waaLwijkse en lanqstRAAtse couRAnt Het jonge werkende meisje kan opvoedende leiding beslist niet ontberen Samenwerking bedrijven - Jongeren Cursus dringende noodzaak Franse overste leidde aanslag op De Gaulle Vakopleiding tot schoenstikster en modinette onder auspiciën van het leerlingenstelsel thans ook in Kaatsheuvel van Mierlo „lagere school-ervaring" moeilijkheden ïï?Tng gelaten- Het zijn feH-f-f eze kinderen, die op het ■Jf zeer handig zijn. winstpunt verkeerde oplossingen samenwerking Een klasse apart ONDERWIJS AAN DE ST. ANGELA-SCHOOL BRILLEN VRAGEN SERVICE VAN VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1962 r 84e JAARGANG No. 74 De rcho v^n het Zuióen •:tg^nkse Stoomdrukkerij fraais Antoon Tielen oir: JAN TIELEN rironummer 1069687 blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 - Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m Contract-advertenties: speciaal tarief Telegram-adres „Echo" Het is beslist geen overdadige luxe, dat van de zijde van de over heid en van de zijde der bedrijven zélf, enige aandacht wordt be steed aan het nog jonge meisje, dat tewerk wordt gesteld in onze vaderlandse bedrijven. Hèt verbod dat de Nederlandse overheid heeft ingesteld om 14- en 15- jarige meisjes zonder meer in bedrij ven te werk te stellen, is gebaseerd op een diep en grondig onder zoek. Men is hierbij tot de conclusie gekomen, dat deze meisjes, die aan het begin staan van geestelijk en lichamelijke uitgroei, lei ding dringend behoeven. Maar al te vaak komt het voor, dat deze jeugd, juist door deze al te vroege tewerkstelling in het bedrijf, 'n schijnvolwassenheid gaat aannemen, waardoor ze geen kans krijgt rustig uit te groeien. Het probleem is eerder gesteld dan opgelost. Want ook hier zit men weer met verschillende moei lijkheden te kijken. Een probleem dat scherp naar voren steekt is, dat het jonge meisje zelf beslist zo vlug mogelijk wil gaan werken, in de waan verkerend, dan tot de groep van volwassenen te gaan behoren. Een andere reden waarom zij wil gaan werken kan zijn, de drang om geld te verdienen, hetzij voor zich zelf. hetzij voor de ouders. Maar niet alleen bij deze jeugd zelf, stuit men op bezwaren. Ook verschillende ouders menen, dat 'n ..lagere-school-ervaring" meer dan voldoende is en dat het dan onder hand toch wel tijd wordt, dat het meisje wat geld mee naar huis brengt. Het ontbreekt hier aan, wat men zou kunnen noemen in zicht. Toch zou het niet helemaal juist zijn alles over een kam te scheren. Daar zijn op de allereerste plaats de gezinnen, waar alles heel nor maal ligt. De sociale omstandighe den nopen tot geen enkele opmer king, maar de ouders van deze ge zinnen vinden het heel normaal dat de kinderen met 14 jaar van school af komen het is dan niet meer verplicht omdat zij zelf vroe ger ook niet in de gelegenheid zijn gesteld langer school te gaan dan percé noodzakelijk was. Meestal is het enorm moeilijk deze ouders ervan te overtuigen, dat een jaar tje langer schoolbezoek vreselijk belangrijk kan zijn voor de opvoe ding van het kind, omdat zij ten ene malen niet inzien, dat dit ten goede komt aan de persoonsvor- ning van het meisje. Een tweede categorie vindt men in die gezinnen waar de ouders wel willen, dat het meisje nog een jaar .anger op school blijft, maar waar bet meisje zélf dat niet wil. Het kind bepaalt dan wat er gaat ge beuren. Het is een gevolg van een meestal te slappe opvoeding van net kind. De ouders verontschuldi gen zich dan met: „Ik ga mijn kind met dwingen, te doen wat ik zeg". Tenslotte zijn er dan nog de ge zinnen. waar de financiële toestand be ouders er toe dwingt hun kind van school af te halen, zodat het een bepaald bedrijf geld kan 5=an verdienen, om zodoende de Mod thuis wat mee te ledigen. De ze ouders willen vaak wel, dat hun ma nog een of twee jaartjes naar "°ol gaat, maar de omstandighe- en zijn nu eenmaal zo, dat het on gelijk kan. J^'i het maken van onderscheidin- lü, .en wat men noemt „het mme kind", dat niet in de wieg gelegd om langer school te gaan percé noodzakelijk is, buiten Het meisje, dat op 15-jarige leef- L aar het bedrijf komt, bezit on- :-i nzeggelijk het winstpunt, dat kun» Jaar *anger naar school is Hpp.WBn, ofwel zij is thuis in L.^hwzdmg geweest, heeft ge- liiLn0» ils °Pgenomen in het leer- 2l- van de V-AS- hetgeen gukkig m Waalwijk veel voor- ,belangrijk hierbij is dat die de vakopleiding heb ben gevolgd, gediplomeerd in het bedrijf komen. In dat ene jaar kan het 14-jarige meisje dat met wat maar al te vaak voorkomt te grote verwachtingen de poorten van het bedrijf is binnengestapt, en daar dus eigenlijk een jaar clan destien meedraait, het hele werk al verschrikkelijk beu zijn, hetgeen voornamelijk te wijten is aan de slechte introductie die het heeft ge had. Ondanks het feit, dat het 15- jarig meisje een jaar later haar Dit artikel werd geschreven naar aanleiding van een on langs gehouden lezing, door mej. Wilking van de arbeids inspectie in Breda in 't club gebouw van de Mater Ama- bilisschool aan de Taxandria- weg. Bij deze lezing waren o.a. tegenwoordig burgemeester J. L. P. M. Teijssen, verschil lende werkgevers of afge vaardigden van bedrijven, leidsters van J.C. en M.A.- scholen en aalmoezenier Janssen. We kunnen tevens nog ter loops even vermelden, dat de Mater Amabilisschool dit nieuwe schooljaar ingaat met 48 nieuwe deelneemsters (waarvan 2 uit de bedrijven!) 57 2e jaars meisjes en 41 3e jaars. eerste stappen in het bedrijf doet, komen ook zij niet in wat men noemt een gunstige omgeving. De arbeiders, die er al jarenlang wer ken, zijn er meestal niet zo erg op gesteld dat kind op te vangen, ter wijl het meisje thuis vaak ook al niet te veel steun vindt, omdat de ouders over het algmeen argwa nend tegenover de werkgever staan waarbij nog moet worden gesteld, dat de verhouding die er bestaat tussen het 15-jarige meisje en de ouders, meestal ook niet meer „in tiem" is. Het kind bevindt zich in die jaren nog midden in de puber teit, waardoor zij veel vlugger iets van een ander aanneemt dan van eigen ouders. Hierdoor vindt het kind thuis ook niet de juiste op vang. Over het contact met de school behoeft niet te worden ge sproken, meestal is daarmee ieder contact verloren. Degenen die er wel iets positiefs aan kunnen doen zijn op de eerste plaats de bedrijven zelf. Zij kun nen zorgen voor een behoorlijke in troductie. Zij kunnen er op toezien dat het nog jonge meisje in een goede omgeving terecht komt, op 'n afdeling waar orde en rust heerst. Maar ook hier ziet men maar al te vaak, dat het in verkeerde oplos singen wordt gezocht. Men tracht het meisje te vleien met mooie be loften, een leuk schortje of speldje, enkel en alleen om het meisje vast te houden, omdat men anders met een personeelstekort komt te zitten. Het bedrijf dat op de juiste wijze te werk gaat zal het kind niet ver wennen, maar trachten door mid del van een goede opvang, contact met de ouders, een rustige en be schaafde sfeer, wat mee te geven aan opvoeding. Een ander probleem hierbij is, voornamelijk op kleinere be drijven, waar één chef meerdere taken heeft, niet altijd de tijd kan worden gevonden, om voldoende positieve aandacht aan het meisje te schenken. Hier kan de Jongeren Cursus enorm veel en goed werk verrichten. De Jongeren Cursus wil op deze manier de werkgever te hulp schieten, door het meisje op deze Cursus een gedeelte van haar opvoeding mee te geven. Men is momenteel overal druk doende te zoeken naar een juiste programme ring. Technisch iets leren, doet een vormingscursus niet, dat is het doel er ook niet van. Wel is het de be doeling om door een technische op leiding een stuk vorming mee te geven. Dit kan omdat juist in de vertrouwde omgeving, waar het meisje het meisje ontmoet, zij naar voren treedt met al haar proble men. Problemen over thuis, over het werk. over school, over zakgeld etc. etc. Door gesprekken met de meisjes, kan veel bereikt en recht gezet worden en er groeit aldoende een persoonlijkheidsvorming. Een buitengewoon grote rol speelt de factor, of de leidster van zo'n jongeren-cursus de bedrijven kent, waar deze meisjes vandaan komen. Hiertoe is een zekere samenwer king met het bedrijf nodig, hetgeen bereikt kan worden, wanneer de directe chef regelmatig contact met de leidsters van de cursus houdt. Deze samenwerking zal dan al leen vruchtbaar zijn, wanneer er 'n wederzijds vertrouwen is gegroeid tussen het bedrijf en de Jongeren- Cursus. Het is al vaak gebleken, dat juist door zo'n Jongeren Cursus het be drijf heel wat meer met de meisjes kan bereiken en niet alleen het be drijf, maar ook de ouders. Daar staat tegenover, dat men van een Jongeren-Cursus niet moet verwachten, dat er het meisje om geschoold wordt tot een model werkneemster. Wel kan men tegen over de negatieve positie van te vroeg gaan werken, de positieve positie van een Jongeren-Cursus stellen en dat is, lijkt ons, enorm veel waard. Na een onafgebroken verhoor van 48 uur heeft maandag de 34- jarige luitenant-kolonel van de Franse luchtmacht, Bastien Thiry, tegenover de Parijse politie bekend, de leider te zijn geweest van de groep, die op 22 augustus j.l. de mislukte aanslag op president De Gaulle pleegde. Thiry behooi'de tot de speciale eenheid van de Franse luchtmacht, die op het vliegveld Villacoublay nabij Parijs is gesta tioneerd, en die de vliegreizen van De Gaulle en andere regeringsfunc- tionarisen voorbereidt. De beken tenis van Thiry volgt twee dagen na de bekendmaking door de Pa rijse politie, dat majoor Niaux, die eerst als leider van het komplot werd beschouwd, zelfmoord had gepleegd in zijn cel in het Parijse hoofdbureau van politie. Oorspronkelijk werd Thiry niet verdacht. Hij werd zelfs als getuige gehoord. Toen de politie echter zijn naam aantrof op documten, die bij huiszoekingen werden gevonden in de woningen van andere leden van het komplot, rees verdenking tegen de luitenant-kolonel. Thiry heeft, volgens de politie, bekend dat hij op 22 augustus j.l. naast Niaux in een stilstaande auto heeft gezeten, dicht bij de plaats waar de aanslag op De Gaulle werd gepleegd. Hij wilde zien hoe de aanslag die hij in' opdracht van het opperste comman do van de OAS had voorbereid, zou verlopen. Dinsdagmiddag vond in de fraaie huishoudschool te Kaatsheuvel de officiële opening plaats van de cursus Vakopleiding tot schoen stikster en modinette, onder auspiciën van het leerlingenstelsel. Hoewel met het sluiten van een leerlingencontract voor de Vak opleiding Schoenindustrie moet worden gewacht, totdat een Ko ninklijk Besluit zal zijn verschenen, hetwelk naar verwachting in de loop van januari 1963 zal geschieden, mag in Kaatsheuvel bij wijze van uitzondering toch reeds met de opleiding worden be gonnen. Aan de cursus wordt deelgeno men door 15 meisjes uit de schoen industrie en 6 meisjes uit het con fectiebedrijf. De volgende fabrikanten ver leenden medewerking: uit het schoenbedrijf: de firma's Martino, M. Soeterboek (Napolino), Pehavé, A. Wennekes, Schalken-v. Vugt, M. Vesters Schoenfabrieken en W. Aussems; uit het confectie bedrijf: de firma Dekkers. WIE BIJ DE OPENING AANWEZIG WAREN Behalve de cursisten en verschil lende ouders en fabrikanten waren dinsdagmidag bij de opening aan wezig, mej. Blankendaal, consulen te Stichting Vakopleiding Confec- tie-industrie V.O.C., mevr. Reyn- ders, directrice van de r.k. huis houd- en industrieschool St. An gela te Kaatsheuvel, mej. Wilking, inspectrice arbeidsinspectie en de heer S. C. Nuyten, consulent van de Stichting Vakopleiding Schoen industrie, onder wiens leiding deze bijeenkomst stond. OPENINGS- EN WELKOMST WOORD VAN DE HEER NUYTEN De heer S. C. Nuyten, consulent van de V.A.S., opende de bijeen komst en heette alle aanwezigen hartelijk welkom in het bijzonder de hierboven genoemde genodig den en de heren fabrikanten. Het doel van deze bijeenkomst, aldus de heer Nuyten, is u een korte uit eenzetting te geven van het leer lingenstelsel, zoals dit in Kaatsheu vel dit jaar van start gaat. VORMING EN OPLEIDING VAN HET MEISJE WORDT BEOOGD Door deze cursus wordt beoogd, de vorming en de opvoeding van het meisje, hetgeen primair wordt gesteld, meer dan het onder min of meer ongunstige omstandigheden laten werken zonder vergunning. De opzet is dus, om in door de ar beidsinspectie goedgekeurde bedrij ven, in een pretige sfeer te laten werken onder regelmatig toezicht van de Stichting Vakopleiding Schoenindustrie V.A.S. en deze meisjes een opleiding tot schoen stikster te geven. Deze cursus wordt gegeven in samenwerking met de Stichting Vakopleiding Con- fectie-industrie, welke de opleiding tot modinette mogelijk maakt. Bo vendien ontvangen de meisjes 2 halve dagen huishoudonderwijs n.l. dinsdag- en donderdagmiddag van kwart voor twee tot kwart over vijf. Dit huishoudonderwijs is aan gepast aan de leeftijd, om zo de overgang naar het bedrijfsleven te vergemakkelijken. Aan het einde van de opleiding wordt een onder rijkstoezicht staand examen afge nomen, waaraan een praktijkdiplo ma is verbonden. Wanneer tevens het getuigschrift van de huishoud school wordt behaald, wordt boven dien het vakdiploma uitgereikt, Kleren maken de man Mannen kopen bij NAJAARS- Onze is compleet COLLECTIE COSTUUMS COLBERTS PANTALONS REGENJASSEN WINTERJASSEN, enz. EXCLUSIEVE HERENKLEDING WAALWIJK Grotestraat 192 Tel. 2507 wat recht geeft op een half jaar hoger loon. Met nadruk wees de heer Nuyten op het grote belang van deze cursus niet alleen, omdat het stikwerk in de schoenindustrie een voornaam onderdeel is, doch tevens omdat aan de vorming en de opvoeding van het meisje de no dige aandacht wordt besteed. VAKOPLEIDING CONFECTIE- INDUSTRIE Hierna gaf mej. Blankendaal, consulente Vakopleiding Confec tie-industrie V.O.C., een duidelijk overzicht hoe de opleiding tot mo dinette wordt gegeven. De Stich ting Vakopleiding Confectie-indus- trie is in het leven geroepen dooi de werkgevers, en de werknemers organisaties gezamenlijk. Zij be oogt jonge meisjes te helpen, hun plaats in de confectie-industrie te vinden. Moderne inzichten hebben doen beseffen, dat het noodzakelijk is, dat een meisje zich op haar plaats voelt, bij het werk dat zij doet. Om dit te bereiken is een op leiding gecreëerd, die een geleide lijke overgang schept van school naar werk, die aangepast is aan de aard van het karakter van een jong meisje. De opleiding wordt deels in het bedrijf gegeven, deels op een nijverheidsschool voor meisjes. De werkgever verbindt zich het meis je op te leiden volgens een door de stichting vastgesteld en door de overheid goedgekeurd programma. De V.O.C. houdt toezicht op de op leiding, waarvoor controleurs zijn aangesteld. De Stichting V.O.C. zelf staat onder toezicht van het Mi nisterie van O. K. en W. In de op leiding is opgenomen acht uur al gemeen vormend onderwijs buiten het bedrijf, bestaande uit voor het meisje aantrekkelijke vakken: ko ken, babyverzorging, hygiëne, gym nastiek en wat taal en rekenen. Wanneer het leerjaar om is, volgt een tweedelig examen. De meisjes die voor beide delen zijn geslaagd ontvangen het officiële diploma, confectie-naaister (modinette) van de V.O.C. en een zilveren speldje als beloning. De directrice van de r.k. huis houd- en industrieschool St. Ange la, mevr. Reynders, gaf hierna een overzicht welk onderwijs aan deze school wordt gegeven: n.l. koken (fijne keuken, koekjes etc. naaien: de meisjes leren interes sante dingen maken zoals schor tjes e.d. handenarbeid: uit leder leuke dingen maken, gymnastiek en vaktheorie. A.V.O. (rekenen, taal, sociale wetten, etc. etc.) Mevr. Reijnders wees in dit ver band op het grote belang hiervan voor het werkende meisje, waarme de deze in het latere leven haar voordeel zal kunnen doen. Mej. Wilking, inspectrice van de Arbeidsinspectie, wees er tenslotte op, dat het voor Kaatsheuvel van groot belang is, dat deze opleiding mogelijk werd. DANK VAN DE VOORZITTER VAN DE KAATSHEUVELSE FABRIKANTENVERENIGING Hierna was het woord aan de voorzitter van de Kaatsheuvelse fa brikantenvereniging de heer Vloe mans (firma Pehavé). De heer Vloemans noemde het als voorzit ter van de plaatselijke r.k. Bond van Schoenfabrikanten een aan gename taak om namens deze bond enkele woorden te spreken. Allereerst dankte hij de gastvrou- we van deze middag, mevr. Reyn ders, directrice van deze huishoud school, voor de geboden gelegen heid om hier het woord te voeren. De leden van de bond van Schoen fabrikanten zijn verheugd over het feit, dat het eindelijk zover is mo gen komen, dat er voor meisjes, die wel leerplichtvrij, doch nog geen 15 jaar oud zijn, een opleiding tot schoenstikster is tot stand ge komen, waar de meisjes gedurende een jaar, bedrijfsgewijze worden opgeleid tot schoenstikster en daar naast gedui-ende twee halve dagen per week, het algemeen vormende onderwijs kunnen volgen op de huishoudschool. Het is mij dan ook een behoefte, aldus de heer Vloe mans, om de instanties en de per sonen, die hieraan hebben meege werkt en nog verder zullen werken namens onze plaatselijke Bond dank te zeggen voor deze oprich ting, die gezien de korte tijdsduur OfflCifel WAALWUK en vooral gezien de vakanties toch nog voor dit jaar is kunnen starten. Allereerst gaat mijn dank uit naar de Stichting Vakopleiding Schoenindustrie en met name naar de heer Simons, waarnemend di recteur van deze Stichting en naar de heer Nuyten, consulent van de Stichting, alsmede naar mej. Blan kendaal, consulente Vakopleiding Confectie-industrie V.O.C., voor de moeite, die zij zich gegeven hebben deze opleiding mogelijk te maken. Vervolgens dank ik de inspectrice van het Nijverheidsonderwijs, mej. Uytenhout, voor haar toestemming om met deze cursus aan te vangen. Ook de inspectrice van de Arbeids inspectie, mej. Wilking, zijn wij dank verschuldigd voor de moeite en het werk, dat zij op haar terrein heeft verricht, ten voordele van deze opleiding. Als voorzitter van de plaatselijke bond, heb ik weinig bemoeienis kunnen hebben met de voorbereiding van deze cursus, eer stens vanwege drukke werkzaam heden en verder vanwege bepaalde l'amilie-omstandigheden. In hoop dan ook, dat men mij dit niet kwa lijk zal nemen. Dat deze voorberei dingen toch zo vlot zijn verlopen, danken wij voor een groot gedeel te aan een tweemanschap, dat voor- trefelijk werk heeft verricht. Dit tweemanschap bestond uit de he ren Reynen, secretaris van onze bond, en de heer Roest, personeels chef van twee plaatselijke bedrij ven. Mijne heren, ik dank u har telijk namens onze Bond, maar niet minder namens mijzelf. Verder dank ik het bestuur en de directrice van deze huishoudschool, die het mogelijk hebben gemaakt, dat het aanvullende onderwijs, dat bij deze cursus wordt gegeven, hier in dit gebouw en onder supervisie van

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 9