waalwijkse en UnqstRAAtse couRant Jongerencursussen zijn ook voor de werkgever van belang b Op de Mater Amabilisschool leeft en werkt de moeder van morgen a VRIJDAG 16 FEBRUARI 1962 84e JAARGANG No. 13 Stoomdrukkerij halwflKse Antoon Tielen Redacteur: JAN TIELEN Summer 50798 jThiad verschijnt 2 x per week Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres „Echo" Onmisbaar voor de uitgroei van het jonge werkende meisje De Mater Amabilisschool is een katholiek vormingsinstituut zo die al aanvaard wordt voor werkende meisjes van 17 jaar en ouder. Ze wordt dus be- moeilijk, zocht door meisjes, die werken in bedryf of winkel, op kantoor of atelier, in een huishouden of waar dan ook. Ondanks deze verschillen is de behoefte aan vorming, die deze meisjes hebben op wezenlijke punten gelijk. Omdat de Mater Amabilisschool levensvorming geeft en niet opleidt voor een of ander diplo ma, zou men kunnen stellen dat de naam „school" niet juist gesteld is. En dat is ook zo, het is geen school waar men lessen krügt te slikken die van buiten geleerd moeten worden en waar over men binnen een bepaalde tijd proefwerken of „compo's" krijgt voorgeschoteld. Het wezen van de Mater Amabilisschool wil zijn een katholiek vormingsinstituut, dat werkende meisjes van ieder beroeu en elke stand helpt bij de groei naar 'n chris telijke volwassenheid en bij 't vinden van haar weg in de con crete maatschappelijke situatie. Hierbij wordt het meisje met die bezigheden en begrippen geconfronteerd, die haar straks kunnen helpen om een juiste plaats in te nemen in de maat schappij, op dusdanige wijze, dat zij deze wetenschap ook over kan brengen straks aan haar eventuele kinderen. Hoe komt het nu eigenlijk, dat men de laatste tiental jaren zo veel aandacht besteed aan de op groeiende jeugd. Men zou zich de vraag kunnen stdllen of deze in stellingen en groepen nu wel zo broodnodig ziin. Hierbij moet één ding niet uit het oog worden verloren, n.l. dat met de tijd ook de wereld en het mensdom is veranderd. Dat het tegenwoordig niet meer zo is, dat de jeugd van zelfsprekend weet, hoe ze nu en later moet leven, omdat en hier draait 't om zij niet meer van hun omgeving kunnen afle zen wat wel of niet te doen, zoals dit wel het gevajl was in meer stabiele tijden. Bij het al wat oudere meisje gaat de belangstelling uit naar de wereld om haar heen, naar de toekomst en daardoor zijn zij be zig, hun plaats te vinden in de maatschappij. Het ingroeien in deze maatschappij vereist extra begeleiding. De moderne maatschappij vraagt van ons, dat wij in onze samenleving rekening houden met onze medemens, met een schrikbarende reeks van omstan digheden. Elke mens komt voort durend voor verschillende situa ties te staan, die telkens een an der gedrag vragen; dit eist een zeker gevoel voor aanpassings zin. De moderne mens wordt door middel van pers, radio en televisie steeds meer geconfron teerd met mensen en groepen, dit geldt ook voor het religieuze. De kern van de zaak wordt nu, dat de jonge opgroeiende mens door alle uiterlijke en nieuwe vormen dat juiste weet te vinden wat aangepast is aan de tijd, waarbij de innerlijke waarden be houden blijven. Eveneens is belangrijk de ver anderde positie van de vrouw in de hedendaagse maatschappij. Zij moet niet meer alleen georiën teerd zijn op de kleine wereld van het gezin, maar evenzeer op de maatschappelijke, menselijke samenleving. Dit is niet alleen 't geval, wanneer zij in de maat schappij een directe rol speelt, want evenzeer zal de wereld haar belangstelling moeten hebben, om wille van haar man en kinde ren. De grote opgaven die het le ven met zich meebrengt, zullen in het gezin door man EN vrouw opgelost moeten worden. Hier voor is kennis en inzicht nodig. Speciale hulp Een andere kwestie, die hier mee toch wel in nauw verband staat is, of het gezin en de school dan niet voldoende richtlijnen geven voor een verantwoorde le venswandel. Hierbij komt weer aan de orde, hetgeen wij reeds schreven, over het nut en de waarde van het samenzijn van de jeugd in een clubgebouw, zoaJls de Terp. In het gezin wordt de grond- De opgedane keukenwysheid wordt in practyk gebracht. Het programma, dat geheel is ingesteld op de practyk van „straks", bevat natuurlijk ook kooklessen die een geheel andere wereldbe schouwing, andere zedelijke nor men of een andere levensstijl nebben. Ook de toenemende ge- le8enheid tot reizen zorgt er voor aal afgesloten dorpsgemeen schappen hoe langer hoe zeldza mer worden. Het feit dat wij in een over- jjangstijd leven, heeft tot onver- mijde.ijk gevolg, dat tradities en normen, waaraan vroeger de grootste waarde werd gehecht, nn met meer bruikbaar blijken m zijn. Het is niet zo, dat men er njee kan volstaan, dat men de anderen opvoedt met die ge dragsregels, die men zelf vroeger an zijn ouders heeft overgeno- m n verandert en daar na alles wat er mee samen hangt, d.w.z. het gehele leven; slag gelegd voor de sociale ont wikkeling van het individu. Maar reeds meermalen is gebleken dat een gezonde verhouding tussen ouders en kinderen niet altijd genoeg houvast biedt en dat is in deze huidige ingewikkelde maat schappij echt niet zo verwonder lijk. Ouders hebben vaak moeite de problemen van hun opgroei ende kinderen te begrijpen en de kinderen hebben vaak geen oog voor de achtergronden van waar uit hun ouders redeneren. Nog sterker wordt dit, wanneer de jongeren gaan werken en dan menen dat zij, nu zij ook een mi nimale bijdrage leveren aan het gezinsinkomen, zich atlle rechten kunnen toeëigenen. Hierdoor wordt een juiste begeleiding De school, die mede de taak heeft de leerlingen voor te berei den op het toekomstig leven in de maatschappij, kan dit even eens nooit volledig doen, omdat de jeugd, zolang zij op school is, nog geen ervaring van het wer- keb'ke leven in de maatschappij heeft, zodat veql voor hen theorie blijft. Op de tweede plaats kan de school zich nooit snel genoeg aanpassen aan de zich voortdu rend voordoende veranderingen. Zo is het te begrijpen dat 't op groeiende ionge werkende meis je een speciale hulp bij het vol wassen worden nodig heeft, die geboden wordt in de vorm van een samenzijn onder leiding, na de intrede in de maatschappij. Tweeledig programma Zal nu een instelling, zoals de Mater Amabilisschooll is, in staat zijn een opgroeiend meisje die waarde mee te geven, die haar op een niveau brengt, waarvan zij niet alleen zelf, maar straks ook de kinderen kunnen profiteren? En zo ja, op welke mainer wil men dit dan trachten te realise ren. De Mater Amabilisschool is een instelling, waar de leidsters, die daar werkzaam zijn, hun aan dacht vollledig kunnen richten op meisjes van eenzelfde leeftijds groep, die, doordat zij werken op fabriek of atelier of in een winkel, hun eerste schreden heb ben gezet in de maatschappij. Hieraan hebben zij hun pro gramma aangepast. Het meisje wordt op de hoogte gebracht met een reeks wetenswaardigheden, die haar straks van groot nut kunnen zijn. Hiertoe is het pro gramma tweeledig samengesteld en wel in een gedeelte, waarvan de inhoud in grote trekken is be paald en een gedeelte, dat meer vrij gehanteerd kan worden. De inhoud van het vaste pro gramma is er vooral op gericht, de meisjes meer begrip en waar dering te doen krijgen voor de essentiële waarden. Het omvat een aantal onderdelen^ die van wezenlijk belang zijn voor de vorming van het meisje. Dit pro gramma is sterk gevarieerd, zo dat enerzijds de vorming en de ontwikkeling van het meisje zo veelzijdig mogelijk is, anderzijds om het meisje bij de oriëntatie op diverse gebieden van het leven te helpen. Vooral omdat het pro gramma zo sterk afwisselend is, zullen bepaalde aspecten van de vorming niet geheel bevredigend aan hun trekken kunnen komen, terwijl de verschillende meisjes uit verschillende milieus ook nog een zeer eigen behoefte kunnen bezitten. Hiertoe is het program ma dat meer vrij gehanteerd kan worden, in het leven geroepen. Een overzicht van het vaste programma geeft al direct een in druk, hoe veelzijdig de onderwer pen zijn samengesteld: Het programma omvat o.a. godsdienst, opvoedkunde, medi sche raad, kinder- en ziekenver zorging, gezondheidszorg, smaak- ontwikkeling, woninginrichting en inkomstenbesteding, zorg voor de voeding, kleding en wo ning Geheel daaraan aangepast zijn de mogelijkheden buiten 't vast gestelde programma en bestaan bijvoorbeeld uit het maken van excursies, het draaien van fijlms en het vormen van werkclubs. Zo bestaan er op de Mater Amabilisschool in Waalwijk, waarvan de leiding reeds meer dan tien jaar in handen is van Mej. Hoffmans, een aantal vrije clubs, die zang, ritmische gym nastiek en ballet beoefenen. De ze avond-Mater Amabilisschool duurt 3 jaar en de meisjes bezoe ken deze 2 avonden in de week. Het vaste gedeelte van het pro gramma wordt in de R.K. Huis houdschool in de Wilhelmina- straat gegeven, terwijl men voor het vrije gedeelte van het pro gramma is aangewezen op ver schillende lokaliteiten in Waal wijk. Maar men hoopt dat aan deze spreiding dit jaar nog een einde komt, wanneer de school aan de Altenaweg in gebruik zal worden genomen. De Mater Amabilisschool telt momenteel 145 cursisten, die met veel plezier deze twee avonden naar school komen, omdat zij er van overtuigd zijn, dat hetgeen zü hier leren, voor hen straks van onnoemelijk veel waarde kan zijn. Waalwijk werki aan een pracht primeur De Jongerencursus is ontstaan als antwoord op de behoefte aan vorming, die bleek te bestaan bij werkende meisjes van 14 t.m. 17 jaar. De behoefte aan zo'n cursus groeide uit het feit, dat bij een meisje van 14 jaar de plotselinge overgang van school naar fabriek of atelier ongunstige gevolgen bleek te heb ben voor de geestelijke, affectieve en lichamelijke ontwikke ling. Hieruit groeide een ernstige bezorgdheid, daar door deze vroegtijdige tewerkstelling en de daarmee gepaard gaande plot selinge overgang veel afbreuk werd gedaan aan de gezonde mogelijkheden voor het jonge meisje om uit te groeien tot een zowel lichamelijk als geestelijk gezonde vrouw. Daarom werd ook voor deze groep van meisjes het vormings werk in het leven geroepen, waarvan evenwel al spoedig bleek dat dit geheel andere eisen stelde dan het vormings werk voor de meer oudere vrouwelijke jeugd. De inhoud van de programma's, de methoden, de practische werkwijzen die men er op de Mater Amabilisschool op na hield, bleken totaal onge schikt te zijn voor deze nog jongere jeugd. Vandaar dat de Stichting van de Mater Amabilisscholen er al spoedig toe over ging aan deze vorm van partieel onderwijs een eigen vorm en gestalte te geven in het kader van de jongeren cursussen. De naam „Jongerencursus" is min of meer historisch zo ge roeid en geeft eigenlijk niet zo uidelijk weer wat deze cursus nu eigenliik voor het meisje wil be tekenen. Het is zeker niet, even als dat ook bij de Mater Amabi lisschool het geval is, een schodl of cursus, waar het meisje on derricht ontvangt in enkele vak ken, evenmin komen zij daar sa men om enkele uren gezellig zon der meer bezig gehouden te wor den. Wat de Jongerencursus wel beoogt is, dat zij een leef- en werkgemeenschap wil zijn, waar liet werkende meisje in de ont plooide, of nog te ontplooien ac tiviteiten. evenals in de omgang met anderen huilp vindt in haar werkelijke levenssituatie en dan wel in die vorm, van een begelei ding bij haar uitgroei naar een volwassen mens zijn. Het komt er dus op neer, dat de Jongeren cursus een levensschool wil zijn, zoals ook 't katholiek vormings werk voor jongens zich noemt. Men heeft, toen men overging tot de verwezenlijking van de plannen voor een cursus voor meisjes in de leeftijd van 14 t.m. 17 jaar getracht deze vorming 'n speciaal accent te geven. Hierbij is men er van uitgegaan, dat het op deze leeftijd zijnde werkende meisje verkeert in de situatie, dat het onmiddellijk na het be schermende schoolmilieu in een heel wat minder beschermd ar beidsmilieu terecht komt, waar door het niet alleen maatschap pelijk gezien maar ook voor haar eigen gevoel, een andere status krijgt. De kinderlijke verhoudin gen, die er tot dan toe hadden bestaan tussen opvoeders en het kind, de verhouding ten op zichte van de medemens en leef tijdgenoten van de andere sekse wordt min of meer doorbroken. Vaak ziet men dan dat het meis je, dat zelf toch al, gezien haar leeftijd, in een drempelsituatie verkeert, breekt met de bestaan de verhoudingen, hetgeen ge paard gaat met het verliezen van tot nu toe vanzelfsprekende waarden. De Jongerencursus richt zich op het meisje zoals het is, met de onzekerheid die in haar huist, de labiliteit, de betrokkenheid op zichzelf, dit alles zonder bevoor oordeelde stellingname. Tijdens de Jongerencursus krijgt 't meis- de gelegenheid zichzelf te leren kennen in een werk- en leefge meenschap met leeftijdgenoten en met ouderen. Hier kan vol daan worden aan de beslaande behoefte ook ail komt die thuis niet naar voren zich te kun nen uiten. De Jongerencursus feeft bovendien een uitstekende ans voor een persoonlijke ont moeting met anderen, hier kan zij zich identificeren met een per soon, van wie zij zich ook weer kan losmaken, zonder dat dit maatschappelijke gevolgen met zich brengt. Doelmatig program Gedurende twee jaar nemen de meisjes van 14 jaar een hele dag en de meisjes van 15 jaar 'n hal ve dag aan de activiteiten van de Jongerencursus deel. Bij de vormgeving van 't pro gramma zoekt men steeds naar die activiteiten, welke door de zelfwerkzaamheid van het meis je aanspreken. Men tracht dan ook steeds rekening te houden met de behoeften van deze meis jes in deze plaats van dit bedrijf van die gro.ep. Hierin schuilt nu de grote waarde voor de werkge ver, want behalve dat men tij dens de Jongerencursus richtlij nen krijgt betreffende de ver houding meerdere-mindere, of aangaande de plicht van zich vol ledig in te zetten in het bedrijf, wordt het jonge meisje tijdens zo'n Jongerencursus steeds ook vooruitgeholpen, wanneer het gaat over aangelegenheden, die betrekking hebben op het bedrijf. Het is dus ook van het grootste belang dat de werkgevers dit werk van de Jongerencursus steunen, door het jonge werken de meisje in de gelegenheid te stellen deel te nemen aan zo'n cursus. In het programma komt men Verschillende bedrijven in Waalwyk hebben reeds hun daadwerkelijke steun aan de Jongerencursus verleend door meisjes van 14 t.m. 17 jaar in de gelegenheid te stellen onder werktijd deel te nemen aan deze cursus sen. Niet alleen geven zy de meisjes die hele of halve dag vrij, maar zy betalen ook nog een groot deel van de onkosten, die het volgen van een dergelyke cursus met zich meebrengt. Mej. v. Erp hoopt dat spoedig nog meer bedrijven het nut en het belang van dit werk zul len inzien, zodat het aantal cursisten nog groter zal worden. De volgende bedry- vcn hebben reeds hun me dewerking verleend: Landis Gyr, Cowa, Cris- tall, Hunter, Vesters (Ani ta) en Wassery v. d. Berg. in Waalwijk een Jongerencursus in het leven te roepen. Na de op richting van de Mater Amabilis schooll meende het bestuur, dat in deze sterk geïndustrialiseerde gemeente ook een Jongerencur sus niet gemist kon worden, ter wijl men uit het feit, dat ieder jaar opnieuw meisjes van 15 en 1(3 jaar zich voor de Mater Ama bilisschool kwamen aanmelden, mocht worden afgeleid, dat een dergelijke behoefte bij de meis jes inderdaad bestond. Om er ze ker van te zijn dat een voldoende kwantum aanwezig was om een Jongerencursus blijvend op peil te houden, vroeg men in het na jaar van I960 een aantal gege vens op. Het aantal woonachtige katholieke meisjes in Waalwijk bedroeg in dat jaar 408. Een en quête onder deze meisjes bracht aan het licht dat 246 van hen geen enkele vorm van verder on derwijs of begeleiding ontving. Volgens de gegevens van het Ar beidsbureau komen er jaarlijks 150 meisjes van de lagere school, waarvan de helft in het bedrijfs leven wordt opgenomen. Meisjes waren er dus genoeg, terwijl uit contacten met diverse werkgevers al spoedig bleek, dat men van die zijde alle medewer- Vooraanzicht van het nieuwe tehuis voor de Waalwykse Jon gerencursus, waarvan de bouw aan de Taxandriaweg momenteel in volle gang is tevens tegemoet aan vragen wel ke bij de meisjes levenmen gaat hierbij uit van haar directe be- langsteilling en ervaring. Leson- derwerpen zijn bijvoorbeeld: kle ding, make-up, zakgeld. Ook hier laat men de meisjes zoveel moge lijk actief bezig zijn door middel van opdrachten, die zij aan de hand van zelf uitgezocht materi aal uitvoeren. Hierbij worden door de leidsters richtlijnen ge geven, waarbij getracht wordt, zoveql mogelijk haar gehele per soon aan te spreken door zelf werkzaamheid en allerlei aan schouwelijk materiaal. De primeur Het is al weer bijna een jaar geleden, dat er in Waalwijk een nieuwe Jongerencursus werd op gericht. Men startte met 4 groe pen van 15, waarvan de 14-jari- gen een hele dag in de week ko men en de 15-jarigen een halve dag in de week. Het grote unicum is, dat deze Jongerencursus, die onder leiding staat van Mej. H. van Erp die weer wordt bijge staan door enkele docenten geheel los van het Nijverheidson derwijs (dit in tegenstelling met het Mater Amabiliswerk) startte en bovendien in een eigen nieuw gebouw, dat men voor september in gebruik hoopt te nemen. De grote primeur schuilt nu in het feit, dat deze Jongerencursus meteen al van meet af aan van start ging los van het Nijver heidsonderwijs en bovendien de beschikking kreeg over een ge heel nieuw gebouw. Dit is voor zover men heeft kunnen nagaan, nog nooit gebeurd. Hoe is men er toegekomen om king kon verwachten. De grote moeilijkheid werd nu de huisves ting. Op de huishoudschool bleek overdag beslist geen plaats te zijn. Een gelukkige omstandig heid was, dat er in Waalwijk ajl langer plannen bestonden voor de bouw van een clubhuis voor de Mater Amabilisschool. Hierbij waren de gedachten uitgegaan naar een kantoor voor de leid sters en verder naar ruimten voor een aantal vrije clubs. Dit clubhuis zou door de gemeente worden gebouwd, waarna de Ma ter Amabilisschool het dan zou kunnen huren. Nu de plannen voor de Jongerencursus vastere vormen begonnen aan te nemen, was de voor de hand liggende conclusie, deze dan meteen onder te brengen in dit clubgebouw. Nadat de opzet enigszins gewij zigd was, kwam men tot een ge bouw met een totale inhoud van 600 m3. De ruimten voor de Jon gerencursus zijn er op berekend, dat elke groen bij de praktijk- vakken in 2 a 3 subgroepjes kun nen worden onderverdeeld. In dit nieuwe gebouw zal naast de cursussen die er iedere dag worden gegeven, een avond in de week voor de Jongerencursus, een instuif worden gehouden. Tevens zullen in dit gebouw alle vrye clubs van de Mater Amabi lisschool worden ondergebracht. Zo krijgt de Waalwykse Mater Amabilisschool een eigen cen trum en wanneer het bouwwerk eenmaal in gebruik genomen is, zal mej. van Erp met haar cursis ten met liefde en plezier het pand aan de Grotestraat 228 verlaten, want het was daar maar behel pen en dat zal dan niet meer no dig zyn. De Tcho vAn het Zuióen MWWIWWl_n_UIJUA»J I

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 9