wAAlwijkse en UnqstRAAtse coupant Hier leert de jongen of het meisje OP EEN ANDERE MANIER wat het voor het leven nodig heeft 1 Een horloge? Een Prisma STtóSMt Grootse opening nieuwe Tilburgse Hogeschool Maak van dat kind een GELUKKIG kind, dat kan i Kortsluiting pnieuw moeilijkheden u er al eens over naêe- Individueel onderwijs Nuttige mensen in een moderne maatschappij „Graag geziene gasten" Grote moeite Nazorg Cijfers kunnen zoveel zeggen Ook voor de anderen Zij wachten op U Dank der nabestaanden Waalwijk VRIJDAG 2 NOVEMBER 1962 84e JAARGANG No.86 De tcho vAn het Zuióen SSvrijkse Stoomdrukkerij A n+AAi An toon Tieler» •Wdredacteur: JAN TIELEN 1069687 rironummer ïueyeöY jit blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Abonnement: 3.10 franco p.p. Contract-advertenties: speciaal tarief Advertentieprijs: 10 cent per m.m. per kwartaal 2.85 22 cent per week Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 -2002 Telegram-adres „Echo" Het is voor U en voor ons allemaal al lang voorbij. Maar toch moet U nog eens met ons meegaan, mee naar school; over de speelplaats waar de kinderen dartelen; door de gangen, waar dat geurtje zweeft van krijt en potloodslijpsel, door de gangen waar aan de kapstokken de jasjes hangen en de mutsjes van de meisjes, waar U het geroezemoes hoort van al die kinderen. U moet eens een kijkje mee gaan nemen in deze klassen. U ziet het, U hoort het, U ruikt het zelfs, net zo'n klas als vroeger en net zulke kinderen als wij vroeger waren. De klas en het interieur is misschien wat veranderd, een beetje anders, moderner na tuurlijk. Maar daar aan de muur hangt toch nog de klok, met dc wijzers die bewegen als je aan 2 touwtjes trekt. Van dit klok leren de kinderen „klokkijken", net zoals U vroeger dat moest. Het is allemaal net zoals vroeger. De kinderen kijken U nieuws gierig aan, U lacht en zij lachen onbevangen terug. Toch is dit een andere school. Een B.L.O.-school voor 't moeilijklerende kind. De heer van Roy, hoofd van de itreekschool in Waalwijk, steeds iereid tot 'n steungevend gesprek Ouders die in de ontwikkeling ui hun kinderen belangstelling '•-hen, volgen de groei van het Jid stap voor stap. Precies wordt gehouden wanneer het eerste adje doorkomt, wanneer de klei- ■i begint te lopen en de eerste astaanbare brabbels gaat uit naaien. Wanneer eenmaal de tijd 'Ui het naar school gaan is aange kken, beginnen sommige ouders -Aaf te vragen hoe zal mijn kind op de school maken. De "sste kinderen maken zich wei- 4 zorgen over die grote stap. Ze den zich groot, want ze gaan kners naar school, ze gaan leren, -n met de grootste, de allegroot- helft gelukkig, gaat het inder- kd wel. Maar helaas is er ook gedeelte, in iedere eerste k is er wel een te vinden, wie het niet zo vlot gaat. Wat "i 00H Probeert, het kind laat k moeilijk betrekken in het spel k andere kinderen en nog vaker fagt men er helemaal niet in de -angstelling wakker te roepen ?r wat het kind moet leren, --ontstaat de eerste kortsluiting, ^ers de klas moet verder. Het •gramma is onverbiddellijk en dat aan het eind van het jaar 5' hoeveelheid leerstof is doorge- Aan het eind van het jaar dan de grote slag geleverd. :fgaan of blijven zitten. hoeveel misère en verdriet ;chuil gaat achter het voor een ^J?tro°steloze gezegde: niet over- voor een deel van die «blyvertjes komt de zaak la la»» Weer *n 0I"de. Misschien n ze nog niet helemaal school- iie11 v°l£ende schooljaar grote compagnie soldaten die veel j te snel marcheert waardoor zij het niet bij kunnen benen, met het ge- j volg dat ze achterop raken. En de klas gaat verder. De af stand tussen de groep en de achter blijver wordt steeds groter, on danks de extra moeite die er de meseter of de juffrouw aan be steedt. Ze moeten luisteren naar wat ze maar half begrijpen, ze te kenen poppetjes als er sommen ge maakt moeten worden, ze begin nen te draaien en worden lastig, enkel en alleen omdat ze niet meer alles begrijpen. Juist voor deze kinderen is het Buitengewoon Lager Onderwijs in het leven geroepen. Op deze scho len wordt het onderwijs aangepast voor die kinderen voor wie het be stemd is. Hier kan met ieders ver schillende aanleg apart rekening worden gehouden. Waar het maar even kan is het onderwijs niet meer klassikaal maar individueel. In overeenstemming hiermee zijn de leermiddelen. Op iedere B.L.O.- school is men in het bezit van een meer of minder uitgebreide ver zameling, met grote zorg uitgedach te en aan het kind aangepaste leer middelen. En wat van groter belang is, aan deze school staan mensen, die spe ciaal een opleiding hebben gevolgd verband houdende met problemen en moeilijkheden die deze kinde ren mee kunnen brengen. In het lesrooster aan deze scho len, wordt een bijzondere plaats gereserveerd voor die zaken, die straks, wanneer het meisje of de jongen in de maatschappij wordt opgenomen, voor hen van ontzet tend veel waarde blijken te zijn. Hen wordt die wijsheid bijgebracht die zij moeten bezitten, om straks een nuttig mens in onze maat schappij te zijn en bovendien een mens, die zichzelf helpen kan. Een modern mens beweegt zich op straat alleen al in een ingewikkeld systeem van rechten en plichten, dus krijgen ook deze kinderen verkeersonderwijs. Zij leren hoe ze met geld moeten omgaan. Daar toe beschikken de meeste B.L.O.- scholen over een eigen „winkel" waarin de kinderen met echt geld boodschappen kunnen doen. In die zelfde winkel staat een winkel meisje, een leerlinge van dezelfde school, die precies de juiste bon netjes uitschrijft, de boekhouding van de winkel, de kas en de voor raad bijhoudt. In onze editie van afgelopen maandag schreven wij, dat de nieuwe B.L.O.-school in Waalwijk de beschikking krijgt over een eigen keuken. Als outsider kan men zich afvragen waartoe dat nu eigenlijk dient. Het enige antwoord hierop is: de meisjes klaar te ma ken voor straks, wanneer zij zelf standig in het volle leven worden geplaatst. Immers hier leren de meisjes van de hoogste klas com plete maaltijden verzorgen, ze le ren er tafel dekken, ze leren er wat voor voedsel een mens nodig heeft, zodat hij geen tekort krijgt aan bepaalde vitaminen. Zij krij gen er lessen in babyverzorging, ze leren hygiëne, hoe ze wonden moeten verzorgen en hoe ze be smeting kunnen voorkomen. Wilt u nog meer voorbeelden? Wanneer straks dit meisje in een huishouden wordt geplaatst dan weet ze te verstellen, kan breien en stoppen. Ze kan wol van katoen onderscheiden, ze wast wol in een lauw sopje, witgoed in een wasma-- chine met een modern wasmiddel, het gekleurde goed apart. Naast boekenwijsheid wordt aan de jongens geleerd hun handen te gebruiken, zelfstandig karwei tjes op te knappen en dingen te maken. Vaak wordt hen geleerd hoe ze om moeten gaan met ma chines, zoals ze dat straks zullen moeten doen op de fabriek. Het re sultaat hiervan is: dat de werkne mer deze jongens graag in dienst zal nemen, dat deze jongens later als zelfbewuste mannen door het leven kunnen gaan. Door al deze handvaardigheids vakken, waar ze inderdaad veel aan hebben, vinden zij vaak het verloren zelfvertrouwen weer te rug. Dan is de zaak gewonnen, ze kunnen neerzien op behaalde re sultaten en worden niet meer ge confronteerd met het feit dat ze niet mee kunnen op de gewone la gere school. En toch, maar al te vaak, kost het dikwijls de grootste moeite de ouders ervan te overtuigen, dat hun kinderen, die op de gewone lagere school niet mee kunnen, be ter naar een B.L.O.-school kunnen gaan. Niet dat dit nodig is voor alle kinderen. Uiteraard kunnen verschillende andere factoren een belangrijke rol spelen. Maar wan neer bij een medisch paedagogisch onderzoek schoolhoofd en dokter gezamenlijk tot de conclusie ko men, dat opname op een school voor bijzonder onderwijs gewenst is, dan zou het toch wel erg onver standig zijn dit te weigeren. Helaas komt dit toch nog wel eens voor. Hun bezwaren zijn vaak tweeërlei gericht: ze hebben geen goed in zicht in het wezen van het bijzon dere onderwijs en ze hebben geen juist inzicht in de ontwikkelings mogelijkheden van hun kind. Maar dat kind lijdt veel meer van een hardnekkig volhouden op een school, waar het eigenlijk niet thuis hoort, en waar het keer op keer tegenslagen krijgt te incasseren, dan dat het zijn opleiding krijgt op een school voor bijzonder onder wijs. Wij hebben er al op gewezen dat juist op deze laatst genoemde school, het zelfvertrouwen en het vertrouwen in een goede toekomst terug gevonden kan worden. Nog even willen wij wijzen op „het vervolg" van het buitenge woon lager onderwijs, n.l. het vak onderwijs voor jongens en de huis houdschool voor meisjes en daar na als de jongen werkt bij zijn „baas" en het meisje in het huis houden, winkel of warenhuis, dan blij t er nog de nazorg, die, wan neer er onverhoopt moeilijkheden mochten ontstaan, direct bijspringt klaar om te helpen. Laten we tot slot nog even terug gaan naar die klas, zomaar een meisje uitpikken, dat meisje dat op de lagere school zat te suffen of te tekenen. Nu is het een bijde hand ding, dat de vingers hoog in de lucht prikt, omdat zij het ant woord al weet. Die jongen op de lagere school, die potentaat. Nu nóg geen brave Hendrik, maar 'n goedlachse knaap, die ook weet, wanneer er niet gelachen of ge speeld maar gewerkt dient te wor den. Pik ze er maar uit, kinderen die hun best doen, kinderen die anders leren, maar goed leren, gelukkige kinderen. MEER DAN 1000 DODEN DOOR OVERSTROMINGEN IN THAILAND li Volgens niet officiële gegevens is het aantal doden in het door zware stormen geteisterde zuidelijke deel van Thailand gestegen tot 1000. Piloten, die waren opgestegen om in de Golf van Thailand naar een vermiste boot met 40 man aan boord te zoeken, hebben in de mondingen van de diverse rivieren tientallen lij ken zien drijven. Alleen al in de provincie Nakon Srithamarat zouden rond 40.000 hui zen vernield zijn. De storm heeft j.l. donderdag avond vooral de lange, smalle strook land tussen het Maleise schiereiland en het Aziatische vasteland getrof fen. Tientallen boten zonken en dui zenden hutten in de kustdorpen wer den weggevaagd. ze weer gewoon mee met uwkomers in de klas en aan inde van het leerjaar gaan ze ?Wn6r ^eec* dan weer -■nlander deel van die zitten- jbh 8S v°lgend jaar weer :,LDen en geven opnieuw moei- C .?n' Ondanks de bijzondere sit k* er aan wordt gegeven net een onmogelijkheid het sjU ®r,te bekwamen, dat het eind van het jaar met goed iun? ve,rder kan gaan. ?n deze kinderen dan niet Vja ,at kunnen ze wel. De 5 snJJ ^kheid is echter, dat ze dpn \t temP° niet bij kunnen voor hen is de klas een hart Itgcn bard: Ui IJM indam bebbrn alra scrr Cijfers en getallen kunnen dor zijn en droog. Maar ze kunnen ook veel zeggen. Ze kunnen een wereld be vatten een wereld van tegenslagen of van voordelen. Een wereld vol droefheid óf vol vreugde. Neemt U bij voorbeeld het feit, dat U deze woorden leest in een tijd van hoogconjunctuur. U bezit tal van din gen, waarvan U vroeger niet kon dro men. U doet dingen, waaraan U vroe ger niet eens dacht. Ja, als U - on danks alles wat nog te wensen over blijft - vandaag de balans opmaakt, dan ziet U een voordelig saldo. Gaat U nu eens 18, 19 of 20 jaar terug en maak de stap naar 1944, 1943 of 1942. Vergelijk Uw leven van nu eens met dat van toen. Och, eigenlijk waren er toen maar een paar dingen die écht meetelden Uw vrij heid, die U elke dag kwijt kon raken èn Uw voedsel dat al maar schaarser en slechter werd. Ja, wanneer U zich die tijd weer indenkt, is er eigenlijk tussen toen en nu geen vergelijking meer mogelijk, omdat de toestanden zo hemelsbreed verschillen. Dit geldt voor U. Dit geldt óók voor anderen, bij voorbeeld voor de mensen die op 10 november terug denken. Want straks op 10 november is het weer KLAPROOSDAG, de internationale gedenkdag der oor logsdoden. Voor U begon Nederland in 1945 te herrijzen, eerst langzaam en aarzelend, toen snel en zeker. Maar in de 30.000 gezinnen in Engeland en Canada, in Amerika en Nieuw-Zeeland en al die andere ge allieerde landen, slopen in mei 1945 de zorg en het verdriet de woningen binnen. Terwijl hier de bevrijdings feesten werden gevierd, kregen die 30.000 mensen daar het bericht dat hun zoon, hun man, hun broer of hun vader niet meer zouden terugkeren. Ze waren begraven, ergens in Ne derland. Die 30.000 gezinnen omvatten zo ongeveer 120.000 personen. In het hart van hen allen neemt Nederland een grote plaats in. Immers, ons land is voor hen het dierbaar plekje grond, waar hun familieleden hun laatste rustplaats vonden, toen zij voor onze vrijheid het offer van hun jonge leven hadden gebracht. Voor déze mensen is het straks Klaproosdag. Voor hèn werd het Ne derlands Oorlogsgraven Comité op gericht, dat de Klaprooscollecte or ganiseert die op en omstreeks 10 no vember weer wordt gehouden. Dank zij deze collecte krijgt het Nederlands Oorlogsgraven Comité het geld om die talloze nabestaanden gastvrijheid in ons land aan te bieden en hen in staat te stellen de graven van hun familieleden te bezoeken. Vele tienduizenden zijn hier al ge weest. Met harten vol dank jegens 't Nederlandse volk - dat door de gif ten aan de Klaprooscollecte dit be zoek had mogelijk gemaakt - zijn zij weer vertrokken. Maar tienduizenden anderen wachten nog. Vol spanningl Zou misschien in 1963 het bericht komen, dat ook zij naar Nederland kunnen gaan? Zij wachten... op U, op Uw gift als U de collectebus op Klaproosdag wordt voorgehouden. Want cijfers kunnen zoveel zeg gen. Dertigduizend graven betekenen dertigduizend gezinnen met verdriet om een lege plaats. Maar... een col lecte-opbrengst met hoge cijfers be tekent een streep zonlicht in het treurige leven van hen die zoveel missen. Helpt U daarom óók mee op 10 november het leed te verzachten? De nabestaanden weten dat vooral de collectanten ertoe bijdragen de Klaprooscollecte te doen slagen. Daarom willen zij aan twee en twintig van hen - uit elke provincie twee, door loting aan te wijzen - een gratis reis naar en vakantie in Engeland aanbieden. Zij doen dit via hun organisatie van oudstrijders en nabestaanden „The British Legion", uit dankbaarheid voor hetgeen Ne derland op Klaproosdag doet. FREEK VAN DER MEER. CONCILIEBERAAD LITURGIE Maandagochtend zijn de concilie vaders in de 9e algemene vergade ring gereed gekomen met het eerste hoofdstuk van het schema over de liturgie. Maandagmiddag zijn zij be gonnen aan het tweede hoofdstuk, dat handelt over de eucharistie. Volgens de officiële mededeling van de conciliepersdienst zijn de concilie-vaders het onderling niet eens kunnen worden over enkele be langrijke punten in het eerste hoofd stuk. Met name verschillen zij van mening over de mate van gebruik van de volkstaal in de liturgie en ook over de vraag in hoeverre inheemse gebruiken en riten in de liturgie op genomen kunnen worden. Wel waren zij het eens over de be tekenis van de liturgie de wenselijk heid van actieve deelneming der ge lovigen, uitgebreidere vorming der priesters op liturgisch gebied en op richting van liturgische commissies en instituten op nationaal en dioce saan niveau. De ouverture van de meest luister rijke week in het bestaan van de Ka tholieke Economische Hogeschool opening nieuw gebouw, eerste steen studenten-sociëteit, zevende lustrum hogeschool en hogeschooldag - zal door koningin Juliana worden bijge woond. In de weidse aula (nog wat onwennig voor Nederlandse ogen) zal de vorstin aanwezig zijn als mi nister Cals het nieuwe besloten bouw werk - „een abdij der wetenschap" - zal openen. Dat is op dinsdag 13 november. Na alle gelukwensen in de middag (ook namens de bisschop van Den Bosch of plaatsvervanger) wordt in de avond het feestelijk gezelschap in de stadsschouwburg verwacht bij het befaamde „Ballet du XXième Siècle van het Théatre Royal de la Mon- naie" uit Brussel. Woensdag is in het bijzonder voor de studenten feest. Op één kilometer afstand van het hogeschoolgebouw legt prof. dr F. van der Ven de eerste steen voor een nieuwe studenten sociëteit. Het wordt het begin van een geheel complex, waarin ook stu dentenkerk, studentenflats en een sporthal een plaats krijgen. Uit het centrum van de stad trekt die dag een optocht „Bewogen beweging" naar de plechtigheid toe. Op de heu vel in de oude sociëteit is 's avonds een drive-in per fiets. W 'J De viering van het lustrum neemt de donderdag in beslag. Hoogtepun ten ere-doctoraat prof. mr. C. P. M. Romme (promotor prof. dr. F. van der Ven) en Colin Clark (promotor prof. dr. J. Dalmulder). Verder de dies-rede van de rector-magnificus prof. dr. F. van Dooren. De „Beg gar's Opera" onder regie van dr. Jan Starink besluit deze dag. Voor de burgerij van Tilburg zijn op vrijdag 16 november festiviteiten op touw gezet, waarbij een concert van het Radio-Kamer-orkest en een gala-soirée behoren. De reünisten zullen het talrijkst op de hogeschool dag - zaterdag - zijn. Een krans wordt dan gelegd op het graf van prof. dr. M. Cobbenhagen. (Volkskr.)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1962 | | pagina 5