wAAlwijkse en lAnqstRMtse couRAnt DOOS VAN (woningbouw) VERRASSING SPOEDIG OPEN Jampe Burgemeester Teijssen een nette jongeman Bfonchiletten .ECfib" 10538 21228 49 117 vertrek 10622 413 10489 457 21111 870 Damesmode Tilburg VRIJDAG 29 JANUARI 1965 86e JAARGANG No. 8 De tcho vAn het Zuióen Uitgever Wa-alwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tieler Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Opgericht 1878 Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160 - 2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdensstraat 8 Tel. 04167 - 2002 Abonnement p. mnd. (1.00+ 8 ct. inc.k.) ƒ1.08 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.28 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tariel Telegram-adres: In de eerste vergadering van de Waalwijkse raad, die donderdag werd gehouden, heeft Burgemeester Teijs sen de volgende toespraak gehouden: Het begin van een nieuw jaar mar keert steeds weer de gedachten. Nu ik in Uw eerste vergadering van dit jaar de gebruikelijke nieuwjaarsrede ga uitspreken, wil ik mijn beschou wingen vooraf enigermate karakteri seren door op te merken, dat deze rede per definitie zeker geen volle dig en volwaardig jaarverslag is. Een gedetailleerdheid van het jaarbeeld wordt daarin derhalve zéér beslist niet aangetroffen. Deze rede heeft alleen tot doel een schets te geven van enkele der belangrijkste uitgangs punten van het beleid in een bepaalde tijdsperiode, dus met terug blik in het verleden en met een visie op de toekomst, waaruit o.a. de ont wikkelingspotentie van de gemeente mag worden afgeleid. DE ONTWIKKELINGS POTENTIE DER GEMEENTE De ontwikkeling van de gemeente tekent zich goeddeels af in het van jaar tot jaar toenemende aantal in woners. Het overzicht van de loop der be volking in 1964 biedt het volgende beeld Stand der bevolking per 1 jan. 1964 m v totaal 9894 9792 19686 Vermeerdering door geboorte 257 239 496 vestiging 539 507 1046 10690 Vermindering door overlijden 68 Bevolking per 31 dec. 1964 10209 10032 20241 Stand der bevolking per 31 decem ber 1964 20241 Stand der bevolking per 1 januari 1964 19686 inwoners inwoners inwoners inwoners Vermeerdering 1964 555 Het aantal inwoners vermeerderde in 1964 dus met 555, terwijl de ver meerdering bedroeg in 1963 557 1962 467 1961 510 1960 735 Dit zijn wel zeer verheugende groeicijfers, voor een deel veroor zaakt door geboorten-overschotten en voor een deel door vestigings-over- schotten. In 1964 bedroeg het geboorte overschot (dus méér geboorten dan overlijdens) 379 en het vestigings overschot (dus méér gevestigde dan vertrokken personen) 176. In de tijdsperiode van 15 februari 1954 toen de gemeente een inwo nertal van 15.000 bereikte - tot 26 augustus 1964 - toen het inwoner tal 20.000 ging bedragen - dus juist in tien jaren tijd, groeide de ge meente met 5000 inwoners; een sprekend bewijs van de leefkracht der gemeente, want hoe sterker deze leef kracht is, des te groter en sneller zal ook de groei van het inwonertal zijn. Nu de gemeente méér dan 20.000 inwoners heeft - zij is, naar inwo nertal gerekend nog altijd de 15e ge meente van Noord-Brabant in de rij van de 141 gemeenten onzer provin cie - is een bepaalde periode afge sloten en een nieuwe periode aange vangen. De gemeentelijke schaalverhoudin gen zijn anders en groter geworden. Het aantal en de soort van de voorzie ningen zullen moeten toenemen en worden uitgebreid. Deze schaalvergroting zal zich op vele gebieden doen gelden. Waalwijk is door de aanhoudende sterke groei van het inwonertal als gemeente op weg naar de stedelijke volwassenheid. Dit is de betekenis van het passe ren van een mijlpaal op het ogenblik, dat Waalwijk 20.000 inwoners ging tellen. De huidige ontwikkelingspo tentie vraagt een duidelijk beleids- program en 'n daarmede samengaand slagvaardig beleid. De mogelijke en noodzakelijke ex pansie van de gemeente roept even wel de problemen van de financiering en van de budget-capaciteit op. Een enkele maal - in een pessi mistisch uur - overvalt wel eens het gevoel, dat de verheugende groei en bloei wat zullen gaan verminderen en dat het aantal vruchten van de be- stuursarbeid zal afnemen. Zolang de situatie van de beper king inzake het aantrekken van lang lopende financieringsmiddelen en van het verschralen van het budget blijft voortduren, is het niet mogelijk om ongenuanceerd investeringen tot stand te brengen en vereist het inves teringsbeleid een regime, dat geba seerd is op het grondbeginsel van de prioriteitenbepaling. De ontwikkelingspotentie der ge meente wordt sedert het vorige jaar door deze tegen werkende factoren in toenemende mate aangetast. Ik kom daar nader op terug. HET STREEKVERBAND Niet alleen de gemeentelijke schaal verhoudingen van Waalwijk zijn an ders en groter geworden, zoals ik in relatie tot de komst van de 20.000ste inwoner reeds constateerde, ook de plaats van Waalwijk - evenals van elke andere gemeente - in het ge heel van de streek wordt op het ter rein van het openbaar bestuur door allerlei inwerkende feitelijke omstan digheden van jaar tot jaar minder ge ïsoleerd en méér gebonden. De gemeentelijke geïsoleerdheid da teert uit een tijd, toen samenwerking, harmonisatie en integratie voor de gemeentelijke bestuurders nog vreem de woorden zonder inhoud waren. Het is voor de streek van essen- tiëel belang, dat ook in de bestuur lijke sfeer een schaalvergroting wordt nagestreefd en beleefd. Eerste pogingen daartoe werden reeds ondernomen, o.a. door de aan bieding van een interim-verslag om trent de stand van de werkzaamheden van de Streekraad Midden-Brabant met betrekking tot de opstelling van een streekstructuurplanalle daarbij betrokken gemeenteraden hebben - behoudens een enkele afwijking op een bepaald onderdeel - de conclu sies van dit rapport aanvaard. Daar mede is een basis gevormd voor de voorbereiding en totstandkoming van een samenwerking in streek verband, waarbij harmonisatie en integratie opvallende en overwegende elementen zullen zijn. Sedertdien zijn de aard en vorm van deze samenwerking in streekver- band object van studie. Het is U bekend, dat in het ge noemde interim-verslag binnen het raam van de structuur van Midden- Brabant de creatie van de stadsge westen Tilburg en Waalwijk was voorzien. Willen deze beide stadsgewesten structureel betekenis hebben, dan zul len zij in ieder geval de figuur van rechtspersoon moeten bezitten en door bestuursorganen moeten worden gedirigeerd. De samenstelling van deze bestuurs organen - b.v. een dagelijks bestuur en een stadsgewestelijke raad - zal volgens door de samenwerkende ge meenteraden te stellen regelen dienen te geschieden. De taak van de beide bestuursor ganen zal zich behoren toe te spitsen op de conceptie van een plan, waarin de structurele mogelijkheden en wen selijkheden van de toekomstige ont wikkeling van het stadsgewest in gro te lijnen worden neergelegd, terwijl in dit vlak de stadsgewestelijke vraag stukken mede tot het werkterrein te rekenen zijn. Deze nieuwe bestuurslaag zal alleen dan fundering en hechtheid verkrij gen, indien de in het leven te roepen bestuursorganen ook met wezenlijke bevoegdheden worden toegerust. Zon der deze bevoegdheden zullen de in te stellen bestuursorganen formeel en feitelijk niet méér zijn dan gespreks- colleges en daardoor tekort schieten in de taakstelling, welke toch is ge richt, althans gericht moet zijn, op 't met rechtsgezag behartigen van door de gemeenteraden gezamenlijk aan te wijzen boven gemeentelijke belangen. In de loop van dit jaar zullen in grijpende beslissingen moeten worden genomen omtrent de aard en vorm van de samenwerking in streekver- band en tegen de achtergrond daar van ten aanzien van de samenstelling, taak en bevoegdheden van bovenge- meentelijke bestuursorganen met als top een stadsgewestelijke raad. De inzichten in de streek ter zake van de hier aan de orde zijnde be- ginselvragen variëren nog al. Juist daarom poog ik vandaag en vanaf deze plaats voor dit in draagwijdte niet te onderschatten vraagstuk van doelmatige bestuursorganisatie pu blieke en politieke belangstelling te wekken. Wij groeien op ieder gebied naar grotere eenheden en grotere gemeen schappen en het is zéér bepaald gebo den om ook vanuit gemeentelijke kring een zodanige schaalvergroting te aanvaarden, dat in de agglamera- tie een sprekende gezamenlijke taak met duidelijke bovengemeentelijke aspecten wordt aanwezig gezien. DE KERN VAN HET BELEIDSPROGRAM Op kleinere schaal, doch straks passend in de grotere schaal van de streek, zal de ontwikkelingspotentie economisch als stedebouwkundig - moet voor een goed deel de gestalte en de omvang van het Waalwijk van morgen opleveren. Deze planologie moet mede het re sultaat zijn van weldoordachte over weging van alle groeitendenzen. Bepaalde groeilijnen uit het verle den kunnen niet zonder meer naar de toekomst worden doorgetrokken. De toeneming van het inwonertal vormt een centrale groeifactor in de gehele ontwikkeling. De doorwerking van deze altijd wisselende factor is slechts met reserves en restricties te schatten. Verschillende prognoses in zake een verwachte vermeerdering van het inwonertal zijn in de loop der jaren volkomen door de feiten achter haald. Deze prognoses veronderstel den de bereiking van een aantal van 20.000 inwoners in een veel verder verwijderde toekomst. De in 1959 verschenen studie in zake de reconstructie van de Ooste lijke Langstraat bevat voor de ge meente Waalwijk de prognose van een inwonertal in 1980 van 26.000. De snelle groei van het inwoner tal der laatste jaren doet al aan de juistheid van deze prognose twijfe len. Daarnaast mag niet uit het oog worden verloren, dat verschillende ge wijzigde en nieuwe omstandigheden dn sterke mate de opgang van het aan tal inwoners zullen beïnvloeden. Er is een duidelijk waarneembaar vertrek uit het Westen des lands naar overig Nederland vooral als gevolg van het streven naar decentralisatie zowel van werkgelegenheid als van de woonmogelijkheid. Dit brengt mede, dat Waalwijk met zijn industriële tra ditie en zijn uitstekend woonklimaat effect mag verwachten van dit door de Regering geactiveerde spreidings- beleid. De versterking van de infrastruc tuur van de streek door de verbete ring en vermeerdering van de weg- en waterverbindingen zal ook tot ver snelling in de ontplooiing van krach ten der gemeente voeren en een op waartse druk geven aan het inwoner tal. Een nieuwe dynamiek in de ont wikkeling is dan ook zeker te voor zien. Teneinde aan de planologie, die in wezen het perspectief der gemeente moet tonen, een verantwoorde grond slag te geven, heeft het college van burgemeester en wethouders een we tenschappelijke prognose doen op stellen voor wat betreft de vermeer dering van het inwonertal tot 1980. Deze zéér onlangs gereed gekomen studie concludeert tot een te ver wachten inwonertal van 40.000 in Wegens militaire dienst van de tegen woordige, zoeken wij voor zo spoedig mogelijk voor gevarieerde administratieve werk zaamheden. Zij, die mede ambitie voelen voor redactie- en correctiewerk, genieten de voorkeur. WAALWIJKSE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN Grotestraat 205, Waalwijk Heuvelstraat 14 - Telefoon 26882 Exclusieve collecties BLOUSES VESTEN ROKKEN SHAWLS PANTALONS Atelier voor PLISSEREN, BORDUREN, STOFKNOPEN maken enz van de gemeente nauwgezet en ver antwoord moeten worden onderkend en verkend. Hiervoor kan vanzelfsprekend de intuïtie geen grondslag bieden en ze ker niet nu vooral de laatste jaren een expansiedrift tempo geeft aan de ver dere uitgroei van de gemeente. Research en prognose, gepaard gaande met pogingen om de onder scheidene groeiproblemen en knel punten aan te wijzen, zijn onmisbaar. Het zijn weliswaar slechts hulp middelen, doch in ieder geval uiterst waardevolle hulpmiddelen om het flexibele en veelomvattende beleids- program een stevige en weloverwo gen grondslag te geven. De soms verrassende opeenvolging van de totstandkoming van voorzie ningen en werken wekt wel eens de indruk, dat het leven zo nu en dan een paar slagen sneller gaat, maar daarin ligt juist een indicatie om ver vooruit te zien en een aansporing om te zorgen voor een programmatig be leid op langere termijn. De planologie - zowel sociaal- 1980, waaraan ik zou willen toevoe gen, dat het toch wel van het hoog ste belang blijft om de werkelijke ont wikkeling periodiek aan de veron derstelde ontwikkeling te toetsen. Het planologisch stramien vormt wel de kern van het beleidsprogram, waarop ik doelde. De voortschrijdende industrialisatie en de massale woningbouw vinden in dit planologisch stramien een stede bouwkundig grondpatroon. De meest directe en prevalerende norm voor de bepaling van de omvang en diepgang van het gehele planologische werk gebied wordt echter afgeleid uit de prognose inzake het te verwachten in wonertal. De thans verkregen prognose, voe rend tot de veronderstelling van een inwonertal van 40.000 in 1980, plaatst de huidige uitbreidingsplan nen in het licht van de actuele vraag of en in hoeverre deze plannen op korte en verdere termijn voldoende capaciteit zullen hebben om de ko mende ontwikkeling te dragen en te omvatten. Ik mag er aan herinneren, dat in Uw vergadering van 26 sept. 1963 door U een nieuw uitbreidingsplan in hoofdzaak met bijbehorende bestem mingsbepalingen werd vastgesteld, waardoor de ruimte aanwezig kan ko men voor de bouw van pl.m. 3.750 woningen. Dit nieuwe uitbreidingsplan in hoofdzaak kwam in de plaats van het in Uw vergadering van 31 januari 1957 vastgestelde plan, dat door de elkander met vaart opvolgende ont wikkelingen - ik behoef U slechts te wijzen op de verschillende partiële uitbreidingsplannen, welke in zéér kort tijdsbestek werden gerealiseerd - in zes jaren tijd nagenoeg geheel ten uitvoer was gelegd. Bij de opstelling van het nieuwe uitbreidingsplan in hoofdzaak werd er van uitgegaan, dat daarmede de planologie voor een periode van on geveer tien jaren zou zijn verzekerd, daarbij, voor wat de woningbouw be treft, uitgaande van de gedachte, dat de groei van het inwonertal in 1972 zou gevorderd zijn tot 25.000. De vraag is alleszins gewettigd of dit inwonertal niet eerder dan in '72 zal worden genoteerd. Indien deze vraag een begin van een bevestigende beantwoording krijgt, dan ligt daarin al een niet te verwaarlozen indicatie om zich nu reeds bezig te gaan houden met een verdere uitleg van de gemeente dan waarin het in 1963 vastgestelde nieu we uitbreidingsplan in hoofdzaak voorziet en wel door de agrarische bestemming van een of meer delen der gemeente door een andere be stemming te vervangen. Er is méér aanleiding om de be doelde vraag in bevestigende dan in ontkennende zin te beantwoorden en het college van burgemeester en wet houders heeft dan ook de eerste hand gelegd aan de voorbereiding van een schets van de planologische structuur der gemeente welke méér omvat en inhoudt dan het nieuwe uitbreidings plan in hoofdzaak van 1963.. Op dit ogenblik is het nog niet zo duidelijk in welke mate de door de groei van het inwonertal nodige wo ningbouw vóór 1972 door gebrek aan ruimte knelpunten zal vinden in het uitbreidingsplan in hoofdzaak. Wél kan vandaag reeds worden vastgesteld, dat dit uitbreidingsplan in hoofdzaak zéér beslist zal tekort schieten - en in een bepaald op zicht spoedig tekort schiet - voor wat de beschikbaarheid van industrie terreinen aangaat. In het uitbreidingsplan in hoofd zaak is de bestemming van industrie terrein gegeven aan gronden, welke gelegen zijn in het havengebied - de zogenaamde "natte" industrieter reinen - en aan gronden, welke ge legen zijn ten zuiden van de Zand- donkweg - de zogenaamde "droge" industrieterreinen, welke worden aan geduid als 't industrieterrein "Zand- donk". De "natte" industrieterreinen in 't havengebied zullen een netto-opper vlakte van 54 ha beslaan en worden gereserveerd voor industrieën, welke naar de aard dan wel naar de wijze van transport behoefte hebben aan ligging aan vaarwater. In Uw verga dering van 30 januari 1964 werd in het kader van de verdere kredietver lening voor de havenwerken besloten tot de aanleg en het bouwrijpmaken van deze 54 ha, welke - al naar ge lang de uitvoering van de werken vordert - gereed zullen komen. De "droge" industrieterreinen van "Zanddonk" zullen een netto-opper vlakte hebben van 25 ha en zijn bin nenkort bouwrijp, d.w.z. voorzien van wegen, riolering, elektriciteit, gas, water en verlichting. Er is een bijzonder grote en reële vraag naar deze "droge" industrie terreinen van 'Zanddonk". Het col lege van burgemeester en wethouders heeft met de grootste zorgvuldigheid en zoveel mogelijk rekening houdend met de veelsoortige belangen van de gegadigden het gehele terrein met zijn netto-oppervlakte van 25 ha, op ba sis van de behoeften van elk der te vestigen bedrijven voorlopig verka veld, waardoor aan 12 bedrijven een industrieterrein zal kunnen worden toegewezen, hetgeen echter ook be tekent, dat het gehele industrieterrein "Zanddonk" - als ik het in zaken- termen mag zeggen - dan is "uit verkocht" en wel reeds op een tijd stip, waarop het terreinencomplex zlefs nog niet geheel in bouwrijpe staat voorhanden is. Deze zeldzaam uitschietende voor uitgang van de industrialisatie is een maatstaf voor de ontwikkelingspo tentie der gemeente en een tastbaar bewijs, dat Waalwijk voor de indu strie sterke trekkracht heeft. Zéér Hootdrank in tabletvorm.95ct spoedig zullen U de nodige voorstel len bereiken om al deze industrieter reinen van Zanddonk op door U vast te stellen voorwaarden en aan de hand van een door U te aanvaarden exploitatie-opzet uit te geven. Deze voorstellen zullen o.m. ook inhouden de beschikbaarstelling van industrie terrein aan de N.V. Philips Gloeilam penfabriek voor de definitieve vesti ging van een bedrijf, dat huisvesting zal krijgen in een geregeld groeiend aantal gebouwen. Na deze mededelingen omtrent de aanstaande mogelijke uitgifte van alle industrieterreinen van "Zanddonk" zal het U niet meer verwonderen, dat ik onder Uw aandacht meende te moeten brengen, dat het uitbreidings plan in hoofdzaak - als gevolg van een wel zéér voorspoedige en zeker niet voorziene ontwikkeling - door gebrek aan daartoe bestemde ruimte spoedig niet meer de voor de zich steeds voortzettende industrialisatie nodige "droge" industrieterreinen zal opleveren. Het college van burge meester en wethouders gaat na aan welke terreinen in het planologisch patroon een andere dan industriële bestemming kan worden gegeven en verwacht U dienaangaande weldra een voorstel te kunnen doen om nog tijdig te voorkomen, dat een in het verschiet liggend knelpunt zich zou openbaren. HET STRUCTUURPATROON VAN DE TOTALE INDUSTRIE De nieuwe industrie betekent een vergroting van de werkgelegenheid en in het algemeen de bewerkstelli ging van een meer geschakeerd struc tuurplan van de totale industrie. Waalwijk is een der alleroudste in dustriegebieden van Noord-Brabant. De industrie heeft historisch de eco nomische grondslag aan de gemeente gegeven. Daardoor ook heeft Waal wijk steeds een relatief grotere wel vaart gekend dan de streek en ver schillende delen der provincie. De in dustrie was, is en blijft de primaire welvaartsbron voor Waalwijk. De dienstensector, die een steeds bredere grondslag krijgt, vormt het noodzake lijke complement. De industriële opkomst van Waal wijk ving reeds aan in de vorige eeuw. Toen ontlook de Waalwijkse schoen- en lederindustrie, die later een nationale en internationale naam zou verwerven en "Waalwijk" in een

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1965 | | pagina 5