wAALwijkse en LAnqstRAAtse couraiu BINNEN- EN BUITENLAND Voorbarige herziening Rijdende en varende receptie temidden van «geordende bende 'n VAN MAAREN's BRIL Sen™01" 1101 »cheel ver is tc IN 1961 EISTE HET VERKEER 1.992 DODEN EN 30.618 ZWAAR GEWONDEN I 00K UW BRIL MAANDAG 9 APRIL 1962 84« JAARGANG No. 27 ^Sse Stoomdrukkerij An toon Tielen hoofdredacteur: JAN TIELEN Summer 50798 hiadverschijnt 2 x per week Abonnement: 22 cent per week per kwartaal f 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres „Echo" \|jn of meer onverwacht heeft .'c"ering een wetsontwerp in- .jipnd dat deels 'n einde maakt 'In de 'z.g. weeldebelasting, een bijzondere heffing in de vorm j 18 omzetbelasting van n lal met name in de wet ge- nnpmde artikelen. Helaas wordt de weeldcbelas- iing nog niet opgeheven, maar Jaantal goederen wordt naar et gewone 5%-tancf overge- acht Daaronder vallen dan toelkasten, meubelen van teak- hout en dergelijke houtsoorten, vliegtuigen, foto- en filmappara tuur horloges en klokken van onedel metaal, elektrische speel- i&edtreinen, horstel warenenz. f Het onverwachte van het ont- upri) is begrijpelijk. De aankon- ji^ing van de afschaffing heeft economische gevolgen en 't zou „iet verantwoord zijn hier een langdurige geschiedenis van te maken. In de memorie van toe lichting wordt voorts een argu mentatie gegeven van de p.lotse- ljni „gedraaide weeldewind" t.a. v een aantal aritkelen. Meten met twee maten Het meeste daarvan is zeer ac ceptabel. Iedereen zal goedkeu rend knikken wanneer betoogd wordt dat er een grote afstand tussen het weelde- en het norma le tarief bestaat en er dus con currentieverhoudingen verstoord worden. Verder is bij een hoger tarief de kans op frauduleuze in- port groter. Ook om administra tieve reden is het bestaan van 'n uniform tarief aan te bevelen. In het algemeen kan worden gezegd dat elke belastingverlaging wel kom is. Tegen het wetsontwerp zal daarom niet veel bezwaar ge maakt worden. Toch willen wij in verband met dit wetsvoorstel enige kritische geluiden laten horen. Het is in 't algemeen moeilijk een streep te trekken tussen weeldegoederen en andere. Luxe en weelde zyn niet objectief te omschrijven. In brede kringen zal een gouden en zilveren horloge wel tot de luxe goederen worden gerekend, even als de bijouterieën en parfume rieën. Daar blijft het 19% tarief voor gehandhaafd. Maar lang niet iedereen zal het er mee eens zijn dat personenmo- lorrijtuigen en banden en zelfs sigarettenpapier tot de weelde- goederen gerekend blijven. Hier tegenover steekt het schril af dat nu bijvoorbeeld koelkasten uit de luxe sfeer worden gehaald. Waarom de autos niet? Wanneer de staatssecretaris tatoogt dat in de huidige ontwik keling van de woningbouw met veel Mats en in de veranderde be voorradingsgewoonten van 't pu- lliek doorslaggevende argumen ten kunnen worden gevonden voor het wegnemen van fiscale belemmeringen in de koelkasten verkoop, dan zijn wij het daar mee eens. Onmiddellijk daarop kan dan bet verwijt volgen dat een derge- bjk argument toch zeker ook kan pden voor personenauto's en banden. Bij de ontwikkeling van demoderne maatschappij zijn de- Jje eenvoudig niet meer weg te -enken. Wij zijn van mening dat voor personenauto's en ban den even sterke argumenten aan- zijn om ze uit het weelde- hnef te lichten dan voor koet sten. Hoeveel auto's worden er met voor bedrijfsdoeleinden aoruikt. Duizenden mensen zou- -ende overbevolkte punten van 'Werland ontwrichten, wanneer fe met dank zij de auto elders vonden wonen. 'n dit licht gezien achten wij aangekondigde maatregelen' onzijdig en niet geheel en al 'vaardig. I)c verlichting van ia u inu aangekondigd, zal schatkist een offer kosten van .ccn s 15 miljoen gulden. Wor- en de personenauto's er bij ge- Nen, dan inoet. het rijk veel i Iin .^sten ontberen en dit misschien niet aanvaardbaar orde regering. Zeer juist maar moet men niet aankomen een argument waarvan de ledigheid 's ('e verlichting van &W i-elasting niet over de niui ln,e geschied? Ware het e heter geweest het gehele ta- 3fzakbn9 AT10? regeling te 'aten Imi u krilgen we de in- j.| een eenzijdige maatre- ,!ufeetair was 't misschien wel 'Vhjk geweest het gehele ta- VAN WEELDEBELASTING rief af te schaffen, want de hoge re kosten van de auto's worden nu op de vennootschaps- en in komstenbelasting afgeschreven. De minister zou dus met de lin kerhand terug hebben gekregen hetgeen hij met zijn rechterhand gaf. Tenslotte is er sinds jaar en dag gewezen op de veel te hoge inkomsten- en loonbelasting voor de middengroepen. Een en ander maal hebben politieke groeperin gen en ministers beloofd dat aan een (verdere) verlaging van dit tarief hoge prioriteit zou worden gegeven. Nieuwe grensbelemmeringen Waarom wordt nu plotseling een verlichting in de sfeer van de indirecte belastingen vroeger toe gepast dan verdere verlichting van dc directe belastingen? Ie dereen geeft aan verlaging van de laatste de voorkeur. Voorts zou een dergelijke ver lichting ook veel beter passen in het kader van de unificatie van de (belasting)-tarieven in de E.E.G.-Ianden. Daar moeten wij toch eens naar toe. Nu maakt de regering deze overgang al weer moeilijker. In vele hoeken van het 'depar- tementswerk in Den Haag horen wij wel eens de kreet dat er voor al geen gemakkelijke weg moet worden gekozen als er een moei lijke bestaat. Die slagzin blijkt voor ons fiseaal patroon ook ^p te gaan. Hoe passen overigens de ze maatregelen in het kader van de beperking der consumptie om de inflatie te bestrijden? Drs. M. Het Oranjecomité Amsterdam is druk doende koningin Juliana en nrins Bernhard hij hun bezoek aan dc hoofdstad op Koninginne dag t.g.v. hun zilveren huwelijks feest een echte Amsterdamse bruiloft te laten beleven. De voorzitter van het comité, dr. J. Gapentaan, die ieder jaar hij het naderen van de 5e december op een witte schimmel tussen een dichte mensenmenigte door de binnenstad rijdt, en die dus kan bogen op een zekere ervaring wat volksfeesten betreft, verklaarde op een persconferentie te ver wachten" dat het „een geordende bende" zal worden. Het bruids paar heeft daar geen bezwaar te gen, zo heeft hij ons verzekerd. Dat is plezierig, want het ziet er naar uit dat de heer Gajentaan geen woord te veel heeft gezegd. Hoewel de 30ste april al aar dig dichterbij komt, zijn de voor bereidingen nog maar nauwelijks in een beginstadium. Het wordt een rijdende en varende receptie: in tegenstelling tot een normale huwelijksreceptie zullen niet de gasten aan het bruidspaar, maar het bruidspaar aan de gasten voorbij trekken, hetgeen konin gin en prins ongetwijfeld veel vermoeienis zal hesparen. Langs de twaalf kilometer lan- geroute, die het bruidspaar tus sen zijn gasten zal afleggen, zul len groepen worden geplaatst, „welke door uniform en kleding als zodanig herkenbaar zijn". Er wordt gestreeft naar een zeker verband tussen de groepen en de plaats waar ze staan opgesteld. Zó komen voor het Nationaal Monument op de Dam militairen van Zee-, Land- en Luchtmacht, hij het monument van het Am sterdamse Lieverdje op het Spui een groep Jordaanjeugd, voor de Stadsschouwburg acteurs en ac trices, voor het Parkhotel een deputatie koks en kellners en voor de Koepelkerk hij het Leid- sebosje vertegenwoordigers van alle kerkgenootschappen in ge zelschap van het muziekcorps van het Leger des Heils. Een vraag is waar het comité al de groepen wil plaatsen die aan de ze opstelling zullen worden toe gevoegd en die, naar op de pers conferentie werd meegedeeld, worden uitgenodigd zich ten spoedigste op te geven. Deze vraag klemt des te meer, omdat dr. Gajentaan toegaf dat de zaak het comité min of meer uit de hand dreigt te lopen, temeer daar de „Amsterdamse bruiloft" zijn hoofdstedelijk karakter al heeft verloren en een landelijke allure begint te krijgen. Vaandeldragers „Ik hoop tussen dc groepen in ook nog plaats te vinden voor gewone toeschouwers", verzucht te de voorzitter van het Oranje comité. Op het Museumplein zal hem dat niet lukken, omdat dit is gereserveerd voor maar liefst 40 drumbands, tamboers- en pij perskorpsen. En de anderhalve kilometer lange Museumstraat bijvoorbeeld belooft een onaf zienbare zee van vaandels te wor den. Ook daar dus geen plaats voor de vele buitenlanders die met het oog op het extra lange weekeinde rond de vrije eerste inci op Koninginnedag met ve le duizenden in de hoofdstad worden verwacht. Geen plaats ook in de Museumstraat en op 't Museumplein voor de vele voet- halenthousiasten, die in verhand met de strijd om de Europacup op 2 mei nu al voor enkele dagen hotelkamers hebben besproken in Amsterdam. Community singing Als de rijdende receptie het RAI- gebouw bereikt zullen er duizenden postduiven worden opgelaten. De ko ninklijke stoet zal daarna in zijn ge heel verdwijnen in de Europahal, de grootste van het immense tentoonstel lingsgebouw. Twaalfduizend geno digden zullen er het bruidspaar uit volle borst een welkom toezingen op de wijs van „Wij leven blij, wij leven vrij", maar zoals gebruikelijk met heel andere woorden, zoals wel blijkt uit de eerste strofe „Wij zingen blij, wij zingen vrij". Na de aanbieding van een eenvoudige bos tulpen zullen de aanwezigen opnieuw in communi- ty-singing losbarsten, waarvoor het Oranjecomité „Tulpen uit Amster dam heeft uitverkoren. Dank zij een elipsvormige baan in de Europahal zal ook tijdens het op een kwartier geschatte „oponthoud in de RAI" (zoals het programma fijntjes ver meldt) de rijdende receptie ongehin derd voortgang kunnen vinden. Even later, als de stoet bij de Ber- lagebrug over de Amstel is gearri veerd, wordt de tocht voortgezet met de koningssloep, waardoor het een varende receptie wordt. Die eindigt aan de achterzijde van het Amstel- hotel en gaat dan over in een wan delende receptie van enkele tiental len meters, want in het hotel zal het corps consulair staan opgesteld. Aan de voorzijde van het hotel staan de rijtuigen dan weer te wachten, waar mee het laatste deel van de route naar de Dam zal worden afgelegd. Bal in de RAI 's Avonds om negen uur wordt achter het RAI-gebouw gedurende een half uur een groots vuurwerk af gestoken, waarna in de enorme Zuid hal van de RAI het traditionele Oran jebal zal worden gehouden. De meest trieste (voorlopige) jaarbalans is weer opgemaakt Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft in zijn zojuist verschenen nummer van 't „sta tistisch bulletin" de voorlopige cijfers van het aantal verkeers ongelukken, verkeersdoden en verkeersgewonden over 1961 ge publiceerd. Volgens deze voorlo pige gegevens gebeurden in 1961 190.246 verkeersongevallen, dat is in vergelijking met 1960 een stijging van 7,2%, d.w.z. 12.777 verkeersongevallen meer. Het aantal verkeersdoden be droeg in 't afgelopen jaar 1.922, 66 of 3,4% meer dan in 1960. Het aantal zwaar gewonden tengevol ge van verkeersongelukken be droop in 1961 30.618 (in 1960: 28.682). Merkwaardig is, dat in het afgelopen jaar het aantal licht gewonden een dalende lijn vertoonde, zodat dit terug kon lopen van 19.676 in 1960 tot 19542 in 1961, dat is dus een da ling van 134. Het Verbond voor Veilig Ver keer heeft, uitgaande van deze voorlopige cijfers, de indruk dat .de progressiviteit in de stijging, zoals deze zich de laatste jaren manifesteerde, een hoopgevende teruglopende tendens vertoont. Dc verkeersonveiligheid was in 1961 niettemin wederom groter dan in de voorafgaande jaren zo als uil de absolute cijfers zonder meer blijkt. Relatief veiliger Toch is naar dc mening van 't Verhond de voorzichtige conclu sie gewettigd, dat het verkeer in 1961 relatief gesproken iets vei liger was dan in de onmiddellijk voorafgaande jaren. Uit een op basis van de officiële cijfers van en in nauwe samenwerking met het C.B.S. door het Verbond ont wikkeld begrip „verkeersveilig- heidscomponent" blijkt namelijk dat deze index na het wel zeer ongunstige jaar 1960 niet verder is gestegen, en zelfs een kleine teruggang vertoont. In genoemde component is de zo noodzakelij ke relatie gelegd tussen de inten siviteit van het verkeer enerzijds en het aantal verkeersongevallen anderzijds. Voor een objectieve beoordeling van de ontwikkeling van de verkeersonveiligheid is 't nodig, daarbij ook rekening te houden met het steeds intensie ver worden van het verkeer. Het Verbond is zich overigens Pewust, dat ook de index van de verkeersintensiteit als vergelij kingsmaatstaf maar betrekkelij ke waarde heeft, waar deze index bepaald is aan de hand van inci dentele tellingen. Slechts een nauwkeurig cijfer van het in de diverse jaren door auto's, mo torfietsen, scooters en (brom)- fietsen afgelegd totaal aan rij- kilometers zal de werkelijkheid het meest henaderen. Nog daar gelaten dat ook factoren als de intensiteit van 't voetgangersver keer, weersomstandigheden, toe ristenbezoek etc. een niet onbe langrijke rol spelen in de op bouw van het verkeer en daar mede in de mate van verkeers onveiligheid in een bepaald jaar. ADAM OPEL A.G. PRODU CEERDE REEDS MEER DAN 500.000 NIEUWE OPEL REKORDS Gedurende een periode van 19 maanden hebben reeds 500.000 Rekords van het nieuwe type de Opel fabrieken in Duitsland ver laten. Daarvan werden 213.364 wagens geëxporteerd. De nieuwe Opel Rekord werd in augustus I960 op de markt ge bracht. GENERAL MOTORS MILJOEN AUTOMOBIELEN Op 14 maart 1962 bouwde Ge neral Motors haar 75 miljoenste automobiel en vestigde daardoor een ongeëvenaard produktiere- kord. Na 54 jaar automobielpro- duktie was het een Pontiac Con vertible, die als 75 miljoenste wa°en van de assemblagelijn reed. Het is nog geen 7 jaar gele den, dat General Motors de 50 miljoenste wagen produceerde. Wij maken u er op attent, dat het bovenstaande uitsluitend be trekking heeft op de Amerikaan se merken van General Motors. Wanneer wij de produktie van automobielen in de verschillende landen huiten de Verenigde Sta ten meetellen, dan komt de to tale produktie op meer dan 85.000.000 automobielen. NATIONALE PAASVEETENTOONSTELLING/ Op donderdag 12 april zal de vraag: „Wie wordt Mister Os of Miss Rund '62?" weer actueel zijn, daar de 30ste grote nationa le Paasveetentoonstelling ove rigens ter ere van het lustrum feestelijk aangekleed weer op de terreinen van de Amsterdam se veemarkt georganiseerd zal worden. Om 8 uur 's morgens starten een 60-tal keurmeesters met hun werkzaamheden om pl. m. 600 stuks vee te beoordelen en de kampioenen aan te wijzen. Dit aantal is voorgeselecteerd uit 10 regionale Paasveetentoonstel» lingen en ondergebracht in 39 groepen, op hun beurt weer ge rubriceerd in 8 klassen. Dit wil dus zeggen dat het in Amsterdam aangevoerde vee elders reeds bekroond of voorzien van eer volle vermeldingen tot de al lerhoogste kwaliteit van de Ne derlandse veestapel behoort. Na de inleidende werkzaamhe den wordt om 10 uur het publiek op de terreinen aan de Cruquius- weg toegelaten, doch dan zullen de kampioens- en selcctiekeurin- gen nog moeten plaats hebben. Omstreeks het middaguur zal men wel zo ver zijn, dat de alge mene kampioen, alsmede de re serve-kampioen kan worden aan gewezen. Vermelding verdient dat ook dit jaar het motto „Meer vlees en minder vet" opgeld zal doen, zo dat de „slanke lijn" de oude op vatting van het kolossaalste, vet ste en zwaarste dier gaat ver dringen. Om 2 uur 's middags wordt de prijsuitreiking gehouden, waar hij vele vooraanstaande figuren uit de vee- en vleeswere.ld aan wezig zullen zijn. AKKOORD OVER LANDBOUW IN EUROMARKT De ministerraad van de Euro pese Economische Gemeenschap is er na een zware zitting van 12 uur in geslaagd overeenstem ming te hereiken over de regle menten die de toepassing van de gemeenschappelijke landbouwpo litiek van de zes mogelijk zal maken. De basis voor deze regle menten was op 14 januari gelegd. Het bereikte akkoord betekent dat de interpretatie-verschillen die na de moeizame overeenstem ming van januari waren gerezen en die het akkoord van januari weer op losse schroeven dreigden te zetten, overwonnen zijn. De nieuwe overeenstemming werd diep in de nacht bereikt met een akkoord over het laatste grote struikelblok, dat van de ontsnap pingsclausules, die de mogelijk heid voor de zes Euromarkt-lan- den bieden', beschermingsmaatre gelen te nemen, als zij zich ge schaad achten door invoer tegen te lage prijzen. EUROPA ZAG EXPLOSIE IN ST. BERNARD Onder het daverend weergal men van ruim veertig dynamiet- ontploffingen is donderdagavond de eerste autotunnel onder de Al lien werkelijkheid geworden. Het doorbreken van het laatste, drie meter dikke stuk rotswand tus sen de Italiaanse en Zwitserse kant van de tunnel was een eve nement, dat door meer dan hon derd miljoen Eurovisie-kijkers werd bijgewoond. NEDERLANDSE VROUW IN DUISBURG GEDOOD Wraak voor tip aan politie De 24-jarige Nederlandse Jo hanna Kiffen, die afkomstig is uit Deventer, heeft een vertrou welijke mededeling, die zij de recherche in Duisburg heeft ge daan, met de dood moeten beko pen. Het knappe meisje, dat in Duisburg in een wasserij werkte, werd donderdagmorgen in haar kosthuis dood aangetroffen. Haar schedel was ingeslagen. Naast haar bed lag het moordwapen, een voorhamer. Donderdagmiddag kon de moor denaar reeds gegrepen worden. Het is de 22-jarige loswerkman G. G., de zoon van de mensen, hij wie Johanna in huis was. De da der heeft bekend. Het echtpaar G. alarmeerde na het ontdekken van de misdaad niet alleen de polite, maar ook de verloofde van het meisje, 'n jon geman uit Duisburg. Deze vertel de dat de jonge G. kort geleden gezegd had, dat Johanna hem hij de politie had aangebracht. Jo hanna had haar verloofde verteld dat G. gedreigd had: „Wanneer ik merk dat ie ine verraden hebt, sla ik je dood". REGERING KRIJGT RUIME MEERDERHEID Nederland streeft naar 'n neu traal, internationaal bestuur van Nieuw-Guinea, zei minister-pre sident De Quay donderdagmid dag in de Tweede Kamer. In Den Haag en Djakarta gingen geruch ten, dat Soekarno had toege stemd in een hervatting van het geheime Nederlands-Indonesische gesprek vandaag over een week, vrijdag de dertiende. Premier De Quay zei, dat op een agenda toch ook de Neder landse wens van een neutraal, in ternationaal bestuur voor Nieuw Guinea moet komen staan. Ken nelijk om dc Antirevolutionairen wat gerust te stellen, zei minister Luns, dat Nederland niet „aprio- ristisch" bestuursoverdracht aan wie dan ook afwijst (dus in the orie niet uitsluit dat Nieuw-Gui nea Indonesisch wordt). Hij voegde er onmiddellijk aan toe: op dc omstandigheden komt het aan. De belangen van de Papoe a's nemen een centrale plaats in. Daaronder valt het zelfbeschik kingsrecht. NIEUW VOORSTEL NIEUW-GUINEA Twee jaar UNO-beheer Zelfbeschikking na overdracht bestuur Volgens diplomatieke zegslie den in Den Haag heeft Indonesië zich in principe akkoord ver klaard met een voorstel van de secretaris-generaal Oe Thant, 'n hoge commissaris van de Vere nigde Naties in Nederlands N.- Guinea aan te stellen voor een geleidelijke overdracht in twee jaar van het Nederlandse bestuur aan Indonesië. Daarna zou er on der UNO-toezicht een volksstem ming onder dc Papoea's worden gehouden. De Amerikaanse am bassadeur in Den Haag, John S. Itice, heeft donderdag volgens de ze berichten een ontwerp-agenda voorgelegd aan minister Luns voor het vooroverleg tussen In donesië en Nederland hierover. Op het ministerie van Buiten landse Zaken in Den Haag wei gerde men dit bericht officieel te bevestigen of te ontkennen. Vol gens de zegslieden zou de Ameri kaanse bemiddelaar Bunker zelf als Hoge Commissaris van de UNO naar Nieuw-Guinea willen gaan. KINI) DOOR VADER VERMOORD De raadselachtige verdwijning van de 2-jarige Jopie Roosekrans is donderdagmiddag op trieste wijze opgelost. Tegen 12 uur heb ben kikvorsmannen van de duik school van de landmacht zijn stoffelijk overschot opgedoken uit het water van de Nieuwe Maas, waar het op de bodem rustte in met stukken ijzer ver zwaarde juten zakken. De plaats, waar het te water was gegooid, was aangegeven door de vader, de 31-larige matroos M. J. R., die heeft hekend zijn zoontje te heb ben gewurgd. Provinciaal nieuws POSTDUIVEN EN SCHADE AAN TE VELDE STAANDE GEWASSEN Om zoveel mogelijk te voorko men, dat in het voorjaar in vrij belangrijke mate door duiven schade wordt toegebracht aan te velde staande gewassen, is tus sen de Landbouworganisaties, vertegenwoordigd in de Gewes telijke Baad van het Landbouw schap voor Noord-Brabant en de Bonden van Postduivenhouders het navolgende overeengekomen. De Bonden van Postduiven- houders zullen hun leden, woon achtig in de provincie Noord Brabant, verzoeken om hun dui ven gedurende het tijdvak van 10 april tot en met 31 mei 1962 op elke werkdag op te hokken van 's morgens 8 tot 's avonds 5 uur Op zaterdagen, zondagen en erkende feestdagen behoeven de duiven niet te worden opgehokt. Indien gedurende de tijd dat de duiven binnen het hok moeten blijven toch door duiven nogal schade aan land- of tuinbouwge- wassen wordt aangebracht, zul len vanwege Faunabeheer op verzoek van degene die schade lijdt, terstond maatregelen wor den genomen om ofwel door af schieten of op andere wijze het toebrengen van verdere schade te voorkomen. „OM NAUSIKAA" IN PREMIÈRE Toneelgroep Ensemble geeft op vrijdag 27 april a.s. in het Ca sino te 's Hertogenbosch de pre mière van „Om Nausikaa", een blijspel in drie bedrijven van Luisa Treves. De regie berust hij Jan RetèT. Deze voorstelling wordt gege ven ter viering van het 125-jarig bestaan van het Provinciaal Ge nootschap van Kunsten en We tenschappen in Noord-Brabant. De tcho vxn het Zuióen EXCLUSIEF APART Grotestraat 1 53 - Waalwijk Tel. 2505 75 DEN BOSCH TILBURG BREDA Vughlerslraat 25 Markt 32 Nwe.Ginn»k»mlf. 23 Tel 32555 Tel 25253 Tel. 38370

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 1