„Schoen-Rally DE ECHO VAN HET ZUIDEN VERLOVINGSRINGEN Stassar, Waalwijk 39.75 Het laatste nieuws advertentie- pagina's 99 14 APRIL 1962 KAATSHEUVEL 59.75 18 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 30 MAART 1962 EEN SMULFESTIJN VOOR AUTOMOBILISTEN DIE AUTO RIJDEN NOG ALS SPORT BEOEFENEN. EEN BUITENGEWOON ATTRAKTIEVE NACHTRIT ZO WEL VOOR BEGINNELINGEN GEVORDERDEN ALS ER VAREN RIJDERS. GEEN PEUTER- EN PLUISWERK, MAAR EEN GEDEGEN MANNELIJKE AUTO-RALLY. Geschiedenis. Wij moeten op de kop af, tien jaar terugneuzen in het autosportarchief, om geconfronteerd te worden met de naam Schoenen-rit". Om juist te zijn, het was 22 juni 1952, toen door de autoclub ,,De Langstraat" te Waalwijk voor de derde maal de „Schoenen-rit" werd georganiseerd. Burgemees ter J. L. P. M. Teijssen schreef des tijds in het begeleidend programma boekje ,,Deze „Schoenen-rit" groeit tot een traditie die om meerdere re denen alle waardering verdient!" Alle mooie woorden van de Bur gemeester ten spijt, werd het hele maal geen traditie, want in hetzelfde jaar ging de autoclub „De Lang straat" ter ziele, waardoor de „Schoe nen-rit" ipso facto de kraaienmars- klaksonneerde. En nu, na tien jaar continu inge sluimerd te zijn geweest, komen wij weer opnieuw oog in oog te staan met een autosport-festijn, dat sterk inhae- rent is aan de schoenindustrie en daarom onder de naam „Schoen-Ral ly" aan 't autosport-minnend publiek wordt gepresenteerd. Organisatie. Wat is het geval? In 1959 werden in Kaatsheuvel door een groepje enthousiaste deel nemers van de eerste Efteling- Sprookjesrit de koppen bij elkaar ge stoken en besloten over te gaan tot oprichting van een automobielclub. De zaak was spoedig beklonken en omdat deze A.C. Kaatsheuvel, de wind in de zeilen had, werd zij spoe dig erkend door de R(egionale) A(utomobiel) C(lub) Zuid, m.a.w. de zuidelijke afdeling van de K.N.A.C. Er lag nog een behoorlijk partie territorium braak (van Drunen tot Dongen) dat als stroopgebied door de R.A.C.-Zuid aan de A.C. Kaatsheu vel werd toegewezen. Reeds vanaf de oprichting was er in de gelederen van de A.C. Kaats heuvel een terug-verlangen naar de „Schoenen-rit" waar te nemen. Maar alles moet zijn groeipro ces doormaken en ieder groeiproces moet uiteraard zijn tijd hebben. En nu is het dan zover dat de A.C. Kaatsheuvel de „Schoen-Rally" - op een meer moderne leest geschoeid - opnieuw ter sportmarkt gaat brengen! Een zeer ambiënt „Schoen-Rally"- comité, geformeerd uit de A.C. Kaatsheuvel en bestaande uit de he ren C. Schoenmakers, P. Borsten, J. Vloemans, L. Ververs, W. Musters, A. van Oversteeg, W. Noevers, B. de Wijs en H. van Dun, hebben met me dewerking van de Schoenfabrikanten- bond, de Gemeente en het V.V.V. van de R.A.C.-Zuid de goedkeuring ver kregen, 'n groots opgezette, .Schoen- Rally" te organiseren, met de prettige verzekering van dezelfde R.A.C.- Zuid, dat de „Schoen-Rally" in 1963 op de nationale sportkalender zal worden geplaatst, waardoor deze „Schoen-Rally" als verplichte rit voortaan mee gaat tellen voor het te behalen kampioenschap van de R. A. C.-Zuid. De spontane medewerking die de heren organisatoren reeds dit jaar van vele zijden ondervonden hebben, wettigt de verwachting dat de „Schoen-Rally" in de toekomst gaat uitgroeien tot een nationale sportge beurtenis van naam en faam. Wat is nu de „Schoen-Rally"? Een wedstrijd voor automobielen! Ja, zo is het! Heel eenvoudig weg en toch is het zo eenvoudig niet! Men is natuurlijk gebonden aan bepaalde spelregels, die dan zijn vastgelegd in het zogenaamde Natio nale Sportreglement, toevoegsel A. (Dat klinkt allemaal heel geleerd, maar het valt best mee!) De Sport- commissie van de „Schoen-Rally" mag dit reglement wijzigen, maar moet dan deze wijzigingen natuurlijk bekend maken. Men kent nu in de autosportbeweging twee categoriën van beoefenaars, namelijk de kaart- leesrijders en de oriëntatierijders. Het echte kaartlezen is een vak dat men niet zo maar in één-twee-drie onder de knie heeft, en waar men een bepaalde feeling voor moet hebben om er een kei in te worden. Het grootste kwantum brengt het niet verder dan kiezelsteen. Dat geeft uit eindelijk ook weer niets, want men doet het voor de sport. Omdat dit kaartlezen nogal ingewikkeld is maar buitengewoon mooi, wordt deze ca tegorie van deelnemers meestal ver deeld in een klasse A voor de meer ervaren rijders en een klasse B voor minder ervaren deelnemers. Dit is ook het geval bij de „Schoen- Rally". De heren A-rijders wacht een nachtelijke rit van pl.m. 170 km, ver deelt in drie trajekten, door Brabants rustige landouwen. Een moordrit, maar waaraan ook de keien 'n knauw zullen hebben om ze helemaal uit de verf te halen. En dan te weten dat ze het hele geval moeten oplossen met een gemiddelde van 40 km. De B-klassers krijgen een kortere route te verwerken en het gemiddelde ligt daarbij lager, namelijk 30 km per uur! Voorwaar ook nog geen peulschilletje! Tenslotte krijgen we dan klasse C. Dat zijn dan de oriëntatierijders. De grootste schare autosportbeoefe naren... Men ziet ze wekelijks rijden! Dan hier en dan daar, want oriënta- tieritten horen er voortaan bij als het snoepje van de week. Maar men moet dikwijls niet vragen wat er voorge schoteld wordt. Het lijkt soms meer op een wedstrijd in hersengymnastiek dan op een automobielwedstrijd. En hier is de „Schoen-Rally" nu helemaal wars van! Geen grazige weide van zelf-ge- maakte bodjes, geen spitsvondighe den in terminologie. Geen peuter of pluiswerk (priegelwerk zeggen ze in Limburg), maar een vlotte mannelijk uitgezette rally. Zit er dan niets in? Meer dan de meeste rijders erg in zullen hebben en dat is juist 't mooie. Men denkt heerlijk goed te rijden (en dat is toch fijn) en achteraf blijkt dan later dat men er heerlijk is inge stonken! Dat zijn de ware oriëntatie- ritten. Wij hebben het voorrecht ge had om de gehele rit in de nachte lijke uren te mogen genieten! Werke lijk genieten! Het milieu van deze „Schoen-Rally", dus het gebied van handeling, is uitermate sympathiek. De rijders weten dat allemaal, daar zit veel in! Daar zijn hier bepaalde streken waar men graag rijdt, en daar hebben de uitzetters van deze rit, de heren Wim Musters en Ad van Over steeg, weldoordacht gebruik van ge maakt. Nu wij deze namen noemen, moeten wij eveneens vermelden de heren Louis Ververs en Cor Schoen makers, die de kaartleesrit in de stei gers hebben gezet. De super-visie over beide ritten had de allround-rij der, de heer Bep de Wijs. Kortom, wij zijn er van overtuigd, dat het visite-kaartje, waarop dan met sierlijke letters „Schoen-Rally" staat geschreven en dat de A.C. Kaatsheu vel 14 april hopelijk vele gegadigden zal kunnen aanbieden, met voldoe ning zal worden geaccepteerd. De ber gen zorgen en moeiten zijn er in ieder geval aan besteed. Voor degenen, die nog meer willen weten over de „Schoen-Rally", is het secretariaat Hoofdstraat 54, Kaats heuvel, steeds tot ieders dienst. Tot slot degenen die ooit een rit hebben meegereden, raden wij aan „Rijdt de „Schoen-rally" en U wordt, indien U dit nog niet bent, door dc „Schoen-rally" een enthousiast auto sportliefhebber! Landbouw BESTRIJDING VAN WILDE HAVER EN KAMILLE IN GRANEN De bestrijding van wilde haver, die plaatselijk vooral in zomer- gerst en tarwe 'n groot probleem vormt, zal onverwijld moeten plaats hebben. Tot dusver waren er geen afdoende bestrijdings middelen op de markt, maar hier is nu verandering in gekomen door de uitvinding van „Saryne". Hiermede kan de wilde haver af doende worden bestreden. De toepassing moet geschieden haver -2 Yt zodra de wilde haver het 1- bladstadium heeft bereikt. Toepassen op 'n later of vroe ger tijdstip geeft aanzienlijk min- Parijs heeft het linnen her-ontdekt. UTRECHT - EINDHOVEN - ARNHEM der goede resultaten. Op het mo ment van behandelen dient het gewas droog te zijn. De dosering bedraagt 3 L./ha. Om een goede -bevochtiging van haverplanten te verkrijgen, dient Caryne ver neveld te worden met niet meer dan 150-200 liter water per ha. Nu de middelen voor de be strijding van wilde haver gevon den zijn, is het wenselijk dat ie dereen hiervan ook gebruik zal maken. Het kan voor nu, maar ook voor de toekomst in E.E.G.- verband van nationaal belang zijn. Het is n.l. lang niet uitge sloten dat de NA-K. ook meer aandacht aan de bestrijding van wilde haver zal gaan besteden, vooral de export kan hier in het geding komen. Maar zover be hoeft het niet te komen, wanneer de bestrijding maar grondig aan gepakt wordt, kan veel onheil worden voorkomen. De bestrijding van kamille eist ook steeds meer de aandacht. Ook hiertegen is een geheel nieuw middel ontdekt, n.l. Pesco 18-15 op basis van MCPA en TBA, dat het vorig jaar voor het eerst in Nederland op de markt kwam voor toepassing in granen, speciaal in wintertarwe. De voor delen van genoemd middel zijn, dat behalve kamille, ook de MCPA gevoelige en overige MC PA resistente onkruiden zoals kleefkruid, perzikkruid en muur worden gedood. In het buitenland (België en Engeland) maar ook bij ons is reeds bewezen dat, als men zich aan de voorschriften houdt, met deze beide middelen hiermede dus twee voor ons land belang rijke problemen kunnen worden opgelbst. vindt U óók op de van De LINNEN-LOOK A LA DIOR... uit de twee plooien voor en twee achter gluurt een vrolijke taft-ruit, en uit het halsje óók. Soepele Princesselijn, in rood of ma rine, mt. 36-42 B MOYGASHEL-LINNEN voor een zó-uit-Parijs modelletje, a la Pierre Cardin. Kijk hoe apart die lage taille. Het plissé is gelukkig kreukher- stellend en... plooihoudend! Vrolijk bleu of geel gestreept. mt. 40-44 En dit trois-pièces bewijst hoe deze heerlijk-rulle stof de ontwerpers inspireerde: onder de geheel gevoerde jas (leuke mouw-splitjesl) een geestige lage-taille bloeze, - met stip in het marine, AA "»r linde of bleu van het pakje, mt. 40-46 O .VINKE DEN BOSCH MODEL TUTNDERSSCHUUR IN LIEMPDE Cultuurtechnische Dienst geeft voorlichting over het ruilverkavelingswerk Op veel gemengde bedrijven, die meer op de specifieke tuinbouw overschakelen - hetgeen de laatste jaren nogal eens voor komt - doet zich o.m. het probleem voor hoe men het beste en toch op zo voordelig mogelijke wijze een tuinbouwbedrijfsschuirr kan bouwen en inrichten. Het is daarom dan ook, dat de Tuinbouwvoorlichting»- dienst dit jaar op 9 en 10 mei in Liempde voor dit onderdeel de speciale belangstelling van de bezoekers vraagt. Er zal op bet voorlicbtingsterrein een mo- delschuur van 7 x 12 m. worden gebouwd. Daarin bevinden zich drie ruimten, te we ten voor opslag, sorteren en reparatiewerk zaamheden, resp. van 7 x 7 m, 5 x 4 m. en 3 x 5 m. Deze drie vertrekken zijn volledig ingericht met de machines en werktuigen, die in zo'n bedrijfsschuur thuis horen. Ook de zolderruimte van deze schuur, die niet meer dan f 5000.- mag kosten, kan worden benut voor het opbergen van rietmatten, raamlijsten etc. De Cultuurtechnische Dienst is dit jaar voornemens in Liempde via foto's, kaarten en maquettes uiteen te zetten hoe een ruil verkaveling tot stand komt. Overal in den lande worden de boeren en tuinders hetzij direct, betzij indirect met het verkavelings- werk en alles wat daar aan vast zit, gecon fronteerd. Daarom is het goed, dat de be zoeker zich in een aparte stand op de hoog te kan stellen van de aanpak en de conse quenties van dit werk. Tc meer ook, omdat er niet alleen op cultuurtechnisch, maar ook op maatschappelijk en sociaal gebied zoveel aan vastzit. De ervaring heeft geleerd dat voor de bouw van zo'n schuur veel interesse bestaat. Het behoeft dus geen twijfel, dat er in Liempde grote belangstelling voor zal zijp.. Liempde dankt zijn bekendheid vooral aan de vele demonstraties, die worden ge geven. Het aantal werktuigen en machines voor de land- en tuinbouw, waarmee dit jaar wordt gedemonstreerd is ranwjr feit dat er voor de „WerktuigendJj" dagen zijn uitgetrokken, groter das W' Zo zal er wat de landbouwsector k» o.m. worden gewerkt met zelflonenkk: bouwwageus, kunstmeststrooiers, mui* zers, hooiladers, mestverspreiders, tók* ers, mest- en grondladers etc. Voor de tuinbouw komen er ox ploegen, freesmachines, spuitwetb#: plant- en pootmachines, apparatuur de nachtvorstbestrijding en ook een kijir aanhangwagen achter een tweewielige ker. Laatst genoemde wagen wofi Liempde voor het eerst getoond.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 18