wAAlwijkse en UnqstRMtse cour An t
een OVERHEMD
N.V,
I
mogelijkheden
worden
ontsloten
a
a
PREMIE VAR f 2.50
PREMIE VAN 2.50
PREMIE VAN 5.-
sprang
Gemeenteraad Vlijmen
Gemeentelijke sociale dienst
Brabant vertoont hoogste geboorte
cijfer van Nederland
nieuwe
C00P. RAIFFEISENBANK
JOT
VAN MIL
OENDERVANGERS
I, v. d. BRAND-HENS
gevulde
speculaas
Spraakonderwijs aan schoolgaande kinderen
voldoet aan behoefte
ruilen
79.S0
lf 139,
f 115,
ingericht 1878
>45.-
nd"
CADEAU
dat is 't
HERENMODE
Grotestraat 155 Waalwijk
kaan
n
Damesmode
Tiibyrg
sas
BANKETBAKKERIJ
Om in de
sfeer te blijven
MAANDAG 23 NOBEMBER 1964
85e JAARGANG No. 92
3 KEUZE
dozen,
sets
L.'v-a' f 9.75
Dana Lan-
lyneux,
1: aftershave
[abac, Old
o in Hood
zeep.
jiofdredacteurJAN TIELEN
mummer 1069687
blad verschijnt 2x per week
'Plex-wonijj
irotere wonj
Tel. Ou
EN en SHA
Is in de
isplein)
TILB1
het Leven
or het kan-
oemde afde-
f Personeel,
■den tijdens
vrijdag van
-17.15 uur.
31
De ïcho van het Zuióen
jtgever
iaalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Abonnement
p. mnd. (1.00+ Oct. inc.k.) ƒ1.00
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 8.10
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tariel
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres: „ECHO"
Reclame ep de I.V.
gen aanzienlijke meerderheid van
zogenaamde „pacificatie-com-
jissie" is van mening, dat toela-
van reclame in de televisie
sieszins aanvaardbaar is. De com-
jjssie heeft deze mening - onder
voorbehoud- op 16 oktober
3 een tussentijds rapport medege-
jeeld aan minister Bot van Onder
sijs, Kunsten en Wetenschappen,
[e minister heeft dit rapport thans
kennis gebracht van de Tweede
lamer. Hij heeft tevens de Kamer
aten weten, dat de regering zich
ïomenteel beraadt over de vraag,
il en zo ja op welke wijze het in
teren van reclame in de televisie
gedurende de overgangsperiode mo-
•elijk is.
Tijdens de kabinetsformatie van
(vorig jaar is tussen de regerings-
sartijen geen overeenstemming be-
«ikt over het toekomstige radio-
televisiebestel. Daarom werd
(oen besloten, een verzoeningscom-
jissie in het leven te roepen, welke.
201-2774
atsheuvel.
nieuwe modesnufjes:
pasteltinten
rond boordje
fijne haarstreepjes
va. 13.90
IILBURG
HEUVELSTRAAT 133
iaa
uiterlijk 1 juli 1965 een advies aan
de regering zou moeten uitbrengen.
In deze verzoeningscommissie wer
den vertegenwoordigers benoemdj
van de politieke partijen, de om
roepverenigingen en de organisaties
die zich met reclametelevisie wil
den bezighouden
Op verzoek van de regering heeft
deze commissie een tussentijds ver
slag uitgebracht. Daarin zijn de
voorlopige standpunten van de
(aanzienlijke) meerderheid en van
de verschillende minderheden in
de commissie opgenomen. Het is
de vraag, of de regering aan dit
tussentijds rapport wel houvast
heeft. De commissie als geheel heeft
namelijk het uitdrukkelijk voorbe
houd gemaakt, dat haar oordeel in
het eindrapport wellicht geheel an
ders zal kunnen uitvallen dan in
dit eerste voorlopige vérslag.
VOORDELEN
Onder dit voorbehoud is de grote
meerderheid van de commissie van
mening, dat de voordelen van het
invoeren van reclame in de televi
sie groter zal zijn dan de onmisken
bare nadelen. Als voordelen worden
genoemd: verbetering van de con
currentiepositie van de Nederland
se industrie, een versterking van
de inkomsten van de bestaande en
eventueel toekomstige omroeporga
nisaties, en ten slotte een mogelij
ke verbetering van het peil van de
televisie-uitzendingen. Ovier de
waarde van deze voordelen heerste
in de commissie echter verschil van
mening.
De meerderheid van de commis
sie is van mening, dat er een vol
ledige scheiding moet zijn tussen
de exploitatie van de reclame en
de organisaties, die de programma
uitzendingen verzorgen. In deze op
vatting zal er slechts plaats zijn
voor één organisatie, die de recla
me zal exploiteren. Deze organisa
tie zal de vorm moeten krijgen van
een naamloze vennootschap met 'n
bescheiden aandelenkapitaal. Naar
de mening van de meerderheid van
de commissie zou de organisatie
van de naamloze vennootschap in
handen moeten komen van de pers.
Minister Bot heeft intussen aan de
Tweede Kamer medegedeeld, dat
de regering op dit punt uitdrukke
lijk voorbehoud maakt.
De baten, die uit de reclametele
visie zullen voortvloeien, zullen
naar het oordeel van de meerder
heid van de verzoeningscommissie
LEN, veilig
handig me-
uit een van
i bij
In het zo juist verschenen jaar-
overzicht bevolking en volksgezond-
1963 van het C.B.S., zijn o.m.
hi aantal gegevens opgenomen
de tussen de afzonderlijke ge-
Men in ons land bestaande ver
schillen in vruchtbaarheid van de
bevolking.
grond van de volkstelling van
is o.m. ook het aantal in elke
jemeente en provincie aanwezige
e vrouwen van 15 tot 45
weer beschikbaar gekomen.
deze cijfers en die over 't aan-
geborenen, is berekend hoeveel
1.000 gehuwde vrouwen van 15
45 jaar gemiddeld per jaar in de
piode 1959 tot 1961 een kind heb-
gekregen. Voor Nederland als
teel was dit het geval voor 168
tr 1.000 van bedoelde vrouwen.
Het hoogste cijfer blijkt voor
«oord-Brabant 201 per 1.000, het
gste aantal 149 per 1.000 hebben
provincies Groningen en Noord-
holland, een cijfer dat nagenoeg
is aan dat voor Zuid-Holland
«1 en Zeeland 152.
hfote verschillen
Bij onderlinge vergelijking van
ueinere gebieden, lopen de cijfers
'og sterker uiteen. Onder de 129
Wnomisch-geografische gebieden
ons land, vertoont het Groninger
Mambt met 124 per 1.000 een mi-
teum en het Kempenland in Nrd.
«bant met 302 per 1000 een max
imum,
Ben belangrijk verschil bestaat
nog tussen de huwelijksvrucht-
rheid op het platteland en in de
Me stad. Voor de gezamenlijke
"og als plattelandsgemeenten te be
bouwen gemeenten bedroeg de
Zichtbaarheid 205 per 1.000, voor
gemeenten met een stedelijke
'Donkern van meer dan 100.000 in-
Jiners slechts 138 per 1.000. Bene-
laatst genoemd gemiddelde
""en o.m. Amsterdam 124 per
Rotterdam 126 en in mindere
°ok Den Haag met 135.
35,
de loop van de jaren is de hu
il!! rucbtbaarheid belangrijk
aald. Vijftig jaar terug (in de
fode 1908 tot 1911, bedroeg het
welijks-vruchtbaarheidcijfer in
'««land nog 272 per 1.000, thans
168 per 1.000. In 479 of bijna de
helft van de gemeenten was 't toen
hoger dan 300 per 1.000, thans nog
slechts in 32 gemeenten.
Deze daling heeft zich vooral vol
trokken in de twintiger en dertiger
jaren, waarbij een minimum werd
bereikt in 1937 van 167 per 1.000.
Na afwisselende cijfers gedurende
de oorlogsjaren en hoge daarna, be
droeg het vruchtbaarheidscijfer in
1959 185 per 1.000. Sindsdien vond
een geleidelijke daling plaats tot 't
reeds genoemde cijfer van 168 voor
de periode 1959 tot 1961 en tot 166
in 1963.
Vóór-oorlogs niveau
Daarmee is de vruchtbaarheid
dus weer teruggevallen tot op het
laagste vooroorlogse peil van 1937.
Dat dit niveau intussen nog aan
merkelijk hoger ligt dan in naburi
ge landen, blijkt bijvoorbeeld uit de
huidige huwelijksvruchtbaarheid
voor Frankrijk 136, West-Duitsland
132, Noorwegen 134, België 125,
Denemarken 121 en Zweden 100 p.
1.000.
Exclusieve collecties
VESTEN, BLOUSES,
ROKKEN, SHAWLS en
PANTALONS
Onze coupeuses maken van
uw stof elk gewenst model
japon, pakje of rok
Ateliers voor Plisseren,
Borduren, Stof knopen,
Rokken verkorten, enz.
Heuvelstraat 14 - Telefoon 26882
voor ten minste zestig procent moe
ten toekomen aan de omroepver
enigingen en voor een kleiner
deel aan de pers. Invoering van re
clame in de televisie zou namelijk
schade kunnen toebrengen aan de
reclame-inkomsten van pers. De in
komsten uit advertenties zijn voor
de pers van vitaal belang. De com
missie merkt daarbij op dat een
goed geoutilleerde, onafhankelijke
lijke en veelzijdige pers een maat
schappelijk belang van de eerste
orde is. Indien dus de pers door de
toelating van reclame in de televi
sie schade zou lijden zou een ver
goeding aan haar geboden zijn. De
meerderheid van de commissie
denkt hierbij niet alleen aan de
dagbladpers, doch ook aan de ge-
illustreerde bladen, opiniebladen en
zelfs bioscopen. Over een eventu
ele „schadevergoeding" aan de zo
genaamde nieuwsbladen meent de
commissie geen oordel te kunnen
geven.
De Raiffeisenbank komt de
inwoners van Waalwijk tegemoet.
In de Grotestraat 24 (oude pastorie
van de Nëd. Herv. Kerk) is een nieuw
bijkantoor geopend.
Ter gelegenheid van deze opening organiseert de
Coöp. Raiffeisenbank „Sprang" een spaaractie met aantrekkelijke
premies en geschenken.
Van 16 t/m 27 november a.s. ontvangt
ESS5
Grotestraat 234, Tel. 2312
22
iedere nieuwe spaarder een
iedere 10e spaarder een
iedere 25e spaarder een
(e.e.a. bij een minimum-inleg van 10.
Bovendien ontvangt iedere inlegger een aardige verrassing.
Per spaarder wordt éénmaal een premie of verrassing toegekend.
ji
de spaarbank met volledige bankservice
Bij Koninklijk Besluit van 10 juli
(Stbl. 312) is de datum van in
werking treden van de Algemene
Bijstandwet definitief bepaald op
1 januari 1965.
De van toepassing verklaring van
deze wet zal voor de gemeente de
nodige konsekwenties met zich
brengen ten aanzien van het beleid
op het gebied van sociale zorg in
het algemeen, de bestuursvorm, de
administratieve organisatie en de
samenwerking met kerkelijke en
particuliere instellingen, werkzaam
op het terrein van het maatschap
pelijk werk, in het bijzonder.
Zowel de letter als de geest van
de nieuwe wet vraagt om aanslui
ting bij de eigentijdse opvattingen
met betrekking tot de materiële en
maatschappelijke hulpverlening aan
de daarvoor in aanmerking komen
de bevolking.
Dit impliceert dat gebruik moet
worden gemaakt van de moderne
en practische organisatievorm, wel
ke onder de huidige waarborgen de
gewenste zelfstandigheid bezit tot
snel, doeltreffend en deskundig
werken, stelden het college van
B. en W. in een pre-advies aan de
Raad.
De snelle ontwikkeling, welke 't
maatschappelijk werk in al zijn
vormen en onderdelen kent, de
rechten waarop het publiek in de
ze aanspraak maakt, alsmede het
respect, welke de mens maatschap
pelijk individueel verdient, legt op
de gemeentelijke sociale overheid
dienovereenkomstig verplichtingen.
De wet zelf geeft onder andere
in artikel 2 de concrete aanwijzing,
dat „de omstandigheden en moge
lijkheden van de cliënt en diens
gezin" individueel tot zijn recht
moeten komen. Daarnaast verlangt
de sociale problematiek in zijn al
gemeenheid en specialisatie een
deskundige en gerichte aanpak en
benadering.
Ook de gemeentelijke overheid
heeft haar verantwoordelijkheid
welke bepaald niet beperkt kan
blijven tot de enige materiële hulp
verlening.
B. en W. vinden dat in Vlijmen
mede ten gevolge van de hystori-
sche achtergrond, de sociale inven
taris gerede aanleiding geeft tot het
benutten van de mogelijkheden met
betrekking tot een moderne en
eigentijdse organisatorische en ad
ministratieve opzet van een desbe
treffend, uitvoerend gemeentelijk
apparaat. Ook de groeiende om
vang van de bemoeiingen door de
overheid op dit terrein, maakt het
noodzakelijk dat het gemeentebe
stuur zich aanpast en tot een ge
zonde ontwikkeling stimuleert.
In de nieuwe wet wordt duide-
delijke scheiding gemaakt tussen
de zuivere materiële hulpverlening
(financiële bijstand) en de dienst
verlening of het maatschappelijk
werk. Naast de mogelijkheden voor
het particuliere maatschappelijk
werk, wordt hier aan de overheid
een opdracht verstrekt. Daar in de
gemeente Vlijmen particuliere ini
tiatief nog onvoldoende is ontwik
keld, moet deze taak voor alsnog
door de gemeentelijke overheid ge
schieden.
Vanzelfsprekend zullen de nieu
we opvattingen in de moderne uit
voering van financiële hulpverle
ning en het maatschappelijk werk
eerst geleidelijk tot ontwikkeling
komen. Men heeft tenslotte gedu
rende 50 jaren met de thans ver
vangen Armenwet van 1912 ge
werkt.
De overheid zal zich aan de
nieuwe richtlijnen zo ver dit moge
lijk is dienen aan te passen en
daarbij gebruik moeten maken van
de eigentijdse organisatorische en
administratieve mogelij kheren.
Het college van B. en W. is van
mening, dat gestreefd dient te
worden naar een concentratie en
coördinatie van de ambtelijke be
moeiingen op het gebied van de
sociale zorg. Deze concentratie van
de veelzijdige taken van de ge
meentelijke sociale overheid, in de
voorbereiding en uitvoering, komt
op de juiste wijze tot uitdrukking
in een afzonderlijke en administra
tief gescheiden dienst.
Het Bureau voor Verificatie en
Financiële Adviezen der Vereniging
van Nederlandse Gemeenten heeft
in een rapport van 7 oktober 1964
deze opvatting onderschreven en
als voorkeur uitgesproken.
De instelling van tak van dienst
heeft het voordeel, dat alle kosten
en ontvangsten, verband houdende
met de algemene bijstandsverle
ning, de overige sociale en maat
schappelijke taken systematisch en
overzichtelijk in één administratie
met een uitzonderlijke begroting
en jaarrekeining, tot uitdrukking
kunnen worden gebracht. In de
huidige situatie wordt door de Ge
meentelijke Instelling voor Maat
schappelijke zorg eveneens een ei
gen begroting en rekening gehan
teerd, zodat de invoering van een
dienstbegroting in feite alleen de
toevoeging van het hoofdstuk 9 der
gemeentebegroting betekent. Aan
de gecompliceerde werkwijze van
en met 2 begrotingen komt derhal
ve vanzelfsprekend een einde.
Waar de thans nog feitelijke si
tuaties qua omvang nog niet van
die aard is, dat de aanwijzing van
een eigen directeur van denst, als
mede een zelfstandige administra
teur - in verband met de noodza
kelijke scheiding van verantwoor
delijkheden - zowel organisatorisch
als financieel verantwoord kan
worden genoemd, wordt van de zij
de van B. en W. de instelling van
een administratief lichaam voorge
staan, zijnde tak van dienst inge
volge artikel 252 der gemeentewet.
Met de dagelijkse leiding ka!n wor
den belast het hoofd der huidige
sekretarie-afdeling Maatschappelij
ke Zorg, tevens secretaris der Ge
meentelijke Instelling.
1. Op 9 november j.l. is een daad
werkelijk begin gemaakt met de
bouw van 144 woningen in plan
„Vliedberg" (het z.g. continuplan).
De daarin geprojecteerde straten
dienen van een naam te worden
voorzien.
Het is voor iedereen gemakkelijk,
wanneer aan een dergelijk complex
namen worden gegven, die betrek
king hebben op een bepaalde groep
van zaken of personen.
B. en W. van Vlijmen hebben ge
meend aan deze buurt de namen
van onze bekendste dichters te moe
ten geven.
Een uitzondering zou men
evenwel willen maken voor de
straat, die loopt vanaf de Pieter
De Raad van de gemeente Vlij
men besloot op 1 juli 1963 tot in
voering van spraakonderwijs aan
de daarvoor in aanmerking ko
mende kinderen van de lagere
scholen. De behoefte aan voor
ziening in spraakonderwijs stond
toen wel voldoende vast, evenwel
nog niet de omvang van deze be
hoefte. Met ingang van 1 septem
ber 1963 is een door de gemeente
aangestelde logopaediste met het
spraakonderwijs aangevangen voor
twee halve dagen ofwel 6 lesuren
per week. Sedert 1 juni j.l. is er
evenwel een vacature.
De ervaring had inmiddels wel
uitgewezen, dat het aantal kinde
ren, dat spraakbehandeling behoeft,
zodanig is, dat de aanstelling van
een loquopaediste met een volledi
ge dagtaak (28 lesuren per week)
verantwoord en noodzakelijk is.
Spraakmoeilijkheden zijn voor het
betrokken kind niet alleen hinder
lijk, doch betekenen veelal voor het
kind een rem in zijn ontwikkeling.
In de vacature kan nu per 1 de
cember a.s. worden voorzien. Mej.
M. J. A. Akemann uit Den Bosch
is bereid als stagiaire voor 20 we
kelijkse lesuren, onder supervisie
van de opleiding, als logopaediste
in dienst der gemeente te treden.
Na het behalen van het diploma
logopaedie en phoniatrie (1965) zal
zij een volledige betrekking (28 we
kelijkse lesuren) bij de gemeente
Vlijmen aanvaarden.
De hogere uitgaven, die 't spraak
onderwijs van de gemeentelijke
overheid vraagt, billijkt dat de
ouders van de betrokken kinderen
in de kosten een redelijke bijdra
ge betalen.
Ook in andere gemeenten, waar
van gemeentewege spraakonder
wijs wordt gegeven, dragen de ou
ders bij in de kosten.
B. en W. van Vlijmen willen een
retributie voor het ontvangen van
spraakonderwijs op 't draagkracht
beginsel baseren. Bij een inkomen
(exclusief kindertoelage) van min
der dan f 5000.- is geen bijdrage
verschuldigd. Bij een inkomen
(excl/, kindertoelagen) van meer
dan f 20.000.- is de maximum bij
drage verschuldigd van f 15.- per
maand per kind, dat spraakonder
wijs ontvangt.
Breugelstraat in Oostelijke richting
naar de Industriestraat, (parallel
lopend met de Nassaulaan). Aan de
ze weg zou men de naam „Bene-
luxlaan" willen geven. (Hierdoor
komt „de Heisteeg" te vervallen).
2. In het uitbreidingsplan, gele
gen in het Zuidwesten van Nieuw-
kuyk, zijn reeds nieuwe straten
aangelegd en beginnen woningen
te verrijzen.
B. en W. menen in de geest van
de Nieuwkuykse bevolking te han
delen door aan een dezer straten
de naam van „Pastoor Becx" te
moeten verbinden, die vanaf 1931
tot 1961 aldaar pastoor is geweest.
Voor de overige straten heeft het
college van B. en W. namen van
Boomsoorten gekozen.
BUDDEMEYER
chemisch reinigen
g rotestraat 95 waalwijk
3. Zij hebben gemeend aan de
weg, vanaf de watertoren naar het
zwembad een andere, meer passen
de naam te moeten geven. De ge
dachten zijn uitgegaan naar de be
naming „Badweg" daarmede te ken
nen willende geven, dat deze weg
voert naar ons prachtig gelegen
natuurbad.
B. en W. stellen derhalve voor de
naam „Peperstraat" te wijzigen in
die van „Badweg".
WATERVOORZIENING
In verband met het in uitvoering
nemen van een gedeelte van het
uitbreidingsplan in onderdelen voor
de kom Nieuwkuyk, is het noodza
kelijk, dat bedoeld gedeelte wordt
aangesloten op de waterleiding.
Volgens opgave van de N.V. Wa
terleiding „Oost-Brabant" zijn de
aanlegkosten nihil, indien door de
bijdrage van de gemeente in de
gemeente wordt gegarandeerd, dat
binnen 5 jaren na het gereedkomen
van de uitbreiding 96 percelen op
het waterleidingnet zullen zijn aan
gesloten.
Deze garantie kan aldus B. en W.
niet worden gegeven, aangezien,
wanneer het thans in uitvoering ge
nomen gedeelte van voormeld uit
breidingsplan zal zijn volgebouwd,
ter plaatse in totaal niet meer dan
66 woningen zullen staan.
In verband hiermede hebben B.
en W. de waterleidingmaatschappij
verzocht, een nieuw garantievoor-
stel te doen met als uitgangspunt
66 aansluitingen binnen 5 jaar. Bij
brief d.d. 21 oktober j.l. deelde de
waterleidingmaatschappij mede,
dat, wanneer de gemeente garan
deert, dat binnen 5 jaren na het
gereedkomen der uitbreiding, 66
percelen zullen zijn aangesloten,
de bijdrage van de gemeente in de
aanlegkosten f 4993.- zal bedragen.
Een voorstel van B. en W. voor
20 woningen aan de Peter v. d. El
zenstraat in Haarsteeg kosten 1627
gulden per aansluiting.
Verdere agenda in de Gemeente
raad van Vlijmen wie woensdag
wordt gehouden is als volgt
1. Ingekomen stukken en mede
delingen.
2. Voorstel tot aankoop van het
pand Nieuwkuiijksestraat 123a met
bijliggende grond van Th. de Pauw
en echtgenote, voor f 22.300.-, ten
behoeve van de realisering van het
uitbreidingsplan in onderdelen voor
de kom Nieuwkuijk.
4. Voorstel tot verkoop van een
perceel industrieterrein gelegen
achter het bedrijf van de N.V. Zaal
berg, aan de firma Mudde, Chur-
chill-laan 19a te Amsterdam.
5. Voorstel tot het garanderen van
rente en aflossing van een door 'n
zestal personen onder verband van
eerste hypotheek aan te gane geld
lening.
5. Voorstel tot het garanderen van
de tijdige betaling van rente en af
lossing van een door een zestal per
sonen onder verband van eerste
hypotheek aan te gane geldlening.
6. Voorstel tot het garanderen van
66 aansluitingen op het waterlei
dingnet te Nieuwkuyk binnen 5
jaren na het gereedkomen van een
aldaar tot stand te brengen uit
breiding.
7. Voorstel tot het garanderen van
20 aansluitingen op het waterlei
dingnet binnen 5 jaren na het ge
reedkomen van een in de Pater v.
d. Elzenstraat tot stand te brengen
uitbreiding.
8. Voorstel om met toepassing van
artikel 212 van de gemeentewet
aan Burgemeester en Wethouders
te delegeren het verhuren, verpach
ten, of op enige andere wijze in ge-