La juventud Argentinia de Hoy ZATERDAG 5 MEI 1» 2e jaargang no. 7 30 maart 1962 Hoofdredacteur: L. F. van BEERS door Anni Strawinski Redactieraad Ine v. Heesch Marcelle Romar Anni Strawinski H. Brokx Esch d. Groot Liempt Montagne Het feit dat iemand een jazzvriend is houdt geenszins in, dat hij elke stijl min of meer aanhangt. Hij kan zich b.v. aangetrokken voelen tot de „cooljazz", terwijl hij de „bob" niet kan appreciëren. De noodzaak om de evolutievormen van de jazz als een geheel te zien bestaat niet. Het is echter onmogelijk van een stijl te houden zonder zich tot de bron waaruit alle jazz is ontstaan aangetrokken te voelen. G. J. A. R. Redactieadres: Putstraat 40, Waalwijk In de twintiger jaren was in de jazz overal een op leving van de blues te bespeuren. Niet alleen de blues zang - kwam meer naar voren, maar ook de orkestratie van de blues bereikte een hoogtepunt. Men speelde de blues in alle tot dusver ontstane stijlen en met iedere denkbare bezetting. Sommigen zien in dit teruggrijpen naar de oorsprong van de jazz een achteruitgang. Zij menen dat de jazz dood was en men, geen uitweg meer wetend, terugviel op de blues. Nabeschouwing op het Songfestival ra je W larê jch -■ rati? erk' ven. s® ienrt oor •oori :1 b* 0 peinzen, het is allemaal weer zo lang geleden. \'fcm me daarom niet kwalijk wanneer ik soms iets 't(Tplen mocht zijn. Ja het mag gezegd worden Ik ben cl kort van geheugen. m ik geloof dat het begon met een ferme ['Laak van de conferencier, een zeker geringbaard idividu, genaamd René Pullens. Ik vond zijn openings- rtie geweldig goed, en gaf zulk een daverend applaus un beste, dat de oude Nero, ware hij nog in leven, tmschijnlijk nog goedkeurend geknikt zou hebben, lé het volgende ogenblik hield ik weer verschrikt bemerkende, dat ik op mijn dooie eentje een ap- fbs ten beste zat te gevenPeh, de mop was toch fied! [n juist toen ik me een weinig over deze strop heen- lnet hadging het doek met langzame rukjes op. Ha, kf ging beginnen. Ik gaf mijn kiekkast eens een goed- mlig klapje 'en probeerde vervolgens het bandje, die, jooJs ik zonder moeite op mijn gratis verkregen pro l-ma kon lezen, tevens de organisatoren, producenten m samenstellers van dit festival waren, in het vizier u krijgen. Ik meen me te kunnen herinneren, dat zij jch ,,De herrieschoppers" noemden. Neen, het begin was nu niet bepaald om er over naar je éoonmoeder te schrijven, hoewel het „Toricotrio" na un paar jaartjes geducht oefenen best nog wel eens in smt zou kunnen zijn, een derde prijs in de wacht u slepen. leer opvallend was Kaatsheuvel in: „De ZWARTE ahaduwen". De eerste van dit drietal droeg een rood jasje, de derde een blauw en daar tussenin zweefde imnd die géén jasje droeg, doch vlijtig in hemds- touwen de trom roerde. Natuurlijk sprong ik bij dit iaod-wit-blauwe aanblik direct in de houding en toen H links in de zaal een veldwachter zag, die geen natio- uliteitsgevoel scheen te hebben, strafte ik deze met '.'n boosaardige blik. Zodra dit Kaatsheuvelse drietal r®i het podium verdwenen was, zette ik me weer neder mmvielin een somber gepeins. Goed, Kaatsheuvel had (etoond liefde voor onze trouwe driekleur te hebben, "mr waarom noemden zij hun afgevaardigden de ZWARTE schaduwen, afgezien van het feit dat in mijn cjd ie meeste schaduwen zwart waren. Het antwoord zal hierop vermoedelijk lui den Zij droegen alle drie zwarte schoenen, made in Kaatsheuvel. „Het Kerkorkest Sleegers", neem me niet kwalijk, wan neer ik me in de roepnaam van dit orkest mocht vergis sen, was goed, dat valt niet te ontkennen, maar voor een teenagerfestival Een zeer amusant tussen spel vond ik, - toen een ta melijk breed lid van de org., prod., samenstellers, de op rit naar het toneel mee naar huis wilde nemen. Met een kleur, zo rood als de band om zijn mouw (Stemt één C.P.N.) werd het krakende trapje weer zo goed moge lijk op zijn plaats gezet. Ik moest natuurlijk direct gaan proberen, of ik nog naar boven kon, en waarachtig, het lukte me vrij aardig. Achter het toneel waren twee andere leden van de O.P.S. (lees géén O.A.S.) bezig met de wastafel, die het inmiddels ook begeven had, met rieslijm, of fiets- lijm, ik kon het niet zo goed verstaan, weer tegen de wand te kleven. Of de boel zal houden, zal naar alle waarschijnlijkheid de toekomst uitwijzen. Toen „De hete Rosdansers" op het podium verschenen, snelde ik iveer terug naar de zaal. Ze waren niet slecht. Vooral die peuter achter de microfoon deed erg zijn best. Dit zou een goed plaatje worden. Ik gebaarde dus een ietsje naar links, iets verder naar achter, en floep, het kiekje was klaar. Ook een veldslag naar ach ter in de zaal leverde een plaatje op. Na afloop ben ik persoonlijk de schade aan de zwaar mishandelde mikro- foon op gaan nemen en je kunt me geloven of niet, deze viel reusachtig mee. Interessant waren ook „De Zwarte Duivelenuit Til burg, pardon, ik bedoel de vier zwarte en die ene blauwe duivel. Maar, zo verhaalt een betrouwbare bron, binnen afzienbare tijd zal dit blauwtje eveneens vervangen wor den door een zwart tintje. Op verzoek van „De Herrieschoppers" moest ik nog even vermelden, dat de organisatie goed was. LAMBERT VAN BEERS. DE ARGENTIJNSE JEUGD VAN VANDAAG (Door onze Argentijnse correspondent Roberto Baliari) De jeugd over de gehele wereld heeft een gemeen schappelijke mentaliteit dorst naar kennis, illusies, wensdromen, plannen en projecten voor de toekomst. Dit is ook het geval met de Argentijnse jeugd. Het nationaliteitsgevoel groeit en ontwikkelt zich. De dy namische kracht, die gericht is op de toekomst, is ken merkend voor deze jeugd. Argentinië heeft een bevolking, die gevormd is door diverse emigratiestromen, in hoofdzaak uit Spanje en Italië. Deze zullen in de toekomst de -nationale bevolking van Argentinië vormen. Men kan zeggen dat de Argentijnse bevolking zich aan het ontwikkelen is tot een volk met een eigen definitief karakter. In dit proces speelt de jeugd een belangrijke rol, gelijk een kaalysator bij een natuurkunde-proces. Zij kristalliseert de verwachtingen van de voorafgaan de generaties die vanuit Europa de Atlantische Oceaan overstaken naar de onbevolkte landen van Zuid-Ameri- ka. Wie een bezoek brengt aan Buenos Aires, de gewel dige stad, die met zijn voorsteden een conglomeraat vormt van zeven miljoen inwoners, wordt niet zo zeer verrast door de wolkenkrabbers, die de straten van deze metropool beheersen, maar door het groot aantal groe pen studenten en arbeiders, pratend over de actuele problemen. Wat de cafés zijn in Parijs, zijn de straten in Buenos Aires. Daar vormen zich spontane bijeen komsten, speciaal voor de vitrines van de dagbladen die de laatste berichten doorgeven. Dit dynamisme, dat zich in de straten, vergaderlokalen, wandelgangen van de universiteit manifesteert, is eigen aan de Latijnse aard van het volk. De Argentijnse jeugd is Latijns geaard. Naast de traditionele trekken van het Spaanse en Italiaanse volk, is ook de Franse invloed sterk door kuituur en filoso fie. De Argentijnse jeugd is politiek rijp, 'n eigenschap die haar onderscheidt van andere jonge of betrekkelijk jonge naties. Haar sociale, economische en progressieve ambities zijn de oorzaak van constructieve stromingen. De mentaliteit is zó, dat 't tyrannieke regiem van Perron nooit de meerderheid van de Argentijnse jeugd heeft kunnen veroveren: sterker zelfs, de grootste weerstand tegen de tyrannie van Peron kwam voort uit de jeugd, speciaal de studerende. Zij demonstreerde een politieke rijpheid en liefde voor de tradities, door de voorafgaande generaties opgebouwd. In het nationaal kamp van Argentinië is de jeugd - het voorbeeld in 't streven wat betreft de grotere eenheid in Latijns Ame rika, maar door vredelievend overleg, om uiteindelijk de grote overwinning te behalen op de bedoelingen en strdevingen van het communisme van Fidel Castro. De morele orde, de religieuze beginselen en de nationale tradities zijn heel diep verankerd in het hart van de jeugd. Op het gebied van de sport is de Argentijnse jeugd ook erg actief. Bijna alle jongelui zijn lid van een sportclub of een culturele vereniging.. De Argentijnse aard is strijdlustig. Hij zal strijden in politieke debatten, cul turele discussies en in de sportcompetitie. Hij behoud evenwel zijn liefde voor de wetenschap en de techniek, daarbij, de nationale vredelievendheid. Dit alles is de reden waarom Argentinië nooit een land van oorlog is. Het verlangen naar kennis is zeer groot. Voor de verkoop en het uitgeven van boeken is Buenos Aires dé stad van Argentinië hier zijn ook de meeste kulturele verenigingen. De Argentijn heeft veel belang stelling voor het buitenland en het is geen verrassing dat hij thuis een goed voorziene bibliotheek bezit, waar vele bekende buitenlandse schrijvers, vooral Spaanse en Franse, in voorkomen. De Argentijnse jeugd geeft er ook de voorkeur aan, de natuur in te kunnen trekken, om in zijn vrije tijd de stad te ontvluchten. Hij gaat roeien en zeilen in de dela van de rivier Parana, of paardenrijden in de heu vels of skieën in de Cordillera. Maar altijd zal hij boe ken of tijdschriften meenemen en geen gelegenheid voorbij laten gaan om een gesprek aan te knopen over politiek, literatuur, sport of muziek. In de laatste jaren ontwikkelt zich de gewoonte om groepjes van vrienden te vormen die zich 's zaterdags en 's zondags bij een der leden thuis bezighouden met dansen, zingen, of... weer praten over actuele gebeur tenissen. Op deze manier wordt de folklore nieuw leven ingeblazen door 't samen met grote liefde beoefenen van folklorische gezangen en dansen, die de nationale waar den - op deze manier concretiseren. Zo bouwt, leert, ontwikkelt en vormt zich de Argen tijnse jeugd, stuwt vooruit en geeft zo het voorbeeld aan de toekomstige generaies. Zij saan hier niet egen- over elkaar, ondanks de verschillen van stand, religie en ras; dit is een mooie Argentijnse traditie. Ieder heeft zijn eigen ideeën en verdedigt ze, maar respecteert de tegengestelde en daarbij bezit hij een kostbare gave de verdraagzaamheid. Red. Onzes inziens heeft de heer Baliari alles wel een beetje té rooskleurig voorgesteld. De hui dige politieke toestanden in Argentinië zijn hiervan wel het volste bewijs. En, zou de Ar gentijnse jeugd werkelijk zo tegen Perron ge kant zijn? Maar is het niet eerder een herziening van oude waar den, een onderzoek naar wat hebben we gedaan en waar zijn we aangekomen. Immers de blues loopt in het jazz-schema parallel met de hoofdtak. Zij zijn de bron waaruit alle jazz is ontstaan en waaruit nu nog alle jazz geput wordt zonder blues is geen jazz mo gelijk. Ontwikkeling en vorm. De blues is al zeer oud. Zij bestond al voordat men van enige vorm van jazz kon spreken; haar geschie denis gaat terug tot het midden van de vorige eeuw. De vorm waarin de blues toentertijd gespeeld werd is nu bekend onder de naam klassieke of landelijke blues. Behalve deze landelijke blues, die twaalfmatig is, ken nen we ook de acht- en zestienmatige blues. Terecht kunnen we de blues de volksmuziek van de neger in de V.S. noemen. Zij werd echter als zodanig pas laat gewaarschuwd. Eerst toen de blues na de eerste wereldoorlog in de jazzmuziek werd opgenomen door dat New Orleans ze orkestreerde, kwam ze in de pu blieke belangstelling. Het noodlot wilde echter, zoals ook met veel jazzstijlen gebeurde, dat een commerciële vorm van de blues geprefereerd werd boven de oor spronkelijke. Dit mede door toedoen van de gramofoon- maatschappijen, die toen al zover ontwikkeld waren, dat zij een groot deel van de muziekwereld in hun macht hadden. Ook nu nog menen veel mensen, dat wanneer zij amu sementsmuziek horen die langzaam van tempo en triest van uitdrukking is, zij met blues te doen hebben; ge tuige de vermelding in de woordenboeken bij blues Engels volksliedje van Amerikaanse neger, ook lang zame dansmuziek. De overwinning echter, die de blues behaald heeft op haar commerciële vijand, is hierdoor des te groter geworden. Kenmerkend voor de oude blues is dat de tekstregel lengte en de accoordgang niet vastgesteld was. Dit was ook niet nodig, daar de zanger altijd solist was. Eerst toen de blues door ensembles vertolkt werd kreeg men behoefte aan een maatschema en een vastgestelde lengte van de tekst. Het maatschema van de blues bestaat uit twee groepen van vier maten, waarvan de eerste eenmaal herhaald wordt. Evenals andere vormen van jazz is ook de blues een mengsel van Europese en Afrikaanse muziekelementen. Zo is het maatschema Europees, terwijl de uitdruk kingswijze Afrikaans is, hoewel bewoordingen vaak Anglosaksisch aandoen. Hierbij stellen we echter vast dat de neger veeleer iets uitdrukt door manier van spreken, toon en accent, dan door verscheidenheid van woorden. Veel bluesverzen zijn emotioneel of melanchoniek, an dere zijn hard en nuchter of hebben een sombere humor. Zij handelen altijd over een van de twee voorwaarden tot het leven, n.l.: eten, drinken, slapen en vriendschap en liefde, en zijn vaak uit litterair oogpunt opmerkelijk I woke up in the morning with an awful aching head, I woke up in the morning with an awful aching head, my man had left me just a room and an empty bed. (Empty bed blues) Love oh love, oh careless love, Love oh love, oh careless love, you broke the heart of many poor girl, but you'll never break this heart of mine. (Careless love) In de eerste regel van een vers stelt de zanger een feit. Dit feit wordt door het herhalen van deze regel bena drukt, waarna in de laatste regel een conclusie wordt getrokken. Een buitengewoon elementair element van de blues is de „holler". Dit is een effect dat niet helemaal te ont leden is; het vibrato hierbij is ongewoon warm en de toon is plotseling zwevend, terwijl het noodzakelijk is dat de stem overslaat. Wel heeft dit effect te maken met de blue-notes, een verlaagde derden en zevende toon van de Europese toonladder. Velen hebben gepro beerd deze „holler" te analyseren, maar steeds met on bevredigende resultaten. VOCALISTEN. Ook in de jazz is het zo dat de vrouwelijke vocalisten de mannelijke ver vooruit zijn. In het begin van de jazz-zang zien we Ma Rainey. Zij is met haar ontdekking Bessie Smith wellicht de be langrijkste blueszangeres. Er waren er in die tijd na tuurlijk nog veel meer, maar zij zijn door de grootheid van Ma Rainey en Bessie Smith onbekend gebleven. Slechts een blueszangeres heeft hen geëvenaard de in 1959 overleden zangeres Billie Holliday. Zij was de laatste, die de klassieke blues zong. Uit de klassieke blues is de moderne blues ontstaan. Ook deze vorm leverde veel uitstekende zangeressen op, o.a. Helen Humes, die met evenveel enthousiasme ont vangen werd dan Bessie Smith. Mannelijke blueszangers zijn veel schaarser dan vrou welijke. In de tijd van Ma Rainey kennen we „Blind", Lemon Jefferson. Beroemd is ook de grootste van de klassieke blues Big Bill Broonzy, meestal zichzelf met gitaar begeleidend. Gitaristen, zoals Teddy Bunn en Lonnie Johson zijn trouwens ook als zanger bekend. Als vertegenwoordigers van de moderne blues moeten hier nog vermeld worden James „Jimmy" Rushing en Joe Turner. Blad voor en dóór de jeugd BLUES V. V. $o,cJk ah tnaah j. HET BLAUWTJE tussen de zwarten

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 3