w/AAlwijkse en UnqstRMtse couraiu
Een aftandse draak
DE REGERING EN
PRINSES IRENE
St. Nicolaasziekenhuis Waalwijk kampt
met parkeermoeilijkheden
ANWB en KVNWV zijn tegen afsluiting
in Brabantse Biesbosch
West-Brabants waterwegennet moet
worden aangepast
Ogen vragen brillen
van STASSAR
Majoor schuldig aan dood
van drie mensen
Neem geen rlsico...verf met
De verf met flexabiliteif
De tuberculose
Gunstige toestand in
ons land
Borduren
Pliseren
Stofknopen
Stofceintuurs
Knoopsgaten
Stoppen
Verkorten van
rokken en
mantels
Damesmode
Tilburg
Een droom
W ereldprobleem
6.047 NIEUWE WONIN
GEN IN FEBRUARI
Verschillende invloeden
Verkiezingen in Engeland
Voorjaarsprijzen van kolen
NEDERLANDER ONDER
SLACHTOFFERS
Bezoekers dringend verzocht
elders te parkeren.
Bonden richten zich tot de Kroon
"extra speling voorde doe-het-zelver
buddemeyer
KONINGIN EN KROON
PRINSES REIZEN
APART
Ruim 36 km trein voor 240
km aardgasbuizen
MAANDAG 13 APRIL 1964
85e JAARGANG No. 29
De tcho van het Zuióen
ffaalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Abonnement
p. mnd. (1.00+ 5 ct. inc.k.) ƒ1.03
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) f 3.10
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.23
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tariel
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk
Opgericht 1878
Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Het is de gewoonte geworden bij de jaarlijkse herdenking van de op
richting van de Wereldgezondheidsorganisatie, in april aandacht te
vragen voor een belangrijk medisqh vraagstuk. Dit jaar heeft men tot
onderwerp van de Wereldgezondheidsdag de tuberculosebestrijding
gekozen. Is tuberculose nog altijd een algemeen gevaar?
Onlangs werd in Amerika de op
merking gemaakt, dat in de wes
terse landen de tuberculose tegen
woordig een suffige draak is, die
af en toe nog wel eens even om
zich heen spuwt, maar dan bij lange
na niet zoveel schade veroorzaakt
als vroeger en die er al gauw aan
toe zal zijn om uitgeput en krachte
loos vanzelf de eeuwige slaap in te
gaan. Is deze beeldspraak juist en
zal inderdaad de tuberculose in af
zienbare tijd geheel verdwenen zijn?
Zeer zeker wordt in de westerse
landen gedurende de laatste tien
jaar de tuberculose meer en meer
teruggedrongen. Nederland gaat
daarbij voorop! Sedert het einde
van de oorlog had bij ons een da
ling van sterfte aan tuberculose
plaats van ruim 97 procent; daar
mee werd de sterfte aan deze ziek
te hier te lande de geringste ter
wereld. Eveneens verheugend is de
vermindering van 't aantal nieuwe
gevallen van actieve tuberculose:
in 1945 nog 207 per 100.000 inwo
ners, in 1961 teruggelopen tot 47.
Zoals te begrijpen is, houdt de
Telefoon 26882
Heuvelstraat 14
Bovendien is het in het tijdvak
na 1945 gelukt in Nederland de
rundertuberculose, en daarmee 'n
belangrijke besmettingsbron voor
de mens, volledig te elimineren!
Tenslotte werd de opsporing van
nog niet eerder vastgestelde geval
len dér ziekte intensief ter hand
genomen (bevolkingsondierzoek,
onderzoek van bedrijfspersoneel)
en ook werden de leerkrachten van
scholen wettelijk verplicht zich
eenmaal per twee jaar te laten on
derzoeken op tuberculose, ten ge
volge waarvan de leerlingen wer
den beschermd tegen de vroeger zo
veelvuldig voorkomende besmet
ting door onderwijzers.
Gezien de grote verbetering van
de toestand in Nederland en een
aantal andere landen is het te be
grijpen, dat men durft te dromen
van een uiteindelijke volledige uit
roeiing der tuberculose. Mag men
dat echter nu reeds als een reële
mogelijkheid beschouiwen?
Het is bekend, dat diverse plant
en diersoorten uitsterven als de
omstandigheden te ongunstig voor
ze worden. Of het ooit zal lukken
de tuberkelbacillen tot verdwijning
te brengen door hun het leven zo
zuur te maken, dat ze zich nergens
meer kunnen handhaven, weten we
niet. Het staat wel vast, dat hiervan
voorlopig nog geen sprake kan zijn.
In een aantal landen mag de tu
berculose dan wel zeer ver terug
gedrongen zijn, maar in grote delen
der wereld woekert ze nog onver
minderd voort! Door het inten
sieve internationale verkeer zullen
telkens maar al te gemakkelijk op
nieuw besmettingen van buitenaf
een land als het onze binnendrin
gen.
Het is dus wel duidelijk, dat wer
kelijke uitroeiing van de tuberkel
bacil en van de tuberculose een
probleem is, dat de wereld in zijn
geheel raakt. Dit probleem zal ze
ker niet gemakkelijk zijn op telos
sen. Daar waar de bevolking hon
ger lijdt, staat zelfs de beste ge
neeskundige verzorging machte
loos!
Inmiddels blijft het noodzakelijk
dat ieder land afzonderlijk waak
zaam is op eigen gebied de ziekte
op de meest doeltreffende wijze,
afhankelijk van de ter plaatse heer
sende omstandigheden, te bestrij
den. Ook wij in Nederland zullen
vooralsnog de handen vol hebben
aan het vervullen van die taak.
De draak is zelfs hier nog geen
halfdood, onschadelijk beestje! De
Wijze echter waarop de tuberculose
zich tegenwoordig bij ons voordoet,
is anders dan vroeger: de besmet
ting is niet meer algemeen onder de
bevolking verbreid, maar komt tel
kens weer in de vorm van een klei
ne explosie tot uiting, in een be
perkte kring van tot dan toe onbe
smette personen.
dr. H.W.S.
In februari 1964 zijn volgens ge
gevens van het Centraal Bureau
voor de Statistiek 6.047 nieuwe wo
ningen gereedgekomen. In febru
ari 1963 werden 799 nieuwe wonin
gen opgeleverd.
Het aantal in de eerste twee
maanden van 1964 gereedgekomen
woningen bedraagt 11.232, tegen
2.080 in de overeenkomstige perio
de van 1963. Van de in februari vol
tooide woningen werden er 788 uit
gevoerd in systeembouw. In de
eerste twee maanden van 1964 kwa
men 1.500 systeemwoningen gereed.
Sedert juni 1945 zijn nu in totaal
1.104.859 nieuwe woningen gebouwd
waarvan er 114.283 werden uitge
voerd in systeembouw. In februari
1964 werd een begin gemaakt met
de bouw van 7.293 woningen (in
februari 1963 met 659 woningen).
In de eerste twee maanden van '64
werd begonnen met de bouw van
14.358 woningen, tegen 1.956 wonin
gen in de eerste twee maanden van
1963.
Daar het aantal in aanbouw ge
nomen woningen in februari groter
was dan dat van de gereedgekomen
woningen, steeg het aantal in aan
bouw zijnde woningen tot 139.404
op het einde van die maand.
vermindering van besmettingskan
sen gelijke tred hiermee; dit komt
o.m. sterk tot uiting in het feit, dat
thans nog maar heel weinig school
kinderen een positieve tuberculine-
reactie vertonen.
Waaraan moet die gunstige toe
stand worden toegeschreven? Ver
betering van hygiëne en gezond
heidsleer bracht gedurende de laat
ste halve eeuw reeds grote verbe
teringen. De beide wereldoorlogen
deden die invloed tijdelijk te niet,
ook in Nederland. Na 1945 hebben
we allereerst weer kunnen beleven
welke uitwerking het herstel van
de voedingstoestand der bevolking
had. Ten tweede kon al spoedig het
aantal sanatoriumplaatsen flink
worden uitgebreid en de kosten der
sanatoriumverpleging konden wor
den gedragen door een speciale ver
zekering. Maar verder bracht de
moderne behandeling van tubercu
lose, met als aanwinsten de chi
rurgische therapie (wegnemen van
aangetaste longedeelten) en de toe
passing der medicamenten PAS
streptomycine en INH, een kolos
sale vooruitgang.
Donderdag zond premier Marij-
nen zijn aangekondigde brief over
de kwestie-Irene aan de Tweede
Kamer, waarover deze week (dins
dag) zal worden gedebatteerd. De
brief registreert de volledige poli
tieke breuk met prinses Irene en
het feit, dat de regering aan het
Carlistische politieke spel niet wil
meewerken.
De premier schrijft:
1. „Haar (prinses Irene's) woorden
en handelingen kunnen het kabinet
niet meer worden toegerekend".
2. „De Rijks Voorlichtings Dienst
zal niet meer berichten, afkomstig
van prinses Irene, aan de pers door
geven."
3. Na een verwijzing naar de mo
gelijkheid, dat het huwelijk van de
prinses aanleiding zal zijn voor po
litieke demonstraties: „Waar de hu
welijkssluiting ook plaats heeft, de
Koningin mag in geen geval aan 't
gevaar worden blootgesteld, in po
litieke acties betrokken te gera
ken". Daarmee duidt de premier
aan, dat de Vorstin vermoedelijk
niet bij het huwelijk aanwezig zal
zijn, maar hij vermijdt te spreken
Engeland krijgt in het najaar zijn
algemene verkiezingen die uit moe
ten maken of het 13-jarige regime
van de conservatieven verlengd zal
worden dan wel of de Labour-par -
tij onder Harold Wilson de macht
zal overnemen. Premier sir Alec
Douglas Home die donderdagmid
dag het langverwachte nieuws be
kend maakte gaf ook nu nog geen
volkomen zekerheid. Hij noemde
geen preciese datum. Maar alge
meen werd in Londen aangenomen
dat de stembusslag in oktober zal
plaats hebben en misschien wel op
de achtste van die maand omdat
het dan precies vijf jaar geleden
is, dat de conservatieven hun laat
ste grote overwinning boekten.
over prins Bernhard en de prinses
sen.
Het werd „steeds duidelijker, dat
de prinses en haar aanstaande echt
genoot" niet de opvatting van de
regering konden aanvaarden, dat
de prinses zich vóór het huwelijk
diende te onthouden van politieke
activiteiten. „De regering betreurt
de houding door de prinses ingeno
men".
In feite gaat de regering prinses
Irene behandelen alsof zij reeds ge
trouwd was. Dit, zo neemt men aan
in Den Haag, betekent, dat zij niet
meer zal meedoen aan officiële ge
beurtenissen zoals staatsbezoeken.
Zij zal niet meer de automatische
beschikking hebben over het rege
ringsvliegtuig en niet meer kunnen
beschikken over de diensten van
het regeringsapparaat (wel mis
schien over die van de eigenlijke
hofhouding).
De voorjaarsprijzen voor kolen
ook veel gevraagde afmetingen
zullen ongeveer 40 tot 45 cent
lager liggen dan de huidige winter-
prijzen, aldus verwacht men in de
tailhandelskringen.
De Nederlandse majoor bij de
Generale Staf L. van der Spek en
acht andere officieren zijn donder
dag gedood door een granaatont
ploffing tijdens schietoefeningen
van de artillerie bij Bergen Hohne,
in de buurt van Hannover.
Een aantal militairen van ande
re nationaliteit werd gewond. Het
ongeluk gebeurde toen een ver
dwaalde 81-mm. mortiergranaat te
midden van een groep NATO-waar-
nemers ontplofte.
Het Nederlandse slachtoffer, af
komstig uit Katwijk, was gedeta
cheerd bij de Duitse krijgsschool in
Hamburg. Hij was gehuwd en had
drie opgroeiende kinderen.
Behalve de Nederlandse majoor
kwamen om het leven een Indone
sische officier, twee Westduitse of
ficieren en vijf Westduitse soldaten.
Het St. Nicolaasziekenhuis in
Waalwijk zit met een moeilijkheid
die zwaar op de maag ligt, namelijk
het parkeerprobleem op het bin
nenplein van het St. Nicolaaszie
kenhuis. Vooral tijdens het bezoek
uur 's avonds van zes tot half ne
gen wordt de situatie op de beperk
te parkeerruimte onhoudbaar. Dit
heeft in het verleden al tot de no
dige narigheden geleid.
Ondanks het feit dat de zieken
huisdirectie grote opvallende bor
den, die 's avonds verlicht zijn, met
het vriendelijk verzoek daar niet
te parkeren, heeft laten plaatsen,
blijft het aantal auto's van bezoe
kers toenemen. Vooral voor de dok
toren, die tijdens de bezoekuren in
het ziekenhuis aanwezig zijn, vor
men de geparkeerde auto's van de
bezoekers een grote hinderpaal.
Het is namelijk in het verleden
herhaalde malen voorgekomen, dat
een dokter of specialist die uit het
^ziekenhuis plotseling werd wegge
roepen, zijn wagen tussen de vele
andere auto's gebarricadeerd vond.
Ook de ziekenwagen heeft in het
verleden reeds meerdere malen
ernstige hinder ondervonden van
de hier geparkeerde auto's. Het ge
vaar is niet denkbeeldig dat bij 'n
ongelukkige samenloop van omstan
digheden dit fatale gevolgen kan
hebben.
Ondanks het feit dat theoretisch
de mogelijkheid bestaat over te
gaan tot het laten opmaken van de
nodige processen-verbaal, meent de
directie van het ziekenhuis hiertoe
(nog niet te moeten overgaan,
omdat men met de mensen die het
ziekenhuis bezoeken en daar
meestal niet komen voor een of an
dere prettige aangelegenheid
enige clementie wil hebben. De doc
toren en de directie van het zie
kenhuis op hun beurt vragen nu aan
de autobezitters ook enige clemen
tie in acht te willen nemen en
voortaan het parkeren vóór het
ziekenhuis achterwege te laten.
In de onmiddellijke nabijheid, zo
als de Markt, Stationsstraat (par
keerhavens) en na 19.00 uur ook
de Grotestraat bestaat voldoende
gelegenheid om te parkeren.
Iedereen die tijdens de bezoek
uren met zijn auto naar het zieken
huis komt en daar, ondanks her
haald verzoek middels borden
en publikaties in de kranten zijn
wagen toch parkeert, dient te be
denken, dat juist zijn geparkeerde
auto de oorzaak kan zijn van bij
zonder nare gevolgen.
Het lijkt ons, dat wanneer het
KAN gaan om een mensenleven te
redden, niets teveel gevraagd wordt.
Zeker niet wanneer de bezoeker
gevraagd wordt de laatste honderd
meter naar het ziekenhuis te voet
af te leggen.
De krijgsraad voor de zeemacht
in Den Haag heeft woensdagmiddag
de 50-jarige majoor der mariniers
L. L. V. veroordeeld tot een geld
boete van 1000.-. De krijgsraad be
vond de majoor schuldig aan het
hem primair ten laste gelegde, dood
door schuld meermalen gepleegd.
Zonder dat hij daar voldoende
mee bekend was, aldus de krijgs
raad heeft majoor V. op 25 juni van
het vorig jaar uit eigen bewegingen
en zonder noodzaak het roer in
handen genomen van het op proef-
De Koninklijke Nederlandse Toe
ristenbond ANWB en de Koninklij
ke Verbonden Nederlandse Water
sportverenigingen (KVNWV) ver
zetten zich met klem tegen de af
sluiting van de Oostkil in de Bra
bantse Biesbosch, zoals door de Ne
derlandse Heide Maatschapifij is
voorgesteld. Zij zijn van mening dat
hierdoor de mogelijkheden van het
voortbestaan en de verdere ontwik
keling van het watersportcentrum
bij Hank (gemeente Dussen) verlo
ren gaan. Ook zal door de dan nood
zakelijke verplaatsing van de jacht
haven in westelijke en zuidelijke
richting de rand van het uniek
Diesboschlandschap worden aange
tast. Daardoor wordt zowel het are
aal voor de recreatie als dat voor
de natuurbescherming verkleind.
De ANWB en de KVNWV achten
dit niet, verenigbaar met het rege
ringsbeleid, dat er toch immers op
gericht is de recreatiemogelijkheden
te vergroten waar dit mogelijk is.
Beide bonden hebben dan ook met
instemming kennis genomen van
het beroepsschrift van de gemeente
Dussen aan de Kroon inzake deze
kwestie. Hierin verzocht de gemeen
te de Kroon het besluit van Gede
puteerde Staten van Brabant, die
zich met de voorgenomen afsluiting
van de Oostkil kunnen verenigen,
te vernietigen.
In een dezer dagen verzonden
schrijven aan de Kroon ondersteu
nen ANWB en KVNWV het request
van de gemeente Dussen ten volle.
Beide organisaties wijzen hierin op
de betekenis van de Biesbosch als
belangrijk recreatiegebied. Jacht
havens dienen daarom niet in het
gebied, maar in de omgeving ge
vestigd te worden, zo menen zij.
De Bredase afgevaardigde ir. J. G. Gooden (KVP) heeft in de verga
dering van de Provinciale Staten van Noord-Brabant een krachtig
pleidooi gehouden, het Westbrabantse waterwegennet geschikt te ma
ken voor geregelde vaart met schepen van 1350 ton, incidentele vaart
met schepen van 2000 ton, en vaart met een zogenaamde enkele duw
bak. Hij deed dit naar aanleiding van een voorstel van Gedeputeerde
Staten om een bedrag van bijna 5,5 miljoen gulden uit trekken voor
de Markverbeteringswerken. De Provinciale Staten, die in 1959 ruim
1 miljoen gulden voor deze Westbrabantse werken voteerden, hebben
dit voorstel aanvaard.
Ir. Gooden heeft er bij G. S. al
eerder op aangedrongen te bevorde
ren dat de nieuw te bouwen sluis
in het Mark-kanaal te Oosterhout
berekend wordt op normale vaart
met 1350-ton schepen. Volgens de
huidige plannen wordt de sluis in
de kanaal, dat de rivier de Mark
met het Wilhelminakanaal en de
Donge verbindt, berekend op nor
male vaart met schepen van 600 ton
en incidentele vaart met schepen
van 1350 ton.
Volgens ir. Gooden zullen deze
afmetingen in de toekomst te ge
ring blijken. Hij stelde vast dat het
gemiddelde laadvermogen van de
Europese binnenschepen toeneemt.
In Nederland nam 't in de periode
van 1954 tot 1962 toe van 240 tot
318 ton, in België van 390 tot 425
ton en in West-Duitsland van 599
tot 644 ton. Het kanalenstelsel in
Brabant wordt geschikt gemaakt
voor schepen van 600 ton. In West-
Brabant heeft men de mogelijkheid
de vaarwegen geschikt te maken
voor schepen van groter tonnage,
voor de schepen van de toekomst.
Ir. Gooden zei te vrezen dat G.S.
de toezegging, die zij hem eerder
hadden gedaan, niet ernstig nakwa
men. Destijds was hem beloofd dat
de zaak aan de orde gesteld zou
worden in de commissie wegen en
verkeer. Deze commissie is echter
nog niet bijeen geweest. Toch meen
de ir. Gooden uit de redactie van
het voorstel te kunnen opmaken
dat G. S. al een definitief stand
punt hadden ingenomen. In 't voor
stel wordt namelijk opgemerkt dat
het de bedoeling is de Mark ge
schikt te maken voor 600-ton sche
pen.
1.5 MILJOEN VOOR NOORD
BRABANTS LANDSCHAP
„In 1924 kreeg ik van het rijk 'n
renteloos voorschot om woest®
grond te ontginnen. Nu trekt de
overheid 1.5 miljoen gulden uit om
woeste grond te behouden. Wij le
ven sneldat zei de KVP-afge-
vaardigde C. van Bijsterveldt uit
Goirle in de vergadering van de
Brabantse staten, die na een uitput
vaart zijnde landingsvaartuig L 95-
20. De raad meende dat de majoor
op de Bergsche Maas nabij Raams-
donk daarmee zo achteloos en on
voorzichtig gehandeld heeft dat het
aan zijn schuld te wijten is, dat de
L 95-20 is overvaren door het mo
tortankschip „Volendam", tenge
volge waarvan drie mensen ver
dronken. De fiscaal had een maand
hechtenis geëist.
De drie slachtoffers waren de
technische hoofdambtenaar van de
fensie A. de Wit uit Alphen aan de
Rijn, de hoofdopzichter A. van het
ministerie C. G. de Vrijer (diens
stoffelijk overschot werd pas op 7
december op acht kilometer afstand
van de plaats van het ongeval ge
vonden) en de bij „Verolme" in
dienst zijnde electriciën L. A. Zom.
Beklaagdes raadsman, kapitein
luitenant ter zee A. L. Vriens be
pleitte vrijspraak.
tende discussie besloten een subsi
die van ongeveer 1.5 miljoen te ver
strekken aan de stichting Het
Noord-Brabantse Landschap.
Dat bedrag is de helft van de
koopsom die de stichting moet neer
tellen voor de aankoop van een aan
tal natuurschoon- en recreatiege
bieden in Midden-Brabant. De an
dere helft wordt door het rijk be
taald.
Hoewel de statenleden vele en
velerlei opmerkingen bij het voor
stel maakten, gingen zij ermee ak
koord zonder ingrijpende wijzigin
gen aan te brengen. Zij bedongen
wel dat het provinciaal bestuur
recht krijgt op voordracht van een
aantal stichtingsbestuursleden. De
overheid krijgt dus rechtstreekse
invloed op de stichting.
DIT JAAR NOG RIJKSGOEDKEU
RING VOOR AFBOUW
ZIEKENHUIS
Onvoorziene omstandigheden voor
behouden mag in het vierde kwar
taal van dit jaar de Rijksgoedkeu
ring voor de afbouw van het gehele
ziekenhuis, dat aan de Kasteellaan
in Waalwijk zal worden gereali
seerd, tegemoet worden gezien.
Op het ogenblik zijn aan de Burg.
Verwielstraat-hoek Kasteellaan de
werkzaamheden aan de verpleeg
stersflat en energiegebouw in volle
gang. Verwacht mag worden dat de
verpleegstersflat in oktober 1965
in gebruik zal zijn. Wanneer eind
dit jaar inderdaad de Rijksgoed
keuring voor de bouw van het
nieuwe streekziekenhuis af zal ko
men, kan op deze wijze de verdere
afbouw van het ziekenhuis normaal
doorgaan.
chemisch reinigen
grotestraat 95 waalwijk
In Den Haag neemt men aan dat
het koninklijk paar en prinses Bea
trix bij hun terugkeer uit Mexico
gescheiden naar Nederland zullen
reizen. Zoals bekend heeft het in
ons land nogal bevreemding ge
wekt dat de heenreis gezamenlijk
in één toestel werd ondernomen.
Indien prinses Irene wel naar
Mexico gegaan zou zijn zou ook zij
met prinses Beatrix en haar ouders
in hetzelfde toestel meegevlogen
zijn. Er bestaat een afspraak, dat
niet alle zes leden van het konink
lijk gezin samen in een vliegtuig
reizen. Er kon dus geen bezwaar
worden gemaakt dat koningin,
prins en beide prinsessen samen
zouden reizen. Prinses Margriet en
prinses Marijke bleven immers
thuis. Niettemin zou de regering
het naar verluidt thans raadzaam
achten, dat prinses Beatrix afzon
derlijk naar Nederland terugreist.
Men wil het risico vermijden dat
bij een eventueel vliegtuigongeluk
koningin en kroonprinses samen om
het leven zouden komen. Deze
kwestie is ook reeds besproken in
de bijeenkomst van het senioren
convent van de Tweede Kamer.
De Nederlandse Spoorwegen zijn
ingeschakeld bij het transport van
de buizen voor de eerste 240 kilo
meter aardgasnet in ons land. Voor
de uitvoering van de eerste secties
van het bouwplan 1964 van de Ne
derlandse Gasunie 130 km van
Hoogezand via Ommen naar Zut-
phen en 110 km van Ravestein naar
Geleen zijn 11.500 resp. 9500 bui
zen nodig. De uit Duitsland afkom
stige buizen komen al sinds januari
naar ons land. Ze gaan eerst naar
Tiel om een conserverende werking
te ondergaan.
Nu is het transport naar de plaats
van bestemming begonnen. De Ne
derlandse Spoorwegen brengt de
buizentreinen naar een van de bijna
30 stations en losplaatsen in noord
en zuid, die bij deze eerste fase zijn
betrokken. De buizen hebben een
gezamenlijk gewicht van ruw ge
schat 50.000 ton. Met dit bijzondere
transport zijn ruim 2600 beladen
wagons gemoeid. Tezamen vormen
ze een „treintje" van ruim 36 km.
lengte.