waaLwij kse en LAnqstRAAtse couRAnt Wet op de burgerrechten ondertekend I I Twee kleuters vermoord Rundvlees goedkoper varkensvlees duurder door Kolonel C. Koster I I I I I I VRIJ ZIJN HOENDERVANGERS Ogen vragen brillen van STASSAR 18 HERENMODE Koninklijke Marine Koninklijke Landmacht Koninklijke Luchtmacht Posihuum eerbewijs aan President Kennedy MAANDAG 6 JULI 1964 85e JAARGAN No. 52 De ucho vAn het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. mnd. (1.00 5 ct. inc.k.) 1.05 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p.v/eek (0.24+ let. inc.k.) 0.25 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tariel Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002 DE NEDERLANDSE STRIJDKRACHTEN Telegram-adres: „ECHO" EN DE N.A.V.O. Sedert 1568, toen de 80-jarige worsteling om de vrijheid van de lage landen bij de zee onder lei ding van Willem van Oranje, stam vader van ons vorstenhuis, begon, kunnen de Nederlandse strijdkrach ten op vele roemrijke wapenfeiten terugzien. Admiraal De Ruyter en Tromp waren grote en gevreesde vlootvoogden. De legeraanvoerder Prins Maurits van Nassau leeft nog voort als de grote tacticus en legerhervormer. Beroemd was de grote vestingbouwer Menno van Coehoorn waarvan nog steeds vele bouwwerken in Nederland zijn te rug te vinden. Tweemaal is Neder land in zijn geschiedenis door een vreemde mogenheid bezet geweest. De eerste maal in de Napoleonti sche tijd, waaruit het in 1813 als een koninkrijk herrees. De jaren 1813 en 1814, toen vele krijgsmacht onderdelen opnieuw werden opge richt, worden veelal gezien als de hystorische oprichtingsdata van thans bestaande onderdelen van de krijgsmacht, zodat in deze tijd bij na in elke kazerne een 150-jarig bestaan wordt herdacht. De tweede wereldoorlog trof Ne derland na een langdurig vreedza me periode van meer dan een eeuw. Tijdens de grote Europese oorlogen van 1870 en 1914 was het Nederland gelukt, dank zij de „deterrént" van een krachtige strijdmacht, neutraal te blijven. Uit de laatste oorlog kwamen de Nederlandse strijd krachten wel zeer gehavend te voorschijn. Alleen de koninklijke marine was, ondanks ernstige ver liezen in het bijzonder in het verre oosten, als organisatie in stand ge bleven. Na het einde van de ge vechten in 1940/42 bleven echter niettemin ook enkele squadrons van de strijdkrachten, welke wer den ingedeeld bij de RAP en de RAAF, vanuit Engeland of Austra lië opereren. De landmacht wist met grote inspanning een Prinses Irene Brigade samen te stellen, ge formeerd uit Nederlanders uit alle werelddelen, die daadwerkelijk mee konden helpen aan de bevrijding van ons land. Land- en Luchtmacht moesten echter toch in 1945 prac- tisch van de grond af aan worden opgebouwd. Een rustige opbouwperiode was daarbij voor de drie krijgsmacht delen na 1945 niet weggelegd. Na het einde der krijgsverrichtingen in Europa werd onmiddellijk ge start met de opbouw van eenheden voor deelname aan de gevechten in het Verre Oosten. Toen ook daa.r al spoedig de vrede werd gete kend, bleek dat de inspanning zich nu moest richten op het herstel van orde en vrede in Indonesië. In het bijzonder voor de landmacht is de ze periode een wel zeer inspannen de geweest. Eenheden ter sterkte van ongeveer 4 a 5 infantriedivi- sies zijn in die periode '46-'50 uit gezonden. De luchtmacht heeft van Nederland uit in deze periode een squadron lichte vliegtuigen en 'n squadron Spitfires in Indonsië ge stationeerd. Daarnaast werden daar de uit Australië overgevlogen een heden ingezet. Door een snelle uitbreiding, waarbij veel hulp van de Westelijke geallieerden werd ondervonden, beschikte de lucht macht hier ten slotte over 11 squa drons, waaronder 2 squadrons bom menwerpers en 4 squadrons jacht- Zorgeloos vrij zijn, dat kan pas met sport- en vakantie-kleding, die zalig zonnig, licht en luch tig is. Kom en kies uit een grootse vakantie-kollektie in sportshirts, Poplinshorts, zomerpolo's, strandsets, strohoeden en zomerpetten. TILBURG HEUVELSTRAAT 133 Filiaal v. d. BRAND-HENS Waalwijk M Grotestraat 155 vliegtuigen. De Koninklijke Mari ne verrichtte in hoofdzaak patrouil lediensten in de Indonesische ar chipel. In die jaren was het moederland in Europa practisch zonder troe pen. Toch bleek al spoedig, dat ook in West-Europa aan de zelfbescher ming moest worden gewerkt. Ne derland was dan ook medewerker bij het tot stand komen van eerst de West-Europese Unie, daarna van de NAVO. Laten wij nu bezien hoe de drie krijgsmachtdelen in dit NA- VO-concept hun bijdrage leveren en wat sedert 1949 tot stand is ge bracht. Zoals reeds gezegd kon de Ma rine ondanks de verliezen in West en Oost als organisatie gedurende de laatste oorlog blijven bestaan en met de restanten van de vloot en met schepen en vliegtuigen van onze geallieerden konden waarde volle bijdragen aan de oorlogvoe ring worden geleverd. Direct na de oorlog werd begonnen met ver nieuwing en vervanging van ver ouderde schepen. Zodoende kon Nederland in 1950 aan de regionale planning teams, die na de ondertekening van het Noord-Atlantische verdrag waren gevormd, een vliegkampschip, twee kruisers, vier onderzeeboten en zes destroyers leveren. Dit waren alle schepen, die aan het einde van de oorlog of er na waren gebouwd en dus een moderne vloot vormden, die door militaire autoriteiten van de NAVO dankbaar werden aan vaard. Een aantal schépen, waar onder zes escorteschepen moest voor nationale taken worden ge reserveerd. De vorming van mij- nenbestrij dingsstrij dkrachten was gezamenlijk met de landen van de Westerse Unie aangevat en verkeer de toen nog in een stadium van op bouw. In 1951 stelde de NAVO voor het eerst „Forces Requirements" op en daarin werd van Nederland ver langd, dat nog zes „Ocean Escorts" extra zouden worden geleverd, bui ten de al genoemde eenheden. De ze eis werd door Nederland afgewe zen, daar de defenties-inspanning niet meer kon worden verhoogd. Een gelukkige oplossing werd toen gevonden, doordat de Verenigde Staten zes schepen ter beschikking stelde onder het „Mutual Devel opment and Assisance Programme (MDAP). Gezamenlijk met Canada leverde dit land ook nog vliegtui gen en ander belangrijk materieel, zoals mijnenvegers en „Coastal Es corts". Inmiddels was ook het ei gen nieuwbouw-programma goed op gang gekomen en in de loop van de volgende jaren werden verou derde schepen door nieuwe vervan gen. Dit proces vindt nog steeds voortgang. Zo werd het vliegkamp schip in 1957/1958 voorzien van 'n versterkt „angled deck", nieuwe ra dars en een stoomkatapult, zodat het thans geschikt is voor het ge bruik van anti-onderzeebootvlieg- tuigen. Kon de Koninklijke Marine en zoals wij later zullen zien, ook de Koninklijke Landmacht van de aanvang af aan de NAVO parate strijdkrachten leveren, bij de Ko ninklijke landmacht was dit helaas niet mogelijk. De gehele inspanning was hier sedert 1945 gericht op In donesië. De hieruit terugkerende troepen moesten na twee of drie jaar in de tropen te hebben ge diend gedemobiliseerd worden. Toch zijn in die spannende jaren onmiddellijk uit de gedemobiliseer de eenheden zogenaamde „mobili sabele" eenheden geformeerd ter sterkte van twee divisies en de oud- Indië-gangers werden weer enige tijd onder de wapenen geroepen voor herscholing op de NAVO-taak. De Koninklijke landmacht had na 1945 de Engelse organisatie overge nomen, te verklaren uit het feit, dat alle beroepskader in 1945/1946 in Engeland is herschoold en in die jaren veel Engels materieel werd aangekocht. In 1949 echter toeh het reeds genoemde MDAP-pro- gramma een aanvang nam, werd om begrijpelijke redenen overge schakeld op de Amerikaanse orga nisatie met echter weer vele her scholingsproblemen. Aanvankelijk is in NAVO-veri band overeengekomen, dat Neder land vijf infantriedivisies met bij behorende gevechtseenheden en lo gistieke eenheden zou bijdragen, 't geheel georganiseerd in Legerkorps- verband. Een van de vijf divisies diende paraat aanwezig te zijn, de overige snel mobilisabel. De roep om parate schildstrij dkrachten werd gebracht tot twee divisies. Zo is de situatie op dit moment nog steeds. De le Divisie, „7 December" en de 4e Divisie vormen met de bijbeho rende tactische en logistieke leger korpstroepen 't parate Legerkorps. Slechts enkele eenheden ontbreken nog aan dit parate legerkorps. De personeelssituatie, niet alleen van het beroepspersone'el, maar ook de sterkte van de dienstplichtigen is hier de hoofdoorzaak van. Een afzonderlijke staf is belast met het zo snel mogelijk paraat ma ken van alle mobilisabele eenhe den. Ook in vredestijd een omvang rijk werk, zoals het voortdurend bij houden van de personeelsorganisa tie met zo mogelijke lichtingen, af gezwaaid van de parate legerkorps, en het in goede staat houden van het in organiek verband opgesla gen materieel van deze eenheden. Ook is deze staf belast met het re gelmatig houden van de zogenaam de herhalingsoefeningen van deze eenheden. Een pracht prestatie werd vorig jaar geleverd door het hou den van herhalingsoefeningen met de mobilisabele 5e divisie op het oefenterein La Courtine in midden Frankrijk. In tegenstelling tot de andere le gers in Centraal Europa zijn geen Koninklijke Landmacht eenheden na de oorlog in Duitsland gestatio neerd geworden. Begrijpelijk is dit door de taken die in het verre Oos ten moesten worden verricht. Door de voorwaartse strategie werd de roep in NAVO kringen steeds ster ker om ook Nederlandse strijd krachten in het eventuele operatie gebied te legeren. Ook dit probleem is thans, zij het nog slechts ten dele opgelost. In bilaterale besprekingen is met Duitsland vorig jaar een ka- zerneruil tot stand gekomen. Een parate Nederlandse brigade woont en werkt thans in Seedorf, tussen Bremen en Hamburg, terwijl op leidingseenheden van Duitsland in het Zuiden van Nederland ingebur gerd raken. Voorwaar een staaltje van samenwerking in NAVO geest De in de begin-jaren overgeno men Amerikaanse organisatie is vervangen door de z.g. „LAND- CENT"-organisatie. Dit betekent dat de parate divisies thans elk zijn samengesteld uit twee pantser- infantriebrigades en een pantser brigade. Wanneer in de komende jaren deze „LANDCENT"-organisatie is voltooid, wil dat zeggen dat beide divisies volledig zijn gemechani seerd en een deel van de infantrie gemotoriseerd in gepantserde wiel voertuigen met grote terreinvaar digheid. De nationale inspanniri(g voor directe beveliging van 't moe derland met territoriale troepen is geleidelijk aan het afnemen, maar kan nog steeds niet verwaarloosd worden, hoe „voorwaarts" de stra tegie ook is of wordt. Voorts heeft de Koninklijke Landmacht nog een taak in de beveliging van ons Ko ninkrijk in Suriname. Toen de NAVO ook wat de lucht macht betreft een beroep deed om bijdrage te leveren aan de gemeen schappelijke verdediging van de Westelijke wereld, trof zij in Neder land een wapen aan, dat reeds be schikte over verscheidene goed ge oefende squadrons. De Nederlandse luchtmacht, welke na de oorlog in fase van volledige reorganisatie en wederopbouw verkeerde, beschikte in die dagen reeds over verschei dene squadrons dagjagers van het type Gloster Meteor, terwijl zij te vens een transport-squadron bezat en een aantal lichte vliegtuigen. Daarenboven waren er 11 squadrons in de Indische archipel uitgerust met diverse typen Amerikaanse vliegtuigen (Mitshells, Mustangs, Kitty Hawks, Dakota's etc.) Deze vliegtuigen vormden een uitsteken de grondslag voor de uitbouw tot een in aantal weliswaar niet grote, maar wat betreft zijn uitrusting en geoefendheid op de moderne eisen afgestemde luchtwapen. Bij de ver dere opbouw kwam hierbij niet al leen de ervaring van pas welke verschillende van de reeds beschik bare eenheden hadden opgedaan tijdens de oorlog in West-Europa en in het verre Oosten, maar kon ook uitstekend gebruik worden gemaakt van de ervaring, welke in de oor logsjaren was opgedaan in samen werking met de Westelijke gealli eerden. Deze ervaring in het opereren in bondgenootschappelijk verband is een factor van het allergrootste be lang geworden, toen het weldra noodzakelijk bleek om bij verdere uitbouw van de Nederlandse lucht strijdkrachten wat betreft de sa menstelling van de gevechtseenhe den weliswaar het nationale ele ment te handhaven, maar wat de organisatie en de bevelvoering in hoger verband betreft toch in aan zienlijke mate tot een integratie over te gaan met de strijdkrachten der bondgenoten. De omschakeling van een luchtmacht welke in de allereerste plaats door de nationale omstandigheden naar een strijd macht waarvan de taak primair werd bepaald door de behoefte van de gemeenschappelijke verdediging, verliep zonder noemenswaardige moeilijkheden. Dat deze omschake ling zo vlot kon geschieden, viel in de eerste plaats te danken aan de grote steun welke werd ontvangen van het Verenigd Koninkrijk en van de Verenigde Staten. Daarnaast hadden echter de Ne derlandse vliegtuigindustrie en de Nederlandse electronische industrie een zeer belangrijk aandeel in de uitrusting van de Nederlandse luchtmacht met het allermodernste materieel. Alle operationele een heden van de Koninklijke Neder landse Luchtmacht zijn thans ge ïntegreerd in het bevelsverband van de Tweede Geallieerde Tactische Luchtmacht (2 ATAF). Hun taak betreft zowel het uitvoeren van luchtverkenningen, het verlenen van directe en indirecte steun aan de grondstrijdkrachten en het deel nemen aan de geïntegreerde NAVO- luchtverdediging. Voor de verken ning houdt de Nederlandse Lucht macht een squadron gereed, dat is uitgerust met vliegtuigen van het type F-104G. Voor het verlenen van steun aan de grondstrijdkrachten zijn 4 squadrons aanwezig waarvan squadrons jagerbommenwerpers van het conventionele type (fighter bomber-attack), uitgerust met de F- 84F en de nucleare slagsquadrons, welke in de naaste toekomst zullen beschikken over 'vliegtuigen vah' het type F-104G. De strijdkrachten voor de luchtverdediging omvatten een aantal jagersquadrons, waarvan de vliegtuigen thans grotendeels worden vervangen door de F-104G Tevens behoren tot de luchtverde digingsstrijdkrachten (6, spoedig 8) squadrons geleide wapens van het type NIKE tegen vliegtuigen op grote hoogte en weldra tevens 12 squadrons geleide wapens van het type HAWK tegen vliegtuigen op geringe hoogte. Daarnaast beschikt de Nederlandse Luchtmacht voor NAVO-gebruik over. een squadron transportvliegtuigen van het type Fokker Friendship en telt zij bo vendien een aantal groepen lichte vliegtuigen, waaronder helicopters, voor indeling bij de Nederlandse Landmacht. Wat de Nationale sec tor betreft telt de Luchtmacht he den ten dage rond 21.000 man aan militair en rond 4000 man aan bur gerpersoneel. Tot besluit moet worden vermeld dat de drie krijgsmachtdelen bij hun naoorlogse opbouw zeer grote steun hebben ondervonden van Engeland, Canada en, via het MD AP, van Amerika. Nu de West-Eu ropese landen weer op eigen benen staan, dank zij de grote economi sche vooruitgang, is deze steunver lening begrijpelijk aan het afne men, zo niet volledig gestopt. Al deze landen dienen thans met eigen middelen hun strijdkrachten in stand te houden en uiteraard op het allerhoogste peil. Enerzijds is het een voordeel dat de gehele in spanning en de programmering in eigen handen is, anderzijds zou kun nen blijken, dat destijds met de ge stelde doelen financieel en econo misch te hoog werd gegrepen. Een inschakeling van de Neder landse industrie voor de defensie inspanning blijft uiteraard ook voortdurend een grote rol spelen. Voor de drie krijgsmachtonderde len bestaan in deze inschakeling on derling grote verschillen. Voor de Koninklijke Marine is dit welhaast gehéél mogelijk, voor de Koninklij ke Luchtmacht weliswaar minder, maar toch nog in aanzienlijke ma te slechts voor de Koninklijke Landmacht is dit zeer beperkt, om dat Nederland nooit een eigen gro te conventionele wapenindustrie heeft gekend. Voertuigen makefi hierop echter een uitzondering. Op het gebied van de research en ontwikkeling beschikt Nederland over de Rijks Verdedigings Orga nisatie - Toegepast Natuurweten schappelijk Onderzoek (RVOTNO) ien afzonderlijke instituten voor de lucht- en ruimtevaart. Instellingen met een uitstekende naam in bin nen en buitenland, ten bewijze, dat een klein land in bepaalde secto ren groot kan zijn. Bij La Chapelle sur Loire, een 40 km stroomafwaarts van Tours, heeft maandag een hengelaar een op een zandbank gestrande koffer gevonden, die de stoffelijke overschotten van een 5-jarig meisje en een 3-jarig jon getje bevatte. De kinderen waren op beestachtige wijze vermoord. Deze vondst stelt de Franse politie voor nieuwe raadsels, waarvan men zich wederom moet afvragen of zij ooit opgelost zullen worden. Want de stoffelijke overschotten, die waar schijnlijk zes maanden in de koffer hebben gelegen, zijn onherkenbaar en de politie heeft in wijde omtrek geen enkel geval van verdwijning van twee jonge kinderen geregistreerd. De prijzen van het rundvlees be ginnen lager te worden. Eerste kwa'li- teits rundvlees zakte de afgelopen 14 dagen 35 cent per kilo in prijs op de Rotterdamse markt, op andere mark ten minder. Voor tweede en derde kwaliteit was de prijsdaling minder of nihil. De prijzen voor varkensvlees zijn echter gestegen en stijgen nog. Voorzitter Dink'la van het Pro- duktschap voor vee en vlees ziet in deze prijsontwikkeling de bevestiging van een juist beleid. Veertien dagen geleden verlaagde het schap de ruil voet tot een op vier. Dat betekent, dat er 70 kilo rundvlees moest worden uitgevoerd om 280 kilo te mogen in voeren. Op de vergadering, woens dagmorgen in Utrecht gehouden, zei hij geen reden te zien voor verdere maatregelen. De slagersvertegenwoordiger in 't schap, de heer van 't Hoff vond de daling van de prijs voor het rundvlees nog niet zo sterk. Hij meende dat een verdere verlaging van de ruilvoet noodzakelijk was. Volgens hem kan het vlees 20 tot 30 cent per kilo goed koper worden voor de, consument, als de invoeraccijns wordt verlaagd van 14,4 tot 12 percent en de invoerver gunningen goedkoper worden. De prijsstijging van varkensvlees wordt veroorzaakt door een hogere vraag en dalend aanbod. In het na jaar en in het volgende voorjaar zul len de prijzen echter sterk gaan dalen. Volgend jaar wordt er 'n aanvoer van zes miljoen varkens op de markt ver wacht. Dit jaar waren het er vijf mil joen. Ook in het buitenland zal de varkensaanvoer dan groter zijn. Een jaar nadat President Kennedy een van de meest ingrijpende voor stellen in de Amerikaanse geschiedenis aan het Congres heeft voorge legd, kon President Johnson de Wet op de burgerrechten bekrachtigen. 2 Juli 1964 zal in de Amerikaanse geschiedenis een historische dag blijven. De President zette zijn handtekening onder de Wet, anderhalf uur nadat zij door het Huis van Afgevaardigden met 229 tegen 126 stemmen was aangenomen. Met de wet in de hand kan voortaan de gelijkheid van alle rassen in de Verenigde Staten worden afgedwongen" Dominee Martin Luther King, de grote voorvechter van deze gelijkheid, zal samen met een blanke vriend de wet "uitproberen"door te gaan dineren in hetzelfde restaurant in St. Augustin (Florida), waar hij en kele weken geleden voor de zoveelste keer in zijn leven werd gearres teerd. GEF1L1BUSTER Het ontwerp van de thans defini tief aanvaarde wet werd in februari met 290 tegen 130 stemmen in het Huis van Afgevaardigden aangeno men. Daama moest het naar de Se naat, waar conservatieve zuidelijke senator een vertragingsactie voer den. Uren en uren voerden zij het woord, vaak nauwelijks terzake. De bedoeling was door dit "gefilibuster" het aannemen van de wet te verhin deren. Maar enkele weken geleden beslo ten de goedwillende senatoren hun langpratende collega's aan banden te leggen. De spreektijd werd beperkt. Op 19 juni werd het ontwerp in gewijzigde vorm door de Senaat aan vaard met 73 tegen 27 stemmen. Omdat het ontwerp gewijzigd was moest het terug naar het Huis van Afgevaardigden. Daar wist de in meerderheid uit Zuidelijke senatoren bestaande commissie van orde de zaak nog tien dagen te vertragen. Maar het einde van Amerika's na tionale schande kwam donderdag avond laat, toen het Huis van Afge vaardigden besloot de wet aan te ne men. Voor het forum van het gehele Amerikaanse volk, de televisie, on dertekende President Johnson de wet, nu het begin van een nieuwe ontwik keling. Daarna hield de President een plei dooi voor een royale uitvoering van de wet. „U moet zich niet in een wraak zuchtige geestesgesteldheid aan de wet onderwerpen", zo sprak de Pre sident. "Haar doel is niet te straffen of te verdelen, maar een eind te ma ken aan de verdeeldheid, die al lang genoeg heeft bestaan. Ik roep u op om mee te helpen alle bronnen van rassenvergif te dichten. De wereld kijkt naar de Verenigde Staten." De president sprak vanuit de ka mer in het Witte Huis, waar Abra ham Lincoln en John Kennedy heb ben opgebaard gelegen. DE WET De wet voorziet in federale hulp bij de tot dusverre moeizame pogin gen de negers gelijk burgerrechten te verlenen. De belangrijkste onderdelen zijn discriminatie van negers in hotels, winkels en restaurants is verboden; discriminatie van negers bij tewerk stelling en lidmaatschap van vakbon den is verboden; Het stemrecht van de negers wordt bekrachtigd; dit betekent, dat de kiesrechteisen in sommige staten ten opzichte van de negers moeten wor den aangepast; de federale minister van justitie krijgt meer macht bij het afdwingen van rassengelijkheid op scholen. GEEST Natuurlijk kan deze wet alleen geen verbetering geven in de verhoudin gen tussen de rassen. Daarvoor is no dig, dat in brede lagen van de Ame rikaanse bevolking meer begrip voor de positie van "de anderen" komt. Dat echter de wet wel bevorde rend kan werken is al bewezen door het feit, dat de Nationale Raad voor Arbeidsverhoudingen donderdag nog voor het eerst in de geschiedenis een vakbond het bestaansrecht heeft ontnomen wegens rassendiscrimina tie. In Houston, Texas, had n.l. een vakbond een oneerlijke arbeidspoli tiek gevolgd jegens negers.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 1