Longkanker kent
angstwekkende toename
WAAIwI]kS6 6ï1 liDQStRiAtSÊ COURiïlt
Londen dichter bij het vaste land
mnnu
DAT IS DE
VRAAG
D@ regering
en de landbouw
Eerste ongeluk
starfïgter
piloot gedood
Zwarte betoger
doodgeschoten
6.891 nieuwe
woningen in juli
Speciale karakter
6000 Wagens per uur
Brug duurder dan
tunnel
Hinderpaal
Trein doodt
N.S. mannen
Prinses Beatrix naar
Dousadj
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tieten
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Opgericht 1878
"Bureaux; Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160^2621 - Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8~TeL 04167 - 2002_
L of BRUG
De nog geen 34 kilometer water, die Engeland van het continent
scheiden, hebben sinds jaar en dag de mensheid bezig gehouden. Niet
alleen de zwemmers en zwemsters, die het volbrengen van de barre
tocht van Dover naar Cap Griz Nez nog altijd als een van de grootste
prestaties van een gezond mens beschouwen, maar ook de weten
schapsmensen, politici en de gewone vakantieganger.
maar voor het slaan van een brug zou
den vele internationale conferenties
nodig zijn.
Het is vreemd, welk een betekenis
34 kilometer water kunnen hebben.
Engeland ontleent er zijn gehele ka
rakter aan. Het isolement heeft de
Engelsman gemaakt tot wat hij is;
dank zij dat water rijdt hij nog altijd
ijinks van de weg, rekent hij met pon
den, shillingen en meer onhandelbare
maten en gewichten; voelt hij zich
iemand die anders is dan alle ande
ren.
Langzaam maar zeker evenwel zijn
de tijden veranderd. Engeland is
gaan behoren tot Europa, al mag ge
neraal de Gaulle dat dan nog probe
ren te ontkennen. En het zal niet
lang meer duren, of de theorie heeft
zich aangepast bij de feiten.
Men moet zich de tunnel niet voor
stellen als een gewone gang onder de
grond, waar de auto's af en aan rij
den. Dat is over een dergelijke lengte
onbetaalbaar. De Kanaaltunnel wordt
een spoorwegtunnel, die gaat lopen
van Folkstone naar Calais en die een
totale lengte krijgt van 52 kilometer.
In drie of vier dagen zou zon tun
nel bijna evenveel auto's van Enge
land naar Frankrijk en omgekeerd
kunnen laten gaan als in een heel
jaar nu per boot worden vervoerd.
Men rekent op een capaciteit van
6000 wagens per uur. Met laden en
lossen 'inbegrepen zou zo'n oversteek
- of in dit geval beter gezegd on
dersteek - 65 minuien duren. De
gehele reis van Londen naar Parijs
zou, aldus heeft de Channel Tunnel
Comp. uitgerekend, nog geen vier en
een half uur in beslag nemen. De
prijs van een reisje door de tunnel
zou komen op ongeveer 80 francs per
auto.
Men zou, zodra het besluit geno
men wordt, dat de tunnel er zal ko
men, ongeveer vijf jaar nodig hebben
voor de aanleg, waarvoor drijvende
eilanden gebruikt zouden worden, die
kunnen opereren in water tot een
diepte van 250 voet en die tegen
iedere storm en elke golfslag bestand
zijn.
Overigens zitten de bruggenlief-
hebbers ook niet stil. Zij hebben hun
plannen nauwkeurig uitgewerkt. De
brug zou weliswaar duurder komen
in aanleg, dan de tunnel, maar de
tijdsbesparing naderhand als ze in ge
bruik is, zou dat verschil ruimschoots
goedmaken, aldus de brugvoorstan-
ders, die van oordeel zijn, dat een
oplossing, waarhij auto's op treinen
geladen moeten worden toch altijd
maar een noodgeval blijft. Zij willen
de auto's zelf op eigen kracht over
het Kanaal laten rijden en willen
daarvoor een brug slaan van 33 km
lengte, die zou komen te lopen van
Cap Griz Nez naar Dover. De over
tocht zou sneller gaan. De brug moet,
aldus de voorzitter van het comité,
dat deze oplossing voorstaat, oud-mi
nister van publieke werken Jules
Moch, zeventig meter boven het wa
ter komen te liggen, zodat de zee
schepen er ongehinderd onderdoor
kunnen varen. Ze zou vijf banen
krijgen voor automobielen, twee voor
de treinen en twee voor tweewielers.
Kosten drie miljard, tijd nodig voor
de bouw, aldus Jules Moch, zes jaar,
Binnen afzienbare tijd krijgen de
beide regeringen het advies, waarom
ze gevraagd hebben. Niet lang daar
na kunnen dus de plannen gereali
seerd worden, want de benodigde
gelden zijn voorhanden. Als alle be
rekeningen kloppen, gaan we dus
over vijf, zes jaar met de auto of de
trein naar Londen.
Zou De Gaulle het dan ook goed
vinden, dat Engeland - eiland af -
toetreedt tot de EEG?
De regering overweegt om ten dele
aan de wens van het Landbouwschap
de richtprijs van de melk alsnog
te verhogen tot 28 cent - tegemoet
te komen. Dit heeft minister Biesheu
vel (Landbouw) aan het dagelijks be
stuur van het Landbouwschap mee
gedeeld tijdens het overleg, dat deze
week is gevoerd naar aanleiding van
de nijpende situatie in de landbouw.
Bij dit overleg waren ook vertegen
woordigers van de hoofdafdelingen
akkerbouw, veehouderij, tuinbouw en
van de afdelingen gemengd bedrijf
en pluimveehouderij van het Land
bouwschap aanwezig.
BUDDEMEVER
chemisch reinigen
grotestraat 95 waalwijk
Maar toch is er nog altijd die hinder
paal. Die 34 kilometer water, die je
toch maar niet zo een, twee, drie
kunt overbruggen. Natuurlijk, de
luchtvaart maakt het een simpele
zaak om naar Londen te gaan. Maar
vliegen is duurder dan U denkt en
niet alleen dat, de capaciteit zelfs
van een luchtbrug is gering. Boot
verbindingen zijn veel tijdrovender...
Is het dus een wonder, dat Fransen
en Engelsen sinds vele jaren prakki-
zeren over mogelijkheden om het Ka
naal te overbruggen? Er zijn tal van
plannen gemaakt.
De Engelsen voelden kennelijk in
meerderheid voor een tunnel; de
Fransen schenen het vooral op een
brug gemunt te hebben. Het gevolg
was, dat beide regeringen een com
missie van deskundigen instelden, die
de kwestie van de kanaalverbinding
moet bestuderen. Eind mei zal deze
commissie rapport uitbrengen, gelijk
tijdig in Londen en Parijs. De toon
aangevende Paris Presse wist dezer
dagen te melden, dat de keuze is ge
vallen op de tunnel.
De bouw van een tunnel zal onge
veer anderhalf miljard frank kosten,
aldus berekenden de deskundigen; de
brug zou bijna het dubbele vergen.
Maar dat is niet het enige bezwaar.
De tunnel kan onder water weinig
hinder veroorzaken, ook niet bij de
aanleg, terwijl een brug vooral onder
slechte weersomstandigheden met zijn
160 pijlers voor de scheepvaart veel
last, hinder en gevaar kan opleveren.
Bovendien spelen juridische aspecten
een niet onbelangrijke rol. Zonder be
zwaren kan men een tunnel leggen,
De constructie van de tunneleen drijvend eiland legt de segmenten.
ROBERT SCHUMAN
OVERLEDEN.
Robert Schuman, ex-minister-pre
sident van Frankrijk en gewezen mi
nister van buitenlandse zaken van de
Franse republiek, die algemeen be
schouwd en geëerd wordt als de gees
telijke vader van het naar vereniging
strevende Europa, is woensdagmor
gen even na 9 uur gestorven in zijn
woning te Scy Chazelles.
Het aantal gevallen van longkan
ker bij mannen neemt volgens de di
recteur-generaal van de Volksgezond
heid, prof. dr. P. Muntendam, angst
wekkend toe.
Longkanker komt in de vier grote
steden van ons land meer dan twee
keer zo vaak voor dan in overig Ne
derland. Bij het röntgenonderzoek,
Een beeld van de tunnelingang bij Folkstone, zoals die te zien is op het model, dat
de Cliannekunnel comp. liet maken.
Donderdag is tussen Winterswijk
en Aalten een goederentrein ingere
den op een groep spoorwegarbeiders.
Er zijn twee doden en twee gewonden
gevallen.
De trein kwam uit de richting Win
terswijk en was op weg naar Aalten.
Er werden vier wegwerkers die aan
de spoorbaan bezig waren, aangere
den. Zij waren op de baan gebleven
ondanks waarschuwingssignalen van
de machinist. Twee van hen (resp. 45
en 63 jaar oud) werden op slag ge
dood, de derde werd zwaar en de
vierde licht gewond.
Nadat een arts ter plaatse eerste
hulp had verleend zijn de gewonden
overgebracht naar het ziekenhuis in
Winterswijk.
Men neemt bij N.S. aan, dat de
arbeiders de naderende goederentrein
niet hebben gehoord omdat zij aan
het werk waren met een zaagmachine
voor het doorzagen van spoorstaven,
die erg veel lawaai maakte j
dat twee jaar geleden plaats vond,
werden in Amsterdam, Rotterdam,
Den Haag en Utrecht per 10.000
mannen 9,6 gevallen van longkanker
aangetroffen, terwijl in de rest van
ons land 4,2 gevallen van longkan
ker per 10.000 mannen werden ge
signaleerd.
Dit blijkt uit de cijfers en gegevens
die de directie van de Volksgezond
heid heeft verzameld, zowel met be
trekking tot de doodsoorzaak als
naar aanleiding van de periodieke
röntgen-bevolkingsonderzoeken.
MIDDENBERM-BEVEILIGING
„Alle Nederlandse rijkswegen, die
daarvoor in aanmerking komen, wor
den voorzien van een middenberm-
beveiling. Eerst komen de rijkswe
gen aan de beurt, die meer dan
20.000 voertuigen per etmaal ver
werken. Afhankelijk van de situatie
zal gebruik worden gemaakt van
vangrail en olifantsdraad." Minister
Van Aartsen (Verkeer en Waterstaat)
heeft dit woensdagavond meegedeeld.
AMERIKAANSE BOTER
De Nederlandse consument zal in
de loop van oktober betrekkelijk
goedkope boter kunnen kopen. Dat
is het gevolg van een besluit van het
produktschap voor zuivel om 4000
ton Amerikaanse boter (16 miljoen
pakjes) in te voeren. Het zuivelschap
nam de beslissing woensdag in beslo
ten vergadering.
BRITS VAKVERBOND EIST
NATIONALISATIE VAN
INDUSTRIEËN
Op het jaarlijks congres van het
Britse vakverbond T.U.C. in Brigh
ton is eenstemmig vergaande natio
nalisatie geëist van Engelse industrie-
en, die nog in particuliere handen
zijn. Er werd een resolutie aangeno
men, waarin de leiding gevraagd
wordt zich voor nationalisatie van on
dermeer het wegtransport en de
vliegtuig-, staal-, scheepsbouw- en
elektrische industrie te verklaren.
Voor het eerst sinds de Neder
landse luchtmacht eep half jaar ge
leden de supersonische Starfigter in
gebruik nam, is een toestel van dit
type straaljager verongelukt. De
vlieger, sergeant eerste klas W. G. C.
Evers uit Arnhem, kwam om het le
ven.
Het ongeluk "gebeurde donderdag
morgen terwijl de piloot bezig was te
landen op de vliegbasis Twenthe. Hij
keerde tegen kwart voor elf terug van
een navigatievlucht boven West-
Duitsland. Bij het „indraaien" voor
de landing op de baan deed zich een
motorstoring voor. De vlieger meldde
dit via de radio en zei dat hij zijn toe
stel met de schietstoel ging verlaten.
Dit is hem niet gelukt.
De machine raakte de grond, trok
een baan van driehonderd meter door
bossen en bouwland, vloog in brand
en spatte uiteen op het gebied van
het landgoed „Duivelshof" te Los
ser. Het stoffelijk overschot van de
sergeant werd tussen de brokstukken
gevonden. Waarom de schietstoel
niet in werking kwam, is niet be
kend.
CRUYS VOORBERGH
OVERLEDEN
In het Rode Kruis-Ziekenhuis in
Den Haag is overleden de bekende
kunstenaar Cruys Voorbergh. Hij is
64 jaar geworden. Eind augustus
was de heer Vrijberghe de Coningh
- zijn eigenlijke naam - opgeno
men in het ziekenhuis, omdat hij ge
troffen was door een hartaanval.
Aan de rust waarin enkele neger
kinderen werden ingeschreven op tot
nu toe blanke scholen in de Ameri
kaanse stad Birmingham is een einde
gemaakt door een bom.
Kort daarna kwam het tot een bot
sing tussen een menigte woedende
negers, die met stenen gooiden, en
vele tientallen politiemannen, die hun
vuurwapens gebruikten. Een 20-jari-
ge neger, John Foley, stierf door
een schot in zijn nek. Een 10-tal ne
gers liepen verwondingen op.
Wallace, de gouverneur van Ala
bama, de staat waarin Birmingham
ligt, haastte zich de besturen van drie
scholen die negerkinderen zouden
toelaten over te halen de vakantie
voorlopig te verlengen.
De aanslag op het huis van Shores,
een ook door vele blanken zeer ge
acht jurist, was de tweede in veer-
ten dagen.
Twee weken geleden werd door een
bom voor 10.000 gulden schade aan
22 cent per week
per kwartaal I 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs; 10 cent per m.ra.
Contractadvertentiesspeciaal tarief
Telegram-adres: „ECHO"
zijn woning en het huisraad aange
richt. Nu was de schade minder
groot. Shores en zijn dochter, die nog
op waren, bleven ongedeerd, zijn
vrouw, die al naar bed was, kreeg een
schouder- ontwrichting
Volgens gegevens van het Centraal
Bureau voor de Statistiek werden in
juli 6.891 nieuwe woningen opgele
verd. In juli 1962 kwamen 6.565
nieuwe woningen gereed.
In de eerste zeven maanden van
1963 kwamen 36.957 nieuwe wo
ningen gereed, tegen 41.281 in de
overeenkomstige periode van 1962.
Van de in juli voltooide woningen
werden er 387 in systeembouw uit
gevoerd. In de eerste zeven maanden
van dit jaar kwamen 3.079 systeem
woningen gereed.
Gerekend tot en met juli 1963 zijn
sedert de bevrijding 1.051.061 nieu
we woningen gebouwd.
Het aantal woningen, met de bouw
waarvan in juli 1963 werd begonnen,
bedroeg 5.307, tegen 6.565 in juli
1962. In de eerste zeven maanden
van 1963 werd begonnen met de
bouw van 48.367 woningen, tegen
48.275 in de overeenkomstige perio
de van 1962.
Daar het aantal gereedgekomen
woningen in juli groter was dan dat
van de in aanbouw genomen wonin
gen, daalde het aantal in aanbouw
zijnde woningen tot 133.604 op het
eind van die maand.
Reeds 60 huizen gereed.
H.K.H. Prinses Beatrix zal tijdens
het officieel bezoek van onze Ko
ninklijke familie (van 3 tot 14 okto
ber) aan Iran, de herstelwerkzaam
heden in het door de aardbeving van
1 september 1962 verwoeste dorp
Dousadj gaan bezichtigen.
De prinses heeft dit donderdag
avond meegedeeld tijdens een pers
conferentie van de op haar initiatief
opgerichte Europese werkgroep, die
als eerste project de herbouw van het
180 km Zuid-westelijk van Teheran
gelegen Dousadj ter hand heeft ge
nomen.
In de tijd van 2Vi maand zijn al
60 van de in totaal 116 te bouwen
huizen gereed gekomen, aldus de Is
raëlitische leider van 't project, Da
vid Mitchnik. Bij deze bouw zijn na
mens de werkgroep 8 Nederlanders,
6 Fransen, 2 Belgen, 1 Amerikaan,
4 Japanners, 1 Australiër, 1 Oosten
rijker, 1 Deen, 3 Engelsen, 1 Noor,
2 Zweden en 2 Zwitsers en voorts
59 dorpsbewoners en 20 studenten
van de universiteit van Teheran be
trokken.
BOTERVERBRUIK IN
NEDERLAND STIJGT
Uit de door het produktschap voor
margarine, vetten en oliën gepubli
ceerde gegevens blijkt, dat in de eer
ste helft van dit jaar, in vergelijking
met vorig jaar het verbruik van bo
ter per hoofd der bevolking op jaar
basis is gestegen van 5,15 tot 5,85
kg, terwijl het verbruik van margari
ne is gedaald van 19,26 tot 18,98
kg.
Het verbruik van boter bedroeg in
het tweede kwartaal van dit jaar
17.789 ton tegen in dezelfde perio
de van vorig jaar 15432 ton en in de
eerste helft van dit jaar 34908 ton
(30274 ton). Het margarineverbruik
bedroeg in het tweede kwartaal van
dit jaar 58.799 (v.j. 58.088) ton en
in de eerste helft van dit jaar
113.168 ton (113.235 ton).
VERZEKERING N.C.B.
1962 is niet onverdeeld gunstig
geweest, zoals blijkt uit het jaarver
slag van dat jaar. Met name het scha
debedrag beliep niet minder dan
f 11.200.903.11 ofwel 77,2 van
de totale premie van f 14.515.589.53
Dit premie-inkomen ligt weliswaar
13,5 hoger dan dat van 1961,
doch deze premiestijging werd gro
tendeels teniet gedaan door de toe
name van de ziektekosten. Men is
dan ook voornemens om per januari
van het volgend jaar de premie weer
te gaan verhogen.
MAANDAG 9 SEPTEMBER 1963 85e JAARGANG No. 72
iVl/V/Vi>U/VVjr OILr 1 ILiTlXJl_iiv IJUU - -
tcho vAn het Zuióen
Abonnement