w/AAlwijkse en UnqstRMtse couraiu Een aftandse draak DE REGERING EN PRINSES IRENE St. Nicolaasziekenhuis Waalwijk kampt met parkeermoeilijkheden ANWB en KVNWV zijn tegen afsluiting in Brabantse Biesbosch West-Brabants waterwegennet moet worden aangepast Ogen vragen brillen van STASSAR Majoor schuldig aan dood van drie mensen Neem geen rlsico...verf met De verf met flexabiliteif De tuberculose Gunstige toestand in ons land Borduren Pliseren Stofknopen Stofceintuurs Knoopsgaten Stoppen Verkorten van rokken en mantels Damesmode Tilburg Een droom W ereldprobleem 6.047 NIEUWE WONIN GEN IN FEBRUARI Verschillende invloeden Verkiezingen in Engeland Voorjaarsprijzen van kolen NEDERLANDER ONDER SLACHTOFFERS Bezoekers dringend verzocht elders te parkeren. Bonden richten zich tot de Kroon "extra speling voorde doe-het-zelver buddemeyer KONINGIN EN KROON PRINSES REIZEN APART Ruim 36 km trein voor 240 km aardgasbuizen MAANDAG 13 APRIL 1964 85e JAARGANG No. 29 De tcho van het Zuióen ffaalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. mnd. (1.00+ 5 ct. inc.k.) ƒ1.03 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) f 3.10 p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.23 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tariel Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Opgericht 1878 Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Het is de gewoonte geworden bij de jaarlijkse herdenking van de op richting van de Wereldgezondheidsorganisatie, in april aandacht te vragen voor een belangrijk medisqh vraagstuk. Dit jaar heeft men tot onderwerp van de Wereldgezondheidsdag de tuberculosebestrijding gekozen. Is tuberculose nog altijd een algemeen gevaar? Onlangs werd in Amerika de op merking gemaakt, dat in de wes terse landen de tuberculose tegen woordig een suffige draak is, die af en toe nog wel eens even om zich heen spuwt, maar dan bij lange na niet zoveel schade veroorzaakt als vroeger en die er al gauw aan toe zal zijn om uitgeput en krachte loos vanzelf de eeuwige slaap in te gaan. Is deze beeldspraak juist en zal inderdaad de tuberculose in af zienbare tijd geheel verdwenen zijn? Zeer zeker wordt in de westerse landen gedurende de laatste tien jaar de tuberculose meer en meer teruggedrongen. Nederland gaat daarbij voorop! Sedert het einde van de oorlog had bij ons een da ling van sterfte aan tuberculose plaats van ruim 97 procent; daar mee werd de sterfte aan deze ziek te hier te lande de geringste ter wereld. Eveneens verheugend is de vermindering van 't aantal nieuwe gevallen van actieve tuberculose: in 1945 nog 207 per 100.000 inwo ners, in 1961 teruggelopen tot 47. Zoals te begrijpen is, houdt de Telefoon 26882 Heuvelstraat 14 Bovendien is het in het tijdvak na 1945 gelukt in Nederland de rundertuberculose, en daarmee 'n belangrijke besmettingsbron voor de mens, volledig te elimineren! Tenslotte werd de opsporing van nog niet eerder vastgestelde geval len dér ziekte intensief ter hand genomen (bevolkingsondierzoek, onderzoek van bedrijfspersoneel) en ook werden de leerkrachten van scholen wettelijk verplicht zich eenmaal per twee jaar te laten on derzoeken op tuberculose, ten ge volge waarvan de leerlingen wer den beschermd tegen de vroeger zo veelvuldig voorkomende besmet ting door onderwijzers. Gezien de grote verbetering van de toestand in Nederland en een aantal andere landen is het te be grijpen, dat men durft te dromen van een uiteindelijke volledige uit roeiing der tuberculose. Mag men dat echter nu reeds als een reële mogelijkheid beschouiwen? Het is bekend, dat diverse plant en diersoorten uitsterven als de omstandigheden te ongunstig voor ze worden. Of het ooit zal lukken de tuberkelbacillen tot verdwijning te brengen door hun het leven zo zuur te maken, dat ze zich nergens meer kunnen handhaven, weten we niet. Het staat wel vast, dat hiervan voorlopig nog geen sprake kan zijn. In een aantal landen mag de tu berculose dan wel zeer ver terug gedrongen zijn, maar in grote delen der wereld woekert ze nog onver minderd voort! Door het inten sieve internationale verkeer zullen telkens maar al te gemakkelijk op nieuw besmettingen van buitenaf een land als het onze binnendrin gen. Het is dus wel duidelijk, dat wer kelijke uitroeiing van de tuberkel bacil en van de tuberculose een probleem is, dat de wereld in zijn geheel raakt. Dit probleem zal ze ker niet gemakkelijk zijn op telos sen. Daar waar de bevolking hon ger lijdt, staat zelfs de beste ge neeskundige verzorging machte loos! Inmiddels blijft het noodzakelijk dat ieder land afzonderlijk waak zaam is op eigen gebied de ziekte op de meest doeltreffende wijze, afhankelijk van de ter plaatse heer sende omstandigheden, te bestrij den. Ook wij in Nederland zullen vooralsnog de handen vol hebben aan het vervullen van die taak. De draak is zelfs hier nog geen halfdood, onschadelijk beestje! De Wijze echter waarop de tuberculose zich tegenwoordig bij ons voordoet, is anders dan vroeger: de besmet ting is niet meer algemeen onder de bevolking verbreid, maar komt tel kens weer in de vorm van een klei ne explosie tot uiting, in een be perkte kring van tot dan toe onbe smette personen. dr. H.W.S. In februari 1964 zijn volgens ge gevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek 6.047 nieuwe wo ningen gereedgekomen. In febru ari 1963 werden 799 nieuwe wonin gen opgeleverd. Het aantal in de eerste twee maanden van 1964 gereedgekomen woningen bedraagt 11.232, tegen 2.080 in de overeenkomstige perio de van 1963. Van de in februari vol tooide woningen werden er 788 uit gevoerd in systeembouw. In de eerste twee maanden van 1964 kwa men 1.500 systeemwoningen gereed. Sedert juni 1945 zijn nu in totaal 1.104.859 nieuwe woningen gebouwd waarvan er 114.283 werden uitge voerd in systeembouw. In februari 1964 werd een begin gemaakt met de bouw van 7.293 woningen (in februari 1963 met 659 woningen). In de eerste twee maanden van '64 werd begonnen met de bouw van 14.358 woningen, tegen 1.956 wonin gen in de eerste twee maanden van 1963. Daar het aantal in aanbouw ge nomen woningen in februari groter was dan dat van de gereedgekomen woningen, steeg het aantal in aan bouw zijnde woningen tot 139.404 op het einde van die maand. vermindering van besmettingskan sen gelijke tred hiermee; dit komt o.m. sterk tot uiting in het feit, dat thans nog maar heel weinig school kinderen een positieve tuberculine- reactie vertonen. Waaraan moet die gunstige toe stand worden toegeschreven? Ver betering van hygiëne en gezond heidsleer bracht gedurende de laat ste halve eeuw reeds grote verbe teringen. De beide wereldoorlogen deden die invloed tijdelijk te niet, ook in Nederland. Na 1945 hebben we allereerst weer kunnen beleven welke uitwerking het herstel van de voedingstoestand der bevolking had. Ten tweede kon al spoedig het aantal sanatoriumplaatsen flink worden uitgebreid en de kosten der sanatoriumverpleging konden wor den gedragen door een speciale ver zekering. Maar verder bracht de moderne behandeling van tubercu lose, met als aanwinsten de chi rurgische therapie (wegnemen van aangetaste longedeelten) en de toe passing der medicamenten PAS streptomycine en INH, een kolos sale vooruitgang. Donderdag zond premier Marij- nen zijn aangekondigde brief over de kwestie-Irene aan de Tweede Kamer, waarover deze week (dins dag) zal worden gedebatteerd. De brief registreert de volledige poli tieke breuk met prinses Irene en het feit, dat de regering aan het Carlistische politieke spel niet wil meewerken. De premier schrijft: 1. „Haar (prinses Irene's) woorden en handelingen kunnen het kabinet niet meer worden toegerekend". 2. „De Rijks Voorlichtings Dienst zal niet meer berichten, afkomstig van prinses Irene, aan de pers door geven." 3. Na een verwijzing naar de mo gelijkheid, dat het huwelijk van de prinses aanleiding zal zijn voor po litieke demonstraties: „Waar de hu welijkssluiting ook plaats heeft, de Koningin mag in geen geval aan 't gevaar worden blootgesteld, in po litieke acties betrokken te gera ken". Daarmee duidt de premier aan, dat de Vorstin vermoedelijk niet bij het huwelijk aanwezig zal zijn, maar hij vermijdt te spreken Engeland krijgt in het najaar zijn algemene verkiezingen die uit moe ten maken of het 13-jarige regime van de conservatieven verlengd zal worden dan wel of de Labour-par - tij onder Harold Wilson de macht zal overnemen. Premier sir Alec Douglas Home die donderdagmid dag het langverwachte nieuws be kend maakte gaf ook nu nog geen volkomen zekerheid. Hij noemde geen preciese datum. Maar alge meen werd in Londen aangenomen dat de stembusslag in oktober zal plaats hebben en misschien wel op de achtste van die maand omdat het dan precies vijf jaar geleden is, dat de conservatieven hun laat ste grote overwinning boekten. over prins Bernhard en de prinses sen. Het werd „steeds duidelijker, dat de prinses en haar aanstaande echt genoot" niet de opvatting van de regering konden aanvaarden, dat de prinses zich vóór het huwelijk diende te onthouden van politieke activiteiten. „De regering betreurt de houding door de prinses ingeno men". In feite gaat de regering prinses Irene behandelen alsof zij reeds ge trouwd was. Dit, zo neemt men aan in Den Haag, betekent, dat zij niet meer zal meedoen aan officiële ge beurtenissen zoals staatsbezoeken. Zij zal niet meer de automatische beschikking hebben over het rege ringsvliegtuig en niet meer kunnen beschikken over de diensten van het regeringsapparaat (wel mis schien over die van de eigenlijke hofhouding). De voorjaarsprijzen voor kolen ook veel gevraagde afmetingen zullen ongeveer 40 tot 45 cent lager liggen dan de huidige winter- prijzen, aldus verwacht men in de tailhandelskringen. De Nederlandse majoor bij de Generale Staf L. van der Spek en acht andere officieren zijn donder dag gedood door een granaatont ploffing tijdens schietoefeningen van de artillerie bij Bergen Hohne, in de buurt van Hannover. Een aantal militairen van ande re nationaliteit werd gewond. Het ongeluk gebeurde toen een ver dwaalde 81-mm. mortiergranaat te midden van een groep NATO-waar- nemers ontplofte. Het Nederlandse slachtoffer, af komstig uit Katwijk, was gedeta cheerd bij de Duitse krijgsschool in Hamburg. Hij was gehuwd en had drie opgroeiende kinderen. Behalve de Nederlandse majoor kwamen om het leven een Indone sische officier, twee Westduitse of ficieren en vijf Westduitse soldaten. Het St. Nicolaasziekenhuis in Waalwijk zit met een moeilijkheid die zwaar op de maag ligt, namelijk het parkeerprobleem op het bin nenplein van het St. Nicolaaszie kenhuis. Vooral tijdens het bezoek uur 's avonds van zes tot half ne gen wordt de situatie op de beperk te parkeerruimte onhoudbaar. Dit heeft in het verleden al tot de no dige narigheden geleid. Ondanks het feit dat de zieken huisdirectie grote opvallende bor den, die 's avonds verlicht zijn, met het vriendelijk verzoek daar niet te parkeren, heeft laten plaatsen, blijft het aantal auto's van bezoe kers toenemen. Vooral voor de dok toren, die tijdens de bezoekuren in het ziekenhuis aanwezig zijn, vor men de geparkeerde auto's van de bezoekers een grote hinderpaal. Het is namelijk in het verleden herhaalde malen voorgekomen, dat een dokter of specialist die uit het ^ziekenhuis plotseling werd wegge roepen, zijn wagen tussen de vele andere auto's gebarricadeerd vond. Ook de ziekenwagen heeft in het verleden reeds meerdere malen ernstige hinder ondervonden van de hier geparkeerde auto's. Het ge vaar is niet denkbeeldig dat bij 'n ongelukkige samenloop van omstan digheden dit fatale gevolgen kan hebben. Ondanks het feit dat theoretisch de mogelijkheid bestaat over te gaan tot het laten opmaken van de nodige processen-verbaal, meent de directie van het ziekenhuis hiertoe (nog niet te moeten overgaan, omdat men met de mensen die het ziekenhuis bezoeken en daar meestal niet komen voor een of an dere prettige aangelegenheid enige clementie wil hebben. De doc toren en de directie van het zie kenhuis op hun beurt vragen nu aan de autobezitters ook enige clemen tie in acht te willen nemen en voortaan het parkeren vóór het ziekenhuis achterwege te laten. In de onmiddellijke nabijheid, zo als de Markt, Stationsstraat (par keerhavens) en na 19.00 uur ook de Grotestraat bestaat voldoende gelegenheid om te parkeren. Iedereen die tijdens de bezoek uren met zijn auto naar het zieken huis komt en daar, ondanks her haald verzoek middels borden en publikaties in de kranten zijn wagen toch parkeert, dient te be denken, dat juist zijn geparkeerde auto de oorzaak kan zijn van bij zonder nare gevolgen. Het lijkt ons, dat wanneer het KAN gaan om een mensenleven te redden, niets teveel gevraagd wordt. Zeker niet wanneer de bezoeker gevraagd wordt de laatste honderd meter naar het ziekenhuis te voet af te leggen. De krijgsraad voor de zeemacht in Den Haag heeft woensdagmiddag de 50-jarige majoor der mariniers L. L. V. veroordeeld tot een geld boete van 1000.-. De krijgsraad be vond de majoor schuldig aan het hem primair ten laste gelegde, dood door schuld meermalen gepleegd. Zonder dat hij daar voldoende mee bekend was, aldus de krijgs raad heeft majoor V. op 25 juni van het vorig jaar uit eigen bewegingen en zonder noodzaak het roer in handen genomen van het op proef- De Koninklijke Nederlandse Toe ristenbond ANWB en de Koninklij ke Verbonden Nederlandse Water sportverenigingen (KVNWV) ver zetten zich met klem tegen de af sluiting van de Oostkil in de Bra bantse Biesbosch, zoals door de Ne derlandse Heide Maatschapifij is voorgesteld. Zij zijn van mening dat hierdoor de mogelijkheden van het voortbestaan en de verdere ontwik keling van het watersportcentrum bij Hank (gemeente Dussen) verlo ren gaan. Ook zal door de dan nood zakelijke verplaatsing van de jacht haven in westelijke en zuidelijke richting de rand van het uniek Diesboschlandschap worden aange tast. Daardoor wordt zowel het are aal voor de recreatie als dat voor de natuurbescherming verkleind. De ANWB en de KVNWV achten dit niet, verenigbaar met het rege ringsbeleid, dat er toch immers op gericht is de recreatiemogelijkheden te vergroten waar dit mogelijk is. Beide bonden hebben dan ook met instemming kennis genomen van het beroepsschrift van de gemeente Dussen aan de Kroon inzake deze kwestie. Hierin verzocht de gemeen te de Kroon het besluit van Gede puteerde Staten van Brabant, die zich met de voorgenomen afsluiting van de Oostkil kunnen verenigen, te vernietigen. In een dezer dagen verzonden schrijven aan de Kroon ondersteu nen ANWB en KVNWV het request van de gemeente Dussen ten volle. Beide organisaties wijzen hierin op de betekenis van de Biesbosch als belangrijk recreatiegebied. Jacht havens dienen daarom niet in het gebied, maar in de omgeving ge vestigd te worden, zo menen zij. De Bredase afgevaardigde ir. J. G. Gooden (KVP) heeft in de verga dering van de Provinciale Staten van Noord-Brabant een krachtig pleidooi gehouden, het Westbrabantse waterwegennet geschikt te ma ken voor geregelde vaart met schepen van 1350 ton, incidentele vaart met schepen van 2000 ton, en vaart met een zogenaamde enkele duw bak. Hij deed dit naar aanleiding van een voorstel van Gedeputeerde Staten om een bedrag van bijna 5,5 miljoen gulden uit trekken voor de Markverbeteringswerken. De Provinciale Staten, die in 1959 ruim 1 miljoen gulden voor deze Westbrabantse werken voteerden, hebben dit voorstel aanvaard. Ir. Gooden heeft er bij G. S. al eerder op aangedrongen te bevorde ren dat de nieuw te bouwen sluis in het Mark-kanaal te Oosterhout berekend wordt op normale vaart met 1350-ton schepen. Volgens de huidige plannen wordt de sluis in de kanaal, dat de rivier de Mark met het Wilhelminakanaal en de Donge verbindt, berekend op nor male vaart met schepen van 600 ton en incidentele vaart met schepen van 1350 ton. Volgens ir. Gooden zullen deze afmetingen in de toekomst te ge ring blijken. Hij stelde vast dat het gemiddelde laadvermogen van de Europese binnenschepen toeneemt. In Nederland nam 't in de periode van 1954 tot 1962 toe van 240 tot 318 ton, in België van 390 tot 425 ton en in West-Duitsland van 599 tot 644 ton. Het kanalenstelsel in Brabant wordt geschikt gemaakt voor schepen van 600 ton. In West- Brabant heeft men de mogelijkheid de vaarwegen geschikt te maken voor schepen van groter tonnage, voor de schepen van de toekomst. Ir. Gooden zei te vrezen dat G.S. de toezegging, die zij hem eerder hadden gedaan, niet ernstig nakwa men. Destijds was hem beloofd dat de zaak aan de orde gesteld zou worden in de commissie wegen en verkeer. Deze commissie is echter nog niet bijeen geweest. Toch meen de ir. Gooden uit de redactie van het voorstel te kunnen opmaken dat G. S. al een definitief stand punt hadden ingenomen. In 't voor stel wordt namelijk opgemerkt dat het de bedoeling is de Mark ge schikt te maken voor 600-ton sche pen. 1.5 MILJOEN VOOR NOORD BRABANTS LANDSCHAP „In 1924 kreeg ik van het rijk 'n renteloos voorschot om woest® grond te ontginnen. Nu trekt de overheid 1.5 miljoen gulden uit om woeste grond te behouden. Wij le ven sneldat zei de KVP-afge- vaardigde C. van Bijsterveldt uit Goirle in de vergadering van de Brabantse staten, die na een uitput vaart zijnde landingsvaartuig L 95- 20. De raad meende dat de majoor op de Bergsche Maas nabij Raams- donk daarmee zo achteloos en on voorzichtig gehandeld heeft dat het aan zijn schuld te wijten is, dat de L 95-20 is overvaren door het mo tortankschip „Volendam", tenge volge waarvan drie mensen ver dronken. De fiscaal had een maand hechtenis geëist. De drie slachtoffers waren de technische hoofdambtenaar van de fensie A. de Wit uit Alphen aan de Rijn, de hoofdopzichter A. van het ministerie C. G. de Vrijer (diens stoffelijk overschot werd pas op 7 december op acht kilometer afstand van de plaats van het ongeval ge vonden) en de bij „Verolme" in dienst zijnde electriciën L. A. Zom. Beklaagdes raadsman, kapitein luitenant ter zee A. L. Vriens be pleitte vrijspraak. tende discussie besloten een subsi die van ongeveer 1.5 miljoen te ver strekken aan de stichting Het Noord-Brabantse Landschap. Dat bedrag is de helft van de koopsom die de stichting moet neer tellen voor de aankoop van een aan tal natuurschoon- en recreatiege bieden in Midden-Brabant. De an dere helft wordt door het rijk be taald. Hoewel de statenleden vele en velerlei opmerkingen bij het voor stel maakten, gingen zij ermee ak koord zonder ingrijpende wijzigin gen aan te brengen. Zij bedongen wel dat het provinciaal bestuur recht krijgt op voordracht van een aantal stichtingsbestuursleden. De overheid krijgt dus rechtstreekse invloed op de stichting. DIT JAAR NOG RIJKSGOEDKEU RING VOOR AFBOUW ZIEKENHUIS Onvoorziene omstandigheden voor behouden mag in het vierde kwar taal van dit jaar de Rijksgoedkeu ring voor de afbouw van het gehele ziekenhuis, dat aan de Kasteellaan in Waalwijk zal worden gereali seerd, tegemoet worden gezien. Op het ogenblik zijn aan de Burg. Verwielstraat-hoek Kasteellaan de werkzaamheden aan de verpleeg stersflat en energiegebouw in volle gang. Verwacht mag worden dat de verpleegstersflat in oktober 1965 in gebruik zal zijn. Wanneer eind dit jaar inderdaad de Rijksgoed keuring voor de bouw van het nieuwe streekziekenhuis af zal ko men, kan op deze wijze de verdere afbouw van het ziekenhuis normaal doorgaan. chemisch reinigen grotestraat 95 waalwijk In Den Haag neemt men aan dat het koninklijk paar en prinses Bea trix bij hun terugkeer uit Mexico gescheiden naar Nederland zullen reizen. Zoals bekend heeft het in ons land nogal bevreemding ge wekt dat de heenreis gezamenlijk in één toestel werd ondernomen. Indien prinses Irene wel naar Mexico gegaan zou zijn zou ook zij met prinses Beatrix en haar ouders in hetzelfde toestel meegevlogen zijn. Er bestaat een afspraak, dat niet alle zes leden van het konink lijk gezin samen in een vliegtuig reizen. Er kon dus geen bezwaar worden gemaakt dat koningin, prins en beide prinsessen samen zouden reizen. Prinses Margriet en prinses Marijke bleven immers thuis. Niettemin zou de regering het naar verluidt thans raadzaam achten, dat prinses Beatrix afzon derlijk naar Nederland terugreist. Men wil het risico vermijden dat bij een eventueel vliegtuigongeluk koningin en kroonprinses samen om het leven zouden komen. Deze kwestie is ook reeds besproken in de bijeenkomst van het senioren convent van de Tweede Kamer. De Nederlandse Spoorwegen zijn ingeschakeld bij het transport van de buizen voor de eerste 240 kilo meter aardgasnet in ons land. Voor de uitvoering van de eerste secties van het bouwplan 1964 van de Ne derlandse Gasunie 130 km van Hoogezand via Ommen naar Zut- phen en 110 km van Ravestein naar Geleen zijn 11.500 resp. 9500 bui zen nodig. De uit Duitsland afkom stige buizen komen al sinds januari naar ons land. Ze gaan eerst naar Tiel om een conserverende werking te ondergaan. Nu is het transport naar de plaats van bestemming begonnen. De Ne derlandse Spoorwegen brengt de buizentreinen naar een van de bijna 30 stations en losplaatsen in noord en zuid, die bij deze eerste fase zijn betrokken. De buizen hebben een gezamenlijk gewicht van ruw ge schat 50.000 ton. Met dit bijzondere transport zijn ruim 2600 beladen wagons gemoeid. Tezamen vormen ze een „treintje" van ruim 36 km. lengte.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 1