wAAlwijkse en UnqstRAAtse couRant 1 1953 1963 m Minder export van eieren Vorstperiode veroorzaakt schade van 13,5 miljoen per dag IQ ja sir geiedon, Eigen ideeën van de Gaulie Drie personen op slag gedood Redding en huSp |tfi If®*' Ck oho vw Verbeterde waarschuwing Het herstel .Tien jaar na de ramp Na de storm Toeleveringsbedrijven trekken voordeel mÊÊmmm wmmmmm Brood en suiker herfst duurder in VRIJDAG 18 JANUARI 1963 85e JAARGANG No. 5 De tcho van het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO" DE RAMP Het is 1 februari a.s. tien jaren geleden dat een grote watersnood ons land teisterde. Gedurende heel zijn bestaan heeft Nederland met het water moeten strijden dat voortdurend onze kus ten en dijken belaagt en bij de geringste verzwakking toeslaat om het door ons gewonnen land te her overen. Onder de talrijke overstromingen zijn die van 1421 de grote Elizabethsvloed, in 1916 de vloed golven waaronder vooral het eiland Marken en de gebieden rond de Zuiderzee te lijden hadden en op 1 februari 1953 de grote springvloed waardoor bijna de helft van de Zeeuwse en Zuidhollandse eilan den, tie Biesbosch en grote delen van Noord-Brabant en het Zuidhollandse vasteland onder het water bedolven werden. Deze laatste springvloed waardoor Nederland in het centrum der internationale be langstelling kwam te staan, bleek het gevolg van een ongelukkige samenloop van omstandigheden zoals die slechts zeer zelden voorkomt. Er ontstond een springvloed door de weinig voorkomende stand van de aarde, die precies tussen de zon en de maan in stond. Dit had tot gevolg dat de normale verdeling van het water op aarde uit het evenwicht geraakte en er in de Atlantische Oceaan een vloedgolf ont stond, die zich met grote kracht door het Nauw van Calais perste de Noordzee in. Tengevolge van een zware en zeer langdurige noordwester storm kreeg het water niet de gelegenheid geleidelijk afgevoerd te worden en ontstond er een springvloed waarbij het overtollige water het land trachtte binnen te diingen. Het is begrijpelijk dat onze dijken, die toch heel wat mans waren, tegen deze dubbele bedrei ging niet waren opgewassen. De schade die deze ramp met zich meebracht, was buitengewoon groot. Ondanks het snel ingezette reddingswerk verloren 1835 mensen net leven, waarvan 1813 in het zgn. rampgebied en 22 in overige plaatsen in Nederland. Grote hoeveelheden mensen moesten worden geëvacueerd. Zij vonden voor kortere of langere tijd onderdak bij de bevolking van drooggebleven omringende gebieden. In het totaal werden 175.000 hectare, 5 procent van de totale Neder- i landse oppervlakte, overstroomd. Hiervan was ongeveer driekwart 1 de geweldige miliaire hulp vooral van de Amerikanen is het moge- luk geweest de schade te beperken. Vele gaten werden door hen provi sorisch gedicht zodat de stroming niet te veel kon wegvreten. Hier kwam echter bij dat deze opvul lingen meestal weer verwijderd moesten worden om de eigenlijke dijk te kunnen maken, daar de voorlopige dichtingen zeer onoor deelkundig gemaakt werden gedu rende de nood van het eerste ogen blik. Het herstel werd zeer voortva rend aangepakt en op 11 april van dat jaar waren reeds 128.000 ha. van de buitenwateren afgesloten. De grote stroomgaten baarden de meeste zorgen, doch met behulp van grote betonnen caissons die men in de gaten liet zinken, wer den de meeste gesloten. Vele van deze caissons kwamen uit Enge land alwaar men er nog enige over had van de Normandische invasie. Gedurende de gehele zomer werk te men door en op 6 november 1953 werd het laatste gat gesloten en was het gehele rampgebied weer veilig. Een aardig plaatje, dat wij U niet wilden onthouden. Twee inwo ners van Nyassaland (Centraal Afrika) verdiept in de Echo van het Zuiden. Het onderstreept dunkt ons de betiteling „veel ge lezen blad". Dat is niet alleen verheugend voor ons, maar ook voor adverteerders van de Echo van het Zuiden. IE3HHI bouwland, dat verloren ging. Vooral een droevig feit was dat men in Walcheren juist bezig was het herstel van de in 1944 bescha digde gronden te gaan vieren. De economische schade liep in de mil jarden. Er werden 3810 huizen ge heel vernield, waar onder 450 boer derijen, 24.980 huizen en boerde rijen werden ernstig of licht be schadigd. Waarlijk een droeve ba lans voor Nederland waar de wo ningbouw toch al een moeilijk on derwerp is. Alsof dit nog niet ge- Frankrijk zal niet toetreden tot het Amerikaans-Britse akkoord over een multinationale atoomstrijdmacht in 't verband van de NAVO. De Franse regering staat sceptisch tegenover toetreding van Engeland tot de E.E.G. De samenwerking van Frank rijk met de Westduitse Bondsrepu bliek moet nog nauwer worden. Frankrijk is vast besloten, aldus de Gaulle, onder alle omstandigheden zijn nationale atoomstrijdmacht op te bouwen, die spoedig over een buiten gewoon grote vernietigingskracht zal kunnen beschikken. Deze opbouw is noodzakelijk, omdat door de Russi sche atoombewapening Amerika on middellijk kan worden bedreigd. Daardoor is voor Amerika de be langstelling voor een directe verdedi ging op de achtergrond geraakt. Nie mand kan wetent in welke gevallen Amerika met zijn atoomwapens Eu ropa kan verdedigen 'en of het bij alle eventualiteiten in Europa zal op treden. Om deze redenen is een samen smelting van de eigen atoomstrijd macht met die van Amerika en En geland niet denkbaar. Ik geloof niet dat er iemand is die denkt, dat wij het akkoord van Ba hama kunnen onderschrijven, zei de Gaulle woordelijk. Volgens deze overeenkomst zullen, zoals bekend, de Verenigde Staten aan Groot-Brittannië polaris-raket- leveren om een eigen kernmacht te vormen die eventueel later in een multilaterale NAVO-strijdmacht zal worden opgenomen. President Ken nedy heeft ook Frankrijk een derge lijk aanbod gedaan. Over de moeilijkheden rond de toetreding van Engeland tot de E.E.G. zei de Gaulle, dat het enkel aan Engeland zal liggen, of deze toetreding al of niet een feit wordt. Alleen Engeland zelf kan zeggen of het bereid is, een gemeenschappelijk buitentarief te aanvaarden, de voor keurregelingen voor de landen van het gemenebest los te laten, en de eisen van privileges voor zijn boeren te laten varen. De Britse toetreding, en die van andere landen, zou het beeld van de gemeenschap, zoals Frankrijk zich dat heeft gevormd, volledig wijzigen, zo zei de Gaulle. Een Europa van zeven, of elf, of zelfs achttien landen, zou leiden tot ,,een reusachtige atlantische gemeen schap, afhankelijk en onder toezicht van de Verenigde Staten". noeg was, moest de schade aan huisraad, grond, kunstwerken, uit rusting en voorraden van agrari sche en industriële bedrijven e.d. geschat worden op 955 miljoen gulden. Later bleek dit heel wat meer te zijn. Vooral deze aspecten waren voor ons land en speciaal het rampgebied van bijzondere be tekenis zo kort na de oorlog, waar in wij zoveel verloren en wij nau welijks de tijd hadden weer een beetje op de been te komen. Tot onze vreugde mochten wij echter bespeuren dat wij niet al leen stonden en dat het buitenland direct na de eerste informaties te hulp kwam. Eerst kwamen de Brit ten en de Belgen die zelf getroffen waren aan hun Noordzeekusten, en de Fransen. Hulpmateriaal in de vorm van reddingsboten, verlich ting, helikopters e.d. en verder 'n grote stroom van dekens en ander materiaal om de eerste menselijke nood te lenigen werd aangevoerd. De meest indrukwekkende hulp boden de Amerikanen die een ge heel bataljon genie met honderden vrachtauto's, boten, bruggen, pom pen en ander materiaal aanvoer den. Zij voerden rotsblokken per vliegtuig uit Duitsland aan die te zamen met tonnen klei en zand en masse in de gaten werden gestort. Verder namen al deze mensen op bewonderenswaardige wijze deel aan het reddingswerk voor de tal lozen die geïsoleerd op de daken van hun huizen zaten of elders wa ren ingesloten door de vloed. Het onmiddellijk na de ramp in geschakelde rampenfonds organi seerde de financiële hulp aan de slachtoffers. Behalve uit Nederland kwamen grote bedragen bijeen uit het buitenland zodat ieder die ge troffen was belangrijke bedragen kon ontvangen ter leniging der ge leden schade. In Nederland werd vrijwillig een bedrag van 93,3 .mil joen bijeengebracht, terwijl uit 't buitenland nog eens f 39.158.000 werd bijgedragen. Uit deze gebeurtenissen heeft men de conclusies getrokken en 'n les geleerd. In de eerste plaats is gebleken dat het waarschuwings- en hulpverleningssysteem zo dat al bestond, volkomen ondeugdelijk is gebleken bij rampen van deze om- Duizenden woningen werden vernield en honderden mensen verloren het leven. De schade liep in de miljoenen. vang. Direct na de vloed is men be gonnen een nieuw systeem op te bouwen dat ons land een zo groot mogelijke veiligheid moet waar borgen. Het KNMI te Den Bilt speelt hierin de hoofdrol daar dit alleen te verwachten stormen en hoog waterstanden kan voorspellen. Deze dienst onderhoudt contact met de radiodiensten die regelma tig elke dag de weerberichten en hoogwaterstanden omroepen zodat ieder gewaarschuwd is als er iets kan gaan gebeuren. Daarneven staan vele rijks-, gemeente- en pro vinciale instanties met hen in ver binding die op hun beurt weer het leger, Nederlandse Rode Kruis en B.B. kunnen te hulp roepen als dit nodig is. Verder zijn er maatrege len getroffen dat op alle dijken de posten versterkt zijn met materiaal en radio zodat een zo efficient mo gelijk waarschuwings- en hulpsy steem is ontstaan. (Wij hopen dat het nimmer zijn deugdelijkheid zal behoeven te bewijzen). Nu moest er ook weer direct wor den aangepakt om de geleden scha de aan de dijken en landerijen te herstellen. Dit was vooral van be lang daar men voor de herfst 1953 klaar moest zijn omdat dan de nor male herfststormen te verwachten waren en de dijken dan in staat moesten zijn deze te weerstaan. Dit is waarlijk een groots werk geworden. De schade was enorm. Van de 1080 km. dijk in het het ge bied was rond 480 km beschadigd. Van de ongeveer 500 gaten waren 67 stroomgaten waarvan de bodem beneden het normale waterpeil lag. Dit betekent dat er met eb en vloed water in en uit stroomde dat de gaten steeds dieper maakte en het werk enorm bemoeilijkte. Door Wanneer wij de balans opmaken van alles wat er gebeurd is tijdens en na de ramp, dan kan dit ons volk tot tevredenheid stemmen, al zullen er zeker individuele geval len zijn waar, door omstandighe den, ontevredenheid heerst. Nadat het land weer was droog gevallen en ontzout, wat geruime tijd heeft geduurd, is de landbouw weer op gang gekomen. Vele boer derijen en huizen zijn weer opge bouwd. De meeste bewoners zijn teruggekeerd naar hun haardsteden en het leven heeft voorzover mo gelijk weer zijn oude gang herno men. Deze stormramp heeft echter Nederland ook goede gevolgen. Het Deltaplan, niet na deze vloed maar al jaren eerder ontworpen, is hierdoor wel versneld tot uitvoe ring gebracht. In 1916 na de toen malige stormvloed werd een storm vloedcommissie voor de Nieuwe Waterweg benoemd. Deze commis sie had tot taak het bestuderen van mogelijkheden om eventuele vol gende overstromingen te voorko men. In 1940 werden verschillende plannen ingediend om rampen te voorkomen doch pas na deze oor log kwam het tot uitvoering. In 1950 werd een eerste werk in het kader van het deltaplan gereali seerd, namelijk de afsluiting van de Brielse Maas. In 1951 werd de Schielandse Hoogdijk opgehoogd en dan in 1952 gaf de minister van verkeer en waterstaat opdracht 't afsluiten van de zeegaten in studie te nemen. In hetzelfde jaar werd de Braakman afgesloten. Onmiddellijk na de grote ramp van 1953 werd de deltacommissie geïnstalleerd en reeds in 1954 is er begonnen aan de stormvloedkering in de Hollandse IJssel. De delta commissie bestudeerde alle moge lijkheden en diende in de jaren '53-'55 vijf interim-rapporten in met plannen en aanbevelingen om zo spoedig mogelijk te beginnen. Zoals ieder weet is er inderdaad een begin gemaakt met de afslui ting van de zeegaten en als alles gaat zoals men zich had gedacht, dan is het zuidwestelijk deel van Nederland goed op weg, niet al leen een veilig doch tevens een veel belangrijker deel van ons te land te worden. Door alle nieuw te maken dijken immers worden de verbindingen ongelooflijk verbeterd. Binnen de Zuidhollandse en Zeeuwse wateren zullen grote zoetwatermeren ont staan waar langs men grote recrea tiegebieden kan vestigen. Door de verbetering van de wegen zal het gebied vele mensen in vakantie en weekend gaan trekken en mis schien zullen er op de duur belang rijke industrieën gevestigd worden. Dit gebied tussen Rotterdam en Antwerpen zal in betekenis toene men en voor velen die er nimmer kwamen, worden ontsloten en aan belangrijkheid gaan winnen. Maandagavond om half zes is op de Antwerpsestraatweg op de grens van de gemeenten Bergen op Zoom en Woensdrecht een ernstig auto-ongeluk gebeurd dat aan drie mensen het leven heeft gekost. De heer Staas uit Hoogerheide reed mat zijn auto in de richting van zijn woonplaats. Tengevolge van de gladheid van de weg is de auto gaan slippen en kwam dwars over de weg te staan. Een uit de richting Hoogerheide komende personenauto bestuurd door de 26- jarige C. Jongenelen uit Bergen op Zoom, reed met grote vaart op de auto van de heer Staas. Bij deze botsing kwamen de heer Jongene len, de echtgenote van de heer Staas en hun 9-jarig dochtertje om het leven. Zij waren vrijwel op slag dood. De heer Staas is zeer ernstig gewond. Voor zijn leven wordt gevreesd. De waarde van de in 1962 uit gevoerde eieren en pluimvee daal de in 1962 ten opzichte van 1961 van ruim 570 miljoen tot bijna 550,5 miljoen gulden. Vooral de uitvoer van consumptie-eieren liep sterk terug. In 1961 brachten 3.084 miljoen eieren 341,4 miljoen gul den op. Het aantal uitgevoerde eieren liep in 1962 terug tot 2.957 miljard en de exportwaarde zakte tot 312,2 miljoen. De uitvoer van geslacht pluim vee steeg van 140,6 miljoen tot 153,3 miljoen in 1962. De uitvoer van eendagskuikens liep aanzien lijk terug. (21,6 miljoen). Duizenden bouwvakmensen zijn „uitgevroren". Dat kost ons land han den vol geld. De directe schade voor de nationale economie door pro- duktieverlies kan worden becijferd op 13,5 miljoen gulden per dag. Exacte gegevens zijn nog weinig of in het geheel niet beschikbaar om met enige zekerheid de omvang van de nadelen vast te stellen. Wel kan worden geraamd. Als in ons land per jaar voor rond vier miljard gulden wordt ge bouwd, als bij tamelijk aanhouden de vorst 80 procent van de bouw vakkers niet aan de slag kan, en als verder gesteld wordt, dat per maand 20 dagen wordt gebouwd, dan zijn de normen aangehouden, die bij de stichting sociaal fonds voor de bouwnijverheid, het eco nomisch instituut voor de bouw nijverheid en de raad van bestuur van het bouwbedrijf ook wel wor den gehanteerd. De oude erfvijand, het water, sloeg toe. Zover het oog reikte was het land overstroomd. Op het moment, dat de tarwe- en suikerbietenoogst 1963 voor con sumptie vrijkomt (september-ok- tober), zal afgezien van eventu ele andere kostenfactoren de broodprijs met een cent per brood van 800 gram en de suikerprijs met een cent per kilo stijgen. Dit is het gevolg van he besluit van minister Marijnen (Landbouw) om het ga- rantiepeil voor de akkerbouw met 3,7 percent te verhogen. Het zijn de normen, die in sta tistieken zijn verwerkt. Berekend is, dat in de bouwnijverheid onge veer 20 procent van de 240 werk dagen per jaar verloren gaan door verlet. Dat betekent niet, dat dan alle bouwvakkers niet kunnen wer ken. Verlet is er b.v. ook, als het 's morgens te donker is om te wer ken, of wanneer aanhoudende re gen werken op de bouwplaats on mogelijk maakt. Bij vorst is bo vendien niet elke bouwvakker uit gevroren. Er zijn er die in de af bouw handen vol werk hebben en kunnen verrichten. Hoe gecompli ceerd de toestand in de bouwwe reld kan worden blijkt hier wel uit, maar er zijn nog meer moge lijkheden. De aanvoer van materi alen kan stagneren, waardoor ver let ontstaat. De loodgieters blijven voor het al lergrootste deel doorwerken als 't viiest, zij het dat het arbeidster rein verplaatst wordt van de nieuwbouw naar de werkplaatsen en reparaties in de huizen en ge bouwen. Voor de verwarmings monteurs geldt hetzelfde. De schil ders hebben meer met verlet te kampen. Er zijn schildersbedrijven, die speciaal voor het buitenwerk zijn uitgerust, en geen karwei bin nenshuis aannemen. Dat hier en daar geheel of gedeeltelijk de nieuwbouw stil ligt, betekent voor verschillende toeleveringsbedrij ven een voordeel. Deuren-, ramen- en kozijnenfabrieken kunnen de tijd benutten om achterstanden in te lopen of weg te werken. Overigens heeft dit seizoen de vorstperiode tot nu toe geen extreme vormen aangenomen. De maand december volgt wel heel nauwkeurig de sta tistieken voor de bouwsector. Die maand werd er 13 dagen gewerkt. Dit aantal komt overeen met het gemiddelde, dat voor december wordt aangegeven. Deze statistiek wijst voor januari 11 werkdagen aan. MINDER SCHADE Een kwakkelwinter of een stren ge winter hoeft geen verschil te maken in het aantal dagen, dat er in de bouwsector niet kan worden gewerkt. Een aaneengesloten lange vorstperiode met een vrij abrupt invallende dooi kan de bouwwe reld minder schade toebrengen dan een aantal kortere perioden, waar in het minder vriest en waarin het aantal dagen dat het vriest, zelfs minder is dan wanneer ononder broken Koning Thialf regeert. Hoe het deze winter de bouw wereld is vergaan of nog zal ver gaan, is nog op geen stukken na te bekijken. De declaraties van de bouwondernemingen komen niet allemaal tegelijk bij het sociaal fonds voor de bouwnijverheid bin nen. Daar kunnen weken en nog eens weken overheen gaan. Eerst als op basis hiervan gegevens be schikbaar zijn gekomen, kan een aanwijzing worden verkregen over de juiste omvang van de directe schade aan de bouwwereld door vorstverlet.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 1