wAAlwijkse en UnqstRAAtse couRAnt
Toekomstige mannelijke beroepsbevolking
moot voor een groot deel in de industrie
worden opgenomen
Jgmpe
24 Midden-Brabantse gemeenten pleitten bij
minister van Aartsen voor snelle reaiisering
Rijksweg Tilburg-Waalwijk-Gorinchem
207,
Sterke spreiding van industrie over streekraadgebied
ongewenst en niet te verwachten
Voor de Langstraat betekent deze weg een verlossing uit het
bestaande isolement
Dit detail
over Uw totale indruk
Interimrapport streekraad Midden-Brabant
Structuurplan
Midden-Brabant
Drietal hypothesen
Twee hoofdkernen
Borduren
Pliseren
Stofknopen
Stofceintuurs
Knoopsgaten
Stoppen
Verkorten van
rokken en
mantels
Damesmode
TILBURG
12 MILLE BOETE VOOR
MAATSCHAPPIJ
KLM door Panam over
brugd in de Antillen, door
eigen schuld
Aanwas opvangen door
industrie
Een vijfde van de
bevolking
Tweeledige betekenis
Belangrijke
verbindingsschakel
Schilderij van Rubens
gestolen
KORTING
Rente wordt hoger
Afschriften
VRIJDAG 21 FEBRUARI 1964
86e JAARGANG No. 14
De Fcho van het Zuiöen
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tieler
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Abonnement
p. mnd. (1.00 5 ct. inc.k.) 1.05
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) f 0.25
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres: „ECHO
Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Tel. 04160 -2621
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk
Opgericht 1878
De komende weken zullen de gemeenteraden van de 24 tot de streek-
raad toegetreden Midden Brabantse gemeenten, zich tijdens de open
bare raadsvergaderingen intensief bezighouden met de conclusies en
richtlijnen die in het onlangs verschenen interim-verslag omtrent de
stand van werkzaamheden van de streekraad Midden Brabant met
betrekking tot de opstelling van een streek-structuurplan zijn neer
gelegd.
In het rapport zijn o.m. een aantal conclusies opgenomen ten aanzien
van de ontwikkeling van Midden Brabant, omtrent de toekomstige om
vang en structuur van de bevolking van Midden Brabant, omtrent de
toekomstige omvang en structuur van de niet-agrarische werkgele
genheid, de toekomstige spreiding van de agrarische werkgelegenheid
en de consequenties van de bevolkingsspreiding op sociaal-cultureel
terrein. Tot slot wordt nog een en ander meegedeeld betreffende de
recreatieve voorzieningen en het verkeer.
In de streekraad hebben zitting de burgemeesters van een 24-tal Mid
den Brabantse gemeenten, waarbij het ingestelde directorium wordt
gevormd door de burgemeesters van Dongen, Tilburg, Waalwijk en
Loon op Zand. Dit directorium heeft tot taak, toezien en bevorderen,
dat het werk zoveel mogelijk volgens plan verloopt, het geven van
opdrachten aan derden voor het vervaardigen van nota's en het be
heer van de financiële middelen. De 24 burgemeesters zijn ingedeeld
in een vijftal werkgroepen, waarbij als algemeen adviseur prof. dr.
J. Godefroy fungeert.
De streekraad heeft zich voorals
nog tot doel gesteld te komen tot
een structuurplan, waarin de struc
turele mogelijkheden en wenselijk
heden van de toekomstige ontwik
keling van de regio Midden Bra
bant worden neergelegd. Dit struc
tuurplan zal dan na aanvaarding
door de gemeentebesturen een lei
draad zijn voor het beleid in de
afzonderlijke gemeenten.
Men heeft zich bij het bepalen
van deze doelstelling gerealiseerd,
dat het noodzakelijk is dat ook de
gemeenteraden in dit werk worden
betrokken. Zo is men gekomen tot
een commissie voor bestuurlijke
problemen waarin vertegenwoordi
gers van de gemeenteraden zitting
hebben. Als voorzitter van deze
commissie treedt op, de burgemees
ter van Goirle dr. G. L. Eisen, na
mens de streekraad heeft in deze
commissie zitting burgemeester mr.
A. W. Kooijman en verder 'n raads
lid van de P.v.d.A.-fractie uit Til
burg, een raadslid uit Drunen na
mens de K.V.P.-fractie, terwijl de
Chr. Ger. vertegenwoordigd zullen
worden door wethouder C. v. d.
Hoven uit Waalwijk.
De streekraad heeft zich in het
bijzonder diepgaand bezig gehou
den met de problematiek van de
werkgelegenheid voor een snel
groeiende bevolking, verdere in
dustrialisatie, verstedelijking, sprei
ding van de welvaart, verandering
in het leefpatroon van de bevolking
etc. Bij het onderkennen van deze
problematiek is men uitgegaan van
een raming van de omvang van de
bevolkingsaanwas, die in de eerst
komende 15 a 30 jaar in Midden
Brabant de middelen van bestaan
en de voorwaarden voor een har
monisch werk- en leefmillieu zal
moeten kunnen vinden.
Volgens deze ramingen zal het
aantal van 15 tot 64-jarige mannen,
dat op 31 december 1960 in Midden
Brabant 88.158 bedroeg in 1975 zijn
opgelopen tot 113.252 en in 1990 tot
138.346. De totale bevolking in Mid
den Brabant per 31 december
1960, 293.396 zal per 31 december
1975, 377.506 bedragen en per 31
december 1990, 461.149. De manne
lijke beroepsbevolking zal volgens
de raming toenemen van 80.495 per
ultimo 1960 tot 103.059 per ultimo
1975. De werkgelegenheid voor
mannen in Midden Brabant zal dus
tot 1975 uitgebreid moeten worden
met 22.564 arbeidsplaatsen.
Ten aanzien van de toekomstige
structuur van de beroepsbevolking,
met name in 1975, heeft de streek
raad de volgende hypothesen aan
vaard: de werkgelegenheid in de
agrarische sector zal geen verande
ringen ondergaan en dus nog geen
7% van de totale werkgelegenheid
bedragen. De werkgelegenheid in
de verzorgende bouwnijverheid
wordt gesteld op 11% en de werk
gelegenheid in het ambacht wordt
gemiddeld eveneens op 11% van
het totaal gesteld.
Omtrent de werkgelegenheid voor
mannen in de industrie, is geconsta
teerd dat in de periode van 1950
tot 1959 het aantal arbeidsplaatsen
relatief is gedaald. Per 100 vijftien
tot vierenzestig jarige mannen daal
de dit aantal van 43,9 tot 39,4, welk
verlies naar mag worden aangeno
men, is opgevangen door uitbrei
ding van de dienstensector. De
dienstensector tenslotte blijkjt in
tal. In verband met een te verwach
ten absolute of tenminste relatieve
inkrimping van de werkgelegen
heid in de traditionele industrieën
zoals de textiel, schoen- en leder
industrie, zal het aantal te creëren
nieuwe arbeidsplaatsen in de in
dustrie groter zijn dan de gegeven
aantallen. In een door het Econo
misch Sociologisch Instituut te Til
burg uitgegeven rapport wordt de
vermindering van de werkgelegen
heid in deze industrieën t.g.v. de
Europese integratie voor 1975 ge
schat op 1600 arbeidsplaatsen.
Het "Rapport inzake de econo
mische structuur en de economische
potenties van Midden Brabant" van
het E.S.I. geeft inzicht m.b.t. de
keuze van de sectoren van het be
drijfsleven, die ter bevordering van
de welvaart van Midden Brabant,
voor een gestimuleerde ontwikke
ling in aanmerking komen. Dit zijn
in het algemeen niet de traditionele
industrieën.
De streekraad heeft zich met de
conclusies van het rapport verenigd
vermindering van de bestaande
eenzijdigheid van de structuur van
de Midden Brabantse, met name de
Tilburgse industrie, de sociaal- eco
nomische kwetsbaarheid van het
gewest zal kunnen afnemen.
Voor Nederland in zijn geheel
omvatten de textielindustrie en de
schoen- en lederindustrie nog geen
10% van de totale werkgelegenheid
voor mannen. Voor Midden Bra
bant bedraagt dit percentage meer
dan 50%
Gelet evenwel op de grote bete
kenis die de traditionele indus
trieën thans hebben en naar ver
wachting in de toekomst uit oog
punt van werkgelegenheid zullen
houden, is de streekraad van oor
deel dat de ontwikkelingsmogelijk
heden van deze industrieën nauw
lettend in het oog gehouden moe
ten worden en waar mogelijk gesti
muleerd. Oeze opmerking doelt on
der meer op een actief beleid met
betrekking tot de infra-structuur
t.b.v. deze industrieën.
De streekraad heeft zich nog geen
gedefinieerd oordeel willen vor
men over de consequenties die de
aanwas van industriële werkkrach
ten zal hebben voor de gereed te
maken en/of in reserve te houden
terrein oppervlakten, bestemd voor
industrie-terreinen. De streekraad
is echter van oordeel, dat een ster
ke spreiding ervan over het streek-
gebied Midden Brabant noch te
verwachten, noch gewenst is. Hij
meent dat die uitbreiding in de
eerste plaats gericht zal moeten
zijn op die kernen die reeds over
een enigermate omvangrijke indus
trie beschikken. Deze kernen be
schikken namelijk reeds over de
voordelen van een kwalitatief meer
gedifferentieerde en een kwantita
tief grotere arbeidsmarkt, meer'
mogelijkheden voor scholing en
onderwijs, ruimere mogelijkheden
voor contacten met bedrijven in tot
dusverre niet geïndustrialiseerde
kernen van kleinere omvang kan
Heuvelstraat 14 - Telefoon 26882
bovendien uit sociaal oogpunt min
der gewenst worden geacht: voor
de bedrijven omdat de arbeidsmarkt
er over het algemeen minder mo
gelijkheid voor snelle expansie
openlaat; voor de werknemers om
dat de betrokken bedrijven op de
arbeidsmarkt te zeer domineren.
Als twee hoofdkernen worden in
het interimrapport aangewezen
Tilburg en Waalwijk, terwijl als
kleinere kernen met industriële
ontwikkeling o.a. zijn opgenomen
Dongen, Drunen, Geertruidenberg,
Heusden, Kaatsheuvel en Raams-
donksveer. De streekraad is de me
ning toegedaan, dat juist deze klei
nere kernen voorzover zij domine
rende industrieën hebben, moge
lijkheden geboden dienen te krij
gen om meer gedifferentieerd ge-
orienteerde industrieën aan te trek
ken.
De economische rechtbank in
Zutphen heeft voor overtreding van
de Wederopbouw wet 12.000 gulden
boete opgelegd aan de N.V. Bouw
en Exploitatiemaatschappij Apel
doorn en haar directeur, de heer
K. Muller. De rechtbank acht bewe
zen, dat de beurshallen van de N.
V. Èuropabeurs in Apeldoorn voor
een belangrijk deel zijn gebouwd
zonder dat de vereiste vergunnin
gen waren afgegeven. De zo goed
als gereed zijnde bouw is stilgelegd.
De N.V. Èuropabeurs had al enkele
beurzen willen houden, maar dit
werd onmogelijk toen de justitie
bij de bouw ingreep. De bouwmaat
schappij heeft reeds hoger beroep
aangetekend.
De Amerikaanse luchtvaartmaat
schappij Panam is de KLM te snel
af geweest en ditmaal nog wel
op eigen terrein. Terwijl op het
hoofdkantoor van de KLM in Den
Haag nog druk geredetwist werd
over de vraag, of de maatschappij
met straalvliegtuigen van haar Ve
nezolaanse zusteronderneming del
Viasa op Aruba zal gaan vliegen
en zo ja, hoe vaak, heeft Panam
bekend gemaakt dat zij per 26 april
de dienst New York-Aruba met
straalvliegtuigen zal gaan onder
houden.
De gezaghebber over Aruba, de
heer O. S. Henriques, toevallig op
doorreis in Nederland, verklaarde
over dit nieuws: „Wij verheugen
ons in hoge mate over het besluit
van Panam om ons eiland te gaan
aandoen". Hij voegde er in één
adem aan toe: „Ondanks herhaald
aandringen van onze kant horen
we van de KLM niets van enig
her^kg^WeVenals in de ge- onder meer overwegende, dat een kernen van kiemere omvang Kan Jan.v^ de idTsVrscheneS
hele provincie, nog zwak vertegen
woordigd te zijn. In Midden Bra
bant 29,5% en in geheel Noord-
Brabant 27,3% tegenover 39% in
Nederland.
De streekraad is unaniem de
verwachting toegedaan, dat de toe
komstige aanwas van de manne
lijke beroepsbevolking voor een
groot deel door de industrie opge
vangen zal moeten worden. Het
aandeel van de werkgelegenheid
voor mannen in de industrie in
1975 wordt geschat op 38,9% van de
mannelijke beroepsbevolking. In de
veronderstelling, dat er tussen 1964
en 1975 geen veranderingen zullen
optreden" in de pendelsaldi, kan de
toeneming van de werkgelegenheid
in de industrie geraamd worden op
10.500 mannen. Wanneer de werk
gelegenheid voor vrouwen op een
kwart daarvan wordt gesteld
wat in 1960 het geval was zal de
uitbreiding van de totale indus
triële werkgelegenheid in het tijd
vak 1960-1975 ongeveer 13.000 per
sonen bedragen en voor het tijdvak
1960-1990 het dubbele van dit aan-
24 Midden-Brabantse gemeenten met een totaal aantal inwo
ners van ongeveer 311.00 hebben zich middels een adres tot de minis
ter van Verkeer en Waterstaat gericht, om zijn bijzondere aandacht te
vragen voor de betekenis van de op het rijkswegenplan 1958 voorko
mende wegverbinding Tilburg-Waalwijk-Gorinchem, die zowel in re
gionaal, nationaal als internationaal verband van enorm belang is.
Voor de Langstraat betekent de weg Tilburg-Waalwijk-Gorinchem op
de voornaamste plaats een verlossing uit het bestaande isolement,
omdat hier een directe noord-zuid-verbinding in zijn geheel ontbreekt.
De Bergse Maas vormt een barrière die momenteel slechts langs de
omweg via Geertruidenberg-Keizersveer (in het westen) of via de
vrij smalle brug bij Heusden kan worden gepasseerd. De spoedige
bouw van een brug over de Bergse Maas bij Waalwijk en een daarop
aansluitende verbinding met de brug bij Gorinchem is voor de aan
sluiting van de Langstraat van vitaal belang. Bovendien vraagt de in
aanleg zijnde provinciale oost-west verbinding, de zogenaamde Lang-
straatweg, als complement een doorgaande weg zuid-noord.
De regio Midden Brabant, omvat
tende de gemeenten Alphen c.a.,
Baarle-Nassau, Berkel-Enschot
Diessen, Dongen, Drunen, Geertrui
denberg, Gilze Rijen, Goirle,
's-Gravenmoer, Haaren, Heusden,
Hilvarenbeek, Hoge- en Lage Mier
de, Loon op Zand, Moergestel, Ois-
terwijk, Oost-, West- en Middel-
beers, Raamsdonk, Sprang-Capelle,
Tilburg, Udenhout, Waalwijk en
Waspik, waarin bijna een vijfde
van de totale bevolking van Noord-
Brabant woont, is van oudsher sterk
geïndustrialiseerd. De werkgele-
genheidsstructuur is evenwel ten
gevolge van de overheersende po
sitie van de twee traditioneel hier
gevestigde takken van industrie
de textielnijverheid en de
schoen- en ledernijverheid, vrij
eenzijdig, hetgeen sedert 1950 ver
ontrustende gevolgen heeft. Zo
maakte in de periode 1950-1961 de
uitbreiding van het aantal indus
triële arbeidsplaatsen slechts 9%
uit van de totale aanwas van de
industriële werkgelegenheid in de
gehele provincie, terwijl in de re
gio meer dan 19% van de Noord-
Brabantse bevolking is gehuisvest.
Als gevolg van een snelle bevol
kingsgroei zal in de periode 1961-
1975 gerekend moeten worden met
een uitbreiding van de werkgele
genheid in de industrie van 13.000
arbeidsplaatsen in Midden-Brabant.
Deze noodzakelijke verbetering
van de werkgelegenheid is slechts
mogelijk door het scheppen van 'n
Met een VAN MAAREN-bril brengt U de
persoonlijke noot aan, die U zelf verkiest...
zakelijk, sportief, verzorgd... Achter élke
VAN MAAREN-bril de spreekwoordelijke
VAN MAAREN-service... het 100% dienst
betoon waar U op (in)gesteld bent.
BREDA N. Ginnekenstraat 23, tel. 38370
TILBURG Markt 32, tel. 25253
DEN BOSCH* EINDHOVEN ★HELMOND
- v VENLO
zodanig industrieel klimaat, dat de
vestiging van nieuwe bedrijven
buiten de textiel leder- en schoe
nensector hierdoor wordt gesti
muleerd. De beide overheersende
industrietakken bereiken weliswaar
nog voortdurend een produktiestij-
ging, maar tengevolge van de
steeds grotere toepassing van me
chanisatie en rationalisatie blijft,
in afwijking met het verleden, een
spontane vergroting van het aantal
arbeidsplaatsen achterwege, terwijl
ook voor de toekomst geen belang
rijke uitbreiding van de werkgele
genheid in deze sector is te ver
wachten. Tussen het snel expan
derende zuid-oosten (met name
stadsgewest Eindhoven) en West-
Brabant, dat beschouwd wordt als
het aangewezen complementaire
gebied van de Randstad Holland,
wordt Midden-Brabant op deze
wijze ernstig bedreigd met functie
verlies.
Als een zeer belangrijke factor
in de noodzakelijke verbetering van
de infrastructuur is de verbetering
van de geografische situatie, waarl
toe, de aanleg van de rijksweg Til
burg-Waalwijk-Gorinchem in be
langrijke mate bijdraagt.
De betekenis van Rijksweg 62
voor Midden-Brabant is tweeledig.
Voor de gehele regio geldt de ver
betering van de wegverbindingen
met het centrum van land en met
de Randstad Holland. Zuivere af
standswinst speelt hierbij met na
me voor het noordelijk gebied de
Langstraat met Waalwijk als cen
trum een rol. De afstand tot
Rotterdam wordt 6 kilometer kor
ter, de verbinding met Utrecht en
Amsterdam ruim 20 km. korter.
Voor het zuidelijke gebied Til
burg en omstreken is vooral de be
tere verkeersspreiding van belang.
De op het ogenblik beschikbare
verbindingen t.w. de rijkswegen
Tilburg-Breda, met aansluiting naar
Moerdijk-Dordrecht-Rotterdam en
Tilburg-'s-Hertogenbosch - Vianen-
Utrecht zijn of worden als gevolg
van de snelle toename van het ver
keer, overbelast.
Vooral de driebaansweg Tilburg-
Breda is op het ogenblik reeds
meer dan overbelast en levert
getuige het toenemende aantal ver
keersongelukken, waaronder een
niet gering aantal met dodelijke af
loop voor de weggebruiker een
reëel gevaar op. Totdat de nieuwe
weg Tilburg-Breda-Korteven zal
zijn gerealiseerd, zal deze onhoud
bare situatie aanzienlijk kunnen
worden verbeterd door de spoedige
totstandkoming van de rechtstreek
se verbinding van het gebied rond
Tilburg via Waalwijk naar Gorin
chem. Naar verwachting zal hier
door de verkeersintensiteit op het
wegtraject Tilburg-Breda (in april
1963 tussen 7 en 19 uur ruim 11.000
auto's) met bijna 19% verminderen.
Een even belangrijke verkeers-
ontsluitende functie heeft rijksweg
62 voor het Land van Heusden en
Altena.
Behalve de betekenis, die Rijks
weg 62 heeft voor Midden Brabant
als zodanig is de weg Tilburg-
Waalwijk-Gorinchem eveneens van
belang als verbindingsschakel in<
het net van Europawegen voor het
doorgaand verkeer tussen de grote
industriële agglomeraties in bin
nen- en buitenland. Met name zal
de weg een belangrijk onderdeel
gaan uitmaken van twee interna
tionale verkeersaders.
Allereerst gaat de weg Tilburg-
Waalwijk-Gorinchem, een verbin
ding vormen van het Nieuwe Wa-
terwegbebied met de industriële
agglomeratie Eindhoven, de Lim
burgse mijnstreek, het industrie
gebied rond Keulen en Zuid-Duits-
land enerzijds en het Ruhrgebied
anderzijds; vervolgens zal de weg
een directe verbinding geven van
Midden Brabant met Midden Bel
gië dit tot nu toe nog niet bestaat.
De aanleg van de rijksweg Tilburg-
Waalwijk-Gorinchem, zal op deze
wijze een rechtstreekse verbinding
van Midden Brabant met Midden
België tot stand brengen dwars
door het Benelux Middengebied,
dat door zijn centrale ligging ten
opzichte van de grote West Euro
pese bevolkingsagglomeraties in 'n
tot eenheid groeiend Europa gun
stige ontwikkelingskansen krijgt.
Inmiddels is reeds begonnen met
de aanleg van 't aan Tilburg gren-
voorlopige zomerdienstregeling is
helaas alles bij hte oude gebleven."
Het beroemde schilderij van Ru
bens „De negerkoppen", een doek
met een waarde van zeker 750.000
gulden wordt uit het Brusselse
Museum voor Schone Kunsten ver
mist. Een lege schilderij liist op het
glazen dak van het Brusselse mu
seum en een touwladder in een der
zalen vormden de enige sporen, die
die dief of dieven achterlieten.
Maar een strop is het dat deze
afbeelding voorkomt op alle biljet
ten van 100 francs, zodat iedereen
op de hoogte is.
BUDDEMEYER
chemisch reinigen
g rotestraat 9 5 waalwijk
f
De rij instellingen, die de rente
op spaargelden verhoogt wordt
voortdurend langer. Vorige week
liepen de grote handelsbanken, met
als laatste de Twentsche Bank, in
draf achter elkaar aan om de rente
voor direct opvraagbaar spaargeld
met ingang van 16 februari een
kwart procent te verhogen tot 3,5
procent. Voorts werd het maximum
rentegevend tegoed meestentijds
verdubbeld tot 50.000 gulden en
ging de rente voor deposito-spaar
geld omhoog van 3,5 tot 4 procent.
Deze week volgen de boerenleen
banken de renteverhoging na, om
de voorsprong van een kwart pro
cent, die de handelsbanken reeds
hadden, niet tot een half procent te
laten uitlopen.
zende gedeelte van Rijksweg 62
t.w. het gedeelte vanaf de rotonde
bij de Ringbaan Noord - Ringbaan
West tot aan de eerste toegangsweg
tot het industrieterrein Noord, de
nieuwe brug over het Wilhelmina-
kanaal inbegrepen. Dit weggedeel
te en de brug worden volgens over
eenkomst |met de rijkswaterstaat
door de gemeente Tilburg voorge
bouwd en voorgefinancierd.
Een afschrift van het adres met
bovenstaande inhoud is eveneens
gezonden aan de leden van de vaste
commissie voor Verkeer en Water
staat uit de leden van de Tweede
Kamer en uit de leden van de
Eerste Kamer der Staten Generaal
en aan Gedeputeerde Staten van
Noord-Brabant.