wAAlwijkse en LAnqstRAAtse couraiu
Gfeorcje erókwin
BRILLEN
Mej. van Slobbe reikte
voor de laatste maal diploma's uit
Gloriedag voor Minister Gals
sel
Bekende radio- en
T.V.-sterren treden op
als circusartiesten
Weer geslaagde proef
met de Telstar
Vragen over televisie
uitzending van de Vara
Bijzondere waardering
Mammoetwet behaalde ruime meerderheid
Pachtwet aanvaard
Niet alleen de
gemeente
Hoogtepunt
20
Vijfentwintig jaar geleden stierf:
Een aparte figuur in de muziekgeschiedenis
aRhapsody in Blue" en „Porgy and Bess" onsterfelijke werken
Hij maakte reeds
jong naam
Een genre apart
forn
VANMAAREN
Dat is de Zaak voor
Bestuur, docenten en leerlingen namen afscheid
van een voortreffelijke directrice
MAANLAG 16 JUNI 1962
J— 84e JAARGANG No. 55
De rcho vt\n het Zuióen
ON
Uitgever:
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Gironummer 50798
Dit blad verschijnt 2 x per week
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contract-advertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „Echo"
Toen op 11 juli 1937 George Gershwin vrij plotseling te Bever
ly Hills bij Hollywood overleed, verloor de wereld een unieke
componist, want ruim 38 jaar is voor een componist de leeftijd
waarop hij tot zijn beste prestaties komt en van George Gershwin
zou men ongetwijfeld nog meer onsterfelijke werken verwacht
mogen hebben
Ook met de woorden „uniek componistwordt niet overdreven,
want Gershwin neemt in de muziekhistorie een aparte plaats in.
Men wil Gershwin de jazz in de schoenen schuiven en beweert
dat hij jazz en de concertmuziek met elkaar wilde verenigen.
Nu de opvattingen over de jazz wat helderder en scherper om
lijnd zijn dan in zijn tijd, kan men zeggen dat hij grote bewonde
ring voor de jazz had en jazzelementen in zijn werken opnam, maar
nooit speciaal of uitdrukkelijk muziek voor jazzorkest heeft ge
schreven. Jazz vereist namelijk ook improvisatie en erkent alleen
componisten, wanneer deze in hun werken rekening houden met,
en ruimte laten voor geïmproviseerde soli. Duke Ellington bijvoor
beeld deed dit, Gershwin niet. Dat veel van Gershwins songs tot
de dag van vandaag geliefde improvisatiethema s vormen, ver
andert daaraan niets.
George Gershwin werd op 26 sep
tember 1898 te Brooklyn (New-York)
geboren. Reeds jong gaf hij blijk een
uitzonderlijk talent te bezitten voor
het pianospel. En zoals dat in de Ver
enigde Staten gaat, waar men iets an
dere opvattingen heeft dan in Europa,
legde de jonge Gershwin zich al
spoedig toe op het componeren van
songs, hierin ijverig bijgestaan door
zijn broer Ira Gershwin, die een voor
treffelijk tekstdichter bleek te zijn.
Natuurlijk begreep George, dat hij
gedegen onderricht moest hebben en
zo nam hij pianolessen bij Hambitzer
en studeerde hij compositie bij Ki-
leniy.
Op de leeftijd van 16 jaar was de
jonge Gershwin al een echte pianist,
die onder andere speelde als „plug
ger" bij muziekuitgeverijen. Dat hij
een uitgesproken talent had, wordt
wel bewezen door het feit, dat hij nog
slechts 21 jaar oud reeds van George
White de opdracht kreeg muziek te
componeren bij zijn show „Scandals".
Zijn vele songs van voortreffelijke
kwaliteit, waarvan velen dat "it" had
den, (dat ondefinieerbare, waardoor
het successen werden), worden nu nog
regelmatig gespeeld. We behoeven
er maar een aantal te noemen en een
ieder die iets weet van de lichte muze
zal knikken als herkenning. Daar
zijn bijvoorbeeld: „The man I love";
„I got rhythm"; „Embracebel you";
„Lady be good"; „Love walked in";
en zo zouden we nog lang kunnen
doorgaan.
Het is geen wonder, dat hij reeds
op jeugdige leeftijd in de Verenigde
Staten een beroemd en gewaardeerd
componist was.
Toch vond George Gershwin geen
volledige bevrediging in het schrijven
van zijn songs. Hij wilde iets anders,
iets beters en aanvankelijk wist hij
nog niet hoe hij dit zou realiseren.
Maar tenslotte kwam het er toch uit
en wel in de vorm van de beroemde
„Rhapsody in Blue", die hij in 1923
schreef en die op 12 februari 1924
zijn première beleefde, uitgevoerd
door niets en niemand minder dan het
orkest van Paul Whitsnan, met de
componist aan de vleugel.
De Rhapsody in Blue werd een
succes. En wij weten, dat het meer
dan een succes werd, het is een „ever
green", een onsterfelijke melodie.
Dat was de prestatie van deze com
ponist op 25-jarige leeftijd. Maar
daar bleef het niet bij. Neen, Gersh
win kon niet stilzitten en de Rhap
sody in Blue had hem de weg dui
delijk gemaakt, die hij moest gaan,
in weerwil van het feit, dat er velen
waren die hem dit afraadden en hem
wezen op het feit, dat hij met zijn
songs goedkoop en gemakkelijk
succes kon hebben. Gershwin was
echter een componist en artiest die
zich door dergelijke dingen niet liet
weerhouden. Hij had de wereld iets
beters te brengen dan zijn songs.
In 1925 verscheen zijn pianocon
cert in F, in 1935 zijn onsterfelijke
negeropera „Porgy and Bess" en ten
slotte in 1938 - na zijn dood -
zijn werk „An American in Paris".
Dit laatste werk gaf aanleiding tot
een grote muziekfilm, evenals de
Rhapsody, waarin men het gehele le
ven van George Gershwin verfilmde.
De negeropera „Porgy and Bess"
wordt regelmatig opgevoerd en wordt
door de liefhebbers veel als album
met grammofoonplaten gekocht.
De muziek van Gershwin heeft iets
heel aparts. Zij is modern, ongetwij
feld, maar toch anders. Gershwin was
een kind van zijn land en van zijn
tijd. Hij leefde in de tijd, dat de jazz
van de Amerikaanse negers bijzonder
geliefd was en dit heeft uiteraard een
stempel op hem gedrukt. Gershwin
zelf waardeerde de jazz, maar hij
voelde zich zeker niet geroepen om
Met prijzen van 10, 15, 25, 35 en
50 gulden per plaats hopen de orga
nisatoren van het eerste „Grand gala
des artistes", dat volgende week in
de nacht van woensdag op donderdag
in Amsterdam wordt gehouden, een
bedrag van naar schatting dertigdui
zend gulden bijeen te krijgen voor
„Blijvend applaus", de stichting die
zich het lot heeft aangetrokken van
bejaarde, noodlijdende artisten uit
alle gelederen van het amusementsbe
drijf.
Naar het voorbeeld van het „Grand
gala du cirque" dat ieder jaar in Pa
rijs wordt gehouden, zullen vermaar
de kunstenaars en bekende radio- en
t.v.-sterren optreden in plaats van
circus-artisten in het circus van Toni
Boltini, dat volgende week zijn tenten
zal hebben opgeslagen bij het Amster
damse Amstelstation.
FLITSEN OP T.V.
De Vara- televisie, die zaterdag
avond 21 juli gedurende drie kwar
tier korte flitsen van 't „grand gala"
zal uitzenden, stelt daarvoor het nor
male honorarium beschikbaar dat
voor een zaterdagavond-programma
wordt betaald en de organisatoren
hopen, dat de kijkers allemaal een
gulden willen overmaken op girore
kening 348121 van Tom Keiling in
Rijswijk, om op die manier hun steen
tje bij te dragen voor „Blijvend app
laus.
er voor te schrijven. Toch zijn er di
verse jazzelementen in zijn muziek
aanwezig, elementen die in vrijwel al
zijn werken terug te vinden zijn,
doch wel het sterkst in zijn opera
„Porgy and Bess"-, waarin zuivere
blues zijn verwerkt. Maar dat heeft
de componist met opzet gedaan.
Aan de andere kant heeft Gersh
win een klassieke piano-opleiding ge
had en ook dat verloochent zich niet
in zijn werk. Logisch is, dat men van
hem zegt, dat hij getracht heeft de
jazz en de zogenaamde „klassieke"
muziek nader tot elkaar te brengen, ja
te versmelten. Toch is dit niet waar.
Het lijkt er wel op, maar Gershwin
heeft geschreven zoale hij het voelt
zonder die opzet. Daardoor is hij ook
een aparte figuur in de muziekge
schiedenis, die zelfs later navolgers
kreeg in mensen als Richard Addin-
sell, die de componist van het evenzo
beroemde „Warshau Concerto", Cli-
ve Richardson, die „The London
Fantasy" schreef en Hubert Bath, die
„The Cornish Rhapsody" schiep. Zij
zijn de mannen van de zogenaamde
„semie-klassieke-muziek" ook wel
eene denigrerend „filmmuziek" ge
noemd. Maar we mogen rustig zeg
gen, dat er tussen de werken van
Gershwin en van zijn navolgers toch
een diepen kloof gaapt. Gershwins
werk verraadt de meesterhand en
zonder aan de andere componisten
iets af te doen, mogen we opmerken,
dat zij niet zijn peil bereikten.
Helaas, George Gershwin is niet
meer, volgens velen te jong overle
den, nu vijfentwintig jaar geleden.
Maar hij liet de wereld iets na, een
aantal onsterfelijke melodiën, die nu
nog steeds in staat zijn mensen in
vervoering te brengen.
De Franse uitzending begon met
een beeld van de Franse minister van
verbindingen, Marette, die woorden
van lof sprak over de samenwerking
die de proef mogelijk heeft gemaakt.
Britse technici hebben zich in de
nacht van woensdag op donderdag
zeer tevreden getoond over de ont
vangst der Amerikaanse uitzending
en de Franse. De Amerikaanse uit
zending van 24 uur eerder was in
Groot-Brittanië niet goed ontvangen.
Een woordvoerder van de B.B.C.
heeft kritiek geoefend op de aard van
het Franse programma. De leden van
de Europese Radio-Unie, waarbij 16
landen zijn aangesloten, hadden af
gesproken dat de leden in het huidige
stadium een van te voren afgesproken
proef zouden uitzenden. De B.B.C.
had bij de Franse radio- en televisie
geprotesteerd en verzocht van de
Franse plannen af te zien, aldus de
Britse woordvoerder.
Dr. Hinson Mulas, assistent-arts
te Rabaul, in New Britain, een der
Papoea-vertegenwoordigers toege
voegd aan de Australische delegatie,
antwoordde op de Franse vraag, dat
de betrekkingen tussen het Austra
lische en het Nederlandse deel van
Nieuw-Guinea zeer goed zijn, al zijn
er enkele onbelangrijke kwesties, die
niet de moeite waard zijn om er in de
raad gewag van te maken.
Mc.Carthy lichtte toe, dat de grens
tussen beide gebieden geen barrière
vormt en dat er over de grenzen heen
doorlopend verkeer is.
Op een vraag over de wetgevende
raad in Australisch Nieuw-Guinea
antwoordde Mc.Carthy, dat 1966 ge
noemd is als een mogelijke datum van
invoering van een raad „die de wen
sen van het gebied tot uitdrukking
kan brengen".
Het Tweede-Kamerlid, de heer
Welter (KVP) heeft schriftelijk aan
de Staatssecretaris van Onderwijs,
\9
DEN BOSCH VUGHTERSTRAAT 25
TILBURG MARKT 32
BREDA Nwe GINNEKENSTR. 23
KBIÏ7I2
Kunsten en Wetenschappen gevraagd
of het de goedkeuring van de be
windsman heeft gehad, dat op 5 juli
1962 tijdens een televisie-uitzending
van de Vara bij een documentatie-
film over land en volk van Nieuw-
Guinea uitvoerig en zeer nadrukkelijk
propaganda is gemaakt voor 't stand
punt in de Nieuw-Guinea politiek
van de Partij van de Arbeid.
Indien dit niet het geval is, is de
Staatssecretaris dan bereid van zijn
afkeuring tegen de Vara te doen blij
ken en maatregelen te nemen tenein
de te voorkomen, dat de uit de kijk
gelden bekostigde televisie wordt ge
bruikt voor politieke propaganda, zo
vraagt de heer Weiter.
Er kwam eigenlijk net een jaartje aan tekort; 24 jaar lang is
mej. P. C. M. v. Slobbe als directrice verbonden geweest aan de r.k.
huishoud- en industrieschool St. Angela in Waalwijk. Donder
dagavond heeft zij officieel afscheid genomen van de school,
haar leerlingen, de docenten en het bestuur. Dit gebeurde na de
diploma-uitreiking aan 89 meisjes in de aula van de school. Als
blijk van grote waardering kreeg mej. van Slobbe van het school
bestuur, de leerkrachten en de leerlingen een prachtig televisietoe
stel aangeboden. Mej. van Slobbe zal zich binnen afzienbare tijd
weer in Breda gaan vestigen.
In totaal werden deze avond 89 di
ploma's uitgereikt, resp. 70 diploma's
aan leerlingen die een primaire op
leiding hadden gevolgd, - veruit de
meerderheid dus, - voor de cursus
Donderdag is voor minister Cals (KVP) de grote gloriedag
geworden. De mammoetwet, zo stilaan het schrikbeeld van
de Kamer geworden, werd na stemming met 100 stemmen
voor en 44 tegen aangenomen. Dat het wetsvoorstel van minis
ter Cals er door kon komen, was voornamelijk te danken aan
de steun die de oppositiepartij, de PvdA aan het wetsvoorstel
gaf. Tegen het wetsvoorstel werd gestemd door de VVD (19)
de CHU (12), de SGP (3), de CPN (1) en 9 leden van de Anti
revolutionairen. Naast de KVP en de PvdA stemden voor de
beide PSP-ers en de heren prof. Versteeg, dr. Veerman, van Ei
bergen, mr. Aantjes en mr. Biesheuvel van de AR.
Aan het begin van de vergade
ring verklaarde mevr. van So-
meren-Downer dat de volledige
fractie van de VVD tegen zou
stemmen. I)e handhaving van de
plan-procedure bleek voor deze
fractie onaanvaardbaar te zijn.
Het voornaamste bezwaar werd
gevormd door de discriminatie
die zou ontstaan tussen t open
baar en bijzonder onderwijs. De
woordvoerder van de PSP, dr.
Noordenbosch, verklaarde dat de
fractie de verantwoordelijkheid
van verwerpen niet kon dragen
en daarom voor zou stemmen.
Dr. L. A. H. Albering verklaar
de dat de KVP al een gevoelige
veer ha<j moeten laten door de
schrapping der maatschappelijke
organen. Hij wees op het grote
belang van het wetsvoorstel,
waarin grote kansen voor het
onderwas in de toekomst lagen
opgesloten.
Ook de CHU zag onoverkome
lijke bezwaren in de plan-proce
dure, aldus de heer Tilanus. Ook
deze fractie zou haar stem enke
le ogenblikken later niet geven.
De mening van de AR fractie
bleek verdeeld te zijn. Voor de
meerderheid waren verschillen
de bezwaren in het wetsontwerp
niet weggenomen, aldus mr. A.
Roosjen.
De spanning steeg ten top,
toen de heer Kleijwegt van de
Partij van de Arbeid zijn verkla
ring af ging leggen. Zou deze
fractie zich tegen het voorstel
tonen, dan zou niet alleen het
wetsvoorstel zijn getorpedeerd,
maar tevens zou minister Cals
geen andere mogelijkheid zijn ge
leven dan de Kamer te verïatep.
Het ergste is niet gebeurd, de
PvdA bleek ondanks de bezwa
ren die aan het voorstel kleef
den, toch bereid te zijn haar
goedkeuring aan het wetsvoor
stel te geven.
EXCLUSIEF
Grotestraat 153 Waalwijk
Tel. 2505
Het voorstel van de regering
om de pachtwet in verband met
het vervallen van de wet „ver
vreemding landbouwgronden" te
wijzigen, is met grote meerder
heid door de Tweede Kamre aan
vaard. Tevoren had de Kamer
met 61 tegen 83 stemmen het ini
tiatiefvoorstel van prof. dr. ir. A.
Vondeling (PvdA), dat deze laat
ste wet met vier jaar wilde ver
lengen, verworpen.
aassistente in de huishouding 10,
huisnaaister 5, costuumnaaister 3 en
tenslotte 1 coupeuse. Voor de oplei
ding assistente hadden drie leerlin
gen wegens ziekte geen examen kun
nen doen. Bijzonder veel waardering
had mej. van Slobbe voor Tonny Kou-
wenberg uit Drunen, die het zes-jarig
diploma coupeuse met lof had weten
te behalen.
Deken v. d. Hurk, mocht naast de
vele leerlingen en ouders ook de oud-
inspectrice van het nijverheidsonder
wijs, mej. Lommen, begroeten.
Hij betuigde veel waardering te
hebben, zowel voor het werk van mej.
van Slobbe, als van mej. Lommen.
Vooral de inspirerende kracht en de
stimulans die van mej. van Slobbe
uitging prees hij in hoge mate.
Voornamelijk door haar toedoen
kon de huishoudschool iedere keer
als dat nodig was worden uitgebreid
en verbouwd. „Ik meen ook namens
het gehele bestuur te spreken, wan
neer ik zeg, dat het nog maar een
grote vraag is, of, wanneer mej. van
Slobbe er niet geweest was, dit alles
zo tot stand had kunnen komen. De
ze school is voor veel meisjes een
zegen gebleken, hetgeen mede te
danken is aan uw kundige leiding".
Tot slot zei deken v. d. Hurk dat
mej. van Slobbe er de persoon niet
naar was om dit afscheid met een
moeilijk gezicht te bezegelen, maar
hij was ervan overtuigd dat zij nog
vaak met veel plezier aan deze school
in Waalwijk zou terugdenken.
Wethouder van Heeswijk, die het
gemeentebestuur vertegenwoordigde,
betoogd, dat het gemeentebestuur bij
zonder geinteresserrd was voor het
onderwijs. Dat het op de onderwijs
instellingen momenteel zo goed gaat,
meende hij te mogen zien, als een ge
volg van de buitengewone wissel
werking die er bestaat tussen bestuur
en bevolking.
Waalwijk is naast een centrum
van de schoenindustrie, tevens een
centrum voor het onderwijs in de
Langstraat. Wanneer er vroeger en nu
niet zoveel belangstelling voor de
school getoond was èn door de docen
ten èn door de bevolking, dan had
de school nooit kunnen uitgroeien tot
wat zij nu is, ondanks het activeren,
propageren en subsidiëren van de ge
meente.
Hij zei er van overtuigd te zijn,
dat aan dit soort vormigswerk in
Waalwijk veel tijd en aandacht wordt
besteed, waardoor het voor het latere
leven aan het meisje een zekere waar
borg kan geven.
„Met uw verstand en uw inzicht
hebt gij eenstempel gedrukt niet al
leen op de school, maar ook op de
meisjes. Het gemeentebestuur stelt
er prijs op u hier in het openbaar voor
te huldigen."
Drs. de Vries, secretaris van het
schoolbestuur, memoreerde hoe in
1935 pastoor Hezemans met de idee
naar voren was gekomen om het on
derwijs in Waalwijk op wat hoger ni
veau te brengen, waarbij hij in de eer
ste plaats dacht aan een huishoud
school. Ook drs. de Vries zei er van
overtuigd te zijn, dat hetgeen tot
stand is kunnen komen, voornamelijk
het werk is geweest van de directrice.
Hij zei zeer erkentelijk te zijn vooi
het werk van mej. Michds, de vroe
gere inspectrice en voor het werk van
mej. van Slobbe.
Hij drukte er zijn spijt over uit dat
deken Hezemans, om gezondheids
redenen niet in de gelegenheid was,
dit afscheid mee te maken. Tot slot
dankte hij mej. van Slobbe voor de
bijzondere steun en hulp die hij en
zijn zoon in de oorlogsjaren van haar
mochten ontvangen, doordat zij be
hulpzaam was geweest bij het onder
duiken.
Tot slot dankte mej. van Slobbe
allen die haar in deze 24 jaar hadden
geholpen, in het bijzonder de docen
ten en het schoolbestuur. Zij noemde
de samenwerking die er steeds had
mogen bestaan tussen haar en de in
spectrice bijzonder prettig, zodat ook
mej. Blommen bijzonder in haar
dankwoord werd betrokken.
*-»: K J - YVJ|T*r
Hierna volgde een programma van
dans, voordracht en muziek, dat bij
zonder fraai in elkaar stak. Het hoog
tepunt van de avond werd gevormd
door het aanbieden van een prachtig
televisietoestel.
Tonny Kouwenberg richtte zich in
een afscheidswoordje tot de schei
dende directrice waarbij zij dank
bracht voor al datgene wat mej. van
Slobbe voor de school en de meisjes
in de loop van deze jaren had ge
daan.