wAAlwrjkse en LanqstRAAtse couratu BINNEN- EN BUITENLAND Verkoudheid ASPRO DE HUISARTS RAADPLEGEN IS VOOR OUDEREN EEN ZAAK VAN BELANG KOM HEILIGE GEEST i van AUTO-FINANCIERING WAAROM ZO SNEL? Veel voorkomende ongevalsoorzaken Verschillen in leeftijdsgroepen Advies van huisarts Geen overstapje Stel eisen aan Uw valhelm modieuze sportcolbert aam aexclusieve ÊVê ÊOkêO HERENKLEDING Voorkom Rillerig? Onprettig? Vlug: Snel Discreet Betrouwbaar W. Timmermans Zonen VRIJDAG 8 JUNI 1962 84e JAARGANG No. 44 De Tcho vAn het Zuióen Uitgever: Waal wij kse Stoomdrukkerij An toon Tielen Hoofdredacteur: JAN TLELJEN gironummer 50798 Dit blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk TeL 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 TeL 04167 - 2002 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties: speciaal Vw/ief Telegram-édrea ..Echo" Het Bureau voor de Statistiek van de gemeente Utrecht heeft de inleiding van zijn 1ste half jaar nummer 1961 van zijn uitga ve „Statistische Berichten" goed deels gewijd aan de bromfietser. In het kader van zijn kernthema- actie over hetzelfde onderwerp lichtte het Verbond voor Veilig Verkeer uit deze uitgave de vol gende gegevens, welke alle be trekking hebben op het verkeer in de stad Utrecht. In de periode van 1 januari 1959 tot 1 juli 19(51 dus 2Vfc jaar waren de meest voorko mende ongevalsoorzaken bij bromfietsongelukken (in volgor de van belangrijkheid): geen voorrang verlenen, verkeerd uit wijken? slippen, verkeerd om hoek of bocht rijden en op voor ligger rijden. Nadere vergelijking leert, dat hier wel sprake is van typische bromfiets-„kwalen": 't geen voorrang verlenen was een lout, die 829 bromfietsers tegen over 4U1 andere weggebruikers maakten; verkeerd uitwijken werd 150 maal bij bromfietsers gesignaleerd en 74 maal bij an deren; het verkeerd om hoek of bocht rijden bezorgde 85 brom- mietsers een ongeval en slechts 45 andere weggebruikers; niet minder dan 97 brommers reden tegen voorliggers, en maar 18 an dere weggebruikers maakten de zelfde vergissing; aan slippen van bromtïetsen waren 127 onge lukken te wijten, aan het slippen van andere voertuigen 5. Uit het voorhanden zijnde ma teriaal heeft het Bureau Statis tiek van de gemeente Utrecht ook kunnen nagaan op welke schaal bepaalde verkeersfouten door jongere of oudere bromfietsers worden begaan. Uit het cijferma teriaal blijkt dan, dat voor jon geren tot 20 jaar de voornaamste ongevalsoorzaken zijn: verkeerd om hoek of bocht rijden (49,4%) en niet of niet voldoende rechts houden (39,4%)het laagste per centage luidt 1(5,4% voor 't slip pen met de brommer. De cijfers voor de groep van 50 tot 59 jaar doen denken aan grotere bedachtzaamheid, maar ook aan sterk afgenomen reac tievermogen: de hoogste percen tages ongevallen werden veroor zaakt door verkeerd uitwijken (13,4%), geen voorrang verlenen (13.7%) en slippen (13,3%). Door deze leeftijdsgroep werd 11,8% van de ongevallen veroor zaakt, door de jongeren tot 20 jaar 27.2%. Naar de mening van het Ver bond voor Veilig Verkeer wetti gen bovengenoemde cijfers, wel ke redelijk representatief voor 't verkeer in een grote of middel grote stad genoemd kunnen wor den, de conclusie dat verscheide ne personen van middelbare leef tijd op de brommer „overstap pen" zonder dat zij er zich vol doende van bewust zijn dat een dergelijk „overstapje" wellicht een tè grote stap is. Het Verbond adviseert dan ook alle oudere bromfietsers-in-spé met veel klem zich om advies te wenden tot hun eigen huisarts, en zelfs als deze daar geen be zwaar tegen heeft, dan toch in 't verkeer rekening te houden met de tekortkomingen welke inhae- rent z(jn aan de leeftijdafne mend reactievermogen, minder scherpe zintuigeljjke waarnemin gen (horen en zien) en wellicht langzaam verstijvende gewrich ten (omkijken, snel afstappen) enz. Wie van de fiets op de brom fiets overgaat, doet méér dan al leen maar een „overstapje" met de bedoeling om het voortaan wat gemakkelijker te hebben. Helaas zijn er nog altijd wegge bruikers, die de consequenties van een dergelijk „overstapje" niet ten volle doorgronden. Zij re aliseren zich niet voldoende dat om meer dan één reden de over gang van fiets op brommer en zelfs de overgang van het oerou de voetganger-zijn naar het rij wielen met hulpmotor een be langrijke gebeurtenis is. In de eerste plaats is duidelijk dat iemand, die sneller is, ook sneller zal moeten reageren. En vooral ouderen, die om der wille van het gemak willen gaan „brommen", zullen hier ernstig rekening mee moeten houden. Voor die ouderen geldt 't vol gende: Met het voortschrijden van de leeftijd worden tal van be wegingen wat moeilijker. De ge wrichten willen in het algemeen niet zo goed meer mee als een twintig jaar geleden. Hetzelfde geldt eveneens voor de zintuige- lijke waarnemingen; de brom- fietser-in-spé, die Abraham heeft mogen aanschouwen en die op 'n bromfiets wil klimmen, zal moe ten bedenken dat het motortje van een brommer lawaai maakt en dat hij dientengevolge een achteropkomende weggebruiker minder goed hoort aankomen dan wanneer hij op een gewone fiets zit. Samenvattend geeft het Ver bond voor Veilig Verkeer tot slot van zijn kernthema „de brom fietser" aan oudere weggebrui kers, die willen gaan brommen, in hun eigen belang dan ook het advies: praat even met uw huis arts en vraag hem om advies. „Kan ik nog voldoende scherp zien en afstanden schatten? Kan ik genoeg horen om boven het lawaai van mijn brommer 'n au to te horen naderen? Is mijn nek niet te stijf om bij het inhalen van een andere weggebruiker even achterom te kijken of de weg achter mij veilig is? Kan ik met de verminderde soepelheid van mijn gewrichten in geval van nood snel van de brommer af springen zonder te vallen? Zijn mijn armen niet te stijf om tijdig en duidelijk verandering van richting aan te geven? Zal ik in een gevaarlijke situatie niet zo danig beven dat ik de macht over mijn stuur verlies? Is mijn reac tiesnelheid wel voldoende?' Uw huisdokter zal u het antwoord geven De kennis van de verkeersre gels is gemakkelijk op te frissen. Tal van afdelingen van het Ver bond voor Veilig Verkeer organi seren veilig verkeerscursussen voor bromfietsers. Die kosten haast niets en die geringe kosten uw veiligheid wel waard. Ook de keuze van uw brom mer is belangrijk. Het spreekt vanzelf dat u niet op zo'n felge kleurde snelbrommer moet gaan zitten; er zijn voldoende wat langzamer bromfietsen in de handel. Laat de snelheid aan de jeugd en kies een vervoermiddel dat meer past bij uw waardige status! In opdracht van het Verbond voor Veilig Verkeer heeft het Centraal Bureau voor de Statis tiek een onderzoek naar de aard van het letsel, dat bij een ver keersongeval betrokken brom fietsers en hun duopassagiers op liepen in december 19(51 en janu ari 19(52 ingesteld. Hierbij is ko men vast te staan, dat van de 21 door bekende oorzaak om 't le ven gekomen bromfietsers er 19 overleden tengevolge van sehe- delbasisfracturen; een overleed aan de gevolgen van ernstig her senletsel en aan de gevolgen van het opgelopen hoofdletsel. Van de in deze periode omgekomen duopassagiers van bromfietsers overleden drie aan de gevolgen van schedelbasisfractuur, terwijl van het vierde slachtoffer de schedel werd verbrijzeld. Van de 115(5 ernstig gewonde bromfietsers liepen 5(56 (49%) eveneens ernstig hoofdletsel op: 54 waren het slachtoffer van een schedelbasisfractuur, 214 van 'n zware hersenschudding. 184 her senschudding en overige ernstige hoofdverwondingen en 114 zware hersenschudding en overig letsel. Bij de duopassagiers eenzelfde beeld: van de 96 ernstig gewon den liepen 38 (40%) ernstig hoofdletsel op, te weten 3 een schedelbasisfractuur, 19 'n zware hersenschudding, 5 een zware hersenschudding en overige ver wondingen aan het hoofd en 11 een zware hersenschudding en overige verwondingen. Het zijn deze gegevens die het Verbond voor Veilig Verkeer leidden tot de conclusie, dat sche delverwondingen bij bromfiets ongevallen dikwijls optreden, Waardoor het voor bromfietsers aanbevelenswaard zou zijn een valhelm te dragen. Hierbij wordt nu niet onmiddellijk gedacht aan een zware valhelm, maar ook zou reeds goede diensten bewijzen 'n sierlijke „cap", met sterk mate riaal gevoerd. In Frankrijk is het dragen van een valhelm door z.g. „vélo-mo- tcurs" sedert 1 april j.l. door de overheid verplicht gesteld. Bui ten beschouwing latend of het al dan niet wenselijk zou zijn dat de overheid in ons land eenzelfde maatregel treft, is het Verbond van mening dat het dragen van valhelmen wèl sterk moet wor den aanbevolen. |Maar dan rust naar de mening van het Verhond op de overheid de taak om er voor zorg te dragen dat met de meeste spoed normen worden op gesteld, waaraan goed te keuren valhelmen hebben te voldoen: het is zaak dat zij, die de gevol gen van een eventueel verkeers ongeval willen verzachten door het dragen van een valhelm, de overtuiging moeten hebben dat zulks geen illusie is. Niet de verplichtstelling, maar de veilig-stelling is hier, letter lijk en figuurlijk, „hoofd"-zaak. Op dat eerste Pinksterdag- feest, waarbij de apostelen tegenwoordig waren, is het bewustzijn van de Christe lijke samenhang der geschie denis ontwaakt. Toen Iv de boog van het Christelijk le ven teruggespannen naar 't begin der tijden en vooruit gespannen naar het einde. Dit historisch bewustzijn is grotendeels verloren gegaan, het Christelijk leven is uit eengevallen in afzonderlijke gelovigen, verbonden door één grote organisatie. Juist daarom hebben wij redenen genoeg om tot de Heilige Geest te bidden, dat Hij ons het bewustzijn moge schenken van deze gehele wereld en alle tijden omvat tende geschiedenis, die de onze is. Het bewustzijn, op genomen te worden in een samenhang, die ons verbindt met de door God beschikte zin van het verleden en de toekomst. Er zijn belevenissen waar bij het schijnt dat tot nog toe onbekende krachten zich openen, creatieve krachten naar boven komen, waarvan men nog niets wist. Er zijn tijden waarin het gevoel to tale kultuurgebieden door kruist. Onze tijd is vol van dergelijke ervaringen. Over al ontmoet men het woord „nieuw" alsof het magische kracht zou hebben. „Zoals gij begonnen zijt zo zult gij blijven" heeft Hölderin gezegd en dat is 't antwoord. Het leven vormt een kringloop dat op zijn ei gen uitgangspunt terugkeert. Slechts op een enkel punt is het leven en daarmee de ge hele wereld open: Dat is in God, in wiens drievuldigheid wij de Heilige Geest terug vinden. Daarom kan het zo nuttig zijn dat wij juist in deze dagen bidden: „Kom Heilige Geest en vervul de harten van Uw gelovigen". Snel rijden betekent een zeer geringe tijdwinst tegenover een veel groter risico en hogere onkosten Verb.VeiligVerkeer NEDERLAND WORDT BE DREIGD DOOR AARDAPPEL- SCHAARSTE Veel grossiers in Westen uitverkocht De aardappelvoorziening in Nederland dreigt spaak te lopen. Verscheidene groothandelaars zijn van oordeel, dat zeer binnen kort een grote schaarste zal ont staan. Zij wijten de „aardappel crisis" aan het optreden van de ministers van Economische Za ken en van Landbouw en Visse rij. De aankondiging dat de groothandel vanaf j.l. woensdag .'oor de aardappelen niet meer lan 30 cent per kilo mocht vra gen, heeft er toe geleid, dat de .roothandcl binnen een week zijn (ehele voorraad afgestoten heeft. Aardappelen die uit het buiten and zijn aangevoerd, hebben de Nederlandse markt niet bereikt, maar zijn naar het buitenland doorverkocht. Pootaardappelen worden tegen de „ministeriële prijs" verkocht, waardoor de inndelaren die dit doen, grote winsten kunnen maken. Mr. BURGER TREKT ZICH~ TERUG UIT KAMER Mr. J. A. W. Burger, de leider •an de PvdA-fractie in de Twee de Kamer, zal in september zijn :etel in de Tweede Kamer niet neer innemen. Hij heeft dit aan gekondigd in een brief aan het bestuur van de Partij van de Ar beid, die hij al voor de Staten verkiezingen van 28 maart zou Schots* Italiaanse tweeds verwerkt door STURKA en STIJLGROEP GRONINGEN Kleren maken de man tot een Mann*n kopen bij Komt U ook eens kijken 7 WAALWIJK Grotestraat 192 Tel. 2507 winkel uit Schiedam, de 20-jari- gc dpi. sergeant titulair A. van Eijk uit Rotterdam en de 20-ja- rige dpi. soldaat der eerste klasse B. H. A. Smulders uit Tilburg werden op slag gedood of over leden kort na aankomst in het ziekenhuis van Nienburg. Vijf soldaten werden ernstig, doch niet levensgevaarlijk ge wond. Het zijn: de 19-jarige C. Balke uit Amsterdam (gecompli ceerde rechterbeenbreuk), de 19- jarige J. v. d. Heuvel uit Rotter dam (grote kuitwond en spier- scheuren), de 20-jarige P. van Leeuwen uit Voorburg (fractuur aan bovenbeen), de 19-jarige W. Koster uit Rotterdam (linker on derbeen verbrijzeld) en de 2ü-ja- rige J. van Geenen uit Raven- stein (ontwrichte en gebroken elleboog). Licht gewond werden tien militairen, n.l. de soldaten: A. Jansen (20) uit Gendringen; A. Beijerbach (20) uit Amster dam; G. van den Hazel (19) uit Hilversum; P. van Eekelen (19) uit Halsteren; C. Heemskerk (19) uit Ter Aar; E. Franken (19) uit Barneveld; P. van Lan- gevelde (20) uit Axel; J. Wub- bolts (20) uit Velsen; en de dienstpl. korporaals J. Vrolings (21) uit Brunssum en J. de Bruijn (20) uit Zundert. hebben geschreven, maar die hij na overleg met de voorzitter en de secretaris van de partij nu pas heeft verstuurd. Ook de Tweede Kamerfractie zou pas na 1 juni zijn ingelicht. DRIE NEDERLANDSE COM MANDO'S BIJ AANRIJDING OM HET LEVEN GEKOMEN Chauffeur dronken achter stuur? Op de weg Stolzcnau-Nienburg in de Westduitse deelstaat Ne- dersaksen is de 25-jarige bakker Alfred Krumwiede zondagnacht om drie uur met zijn auto inge reden op een groep van zestig Nederlandse commando's die met zijn tweeën naast elkaar uiterst links liepen en op weg waren naar een oefenterrein op de Lii- nenburger heide. De gevolgen waren verschrikkelijk: de 20-ja- rige dpi. vaandrig J. van Wolfs- AARDAPPELEN 35 CENT PER KILO Tussen woensdag 30 mei en 1.1. dinsdag heeft de Economische Contioledienst 20 processen-ver baal gemaakt tegen aardappel handelaren, die zich niet hadden gehouden aan de opgelegde maxi mumprijzen. Men spreekt in Den Haag van: „niet meer dan 20" en bedoelt daarmee te zeggen dat de aardappelhandcl zich in het alge meen goed aan de prijs voor schriften houdt. Vanaf maandag mogen de aardappels van de ou de oogst voor hoogstens 35 cent per kilo worden verkocht. TWEE MAN VERDRONKEN BIJ DRAMA OP MAAS Twee mannen, de 33-jarige H. van de Kamp uit Linne en de 29- jarige P. Suskens uit Montfort, zijn dinsdagmorgen verdronken in de Maas te Herten, drie kilo meter bezuiden Roermond, ter wijl een derde man, de 34-jarige J. Verstraaten uit Linne. ternau wernood kon worden gered. Het ongeluk gebeurde, toen de drie mannen met een ijzeren roeiboot een zwaar scheepsanker vervoer den, waarmee een baggermolen van de grinderij der Nederlandse Spoorwegen te Linne in de Maas was verankerd. Vraagt vrijblijvend inlichtingen bij ASSURANTIËN WAALWIJK Grotestraat 341 Telefoon 04160 - 2141 VOORTAAN: „BOTER BIJ DE VIS...! Met ingang van 15 juni heeft de politie in heel Nederland de bevoegdheid gekregen voor ver keersovertredingen z.g. betaalde waarschuwingen te geven. In en kele delen van dit land mocht de politie dit al. Deze nieuwe maat regel, die een enorme ontlasting voor de kantongerechten bete kent, wordt binnenkort ook van kracht in de arrondissementen Alkmaar, Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Middelburg, Groningen, Assen, Almelo, Arnhem, Roer mond en Den Bosch. Bij het nieuwe systeem kun nen politicmannen kwitanties uurciken voor bedragen van 2.50, 5 en 7.50 gulden, al naar gelang de ernst van de overtreding. On 1 mei 1959 werd „de trans actie in handen der politie bij al gemene maatregel van bestuur", zoals de betaalde waarschuwing officieel'heet, in enkele delen van het land als proef van kracht. Ruim een jaar later werd aan die maatregel de eerste uitbreiding gegeven. Met ingang van 15 juni ka» de betaalde waarschuwing in heel Nederland worden uitge deeld. LUCHTBRUG NAAR CURASAO VOOR NIEUW-GUINEA Maandagmiddag om 1 uur ver trekt van Schiphol 't eerste KLM vliegtuig van een luchtbrug, die in twaalf vluchten op twaalf ach tereenvolgende dagen in totaal ongeveer achthonderd militairen naar Curasao zal brengen. Daar zullen de militairen zich op de Zuiderkruis inschepen met be stemming Nieuw-Guinea. JOUHAUD MAANDE SALAN Ex-generaal Edmond Jouhaud, de ter dood veroordeelde „tweede man" van de OAS heeft 'n beroep op ex-generaal Raoul Salan, de tot levenslang veroordeelde lei der, gedaan, een order te onder tekenen tot onmiddellijke beëin diging van de terreur in Algerije. PRINSESJE IN BELGIË GEBOREN Een blonde, blauwogige doch ter is het grootste verjaardags cadeau van prins Albert van België, die woensdag 28 jaar werd. Dinsdag schonk zijn vrouw prinses Paola op» het Brusselse Belvedcre-paleis voorspoedig het leven aan een dochtertje, dat het jonge paar Astrid noemde, naar de moeder van de prins.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 1