wAAlwijkse en UnqstRAAtse courmu
Meer faciliteiten voor
handel en industrie
Sluis voor Waalwijkse haven
nadert voltooiing
8
1#- APPELS
iALWUK N.V.
Er is één zorg van vele onderne
mers, die bij de firma Appels minder
zwaar weegt. Dat is 'het personeel.
De 27 chauffeurs, die de wagens be
mannen, de 4 'bijrijders, de 5 mon
teurs en hun chef en de - voorlopig
nog 6 - administratieve krachten
vormen een opofferend, prima team,
dat het de gebroeders Appels beslist
niet te moeilijk maakt om de zaken
goed te runnen.
JêMÈÈÈëÊ
VRIJDAG 13 NOVEMBER 1964
85e JAARGANG No. 89
H)e tcho van het Zuióeri
Steever
jaaiwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
jiofdredacteur JAN TIELEN
üronummer 1069687
Ut blad verschijnt 2 x per week
m
Aboimement:
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) f 0.25
p. mnd. (1.00 -f 5 ct. inc.k.) J M
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) j 3.10
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
jpgericht
1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 -2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 -2002
Telegram-adres: „ECHO
Imerikaans aandoende
lontwikkelino van transportbedrijf
D'ie mocht denken, dat de opbouw van een bedrijf uit het niets tot een
concern van internationale betekenis een Amerikaanse droom zou zijn,
keft het mis. De gebroeders Christ, Jan en Wim Appels uit Waalwijk,
voorafgegaan door hun vader A. Appels, hebben dat in Waalwijk evenzo
gepresteerd. Wat vóór de Tweede Wereldoorlog begon als een vrachtonder
neming met paard en kar, in 1950 een eerste sprong maakte met een
vrachtauto gekocht uit een legerdump - is thans uitgegroeid tot een Euro-
fa-omvattend concern. Juist deze week bereikte die groei een markant
punt door de definitieve oprichting van Appels In- en Uitklaring N-V.".
Vanaf dit moment wordt het omvangrijke bedrijf gedirigeerd vanuit de
Holding Company Appels Waalwijk N.V."die zowel de Fa. Appels In
ternationale Transporten als Appels In- en Uitklaring N.V. leidt. Onder
deze „Holding" valt ook Appels Haven- en Veembedrijf N.V. Dit geheel
zal binnenkort naar de nieuwe vestiging aan de haven worden overge
bracht.
DOUANE IN WAALWIJK
Nag een tweede zaak markeert de
groei van het bedrijf, dat thans door
ït drie gebroeders Appéls wordt ge
leid: zeer binnenkort wordt aan de
baren een nieuw gebouwde douane
loodsin gebruik genomen, die een op
pervlakte heeft van 7 50 vierkante me
ier en een frontbreedte van 75 meter.
Deze douaneloods wordt geëxploi-
teerd door Appels In- en Uitklaring
N.V. Van de douane-activiteiten ver-1
acht men erg veel: grens-formalitei-
ten die thans nog een groot opont-
loiid aan de Nederlands-Duitse en
j'ederlands-Bélgische grens veroor-
j aken, kunnen vanaf 1 december in
Waalwijk worden verricht. Ook van
uit de Rotterdamse en Amsterdamse
kven kunnen de goederen zonder op
onthoud naar Waalwijk worden ge-
expedieerd, waar ze verder getrans-
I porteerd kunnen worden nadat de
I ionaneformaliteiten zijn vervuld.
Dat verder transporteren is overigens
«iet de enige verwerking waarvoor de
nieuwe douaneloods zich leent. Er is
eveneens een douane-opslag, zodat de
iinnengekomen goederen reeds ge
controleerd en gesorteerd kunnen
«orden door de kopers voordat ze zijn
vrijgegeven of worden doorgevoerd
«aar eventuele buitenlandse bestem-
ningen. Dit vrijgeven van de goede-
ren zal overigens zeer vlot geschie
den. Op de eerste plaats 'heeft de Ap
pels In- en Uitklaring N.V. iemand
aangetrokken, die reeds meer dan elf
jaar werkzaam is op dit terrein.
Bovendien is de Dienst Invoerrechten
en Accijnzen in de douaneloods ge
huisvest. Voorlopig zijn hiervoor vier
ambtenaren aangewezen. Wellicht dat
dit aantal in de toekomst op vijf per
sonen wordt gebracht. De binnenko
mende goederen kunnen in de nieuwe
douaneloods ook voor transito be
handeld worden. De mogelijkheid be
staat in de loods boxen af te huren,
die eventueel kunnen worden ver
warmd. De hele loods 'komt op wat
men in de wereld van de vervoerders
„perronhoogte" noemt. Dat betekent,
dat laden en lossen zeer wordt verge
makkelijkt. De in- en uitklarings-
diensten worden niet alleen verricht
ten 'behoeve van goederen die met de
fa. Appels worden getransporteerd.
Ook anderen kunnen hiervan profi
teren. Wanneer de Waalwijkse haven
straks gereed is kan ook de douane-
behandeling van het scheepvaartver
keer plaatsvinden.
Het is natuurlijk onnodig te zeg
den, dat handel en industrie van
Waalwijk en 'het verdere achterland
ten zeerste gebaat zijn bij de activitei
ten, die dank zij het initiatief van de
gebroeders Appels in het haventer
rein aan de gang zijn.
VEEMBEDRIJF
Inderdaadactiviteiten in het meer
voud. Want er wordt naast de douane
loods ook druk gebouwd aan de huis
vesting van Appels Haven- en Veem-
bedrijf N.V. Men hoopt in januari
1965 al de grote goederenloods ten
behoeve van het Veembedrijf te kun
nen openen. Deze loods krijgt een
lengte van ruim 75 meter en 'n breed
te van ruim 30 meter. In de immense
oppervlakte van 2200 vierkante me
ter kan men straks 2500 a 3000 ton
goederen opslaan.
Een aparte staf en een aparte ad
ministratie zal het veembedrijf leiden.
Het laden en lossen zal er geheel ge
mechaniseerd plaatsvinden. Er is een
2 Vï tons heftruck aangeschaft en een
10 meter transportband. De goederen
worden „gepalettiseerd" behandeld,
d.w.z. zij blijven gedurende de behan
deling in het veem op een platvorm
(zgn. palet). Dat maakt het interne
transport en het verladen minder tijd
rovend.
Wanneer straks de sluis klaar is
kan aan de 240 meter lange loswal
van het Appels-concern rechtstreeks
geladen en gelost worden.
De bedrijfsruimten van het veembe
drijf en de in- en uitklaring zullen
straks in het 'havengebied van Waal
wijk een centrale plaats innemen.
Dat is dan de voorlopige kroon op
een stormachtige ontwikkeling onder
een van dynamiek bruisende leiding.
475 TON LAADVERMOGEN
Een ontwikkeling, die - zoals in
de aanhef vermeld is begonnen
met het transportbedrijf. Na die eer
ste vrachtwagen is nl. 'het transport
bedrijf van de firma Appels spoedig
een van de allergrootsten geworden.
Het wagenpark telde in 1958 vijf
vrachtwagens en twee aanhangers. In
dat jaar kwam de vergunning los om
ook op het buitenland te rijden. Dat
betekende een enorme stimulans. De
Fa. Appels Internationale Transpor
ten heeft momenteel een vergunning
voor 330 ton laadvermogen voor ver
keer met het buitenland. Met zijn to
tale vervoersvergunning van 475 ton
laadvermogen is de firma de grootste
van Brabant. In het totale beeld van
Nederland behoort het Waalwijkse
bedrijf ook tot de groten. In Neder
land zijn zo'n slordige, 11.500 ver
voersondernemingen. Er zijn slechts
200 ondernemingen met meer dan 15
vrachtauto's. En daaronder neemt de
1 1NT.T9ANSPO
8E05UF
IN-HiUITKUBINtjN.V.
HAVEN-E»\§EMa£Bi!!JF N.V.
firma Appels zo om en nabij de tiende
plaats in met een imposant wagen
park, dat 24 vrachtwagens telt naast
7 opleggers en 12 aanhangers. De
oudste van deze wagens is pas 1 Vi
jaar in bedrijf. De jongste zijn één
week in bedrijf, waaronder 5 combi
naties van elk 24 ton. De zwaardere
wagens zijn alle van het merk Scania
Vabis en voor het bestel werk in de
directe omgeving van Waalwijk, als
mede voor de kleinere ladingen zijn er
Austins in gebruik.
DIRECTE VERBINDING MET
HET RUHRGEBIED
Van deze wagens hebben er 30 een
TIR-Carnet-versluiting. Dat betekent
dat deze wagens aan de grens niet de
vertraging van de douaneformalitei
ten ondervinden. Wanneer de doua
neloods in Waalwijk in gebruik ge
nomen wordt betekent dit, dat bet bij
zondere karakter van douane-expedi
tie van de firma Appels wordt on
derstreept.
Er zijn wekelijkse diensten op
Mannheim en vandaar bestaat er in
tensief contact met het stukgoede-
renverkeer in Zuid-Duitsland, Italië,
Oostenrijk en Zwitserland. In Kal-
denkirch'en komt een eigen vestiging
waar in samenwerking met een Duitse
onderneming een dagelijkse dienst per
i december wordt begonnen op bet zo
belangrijke Ruhr-gebied.
De Duitse onderneming zal met klei
nere wagens de goederen verzamelen
en distribueren. Ook hier is 't nieuwe
In- en Uitklaringsbedrijf van enorme
De heren Jan, Christ en Wim Appels in een van de vele routine-besprekin
gen, die hun omvangrijke bedrijf met zich meebrengt.
betekenis. Van Kaldenkirchen naar
Waalwijk gaat het dan zo vlug, dat de
goederen uit het Ruhr-gebied in twee
dagen tijds in Waalwijk en overig
Midden-Brabant afgeleverd kunnen
worden, inclusief de douane-behande
ling.
De 15 wagencombinaties, die de
fa. Appels op het buitenland 'heeft
rijden leggen gezamenlijk jaarlijks
1.650.000 kilometer af. Ieder van de
„binnenlandse" vrachtwagens komt
aan 65.000 kilometer per jaar.
Bij het totale buitenlandse werk zou
ihet toch omvangrijke werk in Neder
land zelf vergeten worden. Maar ook
'hier heeft de firma Appels honderden
klanten. Dagelijks zijn er o.a. 4 of 5
wagens in de Rotterdamse haven.
Het transport met het 'buitenland
spreekt echter het meest tot de ver
beelding. De vrachtwagens van de fa.
Appels verschijnen dagelijks op de
wegen van Duitsland, alsook in Oos
tenrijk, Yoego-Slavië, Polen, Dene
marken, Italië, Frankrijk, België en
andere landen tot in Spanje.
De firma heeft zo'n 350 banden op
de weg en die kosten alleen al ieder
jaar zo'n slordige 70.000 gulden aan
vervanging. In de eerste negen maan-
Drs. W. G. A. Smits
Secr. Kamer v. Koophandel
die
Bij besluit van de Staatssecretaris
van Financiën is Waalwijk onlangs
aangewezen als „losplaats". Dit ge
schiedde nadat de Kamer van Koop
handel hiertoe het verzoek had ge
daan.
Deze aanwijzing houdt op de
eerste plaats in, dat er in Waalwijk
goederen kunnen worden in- en
uitgeklaard. De gehele afwikkeling
van de vele formaliteiten, die voor
in- en uitvoer nog steeds nodig zijn
en die aan de grens aanleiding ge
ven tot vaak zeer lange wachttij
den, kan thans bijna geheel Waal
wijk plaatsvinden.
De „losplaats"-faciliteiten van
Waalwijk zorgen daardoor voor 'n
meer directe relatie tussen het bui
tenland en het bedrijfsleven uit de
ze stad en haar wijde omgeving.
Verwacht mag worden, dat indu
strie en handel uit dit ressort, door
haar sterke internationale karak
ter, van de hier geboden mogelijk
heden gebruik zullen gaan maken.
Naast de faciliteiten bij in- en
uitvoer biedt de aanwijzing tot
„losplaats" ook de mogelijkheid om
zgn. douane-loodsen te bouwen. In
deze gebouwen kunnen goederen
worden opgeslagen, buiten 't „vrije"
verkeer, hetgeen wil zeggen, dat
hiervoor nog geen invoerrechten
zijn betaald. Het betreft hier goe
deren, die men niet direct nodig
heeft in het productieproces, waar
door investeringen, bestaande uit
betaalde invoerrechten, naar een la
ter tijdstip kunnen worden verscho
ven.
Tot op heden maakten bedrijven
uit Waalwijk en omgeving gebruik
van douane-loodsen in andere ste
den en met name in Rotterdam.
Aan het „vrij" maken en ophalen
van deze goederen, dat meestal in
kleine partijen gebeurde, waren ve
le bezwaren en grote kosten ver
bonden.
We merken hierbij nog op, dat
deze douane-loodsen moeten vol
doen aan bepaalde inrichtingseisen,
die ter beoordeling staan van de
hoofdinspecteur der invoerrechten
en accijnzen.
Niet voor alle wijzen van vervoer
geldt deze aanwijzing van Waa-
wijk tot „losplaats". De staatssecre
taris heeft uitdrukkelijk verklaard,
dat het hier alleen gaat om in- en
uitvoer, die geschiedt langs water
wegen of landwegen.
Buiten beschouwing zijn dus ge
bleven de goederen, die per spoor,
van overzee of door de lucht naar
dit gebied komen.
De Kamer van Koophandel onder
zoekt thans in hoeverre het aanbe
veling verdient om ..losplaats"-faci-
liteiten te verkrijgen voor goederen,
van overzee rechtstreeks naar
Waalwijk kunnen worden vervoerd.
De realisatie van deze palnnen
zal in belangrijke mate afhangen
van de bouw van de buitenhaven
en van de industriële ontwikkeling
in het havengebied.
De buitenhaven, is hier met name
genoemd, omdat in deze haven gro
tere kustvaarders kunnen worden
ontvangen dan in de binnenhaven,
waardoor de kans op rechtstreekse
verbinding met buitenlandse ha
vens groter is. Goederen, die in de
grote havensteden worden overge
laden op kleinere schepen met be
stemming Waalwijk, zullen reeds
daar worden ingeklaard.
Het zal duidelijk zijn, dat douane
faciliteiten voor goederen, die Waal
wijk per spoor vanuit het buiten
land ons bereiken eerst dan van nut
kan zijn, indien deze goederen in
grotere hoeveelheden dan thans wor
den aangevoerd. De mogelijkheden
hiertoe zullen eerst toenemen bij 'n
betere relatie tussen spoor en be
drijfsleven, die zal ontstaan, indien
in de toekomst een spoorwegverbin
ding tot stand zou komen met het
industrie-terrein Zanddonk en het
havengebied.
Hoe dit echter ook zij, de huidige
verbinding tussen afnemer en le
verancier uit het buitenland met
handel en industrie uit dit gebied
geschiedt hoofdzakelijk per as en
hiervoor zijn bij aanwijzing van
Waalwijk tot „losplaats" mogelijk
heden verkregen voor een betere
en snellere relatie dan in het ver
leden.
Met het gereedkomen van enkele
hallen, die voor dit doel zijn ge
bouwd en met de detachering van
een aantal ambtenaren van de
dienst invoerrechten en accijnzen
in Waalwijk wordt hieraan in con-
creto gestalte gegeven.
Voor het sterk internationaal ge
oriënteerde bedrijfsleven in dit ge
west is dit een hoopvolle ontwik
keling.
den van dit jaar slorpten de motoren
van het wagenpark voor 130.000 gul
den aan dieselolie op. Aan wegenbe
lasting werd in die periode 67.000
gulden weggebracht.
WEGGELD
GROOTSTE ZORG
Tegen deze achtergrond is het dui
delijk, dat de 75 gulden weg-geld die
Minister van Aartsen in de zin 'heeft
de gemoederen van de drie heren Ap
pels nauwelijks kan verhitten, hoewel
zij in principe tegen elke lasten-ver-
zwaring zijn. Zij hebben wat de be
lasting betreft andere zorgen; het
vraagstuk van de dubbele belasting
heffing voor de wagens, die op het
buitenland rijden. Vooral 'de Duitse-
Oostenrijkse Beforderungs- Steuer'
is 'Christ, Jan en Wim Appels een
doorn in het oog. Dat kostte in de
maanden januari tot september van
1964 ook nog eens dik 65.000 gul
den. Daar komt nog bij, dat de goed
kope Nederlandse dieselolie aan de
grens belast werd met in totaal 22.000
gulden. 'Op de Nederlandse wegen
wordt het wegvervoer beconcurreerd
met de eigen goedkope dieselolie.
Immers de Duitse vervoerders zijn
wel zo snugger om zo het enigszins
mogelijk is in Nederland te tanken:
voor 14 cent per liter. Van die Duitse
wagens wordt 'bij grensoverschrijding
geen invoerrecht geheven. Voor de
Nederlanders wordt berekend hoeveel
dieselolie er in de tanks zit en de prijs
daarvan wordt door het invoerrecht
opgetrokken tot het Duitse peil van
50 cent per liter. De Nederlandse on
dernemer (en dus ook de firma Ap
pels) betaalt zijn belasting in Neder
land én in het buitenland. Voor de
Duitse ondernemer wordt in Neder
land geen belasting geheven. Begrij
pelijk, dat dit een van de grootste
zorgen is van 'het vervoersbedrijf Ap
pels ,dat zo intensief in 'het buiten
land werkzaam is.
De heer Christ Appels vertolkt de ge
dachten van zijn beide 'broers als hij
ons zegt: „Zet maar rustig in de krant
dat wij ieder van onze mensen erg
dankbaar zijn voor de prettige samen
werking en de prima werklust die zij
ten toon spreiden."
Bouw aan de sluis voor de Waalwijkse haven
Wij berichtten reeds eerder, dat de
werken aan de sluis voor de Waal
wijkse haven, vorige week 'donderdag
hun hoogtepunt bereikten
(foto boven)
Inmiddels is men druk doende met
het wegnemen van de houten elemen
ten, waarin de beton voor het 'buiten-
hoofd werd gestort.
Langs 'het Zuiderafwateringskanaal
(zie foto onder) liggen thans zes van
de tien kolossale sluisdeuren, die wor
den vervaardigd door de firma Bos-
schers en Schuuring uit Alteveer
(Groningen). De firma Bossdhers en
Schuuring is een van de weinig hout
bewerkers in Europa, die zich bezig
houdt met de vervaardiging van sluis
deuren uit de houtsoort azobé. Dit
hout is zo hard, dat de in het water
levende micro-organismen het niet
kunnen aantasten.
Er komen in de sluis 6 „kleinere deu
ren" van 6.10 m bij 5.40 m. Deze
kleinere deuren, waarvan er vier aan
het binnenhoofd en twee aan 'het bui-
tenhoofd aChter de grote deuren wor
den aangebracht, wegen elk 20 ton.
De vier grote deuren aan 'het buien-
hoofd meten 8.60 m bij 5.40 m en
wegen elk 25 ton. De lage deuren zijn
40 cm. dik de hoge deuren 45 cm.
Men hoopt het werk aan de sluis
nog dit jaar te beëindigen. Als alles
naar wens verloopt, zal de aohterlig.-
gende haven nog in de loop van 'het
jaar 1965 via de sluis verbonden wor
den met de Bergse Maas. Dat bete
kent, dat men in de haven dan al een
constant peil heeft en niet meer be
hoeft te baggeren.
Enige kolossale sluisdeuren