wAAlwijkse en UnqstRAAtse cour An t
Belastingontwerpen
loon en vermogen
inkomen,
gewijzigd
Jampe
Eenheidsfront van zelfstandigen
MET ULTRA-WASWERKING
Lekker... die zachte
echte Virginia
KAN NIET LANGER WACHTEN
Sidney van de Bergh tevreden
over Chinese reis
Lekker... die zachte
echte Virginia
OOK MET FILTER
V ermogensbelasting
Borduren
Pliseren
Stofknopen
Stofceintuurs
Knoopsgaten
Stoppen
Verkorten van
rokken en
mantels
Damesmode
Tilburg
Mogelijkheden voor de
ondernemer
OOK MET FILTER
Middelen van inkomsten
Lekker... die zachte
echte Virginia
VRIJDAG 22 MEI 1965
85e JAARGANG No. 39
De tcho vAn het Zuióen
Uitgever
Waalwijksehe Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Abonnement:
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) f 0.25
p. mnd. (1.00+ 5 ct. inc.k.) AJ5
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 -2002
Telegram-adres: „ECHO'
overdrachtswinst wordt belast, be
treft de inbreng van het vermogen
van een eenmanszaak of vennoot
schap onder firma in een - eventu
eel nieuw opgrichte- naamloze
vennootschap. In het wetsontwerp
is nu een nadere omschrijving op
genomen van de strekking, waar-
aan de technische mogelij khedep
een beroepsrecht ge-
Na mondeling beraad met de vas
te commissie voor financiën uit de
Tweede Kamer heeft staatssecreta
ris van der Berge een aantal wij
zigingen in de wetsontwerpen op
de inkomsten-, loon-, en vermogen
belastingen ingediend. De schatkist
zal hierdoor f 19 miljoen derven.
De voorstellen worden volgende
week in de Tweede Kamer behan
deld.
Op het gebied van de oudedags-
en gezinsvoorzieningen gelden voor
elk der drie wetsontwerpen de vol
gend voorstellen:
1. Nadere omschrijving van da
begrippen lijfrente en pensioenre
geling, waardoor alle wezenlijke
voorzieningen onder de aange
brachte verruimingen vallen.
2. Maatregelen ter voorkoming
van onbedoelde tariefvoordelen met
behulp van lijfrenteclausules.
3. Een overgangsregeling voor
lijfrentepolissen, geslotein voor f
juli 1964 in verband met die onbe
doelde tariefvoordelen.
Op het gebied van de inkomsten
belasting stelt de staatssecretaris
voor de grens voor aftrek van lijf
rentepremies van f 4500 tot f 5000
te verhogen. Voorts biedt hij ver
ruiming van de zogenaamde stam-
rechtvrij stelling bij overdracht of
overgang van een onderneming
aan. Op het terrein van de kosten-
aftrek wenst hij een algemene for-
fetaire aftrek van f 180.-. Voor de
„vijf percentsregeling" stelt hij 'n
trapsgewijze methode voor. Indien
iemand kan aantonen, dat hij meer
dan f 180.- kosten van werving
heeft, dan kan hij 5 percent met
een maximum van f 600.- aftrek
ken. Overschrijden de kosten aan
toonbaar de f 600.-, dan kan tot
f 1000.- maximaal worden afgetrok
ken. De maxima van man en vrouw
zullen daarbij kunnen cumuleren,
hetgeen thans niet het geval is.
Op het gebied van de vermogens
belasting wordt voorgesteld ver
dubbelde vrijstellingen te geven
voor rechten op ingegane lijfrenten
en uitkeringen en verstrekkingen
terzake van invaliditeit, ziekte of
ongeval. Voor de belastingplichtige
betekent dit vrijstelling tot f 12.000,
voor zijn weduwe f 8000.-, voor zijn
wezen f 4000.- en voor zijn andere
minderjarige kinderen f 200.-.
Bij een nog in te dienen wijzi
gingsvoorstel op de successiewet
1956 zullen aanzienlijke verruimin
gen tot stand kunnen worden ge
bracht. Het is de bedoeling de li
mieten voor de verkrijging van
particuliere weduwen-pensioenen,
evenals in feite voor overheidspen-
sioenen geldt, geheel te laten ver
vallen. Voor verkrijiging van lijf
renten zou, overeenkomstig de
voorstellen voor de vermogensbe
lasting, de begrenzing van de ge
kapitaliseerde waarde voor een we-
Heuvelstraat 11 - Telefoon 26882
duwe te stellen zijn op f 8000.- per
jaar, op f 2000.- voor de wees en op
f 4000.- voor alleenstaande wezen.
In evenwicht daarmee zal de vrij
stelling van kapitaalsver krijging bij
iuitkering in eens voor een wedu
we van f 20.000.- tot f 60.000.- wor
den verhoogd. Het in mindering
te brengen bedrag voor reeds ge-
note vrijstelling voor periodieks
uitkeringen zou dan op f 50.Ö0Ó ko
men.
De mogelijkheden, die voor een
ondernemer - met inbegrip van de
gene die een vrij beroep uitoefent -
bestaan om ten laste van de winst,
behaald bij overdracht van zijn on
derneming, een regelmatige perio
dieke uitkering, zoals een lijfrente,
te bedingen worden verruimd. Blij
kens het mondeling overleg wordt
in brede kring het gestelde maxi
mum voor het treffen van maatre
gelen ter verzorging van oude dag
en nabestaanden van de gewezen
ondernemer aan de krappe kant
geacht. Bezwaar werd eveneens ge
maakt tegen de eis van het dadelijk
ingaan van de periodieke uitkering,
welke eis in een niet onbelangrijk
aantal gevallen voor de wat jongere
ondernemers een beletsel zou kun
nen vormen om deze faciliteit op
een voor hem passend moment tot
overdracht van de onderneming te
vens te benutten bij de opbouw
van hun gezinsverzorging.
De staatssecretaris concludeerde,
mede gezien de stijging van de no
minale inkomens, dat een verho
ging van het maximum verant
woord is. Dit geldt speciaal voor
de oudere ondernemers, die niet
meer in staat zijn tot verdere uit
bouw van de oudedagsvoorziening,
zomede in gevallen van invaliditeit
en overlijden. Voor de jongere on
dernemers is een directe verhoging
niet nodig, voor hen knelt veeleer
de eis van dadelijk ingaan van de
periodieke uitkering. De staatssec
retaris acht een zekere differen
tiatie in de wettelijke regeling no
dig.
De regeling kent nu geen afzon
derlijke verzorgingseis meer. Ver
der geldt de eis van het dadelijk in
gaan van de uitkeringen nog slechts
in de gevallen, dat ten eerste de
ondernemer jonger is dan 50 jaar
en een vrijstelling tot een bedrag
van f 100.000.- wenst te verkrijgen
en ten tweede de onderneming
wordt overgedragen in geval van
invaliditeit. Geeft een ondernemer
beneden de 50 jaar voorkeur aan
niet dadelijk ingaande uitkeringen,
dan krijgt hij recht op een vrijstel
ling tot een bedrag van f 50.000.-.
Voor de ondernemer die 60 jaar of
ouder is, voor een invalide onder
nemer en in geval van overlijden
van de ondernemer is de grens van
de vrijstelling verhoogd tot 200-dui-
zend gulden.
De mogelijkheid om bepaalde ge
vallen van overdracht van een be
drijf door de ouder aan een of meer
van zijn kinderen de daarbij be
haalde overdrachtswinst niet te be
lasten, maar „door te schuiven"
naar de kinderen, zal volgens de
nota van wijziging betreffende de
inkomstenbelasting ook gelden in
geval de overdracht geschiedt door
een invalide ouder, voorts komfj
de voorwaarde, dat de overdracht
plaatsvindt tegen de fiscale boek
waarde, te vervallen.
De rechtsverkrijgers die het be
drijf voortzetten zullen het verzoek
tot doorschuiven moeten onderte
kenen.
De regelingen betreffende „door
schuiven" van winsten naar kin
deren of andere rechtsverkrijgers
zouden het mogelijk maken om het
bedrijf eerst over te dragen of toe
te delen aan zoveel mogelijk kinde
ren of andere rechtverkrijgers.
Bij latere overdracht aan de ei
genlijke voortzetters van het bedrijf
zou dan ieder voor zich kunnen
profiteren van de algemene vrij
stelling voor overdrachtswinst ad
f 7500.-. Om dit te voorkomen is
bepaald, dat in deze gevallen de
vrijstelling ten bedrage van 7500
gulden alleen kan worden genoten
door degene voor wiens rekening
de onderneming tenminste drie jaar
is gedreven.
Een ander geval van overgang
van een bedrijf, zonder dat de
is daardoor
creëerd.
De regeling betrefende het mid
delen van inkomsten over 'n tijd
vak van drie jaar is verruimd. De
in het ontwerp opgenomen dele
gatiebepaling is aangevuld in die
zin, dat ook bij gedurende drie ge
hele aaneengesloten kalenderjaren
genoten sterk wisselende inkom
sten uit eenzelfde dienstbetrekking,
middeling zal kunnen plaats vin
den.
De regeling van de investerings
aftrek is in zoverre gewijzigd, dat
niet langer de voorwaarde wordt
gesteld dat de belastingplichtige
regelmatig boekhoudt met geregel
de jaarlijkse afsluitingen. Verder
zijn onder de van de investerings
aftrek afgezonderde bedrijfsmidde
len nu ook flessen, kisten en andere
verpakkingsmiddelen opgenomen.
Tenslotte is de tekst van het ont
werp, wat de percentages van de
aftrek betreft, aangepast aan de
huidige wettelijke regeling (dus
tweemaal 5 procent doch voor
luchtvaartuigen 2x8 procent).
De werkingssfeer van de in het
ontwerp opgenomen bepaling, die
voorkomt dat bij inbreng van de
aandelen in een naamloze vennoot
schap tegen aandelen in deze laat
ste naamloze vennootschap onbe
laste winstreserves worden omge
zet in agio kapitaal, is wat inge
perkt. De regeling is thans alleen
van toepassing verklaard op om
wisselingen van aandelen die na
31 december 1945 hebben plaats
gevonden.
In het ontwerp zijn twee rege
lingen opgenomen, die onder de
huidige wetgeving niet voorkomen,
namelijk de aanslag in de inkom
stenbelasting die wordt verzocht
door degene voor wie de loonbelas
ting enz. andere heffingen zouden
zijn en de reeds eerder vermelde
middeling van inkomsten. In het
ontwerp is nu een beperking op
genomen in die zin dat de regelin
gen nit gelden voor de zg buiten
landse belastingplichtigen (dwz.
degenen die buiten Nederland wo
nen en daardoor alleen wordt be
last voor bepaalde inkomsten uit
landse bronnen).
De regeling betreffende de hef
fing van vermogensbelasting inge
val de ouder het vruchtgebruik of
recht van gebruik heeft van vermo
gen van minderjarige kinderen is
gunstiger geworden voor de belas-
tinngplichtigen. De vrijstelling van
de ouder wordt verhoogd met een
derde van de waarde van het on
der het vruchtgebruik vallende
vermogen, doch ten hoogste met
f 30.000 per kind.
Aan de centrale middenstandsbonden is wel eens verweten dat het
merkwaardig is wanneer zij aandringen op verbetering van de wel
standspositie van de ambachtelijke of distribuerende middengroepen.
De „nieuwe" middenstand, die met betrekking tot de door de staat
opgelegde lasten in het zelfde schuitje zit, hoort men nooit klagen,
zo werd er dan tegengeworpen.
Deze redenering bevatte een kern van waarheid, alhoewel er voor
dat zwijgen van deze middengroep wel degelijk een reden was en
is. Zij zijn nergens als afzonderlijke groep betrokken in het centraal
overleg met de regering en derhalve wordt hun stem ook niet ge
hoord. Voor zover deze groepen wel in centraal en representatief
geacht georganiseerd verband zijn gekomen, wordt hun stem onvol
doende gehoord omdat hun getal te klein is om het geluid boven het
oorverdovend gekrijs van de anderen te doen uitkomen.
Deze groepen, die zich de beoefenaars van intellectuele beroepen
noemen en dit grotendeels ook zijn, hebben zich in een federatie
verenigd. Hun maatschappelijke status eist van hen, althans dit
menen zij veelal, dat zij niet meedoen aan protestacties. Dit heeft
deze groepen vermoedelijk al heel wat geld gekost, want de fiscus
is nu eenmaal zo, dat zij iedereen tevreden waant die niet schreeu
wend als een speenvarken protesteert.
DE MAAT VOL
De fiscale ontwikkeling is thans
ook deze intellectuelen te gortig ge
worden en zij hebben zich thans
met een belastingrapport tot de re
gering en de volksvertegenwoordi
ging gewend.
De Nederlandse intellectuelen,
waarvan tenminste de helft 'n zelf
standig beroep uitoefent, constate
ren een tekort aan belangstelling
voor de plaats van de intellectuelen
in de samenleving. Zij hebben niet
tot de „pressure-groups" willen be
horen, maar zij vinden dat nu de
maat vol is. Dit laatste valt toe te
juichen en wij hopen dat deze groe
pen nog menigmaal uit hun ivoren
toren mogen afdalen om hun me
ning over een bepaalde economische
en sociale ontwikkeling ten beste te
geven. Het lijkt ons bepaald niet
schadelijk voor het landsbeleid wan
neer intellectuelen ook eens spre
ken.
Ook bij de beroepen van de meer
ontwikkelden ligt het zeer in de fis
cale hoek. Zij constateren een dub
bele progressie in de belastinghef
fing voor de middeninkomens van
10.000,— tot ƒ50.000,—. De rege
ring weet van deze dubbele progres
sie, erkent ze, maar laat ze bestaan
op grond van begrotingsoverwegin-
gen. Dit argument snijdt vanzelf
sprekend aan geen enkele kant hout
(behalve aan de belastingkant!).
REDELIJK VOORSTEL
In plaats van de geldende tarie
ven komt de federatie van intellec
tuelen met een nieuw concreet voor
stel. Zij wil van inkomstentrekkers
tot ƒ4000,geen belasting heffen.
Van ƒ4000,— tot ƒ10000,— moet
van gehuwden zonder kinderen 10%
inkomsten of belasting worden ge
heven. Van inkomens tot 20000.
per jaar moet boven de 10000,
20% worden gevraagd plus hetgeen
onder de 10000,verschuldigd is.
Van elke ƒ10000,inkomen boven
de twintig mille, zou de fiscus 10%
meer kunnen heffen plus hetgeen
reeds tot de vroegere grens ver
schuldigd was. Zo komen we van
40000,tot 50000,op een hef
fingspercentage van 50%.
SCHADELIJK EN ONBILLIJK
De verwezenlijking van deze wen
sen zal wel niet geheel in vervul
ling gaan, maar niemand zal ont
kennen dat de progressie, zoals die
thans verloopt, voor afgestudeerden
die eerst op latere leeftijd aan het
productieproces deelnemen, bijzon
der schadelijk is.
De grieven die de intellectuelen
hebben, zijn volkomen juist. Zij
moeten in een kortere tijdsperiode
dan anderen besparingen vormen.
Dit is thans onvoldoende mogelijk.
Zij hebben in de aanvang van hun
zelfstandig bestaan reeds hoge mi-
nimumkosten van levensonderhoud.
Zij hebben veel statusuitgaven, die
slechts gedeeltelijk aanvechtbaar
zijn. Zij hebben een kortere periode
om de oude-dags-verzorging op te
bouwen en zij kunnen de geweldige
investeringen in hun studie niet af
schrijven, hetgeen hoogst onbillijk
mag worden genoemd.
De federatief verbonden intellec
tuelen vragen om een fiscale aftrek
van 5% van het inkomen tot een
maximum van 2500,per jaar
voor hun hoge kosten van levens
onderhoud. Zij verzoeken voorts de
bekende 5% regeling te verhogen
tot 1500,per jaar. In het alge
meen is him dringende wens dat de
belastingtarieven worden aangepast
aan de koopkracht-daling van de
gulden.
GELIJKE BELANGEN
Uit het betoog en de wensen van
de beoefenaars der intellectuele be
roepen blijkt duidelijk, dat deze
groep zich voelt tekort gedaan.
Het is opvallend dat het verschij
nen van hun rapport samenvalt met
de protesten, die uit andere hoeken
van de zelfstandigen komen, te we-
De Nederlandse economische mis
sie, georganiseerd door de Centrale
Kamer van Handelsbevordering,
heeft tijdens haar reis van 3 weken
door Conmmunistisch China be
langrijke contracten voor verkoop
van Nederlandse en aankoop van
Chinese producten afgesloten.
Daaronder zijn er voor complete
chemische industrieën.
Voorts zijn er belangrijke bespre
kingen gevoerd over verkoop van
Fokker-vliegtuigen, niet alleen de
f 27 Friendship, doch ook de nieuwe
nog te bouwen straalmachine, de
f 28 Fellowship. De heer van den
Bergh zei in dit opzicht belangrij
ke resultaten te verwachten, want
bij een land als immense China
gaat het nimmer om de aankoop
van 1 of 2 machines, maar om flin
ke aantallen.
Ook de KLM vormde een onder
werp van gesprek, waarbij uiter
aard KLM-directeur V. H. L. Du-
bourcq, die deel uit maakte van de
missie, de belangrijkste onderhan
delaar was! De KLM heeft eind vo
rig jaar met een DC-7 premier
Chou-en-lai enkele maanden gele
den op een rondreis door heel Afri
ka en Azië gevlogen, zodat de Ne
derlandse Maatschappij de premier
goed bekend is. Er bestaan echter
ten zelfstandige zakenmensen. Er is
geen overleg geweest over samen
gaan of opvolging der acties. Die
wellen op als spontane hartekreten
van groepen, die met onrecht be
dreigd worden.
Wanneer de intellectuelen in Ne
derland het onbegrijpelijk vinden
dat het aan middengroepen aange
dane onrecht steeds bestendigd
wordt, dan moeten zij echter ook de
hand in eigen boezem steken. Men
had al jaren lang samen met de res.t
van de middenstand actie kunnen
voeren. Uit status-overwegingen
heeft men dit verzuimd.
Uit de nood van de tijd zal mis
schien nog eens één hecht front van
zelfstandigen groeien. Alleen de
eendracht, tot macht verheven, kan
hier helpen een oplossing tot stand
te brengen.
nog bepaalde politieke bezwaren,
die het onmiddellijk afsluiten van
een luchtvaartovereenkomst in de
weg staan, aldus de heer van den
Bergh.
Over de betaling verwachtte de
heer van den Bergh geen moeilijk
heden. De Chinezen betalen vrij
wel alles contant. Lang lopende
kredieten zijn niet nodig, behalve
wellicht scheepsbouwprojecten
voor een periode van maximaal 5
jaar. Bovendien heeft de Chinese
Nationale Bank zich bereid ver
klaard rekeningen op Nederlandse
Banken te openen teneinde en ge
makelij k en direct betalingsverkeer
tussen beide landen mogelijk te
maken.
Voor het eind van het lopend
jaar zullen handelsschepen onder
Chinese vlag Nederlandse havens
aandoen. De Chinezen willen in ons
land voorts een handelskantoor
openen ter behandeling van hun
handelsbelangen in Europa. Ook op
het gebied van uitwisseling van
deskundigen en technische ervaring
zijn mogelijkheden geschapen.
Van allerhoogste Chinese zijde
is uitdrukkelijk verklaard dat Ne
derland na Japan en Frankrijk als
handelspartner de grootste belang
stelling heeft voor de Chinese
V olksrepubliek.
Tenslotte heeft de missie een
handelsdelegatie uitgenodigd voor
een tegenbezoek aan Nederland.
Dit kan binnen afzienbare tijd te
gemoet worden gezien.
De Nederlandsemissie bestond
uit 32 personen, wier firma's on
geveer 90 procent van de tot dusver
bescheiden handel met China in
handen hebben gehad. De missie
heeft meer dan 150 ontmoetingen
gehad met belangrijke Chinese au
toriteiten, onder wie vice-premier
Po-i-Po en premier Tjoe-en-Lai.
Het onderhoud met de laatste
duurde ongeveer een half uur.
„BRABANTDAG" VAN KVP
De rijkskieskringen Den Bosch
en Tilburg van de Kath. Volkspar
tij gaan een speciale „Brabantdag"
organiseren. Op deze „Brabantdag"
die voor het eerst op zaterdag 6
juni in Den Bosch zal worden ge
houden, gaan de beide kieskringen
ten overstaan van prominente en
pers" een op het moment voor Bra
bant actueel en nijpend probleem
aan de orde stellen n.l. de grote
achterstand, die er in ons gewest
bestaat ten aanzien van „de natte
en de droge waterstaat".
De heer W. A. S. van Meel, ad
junct-directeur van de provinciaal
Planologische Dienst zal het „objec
tieve feitenmateriaal" aanduiden,
mr. H. A. Maeijer uit Breda zal de
consequenties daaruit trekken voor
de „natte" waterstaat en drs. J. M.
C. Teppema uit Den Bosch die voor
de „droge" waterstaat. Drs J. W. C.
van Casteren uit Breda ten slotte
zal tot „een politieke visie" con-
cluderen.