wAAlwijkse en UnqstRMtse cour An t een OVERHEMD N.V, I mogelijkheden worden ontsloten a a PREMIE VAR f 2.50 PREMIE VAN 2.50 PREMIE VAN 5.- sprang Gemeenteraad Vlijmen Gemeentelijke sociale dienst Brabant vertoont hoogste geboorte cijfer van Nederland nieuwe C00P. RAIFFEISENBANK JOT VAN MIL OENDERVANGERS I, v. d. BRAND-HENS gevulde speculaas Spraakonderwijs aan schoolgaande kinderen voldoet aan behoefte ruilen 79.S0 lf 139, f 115, ingericht 1878 >45.- nd" CADEAU dat is 't HERENMODE Grotestraat 155 Waalwijk kaan n Damesmode Tiibyrg sas BANKETBAKKERIJ Om in de sfeer te blijven MAANDAG 23 NOBEMBER 1964 85e JAARGANG No. 92 3 KEUZE dozen, sets L.'v-a' f 9.75 Dana Lan- lyneux, 1: aftershave [abac, Old o in Hood zeep. jiofdredacteurJAN TIELEN mummer 1069687 blad verschijnt 2x per week 'Plex-wonijj irotere wonj Tel. Ou EN en SHA Is in de isplein) TILB1 het Leven or het kan- oemde afde- f Personeel, ■den tijdens vrijdag van -17.15 uur. 31 De ïcho van het Zuióen jtgever iaalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Abonnement p. mnd. (1.00+ Oct. inc.k.) ƒ1.00 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 8.10 p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tariel Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO" Reclame ep de I.V. gen aanzienlijke meerderheid van zogenaamde „pacificatie-com- jissie" is van mening, dat toela- van reclame in de televisie sieszins aanvaardbaar is. De com- jjssie heeft deze mening - onder voorbehoud- op 16 oktober 3 een tussentijds rapport medege- jeeld aan minister Bot van Onder sijs, Kunsten en Wetenschappen, [e minister heeft dit rapport thans kennis gebracht van de Tweede lamer. Hij heeft tevens de Kamer aten weten, dat de regering zich ïomenteel beraadt over de vraag, il en zo ja op welke wijze het in teren van reclame in de televisie gedurende de overgangsperiode mo- •elijk is. Tijdens de kabinetsformatie van (vorig jaar is tussen de regerings- sartijen geen overeenstemming be- «ikt over het toekomstige radio- televisiebestel. Daarom werd (oen besloten, een verzoeningscom- jissie in het leven te roepen, welke. 201-2774 atsheuvel. nieuwe modesnufjes: pasteltinten rond boordje fijne haarstreepjes va. 13.90 IILBURG HEUVELSTRAAT 133 iaa uiterlijk 1 juli 1965 een advies aan de regering zou moeten uitbrengen. In deze verzoeningscommissie wer den vertegenwoordigers benoemdj van de politieke partijen, de om roepverenigingen en de organisaties die zich met reclametelevisie wil den bezighouden Op verzoek van de regering heeft deze commissie een tussentijds ver slag uitgebracht. Daarin zijn de voorlopige standpunten van de (aanzienlijke) meerderheid en van de verschillende minderheden in de commissie opgenomen. Het is de vraag, of de regering aan dit tussentijds rapport wel houvast heeft. De commissie als geheel heeft namelijk het uitdrukkelijk voorbe houd gemaakt, dat haar oordeel in het eindrapport wellicht geheel an ders zal kunnen uitvallen dan in dit eerste voorlopige vérslag. VOORDELEN Onder dit voorbehoud is de grote meerderheid van de commissie van mening, dat de voordelen van het invoeren van reclame in de televi sie groter zal zijn dan de onmisken bare nadelen. Als voordelen worden genoemd: verbetering van de con currentiepositie van de Nederland se industrie, een versterking van de inkomsten van de bestaande en eventueel toekomstige omroeporga nisaties, en ten slotte een mogelij ke verbetering van het peil van de televisie-uitzendingen. Ovier de waarde van deze voordelen heerste in de commissie echter verschil van mening. De meerderheid van de commis sie is van mening, dat er een vol ledige scheiding moet zijn tussen de exploitatie van de reclame en de organisaties, die de programma uitzendingen verzorgen. In deze op vatting zal er slechts plaats zijn voor één organisatie, die de recla me zal exploiteren. Deze organisa tie zal de vorm moeten krijgen van een naamloze vennootschap met 'n bescheiden aandelenkapitaal. Naar de mening van de meerderheid van de commissie zou de organisatie van de naamloze vennootschap in handen moeten komen van de pers. Minister Bot heeft intussen aan de Tweede Kamer medegedeeld, dat de regering op dit punt uitdrukke lijk voorbehoud maakt. De baten, die uit de reclametele visie zullen voortvloeien, zullen naar het oordeel van de meerder heid van de verzoeningscommissie LEN, veilig handig me- uit een van i bij In het zo juist verschenen jaar- overzicht bevolking en volksgezond- 1963 van het C.B.S., zijn o.m. hi aantal gegevens opgenomen de tussen de afzonderlijke ge- Men in ons land bestaande ver schillen in vruchtbaarheid van de bevolking. grond van de volkstelling van is o.m. ook het aantal in elke jemeente en provincie aanwezige e vrouwen van 15 tot 45 weer beschikbaar gekomen. deze cijfers en die over 't aan- geborenen, is berekend hoeveel 1.000 gehuwde vrouwen van 15 45 jaar gemiddeld per jaar in de piode 1959 tot 1961 een kind heb- gekregen. Voor Nederland als teel was dit het geval voor 168 tr 1.000 van bedoelde vrouwen. Het hoogste cijfer blijkt voor «oord-Brabant 201 per 1.000, het gste aantal 149 per 1.000 hebben provincies Groningen en Noord- holland, een cijfer dat nagenoeg is aan dat voor Zuid-Holland «1 en Zeeland 152. hfote verschillen Bij onderlinge vergelijking van ueinere gebieden, lopen de cijfers 'og sterker uiteen. Onder de 129 Wnomisch-geografische gebieden ons land, vertoont het Groninger Mambt met 124 per 1.000 een mi- teum en het Kempenland in Nrd. «bant met 302 per 1000 een max imum, Ben belangrijk verschil bestaat nog tussen de huwelijksvrucht- rheid op het platteland en in de Me stad. Voor de gezamenlijke "og als plattelandsgemeenten te be bouwen gemeenten bedroeg de Zichtbaarheid 205 per 1.000, voor gemeenten met een stedelijke 'Donkern van meer dan 100.000 in- Jiners slechts 138 per 1.000. Bene- laatst genoemd gemiddelde ""en o.m. Amsterdam 124 per Rotterdam 126 en in mindere °ok Den Haag met 135. 35, de loop van de jaren is de hu il!! rucbtbaarheid belangrijk aald. Vijftig jaar terug (in de fode 1908 tot 1911, bedroeg het welijks-vruchtbaarheidcijfer in '««land nog 272 per 1.000, thans 168 per 1.000. In 479 of bijna de helft van de gemeenten was 't toen hoger dan 300 per 1.000, thans nog slechts in 32 gemeenten. Deze daling heeft zich vooral vol trokken in de twintiger en dertiger jaren, waarbij een minimum werd bereikt in 1937 van 167 per 1.000. Na afwisselende cijfers gedurende de oorlogsjaren en hoge daarna, be droeg het vruchtbaarheidscijfer in 1959 185 per 1.000. Sindsdien vond een geleidelijke daling plaats tot 't reeds genoemde cijfer van 168 voor de periode 1959 tot 1961 en tot 166 in 1963. Vóór-oorlogs niveau Daarmee is de vruchtbaarheid dus weer teruggevallen tot op het laagste vooroorlogse peil van 1937. Dat dit niveau intussen nog aan merkelijk hoger ligt dan in naburi ge landen, blijkt bijvoorbeeld uit de huidige huwelijksvruchtbaarheid voor Frankrijk 136, West-Duitsland 132, Noorwegen 134, België 125, Denemarken 121 en Zweden 100 p. 1.000. Exclusieve collecties VESTEN, BLOUSES, ROKKEN, SHAWLS en PANTALONS Onze coupeuses maken van uw stof elk gewenst model japon, pakje of rok Ateliers voor Plisseren, Borduren, Stof knopen, Rokken verkorten, enz. Heuvelstraat 14 - Telefoon 26882 voor ten minste zestig procent moe ten toekomen aan de omroepver enigingen en voor een kleiner deel aan de pers. Invoering van re clame in de televisie zou namelijk schade kunnen toebrengen aan de reclame-inkomsten van pers. De in komsten uit advertenties zijn voor de pers van vitaal belang. De com missie merkt daarbij op dat een goed geoutilleerde, onafhankelijke lijke en veelzijdige pers een maat schappelijk belang van de eerste orde is. Indien dus de pers door de toelating van reclame in de televi sie schade zou lijden zou een ver goeding aan haar geboden zijn. De meerderheid van de commissie denkt hierbij niet alleen aan de dagbladpers, doch ook aan de ge- illustreerde bladen, opiniebladen en zelfs bioscopen. Over een eventu ele „schadevergoeding" aan de zo genaamde nieuwsbladen meent de commissie geen oordel te kunnen geven. De Raiffeisenbank komt de inwoners van Waalwijk tegemoet. In de Grotestraat 24 (oude pastorie van de Nëd. Herv. Kerk) is een nieuw bijkantoor geopend. Ter gelegenheid van deze opening organiseert de Coöp. Raiffeisenbank „Sprang" een spaaractie met aantrekkelijke premies en geschenken. Van 16 t/m 27 november a.s. ontvangt ESS5 Grotestraat 234, Tel. 2312 22 iedere nieuwe spaarder een iedere 10e spaarder een iedere 25e spaarder een (e.e.a. bij een minimum-inleg van 10. Bovendien ontvangt iedere inlegger een aardige verrassing. Per spaarder wordt éénmaal een premie of verrassing toegekend. ji de spaarbank met volledige bankservice Bij Koninklijk Besluit van 10 juli (Stbl. 312) is de datum van in werking treden van de Algemene Bijstandwet definitief bepaald op 1 januari 1965. De van toepassing verklaring van deze wet zal voor de gemeente de nodige konsekwenties met zich brengen ten aanzien van het beleid op het gebied van sociale zorg in het algemeen, de bestuursvorm, de administratieve organisatie en de samenwerking met kerkelijke en particuliere instellingen, werkzaam op het terrein van het maatschap pelijk werk, in het bijzonder. Zowel de letter als de geest van de nieuwe wet vraagt om aanslui ting bij de eigentijdse opvattingen met betrekking tot de materiële en maatschappelijke hulpverlening aan de daarvoor in aanmerking komen de bevolking. Dit impliceert dat gebruik moet worden gemaakt van de moderne en practische organisatievorm, wel ke onder de huidige waarborgen de gewenste zelfstandigheid bezit tot snel, doeltreffend en deskundig werken, stelden het college van B. en W. in een pre-advies aan de Raad. De snelle ontwikkeling, welke 't maatschappelijk werk in al zijn vormen en onderdelen kent, de rechten waarop het publiek in de ze aanspraak maakt, alsmede het respect, welke de mens maatschap pelijk individueel verdient, legt op de gemeentelijke sociale overheid dienovereenkomstig verplichtingen. De wet zelf geeft onder andere in artikel 2 de concrete aanwijzing, dat „de omstandigheden en moge lijkheden van de cliënt en diens gezin" individueel tot zijn recht moeten komen. Daarnaast verlangt de sociale problematiek in zijn al gemeenheid en specialisatie een deskundige en gerichte aanpak en benadering. Ook de gemeentelijke overheid heeft haar verantwoordelijkheid welke bepaald niet beperkt kan blijven tot de enige materiële hulp verlening. B. en W. vinden dat in Vlijmen mede ten gevolge van de hystori- sche achtergrond, de sociale inven taris gerede aanleiding geeft tot het benutten van de mogelijkheden met betrekking tot een moderne en eigentijdse organisatorische en ad ministratieve opzet van een desbe treffend, uitvoerend gemeentelijk apparaat. Ook de groeiende om vang van de bemoeiingen door de overheid op dit terrein, maakt het noodzakelijk dat het gemeentebe stuur zich aanpast en tot een ge zonde ontwikkeling stimuleert. In de nieuwe wet wordt duide- delijke scheiding gemaakt tussen de zuivere materiële hulpverlening (financiële bijstand) en de dienst verlening of het maatschappelijk werk. Naast de mogelijkheden voor het particuliere maatschappelijk werk, wordt hier aan de overheid een opdracht verstrekt. Daar in de gemeente Vlijmen particuliere ini tiatief nog onvoldoende is ontwik keld, moet deze taak voor alsnog door de gemeentelijke overheid ge schieden. Vanzelfsprekend zullen de nieu we opvattingen in de moderne uit voering van financiële hulpverle ning en het maatschappelijk werk eerst geleidelijk tot ontwikkeling komen. Men heeft tenslotte gedu rende 50 jaren met de thans ver vangen Armenwet van 1912 ge werkt. De overheid zal zich aan de nieuwe richtlijnen zo ver dit moge lijk is dienen aan te passen en daarbij gebruik moeten maken van de eigentijdse organisatorische en administratieve mogelij kheren. Het college van B. en W. is van mening, dat gestreefd dient te worden naar een concentratie en coördinatie van de ambtelijke be moeiingen op het gebied van de sociale zorg. Deze concentratie van de veelzijdige taken van de ge meentelijke sociale overheid, in de voorbereiding en uitvoering, komt op de juiste wijze tot uitdrukking in een afzonderlijke en administra tief gescheiden dienst. Het Bureau voor Verificatie en Financiële Adviezen der Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft in een rapport van 7 oktober 1964 deze opvatting onderschreven en als voorkeur uitgesproken. De instelling van tak van dienst heeft het voordeel, dat alle kosten en ontvangsten, verband houdende met de algemene bijstandsverle ning, de overige sociale en maat schappelijke taken systematisch en overzichtelijk in één administratie met een uitzonderlijke begroting en jaarrekeining, tot uitdrukking kunnen worden gebracht. In de huidige situatie wordt door de Ge meentelijke Instelling voor Maat schappelijke zorg eveneens een ei gen begroting en rekening gehan teerd, zodat de invoering van een dienstbegroting in feite alleen de toevoeging van het hoofdstuk 9 der gemeentebegroting betekent. Aan de gecompliceerde werkwijze van en met 2 begrotingen komt derhal ve vanzelfsprekend een einde. Waar de thans nog feitelijke si tuaties qua omvang nog niet van die aard is, dat de aanwijzing van een eigen directeur van denst, als mede een zelfstandige administra teur - in verband met de noodza kelijke scheiding van verantwoor delijkheden - zowel organisatorisch als financieel verantwoord kan worden genoemd, wordt van de zij de van B. en W. de instelling van een administratief lichaam voorge staan, zijnde tak van dienst inge volge artikel 252 der gemeentewet. Met de dagelijkse leiding ka!n wor den belast het hoofd der huidige sekretarie-afdeling Maatschappelij ke Zorg, tevens secretaris der Ge meentelijke Instelling. 1. Op 9 november j.l. is een daad werkelijk begin gemaakt met de bouw van 144 woningen in plan „Vliedberg" (het z.g. continuplan). De daarin geprojecteerde straten dienen van een naam te worden voorzien. Het is voor iedereen gemakkelijk, wanneer aan een dergelijk complex namen worden gegven, die betrek king hebben op een bepaalde groep van zaken of personen. B. en W. van Vlijmen hebben ge meend aan deze buurt de namen van onze bekendste dichters te moe ten geven. Een uitzondering zou men evenwel willen maken voor de straat, die loopt vanaf de Pieter De Raad van de gemeente Vlij men besloot op 1 juli 1963 tot in voering van spraakonderwijs aan de daarvoor in aanmerking ko mende kinderen van de lagere scholen. De behoefte aan voor ziening in spraakonderwijs stond toen wel voldoende vast, evenwel nog niet de omvang van deze be hoefte. Met ingang van 1 septem ber 1963 is een door de gemeente aangestelde logopaediste met het spraakonderwijs aangevangen voor twee halve dagen ofwel 6 lesuren per week. Sedert 1 juni j.l. is er evenwel een vacature. De ervaring had inmiddels wel uitgewezen, dat het aantal kinde ren, dat spraakbehandeling behoeft, zodanig is, dat de aanstelling van een loquopaediste met een volledi ge dagtaak (28 lesuren per week) verantwoord en noodzakelijk is. Spraakmoeilijkheden zijn voor het betrokken kind niet alleen hinder lijk, doch betekenen veelal voor het kind een rem in zijn ontwikkeling. In de vacature kan nu per 1 de cember a.s. worden voorzien. Mej. M. J. A. Akemann uit Den Bosch is bereid als stagiaire voor 20 we kelijkse lesuren, onder supervisie van de opleiding, als logopaediste in dienst der gemeente te treden. Na het behalen van het diploma logopaedie en phoniatrie (1965) zal zij een volledige betrekking (28 we kelijkse lesuren) bij de gemeente Vlijmen aanvaarden. De hogere uitgaven, die 't spraak onderwijs van de gemeentelijke overheid vraagt, billijkt dat de ouders van de betrokken kinderen in de kosten een redelijke bijdra ge betalen. Ook in andere gemeenten, waar van gemeentewege spraakonder wijs wordt gegeven, dragen de ou ders bij in de kosten. B. en W. van Vlijmen willen een retributie voor het ontvangen van spraakonderwijs op 't draagkracht beginsel baseren. Bij een inkomen (exclusief kindertoelage) van min der dan f 5000.- is geen bijdrage verschuldigd. Bij een inkomen (excl/, kindertoelagen) van meer dan f 20.000.- is de maximum bij drage verschuldigd van f 15.- per maand per kind, dat spraakonder wijs ontvangt. Breugelstraat in Oostelijke richting naar de Industriestraat, (parallel lopend met de Nassaulaan). Aan de ze weg zou men de naam „Bene- luxlaan" willen geven. (Hierdoor komt „de Heisteeg" te vervallen). 2. In het uitbreidingsplan, gele gen in het Zuidwesten van Nieuw- kuyk, zijn reeds nieuwe straten aangelegd en beginnen woningen te verrijzen. B. en W. menen in de geest van de Nieuwkuykse bevolking te han delen door aan een dezer straten de naam van „Pastoor Becx" te moeten verbinden, die vanaf 1931 tot 1961 aldaar pastoor is geweest. Voor de overige straten heeft het college van B. en W. namen van Boomsoorten gekozen. BUDDEMEYER chemisch reinigen g rotestraat 95 waalwijk 3. Zij hebben gemeend aan de weg, vanaf de watertoren naar het zwembad een andere, meer passen de naam te moeten geven. De ge dachten zijn uitgegaan naar de be naming „Badweg" daarmede te ken nen willende geven, dat deze weg voert naar ons prachtig gelegen natuurbad. B. en W. stellen derhalve voor de naam „Peperstraat" te wijzigen in die van „Badweg". WATERVOORZIENING In verband met het in uitvoering nemen van een gedeelte van het uitbreidingsplan in onderdelen voor de kom Nieuwkuyk, is het noodza kelijk, dat bedoeld gedeelte wordt aangesloten op de waterleiding. Volgens opgave van de N.V. Wa terleiding „Oost-Brabant" zijn de aanlegkosten nihil, indien door de bijdrage van de gemeente in de gemeente wordt gegarandeerd, dat binnen 5 jaren na het gereedkomen van de uitbreiding 96 percelen op het waterleidingnet zullen zijn aan gesloten. Deze garantie kan aldus B. en W. niet worden gegeven, aangezien, wanneer het thans in uitvoering ge nomen gedeelte van voormeld uit breidingsplan zal zijn volgebouwd, ter plaatse in totaal niet meer dan 66 woningen zullen staan. In verband hiermede hebben B. en W. de waterleidingmaatschappij verzocht, een nieuw garantievoor- stel te doen met als uitgangspunt 66 aansluitingen binnen 5 jaar. Bij brief d.d. 21 oktober j.l. deelde de waterleidingmaatschappij mede, dat, wanneer de gemeente garan deert, dat binnen 5 jaren na het gereedkomen der uitbreiding, 66 percelen zullen zijn aangesloten, de bijdrage van de gemeente in de aanlegkosten f 4993.- zal bedragen. Een voorstel van B. en W. voor 20 woningen aan de Peter v. d. El zenstraat in Haarsteeg kosten 1627 gulden per aansluiting. Verdere agenda in de Gemeente raad van Vlijmen wie woensdag wordt gehouden is als volgt 1. Ingekomen stukken en mede delingen. 2. Voorstel tot aankoop van het pand Nieuwkuiijksestraat 123a met bijliggende grond van Th. de Pauw en echtgenote, voor f 22.300.-, ten behoeve van de realisering van het uitbreidingsplan in onderdelen voor de kom Nieuwkuijk. 4. Voorstel tot verkoop van een perceel industrieterrein gelegen achter het bedrijf van de N.V. Zaal berg, aan de firma Mudde, Chur- chill-laan 19a te Amsterdam. 5. Voorstel tot het garanderen van rente en aflossing van een door 'n zestal personen onder verband van eerste hypotheek aan te gane geld lening. 5. Voorstel tot het garanderen van de tijdige betaling van rente en af lossing van een door een zestal per sonen onder verband van eerste hypotheek aan te gane geldlening. 6. Voorstel tot het garanderen van 66 aansluitingen op het waterlei dingnet te Nieuwkuyk binnen 5 jaren na het gereedkomen van een aldaar tot stand te brengen uit breiding. 7. Voorstel tot het garanderen van 20 aansluitingen op het waterlei dingnet binnen 5 jaren na het ge reedkomen van een in de Pater v. d. Elzenstraat tot stand te brengen uitbreiding. 8. Voorstel om met toepassing van artikel 212 van de gemeentewet aan Burgemeester en Wethouders te delegeren het verhuren, verpach ten, of op enige andere wijze in ge-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 1