WcV\Lwi]kse en UnqstRAAtse couRant
verkeersonderwijs
FILMJOURNAAL
Elk jaar komen er
63 miljoen mensen bij
Het program der
democratische partij
in Amerika
3 m
fan groot belang voor de „Sociale Vaardigheid"
maar HOE en WAAROM?
Baby-Paradijs
Kinder-Paradijs
GARAGE VAN MOSSEL
VERHUUR VAN
IVSusis Sacrum
Borduren
Pliseren
Stofknopen
Stofceintuurs
Knoopsgaten
Stoppen
Verkorten van
rokken en
mantels
Damesmode
Tilburg
Luxor
speciaal wiegen en
baby-uitzetten
speciaal kinderwagens
TILBURG
i n
1
VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1964
85e JAARGANG No. 67
De tcho van het Zuiöen
fijksche Stoomdrukkerij
m Antoon Tielen
BnofdredacteurJAN TIELEN
Lummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Abonnement
p. mnd. (1.00+ Bet. inc.k.) ƒ1.03
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10
p. v/eek (0.24+ let. inc.k.) ƒ0.25
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tariel
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres: „ECHO"
Sinds veertig jaar geleden de heer M. Vrij, hoöfd van een Amster
damse school, begon zijn leerlingen enige kennis van de verkeersre
gels bij te brengen, heeft het verkeersonderwijs in ons land een hoge
vlucht genomen. Een grote verscheidenheid van methoden en leermid
delen staan de onderwijzers ten dienste. Een kwart miljoen kinderen
aemen jaarlijks deel aan het jeugdverkeersexamen. Niettemin zoekt
jien nog steeds naar de juiste vormen van het verkeersonderwijs.
Ook is men het in onderwijskringen nog niet eens over de plaats, die
het verkeersonderwijs in het algehele onderwijsbeleid moet hebben.
Verheugend is echter dat de discussies hierover in volle gang zijn,
waaruit blijkt hoe belangrijk men dit onderwerp acht.
VERKEERSSLACHTOFFERS:
17% KINDEREN.
De statistieken wijzen uit dat men
met de huidige toeneming van de
verkeersintensiteit niet meer kan zeg
gen, dat het kind zijn eigen weg in
iet verkeer wel zal vinden. Als het
een bal de weg op laat rollen, denkt
het meer aan de bal, dan aan de
auto's, om slechts een dagelijks voor
komend geval te noemen.
In 1963 vonden in Nederland
230.938 geregistreerde verkeersonge-
vallen plaats, tengevolge waarvan
1969 personen werden gedood. Tot
iedoden behoorden 344 kinderen van
(tot en met 14 jaar, ruim 17 van
kt totaal dus. Deze rampzalige cijfers
mllen alleen omlaag gebracht kunnen
«rden door eendrachtige samen-
werking van allen, die daaraan kun
nen meewerken, en dat zijn vooral de
politie, de ouders en de school.
Het menselijk gedrag is de grootste
liekteverwekker in het moderne weg-
verkeer. Aanvankelijk dacht men dat
enforcement" het beste middel voor
Jeze ziekteoorzaak was. Onder "en
forcement" verstaat men het optreden
van de politie, de handhaving van de
openbare orde, desnoods met straffe
hand. Thans gaat echter "education"
een steeds belangrijker plaats inne
men, Het aantrekkelijke van "educa-
iion" (opvoeding) is, dat dit medicijn
liet alleen door de politie, maar ook
door ouders en leerkrachten kan wor
den toegediend. Dat het onderwijs
bier een belangrijker rol kan spelen
dan voorheen het geval is geweest,
staat vast en gelukkig is men in on
derwijskringen hiervan ook door-
in.
PRACTISCHE
OEFENINGEN.
Nu kan het verkeersonderwijs op
verschillende manieren plaatsvinden.
Heel veel onderwijzers maken hierbij
gebruik van allerlei boekjes, zoals die
bijvoorbeeld door het Verbond van
Veilig Verkeer worden verstrekt.
Maar het beste boekje kan niet le
ren wat voor een goed weggebruik
absoluut noodzakelijk isl
WAALWIJK TEL. 04160 3678
PERSONENWAGENS
KAMPEERWAGENS
[8 PERSONEN BUSJES
*MN
ZET SINGAPORE
DEN HAAG
DE VOET DWARS
Met ingang van vandaag zal voor
s goederen van Nederlandse oor-
sprong, die de 'haven van Singapore
*nkomen, een speciale vergun-
nodig zijn. De regering van de
'njhaven - Singapore is een deel
staat van Maleisië heeft deze
jiaatregel genomen, omdat „Neder-
aan Indonesië economische hulp
pt, waardoor de regering in Dja
karta beter in staat is haar confron-
stie-politiek tegenover Maleisië voort
e zetten". De autoriteiten in Singa-
nebben ook laten weten, dat zij
perwegen" om de import van „be-
Mde strategische goederen" uit
r'and geheel te verbieden.
Er zijn doeltreffender methodes,
die helaas nog op te weinig scholen
worden gebruikt. Men "pakt" kinde
ren niet met een omstandige uiteen
zetting over verkeersregels. Practi-
sche oefeningen spreken hen veel
meer aan. Sommige onderwijzers la
ten de kinderen oefenen in zo reëel
mogelijk nagebootste verkeerssitua
ties op schoolplein of in gymzaal. Zij
tekenen met krijt een rijweg met trot
toirs, een kruising, spoorwegover
gang, verkeersplein, zebra's enz. en
behandelen en repeteren dan allerlei
verkeersregels met de kinderen, zioals
gebruik van trottoirs, het oversteken,
voorrangskwesties enz. Hierbij moe
ten de kleine deelnemers om beurten
als fiets, scooter of auto fungeren.
Het is allemaal een beetje primi
tief, maar de kinderen kunnen hier
toch enorm veel van opsteken. Op die
wijze kan men hen de juiste innerlijke
houding aankweken ten opzichte van
het verkeer. Dat is een moeilijke,
maar ook zeer dankbare taak.
VERKEERSSCHOLEN.
Er zijn ook complete verkeerstui-
nen aangelegd, heel echt met auto
wegen, fietspaden, spoorwegover
gang, verkeerslichten enz. Al spoe
dig kwamen er naast deze permanente
ook mobiele verkeersscholen. In 1961
droeg de Nederlandse Shell vijf van
deze mobiede eenheden over aan het
Verbond voor Veilig Verkeer. Voorts
hebben we in ons land al twee ver
keersscholen, n.l. in Utrecht en De
venter en hopelijk zullen er nog meer
worden opgericht.
Maar welke plaats moet het ver
keersonderwijs krijgen in het algehele
onderwijsbestel? Moet het een apart
vak worden, dat zo eens in de week
een half uur wordt onderwezen of
moet het meer in andere vakken wor
den geïntegreerd? Voor dit laatste
pleitte de heer J. Moens, medewerker
aan de Stichting Nederlands Pedago
gisch Instituut, kortelings in "Onder
wijs en Opvoeding". Hij zou het be
treuren als 'het verkeersonderwijs een
los vak zou worden.
Waarom, zo vraagt hij zich af, kan
een gesprekje over het verkeer niet
eens als taalles worden opgevat, in
plaats van al die stijve invulzinnen.
Waarom de plaatselijke verkeerssitu
aties niet bij de tekenlessen te incor-
pereren? Welke mogelijkheden 'biedt
het verkeer niet voor de expressie
vakken als boetseren e.d.?
LETTEN OP DE ANDER.
Het mooiste zou zijn de kinderen
het verkeer te laten zien als een ver
bijzondering van al ons menselijk ver
keren met elkaar. Dat het een onder
deel vormt van ons streven de kinde
ren te leren sociaal vaardig te worden,
d.w.z. op de juiste wijze met zijn me
demensen om te gaan.
Dan is het nog slechts één stap,
van het sociale gebeuren in de klas
naar het sociale gebeuren op straat.
Ook daar geldt immers let op de
ander! Dan blijkt dit actieve kijken,
gericht op de ander, veel belangrijker
dan alle regelkennis.
Het verkeersonderwijs is derhalve
van groot belang voor de ontwikke
ling van het sociaal 'besef, van het
maatschappelijke verantwoordelijk
heidsgevoel. Daarom moet het van
harte worden toegejuicht, dat men er
naar streeft het ook in de schoolop-
voeding een belangrijke plaats te ge
ven.
DE LEFSCHOPPER
„De Lefschopper" mogen we ge
rust het grootste succes van de
veelzijdige Engelse komiek Norman
Wisdom noemen. In deze film ma
ken we al spoedig met zijn rare ge
woonten kennis, wanneer we zijn
weg als slagersjongen even volgen.
Wanneer hij dan op een of andere
mannier in een ziekenhuis belandt,
worden zijn dolle streken er niet
minder om en het slot van het
liedje is, dat Norman de toegang
tot het ziekenhuis wordt verboden.
Nu heeft hij gedurende de korte
tijd dat hij er was een klein meisje
leren kennen dat ernstig ziek was
en dat bij een ongeluk haar ouders
had verloren. Er was met het kind
geen land te bezeilen, totdat Nor
man binnenkwam en met zijn dol
dwaze uitlatingen het arme meisje
weer helemaal opmonterde. Nu hij
echter niet meer bij haar mag ko
men wordt haar toestand steeds
maar erger en Norman gaat op al
lerlei manieren toch zijn patiëntje
opzoeken. Door een hele serie ver
mommingen te gebruiken kan hij
het meisje nog dikwijls bezoeken
maar dat het niet altijd even ge
makkelijk is om bij haar kamer te
Bevolkingsaanwas het kleinst in
Europa (0,9 procent).
Ieder jaar groeit de wereldbevol
king met ongeveer 63 miljoen zielen.
De bevolkingsaanwas bedraagt hier
door 2,1 procent, het hoogste uit de
geschiedenis van de mensheid. Uit
het zojuist verschenen jaarboek van
de Verenigde Naties blijkt voorts dat
de bevolking in midden-Amerika het
snelst groeit, n.l. 2,9 procent per jaar,
gevolgd door Oost-Azië. Daar woon
den in 1962 74 miljoen mensen meer
dan in 1958. In dezelfde periode van
vier jaar nam de bevolking van Afri
ka met 2 procent toe, die van Noord-
Amerika met 1,7 procent, de Sovjet
unie met 1,7 procent en Europa met
0,9 procent. Met een bevolkingsaan
was van 0,9 procent neemt Europa
dus een bescheiden plaats in.
Verder blijkt uit het jaarboek dat
de bevolking van Oost-Berlijn jaar
lijks één procent vermindert, terwijl
West-Berlijn een bevolkingsverminde
ring van een half procent per jaar te
zien geeft.
Ook in andere zin vestigt Oost-
Berlijn de aandacht op zich. In dit
stadsdeel wordt het hoogste aantal
echtscheidingen voltrokken. Slechts
op de Maagdeneilanden, in de Ver
enigde Arabische Republiek en op
Samoa zijn de percentages in dit op
zicht hoger dan in Oost-Berlijn.
Een vijfde deel van de mensheid
woont op het Chinese vasteland. In
het jaarhoek kunnen hierover slechts
schattingen worden gedaan. In 1958
werd de bevolking van China geschat
op ca. 670 a 680 miljoen zielen.
De tien volkrijkste landen van de
wereld zijn volgens vergelijkende cij
fers in 1962 China met 670 a 680
miljoen zielen, Indië met 449 mil
joen, de Sovjet-Unie met 221 milj.,
de Verenigde Staten met 187 miljoen,
Indonesië met 98 miljoen, Pakistan
met 97 miljoen, Japan met 95 milj.,
Brazilië met 75 miljoen, West-Duits-
land met 55 miljoen en Groot-Brit-
tannië met 55 miljoen.
Naar de grootte van grondgebied
is deze volgorde: Sovjet-Unie, Cana
da, het Chinese vasteland, de Ver
enigde Staten, Brazilië, Australië, In
dië, Argentinië, Soedan en Algerije.
Heuvelstraat li - Telefoon 26SS2
komen spreekt vanzelf. Nu is een
intelligente jongen als Norman Wis
dom, met een flinke dosis geluk
niet voor één gat te vangen en hij
weet zich op een fantastische ma
nier uit de onmogelijkste situaties
te redden. Een bezoek aan deze film
is de moeite waard.
Donderdag, vrijdag, zaterdag, zon
dag en maandag. Voor personen
van alle leeftijden.
DE DODENDE VUIST
Rechter Garth wil een mijn gaan
exploiteren, maar hij ondervindt bij
de uitvoering van dit plan de te
genwerking van een groep ran
chers, die vinden dat hun grasland,
van de vieze lucht schade zal on
dervinden.
Garth houdt echter vol en laat
een groep Poolse arbeiders komen
om met de bouw van de mijn te be
ginnen. Deze groep staat onder lei
ding van Jan Wolski, die ook het
knappe meisje Polcia meegebracht
heeft. Hij heeft haar nog niet ten
huwelijk gevraagd, maar dit ligt
wel in zijn bedoeling. Het meisje
trekt bij de aankomst de aandacht
van een zoon van de leider der ran
chers die tegen de bouw zijn en de
ze krijgt al direct ruzie met Jan.
Ook de hulpsheriff, Trampas gaat
van het meisje houden, maar hij
houdt zich afzijdig. Polcia verklaart
Trampas echter eigener beweging
haar liefde maar toch durft Tram
pas de grote stap nog niet goed aan.
Jan Wolski en de rancherszoon
krijgen weer eens ruzie en nu ver
moordt Jan deze man. Het was ech
ter maar een ongeluk. Trampas
wordt een eerlijker rivaal van Jan
dan degene die hij gedood heeft en
Jan blijkt achteraf een sportieve
verliezer. Dit wil echter niet zeg
gen dat Trampas zijn Polcia huwt.
Nee, aan het eind neemt alles een
dramatische wending. Deze wending
heeft wel tot gevolg dat de mijn
gebouwd kan worden en zodoende
komt er meer welvaart in de streek.
De prijs die hiervoor betaalt moest
worden was echter hoog.
Zondagmiddag om 3 uur. Toegang
14 jaar.
HET EENZAME SPOOKKASTEEL
Als autoverkoper Tom Penderel
bij een oud afgelegen huis een au
to af moet leveren, verspeelt hij de
ze wagen in het moeras, waarin dit
huis gelegen is. Zelf schiet hij er
bijna ook het leven bij in, maar ter
nauwernood kan hij zich redden en
naar het huis lopen, waar hij op
een niet alledaagse manier binnen
komt, nl. door een valluik. Zodra
hij er is, wordt hij geconfronteerd
met een drietal moordgevallen, die
de indruk wekken dat hij de moor
denaar moet zijn. Tom vindt 't wel
verdacht, dat de slachtoffers altijd
gevonden worden wanneer de col
lectie klokken, die in huis staan
juist hebben geluid. Hij weet er
achter te komen dat een van de
huisgenoten de andere over de kling
wil jagen om zodoende als enige
erfgename over te blijven. Dit
vrouwtje blijkt een heel luguber
persoontje te zijn, dat zelfs voor de
hevigste bloedbaden niet terug
schrikt. Zij wil ook Tom uit de weg
ruimen door in alle klokken die er
in het huis te vinden zijn springla
dingen te zetten die zulen ontplof
fen wanneer zij zullen slaan. Sa
men met nog een vrouwelijke per
soon, die nog in leven is, weet Tom
deze ladingen juist op tijd op te rui
men en wil hij de benen nemen,
wanneer deze vrouw hem ten hu
welijk vraagt, want hij heeft ge-
Vrede voor alle naties en vrijheid
voor alle volkeren", dat is de leiden
de gedachte van het program van de
Amerikaanse democratische partij op
het gebied van de buitenlandse zaken
en defensie, zoals dat op de partij
conventie zal worden behandeld.
In het program, waarvan de tekst
zondag in Atlantic City 'bekend werd
gemaakt, wordt gesteld, dat, als de
wereld zich thans dichter bij een al
gemene vrede bevindt dan in 1960,
dit in grote mate te danken is aan het
inzicht en de werkelijkheidszin waar
van de politiek van de V.S. in de af
gelopen 4 jaar heeft getuigd.
RESOLUUT OPTREDEN.
In 1960, aldus het program, was
de zaak van de vrede in het defen
sief. De communisten drongen in
Zuidoost-Azië, Latijns-Amerika, in
Midden-Afrika en in Berlijn op.
„Toen wezen president Kennedy en
vice-president Johnson op de macht
van de V.S. en zij lieten weten, dat
zij zo nodig van die macht gebruik
zouden maken". „Het communisti
sche offensief op Cuba in 1962 brak
op de rots van vastberadenheid van
president Kennedy en op zijn wil om
de vrede te verdedigen". Twee jaar
later wees president Johson een nieu
we communistische uitdaging terug,
ditmaal in de Golf van Tonkin. Op
nieuw was de macht, gepaard aan een
gevoel voor verantwoordelijkheid, de
communistische agressie de baas en
versterkte de zaak van de vrijheid",
aldus het democratische program".
VIER PUNTEN.
Om „de vrede te vestigen" moe
ten de V.S.
a) de sterkste mogendheid van de
wereld blijven;
b) deze macht slechts gebruiken
in het volledig bewustzijn van hun
verantwoordelijkheden
c) de controle op de kernwapens
in de handen van de eerste magistraat,
de president van de V.S., houden;
d) nimmer onderhandelen „uit
vrees", doch ook „nooit bang zijn om
te onderhandelen"; „wij naderen
langzaam maar zeker het ogenblik
waarop doeltreffende internationale
akkoorden op de controle van kern
wapens kunnen worden gesloten, ten
einde de last van de bewapening die
de volkeren van de wereld dragen, te
verliohten".
De democraten zeggen een nauwe
re band met de Atlantische bondgeno
ten van de V.S. voor te staan. Voorts
verklaren zij alle verplichtingen tot
handhaving van de vrijheid van Ber
lijn en Zuid-Vietnam te zullen eer
biedigen.
VERANTWOORDELIJKHEID.
Het partijprogram wijst er tenslot
te op, 'hoe belangrijk het is in de po
litiek zich door een gevoel van ver
antwoordelijkheid te laten leiden.
„Een impulsieve daad, een niet
eerst overdachte beslissing, een onbe
heerste reactie kan steden in rokende
puinhopen en landerijen in woestenij
en veranderen", aldus 'het program
van de Amerikaanse democratische
partij.
BUDDEMEYER
chemisch reiixigexx
grotestrèat 95 waalwijk
BENDE GROSSIERT IN
GESTOLEN BROMMERS.
Snel arrestaties in Eindhoven
In Noord-Brabant en Limburg is
een uitgebreide handel in gestolen
bromfietsen ontdekt. De politie ver
moedt, dat hierin één bende de hand
heeft. Hoe groot het aantal brom
fietsen is, dat na diefstal is verhan
deld, valt niet te zeggen. De recherche
van de gemeentepolitie in Eindhoven,
die de zaak in handen heeft gekregen,
omdat de meeste tot nu toe achter
haalde bromfietsen in deze stad ge
stolen blijken te zijn, verwacht zeer
binnenkort al tot arrestaties te kunnen
overgaan.
Dat zou het einde moeten beteke
nen van de bende, die, voor zover het
de diefstallen betreft, vooral in oos
telijk Noord-Brabant opereert, maar
die, wat betreft de verkoop van de ge
stolen bromfietsen, veel verder gaat,
tot in West-Brabant en Noord-Lim
burg.
De zaak kwam aan het rollen, toen
in Oisterwijk twintig bromfietsen die
van diefstal afkomstig bleken te zijn,
in handen van de politie kwamen.
Toen de eerste waren ontdekt,
Heuvelstraat 85, Telef. 21625
Jul. v. Stolbergstraat 10
Telefoon 32909
noeg van deze griezelige woning,
waarin hij verzeild is geraakt. Uit
een spookhuis kom je echter niet
zo gemakkelijk en aan het eind ont
staat er toch nog een gelukkig paar,
dat met een grote erfenis in het
vooruitzicht een vrolijke toekomst
tegemoet gaat. Voor iedereen die
van griezelen houdt draait deze
film op vrijdag, zaterdag en zon
dag, mits men 14 jaar is.
OM HET GOUD VAN NEVADA
Tom Tanner heeft een kwart mil-
lioen dollar gestolen en hij heeft 'n
kaart gemaakt, waarop staat waar
deze schat ligt begraven. Hij komt
in aanraking met een poltieman, die
zich echter ook als een dief voor
doet om op die manier wat meer
van Tom te weten te komen. Tom
laat hem echter in de steek en gaat
naar een klein plaatsje, waar An
drew, zoals de politieman heet, hem
in een kroeg aantreft in gezelschap
van Edward Galt, een gevaarlijk
sujet, die het op Toms geld heeft
voorzien. Hij wil zijn dochter hier
bij de helpende hand laten bieden,
maar gelukkig is dit meisje niet
van dezelfde aard als haar vader en
gaat zij deze op het laatst zelfs nog
bestrijden. Andrew komt als de gro
te tromfator uit de strijd te voor
schijn en dan staat de knappe doch
ter van Galt klaar om hem in haar
armen te sluiten.
Maandag en dinsdag. Toegang
14 jaar.
kwamen verscheidene inwoners, die
pas een bromfiets van een onbekende
verkoper hadden gekocht, zich bij de
politie melden, omdat ze vreesden er
ingelopen te zijn. De rijkspolitie in
Oisterwijk heeft het gerechtelijk la
boratorium in Den Haag ingescha
keld, omdat men tot de ontdekking
kwam, dat met de nummers in de
frames was geknoeid. Zo kon men
de herkomst van de bromfietsen toch
nog achterhalen. De meeste van de
teruggevonden bromfietsen zijn in
Eindhoven gestolen. De oude num
mers waren op vakkundige wijze weg-
gevijld en men vermoedt dan ook dat
de dieven nauw samenwerken met
enkele vaklieden.
De meeste gestolen 'bromfietsen
blijken op heel andere plaatsen weer
boven water te zijn gekomen. Ze wa
ren voor de oorspronkelijke eigenaars
onherkenbaar gemaakt door bijvoor
beeld de koplamp of het stuur te ver
wisselen. De nieuwe kopers 'hebben
zich in de meeste gevallen niet aan
heling schuldig gemaakt. Zij kochten
de tweedehands bromfietsen zonder
argwaan tegen prijzen die de brom
mers ongetwijfeld waard zijn en die
variëren van f 400 tot f 650.
V I
I