wAAlwijkse en UnqstRAAtse cour An t Belastingontwerpen loon en vermogen inkomen, gewijzigd Jampe Eenheidsfront van zelfstandigen MET ULTRA-WASWERKING Lekker... die zachte echte Virginia KAN NIET LANGER WACHTEN Sidney van de Bergh tevreden over Chinese reis Lekker... die zachte echte Virginia OOK MET FILTER V ermogensbelasting Borduren Pliseren Stofknopen Stofceintuurs Knoopsgaten Stoppen Verkorten van rokken en mantels Damesmode Tilburg Mogelijkheden voor de ondernemer OOK MET FILTER Middelen van inkomsten Lekker... die zachte echte Virginia VRIJDAG 22 MEI 1965 85e JAARGANG No. 39 De tcho vAn het Zuióen Uitgever Waalwijksehe Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Abonnement: p. week (0.24 1 ct. inc.k.) f 0.25 p. mnd. (1.00+ 5 ct. inc.k.) AJ5 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 -2002 Telegram-adres: „ECHO' overdrachtswinst wordt belast, be treft de inbreng van het vermogen van een eenmanszaak of vennoot schap onder firma in een - eventu eel nieuw opgrichte- naamloze vennootschap. In het wetsontwerp is nu een nadere omschrijving op genomen van de strekking, waar- aan de technische mogelij khedep een beroepsrecht ge- Na mondeling beraad met de vas te commissie voor financiën uit de Tweede Kamer heeft staatssecreta ris van der Berge een aantal wij zigingen in de wetsontwerpen op de inkomsten-, loon-, en vermogen belastingen ingediend. De schatkist zal hierdoor f 19 miljoen derven. De voorstellen worden volgende week in de Tweede Kamer behan deld. Op het gebied van de oudedags- en gezinsvoorzieningen gelden voor elk der drie wetsontwerpen de vol gend voorstellen: 1. Nadere omschrijving van da begrippen lijfrente en pensioenre geling, waardoor alle wezenlijke voorzieningen onder de aange brachte verruimingen vallen. 2. Maatregelen ter voorkoming van onbedoelde tariefvoordelen met behulp van lijfrenteclausules. 3. Een overgangsregeling voor lijfrentepolissen, geslotein voor f juli 1964 in verband met die onbe doelde tariefvoordelen. Op het gebied van de inkomsten belasting stelt de staatssecretaris voor de grens voor aftrek van lijf rentepremies van f 4500 tot f 5000 te verhogen. Voorts biedt hij ver ruiming van de zogenaamde stam- rechtvrij stelling bij overdracht of overgang van een onderneming aan. Op het terrein van de kosten- aftrek wenst hij een algemene for- fetaire aftrek van f 180.-. Voor de „vijf percentsregeling" stelt hij 'n trapsgewijze methode voor. Indien iemand kan aantonen, dat hij meer dan f 180.- kosten van werving heeft, dan kan hij 5 percent met een maximum van f 600.- aftrek ken. Overschrijden de kosten aan toonbaar de f 600.-, dan kan tot f 1000.- maximaal worden afgetrok ken. De maxima van man en vrouw zullen daarbij kunnen cumuleren, hetgeen thans niet het geval is. Op het gebied van de vermogens belasting wordt voorgesteld ver dubbelde vrijstellingen te geven voor rechten op ingegane lijfrenten en uitkeringen en verstrekkingen terzake van invaliditeit, ziekte of ongeval. Voor de belastingplichtige betekent dit vrijstelling tot f 12.000, voor zijn weduwe f 8000.-, voor zijn wezen f 4000.- en voor zijn andere minderjarige kinderen f 200.-. Bij een nog in te dienen wijzi gingsvoorstel op de successiewet 1956 zullen aanzienlijke verruimin gen tot stand kunnen worden ge bracht. Het is de bedoeling de li mieten voor de verkrijging van particuliere weduwen-pensioenen, evenals in feite voor overheidspen- sioenen geldt, geheel te laten ver vallen. Voor verkrijiging van lijf renten zou, overeenkomstig de voorstellen voor de vermogensbe lasting, de begrenzing van de ge kapitaliseerde waarde voor een we- Heuvelstraat 11 - Telefoon 26882 duwe te stellen zijn op f 8000.- per jaar, op f 2000.- voor de wees en op f 4000.- voor alleenstaande wezen. In evenwicht daarmee zal de vrij stelling van kapitaalsver krijging bij iuitkering in eens voor een wedu we van f 20.000.- tot f 60.000.- wor den verhoogd. Het in mindering te brengen bedrag voor reeds ge- note vrijstelling voor periodieks uitkeringen zou dan op f 50.Ö0Ó ko men. De mogelijkheden, die voor een ondernemer - met inbegrip van de gene die een vrij beroep uitoefent - bestaan om ten laste van de winst, behaald bij overdracht van zijn on derneming, een regelmatige perio dieke uitkering, zoals een lijfrente, te bedingen worden verruimd. Blij kens het mondeling overleg wordt in brede kring het gestelde maxi mum voor het treffen van maatre gelen ter verzorging van oude dag en nabestaanden van de gewezen ondernemer aan de krappe kant geacht. Bezwaar werd eveneens ge maakt tegen de eis van het dadelijk ingaan van de periodieke uitkering, welke eis in een niet onbelangrijk aantal gevallen voor de wat jongere ondernemers een beletsel zou kun nen vormen om deze faciliteit op een voor hem passend moment tot overdracht van de onderneming te vens te benutten bij de opbouw van hun gezinsverzorging. De staatssecretaris concludeerde, mede gezien de stijging van de no minale inkomens, dat een verho ging van het maximum verant woord is. Dit geldt speciaal voor de oudere ondernemers, die niet meer in staat zijn tot verdere uit bouw van de oudedagsvoorziening, zomede in gevallen van invaliditeit en overlijden. Voor de jongere on dernemers is een directe verhoging niet nodig, voor hen knelt veeleer de eis van dadelijk ingaan van de periodieke uitkering. De staatssec retaris acht een zekere differen tiatie in de wettelijke regeling no dig. De regeling kent nu geen afzon derlijke verzorgingseis meer. Ver der geldt de eis van het dadelijk in gaan van de uitkeringen nog slechts in de gevallen, dat ten eerste de ondernemer jonger is dan 50 jaar en een vrijstelling tot een bedrag van f 100.000.- wenst te verkrijgen en ten tweede de onderneming wordt overgedragen in geval van invaliditeit. Geeft een ondernemer beneden de 50 jaar voorkeur aan niet dadelijk ingaande uitkeringen, dan krijgt hij recht op een vrijstel ling tot een bedrag van f 50.000.-. Voor de ondernemer die 60 jaar of ouder is, voor een invalide onder nemer en in geval van overlijden van de ondernemer is de grens van de vrijstelling verhoogd tot 200-dui- zend gulden. De mogelijkheid om bepaalde ge vallen van overdracht van een be drijf door de ouder aan een of meer van zijn kinderen de daarbij be haalde overdrachtswinst niet te be lasten, maar „door te schuiven" naar de kinderen, zal volgens de nota van wijziging betreffende de inkomstenbelasting ook gelden in geval de overdracht geschiedt door een invalide ouder, voorts komfj de voorwaarde, dat de overdracht plaatsvindt tegen de fiscale boek waarde, te vervallen. De rechtsverkrijgers die het be drijf voortzetten zullen het verzoek tot doorschuiven moeten onderte kenen. De regelingen betreffende „door schuiven" van winsten naar kin deren of andere rechtsverkrijgers zouden het mogelijk maken om het bedrijf eerst over te dragen of toe te delen aan zoveel mogelijk kinde ren of andere rechtverkrijgers. Bij latere overdracht aan de ei genlijke voortzetters van het bedrijf zou dan ieder voor zich kunnen profiteren van de algemene vrij stelling voor overdrachtswinst ad f 7500.-. Om dit te voorkomen is bepaald, dat in deze gevallen de vrijstelling ten bedrage van 7500 gulden alleen kan worden genoten door degene voor wiens rekening de onderneming tenminste drie jaar is gedreven. Een ander geval van overgang van een bedrijf, zonder dat de is daardoor creëerd. De regeling betrefende het mid delen van inkomsten over 'n tijd vak van drie jaar is verruimd. De in het ontwerp opgenomen dele gatiebepaling is aangevuld in die zin, dat ook bij gedurende drie ge hele aaneengesloten kalenderjaren genoten sterk wisselende inkom sten uit eenzelfde dienstbetrekking, middeling zal kunnen plaats vin den. De regeling van de investerings aftrek is in zoverre gewijzigd, dat niet langer de voorwaarde wordt gesteld dat de belastingplichtige regelmatig boekhoudt met geregel de jaarlijkse afsluitingen. Verder zijn onder de van de investerings aftrek afgezonderde bedrijfsmidde len nu ook flessen, kisten en andere verpakkingsmiddelen opgenomen. Tenslotte is de tekst van het ont werp, wat de percentages van de aftrek betreft, aangepast aan de huidige wettelijke regeling (dus tweemaal 5 procent doch voor luchtvaartuigen 2x8 procent). De werkingssfeer van de in het ontwerp opgenomen bepaling, die voorkomt dat bij inbreng van de aandelen in een naamloze vennoot schap tegen aandelen in deze laat ste naamloze vennootschap onbe laste winstreserves worden omge zet in agio kapitaal, is wat inge perkt. De regeling is thans alleen van toepassing verklaard op om wisselingen van aandelen die na 31 december 1945 hebben plaats gevonden. In het ontwerp zijn twee rege lingen opgenomen, die onder de huidige wetgeving niet voorkomen, namelijk de aanslag in de inkom stenbelasting die wordt verzocht door degene voor wie de loonbelas ting enz. andere heffingen zouden zijn en de reeds eerder vermelde middeling van inkomsten. In het ontwerp is nu een beperking op genomen in die zin dat de regelin gen nit gelden voor de zg buiten landse belastingplichtigen (dwz. degenen die buiten Nederland wo nen en daardoor alleen wordt be last voor bepaalde inkomsten uit landse bronnen). De regeling betreffende de hef fing van vermogensbelasting inge val de ouder het vruchtgebruik of recht van gebruik heeft van vermo gen van minderjarige kinderen is gunstiger geworden voor de belas- tinngplichtigen. De vrijstelling van de ouder wordt verhoogd met een derde van de waarde van het on der het vruchtgebruik vallende vermogen, doch ten hoogste met f 30.000 per kind. Aan de centrale middenstandsbonden is wel eens verweten dat het merkwaardig is wanneer zij aandringen op verbetering van de wel standspositie van de ambachtelijke of distribuerende middengroepen. De „nieuwe" middenstand, die met betrekking tot de door de staat opgelegde lasten in het zelfde schuitje zit, hoort men nooit klagen, zo werd er dan tegengeworpen. Deze redenering bevatte een kern van waarheid, alhoewel er voor dat zwijgen van deze middengroep wel degelijk een reden was en is. Zij zijn nergens als afzonderlijke groep betrokken in het centraal overleg met de regering en derhalve wordt hun stem ook niet ge hoord. Voor zover deze groepen wel in centraal en representatief geacht georganiseerd verband zijn gekomen, wordt hun stem onvol doende gehoord omdat hun getal te klein is om het geluid boven het oorverdovend gekrijs van de anderen te doen uitkomen. Deze groepen, die zich de beoefenaars van intellectuele beroepen noemen en dit grotendeels ook zijn, hebben zich in een federatie verenigd. Hun maatschappelijke status eist van hen, althans dit menen zij veelal, dat zij niet meedoen aan protestacties. Dit heeft deze groepen vermoedelijk al heel wat geld gekost, want de fiscus is nu eenmaal zo, dat zij iedereen tevreden waant die niet schreeu wend als een speenvarken protesteert. DE MAAT VOL De fiscale ontwikkeling is thans ook deze intellectuelen te gortig ge worden en zij hebben zich thans met een belastingrapport tot de re gering en de volksvertegenwoordi ging gewend. De Nederlandse intellectuelen, waarvan tenminste de helft 'n zelf standig beroep uitoefent, constate ren een tekort aan belangstelling voor de plaats van de intellectuelen in de samenleving. Zij hebben niet tot de „pressure-groups" willen be horen, maar zij vinden dat nu de maat vol is. Dit laatste valt toe te juichen en wij hopen dat deze groe pen nog menigmaal uit hun ivoren toren mogen afdalen om hun me ning over een bepaalde economische en sociale ontwikkeling ten beste te geven. Het lijkt ons bepaald niet schadelijk voor het landsbeleid wan neer intellectuelen ook eens spre ken. Ook bij de beroepen van de meer ontwikkelden ligt het zeer in de fis cale hoek. Zij constateren een dub bele progressie in de belastinghef fing voor de middeninkomens van 10.000,— tot ƒ50.000,—. De rege ring weet van deze dubbele progres sie, erkent ze, maar laat ze bestaan op grond van begrotingsoverwegin- gen. Dit argument snijdt vanzelf sprekend aan geen enkele kant hout (behalve aan de belastingkant!). REDELIJK VOORSTEL In plaats van de geldende tarie ven komt de federatie van intellec tuelen met een nieuw concreet voor stel. Zij wil van inkomstentrekkers tot ƒ4000,geen belasting heffen. Van ƒ4000,— tot ƒ10000,— moet van gehuwden zonder kinderen 10% inkomsten of belasting worden ge heven. Van inkomens tot 20000. per jaar moet boven de 10000, 20% worden gevraagd plus hetgeen onder de 10000,verschuldigd is. Van elke ƒ10000,inkomen boven de twintig mille, zou de fiscus 10% meer kunnen heffen plus hetgeen reeds tot de vroegere grens ver schuldigd was. Zo komen we van 40000,tot 50000,op een hef fingspercentage van 50%. SCHADELIJK EN ONBILLIJK De verwezenlijking van deze wen sen zal wel niet geheel in vervul ling gaan, maar niemand zal ont kennen dat de progressie, zoals die thans verloopt, voor afgestudeerden die eerst op latere leeftijd aan het productieproces deelnemen, bijzon der schadelijk is. De grieven die de intellectuelen hebben, zijn volkomen juist. Zij moeten in een kortere tijdsperiode dan anderen besparingen vormen. Dit is thans onvoldoende mogelijk. Zij hebben in de aanvang van hun zelfstandig bestaan reeds hoge mi- nimumkosten van levensonderhoud. Zij hebben veel statusuitgaven, die slechts gedeeltelijk aanvechtbaar zijn. Zij hebben een kortere periode om de oude-dags-verzorging op te bouwen en zij kunnen de geweldige investeringen in hun studie niet af schrijven, hetgeen hoogst onbillijk mag worden genoemd. De federatief verbonden intellec tuelen vragen om een fiscale aftrek van 5% van het inkomen tot een maximum van 2500,per jaar voor hun hoge kosten van levens onderhoud. Zij verzoeken voorts de bekende 5% regeling te verhogen tot 1500,per jaar. In het alge meen is him dringende wens dat de belastingtarieven worden aangepast aan de koopkracht-daling van de gulden. GELIJKE BELANGEN Uit het betoog en de wensen van de beoefenaars der intellectuele be roepen blijkt duidelijk, dat deze groep zich voelt tekort gedaan. Het is opvallend dat het verschij nen van hun rapport samenvalt met de protesten, die uit andere hoeken van de zelfstandigen komen, te we- De Nederlandse economische mis sie, georganiseerd door de Centrale Kamer van Handelsbevordering, heeft tijdens haar reis van 3 weken door Conmmunistisch China be langrijke contracten voor verkoop van Nederlandse en aankoop van Chinese producten afgesloten. Daaronder zijn er voor complete chemische industrieën. Voorts zijn er belangrijke bespre kingen gevoerd over verkoop van Fokker-vliegtuigen, niet alleen de f 27 Friendship, doch ook de nieuwe nog te bouwen straalmachine, de f 28 Fellowship. De heer van den Bergh zei in dit opzicht belangrij ke resultaten te verwachten, want bij een land als immense China gaat het nimmer om de aankoop van 1 of 2 machines, maar om flin ke aantallen. Ook de KLM vormde een onder werp van gesprek, waarbij uiter aard KLM-directeur V. H. L. Du- bourcq, die deel uit maakte van de missie, de belangrijkste onderhan delaar was! De KLM heeft eind vo rig jaar met een DC-7 premier Chou-en-lai enkele maanden gele den op een rondreis door heel Afri ka en Azië gevlogen, zodat de Ne derlandse Maatschappij de premier goed bekend is. Er bestaan echter ten zelfstandige zakenmensen. Er is geen overleg geweest over samen gaan of opvolging der acties. Die wellen op als spontane hartekreten van groepen, die met onrecht be dreigd worden. Wanneer de intellectuelen in Ne derland het onbegrijpelijk vinden dat het aan middengroepen aange dane onrecht steeds bestendigd wordt, dan moeten zij echter ook de hand in eigen boezem steken. Men had al jaren lang samen met de res.t van de middenstand actie kunnen voeren. Uit status-overwegingen heeft men dit verzuimd. Uit de nood van de tijd zal mis schien nog eens één hecht front van zelfstandigen groeien. Alleen de eendracht, tot macht verheven, kan hier helpen een oplossing tot stand te brengen. nog bepaalde politieke bezwaren, die het onmiddellijk afsluiten van een luchtvaartovereenkomst in de weg staan, aldus de heer van den Bergh. Over de betaling verwachtte de heer van den Bergh geen moeilijk heden. De Chinezen betalen vrij wel alles contant. Lang lopende kredieten zijn niet nodig, behalve wellicht scheepsbouwprojecten voor een periode van maximaal 5 jaar. Bovendien heeft de Chinese Nationale Bank zich bereid ver klaard rekeningen op Nederlandse Banken te openen teneinde en ge makelij k en direct betalingsverkeer tussen beide landen mogelijk te maken. Voor het eind van het lopend jaar zullen handelsschepen onder Chinese vlag Nederlandse havens aandoen. De Chinezen willen in ons land voorts een handelskantoor openen ter behandeling van hun handelsbelangen in Europa. Ook op het gebied van uitwisseling van deskundigen en technische ervaring zijn mogelijkheden geschapen. Van allerhoogste Chinese zijde is uitdrukkelijk verklaard dat Ne derland na Japan en Frankrijk als handelspartner de grootste belang stelling heeft voor de Chinese V olksrepubliek. Tenslotte heeft de missie een handelsdelegatie uitgenodigd voor een tegenbezoek aan Nederland. Dit kan binnen afzienbare tijd te gemoet worden gezien. De Nederlandsemissie bestond uit 32 personen, wier firma's on geveer 90 procent van de tot dusver bescheiden handel met China in handen hebben gehad. De missie heeft meer dan 150 ontmoetingen gehad met belangrijke Chinese au toriteiten, onder wie vice-premier Po-i-Po en premier Tjoe-en-Lai. Het onderhoud met de laatste duurde ongeveer een half uur. „BRABANTDAG" VAN KVP De rijkskieskringen Den Bosch en Tilburg van de Kath. Volkspar tij gaan een speciale „Brabantdag" organiseren. Op deze „Brabantdag" die voor het eerst op zaterdag 6 juni in Den Bosch zal worden ge houden, gaan de beide kieskringen ten overstaan van prominente en pers" een op het moment voor Bra bant actueel en nijpend probleem aan de orde stellen n.l. de grote achterstand, die er in ons gewest bestaat ten aanzien van „de natte en de droge waterstaat". De heer W. A. S. van Meel, ad junct-directeur van de provinciaal Planologische Dienst zal het „objec tieve feitenmateriaal" aanduiden, mr. H. A. Maeijer uit Breda zal de consequenties daaruit trekken voor de „natte" waterstaat en drs. J. M. C. Teppema uit Den Bosch die voor de „droge" waterstaat. Drs J. W. C. van Casteren uit Breda ten slotte zal tot „een politieke visie" con- cluderen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 1