waaLwijkse en UnqstRAAtse couRAnt Dok de herenschoen gaat in het modebeeld meespreken ijke- en financiële nood minder ontwikkelde landen blijft knagen Weer thuis Houdt Bogaerts voor ogen Zuui brand kunt U blussen Carré- en spitse modellen bijzonder in trek Minder perforaties - meer opstiksels Veel vlechtwerk Gemak Tentoonstelling "Amate" tracht een juiste indruk te geven Optica BOGAERfS met Rennies VRIJDAG 12 OKTOBER 1962 84e JAARGANG No. 80 De tcho vAn het Zuióen XSkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen ^(dredacteur: JAN TIELEN Lnummer 1069687 ■L blad verschijnt 2 x per week Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties: speciaal tarief 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167- 2002 Telegram-adres „Echo" op de voet Nadat het woord „mode" jaren- uf iets is geweest, wat alleen maar de vrouw thuis hoorde, of bij die (innen, die in de mode-industrie werkzaam waren, is er in deze situa te een kleine maar toch merkbare rtrandering gekomen. Was het voor jaren terug zo, dat ie man zich weinig bekommerde, of kt nieuwe jaar hem zwarte of brui- ieschoenen aan de voeten zou bren- pn (twee kleuren bij uitstek in de lerenschoenen industrie) en of zijn •.boenen nu spits of rond zouden zjn,met of zonder opstiksels, sedert tijd - geruimere tijd mogen se wel zeggen - is daar merkbare rerandering in gekomen. Nadat de vrouw haar deel van hing mode ruimschoots heeft ge- id, jaren achtereen en nu nog seeds, is de man komen opzetten om xivoorhem een plaats in het mode- op te eisen. Die plaats heeft gekregen. Ieder seizoen opnieuw gen zich specialisten over nieuwe [Amen en vraagstukken die in irect verband staan met de heren- Zo hebben zij nu reeds voor het mend voorjaar van gedachten ge- eenvoudige maar sierlijke he- toschoen. Het spitse komt op deze wel bijzonder tot uiting. wisseld, over het probleem, hoe de aanstaande herenschoen er zal komen uit te zien. Zij zijn hierbij tot de conclusie gekomen, dat de spitse vormen, opnieuw een groot aandeel voor zich zullen opeisen. Daarnaast zal de smalle carré-vorm een niet on beduidend woordje meespreken, zo dat er ook voor de heren een keus blijft openstaan. De modellen zijn overwegend eenvoudig. Perforaties worden nog fijner en decenter, waar door de schoen er bijzonder smaak vol komt uit te zien. De perforaties die dus een deel van het in het verleden veroverde terrein weer moeten afstaan, zullen nu veelal overtroefd worden door de opstiksels. Geheel nieuwe moderne mokassins-opstiksels verlevendigen 't modebeeld van het voorjaar 1963 bij de herenschoenen. Als een nieuwigheidje op het mode gebied voor herenschoenen in de leeftijd van 20 tot 30 jaar, zullen de gecombineerde modellen verschijnen, eveneens in de ietwat afgeronde carré-vorm. Bij deze schoenen zullen glad leder en krokodillenleer en an dere fantasie-leersoorten heel aardige combinaties kunnen vormen. De typische sportieve herenschoen heeft overwegend een afgeronde carré-vorm, terwijl men ook bij deze soort schoenen ziet, dat de grove perforaties worden vervangen door perforaties die stukken fijner aan doen. Deze soort schoenen zal vaak ook helemaal glad zijn, terwijl daar naast hier en daar opstiksels te be wonderen zullen zijn. Bij de normale wandelschoen en de schoen van het nog sportievere genre, wordt vaak shadow finish aangebracht, meer dan in de vooraf gaande seizoenen het geval is ge weest. Een prachtig voorbeeld van een vlechtschoen. Nagenoeg de gehele schoen bestaat uit vlechtwerk. Bij talloze mannen schijnt een bij zondere voorkeur uit te gaan naar de zg. vlechtschoen, zodat deze schoen in het komend voorjaar een ruime plaats zal innemen in de nieuwe schoencollectie. Hierbij zullen ver schillende schoenen te zien zijn, die nagenoeg helemaal uit vlechtwerk bestaan. Ook bij de heren gaat men steeds meer uitkijken naar gemak. De schoenindustrie heeft zich daar uiter aard bij aangepast. Voor het komend voorjaar 1963, verwacht men dan ook dat er een vrij grote vraag zal bestaan naar geperforeerde heren schoenen, bestaande uit een soepel en ongevoerd bovenvlak, terwijl daar naast, naar men verwacht, de vragen naar herensandalen en vrijetijds- schoeisel, zich zal handhaven en misschien zelfs iets zal uitbreiden. Wat betreft de kleuren, zal het bij de herenschoenen voornamelijk gaan draaien tussen rood en bruin. Het roodachtige middelbruin, Teak ge naamd en het diep roodachtige don kerbruin Madeira, zullen de voor naamste kleuren zijn. Bij sommige soorten leer zal naast genoemde kleu ren nog veel gebruik gemaakt worden van de diepbruine kleur Coca. Wanneer straks de „Amate" in Waalwijk haar deuren ver zal openzetten, voor iedereen die geïnteresseerd is of nog enige be langstelling op kan brengen, voor de missielanden, de mensen: le ken en religieuzen, die daar vaak onder de meest moeilijke om standigheden hun werk verrichten ,om de anderen zowel lichame lijk als geestelijk een grotere beschaving bij te brengen, zal het Missiewerk weer eens even in het volle daglicht uit de kast van de vergetelheid worden gehaald. Het is, helaas, maar een al te harde waarheid, dat wij, die iedere dag opnieuw bezig worden ge houden met onze eigen dagelijkse beslommeringen en zorgen, vaak zo weinig aandacht en tijd kunnen of willen schenken aan onze naasten, waartoe wij toch zeker de leken en religieuzen in de missiegebieden mogen rekenen, die geheel zonder eigen be- Inng of eigen voordeel zich hebben ingezet voor de kerstening Nan hen, die leven in soms nog de meest primitieve omstandighe den. Daarom is het goed dat wij vooraf, voor dat de „AMATE" haar deuren gaat openen, ons zelf even confronteren met dat soort werk en met die mensen, die zich speciaal geven voor de Missionering. Bet pwS V001! ons niet erg moeilijk ■feandon°m lets meer °ver de mis- 8 Tho aai? weet te komen. In t::Jesiaklooster in Waalwijk, te zM,„.omfnteel nog vier zusters, Sihiin k e enkele tientallen ja- aan h 6 jachten hebben ge ssen j missionering, zieken- s onderwijs in de tropenlan- den. Zij hebben daar hun werk ver richt, onder de meest moeilijke om standigheden. Moeilijk door de on begaanbaarheid van terrein, door het vooral in het begin onge loof van de stammen, die zich als het ware hadden vastgezogen aan dwaas bijgeloof, dat maar al te moeilijk uit te roeien was. Moeilijk ook door het politiek ontwaken van de landen, hun zelf-bewust worden en vooral door allerlei funeste in vloeden van het in die jaren opko mend communisme. Vier zusters, die gemiddeld 20 tot 30 jaren hebben gewerkt in het voormalig Nederlands-Indië, speci aal in Noord- en Zuid Celebes, heb ben veel verhalen te doen. Verha len over hoe het vroeger was, wat er in die jaren is veranderd, en hoe het zal moeten worden, wil het naar wens verlopen. Of het alle maal inderdaad naar wens zal ver lopen is nog een groot vraagteken en hangt voornamelijk ook af, van de belangstelling van de Europe aan die momenteel zo mag men het over het algemeen wel stellen, zich in weelde baadt. ECONOMISCHE MOEILIJKHEDEN Het blijkt dat de momentele In donesische regering de katholieke en ook de andersgezinde scholen, beslist niet tegen werkt, integen deel. Er is nagenoeg geen sprake van een ingewortelde haat tegen de Nederlanders en tegen hetgeen wat de Nederlanders daar hebben opgebouwd. Een grote moeilijkheid is, dat de Indonesische regering, zelf met te veel economische moeilijkheden kampt om een voldoende steun te geven aan missie-scholen, aan me dische hulp, etc. Hierdoor vooral komt het, dat de paters, zusters, fraters en leken die daar werken, voornamelijk zijn aangewezen op steun van het klooster in het moe derland, giften van liefdadige in stellingen, zoals Memisa, die zowel vanuit Nederland, als Amerika enorm veel bijdragen levert. Deze steun is broodnodig, wil niet verlo ren gaan, datgene wat in moeilijke jaren met veel zwoegen is opge bouwd. Men is nodig toe aan uit breiding. Uitbreiding van scholen en ziekenhuizen, uitbreiding van internaten voor in de steek gelaten kinderen. Er zijn kleren nodig, me dicijnen om ziekten te bestrijden en te onderdrukken, instrumenten voor in ziekenhuizen en ploiklinie- ken. Dat alles kost geld, véél geld. BLOEI EN BESCHAVING De zusters van J.M.J. zoals zij heten en die gehuisvest zijn in het Theresiaklooster in Waalwijk, wor den, wanneer zij daarvoor in aan merking komen vanuit het moeder huis in Den Bosch naar de missie gebieden uitgezonden. Naast India hebben zij als missiegebied, Austra lië, Afrika en Indonesië. Ook door hun toedoen is er al veel bloei en beschaving gebracht op Celebes. Deze zusters hebben vele enthou siaste verhalen. Verhalen die voor ons vaak zo wonderlijk aandoen, maar die voor hen een geheel an dere inhoud hebben, omdat zij het zelf zijn geweest, die er voor heb ben gewerkt. Gewerkt is er. Dat blijkt uit getallen, die ofschoon niet officieel, toch wel heel dicht de werkelijkheid benaderen. Wanneer bij aankomst van enkele zusters in 'n streek slechts 1 katholiek woont en bij vertrek na enkele jaren het getal 1 is uitgegroeid tot 200 dan spx-eekt dit voor zich zelf. Of wan neer eerst een school wordt bezocht door 150 kinderen en nu door meer dan 2000, waarbij die ene school is Die nieuwe BRILLEZAAK in de GROTESTRAAT 220 daar ga ik mijn BRIL kopen Doet zoals velen BRILLENSPECIALIST GROTESTRAAT 220 - tel. 3560 - WAALWIJK Leverancier voor ALLE Ziekenfondsen uitgegroeid tot een scholencomplex, dan is duidelijk dat dit werk veel geld moest kosten. Naast fröbelscholen, lagere scho len en vakscholen, verschenen er scholen voor Mulo-onderwijs en middelbaar onderwijs. Voor hen die het meer in het huishouden zoch ten werden huishoudscholen ge bouwd en vanuit Nederland o.a. vertrokken weer nieuwe onderwijs krachten die zich daar, heel vaak, belangeloos hebben ingezet voor de verbreiding van beschaving. De noodzaak tot het oprichten van ziekenhuizen en poliklinieken deed zich al gauw voelen. Ook toen werden de handen weer ineen ge slagen en, vooral in het begin, werd het werk aangepakt met de meest primitieve hulpmiddelen. Voor u zullen de verhalen wel duidelijk zijn en ook de belangrijk heid van de o zo noodzakelijke steun. Het is een kleine moeite om de verantwoording die niet alleen wij, maar de gehele beschaafde we reld draagt, af te schudden. Maar dat is juist niet de bedoeling. Er is teveel nood om daar zomaar lichtelijk overheen te stappen. Er is nog veel te veel nodig, aan geld, kleren en medicamenten. De nood zaak tot dit alles zal zeer zeker ook nog blijken tiidens de aanstaande „AMATE"-tentoonstelling, die be slist een bezoek waard zal zijn. Weer thuis, na een verblijf van negen maanden bij onze kinderen in New Zealand, een pracht wereldreis, die ons altijd zal blijven herinneren aan het mooie dat wij hebben gezien in vele landen van de wereld. Toen wij op 14 augustus op de kade in Wellington aankwamen, keken wij (en de meesten met ons) de ogen haast uit op het grote en majestueuze schip „Johan van 01- denbarnevelt", welk daar gemeerd lag om ons weer terug te brengen over vele zeeën naar ons kleine, doch dierbare Nederland. Vele oude bekenden van „De Waterman" ont moetten we in de loodsen en op het schip, zodat direct de oude vriend schapsband weer werd aangehaald, die al op de heenreis was gelegd. Ook mevr. Trimbach kwam vanuit Auckland om met ons terug te gaan naar kinderen, familie en kennissen die we vorig jaar bij ons vertrek hadden achtergelaten. Het afscheid nemen van kinderen, kleinkinderen en vrienden en be kenden, die in grote getale bij het vertrek aanwezig waren, was ont roerend; vele traantjes werden er gelaten en toen de J. v. O., ander half uur over tijd, zich langzaam van de kade, door kleine motor bootjes liet wegtrekken van dit jonge en prachtige land, werd er door vertrekkenden en achterblij- venden geroepen en gezwaaid, tot het schip en kade voor beiden een schim geworden was. Wij gingen eerst de hutten op zoeken en de bagage bergen om daarna ons wat te verfrissen, zodat we om 7 uur ons eerste diner, in de prachtige eetzalen, goed lieten sma ken. Na afloop daarvan werd eerst nog het interieur van de schitteren de zalen en bars in ogenschouw ge nomen, nog enkele formaliteiten aan de bureaus werden vervuld en nog wat uitgerust van de vermoeide reis, in gemakkelijke fauteuils. Al spoedig kwam voor ons de tijd dat we onze mooie hutten met bedden gingen opzoeken om er een goede nachtrust te gaan genieten. CHINEZEN De volgende morgen (15 aug.) moesten we om kwart voor acht bij het ontbijt aanwezig zijn, het geen betekent: tamelijk vroeg uit de veren. Er is van alles en nog wat op tafel en zodoende kan men de inwendige mens naar behoren ver sterken. Evenals op „De Waterman" geschiedt ook hier de bediening door Chinezen. Er zijn 3 paters aan boord, een Nederlander, die de reis vanaf Amsterdam heeft meege maakt en 2 uit New Zealand, waar van er een voor studie naar Enge land en een die met zijn bisschop (die per vliegtuig naar Rome reist) naar het concilie gaat. Ook een Nederlandse dominee heeft de hele reis meegemaakt. We hebben nu wat meer tijd om eens rond te neu zen en alles eens in ogenschouw te nemen. Het is alles zo groots en comfortabel ingericht, dat men zich niet kan voorstellen op een schip te zijn. Aan alles is te merken dat de J. v. O. een klasseschip is geweest, de uit noten- en palisander houten wanden van de zit-, lees en schrijf- zalen met uitgesneden portretten en figuren zijn een lust voor het oog en zijn gezellig om erin te ver toeven en er in de gemakkelijke met prachtig leer beklede banken ien fauteuils uit te rusten en van tijd tot tijd van de muziek van een goed orkestje te genieten. Er is een mooie bioscoopzaal, zwembassin en sportdek aanwezig, benevens voor de kinderen een grote zaal met al lerlei speelgoed, waarmee ze zich naar hartelust kunnen vermaken. Ruime buitendekken met voldoende rieten leunstoelen en tafeltjes, waar men kan genieten van de gezonde zeelucht en een prachtig vergezicht in een mum en zonder dat Uw omgeving er weet van heeft. Gewoon maar laten smelten op de tong, zonder water of wat ook. Rennies zijn nog lekker ook. over de zeespiegel; bij slecht weer worden deze dekken met glazen èchotten dichtgemaakt. BELASTINGVRIJ De bad-, douche- en wasgelegen heden zijn op alle dekken veelvul dig en hygiënisch ingericht. Er zijn 4 bars aan 2 dekken, met vele tafel tjes en stoelen, waar men een verfrissende dronk en een hartver sterkend glaasje kan nemen en zich ook kan voorzien van goede en goedkope sigaren en sigaretten (be lastingvrij en van dit laatste wordt, vooral door ons, veelvuldig gebruik gemaakt omdat we in New Zealand niet veel goeds aan rook artikelen en drank konden krijgen. We maken het eigenaardige geval mee, dat we twee woensdagen ach ter elkaar hebben van 15 augustus, Hetgeen op de terugreis altijd het geval moet zijn, vertelde men ons. Het weer is de eerste dagen niet best en de zee nogal woelig, doch de J. v. O. trekt zich daar weinig van aan, want de deining is voor de passagiers bijna niet merkbaar. Op 20 aug. 's morgens 7 uur lagen we gemeerd in Tahitti, vlak bij het plaatsje Paperte, dat met zijn mooie torentjes van kerkgebouwen, zijn hoge bergen, begroeid met grote palmbomen en uitgestrekte bana- nenvelden, enkele moderne hotels en een prachtige jachthaven een zeldzaam mooie aanblik geeft. Wij zijn ook een kijkje gaan ne men in het stadje en de omgeving. De wegen zijn er niet best en stof fig. Winkels zijn er veel, doch op een paar uitzonderingen na, niet erg fraai en vuil, de meeste verkopen souvenirs en deze zijn niet zo duur als in New Zealand. Wij konden er met francs of dollars betalen. Het was er erg warm in de stra ten en de bevolking loopt er zonder schoeisel met enkel een kort broek je aan, ze zijn donkerbruin van huid, de kinderen zijn erg bewege lijk in het lopen en springen om ons heen of wij iets te eten hebben voor hen. We hadden een lunchpak ket meegekregen en het meeste daarvan verdween in de vuile handjes en mondjes van de stum- perdjes. De volgende morgen om 4 uur moesten alle passagiers weer aan boord zijn en om 7 uur werden de trossen aan de kade losgemaakt en kozen we weer zee om aan onze langste route van de terugreis te beginnen (n.l. 11 dagen) naar Bal boa. Vanaf Taihitti hebben we erg warm weer gehad en ook in de hut ten was het benauwd, zodat het el ke dag nogal laat was voordat er aan slapen werd gedacht. Er ko men ook nogal enkele gevallen van griep voor onder de passagiers, zo dat er bij de maaltijden verschei dene plaatsen onbezet blijven. NEPTUNUSFEEST Elke avond is er wat anders te doen (bioscoop, bingo, dansen, enz.) om zodoende de lange duur van de route wat te verkorten. 30 aug. was het 's morgens 10 uur Neptunusfeest, en precies op tijd kwam Neptunus met zijn vrouw op het upperdek en de kapitein droeg voor deze gelegenheid zijn gezag aan hem over en verzocht enkele landrotten, die daarvoor in aanmer king wilden komen te willen dopen. Het was een vermakelijk uurtje voor de passagiers om al die zotter nij te aanschouwen en de ene lach salvo volgde op de andere. Zondag 2 sept. kwamen we in Balbao aan en om 2 uur mochten we aan wal, en werd met een bus naar Panama-city gereden. Onder 't gekraak van wielen en remmen van 't primitieve vervoermiddel, dwars door de stad met zijn vele en vieze krotwoningen kregen we in Pana ma werkelijk iets moois te zien met zijn fraaie winkels en gebou wen; het was erg warm (29 graden) en we waren blij dat we weer terug waren op de boot. De volgende morgen precies 6 uur kwamen we aan de eerste van de drie sluizen van het Panamakanaal, waar we geschut moesten worden, het verschil van de waterstand tus sen zeespiegel en kanaal is 38 me ter; in een ommezien was de sluis volgepompt met water en waren wij plm. 12 meter gestegen, zo ging dat 3 maal en toen waren we in het Panamakanaal aangekomen, een prachtig tussen rotsen en bergen liggende vaargeul dat een reuzen werk is geweest om het aan te leg gen, met mooi groen water en prachtige hoge en fraai begroeide heuvels met op sommige plaatsen watervallen, dat alles bood een fan tastische aanblik. Vele woningen staan tussen de hoge palmbomen en een bonte mengeling aan kleuren van bloe men verscholen, een paradijs om daar te wonen en werken. Twee derde van de afstand is een prach tig natuurlijk meer, breed, met vele kleine eilandjes en kreken, waar kleine motorbootjes van de men sen die er omheen wonen, met gro te snelheid voorbijschieten. Wat een prachtig natuurschoon zich hier aan ons oog vertoond is met geen pen te beschrijven. Alles gaat veel te snel en na ongeveer 8 uur varen komen we weer aan de sluizen bij Christobal die ons naar beneden schutten om weer gelijk met de zee oppervlakte te komen. Wat een ver schil met het Suez-kanaal, waar we tijdens de heenreis doorkwamen. Christobal is ongeveer gelijk aan Balboa; hier werden we onthaald op een onweersbui die in enkele minuten de straten blank zette, veel bijzonders was er voor ons niet meer te zien. De volgende morgen vertrokken we hier met als doel Miami, waar we op 7 sept. om 6 uur in de morgen aankwamen. Tijdens de reis zagen we nog de kust van Cuba te liggen, het land van de veelbesproken Fidel Castro. Aan boord was er een groot gala diner ter ere van de Amerikaanse passagiers die in Miami en New York zullen debarkeren. VEEL LUXE Om 8 uur mochten we reeds aan wal, honderden taxi's en grote bus sen stonden klaar om met de passa giers het onnoemelijk vele moois te gaan bezichtigen van wat er in Flo rida en Miami te zien is, hoge flat-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 5