wAAlwrjkse en UnqstRAAtse couraht
FILMJOURNAAL
AVRO televisie brengt:
„DE LANGSTRAAT LAAT U LOPEN
Nieuwe fase in speur
tocht naar „Thresher"
Bedrijfschap voor de schoenindustrie
dinsdag 21 mei in vergadering bijeen
Musis Sacrum
Luxor
Optica Bogaerts
DINSDAG 21 Ml! TELEVISIE UITZENDING OVER DE LANGSTRAATSE
SCHOEN EN LEDERINDUSTRIE
61SCMNKT
Stassar - Waalwijk
GEDACHTEN VAN EEN BOUWPASTOOR
l liJe Mpuïsfies
Te hoge ramingen
VAN BEN
tff PUROL-POEDER
VRIJDAG 17 MEI 1963
85e JAARGANG No. 39
Oe tcho vxn het Zuióen
Uitgever
Waafwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielei:
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres: „ECHO"
op de voet
„De Langstraat laat U lopen" dat is de alleszeggende titel van de filmdo
cumentaire, die de AVRO dinsdagavond voor televisie-kijkend Nederland
op de beeldbuis zal brengen. Weken vari voorbereidend werk zijn aan deze
uitzending voorafgegaan. Beeld- en geluidsoptianien werden gemaakt in
verschillende Waalwijkse-, Kaatsheuvelse- en Dongense bedrijven. Ge
sprekken met verschillende personen, werkgevers en werknemers werden
opgenomen, de Liedertafel werd gefilmd en op de geluidsband vastgelegd,
terwijl ook Harmonie St. Crispijn uit Waalwijk aan deze film over schoe
nen en mensen die ze maken, medewerking verleende.
Het ligt niet op onze weg en evenmin in onze bedoeling in deze rubriek
ten voeten uit te tekenen wie er zoal aan deze opnamenwaarvan het sce
nario 'en regie in handen was van de heer J. Venema, hebben meegewerkt.
Wanneer U zich dinsdagavond drie kwartier kunt vrij makenzult U dit
met eigen ogen kunnen aanschouwen, wel willen wij U in deze rubriek met
reuzenschreden door het draaiboek voeren, zodat U een globale indruk
krijgt, wat er zoal op de beeldbuis zal worden vertoond.
Aan het allereerste begin van de
film zal de kijker een indruk worden
gegeven van de Langstraat in het
algemeen. Daarvoor zijn opna
men genomen van de Maas, een brug
over deze rivier, een verlaten dijkweg,
een dorpsstraat met verkeer'n auto
busstation met wachtende mensen etc.
'n Kaartje zal de meest belangrijke
geografische punten v. d. Langstraat
aantonen, waarbij een commentator
duidelijk zal maken waarom nu juist
de Langstraat in aanmerking is ge
komen voor een bloeiende schoenin
dustrie.
Via enkele opnamen van harmonie
St. Crispijndie haar naam heeft ont
leend aan de patroon van de leerlooi
ers en schoenmakers, wordt 'n kijkje
gegund in een leerlooierij, waar de
verwerking van huid tot leer plaats
vindt. Tijdens de opnamen zal door
verschillende werknemers het een en
ander worden toegelicht. Close-ups
zijn gemaakt o.m. van het leerlooien,
het walsen en het kleurspuiten van
het leer.
Ook het Nationaal Museum voor
de Schoen- en Lederindustrie is bij de
opname van deze film betrokken.
Hier zullen schoenen worden getoond
uit de 18e 'en 19e eeuw.
Na de opname in het schoenmu
seum, zal middels enkele commen
taarteksten de heer Jac. Bergmans
worden ingeleid, die het een en ander
uiteen zal zetten over de verschillen
de variatiemogelijkheden bij het ont
werpen van schoenen en o.a. over be
palende factoren bij het modeleren.
De heer Bergmans zal tevens een
schets maken die hij afzet op 'n leest,
terwijl een voorbeeld zal worden ge
geven van het overzetten van de leest
vorm in een platvlak, zodat een detail
De Amerikaanse onderzeeboot
„Toro" uit de Tweede Wereldoorlog
is van de marinebasis in Philadelphia
naar de plaats gesleept, waar vorige
maand de kernonderzeeboot „Thres
her" is gezonken. De „Toro" zal daar
tot zinken worden gebracht.
Als het schip op de bodem ligt zul
len er geluidsgolven naar boven wor
den uitgezonden. De terugkaatsing
ervan wordt vergeleken met terugge
kaatste golven van andere objecten
op de zeebodem. Op deze wijze hoopt
men de plaats waar de Thresher ligt
nauwkeurig te kunnen bepalen, waar
na de batyscaaf Triëste op deze plek
zal worden neergelaten om een on
derzoek in te stellen.
patroon ontstaat hoe de schoenen ge
sneden moeten worden. Dit patroon
wordt dan uitgesneden in het leer, in
de soort en kleur die de ontwerper
zich gedacht heeft.
Deze opnamen worden gevolgd door
een inkijk in een verlaten fabriekshal,
waar verschillende machines te zien
zullen zijn. Hierna kan men getuige
zijn van de aanvang van het werk,
waarbij honderden werknemers naar
binnen zullen komen en tevens bussen
met werknemers komen aanrijden.
Als contrast hiermee, zijn er tevens
opnamen gemaakt van een man op
leeftijd, die de drukte bij de ingang
van het bedrijf gadeslaat en dan zijn
weg verder zet naar huis, waarna
een beeld zal worden gegeven hoe
deze man in een schuurtje, waar wat
schoenmakersgereedschap aan de
muur hangt, aan zijn werk begint.
Men zal de oude man binnen zien ko
men, waarna hij een paar herenrij
laarzen ter hand neemt. De man die
Zij lopen een steegje in (Goudmijn
in Waalwijk) waar voor de huisjes
mannen (leden van de Liedertafel)
bezig zijn met het schoenmaken zoals
dat 100 jaar geleden nog gebeurde.
Schóenmakersstoeltjes, vogelkooitjes
en... flessen met snaps ontbreken
niet bij deze enscenering. Het paar
tje verdwijnt achter de dijk en dan
komen er enkele bejaarden aan,
die deze enscenering met vreugde
herkennen. Dit is begrijpelijk een
prachtig aanknopingspunt geworden
om het een 'en ander uit de doeken te
doen over het schoenmaken van vroe
ger. Via deze verhalen belandt de ca
mera bij de kleinzonen van deze he
rendie in een leslokaal onderricht
krijgen in schoen-vakkennis.
Na deze scène krijgt de film een
reportage-achtig karakter. Men zal
enkele close-ups van een aantal zwik-
kers te zien krijgen, ivaarbij hen vra
gen gesteld worden, lange rijen stik
kers en stiksters, een chauffeur die
met af gestikt werk bij een thuisstik-
ster wegrijdt, etc.
Ook de huisindustrie is in deze film
onder schot genomen.
Van de huisindustrie belandt men
dan weer in een op volle activiteit
zijnde industriestad, waar op de voor
grond een directielid van Hollandia
N.V. een verklaring zal geven van 't
verdwijnen van zoveel familie-indus-
trietjes. evens zal in deze scène het
personeelstekort ter sprake worden
gebracht, waarbij beelden te zien zul
len zijn van een cantine en bedrijf s-
school. Tot slot worden 'enkele ex
portfacetten belicht.
Met het eindigen van een werkdag
eindigt ook deze film over de Lang-
straatse schoen- en lederindustrie.
Op de achtergrond verlaten arbeiders
de hal, een van de thuisstiksters ruimt
haar keuken op en gaat voor het eten
zorgen. In de richting van de neer
gaande zon, trekken op de dijkweg,
links en rechts van de camera de spe
lende musici van het fanfarekorps
weg. Met het verdwijnen van het mu
ziekkorps is een einde gekomen aan
deze film, waarvan wij hopen, dat
deze in Nederland nog meer bekend
heid zal geven aan een belangrijke in
dustrie in Nederland, waarvan de
Langstraat het centrum is geworden.
TO
op het beeld verschijnt is de 76-jarige
fan Vrijhoeven, die zich reeds 66 jaar
bezighoudt met het zelf vervaardigen
van schoenprodukten als thuiswerker.
Na zijn eerste handeling, krijgt
men een beeld hoe op een modern
schoenfabriek het produktieproces is
aangevangen. Er ontstaat nu 'n soort
wedstrijd-idee tussen de beide paren
wie het eerst klaar zal zijn, Jan Vrij
hoeven met de rijlaarzen, of het paar
schoenen op een moderne schoenfa
briek. Na elke etappe van de een zal
in een steeds sneller wordend tempo
de volgende fase van de ander ge
toond worden. De muziek die hierbij
ten gehore wordt gebracht, is hele
maal in deze sfeer gehouden, wanneer
men beelden krijgt te zien uit de fa
briek hoort men 'n combo 'n arrange
ment van 'n schoenmakerslied spelen,
terwijl bij de werkzaamheden van Jan
Vrijhoeven, leden v.d. Liedertafel dit
zelfde lied zullen neuriën. Uiteraard
is het paar schoenen op de fabriek
eerder gereed dan de rijlaarzen bij
Jan Vrijhoeven. Men ziet de dames-
schoentjes ongeduldig worden. Wan
neer ook de laarzen gereed zijn, komt
iedere laars afzonderlijk in 't beeld,
totdat schoen en laars neus aan neus
staan. De hakken van de damesschoe
nen gaan even omhoog, 'en dan stap
pen de „hij-laarzen" en de „zij
schoentjes" van de camera af en ziet
men 'n paartje in het beeld lopen.
Het bestuur van het bedrijfschap
voor de Schoenindustrie houdt dins
dag 21 mei om 3 uur in het kantoor
Willem Il-straat in Tilburg 'n open
bare vergadering.
Op de agenda komt o.m. voor de
nota van verantwoording van het da
gelijks bestuur over het financiële be
heer over 1962, de vaststelling van
het bedrag der inkomsten en uitga
ven over het jaar 1962 en de vaststel
ling van het aan de betrokken minis
ters en aan de Sociaal Economische
Raad uit te brengen verslag omtrent
de werkzaamheden van het bestuur en
van de andere organen van het be
drijfschap in het jaar 1962.
De begroting van inkomsten en
uitgaven voor het jaar 1962 werd
door het bestuur tijdens de vergade
ring van 14 november 1961 vastge
steld en goedgekeurd door de Com
missie Financiën Bedrijfslichamen
van de Sociaal Economische Raad bij
besluit van 13 december van hetzelf
de jaar.
De verschuldigde heffing 1962,
zo wordt in de inleiding op de nota
van verantwoording van het dagelijks
bestuur gezegd, groot f 86.719,92 is
met f 2380,08 onder het begrote be
drag voor 1962 gebleven. Bij de be
groting van 1962 werd uitgegaan van
een bedrag van f 46.000 wegens af
trek van betaalde contributie aan de
Federatie van Ned. Schoenfabrikan
ten. Deze raming is, naar men in de
inleiding opmerkt f 3.989,06 te laag
geweest, omdat de contributie van de
Federatie van Nederlandse Schoen
fabrikanten na de vaststelling van de
begroting van het Bedrijfschap nog
werd verhoogd.
De uitgaven van de Gewone Dienst
bleven met f 10.986,54 beneden het
totale bedrag van de begroting, voor
namelijk veroorzaakt door de lagere
realisatie van vergaderingen, orga
nen en commissies, bureaukosten en
onvoorzien.
De uitgaven van de Dienst Fonds
Produktiviteitsbevordering bleven
met f 121,28 onder de raming, welk
bedrag toegevoegd is aan de reserve
per ultimo 1961, waardoor de reserve
van het Fonds per ultimo 1962
f 35.055,42 bedraagt.
hi de loop van het dienstjaar 1962
werden nog stortingen gedaan op de
spaarrekening bij de Bank van Lan-
schot tot 'n totaal bedrag van f 5000,
waardoor het saldo per 31 december
1962 inclusief rente f 25.766,67 be
draagt. De spaarrekening bij de Cen
trale Coöp. Boerenleenbank geeft
eveneens inclusief rente een bedrag
aan van f 35.138,45.
vindt U bi]
LXI
In de verhouding priester-gelovig en is het onderling kontakt een
voornaam element. Dit kontakt is overal waar zij elkaar ontmoeten:
in het gewone maatschappelijke leven, in de herderlijke leiding, maar
ook in de eredienst en in de verkondiging.
Het zou een fundamentele fout zijn dit kontakt alleen te plaatsen in
de herderlijke leiding en het maatschappelijke verkeer. Hier zal wel
iswaar dat kontakt het gemakkelijkst ontstaan en verder uitgroeien,
misschien wel omdat het hier het gewoon menselijke kontakt het
meest nabij komt.
Wij dienen echter te bedenken dat er bij alle ontmoetingen tussen
priester en volk kontakt is, en ook altijd als priester en leek, juist
ook bij de eredienst en de verkondiging.
Daarom moet er op de eerste plaats een streven zijn om de viering
van de Eucharistie en van de andere Sacramenten en verkondiging
van het woord Gods zó te doen zijn dat men kan spreken van een ont
moeting, van een kontakt tussen priester en volk.
Als dit verwaarloosd wordt, mist het herderlijk kontakt en het kon
takt in het maatschappelijk verkeer zijn noodzakelijke grondslag.
P. STEVENS
Bouwpastoor St. Thomasparochie.
„Oude Gracht"
Amatastraat 2 Eindhoven
Giro 110.33.79
PRE-FAB BUNGALOW IN
20 DAGEN KLAAR
Er komt geen metselaar of stuka
door, maar wel een emaillefabriek
aan te pas bij een nieuw systeem van
geprefabriceerde bungalowbouw. Het
systeem is ontworpen door architect
L. Boode uit Arnhem in samenwer
king met de Edy-emaillefabriek in
Dieren. De eerste bungalow, die men
een wereldprimeur noemde, is opge
trokken op een terrein aan de Sels-
weg te Ellecom. Men heeft er twintig
werkdagen met ongeveer 460 man
uren voor nodig gehad. Op de gewo
ne traditionele manier zou men er 80
werkdagen met ruim 2000 manuren
aan hebben gewerkt.
Ook de prijs is volgens de directie
van „Embouw" die deze bungalows
aan de man brengt, lager dan bij nor
male bouw. Zij wordt zelfs beduidend
lager, wanneer in serie gebouwd kan
worden. Fundering, vloeren en muren
bestaan uit elementen, gemaakt van
gasbeton. Dakconstructies worden
vooraf in een timmerfabriek pasklaar
gemaakt. De buitenwanden worden
bekleed met geëmailleerd plaatstaal,
dat in vele kleuren beschikbaar is.
Aan de binnenzijde van deze platen
wordt een isolatielaag aangebracht.
De gehele buitenwand komt dan over
een met een gemetselde muur van
minstens 70 centimeter dikte. De bin
nenwanden kunnen behangen worden
of met muurverf bestreken.
(Volkskrant)
"BOCCACCIO 70" EEN FILM
VAN BIJZONDER GEHALTE.
Drie grootmeesters, Vittorio de Si-
ca, Frederico Fellini en Luohini Vis
conti zijn gedrieën aan het werk ge
weest aan een film die met recht als
bijzonder betiteld mag worden. De
film "Boccaccio 70" wordt gevormd
door een drietal verhalen, die alle
drie op hun gebied briljant aan doen.
Het eerste verhaal, onder regie van
de Sicca en met in de hoofdrol So
phia Loren, is getiteld "De loterij".
Zoé, die op de kermis de nodige brio
verleent aan een schiettent, is een
meer dan aantrekkelijke vrouw. De
kermis-attractie krijgt van de bevol
king nog meer de aandacht, wanneer
bekend is dat Zoé, tevens de inzet
is van een loterij, waarvan de uitsla
gen op gezette tijden door de televi
sie bekend gemaakt worden. Zoé is
namelijk bereid tot tijdelijke minnaar
diegene te nemen, die haar het win
nende lot aanbiedt. De mannen in het
dorp denken er het hunne van wan
neer blijkt dat de pastorie-bediende
het fel begeerde lot in zijn bezit
heeft. Aan het slot van dit eerste deel
van deze film blijkt evenwel, dat lief
de en geld voor een jonge schone
Italiaanse tenslotte niet helemaal sa
mengaan.
"De verleiding van Dr. Antonio"
vormt het tweede verhaal van deze
film. Wat kan erger zijn voor de
voorzitter van de commissie van toe
zicht op de zedelijkheid van een stad
als Rome, dan dat vlak voor zijn deur
een enorme reclamestand, die nü niet
bepaald strookt met zijn ideeën,
wordt opgericht en die in de avond
uren majesteueus is verlicht. Welis
waar is de reclame voor melk, maar
de gedachten van onze brave Anto
nio raken verward en zijn zinnen ko
men in een roes die met melk maar
heel weinig te maken heeft. Frederi
co Fellini gebruikt Peppino de Fi-
lippo als ideale hoofdvertolker voor
deze rake satire, terwijl Anita Ekberg
als de levend wordende reclame-fi
guur fungeert. De bizarre confronta
tie van Dr. Antonia en Anita levert
een film op, waarvan Fellini alle eer
toekomt.
gelijk thema op zo treffende wijze te
brengen; de hoofdrol in deze film is
in handen van Romy Schneider.
Vrijdag tot en met maandag in
Musis Sacrum.
WE ZIEN ZE RENNEN
Er hoeven niet veel woorden over
de avonturen van Abbott en Costello
te worden neergeschreven, want
waarschijnlijk niemand die ook maar
een beetje filmminded is zal kunnen
beweren onbekend te zijn aan de meer
dan dwaze streken die deze twee
hoofdfiguren in dit soort films voor
hun rekening nemen.
Paardrennen, weddenschappen en
de confrontatie met een oplichters
bende vormen de hoofdschotel van
deze film, die velen weer zal laten
daveren van het lachen. De meest
vreemde situaties worden de toe
schouwers voorgeschoteld, zodat men
waar voor zijn geld krijgt.
EEN ENGEL IN HUIS
Wanneer Marisol na de dood van
haar vader opnieuw een familie wil
hebben dan betekent dat niet alleen
een reis van Cadiz naar Madrid,
maar dat houdt tevens in dat haar
oom Raymond een revolutie in zijn
eigen huis gaat beleven.
Oom Raymond is namelijk geze
gend met een vrouw die met zijn in
komen maar al te goed raad weet en
I f1.60 - f 1."
met een aantal kinderen die de ini
tiatieven van moeder maar al te graag
onderstrepen. Het gevolg hiervan is
dat hij de touwtjes in het gezin maar
nauwelijks' aan elkaar kan knopen.
Dank zij Marisol, die in het begin
nu niet speciaal met gejuich wordt
ontvangen worden in de familie com
plicaties van ernstiger aard voorko
men en op vaak ontroerende wijze
opgelost. Men zal begrijpen, dat het
verhaal van de film alleen maar een
leuke aanleiding vormt om de jongste
onder de sterren, de Spaanse Marisol
te laten schitteren.
ELASTIEKEN KOUSEN
STEUNZOLEN
Grotestraat 220 WAALWIJK
Tot slot brengt Visconti, met zijn
verhaal "De afspraak" de derde en
laatste bijdrage. Wanneer een rijk
jong gravinnetje ontdekt, dat haar
echtgenoot in de schandaalpers is ge
komen, door zijn meer dan eenmalig
contact met "andoere" dames, dan
stelt dit haar voor een situatie, die
zij niet voornemens is zomaar te ac
cepteren of met de gebruikelijke ver
wijten af te doen.
Alleen een regisseur van het for
maat van Visconti is in staat een der-
STRAAT DER VERLEIDING
Bob Schneider, een jonge ingeni
eur, keert na vijf jaar terug in zijn
vaderland. Hij gaat op zoek naar het
meisje met wie hij vlak voor zijn ver
trek de laatste dag heeft doorge
bracht. Maar inplaats van Andrea te
vinden ontmoet hij de even aantrek
kelijke Karin. Het toeval wil, dat en
Karin en Andrea in hetzelfde pen
sion verblijven, waar Andrea al spoe
dig verneemt dat Karin een vriend
heeft. Wanneer Andrea, Bob ontmoet
herkent zij hem als de man met wie
zij een verhouding heeft gehad. Zij
zoekt Bob in zijn hotel op en vertelt
hem dat hij vader is van een zoon.
Hierna komt Bob van Karin te
horen dat Andrea sinds vijf jaar
wordt misbruikt door een heroïne-
smokkelaar. Bob die dit eerst niet