wAAlwijkse en UnqstRAAtse couRAnt Toekomstige mannelijke beroepsbevolking moot voor een groot deel in de industrie worden opgenomen Jgmpe 24 Midden-Brabantse gemeenten pleitten bij minister van Aartsen voor snelle reaiisering Rijksweg Tilburg-Waalwijk-Gorinchem 207, Sterke spreiding van industrie over streekraadgebied ongewenst en niet te verwachten Voor de Langstraat betekent deze weg een verlossing uit het bestaande isolement Dit detail over Uw totale indruk Interimrapport streekraad Midden-Brabant Structuurplan Midden-Brabant Drietal hypothesen Twee hoofdkernen Borduren Pliseren Stofknopen Stofceintuurs Knoopsgaten Stoppen Verkorten van rokken en mantels Damesmode TILBURG 12 MILLE BOETE VOOR MAATSCHAPPIJ KLM door Panam over brugd in de Antillen, door eigen schuld Aanwas opvangen door industrie Een vijfde van de bevolking Tweeledige betekenis Belangrijke verbindingsschakel Schilderij van Rubens gestolen KORTING Rente wordt hoger Afschriften VRIJDAG 21 FEBRUARI 1964 86e JAARGANG No. 14 De Fcho van het Zuiöen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tieler Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. mnd. (1.00 5 ct. inc.k.) 1.05 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p. week (0.24 1 ct. inc.k.) f 0.25 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres: „ECHO Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Tel. 04160 -2621 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Opgericht 1878 De komende weken zullen de gemeenteraden van de 24 tot de streek- raad toegetreden Midden Brabantse gemeenten, zich tijdens de open bare raadsvergaderingen intensief bezighouden met de conclusies en richtlijnen die in het onlangs verschenen interim-verslag omtrent de stand van werkzaamheden van de streekraad Midden Brabant met betrekking tot de opstelling van een streek-structuurplan zijn neer gelegd. In het rapport zijn o.m. een aantal conclusies opgenomen ten aanzien van de ontwikkeling van Midden Brabant, omtrent de toekomstige om vang en structuur van de bevolking van Midden Brabant, omtrent de toekomstige omvang en structuur van de niet-agrarische werkgele genheid, de toekomstige spreiding van de agrarische werkgelegenheid en de consequenties van de bevolkingsspreiding op sociaal-cultureel terrein. Tot slot wordt nog een en ander meegedeeld betreffende de recreatieve voorzieningen en het verkeer. In de streekraad hebben zitting de burgemeesters van een 24-tal Mid den Brabantse gemeenten, waarbij het ingestelde directorium wordt gevormd door de burgemeesters van Dongen, Tilburg, Waalwijk en Loon op Zand. Dit directorium heeft tot taak, toezien en bevorderen, dat het werk zoveel mogelijk volgens plan verloopt, het geven van opdrachten aan derden voor het vervaardigen van nota's en het be heer van de financiële middelen. De 24 burgemeesters zijn ingedeeld in een vijftal werkgroepen, waarbij als algemeen adviseur prof. dr. J. Godefroy fungeert. De streekraad heeft zich voorals nog tot doel gesteld te komen tot een structuurplan, waarin de struc turele mogelijkheden en wenselijk heden van de toekomstige ontwik keling van de regio Midden Bra bant worden neergelegd. Dit struc tuurplan zal dan na aanvaarding door de gemeentebesturen een lei draad zijn voor het beleid in de afzonderlijke gemeenten. Men heeft zich bij het bepalen van deze doelstelling gerealiseerd, dat het noodzakelijk is dat ook de gemeenteraden in dit werk worden betrokken. Zo is men gekomen tot een commissie voor bestuurlijke problemen waarin vertegenwoordi gers van de gemeenteraden zitting hebben. Als voorzitter van deze commissie treedt op, de burgemees ter van Goirle dr. G. L. Eisen, na mens de streekraad heeft in deze commissie zitting burgemeester mr. A. W. Kooijman en verder 'n raads lid van de P.v.d.A.-fractie uit Til burg, een raadslid uit Drunen na mens de K.V.P.-fractie, terwijl de Chr. Ger. vertegenwoordigd zullen worden door wethouder C. v. d. Hoven uit Waalwijk. De streekraad heeft zich in het bijzonder diepgaand bezig gehou den met de problematiek van de werkgelegenheid voor een snel groeiende bevolking, verdere in dustrialisatie, verstedelijking, sprei ding van de welvaart, verandering in het leefpatroon van de bevolking etc. Bij het onderkennen van deze problematiek is men uitgegaan van een raming van de omvang van de bevolkingsaanwas, die in de eerst komende 15 a 30 jaar in Midden Brabant de middelen van bestaan en de voorwaarden voor een har monisch werk- en leefmillieu zal moeten kunnen vinden. Volgens deze ramingen zal het aantal van 15 tot 64-jarige mannen, dat op 31 december 1960 in Midden Brabant 88.158 bedroeg in 1975 zijn opgelopen tot 113.252 en in 1990 tot 138.346. De totale bevolking in Mid den Brabant per 31 december 1960, 293.396 zal per 31 december 1975, 377.506 bedragen en per 31 december 1990, 461.149. De manne lijke beroepsbevolking zal volgens de raming toenemen van 80.495 per ultimo 1960 tot 103.059 per ultimo 1975. De werkgelegenheid voor mannen in Midden Brabant zal dus tot 1975 uitgebreid moeten worden met 22.564 arbeidsplaatsen. Ten aanzien van de toekomstige structuur van de beroepsbevolking, met name in 1975, heeft de streek raad de volgende hypothesen aan vaard: de werkgelegenheid in de agrarische sector zal geen verande ringen ondergaan en dus nog geen 7% van de totale werkgelegenheid bedragen. De werkgelegenheid in de verzorgende bouwnijverheid wordt gesteld op 11% en de werk gelegenheid in het ambacht wordt gemiddeld eveneens op 11% van het totaal gesteld. Omtrent de werkgelegenheid voor mannen in de industrie, is geconsta teerd dat in de periode van 1950 tot 1959 het aantal arbeidsplaatsen relatief is gedaald. Per 100 vijftien tot vierenzestig jarige mannen daal de dit aantal van 43,9 tot 39,4, welk verlies naar mag worden aangeno men, is opgevangen door uitbrei ding van de dienstensector. De dienstensector tenslotte blijkjt in tal. In verband met een te verwach ten absolute of tenminste relatieve inkrimping van de werkgelegen heid in de traditionele industrieën zoals de textiel, schoen- en leder industrie, zal het aantal te creëren nieuwe arbeidsplaatsen in de in dustrie groter zijn dan de gegeven aantallen. In een door het Econo misch Sociologisch Instituut te Til burg uitgegeven rapport wordt de vermindering van de werkgelegen heid in deze industrieën t.g.v. de Europese integratie voor 1975 ge schat op 1600 arbeidsplaatsen. Het "Rapport inzake de econo mische structuur en de economische potenties van Midden Brabant" van het E.S.I. geeft inzicht m.b.t. de keuze van de sectoren van het be drijfsleven, die ter bevordering van de welvaart van Midden Brabant, voor een gestimuleerde ontwikke ling in aanmerking komen. Dit zijn in het algemeen niet de traditionele industrieën. De streekraad heeft zich met de conclusies van het rapport verenigd vermindering van de bestaande eenzijdigheid van de structuur van de Midden Brabantse, met name de Tilburgse industrie, de sociaal- eco nomische kwetsbaarheid van het gewest zal kunnen afnemen. Voor Nederland in zijn geheel omvatten de textielindustrie en de schoen- en lederindustrie nog geen 10% van de totale werkgelegenheid voor mannen. Voor Midden Bra bant bedraagt dit percentage meer dan 50% Gelet evenwel op de grote bete kenis die de traditionele indus trieën thans hebben en naar ver wachting in de toekomst uit oog punt van werkgelegenheid zullen houden, is de streekraad van oor deel dat de ontwikkelingsmogelijk heden van deze industrieën nauw lettend in het oog gehouden moe ten worden en waar mogelijk gesti muleerd. Oeze opmerking doelt on der meer op een actief beleid met betrekking tot de infra-structuur t.b.v. deze industrieën. De streekraad heeft zich nog geen gedefinieerd oordeel willen vor men over de consequenties die de aanwas van industriële werkkrach ten zal hebben voor de gereed te maken en/of in reserve te houden terrein oppervlakten, bestemd voor industrie-terreinen. De streekraad is echter van oordeel, dat een ster ke spreiding ervan over het streek- gebied Midden Brabant noch te verwachten, noch gewenst is. Hij meent dat die uitbreiding in de eerste plaats gericht zal moeten zijn op die kernen die reeds over een enigermate omvangrijke indus trie beschikken. Deze kernen be schikken namelijk reeds over de voordelen van een kwalitatief meer gedifferentieerde en een kwantita tief grotere arbeidsmarkt, meer' mogelijkheden voor scholing en onderwijs, ruimere mogelijkheden voor contacten met bedrijven in tot dusverre niet geïndustrialiseerde kernen van kleinere omvang kan Heuvelstraat 14 - Telefoon 26882 bovendien uit sociaal oogpunt min der gewenst worden geacht: voor de bedrijven omdat de arbeidsmarkt er over het algemeen minder mo gelijkheid voor snelle expansie openlaat; voor de werknemers om dat de betrokken bedrijven op de arbeidsmarkt te zeer domineren. Als twee hoofdkernen worden in het interimrapport aangewezen Tilburg en Waalwijk, terwijl als kleinere kernen met industriële ontwikkeling o.a. zijn opgenomen Dongen, Drunen, Geertruidenberg, Heusden, Kaatsheuvel en Raams- donksveer. De streekraad is de me ning toegedaan, dat juist deze klei nere kernen voorzover zij domine rende industrieën hebben, moge lijkheden geboden dienen te krij gen om meer gedifferentieerd ge- orienteerde industrieën aan te trek ken. De economische rechtbank in Zutphen heeft voor overtreding van de Wederopbouw wet 12.000 gulden boete opgelegd aan de N.V. Bouw en Exploitatiemaatschappij Apel doorn en haar directeur, de heer K. Muller. De rechtbank acht bewe zen, dat de beurshallen van de N. V. Èuropabeurs in Apeldoorn voor een belangrijk deel zijn gebouwd zonder dat de vereiste vergunnin gen waren afgegeven. De zo goed als gereed zijnde bouw is stilgelegd. De N.V. Èuropabeurs had al enkele beurzen willen houden, maar dit werd onmogelijk toen de justitie bij de bouw ingreep. De bouwmaat schappij heeft reeds hoger beroep aangetekend. De Amerikaanse luchtvaartmaat schappij Panam is de KLM te snel af geweest en ditmaal nog wel op eigen terrein. Terwijl op het hoofdkantoor van de KLM in Den Haag nog druk geredetwist werd over de vraag, of de maatschappij met straalvliegtuigen van haar Ve nezolaanse zusteronderneming del Viasa op Aruba zal gaan vliegen en zo ja, hoe vaak, heeft Panam bekend gemaakt dat zij per 26 april de dienst New York-Aruba met straalvliegtuigen zal gaan onder houden. De gezaghebber over Aruba, de heer O. S. Henriques, toevallig op doorreis in Nederland, verklaarde over dit nieuws: „Wij verheugen ons in hoge mate over het besluit van Panam om ons eiland te gaan aandoen". Hij voegde er in één adem aan toe: „Ondanks herhaald aandringen van onze kant horen we van de KLM niets van enig her^kg^WeVenals in de ge- onder meer overwegende, dat een kernen van kiemere omvang Kan Jan.v^ de idTsVrscheneS hele provincie, nog zwak vertegen woordigd te zijn. In Midden Bra bant 29,5% en in geheel Noord- Brabant 27,3% tegenover 39% in Nederland. De streekraad is unaniem de verwachting toegedaan, dat de toe komstige aanwas van de manne lijke beroepsbevolking voor een groot deel door de industrie opge vangen zal moeten worden. Het aandeel van de werkgelegenheid voor mannen in de industrie in 1975 wordt geschat op 38,9% van de mannelijke beroepsbevolking. In de veronderstelling, dat er tussen 1964 en 1975 geen veranderingen zullen optreden" in de pendelsaldi, kan de toeneming van de werkgelegenheid in de industrie geraamd worden op 10.500 mannen. Wanneer de werk gelegenheid voor vrouwen op een kwart daarvan wordt gesteld wat in 1960 het geval was zal de uitbreiding van de totale indus triële werkgelegenheid in het tijd vak 1960-1975 ongeveer 13.000 per sonen bedragen en voor het tijdvak 1960-1990 het dubbele van dit aan- 24 Midden-Brabantse gemeenten met een totaal aantal inwo ners van ongeveer 311.00 hebben zich middels een adres tot de minis ter van Verkeer en Waterstaat gericht, om zijn bijzondere aandacht te vragen voor de betekenis van de op het rijkswegenplan 1958 voorko mende wegverbinding Tilburg-Waalwijk-Gorinchem, die zowel in re gionaal, nationaal als internationaal verband van enorm belang is. Voor de Langstraat betekent de weg Tilburg-Waalwijk-Gorinchem op de voornaamste plaats een verlossing uit het bestaande isolement, omdat hier een directe noord-zuid-verbinding in zijn geheel ontbreekt. De Bergse Maas vormt een barrière die momenteel slechts langs de omweg via Geertruidenberg-Keizersveer (in het westen) of via de vrij smalle brug bij Heusden kan worden gepasseerd. De spoedige bouw van een brug over de Bergse Maas bij Waalwijk en een daarop aansluitende verbinding met de brug bij Gorinchem is voor de aan sluiting van de Langstraat van vitaal belang. Bovendien vraagt de in aanleg zijnde provinciale oost-west verbinding, de zogenaamde Lang- straatweg, als complement een doorgaande weg zuid-noord. De regio Midden Brabant, omvat tende de gemeenten Alphen c.a., Baarle-Nassau, Berkel-Enschot Diessen, Dongen, Drunen, Geertrui denberg, Gilze Rijen, Goirle, 's-Gravenmoer, Haaren, Heusden, Hilvarenbeek, Hoge- en Lage Mier de, Loon op Zand, Moergestel, Ois- terwijk, Oost-, West- en Middel- beers, Raamsdonk, Sprang-Capelle, Tilburg, Udenhout, Waalwijk en Waspik, waarin bijna een vijfde van de totale bevolking van Noord- Brabant woont, is van oudsher sterk geïndustrialiseerd. De werkgele- genheidsstructuur is evenwel ten gevolge van de overheersende po sitie van de twee traditioneel hier gevestigde takken van industrie de textielnijverheid en de schoen- en ledernijverheid, vrij eenzijdig, hetgeen sedert 1950 ver ontrustende gevolgen heeft. Zo maakte in de periode 1950-1961 de uitbreiding van het aantal indus triële arbeidsplaatsen slechts 9% uit van de totale aanwas van de industriële werkgelegenheid in de gehele provincie, terwijl in de re gio meer dan 19% van de Noord- Brabantse bevolking is gehuisvest. Als gevolg van een snelle bevol kingsgroei zal in de periode 1961- 1975 gerekend moeten worden met een uitbreiding van de werkgele genheid in de industrie van 13.000 arbeidsplaatsen in Midden-Brabant. Deze noodzakelijke verbetering van de werkgelegenheid is slechts mogelijk door het scheppen van 'n Met een VAN MAAREN-bril brengt U de persoonlijke noot aan, die U zelf verkiest... zakelijk, sportief, verzorgd... Achter élke VAN MAAREN-bril de spreekwoordelijke VAN MAAREN-service... het 100% dienst betoon waar U op (in)gesteld bent. BREDA N. Ginnekenstraat 23, tel. 38370 TILBURG Markt 32, tel. 25253 DEN BOSCH* EINDHOVEN ★HELMOND - v VENLO zodanig industrieel klimaat, dat de vestiging van nieuwe bedrijven buiten de textiel leder- en schoe nensector hierdoor wordt gesti muleerd. De beide overheersende industrietakken bereiken weliswaar nog voortdurend een produktiestij- ging, maar tengevolge van de steeds grotere toepassing van me chanisatie en rationalisatie blijft, in afwijking met het verleden, een spontane vergroting van het aantal arbeidsplaatsen achterwege, terwijl ook voor de toekomst geen belang rijke uitbreiding van de werkgele genheid in deze sector is te ver wachten. Tussen het snel expan derende zuid-oosten (met name stadsgewest Eindhoven) en West- Brabant, dat beschouwd wordt als het aangewezen complementaire gebied van de Randstad Holland, wordt Midden-Brabant op deze wijze ernstig bedreigd met functie verlies. Als een zeer belangrijke factor in de noodzakelijke verbetering van de infrastructuur is de verbetering van de geografische situatie, waarl toe, de aanleg van de rijksweg Til burg-Waalwijk-Gorinchem in be langrijke mate bijdraagt. De betekenis van Rijksweg 62 voor Midden-Brabant is tweeledig. Voor de gehele regio geldt de ver betering van de wegverbindingen met het centrum van land en met de Randstad Holland. Zuivere af standswinst speelt hierbij met na me voor het noordelijk gebied de Langstraat met Waalwijk als cen trum een rol. De afstand tot Rotterdam wordt 6 kilometer kor ter, de verbinding met Utrecht en Amsterdam ruim 20 km. korter. Voor het zuidelijke gebied Til burg en omstreken is vooral de be tere verkeersspreiding van belang. De op het ogenblik beschikbare verbindingen t.w. de rijkswegen Tilburg-Breda, met aansluiting naar Moerdijk-Dordrecht-Rotterdam en Tilburg-'s-Hertogenbosch - Vianen- Utrecht zijn of worden als gevolg van de snelle toename van het ver keer, overbelast. Vooral de driebaansweg Tilburg- Breda is op het ogenblik reeds meer dan overbelast en levert getuige het toenemende aantal ver keersongelukken, waaronder een niet gering aantal met dodelijke af loop voor de weggebruiker een reëel gevaar op. Totdat de nieuwe weg Tilburg-Breda-Korteven zal zijn gerealiseerd, zal deze onhoud bare situatie aanzienlijk kunnen worden verbeterd door de spoedige totstandkoming van de rechtstreek se verbinding van het gebied rond Tilburg via Waalwijk naar Gorin chem. Naar verwachting zal hier door de verkeersintensiteit op het wegtraject Tilburg-Breda (in april 1963 tussen 7 en 19 uur ruim 11.000 auto's) met bijna 19% verminderen. Een even belangrijke verkeers- ontsluitende functie heeft rijksweg 62 voor het Land van Heusden en Altena. Behalve de betekenis, die Rijks weg 62 heeft voor Midden Brabant als zodanig is de weg Tilburg- Waalwijk-Gorinchem eveneens van belang als verbindingsschakel in< het net van Europawegen voor het doorgaand verkeer tussen de grote industriële agglomeraties in bin nen- en buitenland. Met name zal de weg een belangrijk onderdeel gaan uitmaken van twee interna tionale verkeersaders. Allereerst gaat de weg Tilburg- Waalwijk-Gorinchem, een verbin ding vormen van het Nieuwe Wa- terwegbebied met de industriële agglomeratie Eindhoven, de Lim burgse mijnstreek, het industrie gebied rond Keulen en Zuid-Duits- land enerzijds en het Ruhrgebied anderzijds; vervolgens zal de weg een directe verbinding geven van Midden Brabant met Midden Bel gië dit tot nu toe nog niet bestaat. De aanleg van de rijksweg Tilburg- Waalwijk-Gorinchem, zal op deze wijze een rechtstreekse verbinding van Midden Brabant met Midden België tot stand brengen dwars door het Benelux Middengebied, dat door zijn centrale ligging ten opzichte van de grote West Euro pese bevolkingsagglomeraties in 'n tot eenheid groeiend Europa gun stige ontwikkelingskansen krijgt. Inmiddels is reeds begonnen met de aanleg van 't aan Tilburg gren- voorlopige zomerdienstregeling is helaas alles bij hte oude gebleven." Het beroemde schilderij van Ru bens „De negerkoppen", een doek met een waarde van zeker 750.000 gulden wordt uit het Brusselse Museum voor Schone Kunsten ver mist. Een lege schilderij liist op het glazen dak van het Brusselse mu seum en een touwladder in een der zalen vormden de enige sporen, die die dief of dieven achterlieten. Maar een strop is het dat deze afbeelding voorkomt op alle biljet ten van 100 francs, zodat iedereen op de hoogte is. BUDDEMEYER chemisch reinigen g rotestraat 9 5 waalwijk f De rij instellingen, die de rente op spaargelden verhoogt wordt voortdurend langer. Vorige week liepen de grote handelsbanken, met als laatste de Twentsche Bank, in draf achter elkaar aan om de rente voor direct opvraagbaar spaargeld met ingang van 16 februari een kwart procent te verhogen tot 3,5 procent. Voorts werd het maximum rentegevend tegoed meestentijds verdubbeld tot 50.000 gulden en ging de rente voor deposito-spaar geld omhoog van 3,5 tot 4 procent. Deze week volgen de boerenleen banken de renteverhoging na, om de voorsprong van een kwart pro cent, die de handelsbanken reeds hadden, niet tot een half procent te laten uitlopen. zende gedeelte van Rijksweg 62 t.w. het gedeelte vanaf de rotonde bij de Ringbaan Noord - Ringbaan West tot aan de eerste toegangsweg tot het industrieterrein Noord, de nieuwe brug over het Wilhelmina- kanaal inbegrepen. Dit weggedeel te en de brug worden volgens over eenkomst |met de rijkswaterstaat door de gemeente Tilburg voorge bouwd en voorgefinancierd. Een afschrift van het adres met bovenstaande inhoud is eveneens gezonden aan de leden van de vaste commissie voor Verkeer en Water staat uit de leden van de Tweede Kamer en uit de leden van de Eerste Kamer der Staten Generaal en aan Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 1