Longkanker kent angstwekkende toename WAAIwI]kS6 6ï1 liDQStRiAtSÊ COURiïlt Londen dichter bij het vaste land mnnu DAT IS DE VRAAG D@ regering en de landbouw Eerste ongeluk starfïgter piloot gedood Zwarte betoger doodgeschoten 6.891 nieuwe woningen in juli Speciale karakter 6000 Wagens per uur Brug duurder dan tunnel Hinderpaal Trein doodt N.S. mannen Prinses Beatrix naar Dousadj Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tieten Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Opgericht 1878 "Bureaux; Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160^2621 - Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8~TeL 04167 - 2002_ L of BRUG De nog geen 34 kilometer water, die Engeland van het continent scheiden, hebben sinds jaar en dag de mensheid bezig gehouden. Niet alleen de zwemmers en zwemsters, die het volbrengen van de barre tocht van Dover naar Cap Griz Nez nog altijd als een van de grootste prestaties van een gezond mens beschouwen, maar ook de weten schapsmensen, politici en de gewone vakantieganger. maar voor het slaan van een brug zou den vele internationale conferenties nodig zijn. Het is vreemd, welk een betekenis 34 kilometer water kunnen hebben. Engeland ontleent er zijn gehele ka rakter aan. Het isolement heeft de Engelsman gemaakt tot wat hij is; dank zij dat water rijdt hij nog altijd ijinks van de weg, rekent hij met pon den, shillingen en meer onhandelbare maten en gewichten; voelt hij zich iemand die anders is dan alle ande ren. Langzaam maar zeker evenwel zijn de tijden veranderd. Engeland is gaan behoren tot Europa, al mag ge neraal de Gaulle dat dan nog probe ren te ontkennen. En het zal niet lang meer duren, of de theorie heeft zich aangepast bij de feiten. Men moet zich de tunnel niet voor stellen als een gewone gang onder de grond, waar de auto's af en aan rij den. Dat is over een dergelijke lengte onbetaalbaar. De Kanaaltunnel wordt een spoorwegtunnel, die gaat lopen van Folkstone naar Calais en die een totale lengte krijgt van 52 kilometer. In drie of vier dagen zou zon tun nel bijna evenveel auto's van Enge land naar Frankrijk en omgekeerd kunnen laten gaan als in een heel jaar nu per boot worden vervoerd. Men rekent op een capaciteit van 6000 wagens per uur. Met laden en lossen 'inbegrepen zou zo'n oversteek - of in dit geval beter gezegd on dersteek - 65 minuien duren. De gehele reis van Londen naar Parijs zou, aldus heeft de Channel Tunnel Comp. uitgerekend, nog geen vier en een half uur in beslag nemen. De prijs van een reisje door de tunnel zou komen op ongeveer 80 francs per auto. Men zou, zodra het besluit geno men wordt, dat de tunnel er zal ko men, ongeveer vijf jaar nodig hebben voor de aanleg, waarvoor drijvende eilanden gebruikt zouden worden, die kunnen opereren in water tot een diepte van 250 voet en die tegen iedere storm en elke golfslag bestand zijn. Overigens zitten de bruggenlief- hebbers ook niet stil. Zij hebben hun plannen nauwkeurig uitgewerkt. De brug zou weliswaar duurder komen in aanleg, dan de tunnel, maar de tijdsbesparing naderhand als ze in ge bruik is, zou dat verschil ruimschoots goedmaken, aldus de brugvoorstan- ders, die van oordeel zijn, dat een oplossing, waarhij auto's op treinen geladen moeten worden toch altijd maar een noodgeval blijft. Zij willen de auto's zelf op eigen kracht over het Kanaal laten rijden en willen daarvoor een brug slaan van 33 km lengte, die zou komen te lopen van Cap Griz Nez naar Dover. De over tocht zou sneller gaan. De brug moet, aldus de voorzitter van het comité, dat deze oplossing voorstaat, oud-mi nister van publieke werken Jules Moch, zeventig meter boven het wa ter komen te liggen, zodat de zee schepen er ongehinderd onderdoor kunnen varen. Ze zou vijf banen krijgen voor automobielen, twee voor de treinen en twee voor tweewielers. Kosten drie miljard, tijd nodig voor de bouw, aldus Jules Moch, zes jaar, Binnen afzienbare tijd krijgen de beide regeringen het advies, waarom ze gevraagd hebben. Niet lang daar na kunnen dus de plannen gereali seerd worden, want de benodigde gelden zijn voorhanden. Als alle be rekeningen kloppen, gaan we dus over vijf, zes jaar met de auto of de trein naar Londen. Zou De Gaulle het dan ook goed vinden, dat Engeland - eiland af - toetreedt tot de EEG? De regering overweegt om ten dele aan de wens van het Landbouwschap de richtprijs van de melk alsnog te verhogen tot 28 cent - tegemoet te komen. Dit heeft minister Biesheu vel (Landbouw) aan het dagelijks be stuur van het Landbouwschap mee gedeeld tijdens het overleg, dat deze week is gevoerd naar aanleiding van de nijpende situatie in de landbouw. Bij dit overleg waren ook vertegen woordigers van de hoofdafdelingen akkerbouw, veehouderij, tuinbouw en van de afdelingen gemengd bedrijf en pluimveehouderij van het Land bouwschap aanwezig. BUDDEMEVER chemisch reinigen grotestraat 95 waalwijk Maar toch is er nog altijd die hinder paal. Die 34 kilometer water, die je toch maar niet zo een, twee, drie kunt overbruggen. Natuurlijk, de luchtvaart maakt het een simpele zaak om naar Londen te gaan. Maar vliegen is duurder dan U denkt en niet alleen dat, de capaciteit zelfs van een luchtbrug is gering. Boot verbindingen zijn veel tijdrovender... Is het dus een wonder, dat Fransen en Engelsen sinds vele jaren prakki- zeren over mogelijkheden om het Ka naal te overbruggen? Er zijn tal van plannen gemaakt. De Engelsen voelden kennelijk in meerderheid voor een tunnel; de Fransen schenen het vooral op een brug gemunt te hebben. Het gevolg was, dat beide regeringen een com missie van deskundigen instelden, die de kwestie van de kanaalverbinding moet bestuderen. Eind mei zal deze commissie rapport uitbrengen, gelijk tijdig in Londen en Parijs. De toon aangevende Paris Presse wist dezer dagen te melden, dat de keuze is ge vallen op de tunnel. De bouw van een tunnel zal onge veer anderhalf miljard frank kosten, aldus berekenden de deskundigen; de brug zou bijna het dubbele vergen. Maar dat is niet het enige bezwaar. De tunnel kan onder water weinig hinder veroorzaken, ook niet bij de aanleg, terwijl een brug vooral onder slechte weersomstandigheden met zijn 160 pijlers voor de scheepvaart veel last, hinder en gevaar kan opleveren. Bovendien spelen juridische aspecten een niet onbelangrijke rol. Zonder be zwaren kan men een tunnel leggen, De constructie van de tunneleen drijvend eiland legt de segmenten. ROBERT SCHUMAN OVERLEDEN. Robert Schuman, ex-minister-pre sident van Frankrijk en gewezen mi nister van buitenlandse zaken van de Franse republiek, die algemeen be schouwd en geëerd wordt als de gees telijke vader van het naar vereniging strevende Europa, is woensdagmor gen even na 9 uur gestorven in zijn woning te Scy Chazelles. Het aantal gevallen van longkan ker bij mannen neemt volgens de di recteur-generaal van de Volksgezond heid, prof. dr. P. Muntendam, angst wekkend toe. Longkanker komt in de vier grote steden van ons land meer dan twee keer zo vaak voor dan in overig Ne derland. Bij het röntgenonderzoek, Een beeld van de tunnelingang bij Folkstone, zoals die te zien is op het model, dat de Cliannekunnel comp. liet maken. Donderdag is tussen Winterswijk en Aalten een goederentrein ingere den op een groep spoorwegarbeiders. Er zijn twee doden en twee gewonden gevallen. De trein kwam uit de richting Win terswijk en was op weg naar Aalten. Er werden vier wegwerkers die aan de spoorbaan bezig waren, aangere den. Zij waren op de baan gebleven ondanks waarschuwingssignalen van de machinist. Twee van hen (resp. 45 en 63 jaar oud) werden op slag ge dood, de derde werd zwaar en de vierde licht gewond. Nadat een arts ter plaatse eerste hulp had verleend zijn de gewonden overgebracht naar het ziekenhuis in Winterswijk. Men neemt bij N.S. aan, dat de arbeiders de naderende goederentrein niet hebben gehoord omdat zij aan het werk waren met een zaagmachine voor het doorzagen van spoorstaven, die erg veel lawaai maakte j dat twee jaar geleden plaats vond, werden in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht per 10.000 mannen 9,6 gevallen van longkanker aangetroffen, terwijl in de rest van ons land 4,2 gevallen van longkan ker per 10.000 mannen werden ge signaleerd. Dit blijkt uit de cijfers en gegevens die de directie van de Volksgezond heid heeft verzameld, zowel met be trekking tot de doodsoorzaak als naar aanleiding van de periodieke röntgen-bevolkingsonderzoeken. MIDDENBERM-BEVEILIGING „Alle Nederlandse rijkswegen, die daarvoor in aanmerking komen, wor den voorzien van een middenberm- beveiling. Eerst komen de rijkswe gen aan de beurt, die meer dan 20.000 voertuigen per etmaal ver werken. Afhankelijk van de situatie zal gebruik worden gemaakt van vangrail en olifantsdraad." Minister Van Aartsen (Verkeer en Waterstaat) heeft dit woensdagavond meegedeeld. AMERIKAANSE BOTER De Nederlandse consument zal in de loop van oktober betrekkelijk goedkope boter kunnen kopen. Dat is het gevolg van een besluit van het produktschap voor zuivel om 4000 ton Amerikaanse boter (16 miljoen pakjes) in te voeren. Het zuivelschap nam de beslissing woensdag in beslo ten vergadering. BRITS VAKVERBOND EIST NATIONALISATIE VAN INDUSTRIEËN Op het jaarlijks congres van het Britse vakverbond T.U.C. in Brigh ton is eenstemmig vergaande natio nalisatie geëist van Engelse industrie- en, die nog in particuliere handen zijn. Er werd een resolutie aangeno men, waarin de leiding gevraagd wordt zich voor nationalisatie van on dermeer het wegtransport en de vliegtuig-, staal-, scheepsbouw- en elektrische industrie te verklaren. Voor het eerst sinds de Neder landse luchtmacht eep half jaar ge leden de supersonische Starfigter in gebruik nam, is een toestel van dit type straaljager verongelukt. De vlieger, sergeant eerste klas W. G. C. Evers uit Arnhem, kwam om het le ven. Het ongeluk "gebeurde donderdag morgen terwijl de piloot bezig was te landen op de vliegbasis Twenthe. Hij keerde tegen kwart voor elf terug van een navigatievlucht boven West- Duitsland. Bij het „indraaien" voor de landing op de baan deed zich een motorstoring voor. De vlieger meldde dit via de radio en zei dat hij zijn toe stel met de schietstoel ging verlaten. Dit is hem niet gelukt. De machine raakte de grond, trok een baan van driehonderd meter door bossen en bouwland, vloog in brand en spatte uiteen op het gebied van het landgoed „Duivelshof" te Los ser. Het stoffelijk overschot van de sergeant werd tussen de brokstukken gevonden. Waarom de schietstoel niet in werking kwam, is niet be kend. CRUYS VOORBERGH OVERLEDEN In het Rode Kruis-Ziekenhuis in Den Haag is overleden de bekende kunstenaar Cruys Voorbergh. Hij is 64 jaar geworden. Eind augustus was de heer Vrijberghe de Coningh - zijn eigenlijke naam - opgeno men in het ziekenhuis, omdat hij ge troffen was door een hartaanval. Aan de rust waarin enkele neger kinderen werden ingeschreven op tot nu toe blanke scholen in de Ameri kaanse stad Birmingham is een einde gemaakt door een bom. Kort daarna kwam het tot een bot sing tussen een menigte woedende negers, die met stenen gooiden, en vele tientallen politiemannen, die hun vuurwapens gebruikten. Een 20-jari- ge neger, John Foley, stierf door een schot in zijn nek. Een 10-tal ne gers liepen verwondingen op. Wallace, de gouverneur van Ala bama, de staat waarin Birmingham ligt, haastte zich de besturen van drie scholen die negerkinderen zouden toelaten over te halen de vakantie voorlopig te verlengen. De aanslag op het huis van Shores, een ook door vele blanken zeer ge acht jurist, was de tweede in veer- ten dagen. Twee weken geleden werd door een bom voor 10.000 gulden schade aan 22 cent per week per kwartaal I 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs; 10 cent per m.ra. Contractadvertentiesspeciaal tarief Telegram-adres: „ECHO" zijn woning en het huisraad aange richt. Nu was de schade minder groot. Shores en zijn dochter, die nog op waren, bleven ongedeerd, zijn vrouw, die al naar bed was, kreeg een schouder- ontwrichting Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek werden in juli 6.891 nieuwe woningen opgele verd. In juli 1962 kwamen 6.565 nieuwe woningen gereed. In de eerste zeven maanden van 1963 kwamen 36.957 nieuwe wo ningen gereed, tegen 41.281 in de overeenkomstige periode van 1962. Van de in juli voltooide woningen werden er 387 in systeembouw uit gevoerd. In de eerste zeven maanden van dit jaar kwamen 3.079 systeem woningen gereed. Gerekend tot en met juli 1963 zijn sedert de bevrijding 1.051.061 nieu we woningen gebouwd. Het aantal woningen, met de bouw waarvan in juli 1963 werd begonnen, bedroeg 5.307, tegen 6.565 in juli 1962. In de eerste zeven maanden van 1963 werd begonnen met de bouw van 48.367 woningen, tegen 48.275 in de overeenkomstige perio de van 1962. Daar het aantal gereedgekomen woningen in juli groter was dan dat van de in aanbouw genomen wonin gen, daalde het aantal in aanbouw zijnde woningen tot 133.604 op het eind van die maand. Reeds 60 huizen gereed. H.K.H. Prinses Beatrix zal tijdens het officieel bezoek van onze Ko ninklijke familie (van 3 tot 14 okto ber) aan Iran, de herstelwerkzaam heden in het door de aardbeving van 1 september 1962 verwoeste dorp Dousadj gaan bezichtigen. De prinses heeft dit donderdag avond meegedeeld tijdens een pers conferentie van de op haar initiatief opgerichte Europese werkgroep, die als eerste project de herbouw van het 180 km Zuid-westelijk van Teheran gelegen Dousadj ter hand heeft ge nomen. In de tijd van 2Vi maand zijn al 60 van de in totaal 116 te bouwen huizen gereed gekomen, aldus de Is raëlitische leider van 't project, Da vid Mitchnik. Bij deze bouw zijn na mens de werkgroep 8 Nederlanders, 6 Fransen, 2 Belgen, 1 Amerikaan, 4 Japanners, 1 Australiër, 1 Oosten rijker, 1 Deen, 3 Engelsen, 1 Noor, 2 Zweden en 2 Zwitsers en voorts 59 dorpsbewoners en 20 studenten van de universiteit van Teheran be trokken. BOTERVERBRUIK IN NEDERLAND STIJGT Uit de door het produktschap voor margarine, vetten en oliën gepubli ceerde gegevens blijkt, dat in de eer ste helft van dit jaar, in vergelijking met vorig jaar het verbruik van bo ter per hoofd der bevolking op jaar basis is gestegen van 5,15 tot 5,85 kg, terwijl het verbruik van margari ne is gedaald van 19,26 tot 18,98 kg. Het verbruik van boter bedroeg in het tweede kwartaal van dit jaar 17.789 ton tegen in dezelfde perio de van vorig jaar 15432 ton en in de eerste helft van dit jaar 34908 ton (30274 ton). Het margarineverbruik bedroeg in het tweede kwartaal van dit jaar 58.799 (v.j. 58.088) ton en in de eerste helft van dit jaar 113.168 ton (113.235 ton). VERZEKERING N.C.B. 1962 is niet onverdeeld gunstig geweest, zoals blijkt uit het jaarver slag van dat jaar. Met name het scha debedrag beliep niet minder dan f 11.200.903.11 ofwel 77,2 van de totale premie van f 14.515.589.53 Dit premie-inkomen ligt weliswaar 13,5 hoger dan dat van 1961, doch deze premiestijging werd gro tendeels teniet gedaan door de toe name van de ziektekosten. Men is dan ook voornemens om per januari van het volgend jaar de premie weer te gaan verhogen. MAANDAG 9 SEPTEMBER 1963 85e JAARGANG No. 72 iVl/V/Vi>U/VVjr OILr 1 ILiTlXJl_iiv IJUU - - tcho vAn het Zuióen Abonnement

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1963 | | pagina 5