waaLwij kse en LAnqstRAAtse couraiu
NEDERLAND EN INDONESIË
^Sop!
BRILLEN
Nieuwe leden van K.V.P. in Tweede Kamer
Zomerdienstregeling B.B.A.
PERSSTEMMEN over de Verkiezingsuitslag
OUDE KREEKRAKPLAN
VAN DE BAAN
NATIONALITEITSBESEF VEREIST TACTVOLLE BENADERING
Dat is de Zaak voor
brengt zowel tijd- ais routewijzigingen
Lijn 36 uitgebreid met 4 ritten Waalwijlc-Tilburg v.v.
Cooper - gezond en wel -
veilig op de aarde terug.
MAANDAG 20 MEI 1963
85e JAARGANG No. 40
De tcho vm het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk
Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8
i>
Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres: „ECHO"
De diplomatieke betrekkingen tussen Indonesië en Nederland zijn her
steld, als een eerste begin om elkaar na jaren van hooglopende one
nigheid weer op zakelijke wijz tegemoet te treden. Er is hiermede
wederom een periode in de omgang tussen Nederland en Indonesië
afgesloten.
Met de souvereiniteitsoverdracht in 1950 werd de periode van volle
dige samenhang beëindigd. Hierop volgde een tijd van toenemende on
enigheid en ergernis tussen beide" landen, veroorzaakt doordat
Nieuw Guinea nog niet aan Indonesië was togevoegd. Nu dit tenslotte
toch is geschied, komen Nederland en Indonesië weer in een nieuwe
verhouding tot elkaar te staan.
Wij zullen ons dat goed voor ogen moeten houden: 'n geheel nieuwe
verhouding. De kwestie Nieuw-Guinea heeft wederzijds de gemoeder
en nogal heftig in beroering gebracht. Wij hebben ons tenslotte neer
moeten leggen bij een volledig afstand doen van dit gebiedsdeel en
het heeft uiteraard geen enkele zin daarover nog te blijven mokken
en daarom president Soekarno, zijn ministers en zijn volk nog met
scheve ogen te blijven aanzien. Een dikke streep onder dit alles zet
ten, de eenmaal bestaande controversen vergeten, is het beste en het
wijste wat we doen kunnen. i
ANIMO OVER EN WEER
Wat er zich ook allemaal in de
verhoudingen heeft afgespeeld, des
ondanks kunnen Nederlanders en
Indonesiërs gelukkig over het al
gemeen goed met elkaar overweg.
Die wederzij ds'e qoodwill is niet
verdwenen. Zelfs in de jaren van
de grootste spanning tussen beide
landen, bleven er over en weer nog
vele persoonlijke contacten, die
daarvoor een bewijs zijn. Zoals er
in Nederland nog zeer velen zijn,
die graag weer naar Indonesië zou
den terug gaan om daar te werken,
zo zijn er in Indonesië velen, die
graag weer Nederlanders zien ko
men om hen te helpen in de eco
nomische opbouw van hun land.
Zo'n samenwerking kan ook weer
ontstaan, mits iedere Nederlander,
die naar Indonesië gaat, wel heel
goed beseft, dat hij daar nu in een
geheel andere positie komt te staan
dan vóór 1950 het geval was. Met
ai zijn wetenschap en kennis van
zaken die hij mag hebben, zal hij
dan toch moeten beseffen, dat men-
in Indonesië niet van hem afhanke
lijk wil zijn.
Juist in zo'n jonge staat is het
nationaliteitsbesef immer bijzonder
sterk, waarmede het besef van on
afhankelijkheid gepaard gaat. Dat
vereist in het contact tussen Indo
nesiërs en Nederlanders een van
onze zijde respectvolle benadering.
DEN BOSCH VUGHTERSTRAAT 25
TILBURG MARKT 32
BREDA Nwe G1NNEKENSTR. 23
Gelukkig is dat in vele gevallen
ook vroeger al wel min of meer zo
bende Nederlanders hebben over
geweest. De in Indië gewerkt heb-
het algemeen een grote liefde opge
vat voor land en volk van Indone
sië, waardoor de onderlinge verhou
dingen daar te lande meestal zeer
goed waren. Misschien zouden de in
de laatste twaalf jaar ontstane
strubbelingen zich niet zo sterk
ontwikkeld hebben wanneer onze
ministers ook oud-Indischgasten
waren geweest, ook jaren in Indië
hadden gewerkt en daardoor land
en volk beter hadden begrepen.
NU RECHTSTREEKSE
VERBINDING MET ZEE
Het oude Kreekrak-havenplan
voor Brabant is van de baan, nu de
Nederlandse regering zich in begin
sel bereid verklaard heeft, mee te
werken aan een publiekrechtelijk
lichaam dat een gecombineerd
zee- en binnenhavencomplex in de
Oosterschelde gaat exploiteren.
Brabants commissaris de Koningin,
dr. N. Kortmann, deed in de Pro
vinciale Staten mededeling van de
ze bereidverklaring na afloop van
de verkiezingen voor de Eerste Ka
mer.
Via een kanaal door Zuid-Beve
land met een uitmonding in de
buurt van de Zeeuwse gemeente
Waarde, kan het nieuwe Kreekrak-
plan een verbinding met de Wester-
schelde en de zee krijgen. De uit
werking van het plan in hoofdlij
nen zal geschieden door de reeds
bestaande werkgroep „Ontwik
keling Scheldebekken" die op ver
zoek van de minister van Water
staat al verschillende mogelijkhe
den voor de practische uitvoering
van deze interprovinciale zeehaven
plannen in kaart heeft gebracht.
Onlangs hebben Gedeputeerde Sta
ten van Brabant en Zeeland al in
beginsel een afspraak gemaakt over
deze zeehavenplannen vooral
voor West-Brabant van groot be
langnoodzakelijk geWorden nu
het Schelde-Rijnakkoord met Bel
gië de oude plannen practies onuit
voerbaar maakte.
ECONOMISCH NIET STERK
De regering van Indonesië staat
thans voor bijzonder zware opgave
de economische toestand van het
land wat dragelijker te doen wor
den. De jaren van strijd en de daar
mee gepaard gaande politieke on
rust in het land hebben de econo
mische situatie bijzonder zwak ge
maakt.
Hoewel de Indonesiërs het ge
zicht niet willen verliezen en dus
ten opzichte van Nederland nog
zeer bedachtzaam te doen, is het
zeker dat ook zij hopen op spoedig
nauwere samenwerking met 't Ne
derlandse Handelsleven, waarvan
zij meer voordeel verwachten dan
van welk ander land ook. Er kwam
vorige week reeds een handelsmis
sie naar ons land om weer contac
ten op te nemen met het Neder
landse bedrijfsleven. En ongetwij
feld is er ook aan Nederlandse zij
de de bereidheid om de Indonesi
sche industrie en landbouw zoveel
mogelijk te helpen en weer uitwis
seling van grondstoffen en afge
werkte producten te doen plaats
hebben.
Dit kan wederzijds tot grote voor
delen leiden. De grootste moeilijk
heid zal wel zijn, dat Indonesië
kredieten nodig heeft, leningen en
andere financiële faciliteiten. Er
lijkt ons alle aanleiding toe bestaan,
dat de nieuwe Nederlandse rege
ring daarbij enige hulp verleent en
het Nederlandse bedrijfsleven zo
nodig ook helpt om kredieten op
lange termijn te verstrekken.
Dan kan er op den duur weer een
geanimeerd handelsverkeer tussen
Nederland en Indonesië groeien,
waarmede beide landen zijn gebaat
en dat meewerkt aan de bevorde
ring van de wereldvrede.
OORLOGSMISDADIGERS
UIT BREDA VERHUIZEN
NAAR WINSCHOTEN
Bij het ministerie van Justitie
zijn plannen uitgewerkt om enige
tientallen langdurig gestraften te
gen het einde van dit jaar over te
brengen van de Bredase strafge
vangenis naar die in Winschoten.
Voor dit doel zal de gevangenis in
Winschoten worden verbouwd en
extra beveiligd, waarmee nog ver
scheidene maanden gemoeid zullen
zijn.
Onder de langdurige gestraften
in de Bredase gevangenis bevin
den zich ook de vier Duitse oor
logsmisdadigers Willy Lages (60),
Franz Fischer (60), F. H. aus der
Fuenten (63), Joseph Kotaella (54),
die indertijd tot levenslang zijn
veroordeeld wegens tijdens de oor
log in Nederland gepleegde mis
drijven, zo heeft een woordvoerder
van het ministerie van Justitie in
antwoord op vragen verklaard. Hij
zei dat het aantal van de langdurig
gestraften in de gevangenis van
Breda thans bepalend was voor 't
regiem aldaar en dat men bij ver
wijdering van deze gevangenen de
„overblijvers" een beter aangepas
te behandeling kon geven.
De gevangenis in Winschoten zal
dan uitsluitend benut worden voor
enige tientallen langdurig gestraf
ten, „die meer dan normale bevei
liging mogelijk maken", aldus de
woordvoerder. Deze extra beveili
ging zal behalve in de nu aan te
brengen voorzieningen in het ge
vangenisgebouw ook bestaan uit
extra bewakingspersoneel.
A. A. M. KESSEL is 6 augustus
1918 te Ginneken geboren. Zij be
zocht de Mulo, verrichtte gedurende
10 jaar parochieel maatschappelijk
werk en volgde tal van cursussen,
waaronder een internationale cur
sus van he't Kath. Gezinsbureau.
Sedert 1946 is zij leidster van de
Kath. Arbeiders Vrouwenbeweging
in het Bisdom Breda. Mej. Kessel is
voorzitster van het landelijk over
leg orgaan van de.Diocesane KAV's
en bestuurslid van het Ned. Vrou
wen Comité en de Ned. Federatie
voor Vrouwelijke Vrijwillige Hulp-
vérlening. Bij het Internationale
Christelijk Vakverbond is zij verte
genwoordigster van de K.A.B. en als
zodanig lid van de Internationale
Vrouwenraad en Woningbouwraad
van deze organisatie. Zij had zitting
in het kringbestuur van de K.V.P.
in Tilburg. Mej. Kessel vervult tal
van functies in de K.A.B.provin
ciale Vrouwenorganisaties en maat
schappelijke verenigingen.
P. J. ENGELS is 25 september
1923 te Schaesberg geboren. Hij be
zocht het gymnasium en de Kath.
Sociale Academie te Eindhoven. Van
1949 tot 1954 was hij als sociaal-pae-
dagoog verbonden aan 't r.k. Streek-
nazorginstituut „De Leimers" te Di-
dam. Hij is thans directeur van het
Prov. Sociaal Charitatief Centrum
„Friesland" en secretaris van het
diocesaan Sociaal Charitatief Cen-
v trum „Groningen". De heer Engels
is voorzitter van de afdeling Leeu
warden van de K.V.P., raadslid van
Leeuwarden, voorzitter van de dio
cesane ouderraad Groningen en lid
van de voorlopige Recreatieraad
Friesland.
Mr. Dr. H. H. SCHOEMAKER is
4 december 1916 te Deventer gebo
ren. Hij kreeg een gymnasiale op
leiding aan het Bisschoppelijk Col
lege te Rolduc en studeerde rech
ten aan de r.k. Universiteit te Nij
megen. In 1961 promoveerde hij te
Leiden op een proefschrift, getiteld
„De bouw van arbeiderswoningen in
een nieuw licht". Van 1945 tot 1949
was hij directie-secretaris van de
N.V. Textielfabrieken H. v. Puij en-
broek te Goirle. Hij vestigde zich
als advocaat en procureur te Deven
ter, waar hij in 1952 tot lid van de
gemeenteraad werd gekozen. Sedert
1958 is hij wethouder. Dr. Schoema-
ker kreeg in 1962 zitting in de Prov.
Staten van Overijssel. Hij is com
missaris van de N.V. Electriciteits-
maatschappij IJsselcentrale te Zwol
le en van de Sallandsche Bank te
Deventer. Tevens is hij bestuurslid
van de afdeling Overijssel van de
Vereniging van Nederlandse Ge
meenten.
Mr. P. J. M. AALBERSE is 23
april 1910 geboren. Hij is de enige
zoon van wijlen prof. dr. P. J. M.
Aalberse, die van 1918 tot 1925 mi
nister van arbeid is geweest. Na
zijn gymnasiale opleiding studeerde
hij rechten in Leiden, deed zijn doc
toraal examen en was enige tijd in
een ambtelijke functie werkzaam.
In 1935 vestigde hij zich als advo
caat en procureur in Den Haag. Hij
was onder meer juridisch adviseur
van de Nederlandse r.k. fabrieksar-
beidersbond „Sint Willibrordus" en
andere sociale organisaties. Mr. Aal
berse werd tevens landelijk secre
taris van de St. Adelbertvereniging.
Van deze organisatie is hij later vi-
ce-voorzitter geweest. In 1940 werd
hij gekozen tot lid van de gemeente
raad van Den Haag. Deze benoe
ming kon hij echter niet aanvaar
den wegens vestiging te Wassenaar.
Van juli 1942 tot mei 1947 was mr.
Aalberse secretaris van de bedrijfs
groep bouwindustrie en het centrale
college van bedrijfsorganisaties voor
het bouwwezen „Cencobouw". Daar
na heeft hij de advocatuur weer op
gevat. Hij trad opnieuw op als ad
viseur van de Nederlandse r.k. fa-
brieksarbeidersbond „St. Willibror
dus" en andere sociale organisaties,
alsmede van enkele ondernemingen;.'
Voorts was hij secretaris van het
landelijk comité voor rechtszeker
heid. Van 1945 tot 1954 is de heer
Aalberse lid van de gemeenteraad
van Wassenaar geweest, waar hij
fractievoorzitter der K.V.P. was. Na
zijn vertrek naar Den Haag werd
mr. Aalberse in 1958 gekozen tot lid
van de gemeenteraad van de resi
dentie. Hij werd wederom voorzitter
van de K.V.P.-fractie. In 1962 werd
hij voorzitter van de K.V.P. Hij is
lid geweest van het college van her
stel van de Technische Hogeschool
te Delft. Mr. Aalberse was landelijk
secretaris van het katholiek maat
schappelijk beraad. Te Wassenaar
was hij voorzitter van het Wit-Gele
Kruis.
Mr. R. J. NELISSEN is 4 april
1931 te Hoofdplaat geboren. Hij be
zocht het gymnasium en studeerde
rechten aan de r.k. Universiteit te
Nijmegen. Hij legde in 1956 het doc
toraal examen af. De heer Nelissen
was van 1960 tot 1962 secretaris van
het Euromarkt-Comité van detail
handelsorganisaties der E.E.G.-lan-
den te Brussel.
Mr. J. A. MOMMERSTEEG is 6
maart 1917 te 's-Hertogenbosch ge
boren. Na zijn gymnasiale opleiding
studeerde hij rechten aan de Rijks
universiteit te Utrecht. Hij is ad
junct-hoofdredacteur van Keesings
Historisch Archief. De heer Mom-
mersteeg is tweede voorzitter van
de kring Amsterdam van de K.V.P.,
heeft zitting in de buitenlandse com
missie van deze partij en is voorzit
ter van de Provinciale Centrale Nrd-
Holland van de K.V.P. Van het No-
vib-Comité Amsterdam is hij vice-
voorzitter. Hij is bestuurslid van de
St. Adelbertvereniging in de hoofd
stad. Tevens vervult hij de functie
van secretaris van de afdelin Am
sterdam van 't Centrum voor Staat
kundige Vorming.
Drs. H. A. C. M. NOTENBOOM is
31 augustus 1926 te Roosendaal en
Nispen geboren. Hij studeerde eco
nomie aan de Katholieke Economi
sche Hogeschool te Tilburg waar hij
in 1952 cum laude het doctoraal exa
men aflegde. Hij was van 1952 tot
1955 adjunct-secretaris van de Ned.
Kath. Middenstandsbond. In 1956
werd hij directeur van de Katholie
ke Limburgse Middenstandsbond.
Hij is penningmeester van de Kath.
Limburgse Emigratie Stichting en
maakt deel uit van de Provinciale
Commissie voor de Sociale Begelei
ding in Limburg.
Drs. L. J. M. VAN SON is 22 mei
1922 te Tilburg geboren. Hij stu
deerde economie aan de Kath. Eco
nomische Hogeschool te Tilburg. In
1948 legde hij het doctoraalexamen
af. Hij was van 1948 tot 1953 secre
taris van het Ned. Kath. Werkge
versverbond en maakte in die jaren
deel uit van de Looncommissie van
de Stichting van de Arbeid. In 1953
werd hij benoemd tot directeur van
de N.V. Dakpannen- en Kleiwaren-
Industrie „De Valk" te Echt. Hij is
voorzitter van de kring Roermond
van de Limburgse Kath. Werkgevers
Vereniging. Tevens is hij bestuurs
lid van deze bond. De heer Van Son
is voorzitter van de Werkplaats voor
aangepaste Arbeid te Echt. Hij heeft
zitting in het dagelijks bestuur van
de bedrijfsvereniging Steenindu
strie.
Hieronder laten we enige perstem-
men over de verkiezingsuitslag vol
gen:
Het Vrije Volk (P.v.d.A.) schrijft
onder de titel ,,Terug"
Voor de Partij van de Arbeid is de
uitslag van de verkiezingen een zeer
grote teleurstelling geworden. Win
naar is de KVP. De balans is in haar
voordeel doorgeslagen. Dat is het be
langrijkste element in de uitslag.
De uitslag legt de eerste verant
woordelijkheid voor de vorming van
een nieuwe regering in eerste aanleg
bij de KVP. Nu de socialisten een zo
ernstig zetelverlies hebben,moeten in
casseren, moet worden afgewacht in
welke richting de confessionele par
tijen het denken te zoeken.
De Volkskrant (R.K.) zegt:
„Het was ook en vooral de KVP,
die in de afgelopen verkiezingsstrijd
opnieuw haar bestaansrecht als le
vensbeschouwelijke partij tegenover
de Partij van de Arbeid moest verde
digen. Thans mag gezegd worden,
dat de IJVP deze aanvallen uitste
kend heeft weerstaan en zich bijzon
der goed heeft gehouden door zelfs
naar vijftig zetels te klimmen. De ko-
Zondag 26 mei gaat bij de BBA de zomerdienstregeling in. De veran
deringen die hier mee gepaard gaan omvatten zowel tijd- als route
wijzigingen. Een belangrijke wijziging omvat cle lijndienst 36 (Tilburg-
Waalwijk-Den Bosch v.v.) Deze lijn wordt van maandag t.m. vrijdag
uitgebreid met 4 ritten Tilburg-Waalwijk v.v. en 3 ritten Tilburg-
Kaatsheuvel v.v. Lijn 22-23 bleef ongewijzigd, behalve dat deze bus
een groter aantal ritten rijdt via Vrijhoeve-Capelle en Sprang-Capelle.
Lijn 22-23 Breda (Lage Zwaluwe)-Waalwijk-'s-Hertogenbosch.
De eerste bus vanaf station Waalwijk gerekend richting 's-Hertogen
bosch vertrekt om 7.06 (w), gevolgd door 7.36 (x), 8.06 (x), 8.36, 9.06
(x), 9.36, 10.06 (x) en vervolgens ieder half uur tot 20.06. De eerst
volgende bus richting 's-Hertogenbosch vertrekt om 21.06 en vervol
gens weer ieder half uur tot 22.36. Alleen op zon- en feestdagen ver
trekt er gerekend vanaf het station in Waalwijk om 23.06 een bus rich
ting Den Bosch.
De eerste bus vanaf station Waalwijk gerekend richting Breda ver
trekt om 6.55 (x) gevolgd door 7.25 (x), 7.55 (x), 8.25, 8.55 (x), 9.25 (x)
en vervolgens ieder half uur tot 16.55. De volgende bus vertrekt om
17.30 gevolgd door een bus om 17.35 (w) die evenwel niet verder gaat
dan Raamsdonksveer. Deze bus wordt gevolgd door de bus van het
station Van 17.55 en vervolgens weer ieder half uur tot 20.25. De eerst
volgende bus vanaf het station vertrekt om 21.20 gevolgd door 21.55,
22.50 (x), die op werkdagen niet verder rijdt dan tot Raamsdonksveer
en op zon- en feestdagen niet verder dan tot Made-gemeentehuis. Op
zaterdag, zon- en feestdagen vertrekt er om 23.45 nog een bus die weer
niet verder rijdt dan tot Raamsdonksveer. De bus van 5 voor het uur
rijdt richting Breda.
Voor Sprang-Capelle is het belangrijk te weten, dat vanaf het ge
meentehuis een bus richting Waalwjjk-Den Bosch vertrekt om 6.55 (w),
8.25, 8.25, 11.25, 13.25, 15.25, 17.25, 19.25, 21.55 en 22.25.
In richting Breda vertrekt er vanaf het gemeentehuis in Sprang-Ca
pelle een bus om 7.05 (x), 8.05 (w), 10.05, 12.05, 14.05, 16.05, 17.40,
19.05 en 21.30. De bus van 23.00 (x) gaat niet verder dan Raamsdonks
veer en op zon- en feestdagen tot Made-gemeentehuis.
Lijn 36 Tilburg-,Waalwijk-Den Bosch.
De eerste bus vanaf het station in Waalwijk richting 's-Hertogen-
bosch vertrekt 6.10 (w). Deze bus begint vanaf het station in Waalwijk
te rijden en vervolgens gaan er bussen om 6.43 (w), 7.13 (w), 7.43 (x),
8.13, 8.43 (w), 9.13, 9.43 (x), 10.13, 10.43 (x), 11.13, 11.43 (x), 12.13 en
vervolgens ieder half uur tot 21.13. De volgende bus vertrekt om 22.13
en 23.13 en op zon- en feestdagen nog een om 23.46.
In de richting Tilburg vertrekt vanaf het station in Waalwijk de
eerste bus om 6.41 (w), 7.16 (w), 7.31 (w); deze laatste bus begint
eerst vanaf het station Waalwijk te rijden, 8.16, 8.46 (w), 9.16 (x),
9.46, 10.16 (x), 10.46, 11.16 (x) en verder ieder half uur tot 17.46. De
volgende bus vertrekt om 18.01 (w) en begint eerst vanaf het station
te rijden, 18.16, 18.46, 19.01 (w), eveneens eerst vanaf het station, 19.16
en vervolgens weer ieder half uur tot 20.46. De bus van 21.16 rijdt
alleen op zon- en feestdagen. Iedere dag vertrekt er een bus richting
Tilburg 21.46, die wordt gevolgd door de bus van 22.16 (x). Alleen
op zon- en feestdagen vertrekt er om 22.46 een bus en de laatste gaat
iedere dag om 23.51.
Voor de inwoners van Loon op Zand, Kaatsheuvel en Sprang dient
het aanbeveling er rekening mee te houden dat de bus die vertrekt
resp. 7.04 (w), 7.14 (w), 7.18 (w) niet verder gaat dan Waalwijk-sta
tion. Hetzelfde is het geval met de bus van resp. 7.34 (w), 7.44 (w),
7.48 (w) en van resp. 17.34 (w), 17.44 (w), 17.48 (w) en van resp.
18.34 (w), 18.44 (w) en 18.48 (w).
Voor de inwoners van Loon op Zand wordt ïiog opgemerkt dat er
om 13.04 (w),. 14.34 (w) en 16.34 (w) een bus rijdt naar, maar niet
verder dan Kaatsheuvel, Markt. Deze bus vertrekt om resp. 12.50, 14.20
en 16.20 (alleen dus op werkdagen behalve zaterdgnj vanuit Tilburg.
Voor de inwoners vaïi Kaatsheuvel willen we nog opmerken dat
evenwel op werkdagen behalve zaterdagen om 13.16, 14.46 en 16.46
vanaf Kaatsheuvel-Markt een bus naar Tilburg vertrekt.
(x wil zeggen alleen op werkdagen, w. wil zeggen alleen op werkda
gen behalve op zaterdag).
mende formatie zal wellicht niet ge
makkelijk zijn omdat eerst in de ko
mende dagen kan blijken hoe de VVD
en vooral de P.v.d.A. hun teruggang
politiek zullen verwerken. Maar voor
vandaag mag in elk geval de voldoe
ning overheersen over het feit, dat de
uitslag èn voor het kabinet De Quay
èn voor de katholieke partij een zeer
goede is geweest!"
Het Algemeen Handelsblad (lib.)
constateerd:
De verkiezingen van 1963 zijn in
de eerste plaats die van de splinter
partijen geworden, in de tweede
plaats die van de VVD. De grote, ver
liezer is de Partij van de Arbeid. Een
wonderlijke uitslag, waardoor het po
litieke beeld van Nederland betrek
kelijk ingrijpend is gewijzigd.
De Telegraaf (Onafh.):
De politieke gevolgen van deze
verkiezingsuitslag zijn nog niet ge
heel te overzien, maar zouden wel
eens belangrijk kunnen zijn.
De belangrijkste vraag, waar het
bij deze verkiezingen om ging, was'
immers of het huidige regeringsbe
leid zal worden voortgezet, dan wel
of er rooms-rode samenwerking zou
ontstaan.
Blijkens het verkiezingsresultaat is
er geen enkele aandrang van het Ne
derlandse volk, de P.v.d.A. in het
nieuwe kabinet op te nemen.
Een voortzetting van de huidige
regeringspoltiek is het meest in over
eenstemming met de wens van de kie
zers.
Trouw (A.R.) heeft de verkie
zingsuitslag niet met een onverdeelde
vreugde ontvangen, maar toch is er
bepaald reden tot dankbaarheid.
Het blad vindt het duidelijk dat de
christelijke partijen voor een nieuwe
formatie onmisbaar zijn. De formatie
zal moeilijk zijn zoals altijd. Een for
mateur die de gevoelens aftast zal
wel onmisbaar zijn.
De Nwe. Rott. Crt. (Lib.)
„Het gedrag van de kiezers nader
beziende, zegt dat zij zich in ruime
mate hebben laten lokken door nieu
welingen van wie weinig construc
tiefs is te verwachten. Het blad meent
dat de kiezers daarvoor allerminst 'n
compliment verdienen. Het minder
tactvol optreden van het Landbouw
schap had niet zulke gevolgen mo
gen hebben."
Het Parool" (Socialist.) consta
teert:
„Er is weinig in de verkiezings
uitslag dat tot voldoening stemt. Het
is geen voordeel dat het overwicht
van de KVP nog is versterkt. Be
schamend noemt het blad het feit, dat
de P.v.d.A. niet minder dan vijf ze
tels heeft verloren."
De Tijd-Maasbode (R.K.) noemt
de twee meest kenmerkende bijzon
derheden van deze verkiezingsuitslag
het verlies van de P.v.d.A. en de
winst van de kleine partijen. Aange
zien in de afgelopen vier jaar de P.
v.d.A. de oppositiepartij bij uitstek
was, betekent deze uitslag dat de on
tevredenheid, voor zover zij tegen het
gevoerde beleid van de regering be
stond, zich niet heeft geuit in adhe
sie aan de parlementaire oppositie,
maar zich op negatieve wijze heeft
afgewend van de grote partijen, op
positie- of regeringspartijen, die hier
te lande de politiek uitmaken.
Met een feilloze precisielanding
na zelf de remraketten bediend te
hebben is astronaut Leroy Gordon
Cooper teruggekeerd op aarde na
de langste Amerikaanse ruimte-
tocht: 22 omwentelingen in goed 34
uren. „Majoor Cooper gezond en
wel geborgen" seinde het vliegdek-
schip Kearsarge enkele seconden
nadat helikopters de ruimtecabine
Faith 7 ten zuiden van het eiland
Midway in de Stille Oceaan hadden
bereikt. Een boodschap die op Cape
Canaveral, op de bergingsvloot en
in miljoenen Amerikaanse gezinnen
enorme spanning deed omslaan in
wild enthousiasme. Want de laatste
uren van de overigens voortreffe
lijk verlopen tocht werden drama
tisch doordat een storing ontstond
in een van de electrische systemen
van Faith 7 waardoor de remma-
noevre niet meer automatisch ge
regeld kon worden en de astronaut
zelf zijn lot in handen moest ne
men. Hij deed dat zo voortreffelijk
dat zijn ruimtecabine na een tocht
van bijna 900.000 kilometer op
slechts enkele duizenden meters
afstand van het centrum der ber
gingsvloot, het vliegdekschip, te
recht kwam.
Het was 3 minuten na midder
nacht toen Cooper zijn remraket
ten in werking stelde. Zeventien
minuten later lag hij met zijn ca
bine vlak bij het vliegdekschip van
waaraf men de laatste fase van de
afdaling aan de parachute goed had
kunnen zien. Drie helikoters gin
gen boven de cabine hangen terwijl
schepen opstoomden om haar aan
dek te hijsen. „Ik voel me prima",
meldde de 36-jarige astronaut over
zijn radio in afwachting van zijn
definitieve berging.
Met cabine en al werd Cooper
enkele minuten later aan boord
van het vliegdekschip gehesen.