wAAlwijkse en UnqstRAAtse coupant
Hier leert de jongen of het meisje
OP EEN ANDERE MANIER
wat het voor het leven nodig heeft
1
Een
horloge? Een
Prisma
STtóSMt
Grootse opening
nieuwe Tilburgse
Hogeschool
Maak van dat kind een
GELUKKIG kind, dat kan i
Kortsluiting
pnieuw moeilijkheden
u er al eens over naêe-
Individueel onderwijs
Nuttige mensen in een
moderne maatschappij
„Graag geziene gasten"
Grote moeite
Nazorg
Cijfers kunnen zoveel zeggen
Ook voor de anderen
Zij wachten op U
Dank der nabestaanden
Waalwijk
VRIJDAG 2 NOVEMBER 1962
84e JAARGANG No.86
De tcho vAn het Zuióen
SSvrijkse Stoomdrukkerij
A n+AAi
An toon Tieler»
•Wdredacteur: JAN TIELEN
1069687
rironummer ïueyeöY
jit blad verschijnt 2 x per week
Opgericht
1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk
Abonnement:
3.10 franco p.p.
Contract-advertenties: speciaal tarief
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
per kwartaal 2.85
22 cent per week
Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8
Tel. 04167 -2002
Telegram-adres „Echo"
Het is voor U en voor ons allemaal al lang voorbij. Maar toch
moet U nog eens met ons meegaan, mee naar school; over de
speelplaats waar de kinderen dartelen; door de gangen, waar
dat geurtje zweeft van krijt en potloodslijpsel, door de gangen
waar aan de kapstokken de jasjes hangen en de mutsjes van de
meisjes, waar U het geroezemoes hoort van al die kinderen. U
moet eens een kijkje mee gaan nemen in deze klassen. U ziet het,
U hoort het, U ruikt het zelfs, net zo'n klas als vroeger en net
zulke kinderen als wij vroeger waren. De klas en het interieur
is misschien wat veranderd, een beetje anders, moderner na
tuurlijk. Maar daar aan de muur hangt toch nog de klok, met
dc wijzers die bewegen als je aan 2 touwtjes trekt. Van dit klok
leren de kinderen „klokkijken", net zoals U vroeger dat moest.
Het is allemaal net zoals vroeger. De kinderen kijken U nieuws
gierig aan, U lacht en zij lachen onbevangen terug. Toch is dit
een andere school. Een B.L.O.-school voor 't moeilijklerende kind.
De heer van Roy, hoofd van de
itreekschool in Waalwijk, steeds
iereid tot 'n steungevend gesprek
Ouders die in de ontwikkeling
ui hun kinderen belangstelling
'•-hen, volgen de groei van het
Jid stap voor stap. Precies wordt
gehouden wanneer het eerste
adje doorkomt, wanneer de klei-
■i begint te lopen en de eerste
astaanbare brabbels gaat uit
naaien. Wanneer eenmaal de tijd
'Ui het naar school gaan is aange
kken, beginnen sommige ouders
-Aaf te vragen hoe zal mijn kind
op de school maken. De
"sste kinderen maken zich wei-
4 zorgen over die grote stap. Ze
den zich groot, want ze gaan
kners naar school, ze gaan leren,
-n met de grootste, de allegroot-
helft gelukkig, gaat het inder-
kd wel. Maar helaas is er ook
gedeelte, in iedere eerste
k is er wel een te vinden,
wie het niet zo vlot gaat. Wat
"i 00H Probeert, het kind laat
k moeilijk betrekken in het spel
k andere kinderen en nog vaker
fagt men er helemaal niet in de
-angstelling wakker te roepen
?r wat het kind moet leren,
--ontstaat de eerste kortsluiting,
^ers de klas moet verder. Het
•gramma is onverbiddellijk en
dat aan het eind van het jaar
5' hoeveelheid leerstof is doorge-
Aan het eind van het jaar
dan de grote slag geleverd.
:fgaan of blijven zitten.
hoeveel misère en verdriet
;chuil gaat achter het voor een
^J?tro°steloze gezegde: niet over-
voor een deel van die
«blyvertjes komt de zaak la
la»» Weer *n 0I"de. Misschien
n ze nog niet helemaal school-
iie11 v°l£ende schooljaar
grote compagnie soldaten die veel
j te snel marcheert waardoor zij het
niet bij kunnen benen, met het ge-
j volg dat ze achterop raken.
En de klas gaat verder. De af
stand tussen de groep en de achter
blijver wordt steeds groter, on
danks de extra moeite die er de
meseter of de juffrouw aan be
steedt. Ze moeten luisteren naar
wat ze maar half begrijpen, ze te
kenen poppetjes als er sommen ge
maakt moeten worden, ze begin
nen te draaien en worden lastig,
enkel en alleen omdat ze niet meer
alles begrijpen.
Juist voor deze kinderen is het
Buitengewoon Lager Onderwijs in
het leven geroepen. Op deze scho
len wordt het onderwijs aangepast
voor die kinderen voor wie het be
stemd is. Hier kan met ieders ver
schillende aanleg apart rekening
worden gehouden. Waar het maar
even kan is het onderwijs niet
meer klassikaal maar individueel.
In overeenstemming hiermee zijn
de leermiddelen. Op iedere B.L.O.-
school is men in het bezit van een
meer of minder uitgebreide ver
zameling, met grote zorg uitgedach
te en aan het kind aangepaste leer
middelen.
En wat van groter belang is, aan
deze school staan mensen, die spe
ciaal een opleiding hebben gevolgd
verband houdende met problemen
en moeilijkheden die deze kinde
ren mee kunnen brengen.
In het lesrooster aan deze scho
len, wordt een bijzondere plaats
gereserveerd voor die zaken, die
straks, wanneer het meisje of de
jongen in de maatschappij wordt
opgenomen, voor hen van ontzet
tend veel waarde blijken te zijn.
Hen wordt die wijsheid bijgebracht
die zij moeten bezitten, om straks
een nuttig mens in onze maat
schappij te zijn en bovendien een
mens, die zichzelf helpen kan. Een
modern mens beweegt zich op
straat alleen al in een ingewikkeld
systeem van rechten en plichten,
dus krijgen ook deze kinderen
verkeersonderwijs. Zij leren hoe
ze met geld moeten omgaan. Daar
toe beschikken de meeste B.L.O.-
scholen over een eigen „winkel"
waarin de kinderen met echt geld
boodschappen kunnen doen. In die
zelfde winkel staat een winkel
meisje, een leerlinge van dezelfde
school, die precies de juiste bon
netjes uitschrijft, de boekhouding
van de winkel, de kas en de voor
raad bijhoudt.
In onze editie van afgelopen
maandag schreven wij, dat de
nieuwe B.L.O.-school in Waalwijk
de beschikking krijgt over een
eigen keuken. Als outsider kan
men zich afvragen waartoe dat nu
eigenlijk dient. Het enige antwoord
hierop is: de meisjes klaar te ma
ken voor straks, wanneer zij zelf
standig in het volle leven worden
geplaatst. Immers hier leren de
meisjes van de hoogste klas com
plete maaltijden verzorgen, ze le
ren er tafel dekken, ze leren er
wat voor voedsel een mens nodig
heeft, zodat hij geen tekort krijgt
aan bepaalde vitaminen. Zij krij
gen er lessen in babyverzorging,
ze leren hygiëne, hoe ze wonden
moeten verzorgen en hoe ze be
smeting kunnen voorkomen.
Wilt u nog meer voorbeelden?
Wanneer straks dit meisje in een
huishouden wordt geplaatst dan
weet ze te verstellen, kan breien
en stoppen. Ze kan wol van katoen
onderscheiden, ze wast wol in een
lauw sopje, witgoed in een wasma--
chine met een modern wasmiddel,
het gekleurde goed apart.
Naast boekenwijsheid wordt aan
de jongens geleerd hun handen te
gebruiken, zelfstandig karwei
tjes op te knappen en dingen te
maken. Vaak wordt hen geleerd
hoe ze om moeten gaan met ma
chines, zoals ze dat straks zullen
moeten doen op de fabriek. Het re
sultaat hiervan is: dat de werkne
mer deze jongens graag in dienst
zal nemen, dat deze jongens later
als zelfbewuste mannen door het
leven kunnen gaan.
Door al deze handvaardigheids
vakken, waar ze inderdaad veel
aan hebben, vinden zij vaak het
verloren zelfvertrouwen weer te
rug. Dan is de zaak gewonnen, ze
kunnen neerzien op behaalde re
sultaten en worden niet meer ge
confronteerd met het feit dat ze
niet mee kunnen op de gewone la
gere school.
En toch, maar al te vaak, kost
het dikwijls de grootste moeite de
ouders ervan te overtuigen, dat
hun kinderen, die op de gewone
lagere school niet mee kunnen, be
ter naar een B.L.O.-school kunnen
gaan. Niet dat dit nodig is voor
alle kinderen. Uiteraard kunnen
verschillende andere factoren een
belangrijke rol spelen. Maar wan
neer bij een medisch paedagogisch
onderzoek schoolhoofd en dokter
gezamenlijk tot de conclusie ko
men, dat opname op een school
voor bijzonder onderwijs gewenst
is, dan zou het toch wel erg onver
standig zijn dit te weigeren. Helaas
komt dit toch nog wel eens voor.
Hun bezwaren zijn vaak tweeërlei
gericht: ze hebben geen goed in
zicht in het wezen van het bijzon
dere onderwijs en ze hebben geen
juist inzicht in de ontwikkelings
mogelijkheden van hun kind. Maar
dat kind lijdt veel meer van een
hardnekkig volhouden op een
school, waar het eigenlijk niet thuis
hoort, en waar het keer op keer
tegenslagen krijgt te incasseren,
dan dat het zijn opleiding krijgt op
een school voor bijzonder onder
wijs. Wij hebben er al op gewezen
dat juist op deze laatst genoemde
school, het zelfvertrouwen en het
vertrouwen in een goede toekomst
terug gevonden kan worden.
Nog even willen wij wijzen op
„het vervolg" van het buitenge
woon lager onderwijs, n.l. het vak
onderwijs voor jongens en de huis
houdschool voor meisjes en daar
na als de jongen werkt bij zijn
„baas" en het meisje in het huis
houden, winkel of warenhuis, dan
blij t er nog de nazorg, die, wan
neer er onverhoopt moeilijkheden
mochten ontstaan, direct bijspringt
klaar om te helpen.
Laten we tot slot nog even terug
gaan naar die klas, zomaar een
meisje uitpikken, dat meisje dat
op de lagere school zat te suffen
of te tekenen. Nu is het een bijde
hand ding, dat de vingers hoog in
de lucht prikt, omdat zij het ant
woord al weet. Die jongen op de
lagere school, die potentaat. Nu
nóg geen brave Hendrik, maar 'n
goedlachse knaap, die ook weet,
wanneer er niet gelachen of ge
speeld maar gewerkt dient te wor
den. Pik ze er maar uit, kinderen
die hun best doen, kinderen die
anders leren, maar goed leren,
gelukkige kinderen.
MEER DAN 1000 DODEN
DOOR OVERSTROMINGEN
IN THAILAND
li
Volgens niet officiële gegevens is
het aantal doden in het door zware
stormen geteisterde zuidelijke deel
van Thailand gestegen tot 1000.
Piloten, die waren opgestegen om
in de Golf van Thailand naar een
vermiste boot met 40 man aan boord
te zoeken, hebben in de mondingen
van de diverse rivieren tientallen lij
ken zien drijven.
Alleen al in de provincie Nakon
Srithamarat zouden rond 40.000 hui
zen vernield zijn.
De storm heeft j.l. donderdag
avond vooral de lange, smalle strook
land tussen het Maleise schiereiland
en het Aziatische vasteland getrof
fen. Tientallen boten zonken en dui
zenden hutten in de kustdorpen wer
den weggevaagd.
ze weer gewoon mee met
uwkomers in de klas en aan
inde van het leerjaar gaan ze
?Wn6r ^eec* dan weer
-■nlander deel van die zitten-
jbh 8S v°lgend jaar weer
:,LDen en geven opnieuw moei-
C .?n' Ondanks de bijzondere
sit k* er aan wordt gegeven
net een onmogelijkheid het
sjU ®r,te bekwamen, dat het
eind van het jaar met goed
iun? ve,rder kan gaan.
?n deze kinderen dan niet
Vja ,at kunnen ze wel. De
5 snJJ ^kheid is echter, dat ze
dpn \t temP° niet bij kunnen
voor hen is de klas een
hart Itgcn bard:
Ui IJM
indam
bebbrn alra scrr
Cijfers en getallen kunnen dor zijn
en droog. Maar ze kunnen ook veel
zeggen. Ze kunnen een wereld be
vatten een wereld van tegenslagen
of van voordelen. Een wereld vol
droefheid óf vol vreugde.
Neemt U bij voorbeeld het feit, dat
U deze woorden leest in een tijd van
hoogconjunctuur. U bezit tal van din
gen, waarvan U vroeger niet kon dro
men. U doet dingen, waaraan U vroe
ger niet eens dacht. Ja, als U - on
danks alles wat nog te wensen over
blijft - vandaag de balans opmaakt,
dan ziet U een voordelig saldo.
Gaat U nu eens 18, 19 of 20 jaar
terug en maak de stap naar 1944,
1943 of 1942. Vergelijk Uw leven
van nu eens met dat van toen. Och,
eigenlijk waren er toen maar een paar
dingen die écht meetelden Uw vrij
heid, die U elke dag kwijt kon raken
èn Uw voedsel dat al maar schaarser
en slechter werd. Ja, wanneer U zich
die tijd weer indenkt, is er eigenlijk
tussen toen en nu geen vergelijking
meer mogelijk, omdat de toestanden
zo hemelsbreed verschillen.
Dit geldt voor U. Dit geldt óók
voor anderen, bij voorbeeld voor de
mensen die op 10 november terug
denken. Want straks op 10 november
is het weer KLAPROOSDAG, de
internationale gedenkdag der oor
logsdoden. Voor U begon Nederland
in 1945 te herrijzen, eerst langzaam
en aarzelend, toen snel en zeker.
Maar in de 30.000 gezinnen in
Engeland en Canada, in Amerika en
Nieuw-Zeeland en al die andere ge
allieerde landen, slopen in mei 1945
de zorg en het verdriet de woningen
binnen. Terwijl hier de bevrijdings
feesten werden gevierd, kregen die
30.000 mensen daar het bericht dat
hun zoon, hun man, hun broer of hun
vader niet meer zouden terugkeren.
Ze waren begraven, ergens in Ne
derland.
Die 30.000 gezinnen omvatten zo
ongeveer 120.000 personen. In het
hart van hen allen neemt Nederland
een grote plaats in. Immers, ons land
is voor hen het dierbaar plekje grond,
waar hun familieleden hun laatste
rustplaats vonden, toen zij voor onze
vrijheid het offer van hun jonge leven
hadden gebracht.
Voor déze mensen is het straks
Klaproosdag. Voor hèn werd het Ne
derlands Oorlogsgraven Comité op
gericht, dat de Klaprooscollecte or
ganiseert die op en omstreeks 10 no
vember weer wordt gehouden. Dank
zij deze collecte krijgt het Nederlands
Oorlogsgraven Comité het geld om
die talloze nabestaanden gastvrijheid
in ons land aan te bieden en hen in
staat te stellen de graven van hun
familieleden te bezoeken.
Vele tienduizenden zijn hier al ge
weest. Met harten vol dank jegens 't
Nederlandse volk - dat door de gif
ten aan de Klaprooscollecte dit be
zoek had mogelijk gemaakt - zijn zij
weer vertrokken. Maar tienduizenden
anderen wachten nog. Vol spanningl
Zou misschien in 1963 het bericht
komen, dat ook zij naar Nederland
kunnen gaan? Zij wachten... op U,
op Uw gift als U de collectebus op
Klaproosdag wordt voorgehouden.
Want cijfers kunnen zoveel zeg
gen. Dertigduizend graven betekenen
dertigduizend gezinnen met verdriet
om een lege plaats. Maar... een col
lecte-opbrengst met hoge cijfers be
tekent een streep zonlicht in het
treurige leven van hen die zoveel
missen. Helpt U daarom óók mee op
10 november het leed te verzachten?
De nabestaanden weten dat vooral
de collectanten ertoe bijdragen de
Klaprooscollecte te doen slagen.
Daarom willen zij aan twee en
twintig van hen - uit elke provincie
twee, door loting aan te wijzen -
een gratis reis naar en vakantie in
Engeland aanbieden. Zij doen dit via
hun organisatie van oudstrijders en
nabestaanden „The British Legion",
uit dankbaarheid voor hetgeen Ne
derland op Klaproosdag doet.
FREEK VAN DER MEER.
CONCILIEBERAAD LITURGIE
Maandagochtend zijn de concilie
vaders in de 9e algemene vergade
ring gereed gekomen met het eerste
hoofdstuk van het schema over de
liturgie. Maandagmiddag zijn zij be
gonnen aan het tweede hoofdstuk,
dat handelt over de eucharistie.
Volgens de officiële mededeling
van de conciliepersdienst zijn de
concilie-vaders het onderling niet
eens kunnen worden over enkele be
langrijke punten in het eerste hoofd
stuk. Met name verschillen zij van
mening over de mate van gebruik van
de volkstaal in de liturgie en ook
over de vraag in hoeverre inheemse
gebruiken en riten in de liturgie op
genomen kunnen worden.
Wel waren zij het eens over de be
tekenis van de liturgie de wenselijk
heid van actieve deelneming der ge
lovigen, uitgebreidere vorming der
priesters op liturgisch gebied en op
richting van liturgische commissies
en instituten op nationaal en dioce
saan niveau.
De ouverture van de meest luister
rijke week in het bestaan van de Ka
tholieke Economische Hogeschool
opening nieuw gebouw, eerste steen
studenten-sociëteit, zevende lustrum
hogeschool en hogeschooldag - zal
door koningin Juliana worden bijge
woond. In de weidse aula (nog wat
onwennig voor Nederlandse ogen)
zal de vorstin aanwezig zijn als mi
nister Cals het nieuwe besloten bouw
werk - „een abdij der wetenschap"
- zal openen.
Dat is op dinsdag 13 november.
Na alle gelukwensen in de middag
(ook namens de bisschop van Den
Bosch of plaatsvervanger) wordt in
de avond het feestelijk gezelschap in
de stadsschouwburg verwacht bij het
befaamde „Ballet du XXième Siècle
van het Théatre Royal de la Mon-
naie" uit Brussel.
Woensdag is in het bijzonder voor
de studenten feest. Op één kilometer
afstand van het hogeschoolgebouw
legt prof. dr F. van der Ven de eerste
steen voor een nieuwe studenten
sociëteit. Het wordt het begin van
een geheel complex, waarin ook stu
dentenkerk, studentenflats en een
sporthal een plaats krijgen. Uit het
centrum van de stad trekt die dag
een optocht „Bewogen beweging"
naar de plechtigheid toe. Op de heu
vel in de oude sociëteit is 's avonds
een drive-in per fiets.
W 'J
De viering van het lustrum neemt
de donderdag in beslag. Hoogtepun
ten ere-doctoraat prof. mr. C. P. M.
Romme (promotor prof. dr. F. van
der Ven) en Colin Clark (promotor
prof. dr. J. Dalmulder). Verder de
dies-rede van de rector-magnificus
prof. dr. F. van Dooren. De „Beg
gar's Opera" onder regie van dr. Jan
Starink besluit deze dag.
Voor de burgerij van Tilburg zijn
op vrijdag 16 november festiviteiten
op touw gezet, waarbij een concert
van het Radio-Kamer-orkest en een
gala-soirée behoren. De reünisten
zullen het talrijkst op de hogeschool
dag - zaterdag - zijn. Een krans
wordt dan gelegd op het graf van
prof. dr. M. Cobbenhagen. (Volkskr.)