<ular kante kanttekeningen Dubbeltas voor het meisje DE PARIJSE WINTERMODE VORMT ACHTERGROND VOOR DE NIEUWE GASTVROUWEN MODE Bessie Becker Madame Grès HUISKAMER Jacques Griffe DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 6 SEPTEMBER 1963 PONCHO-MET-BONT i Op de aanstaande najaars- <j beurs, die van 9 tot 17 sep- (i tember in Utrecht wordt ge- f houden, zal de koffer- en i iederwarenbranche in de nieu- f we wintercollecties een aantal modieuze en praktische novi- f teiten naar voren brengen. Een daarvan is speciaal ont worpen voor de jonge wer kende vrouw en het meisje met-een-baan. Het is de „dub beltas" Jolita twee tassen in één met volkomen geschei den bergruimten (één voor zaken, één voor privé) en twee verschillende voorzijden (één voor de baan, één voor het uitgaan). Naast de nouveauté's heb- ben de meeste der ca. 110 exposerende fabrikanten de nieuwe wintermodekleuren in f hun assortiment opgenomen. Namelijk bruingroen, bor- deauxrood, donkerblauw en zwart. De warme Schotse rui- f ten blijven voor de winter en J vogue; ze zijn dikwijls ge- i' combineerd met effen (kunst) J leder. Doorgeknoopte gastvrouwenjapon in peignooirstijl met kunstige bloem- applicaties. Model Dior De Parijse wintermode gaat niet bepaald over één nachtje ijs. De koningen der couture ver wachten een Syberische vorst. Daartcgenen wapenen zij de vrouw met een ijzige doeltref fendheid en met een garderobe die nog nooit zó warm is ge weest. De vrouw wordt in zware stof fen gehuld. In mantels met hoge kragen, waar ze tot de neus in weg kan duiken. In mantels met ruime, verbrede schouders, waar makkelijk dikke kleren onder gedragen kunnen worden. Een enkele couturier maakt de rok ken flink wat langer, zodat knieën en kuiten er warmte kun nen vinden. Dat gebeurt ook met de nieuwe kniebroeken van tweed, die juist even onder de rokken zichtbaar zijn. Trouwens de benen zullen niet over kou te klagen krijgen. Dank zij de war me slobkousen en wollen knie kousen, die plotseling weer in de mode komen. De schoenen zijn comfortabel, met lage hakken; duidelijk berekend op een lange sneeuwperiode. Maar hiervoor zijn nóg meer geschikt de hoge laarzen van soepel leer, die soms tot over de knieën reiken. En natuurlijk draagt de vrouw bont. Véél bont! Er zijn hoofd doeken van bont en leer. Bont mutsen en -hoeden omsluiten 't hoofd. Robin Hood-hoeden, joc key-petten, bivakmutsen en oor- warmers dienen direct om de kou te weren. Sjaals en stola's - vaak van bont - bedekken hals en oren. Er moeten meer en meer be zoeken over en weer worden af gelegd. Huiselijke visites aan vriendinnen en relaties. Zo rede neert het „Ministerie voor So ciale Zaken" in het rijk van de mode. Want dan krijgt de gast vrouw eindelijk gelegenheid om in haar eigen sfeervolle omge ving te koketteren met haar luxueuze gastvrouwenjapon of bizarre televisie-ensemble. De mode-ontwerpers hebben een nieuw terrein ontdekt: de huiskamer, de salon. De vrouw, die bezoek ontvangt, kan dit vol gens Parijs beslist niet meer doen in een gekleed middag jurkje. De cocktailjapon blijft gereserveerd voor de bar. Het avondtoilet hoort in balzaal of theater. Voor de ontvangst van gasten thuis is de gastvrouwen japon gecreëerd. Het is een lan ge robe in vaak felle kleuren. De nieuwe „huiskamermode" begon enkele jaren geleden met de te- levisiekleding. De vrouw die thuis neergevleid in een fauteuil of bank naar de TV zat te kij ken, droeg een lange pantalon van zijde of fluweel. Daarop koos zij wijde blouses of gedra peerde jasjes met heel korte of klokkende lange mouwen. Alles in gewaagde kleurstellingen en met de flair en, fantasie, die tot dan toe alleen in de badmo.de gebruikelijk was. De vorige winter lanceerde Parijs de eerste gastvrouwen creatie. Meestal wijde felrode of gifgroene helgekleurde lange rokken van dunne wol of ve lours met bijpassende blouses, die rijkelijk waren versierd met borduursels, steentjes en gitten. Ook de eerste gebreide gastvrou wenjumpers kwamen uit. Deze zomer verhuisde de gastvrouw OPSTAANDE „TUITCOL" Kenmerkend voor de collectie van Jacques Griffe zijn de grote dubbelgevouwen cols, die opzij hoog opstaan en van voren in een tuit vallen. Een gematigde uitvoering van de „tuitcol" bezit deze deux-pièces van mosterdkleurige tweed met driekwart mouwen en aansluitende taille. naar het terras in haar tuin. Bij de sprookjesachtige verlichting van tuinlantaarns en kaarslicht droeg zij luchtige terrasjapon nen, lang en extravagant. Het televisie-ensemble werd ook on dergebracht in het hoofdstuk gastvrouwenmode en veranderd in een exotisch 1001 nacht ge waad: een harembrowk van sa tijn of zijde met jakje, waarvan de mouwen wijd blousend zijn. En thans brengt voor de win ter het huis Dior met nadruk 't teletoilcten de gastvrouwen japon naar voren. Dat men in Parijs een strenge winter ver wacht, is bekend. Maar verras send is wel, dat Mare Bohan, de ontwerper van Dior, blijkbaar kolenschaarste verwacht en ziet aankomen dat het binnenshuis evenmin behaaglijk is. Want een gastvrouwenrobe van Schots ge ruite angorawol met wijde lange rok en een grote schouder doek van dezelfde stof over de satijnen blouse, is niet afgestemd op een kamertemperatuur van 20 Celsius. Hetzelfde geldt voor het teletoilet als een soort peig noir van warme tweed, rijkelijk geborduurd met fonkelende git ten. Door de roksplitten, die tot de taille reiken, is de nauwe zwarte pantalon zichtbaar die er onder gedragen wordt. Met de hand gehaakte gastvrouwen japon. Het mouwloze lijfje is in dicht haakwerk uitgevoerd, de slui ke rok in open steek is versierd met glinsterkraaltjes en heeft net als de zwarte stola aan de onderzijde franjes en kwastjes. Model Bessie Becker. Iedere vrouw heeft graag een suède jasje in haar garderobe. De jasjes blijven iaar in iaar K|I0OB voorm°enernajfaJr.Z1Jn h6t dr&gen en laten geen wind door- Ecn ideale dracht voor Naast het korte suède jasje zagen we de laatste jaren steeds meer driekwart en lanee ias- steedTmeer geb?SktV°°r VeStGn V°°r binnens~ en buitenshuis wordt dit materiaal Deze herfst brengen de Engelse modekoningen veel suède jurken en overgooiers Het ziin rechte, slanke modellen, waarbij de taille gemarkeerd wordt door een smalle soepele ceintuur van hetzelfde materiaal, soms m een contrasterende kleur. De glans van het suède bii het bewegen van de elegante vrouw, vormt de grote attractie van dit materiaal J met deTuld maak? het s'uède direTt ve" 8611661 W°rden' de aanrakmg De reiniging van suède vormt vaak een probleem. De gewone chemische reinipWcmiddp tot'drie®keernoZverletven0f Zadd^huren kan het kledingstuk slechts twe^ De reimgmgsstift Stylodaim kan een jasje wel weer glanzend maken in een bepaalde kleur. John Crahay, die voor de laatste keer de collectie voor Nina Ricci heeft samengesteld, blijft trouw aan cape en poncho Deze cocktailrobe gaat vergezeld van een poncho in zwart-goud brokaat met punten aan voor- en achterzijde, steekzakken en een zwarte grote bontkraag. Onlangs werden over de hele wereld de sluizen geopend, waar doorheen de stroom van mode foto's naar buiten golfde. Foto's die de vrouw laten zien, hoe Pa rijs haar deze winter voor de kou wil behoeden. Elke coutu rier doet dat op zijn eigen wijze, zoals te zien is op deze foto's van de belangrijkste Parijse modehuizen. Maar wat niemand kon ver wachten blijkt werkelijkheid te worden: in de rekken van de betere modemagazijnen hangen intussen al de eerste geconfec- tionneerde gastvrouwen japon nen: eenvoudige robes met lan ge rokken. Van wollen stoffen en in sommige gevallen van kunstig breiwerk. BREDE SCHOUDERS Een deux-pièces van grijze grofgeweven wol met typische hoekige en brede schouderlijn, die door Christian Dior voor de komende winter wordt gelanceerd. De hoge kraag verbergt de hals. Als hoed 'n soort jockeypetje, van waar uit een bontmuts stulpt. VERHOOGDE TAILLE Een optische verhoging van de tail- lelijn spreekt uit de collectie van Madame Grès. Zo suggereert de brede kastanjekleurige sjerp ceintuur ook hier een verhoogde taille. Hij vormt de enige onder breking op het uiterst strikte model van zwarte jersey met ras-du-cou hals en M mouw.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 10