wAAlwrjkse en LanqstRAAtse couratu
BINNEN- EN BUITENLAND
Verkoudheid
ASPRO
DE HUISARTS RAADPLEGEN IS VOOR
OUDEREN EEN ZAAK VAN BELANG
KOM HEILIGE GEEST
i
van
AUTO-FINANCIERING
WAAROM ZO SNEL?
Veel voorkomende
ongevalsoorzaken
Verschillen in
leeftijdsgroepen
Advies van huisarts
Geen overstapje
Stel eisen aan Uw valhelm
modieuze sportcolbert
aam aexclusieve
ÊVê ÊOkêO HERENKLEDING
Voorkom
Rillerig? Onprettig? Vlug:
Snel
Discreet
Betrouwbaar
W. Timmermans Zonen
VRIJDAG 8 JUNI 1962
84e JAARGANG No. 44
De Tcho vAn het Zuióen
Uitgever:
Waal wij kse Stoomdrukkerij
An toon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TLELJEN
gironummer 50798
Dit blad verschijnt 2 x per week
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk TeL 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 TeL 04167 - 2002
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contract-advertenties: speciaal Vw/ief
Telegram-édrea ..Echo"
Het Bureau voor de Statistiek
van de gemeente Utrecht heeft
de inleiding van zijn 1ste half
jaar nummer 1961 van zijn uitga
ve „Statistische Berichten" goed
deels gewijd aan de bromfietser.
In het kader van zijn kernthema-
actie over hetzelfde onderwerp
lichtte het Verbond voor Veilig
Verkeer uit deze uitgave de vol
gende gegevens, welke alle be
trekking hebben op het verkeer
in de stad Utrecht.
In de periode van 1 januari
1959 tot 1 juli 19(51 dus 2Vfc
jaar waren de meest voorko
mende ongevalsoorzaken bij
bromfietsongelukken (in volgor
de van belangrijkheid): geen
voorrang verlenen, verkeerd uit
wijken? slippen, verkeerd om
hoek of bocht rijden en op voor
ligger rijden. Nadere vergelijking
leert, dat hier wel sprake is van
typische bromfiets-„kwalen": 't
geen voorrang verlenen was een
lout, die 829 bromfietsers tegen
over 4U1 andere weggebruikers
maakten; verkeerd uitwijken
werd 150 maal bij bromfietsers
gesignaleerd en 74 maal bij an
deren; het verkeerd om hoek of
bocht rijden bezorgde 85 brom-
mietsers een ongeval en slechts
45 andere weggebruikers; niet
minder dan 97 brommers reden
tegen voorliggers, en maar 18 an
dere weggebruikers maakten de
zelfde vergissing; aan slippen
van bromtïetsen waren 127 onge
lukken te wijten, aan het slippen
van andere voertuigen 5.
Uit het voorhanden zijnde ma
teriaal heeft het Bureau Statis
tiek van de gemeente Utrecht ook
kunnen nagaan op welke schaal
bepaalde verkeersfouten door
jongere of oudere bromfietsers
worden begaan. Uit het cijferma
teriaal blijkt dan, dat voor jon
geren tot 20 jaar de voornaamste
ongevalsoorzaken zijn: verkeerd
om hoek of bocht rijden (49,4%)
en niet of niet voldoende rechts
houden (39,4%)het laagste per
centage luidt 1(5,4% voor 't slip
pen met de brommer.
De cijfers voor de groep van
50 tot 59 jaar doen denken aan
grotere bedachtzaamheid, maar
ook aan sterk afgenomen reac
tievermogen: de hoogste percen
tages ongevallen werden veroor
zaakt door verkeerd uitwijken
(13,4%), geen voorrang verlenen
(13.7%) en slippen (13,3%).
Door deze leeftijdsgroep werd
11,8% van de ongevallen veroor
zaakt, door de jongeren tot 20
jaar 27.2%.
Naar de mening van het Ver
bond voor Veilig Verkeer wetti
gen bovengenoemde cijfers, wel
ke redelijk representatief voor 't
verkeer in een grote of middel
grote stad genoemd kunnen wor
den, de conclusie dat verscheide
ne personen van middelbare leef
tijd op de brommer „overstap
pen" zonder dat zij er zich vol
doende van bewust zijn dat een
dergelijk „overstapje" wellicht
een tè grote stap is.
Het Verbond adviseert dan ook
alle oudere bromfietsers-in-spé
met veel klem zich om advies te
wenden tot hun eigen huisarts,
en zelfs als deze daar geen be
zwaar tegen heeft, dan toch in 't
verkeer rekening te houden met
de tekortkomingen welke inhae-
rent z(jn aan de leeftijdafne
mend reactievermogen, minder
scherpe zintuigeljjke waarnemin
gen (horen en zien) en wellicht
langzaam verstijvende gewrich
ten (omkijken, snel afstappen)
enz.
Wie van de fiets op de brom
fiets overgaat, doet méér dan al
leen maar een „overstapje" met
de bedoeling om het voortaan
wat gemakkelijker te hebben.
Helaas zijn er nog altijd wegge
bruikers, die de consequenties
van een dergelijk „overstapje"
niet ten volle doorgronden. Zij re
aliseren zich niet voldoende dat
om meer dan één reden de over
gang van fiets op brommer en
zelfs de overgang van het oerou
de voetganger-zijn naar het rij
wielen met hulpmotor een be
langrijke gebeurtenis is.
In de eerste plaats is duidelijk
dat iemand, die sneller is, ook
sneller zal moeten reageren. En
vooral ouderen, die om der wille
van het gemak willen gaan
„brommen", zullen hier ernstig
rekening mee moeten houden.
Voor die ouderen geldt 't vol
gende: Met het voortschrijden
van de leeftijd worden tal van be
wegingen wat moeilijker. De ge
wrichten willen in het algemeen
niet zo goed meer mee als een
twintig jaar geleden. Hetzelfde
geldt eveneens voor de zintuige-
lijke waarnemingen; de brom-
fietser-in-spé, die Abraham heeft
mogen aanschouwen en die op 'n
bromfiets wil klimmen, zal moe
ten bedenken dat het motortje
van een brommer lawaai maakt
en dat hij dientengevolge een
achteropkomende weggebruiker
minder goed hoort aankomen
dan wanneer hij op een gewone
fiets zit.
Samenvattend geeft het Ver
bond voor Veilig Verkeer tot slot
van zijn kernthema „de brom
fietser" aan oudere weggebrui
kers, die willen gaan brommen,
in hun eigen belang dan ook het
advies: praat even met uw huis
arts en vraag hem om advies.
„Kan ik nog voldoende scherp
zien en afstanden schatten? Kan
ik genoeg horen om boven het
lawaai van mijn brommer 'n au
to te horen naderen? Is mijn nek
niet te stijf om bij het inhalen
van een andere weggebruiker
even achterom te kijken of de
weg achter mij veilig is? Kan ik
met de verminderde soepelheid
van mijn gewrichten in geval van
nood snel van de brommer af
springen zonder te vallen? Zijn
mijn armen niet te stijf om tijdig
en duidelijk verandering van
richting aan te geven? Zal ik in
een gevaarlijke situatie niet zo
danig beven dat ik de macht over
mijn stuur verlies? Is mijn reac
tiesnelheid wel voldoende?' Uw
huisdokter zal u het antwoord
geven
De kennis van de verkeersre
gels is gemakkelijk op te frissen.
Tal van afdelingen van het Ver
bond voor Veilig Verkeer organi
seren veilig verkeerscursussen
voor bromfietsers. Die kosten
haast niets en die geringe kosten
uw veiligheid wel waard.
Ook de keuze van uw brom
mer is belangrijk. Het spreekt
vanzelf dat u niet op zo'n felge
kleurde snelbrommer moet gaan
zitten; er zijn voldoende wat
langzamer bromfietsen in de
handel. Laat de snelheid aan de
jeugd en kies een vervoermiddel
dat meer past bij uw waardige
status!
In opdracht van het Verbond
voor Veilig Verkeer heeft het
Centraal Bureau voor de Statis
tiek een onderzoek naar de aard
van het letsel, dat bij een ver
keersongeval betrokken brom
fietsers en hun duopassagiers op
liepen in december 19(51 en janu
ari 19(52 ingesteld. Hierbij is ko
men vast te staan, dat van de 21
door bekende oorzaak om 't le
ven gekomen bromfietsers er 19
overleden tengevolge van sehe-
delbasisfracturen; een overleed
aan de gevolgen van ernstig her
senletsel en aan de gevolgen van
het opgelopen hoofdletsel. Van
de in deze periode omgekomen
duopassagiers van bromfietsers
overleden drie aan de gevolgen
van schedelbasisfractuur, terwijl
van het vierde slachtoffer de
schedel werd verbrijzeld.
Van de 115(5 ernstig gewonde
bromfietsers liepen 5(56 (49%)
eveneens ernstig hoofdletsel op:
54 waren het slachtoffer van een
schedelbasisfractuur, 214 van 'n
zware hersenschudding. 184 her
senschudding en overige ernstige
hoofdverwondingen en 114 zware
hersenschudding en overig letsel.
Bij de duopassagiers eenzelfde
beeld: van de 96 ernstig gewon
den liepen 38 (40%) ernstig
hoofdletsel op, te weten 3 een
schedelbasisfractuur, 19 'n zware
hersenschudding, 5 een zware
hersenschudding en overige ver
wondingen aan het hoofd en 11
een zware hersenschudding en
overige verwondingen.
Het zijn deze gegevens die het
Verbond voor Veilig Verkeer
leidden tot de conclusie, dat sche
delverwondingen bij bromfiets
ongevallen dikwijls optreden,
Waardoor het voor bromfietsers
aanbevelenswaard zou zijn een
valhelm te dragen. Hierbij wordt
nu niet onmiddellijk gedacht aan
een zware valhelm, maar ook zou
reeds goede diensten bewijzen 'n
sierlijke „cap", met sterk mate
riaal gevoerd.
In Frankrijk is het dragen van
een valhelm door z.g. „vélo-mo-
tcurs" sedert 1 april j.l. door de
overheid verplicht gesteld. Bui
ten beschouwing latend of het al
dan niet wenselijk zou zijn dat de
overheid in ons land eenzelfde
maatregel treft, is het Verbond
van mening dat het dragen van
valhelmen wèl sterk moet wor
den aanbevolen. |Maar dan rust
naar de mening van het Verhond
op de overheid de taak om er
voor zorg te dragen dat met de
meeste spoed normen worden op
gesteld, waaraan goed te keuren
valhelmen hebben te voldoen:
het is zaak dat zij, die de gevol
gen van een eventueel verkeers
ongeval willen verzachten door
het dragen van een valhelm, de
overtuiging moeten hebben dat
zulks geen illusie is.
Niet de verplichtstelling, maar
de veilig-stelling is hier, letter
lijk en figuurlijk, „hoofd"-zaak.
Op dat eerste Pinksterdag-
feest, waarbij de apostelen
tegenwoordig waren, is het
bewustzijn van de Christe
lijke samenhang der geschie
denis ontwaakt. Toen Iv de
boog van het Christelijk le
ven teruggespannen naar 't
begin der tijden en vooruit
gespannen naar het einde.
Dit historisch bewustzijn is
grotendeels verloren gegaan,
het Christelijk leven is uit
eengevallen in afzonderlijke
gelovigen, verbonden door
één grote organisatie.
Juist daarom hebben wij
redenen genoeg om tot de
Heilige Geest te bidden, dat
Hij ons het bewustzijn moge
schenken van deze gehele
wereld en alle tijden omvat
tende geschiedenis, die de
onze is. Het bewustzijn, op
genomen te worden in een
samenhang, die ons verbindt
met de door God beschikte
zin van het verleden en de
toekomst.
Er zijn belevenissen waar
bij het schijnt dat tot nog
toe onbekende krachten zich
openen, creatieve krachten
naar boven komen, waarvan
men nog niets wist. Er zijn
tijden waarin het gevoel to
tale kultuurgebieden door
kruist. Onze tijd is vol van
dergelijke ervaringen. Over
al ontmoet men het woord
„nieuw" alsof het magische
kracht zou hebben.
„Zoals gij begonnen zijt
zo zult gij blijven" heeft
Hölderin gezegd en dat is 't
antwoord. Het leven vormt
een kringloop dat op zijn ei
gen uitgangspunt terugkeert.
Slechts op een enkel punt is
het leven en daarmee de ge
hele wereld open: Dat is in
God, in wiens drievuldigheid
wij de Heilige Geest terug
vinden. Daarom kan het zo
nuttig zijn dat wij juist in
deze dagen bidden: „Kom
Heilige Geest en vervul de
harten van Uw gelovigen".
Snel rijden betekent een zeer geringe tijdwinst
tegenover een veel groter risico en hogere onkosten
Verb.VeiligVerkeer
NEDERLAND WORDT BE
DREIGD DOOR AARDAPPEL-
SCHAARSTE
Veel grossiers in Westen
uitverkocht
De aardappelvoorziening in
Nederland dreigt spaak te lopen.
Verscheidene groothandelaars
zijn van oordeel, dat zeer binnen
kort een grote schaarste zal ont
staan. Zij wijten de „aardappel
crisis" aan het optreden van de
ministers van Economische Za
ken en van Landbouw en Visse
rij. De aankondiging dat de
groothandel vanaf j.l. woensdag
.'oor de aardappelen niet meer
lan 30 cent per kilo mocht vra
gen, heeft er toe geleid, dat de
.roothandcl binnen een week zijn
(ehele voorraad afgestoten heeft.
Aardappelen die uit het buiten
and zijn aangevoerd, hebben de
Nederlandse markt niet bereikt,
maar zijn naar het buitenland
doorverkocht. Pootaardappelen
worden tegen de „ministeriële
prijs" verkocht, waardoor de
inndelaren die dit doen, grote
winsten kunnen maken.
Mr. BURGER TREKT ZICH~
TERUG UIT KAMER
Mr. J. A. W. Burger, de leider
•an de PvdA-fractie in de Twee
de Kamer, zal in september zijn
:etel in de Tweede Kamer niet
neer innemen. Hij heeft dit aan
gekondigd in een brief aan het
bestuur van de Partij van de Ar
beid, die hij al voor de Staten
verkiezingen van 28 maart zou
Schots*
Italiaanse
tweeds
verwerkt door STURKA en
STIJLGROEP GRONINGEN
Kleren
maken
de man
tot een
Mann*n kopen
bij
Komt U ook eens kijken 7
WAALWIJK Grotestraat 192 Tel. 2507
winkel uit Schiedam, de 20-jari-
gc dpi. sergeant titulair A. van
Eijk uit Rotterdam en de 20-ja-
rige dpi. soldaat der eerste klasse
B. H. A. Smulders uit Tilburg
werden op slag gedood of over
leden kort na aankomst in het
ziekenhuis van Nienburg.
Vijf soldaten werden ernstig,
doch niet levensgevaarlijk ge
wond. Het zijn: de 19-jarige C.
Balke uit Amsterdam (gecompli
ceerde rechterbeenbreuk), de 19-
jarige J. v. d. Heuvel uit Rotter
dam (grote kuitwond en spier-
scheuren), de 20-jarige P. van
Leeuwen uit Voorburg (fractuur
aan bovenbeen), de 19-jarige W.
Koster uit Rotterdam (linker on
derbeen verbrijzeld) en de 2ü-ja-
rige J. van Geenen uit Raven-
stein (ontwrichte en gebroken
elleboog). Licht gewond werden
tien militairen, n.l. de soldaten:
A. Jansen (20) uit Gendringen;
A. Beijerbach (20) uit Amster
dam; G. van den Hazel (19) uit
Hilversum; P. van Eekelen (19)
uit Halsteren; C. Heemskerk
(19) uit Ter Aar; E. Franken
(19) uit Barneveld; P. van Lan-
gevelde (20) uit Axel; J. Wub-
bolts (20) uit Velsen; en de
dienstpl. korporaals J. Vrolings
(21) uit Brunssum en J. de
Bruijn (20) uit Zundert.
hebben geschreven, maar die hij
na overleg met de voorzitter en
de secretaris van de partij nu pas
heeft verstuurd. Ook de Tweede
Kamerfractie zou pas na 1 juni
zijn ingelicht.
DRIE NEDERLANDSE COM
MANDO'S BIJ AANRIJDING OM
HET LEVEN GEKOMEN
Chauffeur dronken achter stuur?
Op de weg Stolzcnau-Nienburg
in de Westduitse deelstaat Ne-
dersaksen is de 25-jarige bakker
Alfred Krumwiede zondagnacht
om drie uur met zijn auto inge
reden op een groep van zestig
Nederlandse commando's die met
zijn tweeën naast elkaar uiterst
links liepen en op weg waren
naar een oefenterrein op de Lii-
nenburger heide. De gevolgen
waren verschrikkelijk: de 20-ja-
rige dpi. vaandrig J. van Wolfs-
AARDAPPELEN 35 CENT
PER KILO
Tussen woensdag 30 mei en 1.1.
dinsdag heeft de Economische
Contioledienst 20 processen-ver
baal gemaakt tegen aardappel
handelaren, die zich niet hadden
gehouden aan de opgelegde maxi
mumprijzen. Men spreekt in Den
Haag van: „niet meer dan 20" en
bedoelt daarmee te zeggen dat de
aardappelhandcl zich in het alge
meen goed aan de prijs voor
schriften houdt. Vanaf maandag
mogen de aardappels van de ou
de oogst voor hoogstens 35 cent
per kilo worden verkocht.
TWEE MAN VERDRONKEN
BIJ DRAMA OP MAAS
Twee mannen, de 33-jarige H.
van de Kamp uit Linne en de 29-
jarige P. Suskens uit Montfort,
zijn dinsdagmorgen verdronken
in de Maas te Herten, drie kilo
meter bezuiden Roermond, ter
wijl een derde man, de 34-jarige
J. Verstraaten uit Linne. ternau
wernood kon worden gered. Het
ongeluk gebeurde, toen de drie
mannen met een ijzeren roeiboot
een zwaar scheepsanker vervoer
den, waarmee een baggermolen
van de grinderij der Nederlandse
Spoorwegen te Linne in de Maas
was verankerd.
Vraagt vrijblijvend inlichtingen bij
ASSURANTIËN WAALWIJK
Grotestraat 341 Telefoon 04160 - 2141
VOORTAAN:
„BOTER BIJ DE VIS...!
Met ingang van 15 juni heeft
de politie in heel Nederland de
bevoegdheid gekregen voor ver
keersovertredingen z.g. betaalde
waarschuwingen te geven. In en
kele delen van dit land mocht de
politie dit al. Deze nieuwe maat
regel, die een enorme ontlasting
voor de kantongerechten bete
kent, wordt binnenkort ook van
kracht in de arrondissementen
Alkmaar, Haarlem, Amsterdam,
Utrecht, Middelburg, Groningen,
Assen, Almelo, Arnhem, Roer
mond en Den Bosch.
Bij het nieuwe systeem kun
nen politicmannen kwitanties
uurciken voor bedragen van 2.50,
5 en 7.50 gulden, al naar gelang
de ernst van de overtreding.
On 1 mei 1959 werd „de trans
actie in handen der politie bij al
gemene maatregel van bestuur",
zoals de betaalde waarschuwing
officieel'heet, in enkele delen van
het land als proef van kracht.
Ruim een jaar later werd aan die
maatregel de eerste uitbreiding
gegeven. Met ingang van 15 juni
ka» de betaalde waarschuwing in
heel Nederland worden uitge
deeld.
LUCHTBRUG NAAR CURASAO
VOOR NIEUW-GUINEA
Maandagmiddag om 1 uur ver
trekt van Schiphol 't eerste KLM
vliegtuig van een luchtbrug, die
in twaalf vluchten op twaalf ach
tereenvolgende dagen in totaal
ongeveer achthonderd militairen
naar Curasao zal brengen. Daar
zullen de militairen zich op de
Zuiderkruis inschepen met be
stemming Nieuw-Guinea.
JOUHAUD MAANDE SALAN
Ex-generaal Edmond Jouhaud,
de ter dood veroordeelde „tweede
man" van de OAS heeft 'n beroep
op ex-generaal Raoul Salan, de
tot levenslang veroordeelde lei
der, gedaan, een order te onder
tekenen tot onmiddellijke beëin
diging van de terreur in Algerije.
PRINSESJE IN BELGIË
GEBOREN
Een blonde, blauwogige doch
ter is het grootste verjaardags
cadeau van prins Albert van
België, die woensdag 28 jaar
werd. Dinsdag schonk zijn vrouw
prinses Paola op» het Brusselse
Belvedcre-paleis voorspoedig het
leven aan een dochtertje, dat het
jonge paar Astrid noemde, naar
de moeder van de prins.