waaLwij kse en lAnqstRAAtse couRAnt ri" Belgische para's bevrijdden blanken in Paulis (Kongo) Gifmoord berecht Jmpe Korter dienen uitgesloten MEDEZEGGENSCHAP CftNICOLAAS dl ASSAR Vervoer K.L.M. sterk gestegen UUR OENDERVANGERS 1 M.v.d. BRAND-HENS aff C° Oertïna 33 MAANDAG 30 NOVEMBER 1964 85e JAARGANG No. 94 sr iber iber p ber iber v. en ember met,., ank lenfen I Geel hem HERENMODE Filiaal irs, lonteurs jongens Damesmode Tilburg 33 Een horloge?.... Maar dan een ECHT MERK J. OVERSBERC keuze >zen sts v-a- f 9.75 ana Lan- 'neux, Inka, after shave bac, Old a Hood zeep. De tcho vAn het Zuióen fsalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen joofdredacteurJAN TIELEN Gironummer 1069687 I blad verschijnt 2 x per week Abonnement: p. week (0.24 -f 1 ct. inc.k.) f 0.28 p. mnd. (1.00 5ct. inc.k.) ,?VJö p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) j 3.10 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Telegram-adres: „ECHO TOLHEFFING? Langzaam maar zeker wordt er een oeiende tegenstand merkbaar tegen iet ministeriële voornemen extra weg- :eld voor de snelwegen te gaan in- jellen, om daarmee grotendeels de jodzakelijke uitbreiding van het we- ;;nnet te financieren. De grote bon- in op vervoersgebied hebben reeds jotesten tegen een extra weggeld in ziend en trachten ook op andere djze stemming tegen dit wetsvoorstel maken. Uit vele reacties blijkt, dat et voorstel inderdaad bijzonder im- jopulair is. Dat is ook geen wonder, gezien de iele kosten die autobezitters reeds als speciale belasting moeten betalen en uarvan de opbrengst aanzienlijk jeer is dan er voor het verkeer wordt sitgegevenEen opbrengst die vooral lans nog jaarlijks toeneemt. Het rijk isteedt die inkomsten echter voor mi belangrijk deel aan andere doel palen. Daardoor is er een achter- and in de wegenbouw ontstaan en ie wil men nu eens gaan inhalen, r ook weer over de rug van de iitogebruikers. De benzine-accijns is sinds 1947 al At keer verhoogd, gelijke tred daar- tt hield de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto's. Tweederde van de ieazineprijs gaat nu naar de fiscus. a. 98, .a. 119, ersterker I.-, 155, Motorrijtuigenbelasting en benzi ne-accijns zullen in 1965 vermoede lijk ongeveer honderdmiljoen méér opleveren dan in 1964. Daar is dan al de 75 miljoen die men voor het we genfonds nodig acht, maar die men nóg eens via weggeld wil laten beta len. Er blijft dus zelfs nog 25 miljoen van over als bijdrage van de wegge bruikers aan de algemene middelen bóven wat zij met de gewone belas tingen daaraan al moeten betalen. Wil men persé een wegenfonds stichten, dan ban dat voor de komen de jaren ook geschieden door telkens de meer-opbrengst van de op het weg vervoer rustende heffingen daarvoor te bestemmen. Acht men dat niet ge noeg of te riskant, dan zou men de wegenbouw ook kunnen financieren uit leningen en is de meer-opbrengst in ieder geval voor het betalen van rente en aflossing dezer leningen. Een tolheffing zoals nu door de re gering wordt voorgesteld, is niet al leen uit de tijd, doch bovendien ook onredelijk, gezien wat de weggebrui kers reeds extra moeten betalen en omdat ook niet alle weggebruikers hierin zullen bijdragen. Als het be drag voor de wegenbouw door extra middelen moet worden verhoogd, dan is er alle aanleiding om eindelijk ook eens de bromfietsen een motorrijtui gen-belasting te laten betalen. Vele rijkswegen omvatten ook speciaal aan gelegde rijwielpaden, die tegenwoor dig hoof dzakelijk door berijders van bromfietsen worden gebruikt. De aan leg van die paden verzwaart de kos ten van de wegenbouw, zonder dat de gebruikers er anders voor betalen dan door de benzine-accijns - bijzon der weinig bij brommers - en de om zetbelasting bij de aanschaf. Waar om ook hen niet naar verhouding la ten bijdragen in de kosten van wegen aanleg? Bij een versnelde wegenbouw is echter niet alleen het autovervoer ge baat, maar de snellere vervoersmoge- lijkheid komt de gehele Nederlandse economie en dus ons gehele Neder landse volk ten goede. Wil Den Haag toch nog een extra heffing hiervoor toepassen, dan zou het redelijker zijn het geld te vinden in verhoging van bepaalde indirecte belastingen. De lasten wederom alleen te leggen op het autovervoer is impopulair en on redelijk. Dit temeer omdat de kosten van het inhalen van de achterstand toch al door het wegvervoer worden opgebracht. ARTIKELÏS ijkijzers, •s, Theepotten Voor het merendeel waren die ver- logingen oorspronkelijk als tijdelijk ieioeld, en dan bestemd voor speciale klemden. In 1936 begon dat al voor ïh versnelde bruggenbouw, in 1957 zette het voor een verhoogde defen- seinspanning. Maar al die "tijde- ijke" verhogingen zijn nimmer inge- tokken en dienen dus uitsluitend nog ie algemene rijksmiddelen. Daarenboven bestaan er een motor rijtuigenbelasting èn een omzetbelas- riog op de aankoop van wagens, voor pson'enauto's zelfs naar het weelde- arief, hoewel het gebruik van een «ito in de meeste gevallen reeds lang pn weelde meer, maar noodzaak is. OVERHEMD - pastel of streepje DAS - nieuwe panneldessins SJAAL - wol of wol met zijde PULLOVER of VEST HOED of sportieve PET MANCHETKNOPEN ZAKDOEKEN, SOKKEN HANDSCHOENEN llBl,RG HEUVELSTRAAT 133 I Grotestraat 155 Waalwijk 'elefoon 2157 'L Volgende week komen de Belgi sche parachutisten uit Kongo terug, zo verklaarde minister Paul Henri Spaak. Voor België is de actie in Stanleystad beëindigd. „Iedereen die wilde, tot buitenlandse kleurlingen en Kongolezen zelf, is geëvacueerd", deelde hij mee. „Vanaf donderdag zijn we begonnen met het terugtrek ken van onze eenheden. Ze gaan eerst naar de Kongolese legerbasis van Ka- mina. Als daar alle Belgische troepen terug zijn, kunnen we beginnen met het transport naar België zelf. Dit kan misschien maandag worden, dins dag of op zijn hoogst woensdag." De Belgisdhe minister van buitenlandse zaken gaf duidelijk te kennen, dat zijn land met het transport van de para's haast wil maken, om verdere kritiek van de communistische ten de Afro- Aziatisöhe landen te voorkomen. Even belangrijk is, dat België niet verder wil deelnemen aan de strijd in Kongo, maar zijn actie zuiver wil beperken tot de redding van mensenlevens, die in gevaar waren. In feite had de operatie vrijdag al beëindigd kunnen worden, wanneer er geen alarmkreten in Brussel waren binnengekomen over de ruim 300 blanken, die in de Kongolese stad Paulis, 350 kilometer ten noordoos ten van Stanleystad, als gijzelaars werden vastgehouden. Een waar schrikbewind heerste in Paulis, een stad van 15000 inwoners nabij de Soedanese grens. Volgens niet géheel bevestigde berichten hebben de rebel len daar de afgelopen dagen massa- executies uitgevoerd onder de eigen Afrikaanse bevolking. Niet minder dan 4000 Kongolezen zouden daarbij TSSER it 41 3e winkel poedig mogelij Jk heb gebeden, dat ze door de '0°1 zou worden gehaald. Ander- ft meisje «ans gebeden worden verhoord, maar toijne niet. Met Kerstmis 1963, in nachtmis, kreeg ik de ingeving, net moest gebeuren met vergif." Comelis P. (44) uit Velp hij Gra- 't, moet in die nachtmis even naast gegeken hebben. Daar zat „ze" ®nelijk te 'bidden, zijn vrouw Maria Drie maanden later was ze W; vergiftigd. Koelbloedig en me- wdisoh door vijf tot zes keer ratten- ;ri|id in haar koffie te doen. 'C. was 'indelijk vrij, om te kunnen trouwen zijn nicht Annie, toen 29 jaar 'd. Het huwelijk zal voorlopig niet anen plaatsvinden, want de offi- acrvan justitie, mr J. Booster, heeft dford ®eajjrS '1® het volle pond der gerechtigheid frotestr. 1 Jjfttvoorde rechtbank in 's-Bosch. 'el. 0415° - snel gr< edrijf irkzaamhedea tal Automobid Twintig jaar Opsluiting voor een man, die nu huilend voor de rechters stond, maar die. toen „hard, geslepen en ego- istisch" heeft gehandeld. Ook Annie, die niet voor de draad wil komen met de waarheid, krijgt de rekening gepresenteerd. Zij heeft ge weten, wat C. om harentwille van plan was. Zij heeft hem ©r niet van weerhouden en zij heeft niemand ge waarschuwd. Zij heeft gezwegen, toen de gifmoord was gepleegd en zij stemde erin toe daarna bij C. thuis te komen. En dat laatste slaat haar het verweer uit de hand „Ik heb nooit gedacht, dat het zo ernstig was gemeend." Zes maanden gevangenis straf - „Ik vind het jammer, dat ik niet meer kan vragen", klaagt hij - eiste mr Booster tegen deze vrouw, „een huidhelaarster". (Volkskr.) om het leven zijn gekomen. Driehon derd Kongolezen werden daags voor de aankomst van de parachutisten te rechtgesteld op het marktplein. Deze gruwelijke berichten en de noodtoestand van de 300 blanken leidden tot het optreden van 267 Bel gische parachutisten, die met zeven vliegtuigen naar Paulis werden ver voerd. „De rebellen waren er dins dagavond begonnen met executies, vooral van missionarissen", verklaar de minister Spaak. „Bij de landing van de parachutisten waren er al 20 blanke slachtoffers gevallen." Terwijl in Stanleystad de parachu tisten het vliegveld volkomen bij ver rassing namen en zonder noemens waardige strijd konden 'beginnen met de bevrijding van de gijzelaars, namen de rebellen van Paulis de vliegtuigen en parachutisten onder hevig mitrail- leurvuur. Volgens de eerste berichten sneuvelde daarbij ook een Belgische parachutist, terwijl vijf anderen wer den gewond. Vrij spoedig konden de Belgen ech ter de stad zuiveren. Ze bevrijdden daarbij 211 gijzelaars, die een even verschrikkelijke tijd hadden doorge maakt als hun lotgenoten in Stanley stad. „Een honderdtal gijzelaars", zo vertelde minister Spaak te Brussel, „blijven nog over" Hij bevestigde de berichten, dat een deel van de gijze laars is meegenomen in het oerwoud. „Enkele tientallen", zei Spaak. Hij zei, dat het moeilijk, zo niét onmoge lijk zou zijn hen te redden. Dat zou in dit ontzaglijke gebied een grote ope ratie vergen, waarvoor wij de man schappen niet hebben. Onze positie is trouwens al moeilijk genoeg." Volgens de geruchten zouden Exclusieve collecties VESTEN, BLOUSES, ROKKEN, SHAWLS en PANTALONS Onze coupeuses maken van uw stof elk gewenst model japon, pakje of rok Ateliers voor Plisseren, Borduren, Stofknopen, Rokken verkorten, enz. Heuvelstraat li - Telefoon 26882 er HORLOGES Waalwijk - Stationsstraat 88 meer dan 100 gijzelaars in het oer woud zijn meegesleurd. De eerste verhalen van de geredden uit Paulis waren niet minder ver schrikkelijk, dan wat de gijzelaars van Stanleystad vertelden. Tien gij zelaars waren in Paulis doodgeslagen. Dinsdagavond en woensdagmorgen moesten opnieuw tien anderen op de ze vreselijke wijze hun einde vinden. Protestantse zendelingen en katho lieke missionarissen bevinden zich on der hen. Ook twee Amerikanen wer den op deze manier vermoord. Spaak gaf als officieel dodencijfer voor Stanleystad 31 mannen, vrou wen en kinderen. Men vreest echter, dat wanneer alle gegevens 'bekend zijn, het aantal Belgische en Ameri kaanse slachtoffers tijdens de revo lutie in noordoost-Kongo de honderd zal overschrijen. VIER NEDERLANDERS GEDOOD IN KONGO Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft 'donderdag bericht ontvangen, dat vier Nederlan ders door de rebellen in Kongo zijn gedood. Woensdag werd reeds gemeld dat de broeder montfortaan Walthe- rus Venpix (63) uit Oirschot door de rebellen om het leven werd gebracht. Donderdag bleek echter, dat nog drie Nederlanders het slachtoffer van de rebellenterreur zijn geworden. 'Het zijn de heren W. Christiaans en J. de Wilt, die beiden in dienst waren van een Belgische onderneming. De naam van het vierde slachtoffer is nog niet bekend. Minister De Jong (Defensie) zal proberen nog deze kabinetsperiode iets te doen aan de soldij van de dienstplichtigen. Dit was de enige toezegging die hij kon doen na de herhaalde pleidooien in de Tweede Kamer van woensdag, waarin was aangedrongen op een rechtvaardiger beloning dan de 1,65 gulden per dag die nu wordt gegeven. Het is een zaak waarover het hele kabinet moet 'be slissen, zei de minister. Hij liet blijken dat op dit ogenblik in ieder geval geen ruimte kan worden gevonden voor een betaling aan dienstplichtigen, die wat meer overeenkomt met de salarissen die beroepsmilitairen van dezelfde leeftijd en rang ontvangen. Dat zou meer dan honderd miljoen gulden kosten. Geld dat er nu niet is. Verkorting van diensttijd is vóór 1966 niet mogelijk, daar er nog een achterstand is in te halen. Er is de laatste tijd gelukkig en te- terchet weer een opvallend grote aan dacht te signaleren voor het vraag stuk van de „medezeggenschap" der werknemers in de onderneming. Aan gekondigd is onder meer, dat het rap port van de zgn. commissie-Verdam over de hervorming van het onderne mingsrecht nu spoedig zal verschijnen en in afwachting daarvan als het ware hebben verscheidene voormannen van sociale organisaties aanbevelingen voor concrete maatregelen voor ver betering en uitbreiding dier medezeg genschap uitgesproken. Mr. van Boven, de voorzitter van de katholieke werkgevers heeft in zijn rede voor het NKWV te Eindhoven onder meer voor een groter openheid over de gang van zaken in het bedrijf ten aanzien van de arbeiders gepleit en voor een uitbreiding in dat opzicht van de werkzaamheden en bevoegd heden der ondernemingsraden. Hij koppelde daaraan ook een recht van beroep voor werknemers in gevallen, dat door de leiding van een onderne ming maatregelen zouden worden ge troffen, die niet met de vitale belan gen van 'bedrijf en/of werknemers stroken. Hij heeft daarbij zonder veel twijfel het oog gehad op de gevallen van plotselinge bedrijfs-beëindiging, zoals men die in de loop van dit jaar heeft 'kunnen beleven, waarbij het tot volkomen onverwachte en massale ontslagen moest komen. Naast de waardevolle gedachten van het NKWV, dat overigens al eens in een pakkende brochure van januari 1962 kernachtige conclusies op dit gebied heeft uitgesproken, hebben de vakorganisaties onlangs nog 'hun ver langens te kennen gegeven en de wil is duidelijk géworden, dat beide groe pen - werkgevers en werknemers met elkaar in overleg treden, teneinde te bezien, 'hoe men gemeenschappelijk tot concrete maatregelen kan komen. Men kan uit dat alles concluderen, dat het 'klimaat voor verbetering uit stekend mag worden genoemd, het geen kan worden 'beklemtoond geacht in de verklaringen, die staatssecretris Dr. de Meijer vorige week in de com missie-vergadering van de Tweede Kamer voor „Sociale Zaken" deed. Door iedereen wordt hij dat alles erkend, dat aan de „democratie" in de onderneming nog veel kan worden verbeterd. Sommigen menen zelfs - en dat met het oog op de gang van zaken in sommige ondernemingen - van een „emancipatie" van de werk nemers te moeten spreken, waarbij zij van oordeel zijn, dat de weliswaar verbeterde mentaliteit bij de onderne mers nog slechts van een minimum aan welwillendheid getuigt en een ge voel van niet anders meer onder de druk van de onontkoombare ontwik keling te kunnen verraadt. Wij gelo ven, dat zulk een constatering zeker niet geldt voor de bereidheid onder de katholieke werkgevers, getuige de verklaringen van mr. van Boven en het rapport van zijn organisatie, dat we boven bedoelden. Bij het tot standkomen van de nood zakelijke maatregelen voor verbete ring en uitbreiding van de medezeg genschap zal straks ook via beleids maatregelen - mede in de wettelijke sfeer - de politiek te pas moeten ko men. In dat opzicht heeft ook de KVP al verscheidene malen van zich doen spreken en 'baanbrekend werk ver richt. Niet in de geringste plaats dient men daarbij bijvoorbeeld te den ken aan de pakkende verklaring, die zij in juli j.l. uitgaf, na een zorgvul dig beraad van haar sociaal-econo mische commissie, waarin niet min der werd gesteld dan dat nog in deze kabinetsperiode gestalte behoort te worden gegeven aan de gelijkwaardig heid van de Arbeid. Daarbij was het oog gevestigd op in medezeggenschap plaats hebbende samenwerking tussen kapitaal, arbeid en leiding in het be drijf ,ten gunste van een evenwichtige belangenbehartiging. Bij het afwegen en nastreven van zulk een evwichtig- heid kan het bezwaarlijk meer voor komen dat - zoals in het verleden vaak geschiedde - een van die facto ren eenzijdig geweld en schade wordt aangedaan. Dat bij zulk een verbete ring vooral de ondernemingsraad be ter bewerktuigd moet worden, is de overtuiging van al degenen, die het serieus met deze actie menen. Dat was ook het uitgangspunt van de ver klaringen van staatssecretaris de Meijer. 'Het valt te hopen, dat het rapport-Verdam ten deze 'duidelijke aanbevelingen zal verstrekken die tot een effectieve en snelle actie kunnen leiden. De KLM heeft haar topseizoen - het derde kwartaal 1964 - afgeslo ten met een winst van 25 miljoen gulden. Dat is bijna 9 miljoen meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Samen met de resultaten van het eerste halfjaar betekent dit dat het totale verlies over de eerste negen maanden van dit jaar is verminderd tot precies 6 (40) miljoen gulden. Voor het overgrote deel (5,7 mili.) is het verlies veroorzaakt door de re- organisatie- en afvloeiingskosten, die nodig zijn om het bedrijf weer op ge zonde basis te brengen. Het vierde kwartaal zal zeker weer een verlies gevende periode worden, omdat dan het passagiersvervoer in de lucht vaart scherp daalt. De KLM rekent er op het totale jaarverlies binnen de 20 miljoen gulden te kunnen houden. Over geheel 1963 'bedroeg het ver lies 55,3 miljoen. PAPIEREN RIKS BLIJFT NOG Wegens de grote drukte bij 's-rijks munt zullen de papieren rijksdaal ders voorlopig nog in omloop blij ven. Dit blijkt uit het antwoord, dat minister Witteveen in een nota heeft gegeven op vragen uit de Tweede Kamer naar aanleiding van de begroting van het Staatsmunt- bedrijf. De minister deelt mede, dat de behoefte aan kleingeld sterk toe neemt en dat daarom 't aanmaken van munten met een lagere nomi nale waarde een grotere prioriteit geniet, hetgeen ook geldt voor de aanmaak van zilveren guldens. Evenals in 1964 zal ook in 1965 het aanmaken van zilveren rijks daalders slechts op beperkte schaal mogelijk zijn. PTT VERWACHT TWEE MILJOEN PAKJES De PTT staat ook dit jaar weer voor de opgave in de week voor 5 december een aantal postpaketten en briefpakjes te verzenden, dat tweemaal zo groot is als normaal. De PTT verwacht deze week on geveer twee miljoen pakketjes. Een tijdige overkomst en bestel ling kan in deze drukte alleen wor den gegarandeerd, indien de afzen ders hun St. Nicolaaspakketten- en pakjes uiterlijk dinsdag 1 december per post bezorgen. Teneinde tijdige bestelling te be vorderen zal de PTT op zaterdag 5 december a.s. bij wijze van uit zondering ook postpakketten en briefpakjes bestellen. INTERN. SCHOENENEEURS VOLGEND JAAR IN APRIL f> De Internationale Schoenenbeurs Nederland zal het volgend jaar op een vroeger tijdstip worden gehou den dan tot dusver gebruikelijk was en wel van 5 tot en met 7 april. Een tweede wijziging is, dat de beurs niet zal plaats hebben in de Julianahal, maar in de nieuwe Ire- nehal op het Croeselaanterrein te Utrecht. Men heeft de Irenehal ge kozen om expansiemogelijkheid te hebben nu op deze beurs, in 't ka der van een nauwe samenwerking met de Belgische schoenfabrikan ten, een belangrijke Belgische in zending kan worden tegemoet ge zien. De Internationale Schoenenbeurs Nederland, die tot dusver regelma tig een 4000 m2 standoppervlakte besloeg, zal dan kunnen uitdijen tot eventueel 7000 m2. Of inderdaad de gehele hal in 1965 zal gevuld worden zal moeten worden afge wacht. Dit zal afhangen van het enthousiasme der Belgen. Op de Belgische beurs in Brussel was dit jaar voor het eerst een aanzienlijke Nederlandse inzending aanwezig. ii*' ENICAR LANCO JUNGHANS BI FORA LIP enz. HORLOGER JUWELIER Past. Kuypersstraat 24, Waalwijk

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1964 | | pagina 1