wAALwijkse en LAnqstRAAtse couraiu
BINNEN- EN BUITENLAND
Voorbarige herziening
Rijdende en varende
receptie temidden van
«geordende bende
'n VAN MAAREN's BRIL
Sen™01" 1101 »cheel ver is tc
IN 1961 EISTE HET VERKEER 1.992 DODEN
EN 30.618 ZWAAR GEWONDEN I
00K UW BRIL
MAANDAG 9 APRIL 1962
84« JAARGANG No. 27
^Sse Stoomdrukkerij
An toon Tielen
hoofdredacteur: JAN TIELEN
Summer 50798
hiadverschijnt 2 x per week
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal f 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contract-advertenties: speciaal tarief
Opgericht
1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres „Echo"
\|jn of meer onverwacht heeft
.'c"ering een wetsontwerp in-
.jipnd dat deels 'n einde maakt
'In de 'z.g. weeldebelasting, een
bijzondere heffing in de vorm
j 18 omzetbelasting van n
lal met name in de wet ge-
nnpmde artikelen.
Helaas wordt de weeldcbelas-
iing nog niet opgeheven, maar
Jaantal goederen wordt naar
et gewone 5%-tancf overge-
acht Daaronder vallen dan
toelkasten, meubelen van teak-
hout en dergelijke houtsoorten,
vliegtuigen, foto- en filmappara
tuur horloges en klokken van
onedel metaal, elektrische speel-
i&edtreinen, horstel warenenz.
f Het onverwachte van het ont-
upri) is begrijpelijk. De aankon-
ji^ing van de afschaffing heeft
economische gevolgen en 't zou
„iet verantwoord zijn hier een
langdurige geschiedenis van te
maken. In de memorie van toe
lichting wordt voorts een argu
mentatie gegeven van de p.lotse-
ljni „gedraaide weeldewind" t.a.
v een aantal aritkelen.
Meten met twee maten
Het meeste daarvan is zeer ac
ceptabel. Iedereen zal goedkeu
rend knikken wanneer betoogd
wordt dat er een grote afstand
tussen het weelde- en het norma
le tarief bestaat en er dus con
currentieverhoudingen verstoord
worden. Verder is bij een hoger
tarief de kans op frauduleuze in-
port groter. Ook om administra
tieve reden is het bestaan van 'n
uniform tarief aan te bevelen. In
het algemeen kan worden gezegd
dat elke belastingverlaging wel
kom is. Tegen het wetsontwerp
zal daarom niet veel bezwaar ge
maakt worden.
Toch willen wij in verband met
dit wetsvoorstel enige kritische
geluiden laten horen. Het is in 't
algemeen moeilijk een streep te
trekken tussen weeldegoederen
en andere. Luxe en weelde zyn
niet objectief te omschrijven. In
brede kringen zal een gouden en
zilveren horloge wel tot de luxe
goederen worden gerekend, even
als de bijouterieën en parfume
rieën. Daar blijft het 19% tarief
voor gehandhaafd.
Maar lang niet iedereen zal het
er mee eens zijn dat personenmo-
lorrijtuigen en banden en zelfs
sigarettenpapier tot de weelde-
goederen gerekend blijven. Hier
tegenover steekt het schril af dat
nu bijvoorbeeld koelkasten uit de
luxe sfeer worden gehaald.
Waarom de autos niet?
Wanneer de staatssecretaris
tatoogt dat in de huidige ontwik
keling van de woningbouw met
veel Mats en in de veranderde be
voorradingsgewoonten van 't pu-
lliek doorslaggevende argumen
ten kunnen worden gevonden
voor het wegnemen van fiscale
belemmeringen in de koelkasten
verkoop, dan zijn wij het daar
mee eens.
Onmiddellijk daarop kan dan
bet verwijt volgen dat een derge-
bjk argument toch zeker ook kan
pden voor personenauto's en
banden. Bij de ontwikkeling van
demoderne maatschappij zijn de-
Jje eenvoudig niet meer weg te
-enken. Wij zijn van mening dat
voor personenauto's en ban
den even sterke argumenten aan-
zijn om ze uit het weelde-
hnef te lichten dan voor koet
sten. Hoeveel auto's worden
er met voor bedrijfsdoeleinden
aoruikt. Duizenden mensen zou-
-ende overbevolkte punten van
'Werland ontwrichten, wanneer
fe met dank zij de auto elders
vonden wonen.
'n dit licht gezien achten wij
aangekondigde maatregelen'
onzijdig en niet geheel en al
'vaardig. I)c verlichting van
ia u inu aangekondigd, zal
schatkist een offer kosten van
.ccn s 15 miljoen gulden. Wor-
en de personenauto's er bij ge-
Nen, dan inoet. het rijk veel
i Iin .^sten ontberen en dit
misschien niet aanvaardbaar
orde regering. Zeer juist maar
moet men niet aankomen
een argument waarvan de
ledigheid
's ('e verlichting van
&W i-elasting niet over de
niui ln,e geschied? Ware het
e heter geweest het gehele ta-
3fzakbn9 AT10? regeling te 'aten
Imi u krilgen we de in-
j.| een eenzijdige maatre-
,!ufeetair was 't misschien wel
'Vhjk geweest het gehele ta-
VAN WEELDEBELASTING
rief af te schaffen, want de hoge
re kosten van de auto's worden
nu op de vennootschaps- en in
komstenbelasting afgeschreven.
De minister zou dus met de lin
kerhand terug hebben gekregen
hetgeen hij met zijn rechterhand
gaf.
Tenslotte is er sinds jaar en
dag gewezen op de veel te hoge
inkomsten- en loonbelasting voor
de middengroepen. Een en ander
maal hebben politieke groeperin
gen en ministers beloofd dat aan
een (verdere) verlaging van dit
tarief hoge prioriteit zou worden
gegeven.
Nieuwe grensbelemmeringen
Waarom wordt nu plotseling
een verlichting in de sfeer van de
indirecte belastingen vroeger toe
gepast dan verdere verlichting
van dc directe belastingen? Ie
dereen geeft aan verlaging van
de laatste de voorkeur.
Voorts zou een dergelijke ver
lichting ook veel beter passen in
het kader van de unificatie van
de (belasting)-tarieven in de
E.E.G.-Ianden. Daar moeten wij
toch eens naar toe. Nu maakt de
regering deze overgang al weer
moeilijker.
In vele hoeken van het 'depar-
tementswerk in Den Haag horen
wij wel eens de kreet dat er voor
al geen gemakkelijke weg moet
worden gekozen als er een moei
lijke bestaat. Die slagzin blijkt
voor ons fiseaal patroon ook ^p
te gaan. Hoe passen overigens de
ze maatregelen in het kader van
de beperking der consumptie om
de inflatie te bestrijden?
Drs. M.
Het Oranjecomité Amsterdam
is druk doende koningin Juliana
en nrins Bernhard hij hun bezoek
aan dc hoofdstad op Koninginne
dag t.g.v. hun zilveren huwelijks
feest een echte Amsterdamse
bruiloft te laten beleven. De
voorzitter van het comité, dr. J.
Gapentaan, die ieder jaar hij het
naderen van de 5e december op
een witte schimmel tussen een
dichte mensenmenigte door de
binnenstad rijdt, en die dus kan
bogen op een zekere ervaring wat
volksfeesten betreft, verklaarde
op een persconferentie te ver
wachten" dat het „een geordende
bende" zal worden. Het bruids
paar heeft daar geen bezwaar te
gen, zo heeft hij ons verzekerd.
Dat is plezierig, want het ziet er
naar uit dat de heer Gajentaan
geen woord te veel heeft gezegd.
Hoewel de 30ste april al aar
dig dichterbij komt, zijn de voor
bereidingen nog maar nauwelijks
in een beginstadium. Het wordt
een rijdende en varende receptie:
in tegenstelling tot een normale
huwelijksreceptie zullen niet de
gasten aan het bruidspaar, maar
het bruidspaar aan de gasten
voorbij trekken, hetgeen konin
gin en prins ongetwijfeld veel
vermoeienis zal hesparen.
Langs de twaalf kilometer lan-
geroute, die het bruidspaar tus
sen zijn gasten zal afleggen, zul
len groepen worden geplaatst,
„welke door uniform en kleding
als zodanig herkenbaar zijn". Er
wordt gestreeft naar een zeker
verband tussen de groepen en de
plaats waar ze staan opgesteld.
Zó komen voor het Nationaal
Monument op de Dam militairen
van Zee-, Land- en Luchtmacht,
hij het monument van het Am
sterdamse Lieverdje op het Spui
een groep Jordaanjeugd, voor de
Stadsschouwburg acteurs en ac
trices, voor het Parkhotel een
deputatie koks en kellners en
voor de Koepelkerk hij het Leid-
sebosje vertegenwoordigers van
alle kerkgenootschappen in ge
zelschap van het muziekcorps
van het Leger des Heils. Een
vraag is waar het comité al de
groepen wil plaatsen die aan de
ze opstelling zullen worden toe
gevoegd en die, naar op de pers
conferentie werd meegedeeld,
worden uitgenodigd zich ten
spoedigste op te geven. Deze
vraag klemt des te meer, omdat
dr. Gajentaan toegaf dat de zaak
het comité min of meer uit de
hand dreigt te lopen, temeer daar
de „Amsterdamse bruiloft" zijn
hoofdstedelijk karakter al heeft
verloren en een landelijke allure
begint te krijgen.
Vaandeldragers
„Ik hoop tussen dc groepen
in ook nog plaats te vinden voor
gewone toeschouwers", verzucht
te de voorzitter van het Oranje
comité. Op het Museumplein zal
hem dat niet lukken, omdat dit
is gereserveerd voor maar liefst
40 drumbands, tamboers- en pij
perskorpsen. En de anderhalve
kilometer lange Museumstraat
bijvoorbeeld belooft een onaf
zienbare zee van vaandels te wor
den. Ook daar dus geen plaats
voor de vele buitenlanders die
met het oog op het extra lange
weekeinde rond de vrije eerste
inci op Koninginnedag met ve
le duizenden in de hoofdstad
worden verwacht. Geen plaats
ook in de Museumstraat en op 't
Museumplein voor de vele voet-
halenthousiasten, die in verhand
met de strijd om de Europacup
op 2 mei nu al voor enkele dagen
hotelkamers hebben besproken
in Amsterdam.
Community singing
Als de rijdende receptie het RAI-
gebouw bereikt zullen er duizenden
postduiven worden opgelaten. De ko
ninklijke stoet zal daarna in zijn ge
heel verdwijnen in de Europahal, de
grootste van het immense tentoonstel
lingsgebouw. Twaalfduizend geno
digden zullen er het bruidspaar uit
volle borst een welkom toezingen op
de wijs van „Wij leven blij, wij leven
vrij", maar zoals gebruikelijk met
heel andere woorden, zoals wel blijkt
uit de eerste strofe „Wij zingen blij,
wij zingen vrij". Na de aanbieding
van een eenvoudige bos tulpen zullen
de aanwezigen opnieuw in communi-
ty-singing losbarsten, waarvoor het
Oranjecomité „Tulpen uit Amster
dam heeft uitverkoren. Dank zij een
elipsvormige baan in de Europahal
zal ook tijdens het op een kwartier
geschatte „oponthoud in de RAI"
(zoals het programma fijntjes ver
meldt) de rijdende receptie ongehin
derd voortgang kunnen vinden.
Even later, als de stoet bij de Ber-
lagebrug over de Amstel is gearri
veerd, wordt de tocht voortgezet met
de koningssloep, waardoor het een
varende receptie wordt. Die eindigt
aan de achterzijde van het Amstel-
hotel en gaat dan over in een wan
delende receptie van enkele tiental
len meters, want in het hotel zal het
corps consulair staan opgesteld. Aan
de voorzijde van het hotel staan de
rijtuigen dan weer te wachten, waar
mee het laatste deel van de route naar
de Dam zal worden afgelegd.
Bal in de RAI
's Avonds om negen uur wordt
achter het RAI-gebouw gedurende
een half uur een groots vuurwerk af
gestoken, waarna in de enorme Zuid
hal van de RAI het traditionele Oran
jebal zal worden gehouden.
De meest trieste (voorlopige) jaarbalans
is weer opgemaakt
Het Centraal Bureau voor de
Statistiek heeft in zijn zojuist
verschenen nummer van 't „sta
tistisch bulletin" de voorlopige
cijfers van het aantal verkeers
ongelukken, verkeersdoden en
verkeersgewonden over 1961 ge
publiceerd. Volgens deze voorlo
pige gegevens gebeurden in 1961
190.246 verkeersongevallen, dat
is in vergelijking met 1960 een
stijging van 7,2%, d.w.z. 12.777
verkeersongevallen meer.
Het aantal verkeersdoden be
droeg in 't afgelopen jaar 1.922,
66 of 3,4% meer dan in 1960. Het
aantal zwaar gewonden tengevol
ge van verkeersongelukken be
droop in 1961 30.618 (in 1960:
28.682). Merkwaardig is, dat in
het afgelopen jaar het aantal
licht gewonden een dalende lijn
vertoonde, zodat dit terug kon
lopen van 19.676 in 1960 tot
19542 in 1961, dat is dus een da
ling van 134.
Het Verbond voor Veilig Ver
keer heeft, uitgaande van deze
voorlopige cijfers, de indruk dat
.de progressiviteit in de stijging,
zoals deze zich de laatste jaren
manifesteerde, een hoopgevende
teruglopende tendens vertoont.
Dc verkeersonveiligheid was in
1961 niettemin wederom groter
dan in de voorafgaande jaren zo
als uil de absolute cijfers zonder
meer blijkt.
Relatief veiliger
Toch is naar dc mening van 't
Verhond de voorzichtige conclu
sie gewettigd, dat het verkeer in
1961 relatief gesproken iets vei
liger was dan in de onmiddellijk
voorafgaande jaren. Uit een op
basis van de officiële cijfers van
en in nauwe samenwerking met
het C.B.S. door het Verbond ont
wikkeld begrip „verkeersveilig-
heidscomponent" blijkt namelijk
dat deze index na het wel zeer
ongunstige jaar 1960 niet verder
is gestegen, en zelfs een kleine
teruggang vertoont. In genoemde
component is de zo noodzakelij
ke relatie gelegd tussen de inten
siviteit van het verkeer enerzijds
en het aantal verkeersongevallen
anderzijds. Voor een objectieve
beoordeling van de ontwikkeling
van de verkeersonveiligheid is 't
nodig, daarbij ook rekening te
houden met het steeds intensie
ver worden van het verkeer.
Het Verbond is zich overigens
Pewust, dat ook de index van de
verkeersintensiteit als vergelij
kingsmaatstaf maar betrekkelij
ke waarde heeft, waar deze index
bepaald is aan de hand van inci
dentele tellingen. Slechts een
nauwkeurig cijfer van het in de
diverse jaren door auto's, mo
torfietsen, scooters en (brom)-
fietsen afgelegd totaal aan rij-
kilometers zal de werkelijkheid
het meest henaderen. Nog daar
gelaten dat ook factoren als de
intensiteit van 't voetgangersver
keer, weersomstandigheden, toe
ristenbezoek etc. een niet onbe
langrijke rol spelen in de op
bouw van het verkeer en daar
mede in de mate van verkeers
onveiligheid in een bepaald
jaar.
ADAM OPEL A.G. PRODU
CEERDE REEDS MEER DAN
500.000 NIEUWE OPEL
REKORDS
Gedurende een periode van 19
maanden hebben reeds 500.000
Rekords van het nieuwe type de
Opel fabrieken in Duitsland ver
laten. Daarvan werden 213.364
wagens geëxporteerd.
De nieuwe Opel Rekord werd
in augustus I960 op de markt ge
bracht.
GENERAL MOTORS
MILJOEN AUTOMOBIELEN
Op 14 maart 1962 bouwde Ge
neral Motors haar 75 miljoenste
automobiel en vestigde daardoor
een ongeëvenaard produktiere-
kord. Na 54 jaar automobielpro-
duktie was het een Pontiac Con
vertible, die als 75 miljoenste
wa°en van de assemblagelijn
reed. Het is nog geen 7 jaar gele
den, dat General Motors de 50
miljoenste wagen produceerde.
Wij maken u er op attent, dat
het bovenstaande uitsluitend be
trekking heeft op de Amerikaan
se merken van General Motors.
Wanneer wij de produktie van
automobielen in de verschillende
landen huiten de Verenigde Sta
ten meetellen, dan komt de to
tale produktie op meer dan
85.000.000 automobielen.
NATIONALE
PAASVEETENTOONSTELLING/
Op donderdag 12 april zal de
vraag: „Wie wordt Mister Os of
Miss Rund '62?" weer actueel
zijn, daar de 30ste grote nationa
le Paasveetentoonstelling ove
rigens ter ere van het lustrum
feestelijk aangekleed weer op
de terreinen van de Amsterdam
se veemarkt georganiseerd zal
worden. Om 8 uur 's morgens
starten een 60-tal keurmeesters
met hun werkzaamheden om pl.
m. 600 stuks vee te beoordelen
en de kampioenen aan te wijzen.
Dit aantal is voorgeselecteerd uit
10 regionale Paasveetentoonstel»
lingen en ondergebracht in 39
groepen, op hun beurt weer ge
rubriceerd in 8 klassen. Dit wil
dus zeggen dat het in Amsterdam
aangevoerde vee elders reeds
bekroond of voorzien van eer
volle vermeldingen tot de al
lerhoogste kwaliteit van de Ne
derlandse veestapel behoort.
Na de inleidende werkzaamhe
den wordt om 10 uur het publiek
op de terreinen aan de Cruquius-
weg toegelaten, doch dan zullen
de kampioens- en selcctiekeurin-
gen nog moeten plaats hebben.
Omstreeks het middaguur zal
men wel zo ver zijn, dat de alge
mene kampioen, alsmede de re
serve-kampioen kan worden aan
gewezen.
Vermelding verdient dat ook
dit jaar het motto „Meer vlees en
minder vet" opgeld zal doen, zo
dat de „slanke lijn" de oude op
vatting van het kolossaalste, vet
ste en zwaarste dier gaat ver
dringen.
Om 2 uur 's middags wordt de
prijsuitreiking gehouden, waar
hij vele vooraanstaande figuren
uit de vee- en vleeswere.ld aan
wezig zullen zijn.
AKKOORD OVER LANDBOUW
IN EUROMARKT
De ministerraad van de Euro
pese Economische Gemeenschap
is er na een zware zitting van 12
uur in geslaagd overeenstem
ming te hereiken over de regle
menten die de toepassing van de
gemeenschappelijke landbouwpo
litiek van de zes mogelijk zal
maken. De basis voor deze regle
menten was op 14 januari gelegd.
Het bereikte akkoord betekent
dat de interpretatie-verschillen
die na de moeizame overeenstem
ming van januari waren gerezen
en die het akkoord van januari
weer op losse schroeven dreigden
te zetten, overwonnen zijn. De
nieuwe overeenstemming werd
diep in de nacht bereikt met een
akkoord over het laatste grote
struikelblok, dat van de ontsnap
pingsclausules, die de mogelijk
heid voor de zes Euromarkt-lan-
den bieden', beschermingsmaatre
gelen te nemen, als zij zich ge
schaad achten door invoer tegen
te lage prijzen.
EUROPA ZAG EXPLOSIE IN
ST. BERNARD
Onder het daverend weergal
men van ruim veertig dynamiet-
ontploffingen is donderdagavond
de eerste autotunnel onder de Al
lien werkelijkheid geworden. Het
doorbreken van het laatste, drie
meter dikke stuk rotswand tus
sen de Italiaanse en Zwitserse
kant van de tunnel was een eve
nement, dat door meer dan hon
derd miljoen Eurovisie-kijkers
werd bijgewoond.
NEDERLANDSE VROUW IN
DUISBURG GEDOOD
Wraak voor tip aan politie
De 24-jarige Nederlandse Jo
hanna Kiffen, die afkomstig is
uit Deventer, heeft een vertrou
welijke mededeling, die zij de
recherche in Duisburg heeft ge
daan, met de dood moeten beko
pen. Het knappe meisje, dat in
Duisburg in een wasserij werkte,
werd donderdagmorgen in haar
kosthuis dood aangetroffen. Haar
schedel was ingeslagen. Naast
haar bed lag het moordwapen,
een voorhamer.
Donderdagmiddag kon de moor
denaar reeds gegrepen worden.
Het is de 22-jarige loswerkman
G. G., de zoon van de mensen, hij
wie Johanna in huis was. De da
der heeft bekend.
Het echtpaar G. alarmeerde na
het ontdekken van de misdaad
niet alleen de polite, maar ook de
verloofde van het meisje, 'n jon
geman uit Duisburg. Deze vertel
de dat de jonge G. kort geleden
gezegd had, dat Johanna hem hij
de politie had aangebracht. Jo
hanna had haar verloofde verteld
dat G. gedreigd had: „Wanneer
ik merk dat ie ine verraden hebt,
sla ik je dood".
REGERING KRIJGT RUIME
MEERDERHEID
Nederland streeft naar 'n neu
traal, internationaal bestuur van
Nieuw-Guinea, zei minister-pre
sident De Quay donderdagmid
dag in de Tweede Kamer. In Den
Haag en Djakarta gingen geruch
ten, dat Soekarno had toege
stemd in een hervatting van het
geheime Nederlands-Indonesische
gesprek vandaag over een week,
vrijdag de dertiende.
Premier De Quay zei, dat op
een agenda toch ook de Neder
landse wens van een neutraal, in
ternationaal bestuur voor Nieuw
Guinea moet komen staan. Ken
nelijk om dc Antirevolutionairen
wat gerust te stellen, zei minister
Luns, dat Nederland niet „aprio-
ristisch" bestuursoverdracht aan
wie dan ook afwijst (dus in the
orie niet uitsluit dat Nieuw-Gui
nea Indonesisch wordt). Hij
voegde er onmiddellijk aan toe:
op dc omstandigheden komt het
aan. De belangen van de Papoe
a's nemen een centrale plaats in.
Daaronder valt het zelfbeschik
kingsrecht.
NIEUW VOORSTEL
NIEUW-GUINEA
Twee jaar UNO-beheer
Zelfbeschikking na overdracht
bestuur
Volgens diplomatieke zegslie
den in Den Haag heeft Indonesië
zich in principe akkoord ver
klaard met een voorstel van de
secretaris-generaal Oe Thant, 'n
hoge commissaris van de Vere
nigde Naties in Nederlands N.-
Guinea aan te stellen voor een
geleidelijke overdracht in twee
jaar van het Nederlandse bestuur
aan Indonesië. Daarna zou er on
der UNO-toezicht een volksstem
ming onder dc Papoea's worden
gehouden. De Amerikaanse am
bassadeur in Den Haag, John S.
Itice, heeft donderdag volgens de
ze berichten een ontwerp-agenda
voorgelegd aan minister Luns
voor het vooroverleg tussen In
donesië en Nederland hierover.
Op het ministerie van Buiten
landse Zaken in Den Haag wei
gerde men dit bericht officieel te
bevestigen of te ontkennen. Vol
gens de zegslieden zou de Ameri
kaanse bemiddelaar Bunker zelf
als Hoge Commissaris van de
UNO naar Nieuw-Guinea willen
gaan.
KINI) DOOR VADER
VERMOORD
De raadselachtige verdwijning
van de 2-jarige Jopie Roosekrans
is donderdagmiddag op trieste
wijze opgelost. Tegen 12 uur heb
ben kikvorsmannen van de duik
school van de landmacht zijn
stoffelijk overschot opgedoken
uit het water van de Nieuwe
Maas, waar het op de bodem
rustte in met stukken ijzer ver
zwaarde juten zakken. De plaats,
waar het te water was gegooid,
was aangegeven door de vader,
de 31-larige matroos M. J. R., die
heeft hekend zijn zoontje te heb
ben gewurgd.
Provinciaal nieuws
POSTDUIVEN EN SCHADE
AAN TE VELDE STAANDE
GEWASSEN
Om zoveel mogelijk te voorko
men, dat in het voorjaar in vrij
belangrijke mate door duiven
schade wordt toegebracht aan te
velde staande gewassen, is tus
sen de Landbouworganisaties,
vertegenwoordigd in de Gewes
telijke Baad van het Landbouw
schap voor Noord-Brabant en de
Bonden van Postduivenhouders
het navolgende overeengekomen.
De Bonden van Postduiven-
houders zullen hun leden, woon
achtig in de provincie Noord
Brabant, verzoeken om hun dui
ven gedurende het tijdvak van
10 april tot en met 31 mei 1962
op elke werkdag op te hokken
van 's morgens 8 tot 's avonds 5
uur Op zaterdagen, zondagen en
erkende feestdagen behoeven de
duiven niet te worden opgehokt.
Indien gedurende de tijd dat
de duiven binnen het hok moeten
blijven toch door duiven nogal
schade aan land- of tuinbouwge-
wassen wordt aangebracht, zul
len vanwege Faunabeheer op
verzoek van degene die schade
lijdt, terstond maatregelen wor
den genomen om ofwel door af
schieten of op andere wijze het
toebrengen van verdere schade
te voorkomen.
„OM NAUSIKAA" IN
PREMIÈRE
Toneelgroep Ensemble geeft
op vrijdag 27 april a.s. in het Ca
sino te 's Hertogenbosch de pre
mière van „Om Nausikaa", een
blijspel in drie bedrijven van
Luisa Treves. De regie berust hij
Jan RetèT.
Deze voorstelling wordt gege
ven ter viering van het 125-jarig
bestaan van het Provinciaal Ge
nootschap van Kunsten en We
tenschappen in Noord-Brabant.
De tcho vxn het Zuióen
EXCLUSIEF APART
Grotestraat 1 53 - Waalwijk
Tel. 2505
75
DEN BOSCH TILBURG BREDA
Vughlerslraat 25 Markt 32 Nwe.Ginn»k»mlf. 23
Tel 32555 Tel 25253 Tel. 38370