WcV\Lwi]kse en UnqstRAAtse couRant verkeersonderwijs FILMJOURNAAL Elk jaar komen er 63 miljoen mensen bij Het program der democratische partij in Amerika 3 m fan groot belang voor de „Sociale Vaardigheid" maar HOE en WAAROM? Baby-Paradijs Kinder-Paradijs GARAGE VAN MOSSEL VERHUUR VAN IVSusis Sacrum Borduren Pliseren Stofknopen Stofceintuurs Knoopsgaten Stoppen Verkorten van rokken en mantels Damesmode Tilburg Luxor speciaal wiegen en baby-uitzetten speciaal kinderwagens TILBURG i n 1 VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1964 85e JAARGANG No. 67 De tcho van het Zuiöen fijksche Stoomdrukkerij m Antoon Tielen BnofdredacteurJAN TIELEN Lummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. mnd. (1.00+ Bet. inc.k.) ƒ1.03 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p. v/eek (0.24+ let. inc.k.) ƒ0.25 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tariel Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO" Sinds veertig jaar geleden de heer M. Vrij, hoöfd van een Amster damse school, begon zijn leerlingen enige kennis van de verkeersre gels bij te brengen, heeft het verkeersonderwijs in ons land een hoge vlucht genomen. Een grote verscheidenheid van methoden en leermid delen staan de onderwijzers ten dienste. Een kwart miljoen kinderen aemen jaarlijks deel aan het jeugdverkeersexamen. Niettemin zoekt jien nog steeds naar de juiste vormen van het verkeersonderwijs. Ook is men het in onderwijskringen nog niet eens over de plaats, die het verkeersonderwijs in het algehele onderwijsbeleid moet hebben. Verheugend is echter dat de discussies hierover in volle gang zijn, waaruit blijkt hoe belangrijk men dit onderwerp acht. VERKEERSSLACHTOFFERS: 17% KINDEREN. De statistieken wijzen uit dat men met de huidige toeneming van de verkeersintensiteit niet meer kan zeg gen, dat het kind zijn eigen weg in iet verkeer wel zal vinden. Als het een bal de weg op laat rollen, denkt het meer aan de bal, dan aan de auto's, om slechts een dagelijks voor komend geval te noemen. In 1963 vonden in Nederland 230.938 geregistreerde verkeersonge- vallen plaats, tengevolge waarvan 1969 personen werden gedood. Tot iedoden behoorden 344 kinderen van (tot en met 14 jaar, ruim 17 van kt totaal dus. Deze rampzalige cijfers mllen alleen omlaag gebracht kunnen «rden door eendrachtige samen- werking van allen, die daaraan kun nen meewerken, en dat zijn vooral de politie, de ouders en de school. Het menselijk gedrag is de grootste liekteverwekker in het moderne weg- verkeer. Aanvankelijk dacht men dat enforcement" het beste middel voor Jeze ziekteoorzaak was. Onder "en forcement" verstaat men het optreden van de politie, de handhaving van de openbare orde, desnoods met straffe hand. Thans gaat echter "education" een steeds belangrijker plaats inne men, Het aantrekkelijke van "educa- iion" (opvoeding) is, dat dit medicijn liet alleen door de politie, maar ook door ouders en leerkrachten kan wor den toegediend. Dat het onderwijs bier een belangrijker rol kan spelen dan voorheen het geval is geweest, staat vast en gelukkig is men in on derwijskringen hiervan ook door- in. PRACTISCHE OEFENINGEN. Nu kan het verkeersonderwijs op verschillende manieren plaatsvinden. Heel veel onderwijzers maken hierbij gebruik van allerlei boekjes, zoals die bijvoorbeeld door het Verbond van Veilig Verkeer worden verstrekt. Maar het beste boekje kan niet le ren wat voor een goed weggebruik absoluut noodzakelijk isl WAALWIJK TEL. 04160 3678 PERSONENWAGENS KAMPEERWAGENS [8 PERSONEN BUSJES *MN ZET SINGAPORE DEN HAAG DE VOET DWARS Met ingang van vandaag zal voor s goederen van Nederlandse oor- sprong, die de 'haven van Singapore *nkomen, een speciale vergun- nodig zijn. De regering van de 'njhaven - Singapore is een deel staat van Maleisië heeft deze jiaatregel genomen, omdat „Neder- aan Indonesië economische hulp pt, waardoor de regering in Dja karta beter in staat is haar confron- stie-politiek tegenover Maleisië voort e zetten". De autoriteiten in Singa- nebben ook laten weten, dat zij perwegen" om de import van „be- Mde strategische goederen" uit r'and geheel te verbieden. Er zijn doeltreffender methodes, die helaas nog op te weinig scholen worden gebruikt. Men "pakt" kinde ren niet met een omstandige uiteen zetting over verkeersregels. Practi- sche oefeningen spreken hen veel meer aan. Sommige onderwijzers la ten de kinderen oefenen in zo reëel mogelijk nagebootste verkeerssitua ties op schoolplein of in gymzaal. Zij tekenen met krijt een rijweg met trot toirs, een kruising, spoorwegover gang, verkeersplein, zebra's enz. en behandelen en repeteren dan allerlei verkeersregels met de kinderen, zioals gebruik van trottoirs, het oversteken, voorrangskwesties enz. Hierbij moe ten de kleine deelnemers om beurten als fiets, scooter of auto fungeren. Het is allemaal een beetje primi tief, maar de kinderen kunnen hier toch enorm veel van opsteken. Op die wijze kan men hen de juiste innerlijke houding aankweken ten opzichte van het verkeer. Dat is een moeilijke, maar ook zeer dankbare taak. VERKEERSSCHOLEN. Er zijn ook complete verkeerstui- nen aangelegd, heel echt met auto wegen, fietspaden, spoorwegover gang, verkeerslichten enz. Al spoe dig kwamen er naast deze permanente ook mobiele verkeersscholen. In 1961 droeg de Nederlandse Shell vijf van deze mobiede eenheden over aan het Verbond voor Veilig Verkeer. Voorts hebben we in ons land al twee ver keersscholen, n.l. in Utrecht en De venter en hopelijk zullen er nog meer worden opgericht. Maar welke plaats moet het ver keersonderwijs krijgen in het algehele onderwijsbestel? Moet het een apart vak worden, dat zo eens in de week een half uur wordt onderwezen of moet het meer in andere vakken wor den geïntegreerd? Voor dit laatste pleitte de heer J. Moens, medewerker aan de Stichting Nederlands Pedago gisch Instituut, kortelings in "Onder wijs en Opvoeding". Hij zou het be treuren als 'het verkeersonderwijs een los vak zou worden. Waarom, zo vraagt hij zich af, kan een gesprekje over het verkeer niet eens als taalles worden opgevat, in plaats van al die stijve invulzinnen. Waarom de plaatselijke verkeerssitu aties niet bij de tekenlessen te incor- pereren? Welke mogelijkheden 'biedt het verkeer niet voor de expressie vakken als boetseren e.d.? LETTEN OP DE ANDER. Het mooiste zou zijn de kinderen het verkeer te laten zien als een ver bijzondering van al ons menselijk ver keren met elkaar. Dat het een onder deel vormt van ons streven de kinde ren te leren sociaal vaardig te worden, d.w.z. op de juiste wijze met zijn me demensen om te gaan. Dan is het nog slechts één stap, van het sociale gebeuren in de klas naar het sociale gebeuren op straat. Ook daar geldt immers let op de ander! Dan blijkt dit actieve kijken, gericht op de ander, veel belangrijker dan alle regelkennis. Het verkeersonderwijs is derhalve van groot belang voor de ontwikke ling van het sociaal 'besef, van het maatschappelijke verantwoordelijk heidsgevoel. Daarom moet het van harte worden toegejuicht, dat men er naar streeft het ook in de schoolop- voeding een belangrijke plaats te ge ven. DE LEFSCHOPPER „De Lefschopper" mogen we ge rust het grootste succes van de veelzijdige Engelse komiek Norman Wisdom noemen. In deze film ma ken we al spoedig met zijn rare ge woonten kennis, wanneer we zijn weg als slagersjongen even volgen. Wanneer hij dan op een of andere mannier in een ziekenhuis belandt, worden zijn dolle streken er niet minder om en het slot van het liedje is, dat Norman de toegang tot het ziekenhuis wordt verboden. Nu heeft hij gedurende de korte tijd dat hij er was een klein meisje leren kennen dat ernstig ziek was en dat bij een ongeluk haar ouders had verloren. Er was met het kind geen land te bezeilen, totdat Nor man binnenkwam en met zijn dol dwaze uitlatingen het arme meisje weer helemaal opmonterde. Nu hij echter niet meer bij haar mag ko men wordt haar toestand steeds maar erger en Norman gaat op al lerlei manieren toch zijn patiëntje opzoeken. Door een hele serie ver mommingen te gebruiken kan hij het meisje nog dikwijls bezoeken maar dat het niet altijd even ge makkelijk is om bij haar kamer te Bevolkingsaanwas het kleinst in Europa (0,9 procent). Ieder jaar groeit de wereldbevol king met ongeveer 63 miljoen zielen. De bevolkingsaanwas bedraagt hier door 2,1 procent, het hoogste uit de geschiedenis van de mensheid. Uit het zojuist verschenen jaarboek van de Verenigde Naties blijkt voorts dat de bevolking in midden-Amerika het snelst groeit, n.l. 2,9 procent per jaar, gevolgd door Oost-Azië. Daar woon den in 1962 74 miljoen mensen meer dan in 1958. In dezelfde periode van vier jaar nam de bevolking van Afri ka met 2 procent toe, die van Noord- Amerika met 1,7 procent, de Sovjet unie met 1,7 procent en Europa met 0,9 procent. Met een bevolkingsaan was van 0,9 procent neemt Europa dus een bescheiden plaats in. Verder blijkt uit het jaarboek dat de bevolking van Oost-Berlijn jaar lijks één procent vermindert, terwijl West-Berlijn een bevolkingsverminde ring van een half procent per jaar te zien geeft. Ook in andere zin vestigt Oost- Berlijn de aandacht op zich. In dit stadsdeel wordt het hoogste aantal echtscheidingen voltrokken. Slechts op de Maagdeneilanden, in de Ver enigde Arabische Republiek en op Samoa zijn de percentages in dit op zicht hoger dan in Oost-Berlijn. Een vijfde deel van de mensheid woont op het Chinese vasteland. In het jaarhoek kunnen hierover slechts schattingen worden gedaan. In 1958 werd de bevolking van China geschat op ca. 670 a 680 miljoen zielen. De tien volkrijkste landen van de wereld zijn volgens vergelijkende cij fers in 1962 China met 670 a 680 miljoen zielen, Indië met 449 mil joen, de Sovjet-Unie met 221 milj., de Verenigde Staten met 187 miljoen, Indonesië met 98 miljoen, Pakistan met 97 miljoen, Japan met 95 milj., Brazilië met 75 miljoen, West-Duits- land met 55 miljoen en Groot-Brit- tannië met 55 miljoen. Naar de grootte van grondgebied is deze volgorde: Sovjet-Unie, Cana da, het Chinese vasteland, de Ver enigde Staten, Brazilië, Australië, In dië, Argentinië, Soedan en Algerije. Heuvelstraat li - Telefoon 26SS2 komen spreekt vanzelf. Nu is een intelligente jongen als Norman Wis dom, met een flinke dosis geluk niet voor één gat te vangen en hij weet zich op een fantastische ma nier uit de onmogelijkste situaties te redden. Een bezoek aan deze film is de moeite waard. Donderdag, vrijdag, zaterdag, zon dag en maandag. Voor personen van alle leeftijden. DE DODENDE VUIST Rechter Garth wil een mijn gaan exploiteren, maar hij ondervindt bij de uitvoering van dit plan de te genwerking van een groep ran chers, die vinden dat hun grasland, van de vieze lucht schade zal on dervinden. Garth houdt echter vol en laat een groep Poolse arbeiders komen om met de bouw van de mijn te be ginnen. Deze groep staat onder lei ding van Jan Wolski, die ook het knappe meisje Polcia meegebracht heeft. Hij heeft haar nog niet ten huwelijk gevraagd, maar dit ligt wel in zijn bedoeling. Het meisje trekt bij de aankomst de aandacht van een zoon van de leider der ran chers die tegen de bouw zijn en de ze krijgt al direct ruzie met Jan. Ook de hulpsheriff, Trampas gaat van het meisje houden, maar hij houdt zich afzijdig. Polcia verklaart Trampas echter eigener beweging haar liefde maar toch durft Tram pas de grote stap nog niet goed aan. Jan Wolski en de rancherszoon krijgen weer eens ruzie en nu ver moordt Jan deze man. Het was ech ter maar een ongeluk. Trampas wordt een eerlijker rivaal van Jan dan degene die hij gedood heeft en Jan blijkt achteraf een sportieve verliezer. Dit wil echter niet zeg gen dat Trampas zijn Polcia huwt. Nee, aan het eind neemt alles een dramatische wending. Deze wending heeft wel tot gevolg dat de mijn gebouwd kan worden en zodoende komt er meer welvaart in de streek. De prijs die hiervoor betaalt moest worden was echter hoog. Zondagmiddag om 3 uur. Toegang 14 jaar. HET EENZAME SPOOKKASTEEL Als autoverkoper Tom Penderel bij een oud afgelegen huis een au to af moet leveren, verspeelt hij de ze wagen in het moeras, waarin dit huis gelegen is. Zelf schiet hij er bijna ook het leven bij in, maar ter nauwernood kan hij zich redden en naar het huis lopen, waar hij op een niet alledaagse manier binnen komt, nl. door een valluik. Zodra hij er is, wordt hij geconfronteerd met een drietal moordgevallen, die de indruk wekken dat hij de moor denaar moet zijn. Tom vindt 't wel verdacht, dat de slachtoffers altijd gevonden worden wanneer de col lectie klokken, die in huis staan juist hebben geluid. Hij weet er achter te komen dat een van de huisgenoten de andere over de kling wil jagen om zodoende als enige erfgename over te blijven. Dit vrouwtje blijkt een heel luguber persoontje te zijn, dat zelfs voor de hevigste bloedbaden niet terug schrikt. Zij wil ook Tom uit de weg ruimen door in alle klokken die er in het huis te vinden zijn springla dingen te zetten die zulen ontplof fen wanneer zij zullen slaan. Sa men met nog een vrouwelijke per soon, die nog in leven is, weet Tom deze ladingen juist op tijd op te rui men en wil hij de benen nemen, wanneer deze vrouw hem ten hu welijk vraagt, want hij heeft ge- Vrede voor alle naties en vrijheid voor alle volkeren", dat is de leiden de gedachte van het program van de Amerikaanse democratische partij op het gebied van de buitenlandse zaken en defensie, zoals dat op de partij conventie zal worden behandeld. In het program, waarvan de tekst zondag in Atlantic City 'bekend werd gemaakt, wordt gesteld, dat, als de wereld zich thans dichter bij een al gemene vrede bevindt dan in 1960, dit in grote mate te danken is aan het inzicht en de werkelijkheidszin waar van de politiek van de V.S. in de af gelopen 4 jaar heeft getuigd. RESOLUUT OPTREDEN. In 1960, aldus het program, was de zaak van de vrede in het defen sief. De communisten drongen in Zuidoost-Azië, Latijns-Amerika, in Midden-Afrika en in Berlijn op. „Toen wezen president Kennedy en vice-president Johnson op de macht van de V.S. en zij lieten weten, dat zij zo nodig van die macht gebruik zouden maken". „Het communisti sche offensief op Cuba in 1962 brak op de rots van vastberadenheid van president Kennedy en op zijn wil om de vrede te verdedigen". Twee jaar later wees president Johson een nieu we communistische uitdaging terug, ditmaal in de Golf van Tonkin. Op nieuw was de macht, gepaard aan een gevoel voor verantwoordelijkheid, de communistische agressie de baas en versterkte de zaak van de vrijheid", aldus het democratische program". VIER PUNTEN. Om „de vrede te vestigen" moe ten de V.S. a) de sterkste mogendheid van de wereld blijven; b) deze macht slechts gebruiken in het volledig bewustzijn van hun verantwoordelijkheden c) de controle op de kernwapens in de handen van de eerste magistraat, de president van de V.S., houden; d) nimmer onderhandelen „uit vrees", doch ook „nooit bang zijn om te onderhandelen"; „wij naderen langzaam maar zeker het ogenblik waarop doeltreffende internationale akkoorden op de controle van kern wapens kunnen worden gesloten, ten einde de last van de bewapening die de volkeren van de wereld dragen, te verliohten". De democraten zeggen een nauwe re band met de Atlantische bondgeno ten van de V.S. voor te staan. Voorts verklaren zij alle verplichtingen tot handhaving van de vrijheid van Ber lijn en Zuid-Vietnam te zullen eer biedigen. VERANTWOORDELIJKHEID. Het partijprogram wijst er tenslot te op, 'hoe belangrijk het is in de po litiek zich door een gevoel van ver antwoordelijkheid te laten leiden. „Een impulsieve daad, een niet eerst overdachte beslissing, een onbe heerste reactie kan steden in rokende puinhopen en landerijen in woestenij en veranderen", aldus 'het program van de Amerikaanse democratische partij. BUDDEMEYER chemisch reiixigexx grotestrèat 95 waalwijk BENDE GROSSIERT IN GESTOLEN BROMMERS. Snel arrestaties in Eindhoven In Noord-Brabant en Limburg is een uitgebreide handel in gestolen bromfietsen ontdekt. De politie ver moedt, dat hierin één bende de hand heeft. Hoe groot het aantal brom fietsen is, dat na diefstal is verhan deld, valt niet te zeggen. De recherche van de gemeentepolitie in Eindhoven, die de zaak in handen heeft gekregen, omdat de meeste tot nu toe achter haalde bromfietsen in deze stad ge stolen blijken te zijn, verwacht zeer binnenkort al tot arrestaties te kunnen overgaan. Dat zou het einde moeten beteke nen van de bende, die, voor zover het de diefstallen betreft, vooral in oos telijk Noord-Brabant opereert, maar die, wat betreft de verkoop van de ge stolen bromfietsen, veel verder gaat, tot in West-Brabant en Noord-Lim burg. De zaak kwam aan het rollen, toen in Oisterwijk twintig bromfietsen die van diefstal afkomstig bleken te zijn, in handen van de politie kwamen. Toen de eerste waren ontdekt, Heuvelstraat 85, Telef. 21625 Jul. v. Stolbergstraat 10 Telefoon 32909 noeg van deze griezelige woning, waarin hij verzeild is geraakt. Uit een spookhuis kom je echter niet zo gemakkelijk en aan het eind ont staat er toch nog een gelukkig paar, dat met een grote erfenis in het vooruitzicht een vrolijke toekomst tegemoet gaat. Voor iedereen die van griezelen houdt draait deze film op vrijdag, zaterdag en zon dag, mits men 14 jaar is. OM HET GOUD VAN NEVADA Tom Tanner heeft een kwart mil- lioen dollar gestolen en hij heeft 'n kaart gemaakt, waarop staat waar deze schat ligt begraven. Hij komt in aanraking met een poltieman, die zich echter ook als een dief voor doet om op die manier wat meer van Tom te weten te komen. Tom laat hem echter in de steek en gaat naar een klein plaatsje, waar An drew, zoals de politieman heet, hem in een kroeg aantreft in gezelschap van Edward Galt, een gevaarlijk sujet, die het op Toms geld heeft voorzien. Hij wil zijn dochter hier bij de helpende hand laten bieden, maar gelukkig is dit meisje niet van dezelfde aard als haar vader en gaat zij deze op het laatst zelfs nog bestrijden. Andrew komt als de gro te tromfator uit de strijd te voor schijn en dan staat de knappe doch ter van Galt klaar om hem in haar armen te sluiten. Maandag en dinsdag. Toegang 14 jaar. kwamen verscheidene inwoners, die pas een bromfiets van een onbekende verkoper hadden gekocht, zich bij de politie melden, omdat ze vreesden er ingelopen te zijn. De rijkspolitie in Oisterwijk heeft het gerechtelijk la boratorium in Den Haag ingescha keld, omdat men tot de ontdekking kwam, dat met de nummers in de frames was geknoeid. Zo kon men de herkomst van de bromfietsen toch nog achterhalen. De meeste van de teruggevonden bromfietsen zijn in Eindhoven gestolen. De oude num mers waren op vakkundige wijze weg- gevijld en men vermoedt dan ook dat de dieven nauw samenwerken met enkele vaklieden. De meeste gestolen 'bromfietsen blijken op heel andere plaatsen weer boven water te zijn gekomen. Ze wa ren voor de oorspronkelijke eigenaars onherkenbaar gemaakt door bijvoor beeld de koplamp of het stuur te ver wisselen. De nieuwe kopers 'hebben zich in de meeste gevallen niet aan heling schuldig gemaakt. Zij kochten de tweedehands bromfietsen zonder argwaan tegen prijzen die de brom mers ongetwijfeld waard zijn en die variëren van f 400 tot f 650. V I I

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 7