wAAlwijkse en LAnqstRAAtse couraiu Gfeorcje erókwin BRILLEN Mej. van Slobbe reikte voor de laatste maal diploma's uit Gloriedag voor Minister Gals sel Bekende radio- en T.V.-sterren treden op als circusartiesten Weer geslaagde proef met de Telstar Vragen over televisie uitzending van de Vara Bijzondere waardering Mammoetwet behaalde ruime meerderheid Pachtwet aanvaard Niet alleen de gemeente Hoogtepunt 20 Vijfentwintig jaar geleden stierf: Een aparte figuur in de muziekgeschiedenis aRhapsody in Blue" en „Porgy and Bess" onsterfelijke werken Hij maakte reeds jong naam Een genre apart forn VANMAAREN Dat is de Zaak voor Bestuur, docenten en leerlingen namen afscheid van een voortreffelijke directrice MAANLAG 16 JUNI 1962 J— 84e JAARGANG No. 55 De rcho vt\n het Zuióen ON Uitgever: Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 50798 Dit blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties: speciaal tarief Telegram-adres „Echo" Toen op 11 juli 1937 George Gershwin vrij plotseling te Bever ly Hills bij Hollywood overleed, verloor de wereld een unieke componist, want ruim 38 jaar is voor een componist de leeftijd waarop hij tot zijn beste prestaties komt en van George Gershwin zou men ongetwijfeld nog meer onsterfelijke werken verwacht mogen hebben Ook met de woorden „uniek componistwordt niet overdreven, want Gershwin neemt in de muziekhistorie een aparte plaats in. Men wil Gershwin de jazz in de schoenen schuiven en beweert dat hij jazz en de concertmuziek met elkaar wilde verenigen. Nu de opvattingen over de jazz wat helderder en scherper om lijnd zijn dan in zijn tijd, kan men zeggen dat hij grote bewonde ring voor de jazz had en jazzelementen in zijn werken opnam, maar nooit speciaal of uitdrukkelijk muziek voor jazzorkest heeft ge schreven. Jazz vereist namelijk ook improvisatie en erkent alleen componisten, wanneer deze in hun werken rekening houden met, en ruimte laten voor geïmproviseerde soli. Duke Ellington bijvoor beeld deed dit, Gershwin niet. Dat veel van Gershwins songs tot de dag van vandaag geliefde improvisatiethema s vormen, ver andert daaraan niets. George Gershwin werd op 26 sep tember 1898 te Brooklyn (New-York) geboren. Reeds jong gaf hij blijk een uitzonderlijk talent te bezitten voor het pianospel. En zoals dat in de Ver enigde Staten gaat, waar men iets an dere opvattingen heeft dan in Europa, legde de jonge Gershwin zich al spoedig toe op het componeren van songs, hierin ijverig bijgestaan door zijn broer Ira Gershwin, die een voor treffelijk tekstdichter bleek te zijn. Natuurlijk begreep George, dat hij gedegen onderricht moest hebben en zo nam hij pianolessen bij Hambitzer en studeerde hij compositie bij Ki- leniy. Op de leeftijd van 16 jaar was de jonge Gershwin al een echte pianist, die onder andere speelde als „plug ger" bij muziekuitgeverijen. Dat hij een uitgesproken talent had, wordt wel bewezen door het feit, dat hij nog slechts 21 jaar oud reeds van George White de opdracht kreeg muziek te componeren bij zijn show „Scandals". Zijn vele songs van voortreffelijke kwaliteit, waarvan velen dat "it" had den, (dat ondefinieerbare, waardoor het successen werden), worden nu nog regelmatig gespeeld. We behoeven er maar een aantal te noemen en een ieder die iets weet van de lichte muze zal knikken als herkenning. Daar zijn bijvoorbeeld: „The man I love"; „I got rhythm"; „Embracebel you"; „Lady be good"; „Love walked in"; en zo zouden we nog lang kunnen doorgaan. Het is geen wonder, dat hij reeds op jeugdige leeftijd in de Verenigde Staten een beroemd en gewaardeerd componist was. Toch vond George Gershwin geen volledige bevrediging in het schrijven van zijn songs. Hij wilde iets anders, iets beters en aanvankelijk wist hij nog niet hoe hij dit zou realiseren. Maar tenslotte kwam het er toch uit en wel in de vorm van de beroemde „Rhapsody in Blue", die hij in 1923 schreef en die op 12 februari 1924 zijn première beleefde, uitgevoerd door niets en niemand minder dan het orkest van Paul Whitsnan, met de componist aan de vleugel. De Rhapsody in Blue werd een succes. En wij weten, dat het meer dan een succes werd, het is een „ever green", een onsterfelijke melodie. Dat was de prestatie van deze com ponist op 25-jarige leeftijd. Maar daar bleef het niet bij. Neen, Gersh win kon niet stilzitten en de Rhap sody in Blue had hem de weg dui delijk gemaakt, die hij moest gaan, in weerwil van het feit, dat er velen waren die hem dit afraadden en hem wezen op het feit, dat hij met zijn songs goedkoop en gemakkelijk succes kon hebben. Gershwin was echter een componist en artiest die zich door dergelijke dingen niet liet weerhouden. Hij had de wereld iets beters te brengen dan zijn songs. In 1925 verscheen zijn pianocon cert in F, in 1935 zijn onsterfelijke negeropera „Porgy and Bess" en ten slotte in 1938 - na zijn dood - zijn werk „An American in Paris". Dit laatste werk gaf aanleiding tot een grote muziekfilm, evenals de Rhapsody, waarin men het gehele le ven van George Gershwin verfilmde. De negeropera „Porgy and Bess" wordt regelmatig opgevoerd en wordt door de liefhebbers veel als album met grammofoonplaten gekocht. De muziek van Gershwin heeft iets heel aparts. Zij is modern, ongetwij feld, maar toch anders. Gershwin was een kind van zijn land en van zijn tijd. Hij leefde in de tijd, dat de jazz van de Amerikaanse negers bijzonder geliefd was en dit heeft uiteraard een stempel op hem gedrukt. Gershwin zelf waardeerde de jazz, maar hij voelde zich zeker niet geroepen om Met prijzen van 10, 15, 25, 35 en 50 gulden per plaats hopen de orga nisatoren van het eerste „Grand gala des artistes", dat volgende week in de nacht van woensdag op donderdag in Amsterdam wordt gehouden, een bedrag van naar schatting dertigdui zend gulden bijeen te krijgen voor „Blijvend applaus", de stichting die zich het lot heeft aangetrokken van bejaarde, noodlijdende artisten uit alle gelederen van het amusementsbe drijf. Naar het voorbeeld van het „Grand gala du cirque" dat ieder jaar in Pa rijs wordt gehouden, zullen vermaar de kunstenaars en bekende radio- en t.v.-sterren optreden in plaats van circus-artisten in het circus van Toni Boltini, dat volgende week zijn tenten zal hebben opgeslagen bij het Amster damse Amstelstation. FLITSEN OP T.V. De Vara- televisie, die zaterdag avond 21 juli gedurende drie kwar tier korte flitsen van 't „grand gala" zal uitzenden, stelt daarvoor het nor male honorarium beschikbaar dat voor een zaterdagavond-programma wordt betaald en de organisatoren hopen, dat de kijkers allemaal een gulden willen overmaken op girore kening 348121 van Tom Keiling in Rijswijk, om op die manier hun steen tje bij te dragen voor „Blijvend app laus. er voor te schrijven. Toch zijn er di verse jazzelementen in zijn muziek aanwezig, elementen die in vrijwel al zijn werken terug te vinden zijn, doch wel het sterkst in zijn opera „Porgy and Bess"-, waarin zuivere blues zijn verwerkt. Maar dat heeft de componist met opzet gedaan. Aan de andere kant heeft Gersh win een klassieke piano-opleiding ge had en ook dat verloochent zich niet in zijn werk. Logisch is, dat men van hem zegt, dat hij getracht heeft de jazz en de zogenaamde „klassieke" muziek nader tot elkaar te brengen, ja te versmelten. Toch is dit niet waar. Het lijkt er wel op, maar Gershwin heeft geschreven zoale hij het voelt zonder die opzet. Daardoor is hij ook een aparte figuur in de muziekge schiedenis, die zelfs later navolgers kreeg in mensen als Richard Addin- sell, die de componist van het evenzo beroemde „Warshau Concerto", Cli- ve Richardson, die „The London Fantasy" schreef en Hubert Bath, die „The Cornish Rhapsody" schiep. Zij zijn de mannen van de zogenaamde „semie-klassieke-muziek" ook wel eene denigrerend „filmmuziek" ge noemd. Maar we mogen rustig zeg gen, dat er tussen de werken van Gershwin en van zijn navolgers toch een diepen kloof gaapt. Gershwins werk verraadt de meesterhand en zonder aan de andere componisten iets af te doen, mogen we opmerken, dat zij niet zijn peil bereikten. Helaas, George Gershwin is niet meer, volgens velen te jong overle den, nu vijfentwintig jaar geleden. Maar hij liet de wereld iets na, een aantal onsterfelijke melodiën, die nu nog steeds in staat zijn mensen in vervoering te brengen. De Franse uitzending begon met een beeld van de Franse minister van verbindingen, Marette, die woorden van lof sprak over de samenwerking die de proef mogelijk heeft gemaakt. Britse technici hebben zich in de nacht van woensdag op donderdag zeer tevreden getoond over de ont vangst der Amerikaanse uitzending en de Franse. De Amerikaanse uit zending van 24 uur eerder was in Groot-Brittanië niet goed ontvangen. Een woordvoerder van de B.B.C. heeft kritiek geoefend op de aard van het Franse programma. De leden van de Europese Radio-Unie, waarbij 16 landen zijn aangesloten, hadden af gesproken dat de leden in het huidige stadium een van te voren afgesproken proef zouden uitzenden. De B.B.C. had bij de Franse radio- en televisie geprotesteerd en verzocht van de Franse plannen af te zien, aldus de Britse woordvoerder. Dr. Hinson Mulas, assistent-arts te Rabaul, in New Britain, een der Papoea-vertegenwoordigers toege voegd aan de Australische delegatie, antwoordde op de Franse vraag, dat de betrekkingen tussen het Austra lische en het Nederlandse deel van Nieuw-Guinea zeer goed zijn, al zijn er enkele onbelangrijke kwesties, die niet de moeite waard zijn om er in de raad gewag van te maken. Mc.Carthy lichtte toe, dat de grens tussen beide gebieden geen barrière vormt en dat er over de grenzen heen doorlopend verkeer is. Op een vraag over de wetgevende raad in Australisch Nieuw-Guinea antwoordde Mc.Carthy, dat 1966 ge noemd is als een mogelijke datum van invoering van een raad „die de wen sen van het gebied tot uitdrukking kan brengen". Het Tweede-Kamerlid, de heer Welter (KVP) heeft schriftelijk aan de Staatssecretaris van Onderwijs, \9 DEN BOSCH VUGHTERSTRAAT 25 TILBURG MARKT 32 BREDA Nwe GINNEKENSTR. 23 KBIÏ7I2 Kunsten en Wetenschappen gevraagd of het de goedkeuring van de be windsman heeft gehad, dat op 5 juli 1962 tijdens een televisie-uitzending van de Vara bij een documentatie- film over land en volk van Nieuw- Guinea uitvoerig en zeer nadrukkelijk propaganda is gemaakt voor 't stand punt in de Nieuw-Guinea politiek van de Partij van de Arbeid. Indien dit niet het geval is, is de Staatssecretaris dan bereid van zijn afkeuring tegen de Vara te doen blij ken en maatregelen te nemen tenein de te voorkomen, dat de uit de kijk gelden bekostigde televisie wordt ge bruikt voor politieke propaganda, zo vraagt de heer Weiter. Er kwam eigenlijk net een jaartje aan tekort; 24 jaar lang is mej. P. C. M. v. Slobbe als directrice verbonden geweest aan de r.k. huishoud- en industrieschool St. Angela in Waalwijk. Donder dagavond heeft zij officieel afscheid genomen van de school, haar leerlingen, de docenten en het bestuur. Dit gebeurde na de diploma-uitreiking aan 89 meisjes in de aula van de school. Als blijk van grote waardering kreeg mej. van Slobbe van het school bestuur, de leerkrachten en de leerlingen een prachtig televisietoe stel aangeboden. Mej. van Slobbe zal zich binnen afzienbare tijd weer in Breda gaan vestigen. In totaal werden deze avond 89 di ploma's uitgereikt, resp. 70 diploma's aan leerlingen die een primaire op leiding hadden gevolgd, - veruit de meerderheid dus, - voor de cursus Donderdag is voor minister Cals (KVP) de grote gloriedag geworden. De mammoetwet, zo stilaan het schrikbeeld van de Kamer geworden, werd na stemming met 100 stemmen voor en 44 tegen aangenomen. Dat het wetsvoorstel van minis ter Cals er door kon komen, was voornamelijk te danken aan de steun die de oppositiepartij, de PvdA aan het wetsvoorstel gaf. Tegen het wetsvoorstel werd gestemd door de VVD (19) de CHU (12), de SGP (3), de CPN (1) en 9 leden van de Anti revolutionairen. Naast de KVP en de PvdA stemden voor de beide PSP-ers en de heren prof. Versteeg, dr. Veerman, van Ei bergen, mr. Aantjes en mr. Biesheuvel van de AR. Aan het begin van de vergade ring verklaarde mevr. van So- meren-Downer dat de volledige fractie van de VVD tegen zou stemmen. I)e handhaving van de plan-procedure bleek voor deze fractie onaanvaardbaar te zijn. Het voornaamste bezwaar werd gevormd door de discriminatie die zou ontstaan tussen t open baar en bijzonder onderwijs. De woordvoerder van de PSP, dr. Noordenbosch, verklaarde dat de fractie de verantwoordelijkheid van verwerpen niet kon dragen en daarom voor zou stemmen. Dr. L. A. H. Albering verklaar de dat de KVP al een gevoelige veer ha<j moeten laten door de schrapping der maatschappelijke organen. Hij wees op het grote belang van het wetsvoorstel, waarin grote kansen voor het onderwas in de toekomst lagen opgesloten. Ook de CHU zag onoverkome lijke bezwaren in de plan-proce dure, aldus de heer Tilanus. Ook deze fractie zou haar stem enke le ogenblikken later niet geven. De mening van de AR fractie bleek verdeeld te zijn. Voor de meerderheid waren verschillen de bezwaren in het wetsontwerp niet weggenomen, aldus mr. A. Roosjen. De spanning steeg ten top, toen de heer Kleijwegt van de Partij van de Arbeid zijn verkla ring af ging leggen. Zou deze fractie zich tegen het voorstel tonen, dan zou niet alleen het wetsvoorstel zijn getorpedeerd, maar tevens zou minister Cals geen andere mogelijkheid zijn ge leven dan de Kamer te verïatep. Het ergste is niet gebeurd, de PvdA bleek ondanks de bezwa ren die aan het voorstel kleef den, toch bereid te zijn haar goedkeuring aan het wetsvoor stel te geven. EXCLUSIEF Grotestraat 153 Waalwijk Tel. 2505 Het voorstel van de regering om de pachtwet in verband met het vervallen van de wet „ver vreemding landbouwgronden" te wijzigen, is met grote meerder heid door de Tweede Kamre aan vaard. Tevoren had de Kamer met 61 tegen 83 stemmen het ini tiatiefvoorstel van prof. dr. ir. A. Vondeling (PvdA), dat deze laat ste wet met vier jaar wilde ver lengen, verworpen. aassistente in de huishouding 10, huisnaaister 5, costuumnaaister 3 en tenslotte 1 coupeuse. Voor de oplei ding assistente hadden drie leerlin gen wegens ziekte geen examen kun nen doen. Bijzonder veel waardering had mej. van Slobbe voor Tonny Kou- wenberg uit Drunen, die het zes-jarig diploma coupeuse met lof had weten te behalen. Deken v. d. Hurk, mocht naast de vele leerlingen en ouders ook de oud- inspectrice van het nijverheidsonder wijs, mej. Lommen, begroeten. Hij betuigde veel waardering te hebben, zowel voor het werk van mej. van Slobbe, als van mej. Lommen. Vooral de inspirerende kracht en de stimulans die van mej. van Slobbe uitging prees hij in hoge mate. Voornamelijk door haar toedoen kon de huishoudschool iedere keer als dat nodig was worden uitgebreid en verbouwd. „Ik meen ook namens het gehele bestuur te spreken, wan neer ik zeg, dat het nog maar een grote vraag is, of, wanneer mej. van Slobbe er niet geweest was, dit alles zo tot stand had kunnen komen. De ze school is voor veel meisjes een zegen gebleken, hetgeen mede te danken is aan uw kundige leiding". Tot slot zei deken v. d. Hurk dat mej. van Slobbe er de persoon niet naar was om dit afscheid met een moeilijk gezicht te bezegelen, maar hij was ervan overtuigd dat zij nog vaak met veel plezier aan deze school in Waalwijk zou terugdenken. Wethouder van Heeswijk, die het gemeentebestuur vertegenwoordigde, betoogd, dat het gemeentebestuur bij zonder geinteresserrd was voor het onderwijs. Dat het op de onderwijs instellingen momenteel zo goed gaat, meende hij te mogen zien, als een ge volg van de buitengewone wissel werking die er bestaat tussen bestuur en bevolking. Waalwijk is naast een centrum van de schoenindustrie, tevens een centrum voor het onderwijs in de Langstraat. Wanneer er vroeger en nu niet zoveel belangstelling voor de school getoond was èn door de docen ten èn door de bevolking, dan had de school nooit kunnen uitgroeien tot wat zij nu is, ondanks het activeren, propageren en subsidiëren van de ge meente. Hij zei er van overtuigd te zijn, dat aan dit soort vormigswerk in Waalwijk veel tijd en aandacht wordt besteed, waardoor het voor het latere leven aan het meisje een zekere waar borg kan geven. „Met uw verstand en uw inzicht hebt gij eenstempel gedrukt niet al leen op de school, maar ook op de meisjes. Het gemeentebestuur stelt er prijs op u hier in het openbaar voor te huldigen." Drs. de Vries, secretaris van het schoolbestuur, memoreerde hoe in 1935 pastoor Hezemans met de idee naar voren was gekomen om het on derwijs in Waalwijk op wat hoger ni veau te brengen, waarbij hij in de eer ste plaats dacht aan een huishoud school. Ook drs. de Vries zei er van overtuigd te zijn, dat hetgeen tot stand is kunnen komen, voornamelijk het werk is geweest van de directrice. Hij zei zeer erkentelijk te zijn vooi het werk van mej. Michds, de vroe gere inspectrice en voor het werk van mej. van Slobbe. Hij drukte er zijn spijt over uit dat deken Hezemans, om gezondheids redenen niet in de gelegenheid was, dit afscheid mee te maken. Tot slot dankte hij mej. van Slobbe voor de bijzondere steun en hulp die hij en zijn zoon in de oorlogsjaren van haar mochten ontvangen, doordat zij be hulpzaam was geweest bij het onder duiken. Tot slot dankte mej. van Slobbe allen die haar in deze 24 jaar hadden geholpen, in het bijzonder de docen ten en het schoolbestuur. Zij noemde de samenwerking die er steeds had mogen bestaan tussen haar en de in spectrice bijzonder prettig, zodat ook mej. Blommen bijzonder in haar dankwoord werd betrokken. *-»: K J - YVJ|T*r Hierna volgde een programma van dans, voordracht en muziek, dat bij zonder fraai in elkaar stak. Het hoog tepunt van de avond werd gevormd door het aanbieden van een prachtig televisietoestel. Tonny Kouwenberg richtte zich in een afscheidswoordje tot de schei dende directrice waarbij zij dank bracht voor al datgene wat mej. van Slobbe voor de school en de meisjes in de loop van deze jaren had ge daan.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 1