwantum aanwezig was om een
Jongerencursus blijvend op peil
te houden, vroeg men in het na
jaar van I960 een aantal gege
vens op. Het aantal woonachtige
katholieke meisjes in Waalwijk
bedroeg in dat jaar 408. Een en
quête onder deze meisjes bracht
aan het licht dat 246 van hen
geen enkele vorm van verder on
derwijs of begeleiding ontving.
Volgens de gegevens van het Ar
beidsbureau komen er jaarlijks
150 meisjes van de lagere school,
waarvan de helft in het bedrijfs
leven wordt opgenomen.
Meisjes waren er dus genoeg,
terwijl uit contacten met diverse
werkgevers al spoedig bleek, dat
men van die zijde alle medewer-
Vooraanzicht van het nieuwe tehuis voor de Waalwykse Jon
gerencursus, waarvan de bouw aan de Taxandriaweg momenteel
in volle gang is
tevens tegemoet aan vragen wel
ke bij de meisjes levenmen gaat
hierbij uit van haar directe be-
langsteilling en ervaring. Leson-
derwerpen zijn bijvoorbeeld: kle
ding, make-up, zakgeld. Ook hier
laat men de meisjes zoveel moge
lijk actief bezig zijn door middel
van opdrachten, die zij aan de
hand van zelf uitgezocht materi
aal uitvoeren. Hierbij worden
door de leidsters richtlijnen ge
geven, waarbij getracht wordt,
zoveql mogelijk haar gehele per
soon aan te spreken door zelf
werkzaamheid en allerlei aan
schouwelijk materiaal.
De primeur
Het is al weer bijna een jaar
geleden, dat er in Waalwijk een
nieuwe Jongerencursus werd op
gericht. Men startte met 4 groe
pen van 15, waarvan de 14-jari-
gen een hele dag in de week ko
men en de 15-jarigen een halve
dag in de week. Het grote unicum
is, dat deze Jongerencursus, die
onder leiding staat van Mej. H.
van Erp die weer wordt bijge
staan door enkele docenten
geheel los van het Nijverheidson
derwijs (dit in tegenstelling met
het Mater Amabiliswerk) startte
en bovendien in een eigen nieuw
gebouw, dat men voor september
in gebruik hoopt te nemen. De
grote primeur schuilt nu in het
feit, dat deze Jongerencursus
meteen al van meet af aan van
start ging los van het Nijver
heidsonderwijs en bovendien de
beschikking kreeg over een ge
heel nieuw gebouw. Dit is voor
zover men heeft kunnen nagaan,
nog nooit gebeurd.
Hoe is men er toegekomen om
king kon verwachten. De grote
moeilijkheid werd nu de huisves
ting. Op de huishoudschool bleek
overdag beslist geen plaats te
zijn. Een gelukkige omstandig
heid was, dat er in Waalwijk ajl
langer plannen bestonden voor
de bouw van een clubhuis voor
de Mater Amabilisschool. Hierbij
waren de gedachten uitgegaan
naar een kantoor voor de leid
sters en verder naar ruimten
voor een aantal vrije clubs. Dit
clubhuis zou door de gemeente
worden gebouwd, waarna de Ma
ter Amabilisschool het dan zou
kunnen huren. Nu de plannen
voor de Jongerencursus vastere
vormen begonnen aan te nemen,
was de voor de hand liggende
conclusie, deze dan meteen onder
te brengen in dit clubgebouw.
Nadat de opzet enigszins gewij
zigd was, kwam men tot een ge
bouw met een totale inhoud van
600 m3. De ruimten voor de Jon
gerencursus zijn er op berekend,
dat elke groen bij de praktijk-
vakken in 2 a 3 subgroepjes kun
nen worden onderverdeeld.
In dit nieuwe gebouw zal naast
de cursussen die er iedere dag
worden gegeven, een avond in de
week voor de Jongerencursus,
een instuif worden gehouden.
Tevens zullen in dit gebouw alle
vrye clubs van de Mater Amabi
lisschool worden ondergebracht.
Zo krijgt de Waalwykse Mater
Amabilisschool een eigen cen
trum en wanneer het bouwwerk
eenmaal in gebruik genomen is,
zal mej. van Erp met haar cursis
ten met liefde en plezier het pand
aan de Grotestraat 228 verlaten,
want het was daar maar behel
pen en dat zal dan niet meer no
dig zyn.
De Tcho vAn het Zuióen
MWWIWWl_n_UIJUA»J I