waaLwij kse en lAnqstRAAtse couRAnt
ri"
Belgische para's bevrijdden
blanken in Paulis (Kongo)
Gifmoord berecht
Jmpe
Korter dienen
uitgesloten
MEDEZEGGENSCHAP
CftNICOLAAS
dl ASSAR
Vervoer K.L.M.
sterk gestegen
UUR
OENDERVANGERS
1 M.v.d. BRAND-HENS
aff C°
Oertïna
33
MAANDAG 30 NOVEMBER 1964
85e JAARGANG No. 94
sr
iber
iber
p
ber
iber
v. en
ember
met,.,
ank
lenfen
I Geel hem
HERENMODE
Filiaal
irs,
lonteurs
jongens
Damesmode
Tilburg
33
Een horloge?....
Maar dan een ECHT MERK
J. OVERSBERC
keuze
>zen
sts
v-a- f 9.75
ana Lan-
'neux, Inka,
after shave
bac, Old
a Hood
zeep.
De tcho vAn het Zuióen
fsalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
joofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
I blad verschijnt 2 x per week
Abonnement:
p. week (0.24 -f 1 ct. inc.k.) f 0.28
p. mnd. (1.00 5ct. inc.k.) ,?VJö
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) j 3.10
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002
Telegram-adres: „ECHO
TOLHEFFING?
Langzaam maar zeker wordt er een
oeiende tegenstand merkbaar tegen
iet ministeriële voornemen extra weg-
:eld voor de snelwegen te gaan in-
jellen, om daarmee grotendeels de
jodzakelijke uitbreiding van het we-
;;nnet te financieren. De grote bon-
in op vervoersgebied hebben reeds
jotesten tegen een extra weggeld in
ziend en trachten ook op andere
djze stemming tegen dit wetsvoorstel
maken. Uit vele reacties blijkt, dat
et voorstel inderdaad bijzonder im-
jopulair is.
Dat is ook geen wonder, gezien de
iele kosten die autobezitters reeds als
speciale belasting moeten betalen en
uarvan de opbrengst aanzienlijk
jeer is dan er voor het verkeer wordt
sitgegevenEen opbrengst die vooral
lans nog jaarlijks toeneemt. Het rijk
isteedt die inkomsten echter voor
mi belangrijk deel aan andere doel
palen. Daardoor is er een achter-
and in de wegenbouw ontstaan en
ie wil men nu eens gaan inhalen,
r ook weer over de rug van de
iitogebruikers.
De benzine-accijns is sinds 1947 al
At keer verhoogd, gelijke tred daar-
tt hield de motorrijtuigenbelasting
voor dieselauto's. Tweederde van de
ieazineprijs gaat nu naar de fiscus.
a. 98,
.a. 119,
ersterker
I.-, 155,
Motorrijtuigenbelasting en benzi
ne-accijns zullen in 1965 vermoede
lijk ongeveer honderdmiljoen méér
opleveren dan in 1964. Daar is dan al
de 75 miljoen die men voor het we
genfonds nodig acht, maar die men
nóg eens via weggeld wil laten beta
len. Er blijft dus zelfs nog 25 miljoen
van over als bijdrage van de wegge
bruikers aan de algemene middelen
bóven wat zij met de gewone belas
tingen daaraan al moeten betalen.
Wil men persé een wegenfonds
stichten, dan ban dat voor de komen
de jaren ook geschieden door telkens
de meer-opbrengst van de op het weg
vervoer rustende heffingen daarvoor
te bestemmen. Acht men dat niet ge
noeg of te riskant, dan zou men de
wegenbouw ook kunnen financieren
uit leningen en is de meer-opbrengst
in ieder geval voor het betalen van
rente en aflossing dezer leningen.
Een tolheffing zoals nu door de re
gering wordt voorgesteld, is niet al
leen uit de tijd, doch bovendien ook
onredelijk, gezien wat de weggebrui
kers reeds extra moeten betalen en
omdat ook niet alle weggebruikers
hierin zullen bijdragen. Als het be
drag voor de wegenbouw door extra
middelen moet worden verhoogd, dan
is er alle aanleiding om eindelijk ook
eens de bromfietsen een motorrijtui
gen-belasting te laten betalen. Vele
rijkswegen omvatten ook speciaal aan
gelegde rijwielpaden, die tegenwoor
dig hoof dzakelijk door berijders van
bromfietsen worden gebruikt. De aan
leg van die paden verzwaart de kos
ten van de wegenbouw, zonder dat
de gebruikers er anders voor betalen
dan door de benzine-accijns - bijzon
der weinig bij brommers - en de om
zetbelasting bij de aanschaf. Waar
om ook hen niet naar verhouding la
ten bijdragen in de kosten van wegen
aanleg?
Bij een versnelde wegenbouw is
echter niet alleen het autovervoer ge
baat, maar de snellere vervoersmoge-
lijkheid komt de gehele Nederlandse
economie en dus ons gehele Neder
landse volk ten goede. Wil Den Haag
toch nog een extra heffing hiervoor
toepassen, dan zou het redelijker zijn
het geld te vinden in verhoging van
bepaalde indirecte belastingen. De
lasten wederom alleen te leggen op
het autovervoer is impopulair en on
redelijk. Dit temeer omdat de kosten
van het inhalen van de achterstand
toch al door het wegvervoer worden
opgebracht.
ARTIKELÏS
ijkijzers,
•s, Theepotten
Voor het merendeel waren die ver-
logingen oorspronkelijk als tijdelijk
ieioeld, en dan bestemd voor speciale
klemden. In 1936 begon dat al voor
ïh versnelde bruggenbouw, in 1957
zette het voor een verhoogde defen-
seinspanning. Maar al die "tijde-
ijke" verhogingen zijn nimmer inge-
tokken en dienen dus uitsluitend nog
ie algemene rijksmiddelen.
Daarenboven bestaan er een motor
rijtuigenbelasting èn een omzetbelas-
riog op de aankoop van wagens, voor
pson'enauto's zelfs naar het weelde-
arief, hoewel het gebruik van een
«ito in de meeste gevallen reeds lang
pn weelde meer, maar noodzaak is.
OVERHEMD - pastel of streepje
DAS - nieuwe panneldessins
SJAAL - wol of wol met zijde
PULLOVER of VEST
HOED of sportieve PET
MANCHETKNOPEN
ZAKDOEKEN, SOKKEN
HANDSCHOENEN
llBl,RG HEUVELSTRAAT 133
I Grotestraat 155 Waalwijk
'elefoon 2157 'L
Volgende week komen de Belgi
sche parachutisten uit Kongo terug,
zo verklaarde minister Paul Henri
Spaak. Voor België is de actie in
Stanleystad beëindigd. „Iedereen die
wilde, tot buitenlandse kleurlingen en
Kongolezen zelf, is geëvacueerd",
deelde hij mee. „Vanaf donderdag
zijn we begonnen met het terugtrek
ken van onze eenheden. Ze gaan eerst
naar de Kongolese legerbasis van Ka-
mina. Als daar alle Belgische troepen
terug zijn, kunnen we beginnen met
het transport naar België zelf. Dit
kan misschien maandag worden, dins
dag of op zijn hoogst woensdag." De
Belgisdhe minister van buitenlandse
zaken gaf duidelijk te kennen, dat zijn
land met het transport van de para's
haast wil maken, om verdere kritiek
van de communistische ten de Afro-
Aziatisöhe landen te voorkomen. Even
belangrijk is, dat België niet verder
wil deelnemen aan de strijd in Kongo,
maar zijn actie zuiver wil beperken
tot de redding van mensenlevens, die
in gevaar waren.
In feite had de operatie vrijdag al
beëindigd kunnen worden, wanneer er
geen alarmkreten in Brussel waren
binnengekomen over de ruim 300
blanken, die in de Kongolese stad
Paulis, 350 kilometer ten noordoos
ten van Stanleystad, als gijzelaars
werden vastgehouden. Een waar
schrikbewind heerste in Paulis, een
stad van 15000 inwoners nabij de
Soedanese grens. Volgens niet géheel
bevestigde berichten hebben de rebel
len daar de afgelopen dagen massa-
executies uitgevoerd onder de eigen
Afrikaanse bevolking. Niet minder
dan 4000 Kongolezen zouden daarbij
TSSER
it 41
3e winkel
poedig mogelij Jk heb gebeden, dat ze door de
'0°1 zou worden gehaald. Ander-
ft meisje «ans gebeden worden verhoord, maar
toijne niet. Met Kerstmis 1963, in
nachtmis, kreeg ik de ingeving,
net moest gebeuren met vergif."
Comelis P. (44) uit Velp hij Gra-
't, moet in die nachtmis even naast
gegeken hebben. Daar zat „ze"
®nelijk te 'bidden, zijn vrouw Maria
Drie maanden later was ze
W; vergiftigd. Koelbloedig en me-
wdisoh door vijf tot zes keer ratten-
;ri|id in haar koffie te doen. 'C. was
'indelijk vrij, om te kunnen trouwen
zijn nicht Annie, toen 29 jaar
'd. Het huwelijk zal voorlopig niet
anen plaatsvinden, want de offi-
acrvan justitie, mr J. Booster, heeft
dford ®eajjrS '1® het volle pond der gerechtigheid
frotestr. 1 Jjfttvoorde rechtbank in 's-Bosch.
'el. 0415° -
snel gr<
edrijf
irkzaamhedea
tal Automobid
Twintig jaar Opsluiting voor een man,
die nu huilend voor de rechters stond,
maar die. toen „hard, geslepen en ego-
istisch" heeft gehandeld.
Ook Annie, die niet voor de draad
wil komen met de waarheid, krijgt de
rekening gepresenteerd. Zij heeft ge
weten, wat C. om harentwille van
plan was. Zij heeft hem ©r niet van
weerhouden en zij heeft niemand ge
waarschuwd. Zij heeft gezwegen, toen
de gifmoord was gepleegd en zij
stemde erin toe daarna bij C. thuis
te komen. En dat laatste slaat haar
het verweer uit de hand „Ik heb
nooit gedacht, dat het zo ernstig was
gemeend." Zes maanden gevangenis
straf - „Ik vind het jammer, dat ik
niet meer kan vragen", klaagt hij -
eiste mr Booster tegen deze vrouw,
„een huidhelaarster". (Volkskr.)
om het leven zijn gekomen. Driehon
derd Kongolezen werden daags voor
de aankomst van de parachutisten te
rechtgesteld op het marktplein.
Deze gruwelijke berichten en de
noodtoestand van de 300 blanken
leidden tot het optreden van 267 Bel
gische parachutisten, die met zeven
vliegtuigen naar Paulis werden ver
voerd. „De rebellen waren er dins
dagavond begonnen met executies,
vooral van missionarissen", verklaar
de minister Spaak. „Bij de landing
van de parachutisten waren er al 20
blanke slachtoffers gevallen."
Terwijl in Stanleystad de parachu
tisten het vliegveld volkomen bij ver
rassing namen en zonder noemens
waardige strijd konden 'beginnen met
de bevrijding van de gijzelaars, namen
de rebellen van Paulis de vliegtuigen
en parachutisten onder hevig mitrail-
leurvuur. Volgens de eerste berichten
sneuvelde daarbij ook een Belgische
parachutist, terwijl vijf anderen wer
den gewond.
Vrij spoedig konden de Belgen ech
ter de stad zuiveren. Ze bevrijdden
daarbij 211 gijzelaars, die een even
verschrikkelijke tijd hadden doorge
maakt als hun lotgenoten in Stanley
stad. „Een honderdtal gijzelaars", zo
vertelde minister Spaak te Brussel,
„blijven nog over" Hij bevestigde de
berichten, dat een deel van de gijze
laars is meegenomen in het oerwoud.
„Enkele tientallen", zei Spaak. Hij
zei, dat het moeilijk, zo niét onmoge
lijk zou zijn hen te redden. Dat zou in
dit ontzaglijke gebied een grote ope
ratie vergen, waarvoor wij de man
schappen niet hebben. Onze positie is
trouwens al moeilijk genoeg."
Volgens de geruchten zouden
Exclusieve collecties
VESTEN, BLOUSES,
ROKKEN, SHAWLS en
PANTALONS
Onze coupeuses maken van
uw stof elk gewenst model
japon, pakje of rok
Ateliers voor Plisseren,
Borduren, Stofknopen,
Rokken verkorten, enz.
Heuvelstraat li - Telefoon 26882
er
HORLOGES
Waalwijk - Stationsstraat 88
meer dan 100 gijzelaars in het oer
woud zijn meegesleurd.
De eerste verhalen van de geredden
uit Paulis waren niet minder ver
schrikkelijk, dan wat de gijzelaars
van Stanleystad vertelden. Tien gij
zelaars waren in Paulis doodgeslagen.
Dinsdagavond en woensdagmorgen
moesten opnieuw tien anderen op de
ze vreselijke wijze hun einde vinden.
Protestantse zendelingen en katho
lieke missionarissen bevinden zich on
der hen. Ook twee Amerikanen wer
den op deze manier vermoord.
Spaak gaf als officieel dodencijfer
voor Stanleystad 31 mannen, vrou
wen en kinderen. Men vreest echter,
dat wanneer alle gegevens 'bekend
zijn, het aantal Belgische en Ameri
kaanse slachtoffers tijdens de revo
lutie in noordoost-Kongo de honderd
zal overschrijen.
VIER NEDERLANDERS
GEDOOD IN KONGO
Het Nederlandse ministerie van
Buitenlandse Zaken heeft 'donderdag
bericht ontvangen, dat vier Nederlan
ders door de rebellen in Kongo zijn
gedood. Woensdag werd reeds gemeld
dat de broeder montfortaan Walthe-
rus Venpix (63) uit Oirschot door de
rebellen om het leven werd gebracht.
Donderdag bleek echter, dat nog drie
Nederlanders het slachtoffer van de
rebellenterreur zijn geworden. 'Het
zijn de heren W. Christiaans en J. de
Wilt, die beiden in dienst waren van
een Belgische onderneming. De naam
van het vierde slachtoffer is nog niet
bekend.
Minister De Jong (Defensie) zal
proberen nog deze kabinetsperiode
iets te doen aan de soldij van de
dienstplichtigen. Dit was de enige
toezegging die hij kon doen na de
herhaalde pleidooien in de Tweede
Kamer van woensdag, waarin was
aangedrongen op een rechtvaardiger
beloning dan de 1,65 gulden per dag
die nu wordt gegeven. Het is een zaak
waarover het hele kabinet moet 'be
slissen, zei de minister. Hij liet blijken
dat op dit ogenblik in ieder geval geen
ruimte kan worden gevonden voor een
betaling aan dienstplichtigen, die wat
meer overeenkomt met de salarissen
die beroepsmilitairen van dezelfde
leeftijd en rang ontvangen. Dat zou
meer dan honderd miljoen gulden
kosten. Geld dat er nu niet is.
Verkorting van diensttijd is vóór
1966 niet mogelijk, daar er nog een
achterstand is in te halen.
Er is de laatste tijd gelukkig en te-
terchet weer een opvallend grote aan
dacht te signaleren voor het vraag
stuk van de „medezeggenschap" der
werknemers in de onderneming. Aan
gekondigd is onder meer, dat het rap
port van de zgn. commissie-Verdam
over de hervorming van het onderne
mingsrecht nu spoedig zal verschijnen
en in afwachting daarvan als het ware
hebben verscheidene voormannen van
sociale organisaties aanbevelingen
voor concrete maatregelen voor ver
betering en uitbreiding dier medezeg
genschap uitgesproken.
Mr. van Boven, de voorzitter van
de katholieke werkgevers heeft in zijn
rede voor het NKWV te Eindhoven
onder meer voor een groter openheid
over de gang van zaken in het bedrijf
ten aanzien van de arbeiders gepleit
en voor een uitbreiding in dat opzicht
van de werkzaamheden en bevoegd
heden der ondernemingsraden. Hij
koppelde daaraan ook een recht van
beroep voor werknemers in gevallen,
dat door de leiding van een onderne
ming maatregelen zouden worden ge
troffen, die niet met de vitale belan
gen van 'bedrijf en/of werknemers
stroken. Hij heeft daarbij zonder veel
twijfel het oog gehad op de gevallen
van plotselinge bedrijfs-beëindiging,
zoals men die in de loop van dit jaar
heeft 'kunnen beleven, waarbij het tot
volkomen onverwachte en massale
ontslagen moest komen.
Naast de waardevolle gedachten van
het NKWV, dat overigens al eens in
een pakkende brochure van januari
1962 kernachtige conclusies op dit
gebied heeft uitgesproken, hebben de
vakorganisaties onlangs nog 'hun ver
langens te kennen gegeven en de wil
is duidelijk géworden, dat beide groe
pen - werkgevers en werknemers
met elkaar in overleg treden, teneinde
te bezien, 'hoe men gemeenschappelijk
tot concrete maatregelen kan komen.
Men kan uit dat alles concluderen,
dat het 'klimaat voor verbetering uit
stekend mag worden genoemd, het
geen kan worden 'beklemtoond geacht
in de verklaringen, die staatssecretris
Dr. de Meijer vorige week in de com
missie-vergadering van de Tweede
Kamer voor „Sociale Zaken" deed.
Door iedereen wordt hij dat alles
erkend, dat aan de „democratie" in de
onderneming nog veel kan worden
verbeterd. Sommigen menen zelfs -
en dat met het oog op de gang van
zaken in sommige ondernemingen -
van een „emancipatie" van de werk
nemers te moeten spreken, waarbij zij
van oordeel zijn, dat de weliswaar
verbeterde mentaliteit bij de onderne
mers nog slechts van een minimum
aan welwillendheid getuigt en een ge
voel van niet anders meer onder de
druk van de onontkoombare ontwik
keling te kunnen verraadt. Wij gelo
ven, dat zulk een constatering zeker
niet geldt voor de bereidheid onder de
katholieke werkgevers, getuige de
verklaringen van mr. van Boven en
het rapport van zijn organisatie, dat
we boven bedoelden.
Bij het tot standkomen van de nood
zakelijke maatregelen voor verbete
ring en uitbreiding van de medezeg
genschap zal straks ook via beleids
maatregelen - mede in de wettelijke
sfeer - de politiek te pas moeten ko
men. In dat opzicht heeft ook de KVP
al verscheidene malen van zich doen
spreken en 'baanbrekend werk ver
richt. Niet in de geringste plaats
dient men daarbij bijvoorbeeld te den
ken aan de pakkende verklaring, die
zij in juli j.l. uitgaf, na een zorgvul
dig beraad van haar sociaal-econo
mische commissie, waarin niet min
der werd gesteld dan dat nog in deze
kabinetsperiode gestalte behoort te
worden gegeven aan de gelijkwaardig
heid van de Arbeid. Daarbij was het
oog gevestigd op in medezeggenschap
plaats hebbende samenwerking tussen
kapitaal, arbeid en leiding in het be
drijf ,ten gunste van een evenwichtige
belangenbehartiging. Bij het afwegen
en nastreven van zulk een evwichtig-
heid kan het bezwaarlijk meer voor
komen dat - zoals in het verleden
vaak geschiedde - een van die facto
ren eenzijdig geweld en schade wordt
aangedaan. Dat bij zulk een verbete
ring vooral de ondernemingsraad be
ter bewerktuigd moet worden, is de
overtuiging van al degenen, die het
serieus met deze actie menen. Dat
was ook het uitgangspunt van de ver
klaringen van staatssecretaris de
Meijer. 'Het valt te hopen, dat het
rapport-Verdam ten deze 'duidelijke
aanbevelingen zal verstrekken die tot
een effectieve en snelle actie kunnen
leiden.
De KLM heeft haar topseizoen -
het derde kwartaal 1964 - afgeslo
ten met een winst van 25 miljoen
gulden. Dat is bijna 9 miljoen meer
dan in dezelfde periode van vorig
jaar. Samen met de resultaten van het
eerste halfjaar betekent dit dat het
totale verlies over de eerste negen
maanden van dit jaar is verminderd
tot precies 6 (40) miljoen gulden.
Voor het overgrote deel (5,7 mili.)
is het verlies veroorzaakt door de re-
organisatie- en afvloeiingskosten, die
nodig zijn om het bedrijf weer op ge
zonde basis te brengen. Het vierde
kwartaal zal zeker weer een verlies
gevende periode worden, omdat dan
het passagiersvervoer in de lucht
vaart scherp daalt. De KLM rekent er
op het totale jaarverlies binnen de 20
miljoen gulden te kunnen houden.
Over geheel 1963 'bedroeg het ver
lies 55,3 miljoen.
PAPIEREN RIKS BLIJFT NOG
Wegens de grote drukte bij 's-rijks
munt zullen de papieren rijksdaal
ders voorlopig nog in omloop blij
ven. Dit blijkt uit het antwoord,
dat minister Witteveen in een nota
heeft gegeven op vragen uit de
Tweede Kamer naar aanleiding van
de begroting van het Staatsmunt-
bedrijf.
De minister deelt mede, dat de
behoefte aan kleingeld sterk toe
neemt en dat daarom 't aanmaken
van munten met een lagere nomi
nale waarde een grotere prioriteit
geniet, hetgeen ook geldt voor de
aanmaak van zilveren guldens.
Evenals in 1964 zal ook in 1965
het aanmaken van zilveren rijks
daalders slechts op beperkte schaal
mogelijk zijn.
PTT VERWACHT
TWEE MILJOEN PAKJES
De PTT staat ook dit jaar weer
voor de opgave in de week voor 5
december een aantal postpaketten
en briefpakjes te verzenden, dat
tweemaal zo groot is als normaal.
De PTT verwacht deze week on
geveer twee miljoen pakketjes.
Een tijdige overkomst en bestel
ling kan in deze drukte alleen wor
den gegarandeerd, indien de afzen
ders hun St. Nicolaaspakketten- en
pakjes uiterlijk dinsdag 1 december
per post bezorgen.
Teneinde tijdige bestelling te be
vorderen zal de PTT op zaterdag
5 december a.s. bij wijze van uit
zondering ook postpakketten en
briefpakjes bestellen.
INTERN. SCHOENENEEURS
VOLGEND JAAR IN APRIL
f>
De Internationale Schoenenbeurs
Nederland zal het volgend jaar op
een vroeger tijdstip worden gehou
den dan tot dusver gebruikelijk was
en wel van 5 tot en met 7 april.
Een tweede wijziging is, dat de
beurs niet zal plaats hebben in de
Julianahal, maar in de nieuwe Ire-
nehal op het Croeselaanterrein te
Utrecht. Men heeft de Irenehal ge
kozen om expansiemogelijkheid te
hebben nu op deze beurs, in 't ka
der van een nauwe samenwerking
met de Belgische schoenfabrikan
ten, een belangrijke Belgische in
zending kan worden tegemoet ge
zien.
De Internationale Schoenenbeurs
Nederland, die tot dusver regelma
tig een 4000 m2 standoppervlakte
besloeg, zal dan kunnen uitdijen
tot eventueel 7000 m2. Of inderdaad
de gehele hal in 1965 zal gevuld
worden zal moeten worden afge
wacht. Dit zal afhangen van het
enthousiasme der Belgen. Op de
Belgische beurs in Brussel was dit
jaar voor het eerst een aanzienlijke
Nederlandse inzending aanwezig.
ii*'
ENICAR
LANCO
JUNGHANS
BI FORA
LIP enz.
HORLOGER JUWELIER
Past. Kuypersstraat 24, Waalwijk