„Schoen-Rally
DE ECHO VAN HET ZUIDEN
VERLOVINGSRINGEN Stassar, Waalwijk
39.75
Het laatste nieuws
advertentie- pagina's
99
14 APRIL 1962 KAATSHEUVEL
59.75
18
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 30 MAART 1962
EEN SMULFESTIJN VOOR AUTOMOBILISTEN DIE AUTO
RIJDEN NOG ALS SPORT BEOEFENEN.
EEN BUITENGEWOON ATTRAKTIEVE NACHTRIT ZO
WEL VOOR BEGINNELINGEN GEVORDERDEN ALS ER
VAREN RIJDERS.
GEEN PEUTER- EN PLUISWERK, MAAR EEN GEDEGEN
MANNELIJKE AUTO-RALLY.
Geschiedenis.
Wij moeten op de kop af, tien jaar
terugneuzen in het autosportarchief,
om geconfronteerd te worden met de
naam Schoenen-rit".
Om juist te zijn, het was 22 juni
1952, toen door de autoclub ,,De
Langstraat" te Waalwijk voor de
derde maal de „Schoenen-rit"
werd georganiseerd. Burgemees
ter J. L. P. M. Teijssen schreef des
tijds in het begeleidend programma
boekje ,,Deze „Schoenen-rit" groeit
tot een traditie die om meerdere re
denen alle waardering verdient!"
Alle mooie woorden van de Bur
gemeester ten spijt, werd het hele
maal geen traditie, want in hetzelfde
jaar ging de autoclub „De Lang
straat" ter ziele, waardoor de „Schoe
nen-rit" ipso facto de kraaienmars-
klaksonneerde.
En nu, na tien jaar continu inge
sluimerd te zijn geweest, komen wij
weer opnieuw oog in oog te staan met
een autosport-festijn, dat sterk inhae-
rent is aan de schoenindustrie en
daarom onder de naam „Schoen-Ral
ly" aan 't autosport-minnend publiek
wordt gepresenteerd.
Organisatie.
Wat is het geval?
In 1959 werden in Kaatsheuvel
door een groepje enthousiaste deel
nemers van de eerste Efteling-
Sprookjesrit de koppen bij elkaar ge
stoken en besloten over te gaan tot
oprichting van een automobielclub.
De zaak was spoedig beklonken en
omdat deze A.C. Kaatsheuvel, de
wind in de zeilen had, werd zij spoe
dig erkend door de R(egionale)
A(utomobiel) C(lub) Zuid, m.a.w. de
zuidelijke afdeling van de K.N.A.C.
Er lag nog een behoorlijk partie
territorium braak (van Drunen tot
Dongen) dat als stroopgebied door de
R.A.C.-Zuid aan de A.C. Kaatsheu
vel werd toegewezen.
Reeds vanaf de oprichting was er
in de gelederen van de A.C. Kaats
heuvel een terug-verlangen naar de
„Schoenen-rit" waar te nemen.
Maar alles moet zijn groeipro
ces doormaken en ieder groeiproces
moet uiteraard zijn tijd hebben.
En nu is het dan zover dat de A.C.
Kaatsheuvel de „Schoen-Rally" -
op een meer moderne leest geschoeid
- opnieuw ter sportmarkt gaat
brengen!
Een zeer ambiënt „Schoen-Rally"-
comité, geformeerd uit de A.C.
Kaatsheuvel en bestaande uit de he
ren C. Schoenmakers, P. Borsten,
J. Vloemans, L. Ververs, W. Musters,
A. van Oversteeg, W. Noevers, B. de
Wijs en H. van Dun, hebben met me
dewerking van de Schoenfabrikanten-
bond, de Gemeente en het V.V.V. van
de R.A.C.-Zuid de goedkeuring ver
kregen, 'n groots opgezette, .Schoen-
Rally" te organiseren, met de prettige
verzekering van dezelfde R.A.C.-
Zuid, dat de „Schoen-Rally" in 1963
op de nationale sportkalender zal
worden geplaatst, waardoor deze
„Schoen-Rally" als verplichte rit
voortaan mee gaat tellen voor het te
behalen kampioenschap van de R. A.
C.-Zuid.
De spontane medewerking die de
heren organisatoren reeds dit jaar
van vele zijden ondervonden hebben,
wettigt de verwachting dat de
„Schoen-Rally" in de toekomst gaat
uitgroeien tot een nationale sportge
beurtenis van naam en faam.
Wat is nu de „Schoen-Rally"?
Een wedstrijd voor automobielen!
Ja, zo is het! Heel eenvoudig weg
en toch is het zo eenvoudig niet!
Men is natuurlijk gebonden aan
bepaalde spelregels, die dan zijn
vastgelegd in het zogenaamde Natio
nale Sportreglement, toevoegsel A.
(Dat klinkt allemaal heel geleerd,
maar het valt best mee!) De Sport-
commissie van de „Schoen-Rally"
mag dit reglement wijzigen, maar
moet dan deze wijzigingen natuurlijk
bekend maken. Men kent nu in de
autosportbeweging twee categoriën
van beoefenaars, namelijk de kaart-
leesrijders en de oriëntatierijders.
Het echte kaartlezen is een vak dat
men niet zo maar in één-twee-drie
onder de knie heeft, en waar men een
bepaalde feeling voor moet hebben
om er een kei in te worden. Het
grootste kwantum brengt het niet
verder dan kiezelsteen. Dat geeft uit
eindelijk ook weer niets, want men
doet het voor de sport. Omdat dit
kaartlezen nogal ingewikkeld is maar
buitengewoon mooi, wordt deze ca
tegorie van deelnemers meestal ver
deeld in een klasse A voor de meer
ervaren rijders en een klasse B voor
minder ervaren deelnemers.
Dit is ook het geval bij de „Schoen-
Rally". De heren A-rijders wacht een
nachtelijke rit van pl.m. 170 km, ver
deelt in drie trajekten, door Brabants
rustige landouwen. Een moordrit,
maar waaraan ook de keien 'n knauw
zullen hebben om ze helemaal uit de
verf te halen. En dan te weten dat ze
het hele geval moeten oplossen met
een gemiddelde van 40 km.
De B-klassers krijgen een kortere
route te verwerken en het gemiddelde
ligt daarbij lager, namelijk 30 km
per uur! Voorwaar ook nog geen
peulschilletje!
Tenslotte krijgen we dan klasse C.
Dat zijn dan de oriëntatierijders.
De grootste schare autosportbeoefe
naren... Men ziet ze wekelijks rijden!
Dan hier en dan daar, want oriënta-
tieritten horen er voortaan bij als het
snoepje van de week. Maar men moet
dikwijls niet vragen wat er voorge
schoteld wordt. Het lijkt soms meer
op een wedstrijd in hersengymnastiek
dan op een automobielwedstrijd.
En hier is de „Schoen-Rally" nu
helemaal wars van!
Geen grazige weide van zelf-ge-
maakte bodjes, geen spitsvondighe
den in terminologie. Geen peuter of
pluiswerk (priegelwerk zeggen ze in
Limburg), maar een vlotte mannelijk
uitgezette rally. Zit er dan niets in?
Meer dan de meeste rijders erg in
zullen hebben en dat is juist 't mooie.
Men denkt heerlijk goed te rijden (en
dat is toch fijn) en achteraf blijkt
dan later dat men er heerlijk is inge
stonken! Dat zijn de ware oriëntatie-
ritten. Wij hebben het voorrecht ge
had om de gehele rit in de nachte
lijke uren te mogen genieten! Werke
lijk genieten! Het milieu van deze
„Schoen-Rally", dus het gebied van
handeling, is uitermate sympathiek.
De rijders weten dat allemaal, daar
zit veel in! Daar zijn hier bepaalde
streken waar men graag rijdt, en daar
hebben de uitzetters van deze rit, de
heren Wim Musters en Ad van Over
steeg, weldoordacht gebruik van ge
maakt. Nu wij deze namen noemen,
moeten wij eveneens vermelden de
heren Louis Ververs en Cor Schoen
makers, die de kaartleesrit in de stei
gers hebben gezet. De super-visie
over beide ritten had de allround-rij
der, de heer Bep de Wijs.
Kortom, wij zijn er van overtuigd,
dat het visite-kaartje, waarop dan met
sierlijke letters „Schoen-Rally" staat
geschreven en dat de A.C. Kaatsheu
vel 14 april hopelijk vele gegadigden
zal kunnen aanbieden, met voldoe
ning zal worden geaccepteerd. De ber
gen zorgen en moeiten zijn er in ieder
geval aan besteed.
Voor degenen, die nog meer willen
weten over de „Schoen-Rally", is het
secretariaat Hoofdstraat 54, Kaats
heuvel, steeds tot ieders dienst.
Tot slot degenen die ooit een rit
hebben meegereden, raden wij aan
„Rijdt de „Schoen-rally" en U wordt,
indien U dit nog niet bent, door dc
„Schoen-rally" een enthousiast auto
sportliefhebber!
Landbouw
BESTRIJDING VAN WILDE
HAVER EN KAMILLE IN
GRANEN
De bestrijding van wilde haver,
die plaatselijk vooral in zomer-
gerst en tarwe 'n groot probleem
vormt, zal onverwijld moeten
plaats hebben. Tot dusver waren
er geen afdoende bestrijdings
middelen op de markt, maar hier
is nu verandering in gekomen
door de uitvinding van „Saryne".
Hiermede kan de wilde haver af
doende worden bestreden.
De toepassing moet geschieden
haver
-2 Yt
zodra de wilde haver het 1-
bladstadium heeft bereikt.
Toepassen op 'n later of vroe
ger tijdstip geeft aanzienlijk min-
Parijs heeft het linnen her-ontdekt.
UTRECHT - EINDHOVEN - ARNHEM
der goede resultaten. Op het mo
ment van behandelen dient het
gewas droog te zijn. De dosering
bedraagt 3 L./ha. Om een goede
-bevochtiging van haverplanten
te verkrijgen, dient Caryne ver
neveld te worden met niet meer
dan 150-200 liter water per ha.
Nu de middelen voor de be
strijding van wilde haver gevon
den zijn, is het wenselijk dat ie
dereen hiervan ook gebruik zal
maken. Het kan voor nu, maar
ook voor de toekomst in E.E.G.-
verband van nationaal belang
zijn. Het is n.l. lang niet uitge
sloten dat de NA-K. ook meer
aandacht aan de bestrijding van
wilde haver zal gaan besteden,
vooral de export kan hier in het
geding komen. Maar zover be
hoeft het niet te komen, wanneer
de bestrijding maar grondig aan
gepakt wordt, kan veel onheil
worden voorkomen.
De bestrijding van kamille eist
ook steeds meer de aandacht.
Ook hiertegen is een geheel
nieuw middel ontdekt, n.l. Pesco
18-15 op basis van MCPA en
TBA, dat het vorig jaar voor het
eerst in Nederland op de markt
kwam voor toepassing in granen,
speciaal in wintertarwe. De voor
delen van genoemd middel zijn,
dat behalve kamille, ook de
MCPA gevoelige en overige MC
PA resistente onkruiden zoals
kleefkruid, perzikkruid en muur
worden gedood.
In het buitenland (België en
Engeland) maar ook bij ons is
reeds bewezen dat, als men zich
aan de voorschriften houdt, met
deze beide middelen hiermede
dus twee voor ons land belang
rijke problemen kunnen worden
opgelbst.
vindt U óók op de
van
De LINNEN-LOOK A LA
DIOR... uit de twee plooien
voor en twee achter gluurt
een vrolijke taft-ruit, en uit
het halsje óók. Soepele
Princesselijn,
in rood of ma
rine, mt. 36-42
B MOYGASHEL-LINNEN voor
een zó-uit-Parijs modelletje,
a la Pierre Cardin. Kijk hoe
apart die lage taille. Het
plissé is gelukkig kreukher-
stellend en... plooihoudend!
Vrolijk bleu of geel gestreept.
mt. 40-44
En dit trois-pièces bewijst hoe deze heerlijk-rulle stof
de ontwerpers inspireerde: onder de geheel gevoerde
jas (leuke mouw-splitjesl) een geestige
lage-taille bloeze, - met stip in het marine, AA "»r
linde of bleu van het pakje, mt. 40-46 O
.VINKE
DEN BOSCH
MODEL TUTNDERSSCHUUR
IN LIEMPDE
Cultuurtechnische Dienst geeft voorlichting
over het ruilverkavelingswerk
Op veel gemengde bedrijven, die meer
op de specifieke tuinbouw overschakelen -
hetgeen de laatste jaren nogal eens voor
komt - doet zich o.m. het probleem voor
hoe men het beste en toch op zo voordelig
mogelijke wijze een tuinbouwbedrijfsschuirr
kan bouwen en inrichten. Het is daarom
dan ook, dat de Tuinbouwvoorlichting»-
dienst dit jaar op 9 en 10 mei in Liempde
voor dit onderdeel de speciale belangstelling
van de bezoekers vraagt.
Er zal op bet voorlicbtingsterrein een mo-
delschuur van 7 x 12 m. worden gebouwd.
Daarin bevinden zich drie ruimten, te we
ten voor opslag, sorteren en reparatiewerk
zaamheden, resp. van 7 x 7 m, 5 x 4 m. en
3 x 5 m. Deze drie vertrekken zijn volledig
ingericht met de machines en werktuigen,
die in zo'n bedrijfsschuur thuis horen. Ook
de zolderruimte van deze schuur, die niet
meer dan f 5000.- mag kosten, kan worden
benut voor het opbergen van rietmatten,
raamlijsten etc.
De Cultuurtechnische Dienst is dit jaar
voornemens in Liempde via foto's, kaarten
en maquettes uiteen te zetten hoe een ruil
verkaveling tot stand komt. Overal in den
lande worden de boeren en tuinders hetzij
direct, betzij indirect met het verkavelings-
werk en alles wat daar aan vast zit, gecon
fronteerd. Daarom is het goed, dat de be
zoeker zich in een aparte stand op de hoog
te kan stellen van de aanpak en de conse
quenties van dit werk. Tc meer ook, omdat
er niet alleen op cultuurtechnisch, maar ook
op maatschappelijk en sociaal gebied zoveel
aan vastzit.
De ervaring heeft geleerd dat voor de
bouw van zo'n schuur veel interesse bestaat.
Het behoeft dus geen twijfel, dat er in
Liempde grote belangstelling voor zal zijp..
Liempde dankt zijn bekendheid vooral
aan de vele demonstraties, die worden ge
geven. Het aantal werktuigen en machines
voor de land- en tuinbouw, waarmee dit
jaar wordt gedemonstreerd is ranwjr
feit dat er voor de „WerktuigendJj"
dagen zijn uitgetrokken, groter das W'
Zo zal er wat de landbouwsector k»
o.m. worden gewerkt met zelflonenkk:
bouwwageus, kunstmeststrooiers, mui*
zers, hooiladers, mestverspreiders, tók*
ers, mest- en grondladers etc.
Voor de tuinbouw komen er ox
ploegen, freesmachines, spuitwetb#:
plant- en pootmachines, apparatuur
de nachtvorstbestrijding en ook een kijir
aanhangwagen achter een tweewielige
ker. Laatst genoemde wagen wofi
Liempde voor het eerst getoond.