wAAlwijkse en UnqstRAAtse courmu Meer faciliteiten voor handel en industrie Sluis voor Waalwijkse haven nadert voltooiing 8 1#- APPELS iALWUK N.V. Er is één zorg van vele onderne mers, die bij de firma Appels minder zwaar weegt. Dat is 'het personeel. De 27 chauffeurs, die de wagens be mannen, de 4 'bijrijders, de 5 mon teurs en hun chef en de - voorlopig nog 6 - administratieve krachten vormen een opofferend, prima team, dat het de gebroeders Appels beslist niet te moeilijk maakt om de zaken goed te runnen. JêMÈÈÈëÊ VRIJDAG 13 NOVEMBER 1964 85e JAARGANG No. 89 H)e tcho van het Zuióeri Steever jaaiwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen jiofdredacteur JAN TIELEN üronummer 1069687 Ut blad verschijnt 2 x per week m Aboimement: p. week (0.24 1 ct. inc.k.) f 0.25 p. mnd. (1.00 -f 5 ct. inc.k.) J M p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) j 3.10 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief jpgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 -2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 -2002 Telegram-adres: „ECHO Imerikaans aandoende lontwikkelino van transportbedrijf D'ie mocht denken, dat de opbouw van een bedrijf uit het niets tot een concern van internationale betekenis een Amerikaanse droom zou zijn, keft het mis. De gebroeders Christ, Jan en Wim Appels uit Waalwijk, voorafgegaan door hun vader A. Appels, hebben dat in Waalwijk evenzo gepresteerd. Wat vóór de Tweede Wereldoorlog begon als een vrachtonder neming met paard en kar, in 1950 een eerste sprong maakte met een vrachtauto gekocht uit een legerdump - is thans uitgegroeid tot een Euro- fa-omvattend concern. Juist deze week bereikte die groei een markant punt door de definitieve oprichting van Appels In- en Uitklaring N-V.". Vanaf dit moment wordt het omvangrijke bedrijf gedirigeerd vanuit de Holding Company Appels Waalwijk N.V."die zowel de Fa. Appels In ternationale Transporten als Appels In- en Uitklaring N.V. leidt. Onder deze „Holding" valt ook Appels Haven- en Veembedrijf N.V. Dit geheel zal binnenkort naar de nieuwe vestiging aan de haven worden overge bracht. DOUANE IN WAALWIJK Nag een tweede zaak markeert de groei van het bedrijf, dat thans door ït drie gebroeders Appéls wordt ge leid: zeer binnenkort wordt aan de baren een nieuw gebouwde douane loodsin gebruik genomen, die een op pervlakte heeft van 7 50 vierkante me ier en een frontbreedte van 75 meter. Deze douaneloods wordt geëxploi- teerd door Appels In- en Uitklaring N.V. Van de douane-activiteiten ver-1 acht men erg veel: grens-formalitei- ten die thans nog een groot opont- loiid aan de Nederlands-Duitse en j'ederlands-Bélgische grens veroor- j aken, kunnen vanaf 1 december in Waalwijk worden verricht. Ook van uit de Rotterdamse en Amsterdamse kven kunnen de goederen zonder op onthoud naar Waalwijk worden ge- expedieerd, waar ze verder getrans- I porteerd kunnen worden nadat de I ionaneformaliteiten zijn vervuld. Dat verder transporteren is overigens «iet de enige verwerking waarvoor de nieuwe douaneloods zich leent. Er is eveneens een douane-opslag, zodat de iinnengekomen goederen reeds ge controleerd en gesorteerd kunnen «orden door de kopers voordat ze zijn vrijgegeven of worden doorgevoerd «aar eventuele buitenlandse bestem- ningen. Dit vrijgeven van de goede- ren zal overigens zeer vlot geschie den. Op de eerste plaats 'heeft de Ap pels In- en Uitklaring N.V. iemand aangetrokken, die reeds meer dan elf jaar werkzaam is op dit terrein. Bovendien is de Dienst Invoerrechten en Accijnzen in de douaneloods ge huisvest. Voorlopig zijn hiervoor vier ambtenaren aangewezen. Wellicht dat dit aantal in de toekomst op vijf per sonen wordt gebracht. De binnenko mende goederen kunnen in de nieuwe douaneloods ook voor transito be handeld worden. De mogelijkheid be staat in de loods boxen af te huren, die eventueel kunnen worden ver warmd. De hele loods 'komt op wat men in de wereld van de vervoerders „perronhoogte" noemt. Dat betekent, dat laden en lossen zeer wordt verge makkelijkt. De in- en uitklarings- diensten worden niet alleen verricht ten 'behoeve van goederen die met de fa. Appels worden getransporteerd. Ook anderen kunnen hiervan profi teren. Wanneer de Waalwijkse haven straks gereed is kan ook de douane- behandeling van het scheepvaartver keer plaatsvinden. Het is natuurlijk onnodig te zeg den, dat handel en industrie van Waalwijk en 'het verdere achterland ten zeerste gebaat zijn bij de activitei ten, die dank zij het initiatief van de gebroeders Appels in het haventer rein aan de gang zijn. VEEMBEDRIJF Inderdaadactiviteiten in het meer voud. Want er wordt naast de douane loods ook druk gebouwd aan de huis vesting van Appels Haven- en Veem- bedrijf N.V. Men hoopt in januari 1965 al de grote goederenloods ten behoeve van het Veembedrijf te kun nen openen. Deze loods krijgt een lengte van ruim 75 meter en 'n breed te van ruim 30 meter. In de immense oppervlakte van 2200 vierkante me ter kan men straks 2500 a 3000 ton goederen opslaan. Een aparte staf en een aparte ad ministratie zal het veembedrijf leiden. Het laden en lossen zal er geheel ge mechaniseerd plaatsvinden. Er is een 2 Vï tons heftruck aangeschaft en een 10 meter transportband. De goederen worden „gepalettiseerd" behandeld, d.w.z. zij blijven gedurende de behan deling in het veem op een platvorm (zgn. palet). Dat maakt het interne transport en het verladen minder tijd rovend. Wanneer straks de sluis klaar is kan aan de 240 meter lange loswal van het Appels-concern rechtstreeks geladen en gelost worden. De bedrijfsruimten van het veembe drijf en de in- en uitklaring zullen straks in het 'havengebied van Waal wijk een centrale plaats innemen. Dat is dan de voorlopige kroon op een stormachtige ontwikkeling onder een van dynamiek bruisende leiding. 475 TON LAADVERMOGEN Een ontwikkeling, die - zoals in de aanhef vermeld is begonnen met het transportbedrijf. Na die eer ste vrachtwagen is nl. 'het transport bedrijf van de firma Appels spoedig een van de allergrootsten geworden. Het wagenpark telde in 1958 vijf vrachtwagens en twee aanhangers. In dat jaar kwam de vergunning los om ook op het buitenland te rijden. Dat betekende een enorme stimulans. De Fa. Appels Internationale Transpor ten heeft momenteel een vergunning voor 330 ton laadvermogen voor ver keer met het buitenland. Met zijn to tale vervoersvergunning van 475 ton laadvermogen is de firma de grootste van Brabant. In het totale beeld van Nederland behoort het Waalwijkse bedrijf ook tot de groten. In Neder land zijn zo'n slordige, 11.500 ver voersondernemingen. Er zijn slechts 200 ondernemingen met meer dan 15 vrachtauto's. En daaronder neemt de 1 1NT.T9ANSPO 8E05UF IN-HiUITKUBINtjN.V. HAVEN-E»\§EMa£Bi!!JF N.V. firma Appels zo om en nabij de tiende plaats in met een imposant wagen park, dat 24 vrachtwagens telt naast 7 opleggers en 12 aanhangers. De oudste van deze wagens is pas 1 Vi jaar in bedrijf. De jongste zijn één week in bedrijf, waaronder 5 combi naties van elk 24 ton. De zwaardere wagens zijn alle van het merk Scania Vabis en voor het bestel werk in de directe omgeving van Waalwijk, als mede voor de kleinere ladingen zijn er Austins in gebruik. DIRECTE VERBINDING MET HET RUHRGEBIED Van deze wagens hebben er 30 een TIR-Carnet-versluiting. Dat betekent dat deze wagens aan de grens niet de vertraging van de douaneformalitei ten ondervinden. Wanneer de doua neloods in Waalwijk in gebruik ge nomen wordt betekent dit, dat bet bij zondere karakter van douane-expedi tie van de firma Appels wordt on derstreept. Er zijn wekelijkse diensten op Mannheim en vandaar bestaat er in tensief contact met het stukgoede- renverkeer in Zuid-Duitsland, Italië, Oostenrijk en Zwitserland. In Kal- denkirch'en komt een eigen vestiging waar in samenwerking met een Duitse onderneming een dagelijkse dienst per i december wordt begonnen op bet zo belangrijke Ruhr-gebied. De Duitse onderneming zal met klei nere wagens de goederen verzamelen en distribueren. Ook hier is 't nieuwe In- en Uitklaringsbedrijf van enorme De heren Jan, Christ en Wim Appels in een van de vele routine-besprekin gen, die hun omvangrijke bedrijf met zich meebrengt. betekenis. Van Kaldenkirchen naar Waalwijk gaat het dan zo vlug, dat de goederen uit het Ruhr-gebied in twee dagen tijds in Waalwijk en overig Midden-Brabant afgeleverd kunnen worden, inclusief de douane-behande ling. De 15 wagencombinaties, die de fa. Appels op het buitenland 'heeft rijden leggen gezamenlijk jaarlijks 1.650.000 kilometer af. Ieder van de „binnenlandse" vrachtwagens komt aan 65.000 kilometer per jaar. Bij het totale buitenlandse werk zou ihet toch omvangrijke werk in Neder land zelf vergeten worden. Maar ook 'hier heeft de firma Appels honderden klanten. Dagelijks zijn er o.a. 4 of 5 wagens in de Rotterdamse haven. Het transport met het 'buitenland spreekt echter het meest tot de ver beelding. De vrachtwagens van de fa. Appels verschijnen dagelijks op de wegen van Duitsland, alsook in Oos tenrijk, Yoego-Slavië, Polen, Dene marken, Italië, Frankrijk, België en andere landen tot in Spanje. De firma heeft zo'n 350 banden op de weg en die kosten alleen al ieder jaar zo'n slordige 70.000 gulden aan vervanging. In de eerste negen maan- Drs. W. G. A. Smits Secr. Kamer v. Koophandel die Bij besluit van de Staatssecretaris van Financiën is Waalwijk onlangs aangewezen als „losplaats". Dit ge schiedde nadat de Kamer van Koop handel hiertoe het verzoek had ge daan. Deze aanwijzing houdt op de eerste plaats in, dat er in Waalwijk goederen kunnen worden in- en uitgeklaard. De gehele afwikkeling van de vele formaliteiten, die voor in- en uitvoer nog steeds nodig zijn en die aan de grens aanleiding ge ven tot vaak zeer lange wachttij den, kan thans bijna geheel Waal wijk plaatsvinden. De „losplaats"-faciliteiten van Waalwijk zorgen daardoor voor 'n meer directe relatie tussen het bui tenland en het bedrijfsleven uit de ze stad en haar wijde omgeving. Verwacht mag worden, dat indu strie en handel uit dit ressort, door haar sterke internationale karak ter, van de hier geboden mogelijk heden gebruik zullen gaan maken. Naast de faciliteiten bij in- en uitvoer biedt de aanwijzing tot „losplaats" ook de mogelijkheid om zgn. douane-loodsen te bouwen. In deze gebouwen kunnen goederen worden opgeslagen, buiten 't „vrije" verkeer, hetgeen wil zeggen, dat hiervoor nog geen invoerrechten zijn betaald. Het betreft hier goe deren, die men niet direct nodig heeft in het productieproces, waar door investeringen, bestaande uit betaalde invoerrechten, naar een la ter tijdstip kunnen worden verscho ven. Tot op heden maakten bedrijven uit Waalwijk en omgeving gebruik van douane-loodsen in andere ste den en met name in Rotterdam. Aan het „vrij" maken en ophalen van deze goederen, dat meestal in kleine partijen gebeurde, waren ve le bezwaren en grote kosten ver bonden. We merken hierbij nog op, dat deze douane-loodsen moeten vol doen aan bepaalde inrichtingseisen, die ter beoordeling staan van de hoofdinspecteur der invoerrechten en accijnzen. Niet voor alle wijzen van vervoer geldt deze aanwijzing van Waa- wijk tot „losplaats". De staatssecre taris heeft uitdrukkelijk verklaard, dat het hier alleen gaat om in- en uitvoer, die geschiedt langs water wegen of landwegen. Buiten beschouwing zijn dus ge bleven de goederen, die per spoor, van overzee of door de lucht naar dit gebied komen. De Kamer van Koophandel onder zoekt thans in hoeverre het aanbe veling verdient om ..losplaats"-faci- liteiten te verkrijgen voor goederen, van overzee rechtstreeks naar Waalwijk kunnen worden vervoerd. De realisatie van deze palnnen zal in belangrijke mate afhangen van de bouw van de buitenhaven en van de industriële ontwikkeling in het havengebied. De buitenhaven, is hier met name genoemd, omdat in deze haven gro tere kustvaarders kunnen worden ontvangen dan in de binnenhaven, waardoor de kans op rechtstreekse verbinding met buitenlandse ha vens groter is. Goederen, die in de grote havensteden worden overge laden op kleinere schepen met be stemming Waalwijk, zullen reeds daar worden ingeklaard. Het zal duidelijk zijn, dat douane faciliteiten voor goederen, die Waal wijk per spoor vanuit het buiten land ons bereiken eerst dan van nut kan zijn, indien deze goederen in grotere hoeveelheden dan thans wor den aangevoerd. De mogelijkheden hiertoe zullen eerst toenemen bij 'n betere relatie tussen spoor en be drijfsleven, die zal ontstaan, indien in de toekomst een spoorwegverbin ding tot stand zou komen met het industrie-terrein Zanddonk en het havengebied. Hoe dit echter ook zij, de huidige verbinding tussen afnemer en le verancier uit het buitenland met handel en industrie uit dit gebied geschiedt hoofdzakelijk per as en hiervoor zijn bij aanwijzing van Waalwijk tot „losplaats" mogelijk heden verkregen voor een betere en snellere relatie dan in het ver leden. Met het gereedkomen van enkele hallen, die voor dit doel zijn ge bouwd en met de detachering van een aantal ambtenaren van de dienst invoerrechten en accijnzen in Waalwijk wordt hieraan in con- creto gestalte gegeven. Voor het sterk internationaal ge oriënteerde bedrijfsleven in dit ge west is dit een hoopvolle ontwik keling. den van dit jaar slorpten de motoren van het wagenpark voor 130.000 gul den aan dieselolie op. Aan wegenbe lasting werd in die periode 67.000 gulden weggebracht. WEGGELD GROOTSTE ZORG Tegen deze achtergrond is het dui delijk, dat de 75 gulden weg-geld die Minister van Aartsen in de zin 'heeft de gemoederen van de drie heren Ap pels nauwelijks kan verhitten, hoewel zij in principe tegen elke lasten-ver- zwaring zijn. Zij hebben wat de be lasting betreft andere zorgen; het vraagstuk van de dubbele belasting heffing voor de wagens, die op het buitenland rijden. Vooral 'de Duitse- Oostenrijkse Beforderungs- Steuer' is 'Christ, Jan en Wim Appels een doorn in het oog. Dat kostte in de maanden januari tot september van 1964 ook nog eens dik 65.000 gul den. Daar komt nog bij, dat de goed kope Nederlandse dieselolie aan de grens belast werd met in totaal 22.000 gulden. 'Op de Nederlandse wegen wordt het wegvervoer beconcurreerd met de eigen goedkope dieselolie. Immers de Duitse vervoerders zijn wel zo snugger om zo het enigszins mogelijk is in Nederland te tanken: voor 14 cent per liter. Van die Duitse wagens wordt 'bij grensoverschrijding geen invoerrecht geheven. Voor de Nederlanders wordt berekend hoeveel dieselolie er in de tanks zit en de prijs daarvan wordt door het invoerrecht opgetrokken tot het Duitse peil van 50 cent per liter. De Nederlandse on dernemer (en dus ook de firma Ap pels) betaalt zijn belasting in Neder land én in het buitenland. Voor de Duitse ondernemer wordt in Neder land geen belasting geheven. Begrij pelijk, dat dit een van de grootste zorgen is van 'het vervoersbedrijf Ap pels ,dat zo intensief in 'het buiten land werkzaam is. De heer Christ Appels vertolkt de ge dachten van zijn beide 'broers als hij ons zegt: „Zet maar rustig in de krant dat wij ieder van onze mensen erg dankbaar zijn voor de prettige samen werking en de prima werklust die zij ten toon spreiden." Bouw aan de sluis voor de Waalwijkse haven Wij berichtten reeds eerder, dat de werken aan de sluis voor de Waal wijkse haven, vorige week 'donderdag hun hoogtepunt bereikten (foto boven) Inmiddels is men druk doende met het wegnemen van de houten elemen ten, waarin de beton voor het 'buiten- hoofd werd gestort. Langs 'het Zuiderafwateringskanaal (zie foto onder) liggen thans zes van de tien kolossale sluisdeuren, die wor den vervaardigd door de firma Bos- schers en Schuuring uit Alteveer (Groningen). De firma Bossdhers en Schuuring is een van de weinig hout bewerkers in Europa, die zich bezig houdt met de vervaardiging van sluis deuren uit de houtsoort azobé. Dit hout is zo hard, dat de in het water levende micro-organismen het niet kunnen aantasten. Er komen in de sluis 6 „kleinere deu ren" van 6.10 m bij 5.40 m. Deze kleinere deuren, waarvan er vier aan het binnenhoofd en twee aan 'het bui- tenhoofd aChter de grote deuren wor den aangebracht, wegen elk 20 ton. De vier grote deuren aan 'het buien- hoofd meten 8.60 m bij 5.40 m en wegen elk 25 ton. De lage deuren zijn 40 cm. dik de hoge deuren 45 cm. Men hoopt het werk aan de sluis nog dit jaar te beëindigen. Als alles naar wens verloopt, zal de aohterlig.- gende haven nog in de loop van 'het jaar 1965 via de sluis verbonden wor den met de Bergse Maas. Dat bete kent, dat men in de haven dan al een constant peil heeft en niet meer be hoeft te baggeren. Enige kolossale sluisdeuren

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 5