wAAlwi]kse en UnqstRAAtse coupant
PAUL van Sleeswijk-Holstein-
Sonderburg-Beck von Glücksburg enz. enz.
„WIJ KOMEN"
krijgt een eigen schip
Benzine en sigaretten
omhoog
Bouw van 350 woningen in 4
uitbreidingsplan Laageinde vra
opnieuw aandacht van de raad
Ogen vragen brillen
van STASSAR
Wijdde zijn leven aan de wederopbouw van Griekenland
Uit het Deense
koningshuis
Zijn levensloop
De burgeroorlog
Het herstel
Borduren
Pliseren
Stofknopen
Stofceintuurs
Knoopsgaten
Stoppen
Verkorten van
rokken en
mantels
RAAD VAN WAALWIJK DINSDAG IN SPOEDEISENDE VERGADERING BIJEEN
Premiewoningen zullen niet worden gerealiseerde woningbouwver. „Baardwijk
Eerdere besluiten
Groter aantal
woningen
Belangrijke
wijzigingen
Damesmode
Tilburg
Auto rijdt in op paard
twee doden
Gigantische oceaanbus voor emigrantenbezoekers
ALS EEN DROOM
HOLLANDS GLORIE
GEWELDIGE GROEI
JMAANDAG 9 MAART 1964
86e JAARGANG No. 19
De tcho van het Zuióen
Uitgever
Waalwij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Abonnement
p. mnd. (1.00+ 5 ct. inc.k.) ƒ1.05
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10
p. v/eek (0.24+ let. inc.k.) ƒ0.25
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres: „ECHO"
Koning Paul van Griekenland is
na een ernstige ziekte op 62-jarige
leeftijd gestorven. Het gehele Griek
se volk rouwt om het verlies van
zijn geliefde vorst. Die rouw van
het volk is spontaan, want hel
briekse koningshuis staat bij het
Griekse volk bijna even hoog in
aanzien aish et oranjehuis in Ne
derland. Niet dat het Griekse ko
ningshuis kan bogen op zo'n lange
traditie of zo'n diepe historische
band met het volk als dat in Neder
land het geval is, maar wat de Grie
ken bijzonder waarderen is, dat ko
ning Paul en zijn echtgenote konin
gin Frederika goede vorsten voor
hun land zijn geweest en evenals
dat in ons land het geval is, kans
hebben gezien zich populair en be
mind te maken bij het volk, door
hun taak op een aangename en de
mocratische wijze uit te voeren,
door gewoon te zijn en hartelijk
mee te leven met het volk.
In koning Paul ontvalt het Griek
se volk een goed vorst, die het ui
terste heeft gedaan om zijn land te
dienen sinds hij in de onrustige na
oorlogse jaren op 1 april 1947 aan
het bewind kwam.
De overledene is een telg uit het
Griekse vorstenhuis, dat in 1863
werd gegrondvest, toen het Griekse
volk de Deense prins Willem Geor
ge als George I tot de troon riep.
Deze huwde in 1867 met groother
togin Olga van Rusland, uit welk
huwelijk in 1868 prins Constantijn
werd geboren, de vader van koning
Paul. Deze Constantijn huwde in
1889 met prinses Sophia, een zuster
van keizer Wilhelm II van Duits
land. Als derde zoon werd geboren
prins Paul, die in 1947 zijn kinder
loos overleden oudere broer, George
II opvolgde.
In weerwil van de familierelaties
met de Duitse keizer, die zijn zwa
ger was, heeft Constantijn, de vader
van koning Paul, in de eerste we
reldoorlog de zijde van de geallieer
den gekozen.
Deze eerste wereldoorlog en de
acties van de Turken in de twinti
ger jaren brachten Griekenland
niets dan ellende, zoals honger en
verwoesting. Evenals trouwens de
tweede wereldoorlog en de nawee-
en daarvan in de vorm van de bur
geroorlog die veroorzaakten.
Prins Paul werd op 14 december
1901 in Athene geboren als derde
zoon van koning Constantijn en ko
ningin Sophia. Hij studeerde aan 't
instituut voor de marine te Piraeus
en voltooide tijdens de eerste we
reldoorlog zijn studie bij de Engel
se marine.
Toen zijn broer Gerorge II op de
troon kwam, werd hij kroonprins.
In 1938 huwde hij met Frederika
Louisa van Hannover, dochter van
de hertog van Brunswijk-Lunen-
burg. Uit dit huwelijk werden drie
kinderen geboren, namelijk prinses
Sophie, die nu met de Spaanse
troonpretendent Don Juan is ge
trouwd; als tweede kroonprins Con
stantijn, die zich heeft verloofd met
de 17-jarige Deense prinses Anne-
Marie en als derde prinses Irene,
die evenals onze prinses Margriet,
tijdens de tweede wereldoorlog in
de ballingschap van haar ouders,
doch dan in Zuid-Afrika is geboren.
T( vde nederlaag van Duitsland en
Italië in 1945 kwam prins Paul met
njn gezin terug uit Engeland, al
waar zijn oudere broer George II de
regering weer op zich nam. Toen
deze in 1947 kinderloos stierf, nam
de kroonprins op 1 april van dat
jaar de regering over.
Hij kwam voor een bijzonder
zware taak te staan. Griekenland
vond zicH nog in een alles ver
nietigende burgeroorlog. Het land
f«nSd? aan de door de Sowjets be-
v ,r kanianden en aan 't zelf
standig communistisch geworden
oego-Slavië, waar Tito de scepter
rl'nvj ïn de afgelopen oorlogsja-
r "ad het communisme ook in
nekenland een grote opgang ge
bakt als felle tegenstander van 't
nationaal-socialisme en facisme. Er
nntren ^langrijke stromingen die
«jan Griekenland een communis-
7pif ,d wHde maken, al dan niet
lrnii r> of als satelliet van Mos-
rfo k Hnkse krachten werden in
burgerstrijd flink gesteund door
n .F^tnmunistische heersers in de
en landen als Albanië, Joe-
p avie en Bulgarije.
vpbi611 burgeroorlog neemt meestal
krim8*rristlger vormen aan dan een
d J li ,sen twee of meer landen
teerd, was wel de roof van niet
minder dan 28.000 Griekse jongens
en meisjes, variërend in leeftijd tus
sen de 8 maanden en 17 jaar, die
door de linkse guerilla's werden ge
kidnapt uit door hen veroverde dor
pen en die in lange karavanen over
de bergen naar de aangrenzende
communistische landen werden ge
bracht om daar in de loop der tijd
een communistische opvoeding te
krijgen. Later zouden zij dan als
Grieken in hun vaderland kunnen
infiltreren om te strijden voor de
communistische ideologie.
Koning Paul heeft alles in 't werk
gesteld om zo spoedig mogelijk de
vrede te herstellen. Tenslotte geluk
te het zijn beroemde maarschalk A.
Papagos, de overwinnaar van Italië,
om in 1949 een eind aan de burger
krijg te maken. De linkse elemen
ten werden verslagen of verdreven
en langzaam keerde de rust weer.
De burgeroorlog had Griekenland
grotere verliezen aan mensen en
goederen gebracht dan de oorlog
met Italië en de Duitse bezetting
samen, doch aangezien deze drie
episoden dadelijk op elkaar volg
den werd het land volkomen ont
redderd.
Koning Paul komt de verdienste
toe, gedurende zijn gehele regerings
periode gewerkt en geijverd te heb
ben voor het herstel van zijn land.
Door middel van de door hem opge
richte „Nationale Stichting" en het
„Fonds voor de noordelijke provin
cies" liet hij wegen, dorpen en ker
ken herbouwen. Tevens heeft hij
jarenlang geijverd voor de terug
keer van de ontvoerde Griekse kin
deren. Zijn strijd heeft in zoverre
succes gehad, dat een groot deel van
deze kinderen inmiddels in hun va
derland is weergekeerd.
Het was voor koning Paul moei
lijk regeren in een land, waar de
politieke sentimenten zo'n grote rol
spelen. Dergelijke landen heb
ben nogal eens last van veel re
geringswisselingen en het is voor
een monarch altijd een zeer moeilij
ke opgave om buiten de politiek te
blijven. Hiermede heeft koning Paul
in zijn land veel te stellen gehad.
Maar steeds weer werden voor-
en tegenstanders gein'poneerd door
het optreden van de koning en zijn
echtgenote. Koningin Frederika zag
zelfs kans tegenstanders, waaronder
communisten, diep onder de indruk
van haar vriendelijk, maar doortas
tende persoonlijkheid te brengen.
In de laatste maanden bleek, dat
koning Paul aan een zeer ernstige
maagkwaal leed, die een ingrijpen
de operatie noodzakelijk maakte.
Op vrijdag 21 februari werd deze in
greep verricht door een aantal spe
cialisten en aanvankelijk zag het er
naar uit dat de koning de crisis te
boven zou komen. Maar na onge
veer tien dagen ontstonden er ern
stige complicaties, die tenslotte leid
den tot zijn dood.
Kroonprins Constantijn, die reeds
tijdens de ziekte van zijn vader tot
regent werd benoemd, heeft de
zware taak overgenomen. Het zal
hem niet licht vallen, maar gezien
opvoeding en karakter van de nieu
we koning, ziet het er naar uit dat
de Grieken aan hem een goede ko
ning zullen krijgen. Constantijn is
een flinke doortastende jongeman
met moderne ideeën, die zich vol
komen wil inzetten voor het welzijn
van zijn land en volk.
De raad van Waalwijk is voor dinsdagavond 7 uur in een spoed
eisende vergadering bijeengeroepen, teneinde de nodige besluiten te
kunnen nemen met betrekking tot de bouw van 350 woningen
Itade COntlngentsjaren 1963 - l966 in 't uitbreidingsplan Laag-
De raad zal dinsdagavond al dan niet besluiten tot het onderhands
aanbesteden van de bouw van 230 woningwetwoningen met 74 auto
boxen aan de Associatie van Bouwondernemingen „Cordam N.V." in
s-Hertogenbosch, tot het in eigendom overdragen van de voor reali
sering van de premiebouw en de vrije sectorbouw nodige grond aan
„Cordam N.V.", het beschikbaar stellen van de nodige kredieten en
het aanvragen en aanvaarden uit 's Rijks kas van voorschotten en
exploitatiebijdragen op de voet van de woningwet t.b.v. de stich
ting door de gemeente van het project voor wat betreft de woning-
w c tweetor.
De commissie Woningbedrijf heeft verklaard, zich met deze voor
stellen te kunnen verenigen.
dat ui lwee 01 meer landen en
van °°k hier het geval. Een
knnirT,? erer§ste dingen waarmee
al I j ul biJ z«n troonsbestijging
al dadelijk werd geconfron-
Tijdens de raadsvergadering van
31 oktober 1963 werden door de ge
meenteraad van Waalwijk reeds 'n
aantal besluiten genomen, om in 't
kader van de toepassing van ar
beidsbesparende bouwmethoden in
de gemeente Waalwijk in de jaren
1963, 1964 en 1965 in totaal 300 wo
ningen te realiseren, verdeeld naar
de volgende categorieën: 148 wo
ningwetwoningen, 80 premiewonin-
gen en 36 ongesubsidieerde wonin
gen.
Het lag oorspronkelijk in de be
doeling dat de in dit plan begrepen
premiewoningen zouden worden ge
realiseerd door en voor rekening
van de woningbouwvereniging
„Baardwijk". Dit laatste is echter
op losse schroeven komen te staan,
doordat de Minister van Volkshuis
vesting en Bouwnijverheid in een
circulaire uitgegeven 8 februari
1961 heeft gesteld, slechts dan
subsidie op voet van de Premie- en
Bijdragebeschikking Woningbouw
1960 aan woningbouwverenigingen
te verlenen, indien de woningbouw
vereniging uit eigen middelen voor
10% van de voor de financiering
benodigde middelen kan zorg dra
gen. Tijdens de voorbereiding in
zake de realisering van bovenge
noemd bouwplan is gebleken, dat
deze voorwaarde voor de woning
bouwvereniging „Baardwijk" grote
bezwaren oplevert en daaraan
De verhoging van de belasting op
sigaretten en benzine is door de
Tweede Kamer aangenomen met de
stemmen van de socialisten en van
de kleine partijtjes tegen.
Dé Kamer verwierp met 81 tegen
44 stemmen een voorstel van de so
cialist Peschar om in een motie uit
te spreken, dat de meer dan twee
honderd miljoen, die de belasting
verhoging oplevert, iater gebruikt
moet worden om de ouderdomsuit-
keringen te verbeteren en de loon
belasting voor mensen met kleine
inkomens te verlichten of af te
schaffen.
Toen de motie-Peschar door de
regeringspartij en was verworpen,
voelde de socialistische oppositie
zich vrij, tegen hogere belasting op
sigaretten en benzine te stemmen.
slechts door hypothekering van het
bestaande woningbezit zou kunnen
worden voldaan. Verder is het deze
vereniging op het ogenblik niet mo
gelijk om voor 90% van de stich-
tingskosten een geldlening aan te
trekken tegen uit een oogpunt van
exploitatie acceptabele voorwaar
den.
Deze lening zou door de gemeen
te moeten worden gegarandeerd en
de rentevoet bij een dergelijke ga
rantieverlening zou, ook indien
daarop de goedkeuring van G.S. zou
worden verkregen hetgeen bij de
geldende restricties nog maar de
vraag is een redelijke exploitatie
onmogelijk maken.
Een laatste hinderpaal vormt de
absolute onmogelijkheid, om bij de
exploitatie van premiewoningen
jaarlijks het nadelig verschil op te
vangen tussen de verschuldigde af
lossing enerzijds en de uit afschrij
ving vrijkomende middelen ander
zijds.
Over deze situatie, die voor de
realisering van het gehele project
grote gevolgen had, heeft het college
van B. en W. zich ernstig beraden.
Uiteindelijk is men tot het besluit
gekomen dat de premiebouw in dit
project zal worden gerealiseerd voor
rekening en risico van de aannemer
in plaats van door de woningbouw
vereniging.
In het pre-advies wordt door het
college van B. en W. bovendien
melding gemaakt van het feit, dat
toestemming is ontvangen om ten
laste van de contingentsjaren 1963
t/m 1966 230 woningwetwoningen
(inclusief toeslag wegens arbeids
besparende methoden), 78 premie
woningen, voor rekening en risico
van de aannemer, bestemd voor
VERHUUR en 42 vrije sector wo
ningen, eveneens voor rekening en
risico van de aannemer en bestemd
voor VERKOOP of HUUR, tot stand
te brengen. Bovendien zijn aan de
gemeente Waalwijk voor 1964 nog
21 woningen toegewezen in de on
gesubsidieerde- en premiesector.
ii
Ook voor de volgende jaren is een
dergelijke toewijzing te verwach
ten.
Dit gehele continu-project en te
vens de bouw van 74 auto-boxen zal
worden uitgevoerd door „Cordam
N.V.", waarin het aannemersbedrijf
J. P. van Eijkelenburg in Rosmalen
is opgenomen.
Voor de in dit plan begrepen 230
woningwetwoningen inclusief auto
boxen, is van deze N.V. een prijs-
aanbieding ontvangen van 4.148.800
waarin een bedrag van 203.500 is
begrepen voor de bouw van de au
to-boxen. In de aannemingsovereen
komst wordt een clausule opgeno
men inzake risicoverrekening.
Voor de financiering zullen Rijks
voorschotten worden aangevraagd,
terwijl tevens Rijksbijdragen zullen
worden gevraagd in het exploitatie
tekort.
De huren van de woningwetwo
ningen zijn voorlopig berekend op
18,35 per woning per week, die
voor de auto-boxen op 20.per
maand.
Ook in de architectuur en de si
tuering van het gehele complex, dat
ontworpen is door het Architecten
en Ingenieursbureau Oomen in Oos
terhout, zijn belangrijke wijzigingen
gekomen.
Aanvankelijk was de woningwet-
bouw verdeeld over eengezinswo
ningen met 3 slaapkamers en hoog
bouw met afwisselend 2 en 3 slaap
kamers.
De eerder in de woningwetsector
geplande hoogbouw komt nu te ver
vallen, zodat alle woningwetwonin-
Heuvelstraat 14 - Telefoon 26582
I III I III 1111111111111111111111—1
HUWELIJK VAN PRINSES
IRENE.
Voor het huwelijk van prinses Ire
ne en don Carlos hebben het Ko
ninklijk Paar en de familie de Bour
bon Parma nog geen precieze dag
vastgesteld. Wel is besloten een da
tum te kiezen tussen Pinksteren (17-
18 mei) en 1 juli, aldus blijk uit een
mededeling van de Rijksvoorlichtings
dienst.
Het burgerlijk huwelijk zal op pa
leis Soestdijk worden gesloten. De
inzegening zal geschieden in een kerk
in de omgeving van Soestdijk; waar
is nog niet vastgesteld.
Een en ander staat in verband met
de verplichtingen van ons koninklijk
paar, o.a. het statiebezoek aan Mexi
co, de Nato-vergadering, enz.
Een busje van de firma Van Vliet
uit Utrecht, waarin vier personen
zaten, is in volle vaart op 'n paard
ingereden, dat uit de manege te
Oud-Leusden was losgebroken. Van
de inzittenden werden er twee uit
de wagen geslingerd en op slag ge
dood. De andere twee werden ern
stig gewond naar het ziekenhuis De
Lichtenberg vervoerd. Het paard
was eveneens op slag dood. Het ver
keer op rijsksweg 23 heeft geruime
tijd stil gelegen. De bij het ongeluk
betrokken personen waren G. K.,
J. P., J. H., allen uit Utrecht en A.
H. uit Zeist.
gen zullen worden uitgevoerd als
eengezinswoningen, die op de be
gane grond 2 vertrekken en 1 keu
ken en boven 3 slaapkamers zullen
tellen. Bovendien zijn de beneden
kamers en slaapkamers vergroot.
Voor de premiebouw was aanvan
kelijk laagbouw voorzien. Realise
ring van de premiebouw blijkt even
wel met het oog op een redelijke
exploitatie niet mogelijk. Van de te
bouwen premiewoningen zullen nu
2 typen kunnen worden gebouwd,
namelijk 42 flats in 3 bouwlagen,
elk bevattende 1 woonkamer en 2
slaapkamers; 36 flats in torenbouw
met 6 bouwlagen, ieder bevattend
1 woonkamer en 3 slaapkamers. In
dit flat zal een personenlift worden
aangebracht. In de onderbouw van
deze flats zullen garages en bergin
gen worden aangebracht.
Tenslotte zullen de 42 vrije sector
woningen ieder 2 woonvertrekken
en 4 slaapkamers bevatten.
De 246 woningen momenteel in
aanbouw voor de N.V. Landbank
(E.M.S. woningen) hebben 1 grote
woonkamer en 4 slaapkamers.
De grote C. Verolme gaat een schip bouwen voor de „Wij Komers".
Een reuzen-oceaanbus voor 850 passagiers: emigrantenouders die hun
kinderen terug willen zien of geëmigreerde kinderen die hun ouders
willen bezoeken.
Tegen Elsevier-redacteur Maurits Reckman, voorzitter van Het Natio
naal Reis- en Spaarfonds „Wij Komen", zei de heer Verolme: „U
hebt met uw organisatie van „Wij Komen" het onomstotelijk bewijs
geleverd, dat duizenden emigrantenouders, maar ook hun kinderen,
op reis willen gaan om elkaar nog eens terug te zien. Uw Fonds heeft
in de korte tijd van haar bestaan een verbijsterende vlucht genomen
en daardoor aangetoond, dat er in ons land en vermoedelijk ook in
andere landen een enorme behoefte bestaat aan goedkoop ver
voer. Daarom heb ik besloten een groot schip te bouwen, waarmee
ik uw organisatie te hulp wil komen".
Wij wilden er graag wat meer
van weten en zijn eens gaan praten
met voorzitter Reckman. Zijn huis
aan de Burgemeester van Hasselt
laan in Naarden is redactie-adres
van de „Wij Komen"-krant en cen
trum van allerlei activiteiten rond
het Fonds, overal rikketikt bedrij
vigheid en rinkelen telefoons. Het
enige rustige plekje was de gezel
lige huiskamer en daar konden we
even praten. Mevrouw Reckman
vond, tussen allerlei bazar-besog-
nes voor „Wij Komen" even tijd
om koffie in te schenken, toen ex
cuseerde zij zich: er was weer tele
foon voor haar.
De heer Reckman dronk dank
baar van z'n kennelijk wèlverdiend
kopje koffie, leunde toen achter
over en zei: „Ja, het is heel groot
nieuws. Ik wist aanvankelijk niet
of ik waakte of- droomde toen de
heer Verolme het mij vertelde en
mij vervolgens duidelijk maakte-
dat het „Wij Komen" is geweest,
dat hem op de gedachte heeft ge
bracht een schip voor massavervoer
te gaan bouwen.
Hij keek ons ernstig aan.
„Beseft U, dat het besluit van de
heer Verolme van zeer grote durf
en visie getuigt? Hij bouwt een
schip van 30 miljoen gulden
terwijl andere maatschappijen hun
passagiersschepen juist verkócht
hebben bij gebrek aan emplooi
„Zijn er zoveel verkocht?"
„Zes! Zes grote zeekastelen zijn
we kwijt! Om te beginnen: De Gro
te Beer, de Zuiderkruis en de Wa
terman. Deze drie schepen had de
regering destijds gecharterd om
Nederlanders naar de emigratielan-
den te brengen. Wat gebeurde er
echter? De welvaart steeg, de men
sen bleven hier. Verkeer en Water
staat heeft toen, in overleg met de
Holland-Amerika Lijn, de Stoom-
vaartmij. Nederland en de Kon.
Rotterdamsche Lloyd, de N.V.
Transoceaan opgericht om deze
schepen te exploiteren. Mede in
overleg met „Wij Komen" werden
de prijzen verlaagd. Men deed dat
echter wel erg drastisch, naar mijn
idee. Normaal kostte een reis naar
Australië zo'n 3000.-, toen was
het ineens 2000.-. „Wij Komen"
was toen al groot, maar niet zó
groot dat bij die lage prijs alle
schepen hun geld op konden bren
gen. De schepen werden van de
hand gedaan.
Kort daarop verkocht de Kon.
Rotterdamsche Lloyd de Willem
Ruys naar Italië, de Stoomvaartmij.
Nederland verkocht de „Oranje" en
de Johan van Oldenbarneveldt werd
de Lakonia van Griekenland.
Er rees nog even hoop op lage pas-
sageprijzen toen de Amerikaan Det-
willer zijn plan lanceerde voor een
2000-passagiersschip met cafétaria-
systeem. Het plan werd echter niet
verwerkelijkt het geld kwam
niet bij elkaar, temeer daar de re
gering niet wilde subsidiëren in
dat stadium.
En nu is de heer Verolme dus ge
komen, als redder in de nood. Hij
is een volbloed Nederlander hij
doet me vaak denken aan Albert
Plesman en het gaat hem zeer
ter harte dat de Nederlandse vlag
(Hollands Glorie!) minder en min
der in de wereldhavens wappert.
Hij gaat dus nu een groot passa
giersschip bouwen, een schip van
30 miljoen gulden!
„Zou dat wel lonend gemaakt
kunnen worden?" vroegen wij.
De heer Reckman glimlachte.
„Op dit moment sparen er 32.000
emigrantenouders met 20.000 kin
deren in het kader van „Wij Ko
men". Bij lage passageprijzen zou
den er 50 schepen per jaar nodig
zijn om die dikke 50.000 passagiers
te vervoeren!"
„En denkt U, dat de passageprij
zen aantrekkelijk worden?"
„De heer Verolme heeft gezegd
dat hij een goed, mooi en degelijk
schip gaat bouwen. Echter: zonder
overdreven luxe die de overtocht
maar duur zou maken. Geen krul
len en fratsen en Perzische tapij
ten. Wel prettige efficiency. Flex
ibele tweepersoons hutten die in
vierpersoonshutten veranderd kun
nen worden. Een restaurant met
zelfbediening. Liften voor de oude
re mensen. Bovendien wordt er
hard gewerkt aan de planning van
een soort oceaanbus-route. Neder
land - Engeland - Ierland - Canada-
Zuid Afrika - Australië - Nieuw-
Zeeland, waarbij er, telkens als
passagiers uitstappen, nieuwe mee
varen. Het schip wordt een gigan
tische oceaanbus!"
Aan het grote project werken
grote deskundigen. De heer Reck
man wist enkele namen te noemen:
Mr. Lucas, oud-directeur van de
K.P.M., behandelt de planning van
de reisroutes. Onder oud-minister
van financiën, de heer Hofstra res
sorteert de financiële opzet.
Ook werken mee: drs. Posthuma,
oud-directeur van de Nederlandse
Herstelbank en de heer de Booy,
oud-admiraal.
„Is het niet geweldig," zei de heer
Reckman, „hoe „Wij Komen" ge
groeid is? Mijn vrouw en ik begon
nen met een kaartsysteempje in 'n
schoenendoos. Nu gaat het zo snel,
dat de personeelsbezetting van het
kantoor in de Vesting Naarden ai
uitgebreid en de ledenadministratie
gemechaniseerd wordt. Elke maand
komen er 300 nieuwe leden bij!"
Ja, „Wij Komen" is uitgegroeid
tot één der machtigste sociale orga
nisaties van ons land. De leden
hebben nu al meer dan 22 mil
joen bij elkaar gespaard. Er zijn
actie-comité's in alle delen van de
wereld. Er is een Nationaal Hulp
fonds dat aanzienlijke sommen han
teert. Duizenden, duizenden „Wij
Komers" hebben de onvergetelijke
weerzien-reis al gemaakt. En nu:
nu komt er, dankzij de geniale
scheepsbouwer Verolme, ook een
schip!