Hf I Wltf Muziekcontrasten ONS ARM WIELERLANDJE RUM UNO PERNOD TWEEDE JAARGANG NO. 13 22 JUNI 1962 VERSCHIJNT ELKE VEERTIEN DAGEN 4> WIST U ^Vauglxn 0orry *3rokken HOOFDREDACTEUR: Lamb. F. van Beers REDACTIERAAD: Hans Brokx Gerard van Esch Ine van Heesch Ad Henkelman Ad van Liempt Fred Meij Ben Ouwerkerk René van Montagne Marcelle Romar blad vóór en dóór de jeugd RED ACTIE-ADRES Waalwijk. Putstraat 40, TELEFOON: 04160 - 3698 BANKIER: A'damsche Bank, Waalwijk. Passier In de bocht Redactie Jeugdblad „WIJ" putstraat 40 Waalwijk Mijne Heren Vaar aanleiding van Uw verschijnen d.d. 8 juni j.l., deel ik V zonder mwegen mededat ik Uw blad ditmaal (anders niet) een ordinaire scheldpartij aan het adres van Elvis Presley vond. Ook ik ben geen be wonderaar van laatstgenoemde figuur V, maar deze schoftige uitdruk kingen waren meer dan ordinair. Ik ben wél een aanhanger van Cliff Richardmaar de lof, die hem were toebedeeldkon me niet weerhouden van het schrijven van deze brie/. In het opgedirkt kereltje, zoals de heer van Esch Elvis Presley betitel de ziet hij zéker zijn evenbeeld En daar hij zoveel van Elvis en zijn aims weet, neem ik aan, dat hij ook dikwijls naar hem gaat kijken Ook schijnt de (heer) V van Esch niet te weten wat het woord teen ager5) betekent; hij voelt zichzelf zeker aanmerkelijk ouder En als hij denkt het beter te kunnen dan Elvis, Conny en The blue Diamonds, dan geef ik hem de welgemeende raad ook eens op de planken te verschijnen, zodat ik hem persoonlijk met een rotte tomaat op zijn ogen kan pooien, in de hoop dat hij achterover in een sloot zal vallen hoven op een oude koe (evenbeeld) Wanneer ik naar hem zou kunnen luisteren, zal ik ongetwijfeld vele braakmiddelen tegelijk hebben 10 Inmiddels verblijf ik met vriendelijke groeten, mahalia jackson Hoogachtend, René Eikelenboom Zomerdijkseweg 1 Waalwijk P.S. Bloedloze, halfzachte, waardeloze......... enz. Poetst zelf zeker nooit zijn tanden VOETNOTEN VAN „GEKRAAKTE" MUZIEKREDACTEUR 1) 2) 3) 5) 6) 7) 8) 9) 10) 11) 12) Had Elvis maar een miljoen van zulke bewonderaars. Was dit evenbeeld ook maar in de portemonnee te bespeuren. Ongeveer vier a vijfmaal per maand. De Weledele Heer Teenager" is de Engelse naam voor jongelui in de leeftijd van 13 t/m 19 jaar 'Óm precies te zijn: 18 jaar, drie maanden, achtentwintig dagen. Foei wat een verspilling. Prijs tomaten per kg.: 1.50. Sloten achter het podium? Koeien in de sloten? Neem toch wat wijnsteen! Elvis. Hebt u de tongtest wel eens gedaan? Neen? Het was op Schiphol. Bij haar aankomst. Een grote, dikke en goedmoedige Mahalia Jackson poseerde ge willig voor allerlei fotografen, die exclusieve af spraakjes met impressario Lou van Rees hadden ge maakt. Een beetje amechtig, maar ook wel moederlijk lief stond zij daar tussendoor een journalist te woord. Natuurlijk moest zij voor dei tienduizendste keer ant woord geven op de altijd terugkerende vraag: „Miss Jackson, waarom zingt u geen jazz? Waarom alleen gospelsongs? Alleen die van blijdschap en dankbaar heid overvloeiende evangelisatieliederen?" „Ik zing ze omdat God het van mij vraagt. Ik heb niets tegen jazz, ook dat is muziek van mijn volk, maar ik heb mijn talent gekregen om van Gods goed heid en genade te zingen". Ze zei het op een manier die het onmogelijk maak te te twijfelen aan de echtheid van die woorden. Voor al niet toen zij even later diezelfde journalist scherp aanviel. „Houd u van de Heer?" vroeg ze. Gelukkig begreep de scribent op tijd wat de neger zangeres bedoelde en hij knikte vol ijver. Het vriendelijke gezicht kreeg plotseling twee scher pe lijnen, de ogen werden onverwacht fel. „U liegt", zei ze, „niemand houdt van God. Hij houdt van ons en dat is ons geluk, maar van ons gaat geen zier lief de uit. Ik praat niet meer met u, u bent niet eerlijk", en Mahalia ging weg. Haar naam is nu een begrip geworden. Vrijwel overal ter wereld waar grammofoonplaten gedraaid worden en zeker in die landen waar de vakmensen zich nog steeds verbazen over de oplagen, die haar vrij kostbare langspeelplaten weten te halen. Elf jaar geleden is haar onweerstaanbare opmars naar de roem begonnen. Toen kwam zij naar Europa, naar Parijs om precies te zijn. Een negerzageres, die grote populariteit genoot bij de Amerikaanse negers en in het bijzonder bij de baptistengemeenten, van welke kerkgenootschap Mahalia nog steeds één van de ac tiefste leden is. Doch blank Amerika had, op hier en daar een en kele excentrieke uitzondering na, nog nooit gehoord van de vrouw, die nu door de slagzinjongens wordt betiteld als ,,'s werelds grootste gospelzangeres". Zij was nerveus, onzeker, de Mahalia Jackson, die des tijds in Parijs debuteerde. Zij voelde intuïtief, dat het publiek in de uitverkochte Salie Pleyel helemaal niet kwam om te luisteren naar de boodschap van haar religieus bewogen liederen. Voor hen was zij één van dat de Heer Frans Passier zich 's zaterdags voorbereid op de vierdaagse 7 neen zorg dan dat U bij zijn eerstvolgende oefening aanwezig bent. Start rond half twee A.H- Hier ziet U dan hoe Mac Clean de aanslag radicaal verwijdert. Dzzzzzzzzjjjjjjjoeoeoeoeoeoeoeoeoeoe oeoeoeoennnnnnnngggggg Tussen haakjes, ikzelf gebruik Prodent Als een der zwaarste bladzijden in de geschiedenis der Nederlandse wielersport zal het jaar 1963 zeer zeker beschouwd worden. De wielersport, eens één der grootste en meest ge waardeerde sportevenementen, ziet haar einde met rasse schreden naderen. Natuurlijk, wekelijks worden er in ons land nog tientallen grote en kleine coursen verreden. Maar hier liggen ook de moeilijkheden niet. De grote fout ligt bij de K.N.W.V., die het dit jaar niet nodig vond om de „Ronde van Nederland" voor profs en onaf- hankelijken plaats te laten vinden. „Zoiets kan eenvoudig niet meer in Nederland", merkten ze op, „het geld en de middelen ontbreken". Een week na deze uitspraak startte de „Olympia's tour door Nederland", een jaarlijks terugkerende wie lerronde voor amateurs en onafhankelijken. En nog nooit in de Nederlandse wielergeschiedenis is het zulk een groot succes geworden als dit jaar. Maar de K.N.W.V. kan dat niet; zij hebben er het geld en de middelen niet voor. Meermalen is reeds hierop gehamerd: de teenagermuziek heeft zich van de Rock en Roll-stijl naar nieuwere vormen ontwikkeld. Het succes van de Rock en Roll is toe te schrijven als een gevolg van het zoeken van platenfabrikanten naar een „new sound" (Les Paul, Dave Rose, Percy Faith en vooral Billy Vaughn) enerzijds en de be hoefte van de teenager naar een eigen muziek, anderzijds. Beiden had den dus alle reden om tevreden te zijn: de platenfabrikant en de teenager. Maar liefst 90% van de grammofoonplatenindustrie specialiseerde zich in minder dan geen tijd in dit soort muziek, terwijl de radio trouw met deze lijn meeging. verkopen, krijgt hij hier reeds bij de honderdduizend verkochte exem plaren een gouden plaat. Hoe weinig glorieus talent Hol land te bieden heeft, bleek wel heel sterk op het Grand Gala (lees chaos) du Disque dat enige tijd ge- Een van de beste prestaties op 't gebied van „Vocaal Internationaal" van het Europese vasteland, leverde de afgelopen jaren CATHERINA VALENTE op een onnavolgbare, grandioze wijze. In Zuid-Duitsland trad ze reeds op toen ze nog maar nauwelijks zes jaar was. Haar uit stekende schlagers en songs zijn maar liefst in elf talen uitgegeven. In het concert van Kurt Edelha- gen zag Catherina het begin van haar carrière met het plaatje „Is tanbul". Wat een onzin! AD HENKELMAN Niet alleen de show, die zij bij het zingen van haar nummers ver toont, heeft haar groot gemaakt, maar de enorme talenkennis, waar over ze reeds vroeg beschikte en haar aangeboren muzikale aanleg. In verschillende Duitse films bewijst ze bovendien een groot acteertalent te bezitten. (Du bist wunderbar; Das Einfachte Madchen; Abends in die Scala). Met haar doorzettings vermogen is ze op het pad van de showbuisiness zeer hoog opgeklom men. CORRY BROKKEN En over showbuisiness gesproken: Corry Brokken plaatste zich met haar aardige show weer volop in de populariteit. Nadat zij enige jaren geleden met het grote Hitparade-succes van Edith Piaf's „Milord" getriomfeerd had, was zij een tijdje nagenoeg uit de belangstelling. Intussen verschenen er nog een paar l.p.'s met allemaal in 't Engels uitgebrachte songs. De titel van een l.p. is Corry's Bedtime Story. De volgende songs zijn er in gezongen: Don't smoke in Bed; When I grow too old to dream; Close your Eyes; Go to sleep go to sleep; Bedtime Story; In the dim dim danning; Black is the colour of my true love's hair; Let's put out the Light. Momenteel kan men echter con cluderen dat Corry Brokken een niet onbelangrijke rol heeft gespeeld in de Nationale Muziekwereld. Vrijwel elke week worden wij via het scherm en de luidspreker ge confronteerd met „nationaal talent met Corry en Mieke en Ria en Greetje en de Selvera's, en ga zo maar door. Het zal vele jonge muziekmin naars grieven, dat het in Nederland dun gezaaid is met goede artiesten. Omdat geen enkele zanger of zan geres in staat is 1 miljoen platen te leden in Scheveningen gehouden werd. Aan Nederlands populairste zangduo (lach niet) „The blue Dia monds", die met hun onwezenlijk gefluister steeds hebben getracht The Evely's" te imiteren en zich daarmee te vergelijken (dat lukt ze nooit; ze zijn te vergelijken met oud ijzer naast goud), werden op grond van de in het afgelopen seizoen uit gebrachte platen onderscheiden met de EDISON Dat het met onze oosterburen al niet veel beter gesteld is, blijkt wel uit een onlangs gehouden enquête in „Die Heimat". Conny kwam (met haar kinder stemmetje) als nummer één uit de bus. Daarna kwamen o.a. Freddy Quinn, Peter Kraus, Gus Backus en Tante Gildo, die de laatste tijd wel aardige plaatjes op de markt had den gebracht, maar het predicaat zanger van internationaal formaat missen. Het bezoek van de fenominale Cliff Richard aan ons land is dan ook veel hoger aangeslaan, omdat 't bezoek van Conny, Rex of Peter nooit heeft kunnen imponeren. GERARD VAN ESCH de eerste negerzangeressen, die na de oorlog kwam zingen. Voor hen was zij „de een of andere onbeken de jazz-zangeres", ontdekt door een Franse Jazz-ex- pert tijdens zijn omzwervingen in Amerika. Het werd voor beide partijen een Verbijsterende avond. Er klonk geen noot jazz, al was de muziek daar sterk aan verwant. Er klonk geen enkele ver trouwde song, zelfs geen spiritual. Er klonken uit sluitend blije, sterk evangeliserende liederen, die spraken van Gods genade, van de Heiland, van de hoop, die de mens op aarde mag en kan koesteren. Doch hoewel de meesten in de Franse concertzaal haar niet verstonden, werd het een ovationeel succes voor de onbekende Mahalia. Elf jaar later stond zij' weer op de Europese con certpodia. Ook in Amsterdam, waar de toch al peper dure kaartjes (twintig gulden) voor „zwart geld" verkocht werden. Zij kwam niet meer als „zo maar een negerzangeres", doch als een wereldberoemdheid. Zingen voor een publiek, dat zij de afgelopen jaren met haar magistrale grammofoonplaten voor haar kunst gewonnen had. Iedereen wist nu, dat zij in New Orleans geboren werd, dat zij opgroeide in de sloppen van Chicago, dat zij daar ontdekt werd in een kerkkoortje en dat zij weigerde andere liederen te zingen dan de gospelsongs, die blijmoedige opvolgers van de uit bittere nood geboren spirituals. Ook nu verstonden de meesten haar niet, vermoedelijk. Doch haar geweldig talent, de volmaakte techniek waarmee zij die rauwe, orgelende stem zo sereen, zo zuiver wist te beheersen, sleepte een stampvolle zaal mee. Jammer alleen, dat Mahalia Jackson niet geheel en al aan de roes van het succes wist te ontkomen. Want nu zingt zij wèl enkele spirituals, ofschoon die niet zo duidelijk de boodschap van haar geloof uitdragen. Zij zingt ze tijdens haar concerten precies op de ogen blikken, dat het publiek een hoogtepunt verwacht. Dan klinken daar oude bekenden als „When the Saints" en „Down by the Riverside". Ontroerend mooi in hun primitiviteit, maar onontkoombaar, tref zeker, wat hun succes bij het publiek betreft. Jammer? Misschien ook niet, we mochten anders eens ver geten dat die beroemde Mahalia Jackson ook maar een mens is ZON Rum und Rumba Rotes Licht in den Flaschen Pernod Kleine Katze in Hong-Kong Wie Betaubt Theke - Menschen - Glaser - Rauch Rum und Calypso Grünes Licht auf der Bühne Pernod Dunkles Madchen in Bleu Jeans Wie Betaubt Getranke - Zigaretten - wasige Augen Rum und Rumba Kein Licht in Casa Blanca Pernod Süffisante Manner an der Theke Wie Betaubt Liebe - Leidenschaft - Rum und Calypso Rum und Pernod Marcelle Romar

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 3