waa! wijkse en UnqstRAatse couraiu VERPLICHTE CURSUS VOOR 14-JARIGEN Gemeenteraad Waalwijk 20 Ogen vragen brillen van STASSAR agenda en pre-adviezen Middenstands- examens worden zwaarder De brommers geen groter gevaar dan anderen aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Drie priesters ver moord in Kongo Samenvoeging Waterschappen korting MAANDAG 27 JANUARI 1964 86e JAARGANG No. 8 De tcho vAn het Zuióen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement: p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25 p. mnd. (1.00 -f 5 ct. inc.k.) 1.05 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO* Wij zijn gewaarschuwd! Men begint nu toch van verschil lende en deskundige zijde te waar schuwen voor de gevolgen van even tueel nog verder gaande looneisen. Eerst heeft minister Wtiteveen (fi nanciën) een waarschuwende stem la ten horen toen hij sprak op een bij eenkomst van de buitenlandse pers vereniging, waarna dezer dagen ook de voorzitter van het N.V.V. en de K.A.B. hun bezorgdheid uitspraken over de forse loonverbeteringen die aanhangig zijn gemaakt en de voort gaande prijsstijgingen, welke be zorgdheid gedeeld wordt door de voorzitters van de beide andere vak- centralen. De schuld van de forse loonsverho gingen ligt zeker niet alleen bij de werknemers en hun organisaties, maar is voor een belangrijk deel ook te wijten aan de werkgevers. Niet alleen dat men in bepaalde branches, door de nog altijd te krappe arbeids markt, bereid is om hogere lonen te betalen, omdat men meent de prijzen van het produkt wel dienovereenkom stig te kunnen verhogen, doch boven dien worden er allerwegen prijsver hogingen bekend, die de zucht naar hogere lonen slechts stimuleren. Wat men op het gebied van de prij zen ervaart, loopt menigmaal de spui gaten uit. Verhogingen van tien tot dertig procent zijn er plotseling ver schenen, nog vóór de gevolgen van loonsverhogingen en andere gestegen kosten op deze produkten van invloed konden zijn. Het zijn niet alleen de detaillisten die deze maatregelen nemen - inte- gedeel spreken deze zelf er schande van tegenover hun klanten - doch de schuld ligt voor een groot deel bij de fabrikanten. Wanneer deze dus geen voldoende verantwoordelijk heidsgevoel tonen tegenover de eco nomische situatie, kunnen zij dat ze ker moeilijk eisen van hun werkne mers. De consumenten worden thans links en rechts geplukt en het is geen wonder als er, niettegenstaande zoge naamd verbeterde lonen, toch onte vredenheid ontstaat en men ervaart dat het toch feitelijk weer de kleine man is, die aan het kortste eind trekt. En dat is niet de bedoeling die men heeft van de idee tot een betere sprei ding van de welvaart. De regering heeft deze ontwikke ling niet in de hand. Zij beschikt niet over een afdoend apparaat tot prijs- beheersing en prijscontrole. Maar moet dat er dan ook altijd voor nodig zijn? Waar blijft het verantwoorde- ijkheidsgevoel aan werkgeverszijde en de bereidheid om ook genoegen te kunnen nemen met wat kleinere win sten en een desnoods wat minder ho- Aanpassing aan soc. econ. leven. Het middenstandsexamen zal, naar het Bureau Stichting Middenstands examen mededeelt, in verband met de maatschappelijke ontwikkelingen in gaande 1965 worden aangepast aan de structuurwijzigingen in het sociaal economische leven. Voor het vak bedrijfseconomie zal een bijzondere plaats worden inge ruimd. Het zal voortaan niet alleen mondeling (15 minuten), doch ook schriftelijk worden geëxamineerd. Aan de stof voor het mondeling examen worden toegevoegd effici ency van het bedrijf, rationalisatie, personeelsbeleid, interne organisatie, marktonderzoek, kostenplaatsen, kos tenstructuur, kennis van het consu mentengedrag en van de koopmotie ven. Bij 't vak Nederlandse taal en cor respondentie zullen de kandidaten o.m. moeten bewijzen, dat zij de in houd van een hun voorgelegd stuk proza begrijpen. De duur van het schriftelijk exa men zal ook worden veranderd, ter wijl de uitslagbepaling enigszins zal worden verzwaard. Een verdere aan passing van de exameneisen in de naaste toekomst valt te verwachten. ge notering der aandelen? Die be reidheid is er kennelijk niet en men kan die dan ook moeilijk verwachten noch eisen van werknemerszijde. fc 4 Gaan wij echter voort met de prij zen en de lonen te verhogen, dan wordt onze mogelijkheid tot concur reren met het buitenland nog verder aangetast en zullen de gevolgen daar van in de komende jaren goed merk baar worden. Dan zal de werkgele genheid beduidend gaan dalen. Men kan nu zeggen, dat dit zijn voordeel heeft ten aanzien van de ar beidsmarkt en de looneisen daardoor automatisch zullen worden gedrukt, anderzijds zal dit ook leiden tot een belangrijke daling van de bedrijfs winsten met alle financiële gevolgen van dien voor directies, commissaris sen en aandeelhouders. En in hoe verre dat voort zal gaan heeft geen regering in de hand, al zal die er wel de schuld van krijgen. Dan krijgen we er weer het werklozenprobleem bij, waaraan inefficiënt geld verdaan moet worden, hetgeen onze economi sche situatie nog meer zal benadelen. Bezien wij al deze gevolgen en de huidige tendens op het gebied van lonen en prijzen, dan is het geen won der, dat de bevoegde personen een ernstige waaschuwing laten'horen. Er is alle aanleiding om de ont wikkeling, die nog niet tot rust is ge komen, met enige bezorgdheid tege moet te zien. Het stemt tot vertrou wen dat de besuren der vakcenrales hier oog voor hebben en nie schro men van die bezorgdheid te doen blijken. Het is te hopen, dat men ook aan werkgeverszijde, van groot tot klein, zich van zijn verantwoordelijk heid bewust is en er zijn aandeel toe zal bijdragen om de loon- en prijsont wikkeling binnen de perken te hou den. Uiteraard kan ook de regering er het nodige toe bijdragen; om te be ginnen een minder progressief verlo pende belastingheffing. H. v. W. De stichting wetenschappelijk on derzoek verkeersveiligheid heeft na gegaan in hoeverre de mening ge rechtvaardigd is, dat de bromfietsers als gehele groep en de jeugdige be rijders in het bijzonder, een oneven redig hoog aantal malen bij ongeval len zijn betrokken. Uit het rapport blijkt dat de brom fietsers geen abnormaal hoge cijfers bereiken als men het aantal afgelegde kilometers in aanmerking neemt. De „ongevalsvatbaarheid" van de brom fietser ligt tussen die van het snel verkeer en het langzame verkeer. Tevens is men tot de conclusie ge komen, dat het verhogen van de mi nimum-leeftijd voor het berijden van de bromfiets, zeker geen grotere ver keersveiligheid zal brengen, evenmin als het verplicht stellen van een rij bewijs. De Eerste Kamer heeft haar goed keuring gehecht aan een voorwaar delijk arbeidsverbod voor 14-jarige jongens, die aan het arbeidsleven deelnemen, in het algemeen verplicht zijn partieel (beroeps)-onderwijs te volgen of deel te nemen aan een vor mingscursus. Zij zullen niet langer mogen werken dan 32 uren per week en 8 uur per dag; hun opleiding en vorming zal moeten plaats hebben op ten minste één hele of twee halve werkdagen per week gedurende ten minste 8 uren. Minister Veldkamp, die het wets ontwerp - een wijziging van de Ar beidswet - verdedigde tezamen met staatssecretaris Grosheide van O., K. en W., kon na afloop van de beraad slagingen constateren, dat de Kamer van een „genuanceerde instemming" had blijk gegeven. Bij de heer Schip per, die het antirevolutionaire stand punt vertolkte, hleek die instemming in zoverre genuanceerd, dat hij liever een leerplichtverlenging had gezien met een mogelijkheid tot ontheffing, dan het in het wetsontwerp neergeleg de verplichte partiële onderwijs. De heer Schuurmans (KVP) be treurde het dat staatssecretaris Gros heide geen vormingsplicht voor alle jeugdigen, eventueel tezamen met een beroepsopleiding, in het vooruitzicht had kunnen stellen en bleek bijzon der huiverig te staan tegenover de opleidingscursussen in ondernemings- verband. Als het primaire doel van de Ar beidswet is „het wegnemen van be lemmeringen voor de geestelijke ont plooiing", zijn de bezwaren tegen de bedaijfscursussen volgens hem evi dent. Een bedrijf is naar zijn wezen een economische organisatie en de daar gegeven cursussen zijn „op zijn zachtst gezegd neutraal". Als een jongen eenmaal in een be drijf werkt waaraan een bedrijfs- school verbonden is, zal hij moeilijk elders partieel onderwijs of een vor mingscursus kunnen gaan volgen. De vrije keuze van de ouders komt dien- tengevolge in het gedrang. Voor de naaste toekomst vreest hij een toene ming van het aantal bedrijfsscholen en een groeiende moeilijkheid om deze eventueel terug te dringen. Drie Belgische paters Oblaten van de Onbevlekte Ontvangenis van Ma ria op de Kongolese missiepost Ki- lembe, ten oosten van Goengoe, zijn door gewapende benden vermoord. In dit gebied heeft president Kasavoe- boe de noodtoestand afgekondigd, in verband met de activiteit van deze benden. Zeven nonnen, die naar de provinciehoofdstad Kikwit waren ge vlucht, hebben over het drama ver teld. Gedeputeerde Staten van Noord- Brabant zijn bereid hun voorstel inza ke de samenvoering van de water schappen De Donge, Beneden-Donge en Gecombineerde Aanwassen zo te herzien, dat bossen en woeste gron den die in cultuur gebracht kunnen worden, niet voor 30 maart, voor 50 procent worden vrijgesteld van om- dlagheffing. Dat blijkt op hun ant woord op het verslag van de staten commissie voor waterschapszaken, waterbeheersing en cultuurtechnische aangelegenheden, die het voorstel be handeld heeft alvorens de Provinciale Staten zich er op 27 januari defini tief over zullen uitspreken. In- en uitvoer r-"* De scherpe stijging die de invoer in de laatste drie maanden van vo rig jaar heeft ondergaan is de voor naamste oorzaak dat de kloof tus sen in- en uitvoer in het afgelopen jaar is vergroot tot 3639 miljoen gulden. In 1962 voerde Nederland voor 2762 miljoen gulden meer goe deren in den aan eigen producten werd geëxporteerd. Door deze ont wikkeling wrd de nationale invoer het afgelopen jaar maar voor 83 percent door export gedekt tegen bijna 86 percent in het voorgaande jaar. De leden van de raad der ge meente Waalwijk werden opgeroe pen tot het bijwonen van een open bare vergadering,, te houden op donderdag, 30 januari 1964, te 19.30 uur, ten gemeentehuize. PUNTEN VAN BEHANDELING: 1. Vaststelling van de notulen der openbare vergadering, gehouden 23 december 1963. 2. Ingekomen stukken. 3. Voorstel tot het nemen van een besluit, als bedoeld in artikel 36, vierde lid, der woningwet. 4. Voorstel tot onbewoonbaarver klaring van een tweetal woningen. Onderwerp Onbewoonbaarverkla ring 2 woningen, Grotestraat 111E en 296. 5. Voorstel tot wijziging der ver ordening op de heffing van reini gingsrechten. Onderwerp Wijziging der veror dening op de heffing van reinigings rechten. Voorgesteld wordt de reinigings rechten vast te stellen a. voor het door de gemeente in gebruik afstaan van uniforme vuil nisemmers op 0.20 per emmer per kalendermaand (thans 0.10); b. voor het ophalen op vaste tijd stippen van huisvuil enz. op 0.80 per emmer per kalendermaand (thans 0.55). 6. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor de aanleg van een oprit in de Drunense weg ten oosten van het afwateringskanaal 's-Hertogenbosch-Baardwijk. 7. Voorstel tot beschikbaarstelling van een aanvullend krediet voor verder uitbreiding van het haven plan. Onderwerp HAVENPLAN. Sedert 1955 heeft de raad ver schillende kredieten beschikbaar gesteld voor het realiseren van het havenplan dezer gemeente. Nadat in 1958 een krediet werd gevoteerd voor de uitvoering van het eerste deel van dit plan, omvat tende de demping van de kop van de haven en het amoveren van de zwaaikom, een en ander noodzake lijk in verband met de aanleg van de nieuwe provinciale weg, gevolgd door verbreding van de haven vanaf genoemde weg tot en met de nieuwe loswal, welke voorzieningen intus sen geheel voltooid zijn, werd bij raadsbesluit van 23 november 1959 een krediet beschikbaar gesteld voor de bouw van een schutsluis, het graven van voorhaven en bin- nenhavèn en het maken van ande re, hierop aansluitende werken. Met de bouw van de schutsluis werd in juni 1963 een aanvang ge maakt; dit project is thans in volle uitvoering. Dat B. en W. zich terzake van dit havenplan thans weder tot de raad wenden, vindt zijn oorzaak in de omstandigheid, dat noodzakelijk over een grotere oppervlakte aan industrieterreinen in het havenge bied moet kunnen worden beschikt. De in het algemeen spectaculaire ontwikkeling van het industriële patroon in onze provincie en de functie van Waalwijk in Midden- Brabant in het bijzonder voor ogen houden en ons conformerende aan de standpunten van rijks- en pro vinciale overheid inzake het indus trialisatiebeleid, zijn B. en W. van oordeel, dat het arsenaal industrie terrein aanzienlijk moet worden verruimd. In verband hiermede hebben B. en W. een aangepast plan doen opstellen door het architecten- en ingenieursbureau Ir. F. C. de We ger b.i. te Rotterdam, waarin a. veel meer ruimte voor de aan leg van industrieterreinen is geprojecteerd; hadden de in het oude havenplan geprojecteerde industrietereinen slechts een diepte van 100 m. hetgeen destijds de algemeen geldende norm was in het nieuwe plan zijn deze terreinen gebracht op een diepte van van 250 m. Het frontgedeelte van de industrie terreinen aan de haven, zijnde de loswal, wordt hierdoor aan merkelijk smaller, zodat veel meer industrieën een plaats aan de haven kunnen vinden. b. een havenarm is opgenomen voor eventuele aansluiting van een tweede haventak. Enerzijds wordt hierdoor bereikt, dat een meer efficiënte verdeling van de uit te geven gronden kan plaats vinden, terwijl anderzijds 'n eventueel noodzakelijke uitbreiding van de haven in de toekomst niet op onoverkomelijke moeilijkheden stuit. Bij de opzet van dit nieuwe plan werd volledig rekening gehouden met de reeds uitgevoerde en de nog in uitvoering zijnde werken, zodat hiervoor geen wijzigingen behoe ven te worden aangebracht en de uitvoering van het werk op de nor male wijze voortgang kan vinden. Ter volledige informatie vermel den wij voorts nog, dat het overleg met de dienst der Domeinen inzake de nodige grondverwerving, van dien aard is geweest, dat ter zake de verkrijging der nodige rijks-i gronden alle medewerking zal wor den verkregen. Voor een en ander mogen B. en W. verwijzen naar het aan de raad reeds eerder toegezonden uitvoerige exposé, alsmede naar de daarbij be horende, gespecificeerde, kostenbe- groting, beide stukken opgesteld door het ingenieursbureau de We ger. Op basis van die begroting kun nen de uit het onderhavige project voortvloeiende kosten als volgt worden gespecificeerd a. Sluis de kosten van uitvoering zullen bedragen 3.671.506.39 kosten omslag dienst gemeentewerken 20.000. Te zamen 3.691.506.39 Voor dit project werd door de raad reeds een krediet beschikbaar gesteld ad 2.480.000. Resteert 1.211.506.39 b. Haven de kosten van uitvoering zullen bedragen 6.419.016.— kosten omslag dienst gemeente werken 30.000. 6.449.016.— hele in bijzondere gevallen ge durende halve dagen in één gezin werd en wordt verleend, indien de huisvrouw niet in staat is haar taak naar behoren te verrichten, met 't doel een gezond gezinsleven in stand te houden of te herstellen. Het verlenen van meer blijvende verzorging in gezinnen van be jaarden of aan alleenstaande be jaarden past in de steeds meer veld winnende gedachte, dat - uiteraard binnen de grenzen van het verant woorde belang van de bejaarde zelf het zelfstandig wonen van deze personen dient te worden bevor derd. Mede gelet op het vorenstaande is het bestuur van meergenoemde Stichting Katholieke Gezinszorg van oordeel, dat ook voor haar hier een taak ligt. Het ingang 1 januari 1964 heeft de Stichting dan ook haar werkge bied uitgebreid door ook deze be jaardenhulp ter hand te nemen. Het is de bedoeling met deze vorm van hulpverlening aan bejaarden voor lopig te starten in de gemeen ten, Vlijmen, Drunen en Waalwijk, maar deze hulpverlening kan, zo hieraan behoefte bestaat, ook in de andere bij het centrale apparaat aangesloten gemeenten worden toe gepast. f BUDDEMEYEB chemisch reinigen grotestraat 95 waalwijk Totaal7.660.522.39 B. en W. stellen voor, een krediet tot dit bedrag beschikbaar te stellen. 8. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor uitbreiding van de straatverlichting in de Twee de Zeine. Onderwerp Voorstel tot beschik baarstelling van een krediet voor de verbetering van de openbare ver lichting aan de Tweede Zeine West. Hier zijn bedoeld de vrijgekomen masten uit de Stationsstraat met T. L.-Verlichting, waardoor alleen de kosten van vervoer en plaatsing nodig zijn. 9. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor inrichting van de semi-permanente school voor lager onderwijs. 10. Voorstel tot het verlenen van medewerking overeenkomstig arti kel 72 der Lageronderwijswet 1920 voor aanschaffing van schoolmeu- belen ten behoeve van de Nuts'- ulo-school. Onderwerp Medewerking ex art. 72 der L.O.-wet 1820 t.b.v. aankoop Ivan schoolmeubelen voor de Nuts' Ulo-school ad 353.50. 11. Voorstel tot wijziging van de verordening, regelende de tege moetkoming in de vervoerskosten van schoolgaande kinderen. 12. Voorstel tot afgifte van een noodzakelij kheidsverklaring, be doeld in artikel 25, zesde lid, der nijverheidsonderwijswet, voor uit breiding van het leerplan der r.k. huishoud- en industrieschool met een opleiding tot kostuumnaaister. 13. Voorstel tot beschikbaarstel ling van een krediet voor aanschaf fing van een concertpodium. Onderwerp Beschikbaarstelling van een krediet voor de aankoop van een concertpodium voor mu ziekuitvoeringen in de Ned. Herv. Kerk aan de Haven, met verlichting 14. Voorstel tot vaststelling van 'n nieuwe gemeenschappelijke rege ling inzake de exploitatie van het regionaal woonwagencentrum te 's- Hertogenbosch. 15. Voorstel tot het verlenen van subsidie aan de stichting Katholie ke Gezinszorg, district Langstraat e.o. ten behoeve van bejaardenhulp. Onderwerp Voorstel tot het ver lenen van subsidie aan de „Stich ting Katholieke Gezinszorg district Langstraat e.o." t.b.v. bejaarden hulp. De Stichting Katholieke Gezins zorg District Langstraat e.o., geves tigd te Waalwijk, richtte zich bij schrijven van 17 december 1963 tot het college van B. en W. met het verzoek te willen bevorderen, dat an de stichting, met ingang van het begrotingsjaar 1964, een subsidie wordt verleend in de kosten van bejaardenhulp. Genoemde stichting geniet reeds tal van jaren een subsidie van de gemeente Waalwijk in de kosten van gezinsverzorging en gezinshulp en wel laatstelijk ad 7.25 per ver zorgingsdag in deze gemeente. Tot nu toe volstond men met daadwerkelijke, tijdelijke verzor ging, zowel van huishoudelijke als van opvoedende aard, welke door speciaal daartoe opgeleide vrouwe lijke krachten de gezinsverzorg- sters in dienst van deze instel ling voor gezinsverzorging, onder deskundige leiding gedurende ge- De hiervoor bedoelde bejaarden hulp is in beginsel bedoeld voor de katholieke bejaarden en heeft, in de hierboven reeds geschetste ge- dachtengang, tot doel, te bevorde ren, dat vele bejaarden zich langer in hun eigen woning kunnen hand haven, hetgeen aansluiting vindt bij opvattingen over moderne bejaar denzorg. Het blijkt, dat het, om een slui tende begroting te verkrijgen, noodzakelijk is, dat door de ge meenten Vlijmen, Drunen en Waal wijk een bijdrage wordt verleend, welke voorlopig per gemeente glo baal wordt becijferd op 6.650. en die is bedoeld tot dekking van de netto ten laste der stichting blij vende kosten (dus na aftrek van rijkssubsidie en andere baten). In verband met het vorenstaande stellen B en W voor medewerking te verlenen aan de totstandkoming van dit sociaal belangrijk project door aan de Stichting Katholieke Gezinszorg district Langstraat e.o., met ingang van 1 jan. 1964, tot we deropzegging, een subsidie toe te kennen in de kosten van bejaarden hulp en wel berekend naar een be drag per uur, naar rato van het werkelijk aantal gewerkte uren in deze gemeente. Het bedrag per uur waren voor 1964 te bepalen op 1.77 en in totaal ware terzake voor 1964 een krediet van 6.650.- be schikbaar te stellen. 16. Voorstel tot aankoop van on roerend goed aan de Grotestraat en Hooisteeg van de erven den Teuling. Onderwerp: Aankoop van onroe rend goed, gelegen aan de Grote straat en de Hooisteeg, van de er ven J. den Teuling. Het betreft hier 10 woningen in de Hooisteeg en 2 winkelhuizen aan de Grotestraat (Wed. Nijman en mevr. v. d. Heijden). 17. Voorstel tot aankoop van grond ten oosten van de Gansoyen- se Steeg, van W. J. Bertens, P. Werther en de kinderen van Roes- tel. ten behoeve van een rioolwater zuiverings-installatie. 18. Voorstel tot aankoop van grond ten westen van de Zomer- dijkweg, van L. J. A. H. Sweens en P. A. A. M. Sweens en A. W. Ko len, ten bate van het industrieter rein. 19 Voorstel tot aankoop van on roerend goed aan de Stationsstraat, van L. A. de Ronde. 20. Voorstel tot aankoop van grond, begrepen in het uitbreidingsplan in onderdelen „Bungalow- en Vil lapark Meerdijk", van J. J. M. Smits 21. Voorstel tot aankoop van grond, bestemd voor de aanleg van het Industrieterrein „Zanddonk", van de hervormde diaconieën van Waal wijk, Besoijen en Sprang. 23. Voorstel tot verkoop van bouw terrein aan de Burgemeester Brok- kenstraat aan A. J. van Olst. 24. Voorstel tot onttrekkijng van prcelen aan het onteigeningsplan „Industrieterrein Zomerdijkweg". 25. Voorstel tot verkoop en uitgif te in erfpacht van bouwterrein aan de Ambrosiusweg (hoek Mgr. Prin senstraat), aan de gereformeerde kerk van Waalwijk, voor de bouw van een kerk. 26. Behandeling nota burgemeester en wethouders inzake de verkoop van niet-woningwetwoningen aan de huurders. 27. Voorstel tot aankoop van grond,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 1